handdator

Visa fullständig version : Hyresgästförening


petersson
2006-09-21, 08:38
Jag bor i hyreslägenhet och igår kom det en gubbe från hyresgästföreningen och villa skriva upp mig som medlem, han sa att det som hyresgästföreningen gjorde var att bland annat förhandla om hyran och hjälpa till i diverse tvister samt erbjuda hemförsäkring. Jag sa att jag skulle höra av mig när jag bestämt mig och fick då en broschyr av honom. I den står det bland annat "Om du inte är medlem får du själv föra din talan i olika rättsinstanser. Stå själv för advokatskostnaden osv."
Det stod ingenting om man själv får förhandla om hyran. Alltså till frågan, måste man själv förhandla om hyran om man inte är medlem i en hyresgästförening?

Nu har jag redan tecknat hemförsäkring från lärarförbundet som var mycket billigare än den som hyresgästföreningen kunde erbjuda. Så just den anledningen till att gå med går bort direkt.

Cilia
2006-09-21, 08:40
nej, dom förhandlar om hyran för alla hyresgäster

petersson
2006-09-21, 08:44
nej, dom förhandlar om hyran för alla hyresgäster

Okej, tack för svaret!

Största anledningen till att gå med är väl att man är solidarisk antar jag..

Bronkitkorv
2006-09-21, 08:46
Jag tycker dom är fåniga men är med ändå mest för att ensam så kan det bli svårt ibland om man har otur med en dum hyresvärd.

Cilia
2006-09-21, 08:47
Okej, tack för svaret!

Största anledningen till att gå med är väl att man är solidarisk antar jag..
eller att få hjälp när det är tvist.
Det är inte alla fastighetsägare som kommer komma till himlen den dagen dom lägger pipen i vädret.

petersson
2006-09-21, 08:56
eller att få hjälp när det är tvist.
Det är inte alla fastighetsägare som kommer komma till himlen den dagen dom lägger pipen i vädret.

Haha ja det är sant. Kan verka snål nu men 70kr i månaden är ändå 70kr, betalar redan 300kr för bredband.

skaparn
2006-09-21, 09:20
nej, dom förhandlar om hyran för alla hyresgäster

Däremot så har det väl hämt att eventuella ersättningar vid rättstvister kring oskälig hyra endast utgått till medlemmar i Hyregästföreningen när det varit de som drivit målet? Då fick de som inte var medlemmar inga pengar trots att de betalat samma hyror.
Och helt plötsligt finner jag mig själv mitt i en text som riskerar uppmana folk att gå med i Hyregästföreningen. Hoppsan kan man lätt säga. Av princip tänker jag aldrig vara med i HF, eftersom de tar aktiv politisk ställning i frågan om markndashyror.

jenny
2006-09-21, 09:24
Skulle aldrig gå med i något som har annonskampanjer mot de borgeliga.

Arf Pingvin
2006-09-21, 09:32
Tänk såhär. Eventuell hyreshöjning kommer vara i storleksordningen 100 kr per månad. Spara pengarna som skulle gå till hyresgästföreningen så kan du betala hyran den dagen det sker. Deras medlemmar får ingen lägre hyra...

MUGEN
2006-09-21, 09:35
ungefär som facket, ett nödvändigt ont.

Piranha
2006-09-21, 09:35
Gillar hyresgästföreningen, som medlem ställder dem också upp om man kontaktar dem.

När jag flyttade ur en lya efter bott där 4 år så gnällde värden på att det var märken efter tvättmaskinen på golvet i badrummet och ville således jag skulle bekosta omläggning av plastmattan.

Jag hävdade 4 år kommer ge märken oavsett och det skulle anses som normalt slitage varpå värden var av en annan uppfatning och ville fakturera om det nu var 20k (minns inte exakt).

