handdator

Visa fullständig version : hur ska jag träna för att inte bli stor???


sara_varberg
2006-09-21, 13:34
hej! har börjat träna på gym nu 6 dar i vecka. måste bli mindre och smalare. men jag är ganska grov i min kropp så jag är rädd att styrketräningen ska göra mig biffig???

Cykelmannen
2006-09-21, 13:44
Det är väl bara att sluta styrketräna när du inte vill bli större?

major Pectoralis
2006-09-21, 13:46
hej! har börjat träna på gym nu 6 dar i vecka. måste bli mindre och smalare. men jag är ganska grov i min kropp så jag är rädd att styrketräningen ska göra mig biffig???

Kombinera styrketräning med konditionsträning. Jag menar inte att det behöver vara i samma träningspass.

rolf
2006-09-21, 13:56
Det är iofs ingen risk för att du en morgon vaknar upp och är alldeles groteskt muskulös, men ifall du vill gå ner i vikt är väl kardiovaskulär träning att föredra framför styrketräning. Kombinera gärna båda dock.

sara_varberg
2006-09-21, 14:23
aja så det räcker med rejäla konditionspass som tex spinningcykel eller springband då?jag ska skippa styrkan så länge? det kanske är det bästa.

Fettecke
2006-09-21, 14:28
varför är det bäst att skippa styrkan?, det kommer ta ÅR innan du är "biffig"... år av hård och smart träning...

Men allt är relativt, men jag tror att du kommer gilla det du ser ifall du börjar träna regelbundet, och verkligen ser resultat....

mystic[-_-]
2006-09-21, 14:29
Du kommer inte bli grov på kort tid. Det tar en jäkla massa tid att bli grov

grabben i skogen
2006-09-21, 14:29
aja så det räcker med rejäla konditionspass som tex spinningcykel eller springband då?jag ska skippa styrkan så länge? det kanske är det bästa.

det skulle jag itne gjort, kör styrka ett par ggr i veckan.
som tjej behöver du nog aldrig vara rädd för att bli biffig...Inte så länge du inte sticker nålar i arslet iaf.

Liten Men Fet
2006-09-21, 14:36
Du har allt att vinna på att träna styrketräning, förutom att du kommer behålla dina muskler när du skalar av fett med konditionsträning så kommer du förebygga förslitningsskador som är vanligt bland kvinnor. Du kommer få bättre hållning och du kommer kunna göra tyngre lyft i vardagslivet utan risk för att skada dig.

Som sagt så finns det INGEN människa på jorden som helt plötsligt har blivit för stor efter att ha styrketränat.

Liten Men Fet
2006-09-21, 14:38
Ett till tips är att kika in tjejerna på det här forumet och avgör om dom är för stora, en del av dom har styrketränat både hårt och länge. Kolla tex in Frida-Mari, Nina L, Ironbabe och många mer som jag inte kommer ihåg namnet på.

Damien Thorne
2006-09-21, 14:56
varför är det bäst att skippa styrkan?, det kommer ta ÅR innan du är "biffig"... år av hård och smart träning...

Men allt är relativt, men jag tror att du kommer gilla det du ser ifall du börjar träna regelbundet, och verkligen ser resultat....

Jag håller med dig :thumbup:

L-Sami
2006-09-21, 15:08
Bara du inte ligger på kaloriöverskott så är risken att du bli stor minimal. Satsa ligga på kaloriunderskott om du vill bli mindre.

MrBoris
2006-09-21, 15:48
och att bli stor kräver engagemang, att man tar sig till gymmet när man "känner att man inte orkar" och att man äter rejäla mängder -> dvs att man har som mål att bli "STOR". Tro inte att du blir det genom att hålla dig fit med lite styrketräning..........

sara_varberg
2006-09-21, 15:50
ok thanx at lot guys!! :) allså jag förstår att jag inte kommer vakna en dag o va en stor muskelknutte, det vet jag.hehe men jag menar att jag är redan ganska grov i min kropp. håller på inom lantbruksyrket en del så de blir en del tunga lyft o så. men vill inte att musklerna ska göra t.ex benen o rumpan större.har bara tränat hårt och riktigt seriöst i snart 2 veckor , och tänker fortsätta hålla det på 5 dar i veckan nu några månader tills jag tappat 15 kilo och då samtidigt ligga på ett kaloriuderskott och sen gå ner på 3 dars träning i vecka .ca en timma varje gång. bara tänkte om det v ar smartast att vänta med styrketräningen tills man tappat sina kilon.

L-Sami
2006-09-21, 16:02
bara tänkte om det v ar smartast att vänta med styrketräningen tills man tappat sina kilon.

Styrketräning ökar ju förbrännningen, så det är bara positivt att träna när man dietar.

z_bumbi
2006-09-21, 16:10
När man börjar styrketräna så ökar musklerna i volym och fasthet, det går ganska snabbt och de flesta märker av det inom en månad. Den ökningstakten är något tillfälligt och så fort går det inte resten av tiden man tränar då det beror på att musklerna lagar in mer energi och vätska. När den perioden är avklarad så ökar man genom att överlasta musklerna på gymet och se till att de får tillräckligt med näring, den senare processen brukar inte gå så himla fort för de flesta.

Om man ska gå ner i vikt och oroar sig för att växa muskulärt så skulle jag lägga mindre fokus på styrketräningen men behålla 1-2 pass i veckan för att behålla muskelmassan. Man behöver inte slöa sig igenom passen men det finns ingen anledning att köra på absolut max heller.

Fettecke
2006-09-21, 16:14
Med tanke på att du säger att du är "grov"... men du vill gå ner i vikt.

