handdator

Visa fullständig version : Punktförbränning fungerar.


King Grub
2006-09-21, 16:47
Faktiskt. Man kan nu mäta lipolysen så exakt, och det verkar som om punktförbränning verkligen existerar. Lipolysen i fettvävnad som är närliggande arbetande muskulatur är något större än i fettvävnad i närheten av muskulatur som inte arbetar.

Aerobic exercise increases whole-body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles?

Ten healthy, overnight-fasted males performed one-legged knee extension exercise at 25% of maximal workload (Wmax) for 30 minutes followed by exercise at 55% Wmax for 120 minutes with the other leg and finally exercised at 85% Wmax for 30 minutes with the first leg.

Subjects rested for 30 minutes between exercise periods. Femoral SCAT blood flow was estimated from washout of (133)Xe and lipolysis was calculated from femoral SCAT interstitial and arterial glycerol concentrations and blood flow.

In general, blood flow as well as lipolysis was higher in femoral SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle (time 15-30 min: blood flow: 25% Wmax: 6.6 +/- 1.0 vs. 3.9 +/- 0.8 ml 100 g(-1) min(-1), P < 0.05; 55% Wmax: 7.3 +/- 0.6 vs. 5.0 +/- 0.6, P < 0.05; 85% Wmax: 6.6 +/- 1.3 vs. 5.9 +/- 0.7, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax: 102 +/- 19 vs. 55 +/- 14 nmol 100 g(-1) min(-1), P = 0.06; 55% Wmax: 86 +/- 11 vs. 50 +/- 20, P > 0.05; 85% Wmax: 88 +/- 31 vs. -9 +/- 25, P < 0.05).

In conclusion, blood flow and lipolysis are generally higher in SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle irrespective of exercise intensity. Thus, specific exercises can induce "spot lipolysis" in adipose tissue.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Sep 19; Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans?

larre
2006-09-21, 16:51
Klart det gör, skulle arnold ljuga?!

L-Sami
2006-09-21, 17:32
Det är väl kalori in kalori ut + magträning som gäller fortfarande om man vill få synliga magmuskler och inte endast magträning?

Longshot
2006-09-21, 17:36
Jahapp! Snart är jorden platt igen :)

Noodles
2006-09-21, 17:37
Jaha. Det betyder att pöbeln hade rätt och att alla vi internetexperter kan gå och gömma oss.

Nu ska jag gå och göra situps.

olle lindblad
2006-09-21, 17:38
Där ser man...nu börjar grisarna snart flyga också...

Max
2006-09-21, 17:41
Kanske även fettinlagringen ökar runt dessa områden. Kroppen kanske märker att energin behövs mest invid de muskler som arbetar mest. :confused:
Bara en tanke

Jorgen
2006-09-21, 17:43
Och i praktiken, hur stor skillnad blir det? Märkbar eller bara mätbar?

shut teh face
2006-09-21, 17:44
Ett tips till alla skojare är att fråga om punktträning funkar nu också, jag vågar inte skriva det själv. :(

Krampus
2006-09-21, 17:51
Och i praktiken, hur stor skillnad blir det? Märkbar eller bara mätbar?

+1

(time 15-30 min: blood flow: 25% Wmax: 6.6 +/- 1.0 vs. 3.9 +/- 0.8 ml 100 g(-1) min(-1), P < 0.05; 55% Wmax: 7.3 +/- 0.6 vs. 5.0 +/- 0.6, P < 0.05; 85% Wmax: 6.6 +/- 1.3 vs. 5.9 +/- 0.7, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax: 102 +/- 19 vs. 55 +/- 14 nmol 100 g(-1) min(-1), P = 0.06; 55% Wmax: 86 +/- 11 vs. 50 +/- 20, P > 0.05; 85% Wmax: 88 +/- 31 vs. -9 +/- 25, P < 0.05).

..fick mig att tappa tråden någonstans på vägen..

King Grub
2006-09-21, 17:57
Kommer inte att göra några avgörande skillnader (naturligtvis), men nära dubbelt så stor regional fettförbränning kring aktiv muskulatur än passiv vid lågintensivt arbete.

Att det går att påverka var lipolysen sker har stått klart sedan länge; att kombinera kalorirestriktion med konditionsträning har effekten (och den är bevisat) att mer fett kommer att tas från fettcellerna i magregionen än ett upplägg utan konditionsträning, även vid lika stort energiunderskott. Inte för att det har med punktförbränning att göra, men att det skulle vara opåverkbart var fettdepåerna minskar mest är inte sant.

BigForre
2006-09-21, 17:57
Och i praktiken, hur stor skillnad blir det? Märkbar eller bara mätbar?

+2

Om det hade varit av praktiskt betydelse (praktiskt märkbart), så borde det redan varit fastslaget, innan dessa nya mätmetoder kommit in i bilden. Fast å andra sidan så kan det redan vara uppmärksammat genom att ryktet punktförbränning överhuvudtaget existerar. Själv tror jag på det första alternativet.

