handdator

Visa fullständig version : Skaffa er inte onödiga varningar!


Allan
2006-09-21, 17:14
Ni som är färska på Kolozzeum - läs genom reglerna innan ni startar trådar om ämnen vi inte accepterar här. Vid tveksamhet gäller följande - posta inte den tråden. PMa en moderator och be om råd. Annars kommer varningen obönhörligen. Att tjafsa om varningar är dessutom ett mycket bra sätt för att bli avstängd.


allan

DavidN
2006-09-21, 17:57
Appropå detta så brukar det vara praxis att informera en användare när en tråd eller post tas bort så detta inte återupprepas etc.
I normala fall kan allt loggas med anteckningar för andra moderatorer att se så ingen trampar en annan på dennes fötter.

I detta fallet så försvann tråden "a can of woop-ass" utan att jag ser ett PM i min inbox, ska jag gissa mig fram till vem som tyckte vad var stötande?

Framförallt lustigt var det eftersom moderatorer redan trampat in i tråden och ej klassat den som en ToS violation.

DavidN
2006-09-21, 18:04
Moderatorer har rätt att ändra/ta bort inlägg utan förklaring om dom anser att inlägget strider mot forumets regler.

Om någon vill fråga eller klaga på att ett inlägg ändrats eller tagits bort ska den personen skicka ett privatmeddelande till någon av moderatorerna istället för att starta en ny tråd under allmänt forum! Sådana trådar kommer att raderas!

Om en eller flera moderatorer anser bu, ska då en tredje anse bä och trampa över föregående och radera en tråd/post?

shadowfire
2006-09-21, 18:20
Om en eller flera moderatorer anser bu, ska då en tredje anse bä och trampa över föregående och radera en tråd/post?
Sluta whinea o ta det som en man.:smokin:

jwzrd
2006-09-21, 18:24
Det är störigt om en tråd som är regelvidrig får leva länge för att flera moderatorer tycker att den är ok. Sen kommer surmoderatorn och lackar på den och tar bort den. Jävligt lätt att veta om det var innehållet i tråden från början eller om det var bråk i den som ledde till borttaget då. Ingen lär sig var gränserna går heller.

Innan DU känner att du vill spöa mig tillbaka med: Lol jwzrd, jag får ta bort vaffan jag vill, så bör du fundera på hur konsekvent reglerna följs.

Generella regler kommer alltid att leda till diskussioner.

DavidN
2006-09-21, 18:25
Sluta whinea o ta det som en man.:smokin:
Hehehe. I suppose.
Ska bara se om jag kan huka mig för skotten nu :D
:krampus :whipped:

Allan
2006-09-21, 18:27
Om en eller flera moderatorer anser bu, ska då en tredje anse bä och trampa över föregående och radera en tråd/post?

Jag kan inte påminna mig att vi varit allvarligt oense om nåt. Det är oftast totalt självklart.

Appropå detta så brukar det vara praxis att informera en användare när en tråd eller post tas bort så detta inte återupprepas etc.

Inte här.





I detta fallet så försvann tråden "a can of woop-ass" utan att jag ser ett PM i min inbox, ska jag gissa mig fram till vem som tyckte vad var stötande?

Du behöver inte veta vem som tog bort den.

Framförallt lustigt var det eftersom moderatorer redan trampat in i tråden och ej klassat den som en ToS violation.

Se där - moderatorerna kom fram till nåt annat efter ett tag.

allan

DavidN
2006-09-21, 18:29
Jag kan inte påminna mig att vi varit allvarligt oense om nåt. Det är oftast totalt självklart.



Inte här.







Du behöver inte veta vem som tog bort den.



Se där - moderatorerna kom fram till nåt annat efter ett tag.

allan

Min poäng är exakt den som jwzrd poängterar.

