handdator

Visa fullständig version : Våga vägra nollning


skaparn
2006-09-21, 08:25
Såg just Anton Klepke, initiativtagare till VVN, i lokal-TV. Kan inte annat än gilla ett initiativ som vill verka för mer sans i skolorna och alla de lika fåniga som urspårade nollningsprocedurerna. Inslaget i TV4 handlade mest om nollning bland högstadie- och gymnasienollning, men någon borde ge en del på högskolorna en ordentlig örfil också. Några pennalister har där kidnappat den från början ganska goda idén med att lära känna nya studiekamrater och förvandlat det till skit.

http://www.vvn.se/

Papi
2006-09-21, 08:26
Barn i högstadiet och gymnasiet är för unga för att kunna hantera en nollning, det blir mest mobbning av det hela istället.

Jay-Z
2006-09-21, 08:29
det blir mest mobbning av det hela istället.

Och nakenchockar som följs av publicering på snuskiga hemsidor så att personer som Kwon ska få sina lustar tillfredsställda.

mela
2006-09-21, 08:31
Vi på sjösektionen på Chalmers har ingen nollning, vi har bara inspark med lära-känna-varandra-aktiviteter.

skaparn
2006-09-21, 08:31
Vi på sjösektionen på Chalmers har ingen nollning, vi har bara inspark med lära-känna-varandra-aktiviteter.

Hmmm, och jag har aldrig sett en inspark, i synnerhet på Chalmers, som spårat ur...

Liten Men Fet
2006-09-21, 08:35
Här på Lith så har vi nollning men det är väldigt noga med att ingen ska utsättas för något förnedrande eller obehagligt. Det är väldigt hårda regler med vad som för göras så jag som varit med vid för många nollningar har aldrig sett några problem. Mindre program vid filfak har dock inte lika uppstyrt för dom är nyare på det så där kan det nog lite värre.

Annars håller jag med fullständigt om nollningen när det gäller gymnasie högstadie.

Cilia
2006-09-21, 08:35
jag tycker som Papi. Det är bara dumt att gymnasiet har tagit över högskolans nollningstradition. Dom är på tok för unga.

I år har jag inte sett några dumma nollningsgrejer på universitetsnivå men det har säkert förekommit. Det som kom upp i tidningen härromdagen rörde sig vad jag kommer ihåg om gymnasiet.

Många av högskolorna här har beslutat att inte ha några dumheter kring nollningen. Jag har aldrig förstått idéen. Precis lika lite som jag förstår varför man ska göra bort sin vän på en möhippa eller svensexa

Papi
2006-09-21, 08:40
Det handlar ju om att "tvinga" in folk i situationer där de måste samarbeta och lära känna varandra under pressade former. Grundläggande gruppsykologi egentligen. Man får vänner snabbt, sammansvetsas och får något att prata om under lång tid framöver.
Det viktiga är just att man inte tvingar någon att göra något de inte vill. Det ska vara kul för den som blir nollad, annars har man misslyckats.

Edit: Håller med dig om svensexor och möhippor, Cilia. Har aldrig begripit mig på de som går ut på att förnedra den som ska gifta sig.

mela
2006-09-21, 08:43
Hmmm, och jag har aldrig sett en inspark, i synnerhet på Chalmers, som spårat ur...


Domhar haft en del bra grejor idag faktiskt. Vissa har fått gå runt med Friends insamlingsbössor och samlat in pengar till Friends :thumbup:

Noodles
2006-09-21, 08:49
Hmmm, och jag har aldrig sett en inspark, i synnerhet på Chalmers, som spårat ur...

:D

Minns min egen nollning med bastukalas, GP-skriverier och debatt om vem som var Judas och tipsade tidningen. Vilka tider.

petersson
2006-09-21, 08:51
Jag hade nollning på Forsmarks skola, gymnasiet alltså. Gå i led vart man än skulle, ha glasskartog på huvet, sjunga sånger, passa upp, aktiviteter varannan natt, nolleuppdrag osv. Det var ganska kul faktiskt, men jag kan verkligen förstå att ett par stycken inte tyckte det. Det här medförde iaf att jag kände mig färdignollad när jag började högskolan nyligen och var bara med två dar. Då fick jag väl höra talas om riskerna med att hamna utanför men det har jag inte gjort så jag tror det var ganska mycket skitsnack :)

