handdator

Visa fullständig version : Jelp! Jag äter upp hela mitt bidrag


johnnytex
2006-09-21, 13:44
Satt precis och gjorde en rätt grov överslagsräkning på hur mycket jag käkar för i månaden. Det visade sig att jag typ äter upp hela mitt CSN-bidrag, jelp :(

Jag äter inte dirket så mycket mat egentligen. Käkar 5ggr om dagen, cirka 3000kcal sammanlagt. Gör nästintill all mat själv. Mycket sällan jag äter ute.

Finns här någon som har bra tips på billig mat?

Jag baserar min kost på:

Kolisar:
Pasta
Potatis
Bröd
Frukt

Fett:
Rapsolja
Fet mjölk

Protein:
Mjölk
Ägg
Tonfisk
kyckling
Kött
Lax när det är billigt

+ proteinpulver och dextropur.

Det är ju rätt hyffsat billiga källor jag har? Eller man får helt enkelt räkna med att lägga alla pengar på mat när man tror man är bodypuilder? Jelp.

Fettecke
2006-09-21, 14:22
anser du att du behöver lägga alla pengar på nått annat?

njaa, du kan ju spara pengar genom att kanske köpa storpack om det finns (oftast billigare)... hur mkt ligger CSN-bidraget på nu för tiden?

köpa billigare märken än kronfågel osv....

Fed up
2006-09-21, 14:27
Lägger du typ 3000/i månaden på bara mat till dig själv? Isåfall är det ganska mycket tycker jag, det är mer än vad vi i mitt hushåll som är två gör av med iallafall. Hur går det till egentligen? Hur ofta handlar du och hur mycket åt gången?

Sniggel
2006-09-21, 14:28
Haha, jag känner igen mig :D
Inte lätt att leva på studiebidrag om man vill ha andra intressen än mat och styrketräning.
Man får försöka äta så billig mat som möjligt.
När jag körde som seriösast åt jag för 80 spänn om dagen (aldrig skräpmat eller något onyttigt/onödigt). Det var rätt billigt med tanke på hur mycket mat det var.

johnnytex
2006-09-21, 14:41
Lägger du typ 3000/i månaden på bara mat till dig själv? Isåfall är det ganska mycket tycker jag, det är mer än vad vi i mitt hushåll som är två gör av med iallafall. Hur går det till egentligen? Hur ofta handlar du och hur mycket åt gången?

Jag fick det till runt 2400:- när jag räknade uppskattningsvis. Det diffar säkert på några hundringar. Men säg 2200 < X < 2800.

anser du att du behöver lägga alla pengar på nått annat?

njaa, du kan ju spara pengar genom att kanske köpa storpack om det finns (oftast billigare)... hur mkt ligger CSN-bidraget på nu för tiden? köpa billigare märken än kronfågel osv....

Ja, hade ju varit skönt om man kunde lägga iaf lite pengar på annan fritid (sprit:D ). Det har du säkerligen rätt i. Det värsta är ju att jag har dålig koll på vad som är billigt och inte. Mamma har alltid stått för inköpen tidigare...:em:




Haha, jag känner igen mig :D
Inte lätt att leva på studiebidrag om man vill ha andra intressen än mat och styrketräning.
Man får försöka äta så billig mat som möjligt.
När jag körde som seriösast åt jag för 80 spänn om dagen (aldrig skräpmat eller något onyttigt/onödigt). Det var rätt billigt med tanke på hur mycket mat det var.

Ja, men det är ju typ vad kanske oxå lägger ut.

Robbin
2006-09-21, 16:25
Jag har också märkt att mat är jädrigt dyrt sen man flyttade hemifrån. Fick ändra en del på matschemat för att få allt så billigt som möjligt.
Jag har faktiskt gjort så att jag räknar ut hur mycket protein man får per krona för olika kött/fisk/fågel/kosttillskott sen försöker jag hålla mig till det billigaste. Det är ju oftast proteinet som är den stora boven i dramat när det gäller matkostnaderna.