Elwyndaz
2006-09-21, 18:41
Det är störigt om en tråd som är regelvidrig får leva länge för att flera moderatorer tycker att den är ok. Sen kommer surmoderatorn och lackar på den och tar bort den. Jävligt lätt att veta om det var innehållet i tråden från början eller om det var bråk i den som ledde till borttaget då. Ingen lär sig var gränserna går heller.

Innan DU känner att du vill spöa mig tillbaka med: Lol jwzrd, jag får ta bort vaffan jag vill, så bör du fundera på hur konsekvent reglerna följs.

Generella regler kommer alltid att leda till diskussioner.

+1

varför går det inte att låsa en tråd och skriva vad som var emot reglerna?
banna mig inte nu för... Jag har rätt till min åsikt!

jwzrd
2006-09-21, 18:44
+1

varför går det inte att låsa en tråd och skriva vad som var emot reglerna?
banna mig inte nu för... Jag har rätt till min åsikt!

Jag snackar bara om tvetydiga regelbrott. Drar man in porr i en tråd så fattar alla att den ryker och att man kanske får en varning. I det fallet har jag inga synpunkter på att tråden ryker utan ett ljud.

Garnax
2006-09-21, 18:54
Sweclockers gör det på ett bra sätt tycker jag, inte sagt att ni
behöver göra som just dom. Ni har ju tydligt deklarerat att ni gör som ni vill

ex:

Förbjudet att fråga om piratkopiering

Tråd låst pga av brott emot §7 (Där §7 är länkad till sidan med reglerna)

tossefar
2006-09-21, 18:58
Behöver vi verkligen veta vem som tar bort något? I 99% av fallen är det mycket tydligt varför något tas bort, take a hint och gör inte om det!

Sen ser vi säkerligen inte alla inlägg som skrivs i en tråd, en hel del ryker nog ändå. Då är det säkert lättare att bara låsa tråden än att ägna en kväll åt att rensa.

shadowfire
2006-09-21, 19:02
Vilka är moderatorer här för den delen? Piranha är inte moderator, men han är ändå inne och modererar? Eller?

Lillgrabben
2006-09-21, 19:04
Vilka är moderatorer här för den delen? Piranha är inte moderator, men han är ändå inne och modererar? Eller?

Piranha är administrator.


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showgroups.php

Yes
2006-09-21, 19:07
Vad gör en übermoderator? Är det dom som kan banna admins om de inte sköter sig? :D

tossefar
2006-09-21, 19:08
Vad gör en übermoderator? Är det dom som kan banna admins om de inte sköter sig? :D
En administratör administrerar systemet, inte nödvändigtvis forumet.

Tricklev
2006-09-21, 19:10
En administratör administrerar systemet, inte nödvändigtvis forumet.

Ja, men vad gör en ubermoderator?

Empe
2006-09-21, 19:10
Vad är skillnaden mellan en moderator och en administrator?

Allan
2006-09-21, 19:11
Han är über.

allan

tossefar
2006-09-21, 19:13
Vad är skillnaden mellan en moderator och en administrator?
Vänligen läs min post. :)

Allan
2006-09-21, 19:14
Nej, nivån är flytande. Vi har haft massor med trådar om både det ena och det andra, som egentligen är i strid mot reglerna om man ska vara en petimäter, men som i ett visst sammanhang kan fylla sitt syfte.
Egentligen handlar det om folkvett. 99% av medlemmarna fattar var nivån ska ligga. Den resterande procenten får en varning och fattar då. Några promille fattar aldrig och ryker.
Det kommer aldrig finnas ett glasklart regelverk. Vid tveksamhet PMar man en moderator.

allan

Empe
2006-09-21, 19:14
Vänligen läs min post. :)
När jag började skriva mitt inlägg var tråden fortfarande bara på första sidan. Men ditt svar va inte mycket till hjälp ändå.

Baha
2006-09-21, 19:16
hur vanligt är det att ngn trår ryker ngn annanstans än i allmänt egentligen? kan inte hända alltför ofta eller?

tossefar
2006-09-21, 19:16
När jag började skriva mitt inlägg var tråden fortfarande bara på första sidan. Men ditt svar va inte mycket till hjälp ändå.
Den är fortfarande på förstasidan, du har noobinställningar.