Tolkia
2006-09-21, 08:52
Problemet är väl kanske i mycket att den här "gruppsykologin" med nödvändighet "måste" bestå i förnedring och åter förnedring. Inte för att det är så ÖVERALLT, men jag har sett tillräckligt många exempel på att det är just så för att vara tämligen cynisk i min inställning till högskolestudenters (främst då teknologers, möjligen eftersom de har ett "rykte" som storsupare och brutalnollare att leva upp till) förmåga att hantera det här. Jag hade turen att tillhöra en RELATIVT lugn grupp (och utbildning; hos oss var det väl tekniska fysiker och datasnubbarna som hade det värsta ryktet) men vi hade få fester där det inte var RÄTT SÅ många som var så packade att de spårade ur, i synnerhet under nollningen, och jag vet att det är i praktiken likadant nu, trots att universitetet har en massa fina regler och policies ang. hur nollning skall skötas. En favoritaktivitet är s.k. vinorientering som går ut på att ... ja gissa? Brukar sluta med att både nollor, faddrar och "phösare" är mer eller mindre medvetslösa. Nu vill jag inte döma ut allt festade eller alla pinsamma lustiga aktiviteter, men jag upplever det som att känsligheten för vad olika människor vill och klarar är rätt dålig. Eller snarare viljan att överhuvudtaget kolla.

På högstadie- och gymnasienivå tycker jag inte att nollning skall förekomma överhuvudtaget; snacka om mobbingvarning.

Baha
2006-09-21, 08:53
Så länge det är frivilligt så, ä'r ju lite tragiskt att man skall känna att man hamnar utanför ifall man inte väljer att delta alls.

Noodles
2006-09-21, 08:56
På vår gymnasienollning var det ren pennalism och förnedring som gällde. Det år jag började var första året man kunde välja att inte vara med. Mycket generöst.

Personligen ser jag helst att all form av nollning på högstadie och gymnasie försvinner. På högskolan kan de ha hur många restriktioner och policies som helst. Det är fortfarande mognadsnivån och den allmänna kulturen på skolan som sätter nivån. Skillnaden är att de ansvariga "tar starkt avstånd" från det.

Niclaaas
2006-09-21, 08:57
hade ingen nollning i gymnasiet men de som hade det spårade det ut för. det var den vanliga fyllan, förnedringen, ätandet av obehagliga saker och nakenhet. en kille som vägrade vara med på nollningen blev hotad av äldre elever som höll i den att de skulle göra livet surt för honom, fylla hans skåp med dynga osv osv

när jag läste företagsekonomi var det nollningen. iofs under mer ordnade former, men jag struntade i den ändå. tycker inte att sånt är roligt.

Arf Pingvin
2006-09-21, 09:06
LTUs nollning äger er nollning.

Gymnasister ska inte hålla på med nånting de inte förstår. Det är en enorm skillnad att flytta hemifrån och tvärs över landet och att börja på en ny skola i hemstaden. De behöver ingen nollning men gillar att mobbas...

Mazaa
2006-09-21, 09:17
Problemet är väl kanske i mycket att den här "gruppsykologin" med nödvändighet "måste" bestå i förnedring och åter förnedring. Inte för att det är så ÖVERALLT, men jag har sett tillräckligt många exempel på att det är just så för att vara tämligen cynisk i min inställning till högskolestudenters (främst då teknologers, möjligen eftersom de har ett "rykte" som storsupare och brutalnollare att leva upp till) förmåga att hantera det här. Jag hade turen att tillhöra en RELATIVT lugn grupp (och utbildning; hos oss var det väl tekniska fysiker och datasnubbarna som hade det värsta ryktet) men vi hade få fester där det inte var RÄTT SÅ många som var så packade att de spårade ur, i synnerhet under nollningen, och jag vet att det är i praktiken likadant nu, trots att universitetet har en massa fina regler och policies ang. hur nollning skall skötas. En favoritaktivitet är s.k. vinorientering som går ut på att ... ja gissa? Brukar sluta med att både nollor, faddrar och "phösare" är mer eller mindre medvetslösa. Nu vill jag inte döma ut allt festade eller alla pinsamma lustiga aktiviteter, men jag upplever det som att känsligheten för vad olika människor vill och klarar är rätt dålig. Eller snarare viljan att överhuvudtaget kolla.