Ett tips är att om du har stor frys så om det är rea på något kött eller liknande så passa på att köpa massor! Förra veckan var det rea på lammstek på Ica, 20kr/kg. Jag köpte 10kg! Nu har jag kött så det räcker ett bra tag och jag har kommit betydligt billigare undan än vad jag skulle gjort om jag köpt andra saker. Likadant var det rea på kycklingfilér, faktiskt bra sådana av märket kronfågel 40kr/kg, egentligen fick man bara köpa ett kg per hushåll men jag köpte 5kg genom att gå ut och in, snålt? Jo.. :em:

Detta är vad jag bygger min kost på, det som jag får tag på billigast står först:

Kolhydratskällor:
Havregryn
Ris
Pasta
Maltodextrin

Proteinkällor
Vassleprotein
Kaseinprotein
Alaska pollock
Kycklingfiléer
Mjölk
Kassler

Fettkällor
Jordnötter
Cashewhötter

z_bumbi
2006-09-21, 17:48
Bönor och linser, det är svårt att slå när det gäller att leva billigt.

1 kg kostar ca 20-25 kr. Beroende på sort så är det 15-35% protein, bra med fibrer och kolhydraterna följer med på köpet.

Max
2006-09-21, 17:56
Protein är dyrt som sagt, och många av oss äter säkert mer av den varan än vi behöver. Kolhydrater är muskelbesparande och har man ont om pengar är det förhoppningsvis ett nästan lika bra val.

Tjuckot
2006-09-21, 18:28
Nötfärs!

Jag baserar mitt proteinintag mest på:
nötfärs
protec
keso
kyckling
lax

i den ordningen ungefär.

johnnytex
2006-09-21, 18:44
JKolhydratskällor:
Havregryn
Ris
Pasta
Maltodextrin

Proteinkällor
Vassleprotein
Kaseinprotein
Alaska pollock
Kycklingfiléer
Mjölk
Kassler

Fettkällor
Jordnötter
Cashewhötter

Ah, varför tänka jag inte på havregryn! Självklart ska jag föra in havregryn på inköpslistans. Proteinpulver blir väl inte så rackarns billigt ändå? Inte kasein iaf det kostar ju skit mycket. Alaska pollock vad är det?

Bönor och linser, det är svårt att slå när det gäller att leva billigt.

1 kg kostar ca 20-25 kr. Beroende på sort så är det 15-35% protein, bra med fibrer och kolhydraterna följer med på köpet.

Ah, det måste jag kolla upp! Thanx for da tip!

Nötfärs!

Jag baserar mitt proteinintag mest på:
nötfärs
protec
keso
kyckling
lax

i den ordningen ungefär.

Får kolla upp nötfärsen då också :D

johnnytex
2006-09-21, 19:11
Proteinpulver blir väl inte så rackarns billigt ändå? Inte kasein iaf det kostar ju skit mycket.


Okey. Ångrar mig där. Klart det är billigt per gram protein. :smash:

machine gun
2006-09-21, 19:21
Baljväxter (linser, bönor, ärtor, kikärter) är superbilligt, proteinrikt och innehåller dessutom massor med andra nyttigheter :) Köp torkade, blötlägg , gör storkok och frys in. Linser behöver dock inte blötläggas och går ganska snabbt att koka, så de är bra om man inte har tid/ork att greja med den biten.

Om du inte är van att äta baljväxter kan du dock tänka på att inte börja äta stora portioner på en gång eftersom det kan ge lite magproblem i början när man inte är van. Kroppen anpassar sig dock på 1-2 veckor, så det är inget att bry sig om i längden. Börja med att äta det som tillbehör till annan mat, så lär det vara lugnt.