Jag skrev förövrigt exakt som det är, exakt vad fick du inte svar på?

SimonP och pirajja hackar dattamaskinerna, de är administratörer.

Pudzianovski
2006-09-21, 19:18
Man kan ju tycka att efter så här många år att också detta forum skulle ha en bättre organisation precis som många andra större forum men här är kommunikationen väldigt dålig. Finns en del bra tips i denna tråden som andra forum använder sig av.

hasse36
2006-09-21, 19:27
Det är ju inte helt ovanligt att en tråd låses när moderatorn kommer hem från jobbet.

Detta trots att flera moderatorer har skrivit i tråden och därmed har koll på läget.

Det är jävligt oförskämt.

kimonque
2006-09-21, 19:30
Det är jävligt oförskämt.
Varför?

jwzrd
2006-09-21, 19:31
Varför?

För att flera moderatorer tyckte att tråden var ok.

z_bumbi
2006-09-21, 19:33
hur vanligt är det att ngn trår ryker ngn annanstans än i allmänt egentligen? kan inte hända alltför ofta eller?

Reklamtrådar oftast från tillskottsdelen.

Vissa bildtrådar.

En och annan träningstråd som spårar ur för mycket.

Reklam är det som är vanligast.

Baha
2006-09-21, 19:33
För att flera moderatorer tyckte att tråden var ok.


vilket tyder på att det inte finns klara regler eller att borttagning/låsning av trådar är helt godtycklig.

(vilket inte gör mig ngt)

edit: som tur är tas intet matnyttigt bort ur tränings kostdelen

Empe
2006-09-21, 19:38
Den är fortfarande på förstasidan, du har noobinställningar.

Jag skrev förövrigt exakt som det är, exakt vad fick du inte svar på?

SimonP och pirajja hackar dattamaskinerna, de är administratörer.
Okej om jag nu är jävligt exakt då; Vilka behörigheter och skyldigheter har moderatorer och administratörer?

Lillgrabben
2006-09-21, 19:39
Det är ju inte helt ovanligt att en tråd låses när moderatorn kommer hem från jobbet.

Detta trots att flera moderatorer har skrivit i tråden och därmed har koll på läget.

Det är jävligt oförskämt.


Det är inte alltför ovanligt att den negativa "postutvecklingen" i tråden eskalerar varför stämningen efterhand blir riktigt olustig. Om så är fallet kan det mycket väl finnas skäl för trådlåsning även om andra moderatorer tidigare deltagit i tråden.

Som bekant är det ingen här på forumet som har betalt för att moderera trådar 24 timmar / dygn & därigenom kan det hinna gå för långt innan tråden styrs upp. Om en tråd barkat riktigt åt helvete är det ofta bättre att ta bort den helt än att låta den vara kvar med borttagna meddelanden.

Diggler
2006-09-21, 19:44
Så länge moderatorerna inte får kompensation kan jag inte tänka mig att de vill hänvisa till paragrafer, stå till svars för minsta lilla eller moderera med millimeterrättvisa. Så mitt tips är att go with the flow, acceptera, räkna till tio och grina enbart om moderatorn är uppenbart överdrivet dum, pennalistisk eller elak.

Allan
2006-09-21, 19:44
Tilläggas bör att nästan alla borttagna trådar är följden av att medlemmar rapporterat tråden.


allan

Niclaaas
2006-09-21, 19:45
Så länge moderatorerna inte får kompensation kan jag inte tänka mig att de vill hänvisa till paragrafer, stå till svars för minsta lilla eller moderera med millimeterrättvisa. Så mitt tips är att go with the flow, acceptera, räkna till tio och grina enbart om moderatorn är uppenbart överdrivet dum, pennalistisk eller elak.

:thumbup:

Pepparkakssmurfen
2006-09-21, 19:50
På vissa forum ser man under avataren om man fått/hur många varningar,varför inte här på kollo?