På högstadie- och gymnasienivå tycker jag inte att nollning skall förekomma överhuvudtaget; snacka om mobbingvarning.

Högskolenollnig verkar skilja sig ganska mycket beroende på vart man pluggar. Jag har sett nollningar från "båda sidor" och det har aldrig varit några problem tycker jag, de regler som finns brukar följas och allt brukar gå relativt städat till. Nollningen är som många påpekat ett utmärkt sätt att lära känna nya människor, och för de flesta en av de bästa minnena från högskolan.

jenny
2006-09-21, 09:23
När jag började högskolan så bestod nollningen mest av diverse fester. Om det var några som gjorde pinsamma saker så var de folk från de olika nollningskommitéerna. Men man har ju hört en del från andra linjer. Men nuförtiden är nollningen väldigt uppstyrd på Chalmers. En del muttrar om att man inte får göra någonting nuförtiden.

mini
2006-09-21, 09:39
Jag var inte med på nollningen, varken i gymnasiet (något av de två) eller högskolan.
Mitt gymnasium hade oanade resurser när det kom till gödselstackar. Jag kände mig inte frestad, inte ens lite.
Däremot hade vi roliga avsparksfester. Vi bar bl.a. in rektorns bil i matsalen.

coxie
2006-09-21, 09:53
I lund har vi underbar nollning, hoppas verkligen inte den försvinner.

AlexGBG
2006-09-21, 10:10
nollningen på chalmers tyckte jag var väldigt rolig både som nollan och som föreningsaktiv.
på gymnasium har jag dock inte förstått varför man ska ha en nollning.

Robbin
2006-09-21, 11:46
Nollades på Högskolan i Halmstad under 10 dagar alldeles nyligen. Tyckte det var helt underbart, kan inte ens föreställa mig att ha kommit till skolan och inte varit med på nollningen. Man lärde känna så många nya personer (vi var runt 80 personer på nollningen) och även om man kanske inte hade tid att prata så mycket med varenda en så kände man ändå att man hörde ihop och gillade varandra.
Det var inga direkt förnedrande saker vi gjorde utan mer roliga, sammansvetsande saker. Inget sexsnack eller sexassociationer fick förekomma. Älskade nollningen.

Baan
2006-09-21, 11:47
Hmmm, och jag har aldrig sett en inspark, i synnerhet på Chalmers, som spårat ur...

Nä, vaddå?

Cilia
2006-09-21, 11:47
Inget sexsnack eller sexassociationer fick förekomma. Med andra ord jag älskade nollningen.
och du gillade den nog för att dom har satt upp regler och rensat ut avarterna.
Bra att du hade roligt.

Nithian
2006-09-21, 11:47
min nollning spårade ur för mig...

slog ner en tjej och en kille samtidigt som jag skrek väldigt förnedrande ord till mina kompisar. *screwy*

Dumleman
2006-09-21, 11:48
Det var aldrig ens på tal att ha nollning i högstadiet eller gymnasiet där jag gick. På universitetet ville många nolla men få ville nollas och jag dissade nollningen både när det gällde att bli nollad själv och nolla andra.

Baan
2006-09-21, 11:54
största nackdelen är att folk lär sig dåliga fest/sprit-vanor. drick så mycket du kan under 10 minuter -> må dåligt -> gå hem. så djävla n00bstatus på sånt.

Liten Men Fet
2006-09-21, 11:54
Problemet är väl kanske i mycket att den här "gruppsykologin" med nödvändighet "måste" bestå i förnedring och åter förnedring. Inte för att det är så ÖVERALLT, men jag har sett tillräckligt många exempel på att det är just så för att vara tämligen cynisk i min inställning till högskolestudenters (främst då teknologers, möjligen eftersom de har ett "rykte" som storsupare och brutalnollare att leva upp till) förmåga att hantera det här. Jag hade turen att tillhöra en RELATIVT lugn grupp (och utbildning; hos oss var det väl tekniska fysiker och datasnubbarna som hade det värsta ryktet) men vi hade få fester där det inte var RÄTT SÅ många som var så packade att de spårade ur, i synnerhet under nollningen, och jag vet att det är i praktiken likadant nu, trots att universitetet har en massa fina regler och policies ang. hur nollning skall skötas. En favoritaktivitet är s.k. vinorientering som går ut på att ... ja gissa? Brukar sluta med att både nollor, faddrar och "phösare" är mer eller mindre medvetslösa. Nu vill jag inte döma ut allt festade eller alla pinsamma lustiga aktiviteter, men jag upplever det som att känsligheten för vad olika människor vill och klarar är rätt dålig. Eller snarare viljan att överhuvudtaget kolla.