Sverker
2006-09-21, 19:25
Men vad blir skillnaden ? Det skiljer ca 50 nmol mellan ett lår i vila och ett lår i arbete.
"102 +/- 19 vs. 55 +/- 14 nmol "

50 nmol på en fettsyra som väger 285 blir 0,0001425 g ?

0,0001425 X 9.3 kcal X 900 hg ( min kroppsvikt ) = 1 kalori per minut.


Jag kan alltså förbränna lokalt 1 kcal / min. Samtidigt som resten av kroppen förbränner 5 - 10 kcal / min.


Är jag helt fel ute:confused: Hjälp mig att få en bild av detta.

krilleh
2006-09-21, 19:42
är inte detta en ganska stor nyhet?

Så under deffen om man vill ha synliga magrutor bör man?? Självklart ligga på kalorunderskott, men är joggning att föredra ist för promenader? Och bör man träna magen oftare på gymmet under denna period? eller har jag missuppfattat :confused:

mangemani
2006-09-21, 20:06
jahopp,där ser man...7 års erfarenhet,down the drain

Kurash
2006-09-21, 20:11
Hittar inte undersökningen. Beror det på att den är så pass ny att den inte ligger ute än?

Nordenator
2006-09-21, 20:13
Man borde alltså (i teorin?) kunna bränna fett i speciella regioner, även under kaloriöverskott, för inlagring av fett är utspritt över hela kroppen, medan förbränning då kan riktas?
Isf borde man kunna hålla en jämn fettnivå på t.ex. mage även under ökande mängd vikt.

En rolig tanke i alla fall - men ingenting jag ens kommer tänka på då jag ska deffa/äta upp mig igen i framtiden.

King Grub
2006-09-21, 20:19
Man borde alltså (i teorin?) kunna bränna fett i speciella regioner, även under kaloriöverskott, för inlagring av fett är utspritt över hela kroppen, medan förbränning då kan riktas?
Isf borde man kunna hålla en jämn fettnivå på t.ex. mage även under ökande mängd vikt.

En rolig tanke i alla fall - men ingenting jag ens kommer tänka på då jag ska deffa/äta upp mig igen i framtiden.

Både fettinlagring och fettförbränning sker konstant, både på underskott och överskott. Fettinlagringen är regionell - den sker inte jämnt över kroppen. Där har det inte varit någon tvekan någon gång. Det är högst individuellt.

Man skulle ju kunna tänka sig att den här regionella lipolysen som studien visar kompenseras med uppreglerad lipogenes på det stället under dygnet... men det undersöks inte här.

regus
2006-09-21, 20:22
SAUNA BELT :hbang:


Förlåt jag var bara tvungen :em:

fonzie
2006-09-21, 20:22
Jippi!

Nordenator
2006-09-21, 20:34
Både fettinlagring och fettförbränning sker konstant, både på underskott och överskott. Fettinlagringen är regionell - den sker inte jämnt över kroppen. Där har det inte varit någon tvekan någon gång. Det är högst individuellt.

Man skulle ju kunna tänka sig att den här regionella lipolysen som studien visar kompenseras med uppreglerad lipogenes på det stället under dygnet... men det undersöks inte här.

Jo, syftade självklart inte på att den var helt jämn.
Men det jag undrade över var om fettförbränningen som är "punktbaserad" blir nollad av en ökad fettinlagring på samma punkt.

Det känns som om kroppen av hälsoskäl skulle ersätta förlorat fett där så länge den har överskott. Annars skulle man ju kunna hålla vansinnigt låg fettprocent på t.ex. mage genom att köra endast situps som träning och ligga +/- 0. T.o.m gradvis minska även fast man i överlag ligger +/- 0.

hasse36
2006-09-21, 21:13
Men vad blir skillnaden ? Det skiljer ca 50 nmol mellan ett lår i vila och ett lår i arbete.
"102 +/- 19 vs. 55 +/- 14 nmol "

50 nmol på en fettsyra som väger 285 blir 0,0001425 g ?

0,0001425 X 9.3 kcal X 900 hg ( min kroppsvikt ) = 1 kalori per minut.


Jag kan alltså förbränna lokalt 1 kcal / min. Samtidigt som resten av kroppen förbränner 5 - 10 kcal / min.


Är jag helt fel ute:confused: Hjälp mig att få en bild av detta.

Det står:
Aerobic exercise increases whole-body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles?

Det handlar om lipolys i fett i närheten av arbetande muskler jämfört med lipolys i fett som finns i närheten av vilande muskler. Du skall alltså inte multiplicera med 900 hg utan med kanske 20 hg. Eller hur mycket nu lårfettet väger i ett ben.