Torsk_ole
2006-09-21, 19:25
Mitt tips är

1. Gå till en billig affär.
2. Ta reda på vad det mesta kostar per gram protein
3. Köp det billigaste (rea eller ordinarie pris)
4. Acceptera att matkvaliteén inte alltid är den bästa
5. Ät bara det du behöver äta (för kaloriöverskott eller kaloriunderskott)
6. Drick vatten ifall du fortfarande är hungrig
7. Gör en klassiker, besök mamma och pappa :naughty:

Robbin
2006-09-22, 09:02
Ah, varför tänka jag inte på havregryn! Självklart ska jag föra in havregryn på inköpslistans. Proteinpulver blir väl inte så rackarns billigt ändå? Inte kasein iaf det kostar ju skit mycket. Alaska pollock vad är det?

Jag köper faktiskt kaseinprotein som är nästintill lika billigt som mitt vassleprotein. 150kr/kg och inngehåller 84% protein. Alaska pollock är en fisk, köper den för 35kr kilot och det är 18gr protein per 100g fisk. Kanske inte världens godaste mat men den går ner med lite krydda. Sen glömde jag ju att säga tonfisk även om jag har slutat med den pga att de riktigt billiga varianterna smakar skit och de som är dyrare smakar visserligen bra men då är det inte så billigt längre.

Diggler
2006-09-22, 09:41
sluta med bröd ät gröt (utan mjölk, känner du att du måste dricka mjölk så blanda vatten med mjölkpulver), ät mer proteintillskott. Köp storpack med ris (skit i pastan och potatisen), variera inte så mycket, ät fisk (billiga blockfrysta varianter) istället för kött, istället för frukt och grönt äter du vitamin/mineral tabletter.

Milia
2006-09-22, 09:55
fed up: att leva två pers i ett hushåll kostar sällan dubbelt så mkt som en person. Jag lever ensam (med katt;)) och jag lägger också ner uppemot 3000kr per månad. Visst skulle jag kunna leva billigare om jag skippade vissa "lyxvaror" som kesella, avokado m.m. som jag unnar mig ibland, men på det stora hela lever jag förhållandevis billigt.

Antosh
2006-09-22, 10:16
alaska pollock är den ultimata proteinkällan för oss studenter, men tyvärr är det inte gott =)

Du bor i malmö ser jag, så kolla möllanområdet efter billigt kött, finns ju även flera stormarknader och oftast är det någon som har rabatt på kyckling/Nötfärs/nötkött. City gross (tror ja de heter) I rosengård och willys är ju några ställen att kolla ofta

userfriendly
2006-09-22, 10:43
börja deffa, kvarg, kyckling, broccolo o lite olja i deffmängder är inte dyrt alls *rolleyes*

FreCKo
2006-09-22, 10:50
späd ut krubbet med grönsaker? Typ om du gör spagetti och köttfärssås, kasta i en skivad morot eller två så får du lite "mer" mat...

Baljväxter ska vara sjyssta, bönor, linser... Storhandla också, om du inte kommer käka upp det så ta med en polare och splitta på det istället.

Just fan, om du käkar ris: Köp en STOR säck med ris. typ 10-15kg. Räcker hur länge som helst och blir typ aldrig dåligt bara det står bra :D

isato
2006-09-22, 11:05
Det tråkiga i Sverige är ju att grönsaker och frukt ofta är lika dyrt som kött/fisk*screwy*

Shakemynuts
2006-09-22, 11:22
Allaska pollock går att göra gott! :D

Om du bara kokar fisken och äter med kokt potatis.

Sen så gör du en sås med:

Lite margarin och lite mjöl (ca 1msk av varje) beroende på hur mycket sås du ska ha.
Sen så tillsätter du mjölk efter hur tjock du vill ha den, krydda med salt och vitpeppar.
Tillsätt kokt ägg.

Sjukt gott.

Prova även panera fisken och ät med citron och kokt potatis eller ris. Behövs bara nån enkel remouladsås eller något.

Annars är bästa studentmaten:

Sås på samma som ovan, tillsätt lite ost.
Ha ner broccoli som man köper djupfryst för 17kr/kg och kassler för 40kr/kg.
50/50 ska du ha i.