På högstadie- och gymnasienivå tycker jag inte att nollning skall förekomma överhuvudtaget; snacka om mobbingvarning.

Här på Lith får vi nog inte servara något starkare än öl och inte får man tvinga i någon något heller som om nån blir för full så hänger det på hur mycket den personen väljer att hinka i sig. Nyktra faddrar finns med hela tiden också.

Dumleman
2006-09-21, 11:59
största nackdelen är att folk lär sig dåliga fest/sprit-vanor. drick så mycket du kan under 10 minuter -> må dåligt -> gå hem. så djävla n00bstatus på sånt.
Att supa sig dyngfull i en stad är i princip alltid dumt. Det finns poliser, bilar, bussar, massor av andra människor m.m. som kan ställa till det för en. Nej ska man supa sig dyngfull ska man göra det på landet i kära vänners lag, då händer det ytterst sällan något allvarligt!

Baan
2006-09-21, 12:01
Att supa sig dyngfull i en stad är i princip alltid dumt. Det finns poliser, bilar, bussar, massor av andra människor m.m. som kan ställa till det för en. Nej ska man supa sig dyngfull ska man göra det på landet i kära vänners lag, då händer det ytterst sällan något allvarligt!

Äh det löser sig alltid! :)

Många bor väldigt nära skolan, hönsbon på 18 m² och så... då klarar man nog gå 500 m även om man är bra full.

Mantus
2006-09-21, 13:11
På juristlinjen i Uppsala så bestod nollningenav tre tråkiga dagar med lama fester på kvällarna. Ingen tappade kontrollen alla var tilknäppta och skjorta med slips brukades flitigt:( Med andra ord, tråkigaste festen sedan gammelmormors födelsedag för otalet år sedan.

Scratch89
2006-09-21, 13:26
Vi kallar det inte nollningar, utan introduktionsdagar.
När vi började ettan fick vi åka Go-Cart. Vi ska ta med ettorna ner till Göteborg och kolla på Chalmerspex. Betydligt trevligare.

Baan
2006-09-21, 13:31
Ja men, hallåååååååååååååå Skövde högskola? *rolleyes* *rolleyes* *rolleyes*

Klart ni inte har en schysst nollning. Supa är ni säkert dåliga på med! Blä!

Yes
2006-09-21, 13:40
Go-kart låter i varje fall mycket roligare än att supa, spy och förnedras.

Jag kanske börjar bli gammal men det där med insparksfester och nollning verkar faktiskt riktigt dumt och tråkigt.

Stoltz
2006-09-21, 13:46
Jag har aldrig varit med om en nollning och jag slipper gärna delta i något som är förnedrande utan humor för alla inblandade.
Att springa runt i en sopsäck på stan som jag sett vissa bli tvugna att göra... Nej, fy fan.

Roliga trevligare grejer, med mycket skoj och bus, men där allt slutar lyckligt, det är min melodi :thumbup:

Fartman
2006-09-21, 13:47
Kommer man på något så löjligt som nollning till gymnasiet så är det ju bara stryk som gäller för initiativtagarna.
På universitets/högskolenivå löser man det enkelt med att ge eventuella mobbare stryk ;)

aliquis
2006-09-21, 14:40
Vår nollning på gymnasiet var visserligen "elak" men det var ju meningen, tyvärr tog de bort den efter vårt år. Den på högskolan var mer lekbetonad, visserligen i inslag som vinbrännboll, kan tänka mig att kvällarna inte slutade så bra för de som drack för mycket dock.

Men jag tycker att nollning hör till och att det är synd att den tas bort.

skaparn
2006-09-21, 15:24
Att jag är så negativt inställd till nollning har förstås viss grund i egna erfarenheter, men jag har även sett nollning i olika skepnader under en hel del år och alldeles för ofta förekommer likartade inslag av förlöjligande och pennalism mer än byggande av kamratanda. Inte sällan är det de som utför nollningen som har roligast vilket kanske inte riktigt är tanken.