Guddi
2006-09-21, 21:26
Hittar inte undersökningen. Beror det på att den är så pass ny att den inte ligger ute än?
man kan endast nå abstractet genom pubmed, hela artikeln är inte upplagd än.

Nilsjohan
2006-09-21, 21:32
"Äntligen!!"

Sverker
2006-09-22, 05:38
Det står:
Aerobic exercise increases whole-body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles?

Det handlar om lipolys i fett i närheten av arbetande muskler jämfört med lipolys i fett som finns i närheten av vilande muskler. Du skall alltså inte multiplicera med 900 hg utan med kanske 20 hg. Eller hur mycket nu lårfettet väger i ett ben.

Tack hasse36. Det justerar ned det höga tal min uträkning kom fram till.


Men jag borde få 1/2 poäng för en bra ansatts till lösning:D

DavidN
2006-09-22, 06:16
I viss anslutning till detta så gjordes an omfattanda undersökning på en grupp människor för att se om man kunde få vävnad(muskler) att bränna fett som energi lokalt i större utsträckning än vanligt.
Gruppen människor fick på kort tid färdas över norpolen? med skidor utan större vilomöjligheter, samtidigt som man extraherade muskelfiber från deltagarna under hela färdens gång för att studera föränringar.
Efter hea resans gång så fann man att det var fullt möjligt att då som i detta fallet få överarmarnas muskler att utnyttja lokalt kroppsfett som energikälla.

Kanske någon är familiär med detta?

z_bumbi
2006-09-22, 07:09
Var det inte någon genetisk skillnad mellan personerna som var med när det gällde konsten att få armmusklerna att bränna fett? Jag skummade bara infon då det inte för mig var så intressant.

Nina L
2006-09-22, 07:14
Jag förstår inte. Hur stor skillnad gör det i praktiken? Är det något man bör ta hänsyn till när man utformar sitt träningsprogram, t ex.

Jay-Z
2006-09-22, 07:17
Jag förstår inte. Hur stor skillnad gör det i praktiken? Är det något man bör ta hänsyn till när man utformar sitt träningsprogram, t ex.

Det tycker jag verkligen inte.
Det är gissningsvis små skillnader och, som Grub var inne på, vet man ju inte om det blir en kompensation sett till dygnet som helhet, dvs mer fettinlagring i det området efter träning.

LarsK
2006-09-22, 07:55
Sverker; vad blir resultat nu då? Är det ens mätbart?

Bevisar undersökningen bara att fettförbränningen är högre kring muskler som tränas, eller att man kan punktförbränna fett med synligt resultat?

Edit; Borde läsa bättre vad som postas.

adis
2006-09-22, 08:35
Så att ha plastfolie runt magen och gå ut o jogga funkar nu? xD

Ulf A Big
2006-09-22, 08:35
Jag tror att många märker av att man får mindre fett i benpartiet om man kör mycket promenader men samtidigt tror jag att många tycker att man förlorar mer muskler i benen än i övriga delar av kroppen. Fast egentligen är det inte så konstigt det är bara att kika på någon som använder armar/ben mer än andra kroppsdelar så ser man ganska snabbt att de delarna är mer deffade.

Förklaringen ligger nog i som Grub säger, en tränad fettvävnad som har bättre lipolys än i övriga kroppen. Men generelt tror jag inte att en person som tränar styrke- tillsammans med konditionsträning och bantar ner sig en bit någon gång per år inte märker av en punktförbränningen då personen redan har en metabol fitness" lipolysen är redan upptränad"

z_bumbi
2006-09-22, 08:38
Fast egentligen är det inte så konstigt det är bara att kika på någon som använder armar/ben mer än andra kroppsdelar så ser man ganska snabbt att de delarna är mer deffade.

Fettprocenten på höger respektive vänster arm hos tennispelare är den samma.

King Grub
2006-09-22, 08:40
Sverker; vad blir resultat nu då? Är det ens mätbart?

Bevisar undersökningen bara att fettförbränningen är högre kring muskler som tränas, eller att man kan punktförbränna fett med synligt resultat?


Mätbart: ja, uppenbarligen.

Hur synligt ett eventuellt resultat är går inte att uttala sig om baserat på vad den här studien undersökt, men det är i alla fall inte en myt att punktförbränningen inte fungerar. Det är en myt att det är en myt, och vi har alla trott att vi haft rätt och veckotidningarna fel, när det varit tvärtom. :D Resultaten av den här studien finns det antagligen ingen som helst anledning att betvivla, men resultaten måste tas för vad dom är: att fettförbränningen är större kring tränande muskulatur. Det är vad som undersökts, inte fettbalansen. Att man kan få magrutor utan att träna 1000 sit-ups om dagen är fortfarande ett faktum.

Jay-Z
2006-09-22, 08:41
Fettprocenten på höger respektive vänster arm hos tennispelare är den samma.