King Grub
2006-09-21, 19:54
Här får man bara en, sedan åker man. Vill vi att alla skall kunna se vem som är varnad? Vi vet vilka som är varnade, och förhoppningsvis kan den varnade komma ihåg att han eller hon blivit det utan att ha en ikon under sin avatar som påminnelse.

DavidN
2006-09-21, 19:55
På vissa forum ser man under avataren om man fått/hur många varningar,varför inte här på kollo?

Det är ganska fiffigt eftersom med det systemet förljer en "warnlog" där du kan se en antecknad orsakt ill varning.

jwzrd
2006-09-21, 19:58
Det är ganska fiffigt eftersom med det systemet förljer en "warnlog" där du kan se en antecknad orsakt ill varning.

Tanken är givetvis att ingen får varningar eftersom alla fattar vad som är tillåtet.

Pepparkakssmurfen
2006-09-21, 19:58
Här får man bara en, sedan åker man. Vill vi att alla skall kunna se vem som är varnad? Vi vet vilka som är varnade, och förhoppningsvis kan den varnade komma ihåg att han eller hon blivit det utan att ha en ikon under sin avatar som påminnelse.

Ahaa..På andra forum är det oftast 3 varningar sen blir man utkastad..

Lillgrabben
2006-09-21, 19:58
Det är ganska fiffigt eftersom med det systemet förljer en "warnlog" där du kan se en antecknad orsakt ill varning.

Om du blir varnad på Kolozzeum får du obönhörligen veta orsaken till varningen. Det behövs ingen logg för det.

z_bumbi
2006-09-21, 19:58
Det är ganska fiffigt eftersom med det systemet förljer en "warnlog" där du kan se en antecknad orsakt ill varning.

Den som blir varnad får ett PM om den saken.

Vi moderatorer vet varför.

Så vem har nytta av en sådan logg? (Som inte är något självklart även om man har indikerat att någon är varnad.)

MasterChief
2006-09-21, 20:03
Jag fick faktiskt en tråd borttagen häromdagen. Lite surt för det var den första jag startat på typ ett halvår :-/

Tråden innehöll en länk till ett fantastiskt roligt uppträdande (inför stor publik på en gala) och den innehöll en naken kvinna. Inget sex eller våld utan bara otroligt fyndigt och kul. Den rök på en minut och va fan...varför berättar jag nu det här? Ja, alltså, jag blev ju ledsen och min ambition att vinna kudos på kolo gick om intet. Borde jag inte få någon kompensation för det?

jwzrd
2006-09-21, 20:05
Jag fick faktiskt en tråd borttagen häromdagen. Lite surt för det var den första jag startat på typ ett halvår :-/

Tråden innehöll en länk till ett fantastiskt roligt uppträdande (inför stor publik på en gala) och den innehöll en naken kvinna. Inget sex eller våld utan bara otroligt fyndigt och kul. Den rök på en minut och va fan...varför berättar jag nu det här? Ja, alltså, jag blev ju ledsen och min ambition att vinna kudos på kolo gick om intet. Borde jag inte få någon kompensation för det?

Du fick längre internetpenis eftersom alla vet att du är tuff nog att posta saker som stryks :)

DavidN
2006-09-21, 20:14
Tanken är givetvis att ingen får varningar eftersom alla fattar vad som är tillåtet.
Jo, det är klart. Det är dock inte helt 100%iga Terms Of Service här. Där jag är moderator har vi ToS (http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=3974) som måste efterförljas oavsett vad och allt loggas för att vi inte ska få skit och alla inte kan stå bakom resonemang.

Den som blir varnad får ett PM om den saken.

Vi moderatorer vet varför.

Så vem har nytta av en sådan logg? (Som inte är något självklart även om man har indikerat att någon är varnad.)
Har man bara en strike och får PM så är det inte alltför användart :)

Om du blir varnad på Kolozzeum får du obönhörligen veta orsaken till varningen. Det behövs ingen logg för det.
OK, jag visste inte det nämligen, var osäker på om jag blivit varnad. De andra händelserna gav mig intrycket att jag skulle kunna bli varnad silently.

