handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk


Mallan
2003-01-22, 11:19
Sitter och funderar lite över träningsvärk. Hur paverkas musklerna igentligen pa lang sikt...

9 av 10ggr är musklerna ömma dagen efter ett träningspass=träningsvärk. Ibland mkt mer och ibland mindre.
Är det verkligen bra att pressa musklerna sa hart vecka efter vecka eller borde man ta det lite lättare veckan efter och därefter aterigen köra lite hardare!?

Har hört att träningsvärk är bra. Man har pressat muskeln maximalt, den "blöder".
Än sa länge har jag inte rakat ut för att muskeln inte hunnit aterhämta sig, dvs träningsvärken har försvunnit inför nästa träningspass (ex om jag har kört bröst & biceps pa mandagen sa är de musklerna helt aterställda till nästa mandag).

Som sagt, bara en liten funderare.

:bpump:

King Grub
2003-01-22, 11:36
Tränar man ren och hårt tror jag att man i princip alltid får mer eller mindre svår träningsverk, särskilt i de muskler som får en rejäl sträckeffekt i träningen, som t ex bröstmuskulaturen. Jag tror dessutom att det varken är skadligt eller dåligt på något sätt, så länge man ser till att vila ut värken innan man är på samma muskel igen.

Du behöver säkert inte ta en lugn vecka efter varje hårt pass bara du ser till att sköta kost och vila någorlunda bra. Däremot är en regelbundet återkommande vilovecka var åttonde till tionde vecka suverän för återhämtningen.

Cerberus
2003-01-24, 21:21
Tycker faktiskt det är lite gött med träningsvärk ibland, känner mig liksom jävligt vältränad lr nåt :D

ante
2003-01-24, 21:33
jag personligen blir missnöjd med ett pass om jag inte har rejäl träningsvärk efter, känns som att musklerna inte tyckte det va nå jobbigt om dom inte ömmar dagen/dagarna efter passet.

Nils
2003-01-24, 21:54
Det är lite lurigt med träningsvärk då man får mycket mer om det är en övning med lite "stretch" men man kan få mycket god effekt på styrkan även i andra övningar som inte ger särskilt mycket träningsvärk.
Jag trodde i början mycket på träningsvärk som värdemätare på träning, men har tappat den tron en hel del. Numera är det dagboken som ger mig bäst "råd".
Nils