Inte hos inuitiska tennisspelare. :D

Nina L
2006-09-22, 08:48
fettförbränningen är större kring tränande muskulatur. Det är vad som undersökts, inte fettbalansen.Kan du förklara skillnaden? :em:

King Grub
2006-09-22, 08:51
Fettbalansen är fettinlagring minus fettförbränning. Är fettinlagringen större än fettförbränningen över en mätperiod (vilken som helst, minut, dygn, vecka, osv), befinner man sig i positiv fettbalans och ökar i fettvikt. Är fettförbränningen däremot större än fettinlagringen under t ex ett dygn, minskar man i fettvikt genom att man befinner sig i negativ fettbalans. Ett energiunderskott innebär negativ energibalans och fettbalans, och tvärtom för ett energiöverskott.

Många tror att det är det ena eller det andra som sker, fettinlagring eller fettförbränning, men så är det inte, utan både inlagring och förbränning sker, både vid energiunderskott och energiöverskott, fast vid underskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen, och tvärtom.

Nina L
2006-09-22, 08:53
Menar du att fettinlagringen på platsen skulle kunna motsvaras helt av fettinlagringen på samma plats, men att vi inte vet något om det än? Säg att man gör 1000 situps a la Britney, t ex. :D (Nej, jag skall inte...)

King Grub
2006-09-22, 09:00
Inte omöjligt att en tillfälligt större lokal lipolys (fettförbränning) kompenseras över dygnet med en större lokal lipogenes (fettinlagring). Kroppen strävar alltid efter homeostas, och lyckas ofta åstadkomma det. Om det är så i det här fallet återstår att se.

Nina L
2006-09-22, 09:10
Tack. :)

(Jag ser nu att jag skrev fettinlagringen 2 ggr. Det första skulle givetvis vara fettförbränningen.)

hasse36
2006-09-22, 09:12
Undersökningen är bara av akademiskt intresse precis som elementarpartiklar för vilka tiden går baklänges eller att man kan bromsa ljus så att hastigheten blir 0.

Fettförbränning har aldrig någonsin spelat någon roll för viktminskning. Oavsett var på kroppen den sker. Kroppsfettet minskas endast till följd av energiunderskott över en längre tid.

För omfördelning av fett spelar det heller ingen roll. Det skulle, om så vore fallet, synas på människor med monotona arbeten. Ökad lokal lipogenes är alltså nödvändig för att ökad lokal lipolys skall kunna existera.

I våras bantade jag bort 10 kg och energiunderskottet skapade jag med träning. Jag åt lika mycket som vanligt - i bland mer. Träningen fördelades på kanske 80% cykling och 20% promenader.

Det finns inte ett tecken på punktförbränning av fett på mina ben.

Jorgen
2006-09-22, 09:21
Undersökningen är bara av akademiskt intresse precis som elementarpartiklar för vilka tiden går baklänges eller att man kan bromsa ljus så att hastigheten blir 0.
Den praktiska betydelsen är lika med noll mao.

King Grub
2006-09-22, 09:25
Man kan inte ta vad hasse36 ser på sina ben som bevis för något överhuvudtaget.

Det är inte otänkbart att den regionala lipolysen blir större även under dygnet som helhet, även om det lär vara av föga praktisk betydelse. Det är inte visat eller ens studerat om den saken uppregleras och kompenseras.

Träning uppreglerar inte den totala fettförbränningen över dygnet, men hur den regionala påverkas av detta är inte klart - hur och var den upp- och nedregleras för att den totala skall bli lika stor.

Att konditionsträning uppreglerar den regionala lipolysen i abdominala adipocyter är helt klarlagt, både mätbart i studier och i form av visuella resultat, vid identiskt energiunderskott, så regional lipolys rent generellt är fullt möjlig, både i teori och praktik, och med praktisk skillnad i regional fettbalans. Frågan är om just punktförbränning också har den effekten på den regionala fettbalansen i praktiken, även om den är liten, och den frågan är inte klarlagd.

LadyG
2006-09-22, 09:43
Intressant, men är det inte för tidigt att dra några slutsatser?

King Grub
2006-09-22, 09:46
Slutsatserna av studien på vad den avsåg att studera är solklara: punktförbränning fungerar.

Effekten på fettbalansen är inte undersökt. Men den kommer inte att vara stor.

LadyG
2006-09-22, 09:50
Ah, ok, då kan man lugnt vidhålla att all träning är bättre än ingen träning och att situps inte nödvändigtvis bränner fett från magen utan att något skriker "fel fel fel"?

hasse36
2006-09-22, 10:13
Man kan inte ta vad hasse36 ser på sina ben som bevis för något överhuvudtaget.Jag förväntar mig inte att hitta "hasse36 på Kolo" som referens i någon framtida forskningrapport. Mina observationer duger dock åt mig och alla andra här på forumet. Nåja, nästan alla.