Jag skrev i en tråd som ligger precis på denna typ om ungefär samma sak. Missade att den var 3 år gammal tyvärr. Läs den.

Zlin
2006-09-22, 13:41
Bli medlem i alla Coop, Ica, Konsum osv osv, sen får du deras tidningar hem, och anpassa ditt matintag efter vad som är billigt just då. Jag köpte torsåsens kycklingfiléer för 45:- kilot för inte så länge sedan, nötfärs är bra att köpa de största paketen som finns, då minskar kilopriset markant. Storpack generellt är svinbra.

Fartman
2006-09-22, 14:52
Stora paket utländsk 10%ig nötfärs är min melodi :thumbup:

machine gun
2006-09-22, 16:25
Det tråkiga i Sverige är ju att grönsaker och frukt ofta är lika dyrt som kött/fisk*screwy*

Köper man efter säsong är det oftast billigt. Just nu gäller rotfrukter, kål, potatis och äpplen.

johnnytex
2006-09-22, 19:46
[...]Köp torkade, blötlägg , gör storkok och frys in. Linser behöver dock inte blötläggas och går ganska snabbt att koka, så de är bra om man inte har tid/ork att greja med den biten.

Låter som ett mange fint tips! Imorgon ska jag handla, många som tipsar om detta, då måste det vara bra, hehe.


7. Gör en klassiker, besök mamma och pappa

HAha, mamma fryser faktiskt in mat till mig som jag tar med mig när jag besöker mammsingen och passingen. :love:

Jag köper faktiskt kaseinprotein som är nästintill lika billigt som mitt vassleprotein. 150kr/kg och inngehåller 84% protein. Alaska pollock är en fisk, köper den för 35kr kilot och det är 18gr protein per 100g fisk. Kanske inte världens godaste mat men den går ner med lite krydda. Sen glömde jag ju att säga tonfisk även om jag har slutat med den pga att de riktigt billiga varianterna smakar skit och de som är dyrare smakar visserligen bra men då är det inte så billigt längre.

Ah, får ge Alaska pollock en chans verkar det som. Ja, man ska inte köpa "fel" märke när det gäller tonfisk har jag kommit underfull med. Köpte euroshoppers tonfisk. Det var så äckligt, såg ut som skit och smakade skit. Fick gå tillbaka och köpa nya lite dyrare, haha.


Du bor i malmö ser jag, så kolla möllanområdet efter billigt kött, finns ju även flera stormarknader och oftast är det någon som har rabatt på kyckling/Nötfärs/nötkött. City gross (tror ja de heter) I rosengård och willys är ju några ställen att kolla ofta

Andra har ju sagt att möllanområdet är en bra köttmarknad, antar det har två betydelser då...:D

Det tråkiga i Sverige är ju att grönsaker och frukt ofta är lika dyrt som kött/fisk

Ja, det är väldigt tråkigt. Vilka frukter ger mycket för pengarna sas?Brukar hålla mig till äpple, bananer och kiwi. Vad har jag missat?

Allaska pollock går att göra gott! :D

Om du bara kokar fisken och äter med kokt potatis.

Sen så gör du en sås med:

Lite margarin och lite mjöl (ca 1msk av varje) beroende på hur mycket sås du ska ha.
Sen så tillsätter du mjölk efter hur tjock du vill ha den, krydda med salt och vitpeppar.
Tillsätt kokt ägg.

Sjukt gott.

Prova även panera fisken och ät med citron och kokt potatis eller ris. Behövs bara nån enkel remouladsås eller något.

Annars är bästa studentmaten:

Sås på samma som ovan, tillsätt lite ost.
Ha ner broccoli som man köper djupfryst för 17kr/kg och kassler för 40kr/kg.
50/50 ska du ha i.

Jag skrev i en tråd som ligger precis på denna typ om ungefär samma sak. Missade att den var 3 år gammal tyvärr. Läs den.


Vadå finns det en sökfunktin på Kolozzeum *rolleyes*
Får absolut testa ditt recept!