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå varför man ska ha så fruktansvärt bråttom med att alla ska bli kompisar. Detta lyckas man ju ändå inte riktigt uppnå utan det sociala smörjmedlet alkohol, och hur gemytlig än stämningen har varit på kvällen brukar de flesta ändå bara med trötta ögon muttra några "annars då" till varandra i nyktert tillstånd innan man lärt känna varandra på riktigt. Möjligtvis kan man diskutera senaste festen, alternativt nästa, något som när jag läste ekonomi i Umeå levde kvar i flera år och blev i stort sett det enda jag hörde vissa grupper prata om.

z_bumbi
2006-09-21, 15:38
Skaparn har en bra poäng i att det ibland försöker skapas en bra gruppsammanhållning på väldigt konstlad väg men ett visst mått av gruppuppbyggnad är nog bra i de flesta fall.

Zlin
2006-09-21, 16:38
Vi på sjösektionen på Chalmers har ingen nollning, vi har bara inspark med lära-känna-varandra-aktiviteter.
Heter det Kickoff hos er också? :D

shadowfire
2006-09-21, 16:53
Att jag är så negativt inställd till nollning har förstås viss grund i egna erfarenheter, men jag har även sett nollning i olika skepnader under en hel del år och alldeles för ofta förekommer likartade inslag av förlöjligande och pennalism mer än byggande av kamratanda. Inte sällan är det de som utför nollningen som har roligast vilket kanske inte riktigt är tanken.

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå varför man ska ha så fruktansvärt bråttom med att alla ska bli kompisar. Detta lyckas man ju ändå inte riktigt uppnå utan det sociala smörjmedlet alkohol, och hur gemytlig än stämningen har varit på kvällen brukar de flesta ändå bara med trötta ögon muttra några "annars då" till varandra i nyktert tillstånd innan man lärt känna varandra på riktigt. Möjligtvis kan man diskutera senaste festen, alternativt nästa, något som när jag läste ekonomi i Umeå levde kvar i flera år och blev i stort sett det enda jag hörde vissa grupper prata om.
Jag håller delvis med, men ändå inte.
Jag tyckte personligen jag hade nytta av nollningen då jag var högskolestudent på 90-talet. Som nyinflyttad fick jag snabbt kontakter genom lite fest och umgänge, så mina första riktiga vänner fördes jag samman med under just nollningen. Jag blev dock skallad under en "flygplanslek" så fick festa vidare med nerblodade kläder och alkoholintaget var precis så man höll sig vid medvetande, men det var en rolig event där jag knöt band. Det handlar således en del om social kompetens också, ej att förglömma.

Att folk blir fulla osv på en nollning tycker jag man kan acceptera, men definitivt enbart på högskolenivå - nollning på gymnasie o högstadie borde förbjudas. Kidsen kan inte ta vara på sig själva under vanliga fester o ännu mindre på en nollning. Högskolestudenter börjar dock sakta men säkert bli "vuxna" o kan åtminstone ta konsekvenser av sitt supande på ett annat sätt (är min naiva tro iaf).

shadowfire
2006-09-21, 16:56
Vår nollning på gymnasiet var visserligen "elak" men det var ju meningen, tyvärr tog de bort den efter vårt år. Den på högskolan var mer lekbetonad, visserligen i inslag som vinbrännboll, kan tänka mig att kvällarna inte slutade så bra för de som drack för mycket dock.

Men jag tycker att nollning hör till och att det är synd att den tas bort.
Jag begriper dock inte varför en nollning ska vara elak.
Ännu mindre på gymnasienivå där varken deltagarna eller "faddrar" osv är mogna nog att hantera sådana situationer. Istället är det gränsfall på mobbing, sexuella trakasserier, kränkning m.m. som inträffar.

Grupptryck är jobbigt nog att stå emot och som nolla särskilt i ett högstadie där det står grabbar med megafon o skriker att tjejerna ska visa pattarna på något fånigt klädstreck är rent av en fullkomligt idiotisk event.

MAXX
2006-09-21, 16:57
min nollning spårade ur för mig...

slog ner en tjej och en kille samtidigt som jag skrek väldigt förnedrande ord till mina kompisar. *screwy*
lol berätta mer. varför slog du ner en tjej och en kille? :Virro

Stoltz
2006-09-21, 17:05
lol berätta mer. varför slog du ner en tjej och en kille? :Virro

Ja, vad fan kan killen gjort för ont?