Att konditionsträning uppreglerar den regionala lipolysen i abdominala adipocyter är helt klarlagt...Översatt till svenska betyder det där att konditionsträning bränner bukfett. Nu används inte i huvudsak bukmuskler vid konditionsträning vilket meför att man uppnår en punktförbränning av fett men att punkten inte befinner sig vid de muskler man använder. :D

Det är inte det man menar med punktförbränning.

Frustrator
2006-09-22, 10:21
Översatt till svenska betyder det där att konditionsträning bränner bukfett. Nu används inte i huvudsak bukmuskler vid konditionsträning vilket meför att man uppnår en punktförbränning av fett men att punkten inte befinner sig vid de muskler man använder. :D

Det är inte det man menar med punktförbränning.

Beror väl på vad det är för konditionsträning? När jag löper så använder jag bukmuskulaturen i stor utsträckning...annars hade ju hela överkoppen bara fallit ihop :P

King Grub
2006-09-22, 10:24
Det är inte det man menar med punktförbränning.

Vilket jag också påpekar, men regional lipolys är fullt möjlig, och varken du eller jag kan utesluta att även "punktförbränning" innebär regional lipolys som återspeglas i fettbalansen, garanterat liten, men inte "Ökad lokal lipogenes är alltså nödvändig för att ökad lokal lipolys skall kunna existera" - så är alltså inte fallet vid ökad lokal lipolys vid konditionsträning, och det finns ingen garanti för att sådan sker här, eller om inlagringen uppregleras mer vid andra regioner.

Tror jag att regional lipolys spelar roll när det gäller att komma i form? Nej. Kan det ha en påverkan överhuvudtaget annat än akademisk. Möjligt. Vilket konditionsträningseffekten på bukregionen visar.

Ulf A Big
2006-09-22, 10:32
Fettprocenten på höger respektive vänster arm hos tennispelare är den samma.

Om man bara tränar biceps så växer även triceps.

Tolkia
2006-09-22, 10:51
Grub:s röst isar blodet (gammalt Kolozzeum-ordspråk), men en viss typ av påpekanden från hans sida verkar ha väldigt svårt att nå fram. :D Tror jag att regional lipolys spelar roll när det gäller att komma i form? Nej.

King Grub
2006-09-22, 10:52
Om man bara tränar biceps så växer även triceps.

Men styrketränar man bara ett ben växer bara det tränade benet; benet som inte tränas upplever varken styrke- eller muskeltillväxt, och hormonpåverkan har inte med saken att göra.

Eur J Appl Physiol. 2006 Sep 14; Hypertrophy with unilateral resistance exercise occurs without increases in endogenous anabolic hormone concentration.

Tolkia
2006-09-22, 10:59
Men styrketränar man bara ett ben växer bara det tränade benet; benet som inte tränas upplever varken styrke- eller muskeltillväxt, och hormonpåverkan har inte med saken att göra.

Eur J Appl Physiol. 2006 Sep 14; Hypertrophy with unilateral resistance exercise occurs without increases in endogenous anabolic hormone concentration.
Vilket alla som gått med gips fått erfara. :D

Anonym112
2006-09-22, 11:27
Intressant. Kan det vara därför många har synlig kyckling på vaderna, men ändå kagge och fläsktissar?

Ulf A Big
2006-09-22, 11:49
Men styrketränar man bara ett ben växer bara det tränade benet; benet som inte tränas upplever varken styrke- eller muskeltillväxt, och hormonpåverkan har inte med saken att göra.

Eur J Appl Physiol. 2006 Sep 14; Hypertrophy with unilateral resistance exercise occurs without increases in endogenous anabolic hormone concentration.

Precis men jag pratade om antagonisterna dvs samma arm...

z_bumbi
2006-09-22, 11:53
Om man bara tränar biceps så växer även triceps.

Vad har det med något att göra?

Tolkia
2006-09-22, 11:55
Intressant. Kan det vara därför många har synlig kyckling på vaderna, men ändå kagge och fläsktissar?
Det är nog snarare för att vaderna inte är det ställe på kroppen där man har de största fettdepåerna.

Doctor Snuggles
2006-09-22, 12:04
Men styrketränar man bara ett ben växer bara det tränade benet; benet som inte tränas upplever varken styrke- eller muskeltillväxt, och hormonpåverkan har inte med saken att göra.

Eur J Appl Physiol. 2006 Sep 14; Hypertrophy with unilateral resistance exercise occurs without increases in endogenous anabolic hormone concentration.

Stämmer det där verkligen? När det gäller styrka? Inte enligt denna:
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/99/5/1880

Tror sett andra studier också, varav en sade att överföringen av styrka var bara existent om det var den dominanta armen som var tränad.

King Grub
2006-09-22, 12:05
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16972050&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Doctor Snuggles
2006-09-22, 13:14
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16972050&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Ja, men vad säger du isf om den studien jag länkade till?

krilleh
2006-09-22, 13:54
Man kan inte ta vad hasse36 ser på sina ben som bevis för något överhuvudtaget.