Ahaa..På andra forum är det oftast 3 varningar sen blir man utkastad..
Oui, då har man sin warnlog med datum osv. för varje varning (som oftast nollställs efter nnn dagar)

Jag fick faktiskt en tråd borttagen häromdagen. Lite surt för det var den första jag startat på typ ett halvår :-/

Tråden innehöll en länk till ett fantastiskt roligt uppträdande (inför stor publik på en gala) och den innehöll en naken kvinna. Inget sex eller våld utan bara otroligt fyndigt och kul. Den rök på en minut och va fan...varför berättar jag nu det här? Ja, alltså, jag blev ju ledsen och min ambition att vinna kudos på kolo gick om intet. Borde jag inte få någon kompensation för det?
Jo det var lite samma grej här. Jag har läst runt på en del underhållande trådar under Allmänt och ville dela med mig.
Tyckte jag fick allmänt bra respons och nån upprörd röst som gav med sig. Det var ingen som i tråden erkände sig kränkt eller så, helt enkelt bara länkar till saker vi delar med oss av till vänner varje dag.


Jaja, det spelar ingen större roll jag ville bara ha ett någorlunda hum om varför och när jag ser att det finns en lite mer allmän förvirring så är det knappast personligt.

Fjod0r
2006-09-21, 20:15
Bra idé. PM:a trådskaparen om varför den försvinner.

MasterChief
2006-09-21, 20:15
Du fick längre internetpenis eftersom alla vet att du är tuff nog att posta saker som stryks :)

Ja, det har du rätt i. Därför borde det finnas en counter under avataren som visar hur många borttagna trådar man har på sitt samvete.

Elwyndaz
2006-09-21, 20:19
Men varför tar man bort trådar istället för att låsa dom? om det inte uppenbart strider mot reglerna utan balanserar lite lätt på linjen..

Jorgen
2006-09-21, 20:29
Bra idé. PM:a trådskaparen om varför den försvinner.
Vi har redan jobb så det räcker med forumet.
Hade vi PM:at trådskaparna till alla trådar som vi tar bort (med efterföljande diskussion, för det blir det) så hade vi inte gjort annat än suttit och skickat PM.

Jorgen
2006-09-21, 20:30
Men varför tar man bort trådar istället för att låsa dom? om det inte uppenbart strider mot reglerna utan balanserar lite lätt på linjen..
Vad har du för nytta av att ha kvar en tråd som du inte kan skriva i?
För gissningsvis är en tråd som blir borttagen inte vidare informativ.

Jorgen
2006-09-21, 20:31
Jaja, det spelar ingen större roll jag ville bara ha ett någorlunda hum om varför och när jag ser att det finns en lite mer allmän förvirring så är det knappast personligt.
Vi har sagt (flera gånger innan) att filmer med slagsmål (som inte är i en ring i organiserad form) kommer att ryka.

Dumleman
2006-09-21, 21:01
På vissa forum kan man skapa nya trådar först när man har varit medlem i x antal dagar eller varit inloggad y antal timmar. På så sätt bör den nye användaren få ett hum om var nivån ligger osv. innan denne kan skapa egna trådar.

tossefar
2006-09-21, 21:02
På vissa forum kan man skapa nya trådar först när man har varit medlem i x antal dagar eller varit inloggad y antal timmar. På så sätt bör den nye användaren få ett hum om var nivån ligger osv. innan denne kan skapa egna trådar.
Att läsa reglerna tar inte många minuter annars.

DavidN
2006-09-21, 21:04
Vi har sagt (flera gånger innan) att filmer med slagsmål (som inte är i en ring i organiserad form) kommer att ryka.

Fler moderatorer vill bli påminda om det ;)

Det är noterat iallafall och nu har jag haft en utmärkt ursäkt att trippelkolla den ToS som gäller.