Jag kan ju säga att du går ner ett kilo fett på relativt kort tid, och ett kilo muskler tar.... LÄNGE att få....så under den tid du har gått ner dina 10-15kg eller vad du nu vill tappa, så har du knappt vunnit så enormt mkt muskler du verkar tro att du kommer göra pga styrketräningen, ärligt talat så tror jag inte att du kommer märka av någon skillnad alls under den korta tid du går ner i vikt, muskulärt sett alltså.

Sen att du blir starkare, bättre hållning osv(som tidigare sades i tråden) är ju bara enormt bra fördelar...

Lyft grejjer och bli starkare, om du inte har något typ av hinder...

Fettecke
2006-09-21, 16:19
nu märkte jag att jag fattade mig lite fel där, du Kommer märka skillnad att du har muskler under ditt kroppsfett.... glömde lägga till det, men du kommer inte märka det under tiden det händer precis....

-S-T-
2006-09-21, 17:56
Jag tror att det är säkert att resonera så här:

Träna vidare, och träna hårt. Dag du märkar att du börjar bli "för stor", sakta upp och fundera på 'problemet' först då. Antagligen kommer den dagen aldrig :)

tano
2006-09-21, 18:45
Dessutom finns det flera sätt att träna just styrketräning.
Går hur bra som helst att tärna upp styrkan, utan att bli större.
Så det är bara att hugga in i kunskaperna och fortsätta med styrketräningen. Din viktminskning, och totala kompakthet av kroppen kommer gå mycket bättre.

sara_varberg
2006-09-21, 19:58
tusen tack för alla svaren! jag kommer köra 3 pass styrka i veckan och då kombinerat med konditionsträning. och resten av dagarna köra konditionspass. tycker redan efter typ två veckor att man märker skillnad på vissa ställen..:) det är ju inte mycket skillnad alltså men kanske om nån månad att det börjar visa sig lite finare resultat...får la se..man vet aldrig.det är iallafall underbart att träna

Karl_alfred
2006-09-21, 20:14
Glöm bara inte att vila några dagar i veckan med.

sara_varberg
2006-09-21, 20:32
är det jätteviktigt med vilodagar?? är för rastlös för att inte träna när jag vet att jag måste gå ner så måååånga kilon:(

Deceiver85
2006-09-21, 21:12
Kvinnor har inte de testostoron-mängder i kroppen heller som krävs för att bli groteskt stor, kör på hårt med kondition och styrketräning så kommer du få en fin och slimmad kropp :thumbup:

Vilodagar är jätteviktigt, dels för musklernas återhämtning (och positiva utveckling) samt för psyket.

Jorgen
2006-09-21, 21:19
är det jätteviktigt med vilodagar?? är för rastlös för att inte träna när jag vet att jag måste gå ner så måååånga kilon:(
Ja, det är viktigt med vilodagar.
Stressa inte upp dig, ta det lugnt istället. Mer är inte alltid bättre. Se din viktnedgång ur ett lite mer långsiktigt perspektiv.

Muskelbyggaren
2006-09-21, 21:24
Sara, det enda jag kan göra är att vädja till dig att lyssna till vad flera har svarat här i tråden. Du är inte ensam som tjej att oroa dig om att bli grov, och det helt obefogat. Du är ute efter vad jag nu gissar en snygg, slank och fast kropp; du får rätta mig om jag har fel. Det får du genom att bli av med fett och att bygga muskler. Ja just det, all träning handlar faktiskt om att bygga muskler, fastän det inte är närmelsevis de muskler exempelvis Arnold Schwarzenegger har. Kanske till och med så lite att det inte ens syns utan bara känns.

Så om du tränar konditionsträning och tar i ordentligt på gymmet kommer du så småningom med en god vilja att uppnå ditt mål. Att du uppnår mer än så är helt osannolikt för det går så långsamt att du anar inte att bli grov.

Jag som är kille och därmed har helt andra förutsättningar än tjejer att bli muskulös, sliter som ett djur varje dag, år efter år, med knappa resultat i jämförelse med ansträngningen. Så risken att du exploderar över en natt är ganska liten... :)

Så tänk att du ska bli näste Arnold och du kommer att få den alldeles lagoma kropp du är ute efter! Lycka till!

Nina L
2006-09-22, 06:15
Du kommer inte att bli för grov. Oroa dig inte.

bild på mig (http://www.swedishnina.com/bilder/blandade/bilder/nina_nyar.jpg)

Min kroppsform är i stort sett densamma som när jag började träna, men skillnaden att kroppen ser fastare och sundare ut. Musklerna syns inte speciellt om jag inte gör en muskelpose, och även då behövs rätt belysning och rätt liten mängd underhudsfett för att det skall se muskulöst ut. Att bli av med muskler är dessutom galet lätt, so dont worry.

sara_varberg
2006-09-23, 15:13
ok hehe, då e det bara o köra på. ioförsig så är det ju bättre att ha muskler som syns än att ha fett som syns!! :) så de blir nog kanonbra detta! o tack igen för alla tipsen! (inte lätt när man e nybörjare..hehe) thnx

Doctor Snuggles
2006-09-23, 15:34
Det mesta har sagts men tänkte lägga till en sak:
Finns förstås genetiska skillnader som gör att vissa personer (män som kvinnor) har lättare för att lägga på sig muskelmassa. Det beror dessutom på kroppsproportionerna hur det ser ut, t.ex liten kraftig och satt kan se mer muskulös ut. Men sådant kan man ändå inte göra en rättvis bedömning om förrän man är i bra form och har hyffsat lågt kroppsfett.
Felet som många tjejer kan göra är eftersom muskeltonus ökas (och eventuellt en liten massaökning) och samtidigt har de inte gått ner märkbart i fett så tror de att de håller på att bli "biff" och bli avskräckta. Så är dock inte fallet.
Efter ett tag så kommer fettdepåerna att minska, och man blir istället "trimmad".