Det är inte otänkbart att den regionala lipolysen blir större även under dygnet som helhet, även om det lär vara av föga praktisk betydelse. Det är inte visat eller ens studerat om den saken uppregleras och kompenseras.

Träning uppreglerar inte den totala fettförbränningen över dygnet, men hur den regionala påverkas av detta är inte klart - hur och var den upp- och nedregleras för att den totala skall bli lika stor.

Att konditionsträning uppreglerar den regionala lipolysen i abdominala adipocyter är helt klarlagt, både mätbart i studier och i form av visuella resultat, vid identiskt energiunderskott, så regional lipolys rent generellt är fullt möjlig, både i teori och praktik, och med praktisk skillnad i regional fettbalans. Frågan är om just punktförbränning också har den effekten på den regionala fettbalansen i praktiken, även om den är liten, och den frågan är inte klarlagd.

Men hur stor skillnad kmr det igentligen bli om man joggar på morgonen ist för att promenara i vanlig takt? Under en deffperiod. Kommer man bränna mer fett när man joggar fast man går ner lika mkt i vikt? Och kommer det då dras ifrån de ställer som kroppen använder under joggningen? (vilket borde vara mest ben?).

Ulf A Big
2006-09-22, 13:57
Fettprocenten på höger respektive vänster arm hos tennispelare är den samma.

Tog en del av vad jag skrev tidigare i inlägget som du hänvisar till:

Förklaringen ligger nog i som Grub säger, en tränad fettvävnad som har bättre lipolys än i övriga kroppen som man inte tränar. Men generelt tror jag inte att en person som tränar styrke- tillsammans med konditionsträning och bantar ner sig en bit någon gång per år inte märker av en punktförbränningen då personen redan har en metabol fitness" lipolysen är redan upptränad"

krilleh
2006-09-22, 16:12
Tog en del av vad jag skrev tidigare i inlägget som du hänvisar till:

Förklaringen ligger nog i som Grub säger, en tränad fettvävnad som har bättre lipolys än i övriga kroppen som man inte tränar. Men generelt tror jag inte att en person som tränar styrke- tillsammans med konditionsträning och bantar ner sig en bit någon gång per år inte märker av en punktförbränningen då personen redan har en metabol fitness" lipolysen är redan upptränad"

snurrar ltie för mig nu, men om man endast kör styrketräning då? under bulkperioden. och börjar träna konditionsträning under deffen tillsammans med styrketräning. va tros hända då?

Sniggel
2006-09-22, 16:26
snurrar ltie för mig nu, men om man endast kör styrketräning då? under bulkperioden. och börjar träna konditionsträning under deffen tillsammans med styrketräning. va tros hända då?

Jag tror att du kommer att gå ner i vikt.

Seriöst: Om det nu skulle vara fördelaktigt att bränna bukfett genom att konditionsträna. Vad finns det för alternativ som funkar bra när det gäller att gå ner i vikt som INTE innehåller konditionsträning?

Förmodligen är punktförbränningen försumbar. Och dessutom är det dumt att inte konditionsträna när man vill gå ner i vikt om man ska genomföra en deff (ej banta, då kan det ibland funka utan).

De som trots allt vill ha denna försumbara effekt och hoppas att det i slutändan gör någon skillnad. På vilket sätt ändrar man ett deffupplägg? 100% av alla seriösa deffupplägg innehåller redan konditionsträning.

krilleh
2006-09-22, 16:40
Jag tror att du kommer att gå ner i vikt.

Seriöst: Om det nu skulle vara fördelaktigt att bränna bukfett genom att konditionsträna. Vad finns det för alternativ som funkar bra när det gäller att gå ner i vikt som INTE innehåller konditionsträning?

promenader? Det får man inte bättre kondition av förutsatt att man inte är så pass mkt överviktig och har en 'svensson'kondition. om du förstår.

Själv drog jag bara ner på maten och gick morgonpromenader under min deff i våras, så därför jag frågar. om de kan bli stor skillnad på att jogga eller promenera.

Ironi behöver du inte använda som var. jag klarar mig utan.

Bite
2006-09-22, 17:32
Inte hos inuitiska tennisspelare. :D
Så underbart nerdigt :D

Sniggel
2006-09-22, 18:08
promenader? Det får man inte bättre kondition av förutsatt att man inte är så pass mkt överviktig och har en 'svensson'kondition. om du förstår.

Själv drog jag bara ner på maten och gick morgonpromenader under min deff i våras, så därför jag frågar. om de kan bli stor skillnad på att jogga eller promenera.

Ironi behöver du inte använda som var. jag klarar mig utan.

Ber om ursäkt, tänkte inte ens tanken att det finns folk som använder sig av promenader under deff (menar inte att det är fel att göra så heller).

King Grub
2007-06-30, 10:17
Bump! Publicerad i dag - praktiska resultat av punktförbränning.