Bli medlem i alla Coop, Ica, Konsum osv osv, sen får du deras tidningar hem, och anpassa ditt matintag efter vad som är billigt just då. Jag köpte torsåsens kycklingfiléer för 45:- kilot för inte så länge sedan, nötfärs är bra att köpa de största paketen som finns, då minskar kilopriset markant. Storpack generellt är svinbra.

Ja! Självklart måste jag bli medlem. Good point!

Stora paket utländsk 10%ig nötfärs är min melodi :thumbup:

Jag är lite paranoid så jag brukar faktiskt hålla med till svenskt kött, litar inte helt på utländskt kött.


TACK FÖR ALLA TIPS! Känns faktiskt som jag kan snåla in några kronor med era tips.

machine gun
2006-09-22, 20:28
Just det.. att göra storkok av all mat blir ju också betydligt billigare än att bara laga 1-2 portioner åt gången.

Kolla priserna på frukten och köp det som är billigast för säsongen. Kan skifta en hel del från vecka till vecka faktiskt.

Bamse79
2006-09-22, 21:12
allaska pollock, tonfisk(5:a burken för filé),kassler,köttfärs...de är väl de billigaste man kan komma undan. bara köpta och göra storkok!
Goda recept kommer du fram till om du testar dig fram!

Kör hårt

Melody
2006-09-22, 21:26
Ah, får ge Alaska pollock en chans verkar det som. Ja, man ska inte köpa "fel" märke när det gäller tonfisk har jag kommit underfull med.


apropå pollock, såg att willys hade erbjudandet 3st 400 gram paket för 30 kr, det blir 25kr/kg...

RoBBBaN
2006-09-22, 21:55
Alternativet att låna pengar av csn finns ju också, då får du bidrag plus det antal tusen du önskar låna. Det innebär att du kan äta för 3000 kronor i månaden utan att det rör dig i ryggen.
Å de pengarna får du väl igen när du skriver på ett proffs-kontrakt, annars blir det som det blev för mig...punga ut med 1500 i kvartalet till csn......men jag var mätt under studietiden, och är det fortfarande.

Robbin
2006-09-22, 22:06
Alternativet att låna pengar av csn finns ju också, då får du bidrag plus det antal tusen du önskar låna. Det innebär att du kan äta för 3000 kronor i månaden utan att det rör dig i ryggen.
Å de pengarna får du väl igen när du skriver på ett proffs-kontrakt, annars blir det som det blev för mig...punga ut med 1500 i kvartalet till csn......men jag var mätt under studietiden, och är det fortfarande.

Öhmm... jag har fullt bidrag+lån. Får 7200kr i månaden utbetalt om jag minns rätt. Det är inte direkt mycket att leva för efter betald hyra (min är på 3000). Med en matkostnad på 3000kr i månaden skulle det knappt finnas något kvar. På dig låter det som om man blir rik av att ta stuidelån.

Tjuckot
2006-09-23, 08:45
Helt upp till hur mycket hyra man har ju. Jag har själv 1829:- i månaden och fullt lån, klarar mig utan problem plus att jag kan köpa lite småsaker jag vill ha. Man får arbeta utfifrån vad man har ju.

Sen brukar ekonomihållningen bli bättre när man varit student ett tag. Man lär sig lite mer vart det finns billigt och vad man ska handla, osv ;)

RoBBBaN
2006-09-23, 09:51
Öhmm... jag har fullt bidrag+lån. Får 7200kr i månaden utbetalt om jag minns rätt. Det är inte direkt mycket att leva för efter betald hyra (min är på 3000). Med en matkostnad på 3000kr i månaden skulle det knappt finnas något kvar. På dig låter det som om man blir rik av att ta stuidelån.

Nej man blir inte rik av lån, och naturligtvis beror summan man kan lägga på mat på övriga utgifter.
Jag bodde billigare när jag studerade, och hade inga problem att äta för 3000 kr...men våra situationer ser olika ut.