:D

Zakath
2006-09-21, 19:22
Jag har nyligen deltagit i den 4 veckor långa nollningen på Chalmers, rekommenderar alla som ska gå där att vara med på så mycket som möjligt! Mycket kul och trevlig tradition som sköts utmärkt på Chalmers och är ett bra föredöme för andra skolor tycker jag :thumbup:

Pudzianovski
2006-09-21, 19:23
Man behöver inte vara med på nollning. Problem löst. Tråd låst ;) :thumbup:

Baha
2006-09-21, 19:27
Man behöver inte vara med på nollning. Problem löst. Tråd låst ;) :thumbup:

är man inte med på nollningen riskerar man ju att bli misshandlad, bespottad, vådltagen eller kanske ngt ännu värre

tp_88
2006-09-21, 20:16
Men vad är problemet egentligen? Vill man inte vara med så är man inte med. Jag var aldrig med på någon sådan skit när jag började 1an.

EDIT: Kunde visst räckt med en "+1" på Pudz...

Helena B
2006-09-21, 20:29
Men vad är problemet egentligen? Vill man inte vara med så är man inte med. Jag var aldrig med på någon sådan skit när jag började 1an.

EDIT: Kunde visst räckt med en "+1" på Pudz...

På min skola blev vi hämtade mitt i lektionen så det var inte precis att man kunde stanna kvar.

Jag hade en hemsk nollning med klädsträck på Sergels torg, slicka av varandra, runka gurka, dricka drinkar gjorda på surströming, senap, ättika ja i princip allt som var äckligt och efter varje "lek" så skulle man dricka sprit. Så ja det var mycket sexlekar och sånt. Efter vår nollning så polisanmäldes flera stycken och dom förbjöd nollning för all framtid.

Här på Högskolan är det annorlunda, men tydligen olika från program till program. Tydligen ska teknologerna vara elakast.

mistermr
2006-09-21, 20:38
:D

Minns min egen nollning med bastukalas, GP-skriverier och debatt om vem som var Judas och tipsade tidningen. Vilka tider.

Vad läste du Noodles?

mvh

Noodles
2006-09-21, 20:54
Vad läste du Noodles?

mvh

Teknisk fysik

tp_88
2006-09-21, 21:00
På min skola blev vi hämtade mitt i lektionen så det var inte precis att man kunde stanna kvar.
Tja, vägra? "Våra" 3or stod och väntade vid våra skåp efter sista lektionen också.

Efter nollningen då jag gick i 1an var det också massa skriverier och numera är det förbjudet med nollning även på vår skola.

shadowfire
2006-09-21, 21:01
Men vad är problemet egentligen? Vill man inte vara med så är man inte med. Jag var aldrig med på någon sådan skit när jag började 1an.

EDIT: Kunde visst räckt med en "+1" på Pudz...
Bara för att ni är så balla o macho som törs säga ifrån.
Inte direkt många elever som precis har kommit från mellanstadiet som törs säga emot de stora starka högstadiegrabbarna. Samma syndrom gäller i gymnasiet med. Aldrig hört talas om grupptryck, utfrysning etc?

Pudzianovski
2006-09-21, 21:05
Bara för att ni är så balla o macho som törs säga ifrån.
Inte direkt många elever som precis har kommit från mellanstadiet som törs säga emot de stora starka högstadiegrabbarna. Samma syndrom gäller i gymnasiet med. Aldrig hört talas om grupptryck, utfrysning etc?

Vill man inte så vill man inte. Oavsett om du tycker det är tufft eller inte. Dags att lära sig säga ifrån och börja tänka lite själv när man är 16 kanske. :n00b

<----------Tuff

tp_88
2006-09-21, 21:07
Bara för att ni är så balla o macho som törs säga ifrån.
Inte direkt många elever som precis har kommit från mellanstadiet som törs säga emot de stora starka högstadiegrabbarna. Samma syndrom gäller i gymnasiet med. Aldrig hört talas om grupptryck, utfrysning etc?
Jag vet inte men...kompisar som fryser ut dig för att du skiter i nollningen kanske inte är så bra kompisar?

bladhet
2006-09-21, 21:08
Kommer man på något så löjligt som nollning till gymnasiet så är det ju bara stryk som gäller för initiativtagarna.
På universitets/högskolenivå löser man det enkelt med att ge eventuella mobbare stryk ;)


Dom har väl börjat på björknäs med det.. eller?