It is believed spot reduction, the exercise-induced localized loss of subcutaneous fat, does not occur as a result of an exercise program; however, evidence as a whole has been inconsistent.

To reexamine this concept, we compared subcutaneous fat measurements before and after resistance training among 104 subjects (45 men, 59 women).

Subjects participated in 12 wk of supervised resistance training of their nondominant arm. Magnetic resonance imaging and skinfold calipers examined subcutaneous fat in the nondominant (trained) and dominant (untrained) arms before and after resistance training. Repeated-measures ANCOVA tested for subcutaneous fat differences within and between arms before, after, and from before to after resistance training by gender and measurement technique, with BMI and age as covariates. Simple linear regression compared subcutaneous fat changes before and after resistance training as assessed by MRI and skinfold.

Subcutaneous fat, measured by skinfold, decreased in the trained arm and not the untrained arm in the men; it was similar in the total sample and in the women. MRI determinations of subcutaneous fat changes were not different between arms in the total sample and by gender.

Subcutaneous fat changes resulting from resistance training varied by gender and assessment technique. Skinfold findings indicate that spot reduction occurred in men but not in women. In contrast, MRI found a generalized subcutaneous fat loss independent of gender, supporting the notion that spot reduction does not occur as a result of resistance training. MRI, sensitive to changes along the entire upper arm, detected greater variation in resistance training responses, preventing significant differences between trained and untrained arms. Variation in upper-arm resistance training response was not evident from a single skinfold measurement at the belly of the muscle.

Med Sci Sports Exerc. 2007 Jul;39(7):1177-1185. Subcutaneous Fat Alterations Resulting from an Upper-Body Resistance Training Program.

regus
2007-06-30, 10:34
Grub: Visar den här studien att det fungerar (bra) i praktiken att punktförbränna eller skiljer det bara något gram fett?

Saikyou
2007-06-30, 11:34
Fettprocenten på höger respektive vänster arm hos tennispelare är den samma.

http://www.tribuneindia.com/2005/20050815/sp.jpg

Läste nånstans att han hade runt 4.5% lägre på sin vänster än på sin höger :P

Eddie Vedder
2007-06-30, 11:38
Läste nånstans att han hade runt 4.5% lägre på sin vänster än på sin höger :P

Intressant om så är falltet, dock kvarstår ju diskussionen om det faktiskt är applicerbart på "medelsvensson". Jag menar, det är en väldigt extrem situation som tennisspelare på världsnivå som spelat tusentals timmar i hur många år som helst.

Att det fungerar rent "kliniskt" är ju ganska uppenbart och fascinerande i sig, om det sedan är något för oss motionärer att fundera över i vår egen träning kan man ju såklart ifrågasätta.;)

Dock alltid kul med den här typen av studier!:thumbup:

Racso
2007-06-30, 12:13
http://www.tribuneindia.com/2005/20050815/sp.jpg

Läste nånstans att han hade runt 4.5% lägre på sin vänster än på sin höger :P

4.5% lägre eller 4.5 procentenheter lägre?

det första är inte mycket att hurra för...

Rahf
2007-06-30, 18:56
Från vad jag kan förstå verkar inte skillnaden betydlig även om det fanns en mätbar sådan. Har jag rätt eller fel?

andeem
2013-08-16, 09:36
Det verkar som om man tappar mest fett där det finns mest fett. (http://breakingmuscle.com/strength-conditioning/spot-reduction-workssort-of)

tjing
2013-08-16, 10:15
Vissa träningsformer kan ju bränna fett specifikt, från t ex magregionen.

andeem
2013-08-16, 10:55
Vissa träningsformer kan ju bränna fett specifikt, från t ex magregionen.Men visst handlar det då om visceralt snarare än underhudsfett?

Mags
2013-10-07, 18:27
Bara jag som tycker att det här är riktigt jobbig fakta, för att man inte längre känner sig lika mythbustande?



Vissa träningsformer kan ju bränna fett specifikt, från t ex magregionen.

Jaså? Är det av praktisk betydelse?

King Grub
2013-10-07, 18:32
Absolut. Det är farligaste stället att lagra fett, och skillnaden är stor.

Obs att det handlar om fett kring organen, i bukhålan, inte underhudsfettet som täcker rutorna.

hurril
2013-10-07, 18:38
Men eh, studien säger väl än rätt uttryckligen att det inte sker någon spot reduction?

Sniggel
2013-10-07, 20:09
Med punktförbränning brukar man mena att fett försvinner (eller ok, förbränns kanske räcker) om man fokuserar på att arbeta med musklerna i det berörda området.
Att t ex jogga för att bli av med visceralt fett är således inte punktförbränning i det avseendet.

hurril
2013-10-07, 20:51
Med punktförbränning brukar man mena att fett försvinner (eller ok, förbränns kanske räcker) om man fokuserar på att arbeta med musklerna i det berörda området.
Att t ex jogga för att bli av med visceralt fett är således inte punktförbränning i det avseendet.