LarsK
2006-09-23, 11:28
I Japan kostar ett kilo biff från 700:- -> 5000:-. T.ex ett kilo sirloin jag såg för ett tag sen, fett runt omkring köttet samt inspräng i köttet, de ville ha 2000:- kilot för det. Kobe stek kostar runt 5000:- kilot.
Det för 700:- kilot är inte mycket att hurra över.

Jäkla tur kyckling är billigt (relativt) här.

Gpajpen
2006-09-23, 12:28
hahha euroshoppers tonfisk. seriöst SMAKAR AS. asso jag får kväljningar av varje tugga.
godaste sorten är willys egna. jävlar smakar riktigt köttigt asso.
brukar köra med eldorado 7kr/burken, eller konsum har nån egen för 6kr/burken båda är ok att äta.

johnnytex
2006-09-23, 14:57
Sen brukar ekonomihållningen bli bättre när man varit student ett tag. Man lär sig lite mer vart det finns billigt och vad man ska handla, osv ;)

Antar också det. Jag är rätt n00b på ta hand om mina pengar. Har därför satt mig ner och räknat lite på vad olika saker kostar. Utekvällar är dyrt! Det är ffs typ en veckas mat man kan få för de pengar. För en utekväll som kanske inte ens slutar med att man får napp, iom jag är ful så händer det liksom sällan. Måste skära ner på festandet. Hobbynollningen på skolan var dyr för mig...

Btw, handlade kyckling (innerlårsfiler) för 59:-/kg idag (kronfågel). Bra eller anus? Tänker jag rätt när jag betlar så mycket?

Tjuckot
2006-09-25, 08:57
Hehe, jo det blir ju så. Men man lär sig allt eftersom, det kommer med tiden, så oroa dig inte. Men det är bra att du räknar lite på det, tjänar man på i längden :)

Väl ganska lagom pris för kyckling, man kan få billigare på lågprismärken men då är det så himla mkt vatten insprutat i dom väl. Tror inte kronfågel har det så?

tips ang. brudar. Skaffa dig en stabil flickvän och bo hos henne på helgerna och ät upp all deras mat. Kan rekomendera det, speciellt om föräldrarna försöker äta nyttigt, då stjäl man all keso och kyckling :D

axlpxl
2006-10-04, 01:05
hahha euroshoppers tonfisk. seriöst SMAKAR AS. asso jag får kväljningar av varje tugga.
godaste sorten är willys egna. jävlar smakar riktigt köttigt asso.
brukar köra med eldorado 7kr/burken, eller konsum har nån egen för 6kr/burken båda är ok att äta.

Tugga är för noobs. Billigast är alltid bäst.

z_bumbi
2006-10-04, 05:55
Btw, handlade kyckling (innerlårsfiler) för 59:-/kg idag (kronfågel). Bra eller anus? Tänker jag rätt när jag betlar så mycket?


Det vanliga priset vid erbjudanden (I alla fall häromkring). Det räcker som huvudproteinkälla till 7-10 måltider, 6-8 kr per måltid, så det är inte så mycket i mina ögon.

Milia
2006-10-04, 08:38
Vill bara tipsa om att äta vegetariskt lite oftare om man vill spara i pengar. Jag har börjat äta betydligt mer bönor och linser nu, och har säkert sparat 800/månad.
Man kan ju dryga ut köttfärs med linser t.ex. eller göra pastasås/soppa av krossade tomater och röda linser. Mixa linser/bönor med olja eller nötter och steka som biffar.
Göra böngrytor m.m. Det viktigaste är nästan att man använder mycket kryddor så det blir lite smak i det hela, då saknar man inte köttet så mycket;)

Brink
2007-01-18, 14:30
vet inte om du bor när något ÖB, men de brukar ha bra erbjudanden på ris, pasta etc

nutz
2007-01-18, 17:54
Allt på ÖB is the shit. Billiga kakor och cashewnötter.