Som medlem i Hyresgästföreningen kom dem å plattade till värden som genast släppte det.

sehnpaa
2006-09-21, 09:36
Största anledningen till att gå med är väl att man är solidarisk antar jag..
Kan verka snål nu men 70kr i månaden är ändå 70kr, betalar redan 300kr för bredband.En halv vecka efter valet: Solidaritet...70kr...solidaritet...70kr....

petersson
2006-09-21, 09:39
Gillar hyresgästföreningen, som medlem ställder dem också upp om man kontaktar dem.

När jag flyttade ur en lya efter bott där 4 år så gnällde värden på att det var märken efter tvättmaskinen på golvet i badrummet och ville således jag skulle bekosta omläggning av plastmattan.

Jag hävdade 4 år kommer ge märken oavsett och det skulle anses som normalt slitage varpå värden var av en annan uppfatning och ville fakturera om det nu var 20k (minns inte exakt).

Som medlem i Hyresgästföreningen kom dem å plattade till värden som genast släppte det.

Ja det är ju vid såna där händelser som man vill ha nån bakom sig. Nu får jag lite beslutsångest :)

Nitrometan
2006-09-21, 09:40
Däremot så har det väl hämt att eventuella ersättningar vid rättstvister kring oskälig hyra endast utgått till medlemmar i Hyregästföreningen när det varit de som drivit målet? Då fick de som inte var medlemmar inga pengar trots att de betalat samma hyror.
Är det konstigt? Skulle de som inte är med i en förening få ersättning när det är föreningen som med sina medel har drivit målet?

Nisse som inte har varit engagerad ska helt plötsligt få pengar menar du?



Marknadshyror är en intressant fråga. Jag har inte tagit ställning i den än.

skaparn
2006-09-21, 10:21
Är det konstigt? Skulle de som inte är med i en förening få ersättning när det är föreningen som med sina medel har drivit målet?

Nisse som inte har varit engagerad ska helt plötsligt få pengar menar du?



Marknadshyror är en intressant fråga. Jag har inte tagit ställning i den än.

Sa jag att det var konstigt?

Nitrometan
2006-09-21, 10:23
Sa jag att det var konstigt?
Nej.

Men din formulering:
Däremot så har det väl hämt att eventuella ersättningar vid rättstvister kring oskälig hyra endast utgått till medlemmar i Hyregästföreningen när det varit de som drivit målet? Då fick de som inte var medlemmar inga pengar trots att de betalat samma hyror.
Tolkade jag som att du tyckte att det var fel.

skaparn
2006-09-21, 10:27
Nej.

Men din formulering:

Tolkade jag som att du tyckte att det var fel.

Tolka bättre. Cilia skrev att HF förhandlade för alla hyresgäster, jag tillade att detta inte gällde vid rättstvister. Att jag sedan läde till en lite rad om att det helt plötsligt lät som att jag förespråkar medlemskap i HF är inget du vägde in eller?

Nitrometan
2006-09-21, 10:59
Tolka bättre. Cilia skrev att HF förhandlade för alla hyresgäster, jag tillade att detta inte gällde vid rättstvister.
OK. Ska jag dra ett PM nästa gång?

De förhandlar hyran för alla. Eller egentligen inte, men den hyran de kommer fram till är normgivande. En hyresvärd får inte sätta olika hyra till hyresgäster beroende på om de är med i HF eller inte.

Men i rättstvister företräder de bara sig själva (sina medlemmar).

Att jag sedan läde till en lite rad om att det helt plötsligt lät som att jag förespråkar medlemskap i HF är inget du vägde in eller?
Nej, jag ser inte hur det ena påståendet var relevant för det andra.

Mantus
2006-09-21, 13:28
Äh, vill jag tvista så tvistar jag, hyresgästföreningen kommer inte på fråga. De skall inte få ha allt det roliga:D
Konstig hyresvärd du hade Piranha, det var ett jäkligt märkligt krav han hade, han hoppades väl att du inte skulle våga säga emot eller kontakta någon.

petersson
2006-09-21, 17:54
Tackade nej nyss. Han var riktigt tjatig! Igår i dörren ville han att jag skulle skriva på direkt utan att ens tänka efter. Idag ringde han men då tackade jag nej på riktigt.