Ja? De tränade ena benet och fettet försvann från typ alla ställen utom benet som tränades.

Mags
2013-10-08, 20:45
Absolut. Det är farligaste stället att lagra fett, och skillnaden är stor.

Obs att det handlar om fett kring organen, i bukhålan, inte underhudsfettet som täcker rutorna.

Intresssant... jag misstänker nämligen att det tyvärr är där mitt fett hamnat. Gick upp tio kilo på sex månader och rutorna syns fortfarande. Nån mätning påstod att jag hade 18 %bf och jag har inte riktigt ett sex stycken rutor men fyra iaf. Bör man vara oroad?

Så vad är det för träningsform som bränner tarmkäx? Joggning?

tjing
2013-10-08, 21:25
Tarmkäx?

Ja, t ex löpning om du syftar på visceralt fett. Eller kalorirestriktion.

Mags
2013-10-11, 13:17
Tarmkäx?

Ja, t ex löpning om du syftar på visceralt fett. Eller kalorirestriktion.

Jag hade fått det lite om bakfoten, men det finns något som heter så.http://sv.wikipedia.org/wiki/Tarmk%C3%A4x

Kalorirestriktion naturligtvis, som med alla deffar, men joggning gör alltså att mer av det förlorade fettet kommer från buken?
Säger inte detta ur misstrogenhet, men vad är föklaringen tilldet, och hur vet man att det är så?

King Grub
2013-10-11, 13:20
http://www.nature.com/ijo/journal/v31/n12/full/0803683a.html

tjing
2013-10-11, 14:07
Man har också sett att intensivare konditionsträning har större påverkan på visceralt fett än träning på relativt låg intensitet:

Effect of exercise training intensity on abdominal visceral fat and body composition.

"...HIET (träning på hög intensitet, min anm.) significantly reduced total abdominal fat (p<0.001), abdominal subcutaneous fat (p=0.034) and AVF (visceralt fett, min anm.) (p=0.010). There were no significant changes observed in any of these parameters within the Control or LIET (träning på låg intensitet, min anm.) conditions."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2730190/

Låg intensitet: RPE 10-12
Hög intensitet: RPE 15-17

För övrigt visar en del studier att träning med hög intensitet ger högre total nedgång i fettvikt jämfört med träning på lägre intensitet, med samma energiförbrukning. Anledningar som ibland nämns är hormonella effekter av t ex tillväxthormon och adrenalin som båda är väldigt potenta lipolytiska aktörer.

Mental
2013-10-14, 11:53
Intresssant... jag misstänker nämligen att det tyvärr är där mitt fett hamnat. Gick upp tio kilo på sex månader och rutorna syns fortfarande. Nån mätning påstod att jag hade 18 %bf och jag har inte riktigt ett sex stycken rutor men fyra iaf. Bör man vara oroad?

Så vad är det för träningsform som bränner tarmkäx? Joggning?

Vad har du för midjemått? Om det har ökat signifikant utan att rutorna försvunnit så låter det väl som ett rimligt antagande att fettet samlat sig visceralt

Nephelite
2013-10-14, 16:29
Haha ååh jag älskar folks sarkastiska kommentarer <3

Väntar spänt på aftonblads-artikeln

" NU BEHÖVER DU INTE LÄNGRE GÅ NED I VIKT!! "

- TV shop som vi alla klankat ned på har äntligen fått en syl i vädret, kanske inte ab-tronic är så dumt? panelen testar ---

Monica 33 : "jag känner definitivt nu efter den här studien att det "bränner" lite mer i magregionen, kommer köra på den här året runt!!"



P.S Jag skall typ helt seriöst köpa en sån.

Mags
2013-10-16, 14:08
Vad har du för midjemått? Om det har ökat signifikant utan att rutorna försvunnit så låter det väl som ett rimligt antagande att fettet samlat sig visceralt

Inte så fasligt tror jag... definitivt märkbart, men tror det blivit mer muskler i den regionen också.

Är det svårare att få bort vid deff?

slavteeeeke
2022-06-20, 06:37
Jag tror att många märker av att man får mindre fett i benpartiet om man kör mycket promenader men samtidigt tror jag att många tycker att man förlorar mer muskler i benen än i övriga delar av kroppen. Fast egentligen är det inte så konstigt det är bara att kika på någon som använder armar/ben mer än andra kroppsdelar så ser man ganska snabbt att de delarna är mer deffade.

Förklaringen ligger nog i som Grub säger, en tränad fettvävnad som har bättre lipolys än i övriga kroppen. Men generelt tror jag inte att en person som tränar styrke- tillsammans med konditionsträning och bantar ner sig en bit någon gång per år inte märker av en punktförbränningen då personen redan har en metabol fitness" lipolysen är redan upptränad"