Coldsmith
2007-01-18, 21:14
Skaffa stor shaker, köp arlas klövermjölk. Häll i en liter mjölk, i med proteinpulver, i med massa rapsolja, ta en euroshopper tonfiskburk eller två och ös i (finfördelad så det är bara att sörpla sen)... i med nån smak om du vill ha.... skaka.. och drick =). Har alltid med mig på jobbet.

nutz
2007-01-19, 16:42
Skaffa stor shaker, köp arlas klövermjölk. Häll i en liter mjölk, i med proteinpulver, i med massa rapsolja, ta en euroshopper tonfiskburk eller två och ös i (finfördelad så det är bara att sörpla sen)... i med nån smak om du vill ha.... skaka.. och drick =). Har alltid med mig på jobbet.

Mjölk och........ tonfisk.

Gör du det där frivilligt eller har du läst det på någon 80-tals bodybuilder som tipsar om det på sin hemsida?

Coldsmith
2007-01-19, 16:50
Mjölk och........ tonfisk.

Gör du det där frivilligt eller har du läst det på någon 80-tals bodybuilder som tipsar om det på sin hemsida?

Det är min egen specialblandning *flex*
Kanongrejjer.

Med ett gott proteinpulver och lite smak i form av hallonsylt eller liknande så blir det riktigt gott!... eller ja... inte så jätteäckligt!

nutz
2007-01-20, 12:00
Det är min egen specialblandning *flex*
Kanongrejjer.

Med ett gott proteinpulver och lite smak i form av hallonsylt eller liknande så blir det riktigt gott!... eller ja... inte så jätteäckligt!

Ha i en portion proteinpulver till istället för tonfisken då?

Anova
2007-01-20, 16:03
Varför inte ta ett extrajobb någon dag i veckan? Ger i alla fall lite mer i plånboken..
Annars är mitt tips budgetera mera! Lägg upp en budget med fasta utgifter, "skolutgifter" (litteratur mm) matutgifter, träningsutgifter, nöje/fickpengar och ett "konto" för resten av pengarna (dessa pengar sparar du som buffert för framtida oförutsedda utgifter).
Följ budgeten..

Shakemynuts
2007-01-20, 16:33
Jag äter igenomsnitt 4 måltider om dagen och får i mig ca 200g protein och 800g kolhydrater från det. Fett räknar jag inte.

Men jag behöver aldrig slösa mer än 1500kr i månaden på mat och då lyxar jag på lördagar.

Jag äter:

Kyckling
Kassler
Köttfärs när den är billig
Alaska pollock
Pasta
Ris
Potatis
Havregryn
Fullkornsbröd
Ost
Skinka och pastrami
Keso
Paprika
Broccoli
Avokado
Tomat
Vitkål
Morötter

Och så köper jag frukt då den kostar 10kr/kg, kanske 15kr, beror på vad det är för frukt.

Det där är nog allt jag äter, jämt, men det går ju att göra hur mycket som helst på det, så vafan! :)

Coldsmith
2007-01-20, 19:41
Ha i en portion proteinpulver till istället för tonfisken då?

Jag är så tokig att jag tror att det är ganska bra att variera proteinintaget och även få i sig proteiner/aminosyror från "riktig" mat. Bra med lite fast mat i magen av det också :)

YTS
2007-01-24, 22:07
Här är ett billigt pålägg:

Lägg 400g vita bönor i blöt 8h i kylen.
Koka upp dem och lyft av, ställ på grytunderlägg, på med lock, låt stå 1h.
Koka därefter bönorna ca 20 min.
Detta dubbel kok gör du för att elliminera kvarvarande hårda bönor, efter kok.
Tärna 800g kvisttomater och lägg i en gryta, låt puttra ihop, tillsätt två hackade lökar och en halv strimlad r. paprika mitt i koket. Blanda ihop de avrunna bönorna med tomatjoxet, frys in i 300g påsar. Blir ca 6 stycken. Ha på pumpernickel, som du givetvis bakar själv, för ca 7 kr/kg.