Nu är det inte samma forumsoftware ni använder som jag är bekannt med men vi använder oss av en patch som vid borttagning ber om orsak som man snabbt knappar in och sen är det end of story.

Nog pratat om allt detta för min del iallafall jag har inget att gnälla över, tack för en hyffsat öppen debatt iallafall:)

Tricklev
2006-09-21, 21:07
Roligt att en tråd som heter "skaffa er inte onödiga varningar" genast fylls av gnäll, jag förväntade mig mer varningar och betydligt mer caps-lock användande.*popcorn*

Dumleman
2006-09-21, 21:31
Att läsa reglerna tar inte många minuter annars.
Jag kan lova dig att även om reglerna skrevs ut i storlek 72 och svetsades fast på skärmen så skulle det finnas människor som inte skulle läsa dem. Dessutom, behöver man verkligen läsa reglerna för att förstå vad man inte får posta? Varje normalt funtad människa borde begripa vad man får posta på ett forum när man väl vet vilka som äger det och vilka som får besöka det. T.ex. om forumet får besökas av omyndiga personer borde man förstå att porr m.m. inte är tillåtet, om forumet ägs av ett företag borde man förstå att reklam för andra företag som de inte tjänar pengar på inte är populärt.

Yes
2006-09-21, 21:41
Sweclockers gör det på ett bra sätt tycker jag, inte sagt att ni
behöver göra som just dom. Ni har ju tydligt deklarerat att ni gör som ni vill

ex:

Förbjudet att fråga om piratkopiering

Tråd låst pga av brott emot §7 (Där §7 är länkad till sidan med reglerna)
Så skulle jag gärna se att det sköttes här också. Tycker det funkar väldigt bra på Sweclockers.

Stoltz
2006-09-21, 22:19
En fråga, ifall något man postats tas bort, och man inte förstod varför, kan man då PM:a och fråga så man inte gör om misstaget?

Jorgen
2006-09-21, 22:20
En fråga, ifall något man postats tas bort, och man inte förstod varför, kan man då PM:a och fråga så man inte gör om misstaget?
Ja.

Noodles
2006-09-21, 22:22
Dessutom, behöver man verkligen läsa reglerna för att förstå vad man inte får posta? Varje normalt funtad människa borde begripa vad man får posta på ett forum när man väl vet vilka som äger det och vilka som får besöka det. T.ex. om forumet får besökas av omyndiga personer borde man förstå att porr m.m. inte är tillåtet, om forumet ägs av ett företag borde man förstå att reklam för andra företag som de inte tjänar pengar på inte är populärt.

Det du tar upp borde varje människa med sunt förnuft förstå. Tyvärr är väl det en bristvara. Andra saker som postas kan av en del anses smaklösa och andra tycker det är kul.

Stoltz
2006-09-21, 22:32
Ja.

Tack!

Trance
2006-09-22, 19:14
Har redan postat förslag om bättre struktur på regler, men det ansågs för krångligt. Bara att acceptera att det är cowboy-moderering som gäller, men det är väl lite charmen antar jagl. Ett stort forum med ett litets chaos och slump. ;)

Dock ja, det är irriterande när vissa tråder ryker utan uppenbart regelbrott eller när moderatorer är med och går OT i vissa trådar och tar bort i andra. Men nöjd kan man aldrig vara, vissa moderatorer suger as och andra är väldigt bra. Så är det nog på alla forum.

Helena B
2006-09-22, 19:19
Har redan postat förslag om bättre struktur på regler, men det ansågs för krångligt. Bara att acceptera att det är cowboy-moderering som gäller, men det är väl lite charmen antar jagl. Ett stort forum med ett litets chaos och slump. ;)


Precis det som är charmen med vårt kära Kolo och tänk vad mycket trådar som inte skulle startas om allt var självklart. Modsen måste ju ha något de kan svara på, tycker dom håller sig borta för mycket.