Tyckte det förekom när jag gick 3:an.. Inte då i våran klass, men bland alla andra klasser.

shadowfire
2006-09-21, 21:10
Jag vet inte men...kompisar som fryser ut dig för att du skiter i nollningen kanske inte är så bra kompisar?
Mig veteligen är det inte kompisarna som fryser ut.
Det handlar om att t.ex. byta från mellanstadiet till högstadiet, där det oftast bildas nya klasser m.m. och så står det "äldre" o stygga elever där. Det är en rätt stor omställning för mellanstadiebarn och barn bör absolut hållas borta från sådana events.

norsk_gadd
2006-09-21, 21:17
Nollades på Högskolan i Halmstad under 10 dagar alldeles nyligen. Tyckte det var helt underbart, kan inte ens föreställa mig att ha kommit till skolan och inte varit med på nollningen. Man lärde känna så många nya personer (vi var runt 80 personer på nollningen) och även om man kanske inte hade tid att prata så mycket med varenda en så kände man ändå att man hörde ihop och gillade varandra.
Det var inga direkt förnedrande saker vi gjorde utan mer roliga, sammansvetsande saker. Inget sexsnack eller sexassociationer fick förekomma. Älskade nollningen.

Tjena!
Kul att du gillade nollningen, läser själv i Halmstad och var med och organiserade nollningen förra året (alltså året innan du nollades) och jag kan säga att det är stundvis lika kul att "nolla" som att bli "nollad". Hoppas du trivs i Halmstad. :thumbup:

tp_88
2006-09-21, 21:24
Mig veteligen är det inte kompisarna som fryser ut.
Det handlar om att t.ex. byta från mellanstadiet till högstadiet, där det oftast bildas nya klasser m.m. och så står det "äldre" o stygga elever där. Det är en rätt stor omställning för mellanstadiebarn och barn bör absolut hållas borta från sådana events.
Jag pratar om nollningen för de nya 1orna på gymnasiet, någon nollning i 6an har jag aldrig hört talas om.

pejo
2006-09-21, 21:31
Tja, vägra? "Våra" 3or stod och väntade vid våra skåp efter sista lektionen också.

Efter nollningen då jag gick i 1an var det också massa skriverier och numera är det förbjudet med nollning även på vår skola.

Finnvedsskolan?

Loke
2006-09-21, 21:44
Intressant att vissa definerar nollning som "förnedring och fylla" och andra som "sammansvetsande aktiviteter".

Nåt att tänka på när man står och skriker ut hur fel det är med nollning. Bättre då kanske att säga som man tycker: Att det är fel med förnedring och fylla. Det kan nog fler skriva under på. För mig är i alla fall nollning något positivt.

tp_88
2006-09-21, 21:49
Finnvedsskolan?
Hehe, japp. :)

mistermr
2006-09-21, 21:56
Teknisk fysik

Ni har la inte så hiskeliga aktiviteter eller?

Har alltid trott att elektro är värst.

mvh

Noodles
2006-09-21, 22:19
Ni har la inte så hiskeliga aktiviteter eller?

Har alltid trott att elektro är värst.

mvh

Det är väl en definitionsfråga. Det år jag började spårade det ur och kom ut i media. Efter det handlade snacket bland många Chalmerister mer om att det kommit ut i media än att något kunde vara fel på mentaliteten. Det gav mig känslan av att det som hände då knappast var en engångsföreteelse.

Sedan dess ger jag inte mycket för pubertala suparaktiviteter med officiellt syfte att svetsa samman folk. Det fanns många som kände sig rejält besvärade av det som hände och de var inte bara tjejer. Tyvärr blev tjejerna värst drabbade.

Lucipha
2006-09-21, 22:30
Är det någon som vet hur det fungerar på umeå universitet (med nollning)?

Einar
2006-09-21, 22:39
Intressant att vissa definerar nollning som "förnedring och fylla" och andra som "sammansvetsande aktiviteter".

Nåt att tänka på när man står och skriker ut hur fel det är med nollning. Bättre då kanske att säga som man tycker: Att det är fel med förnedring och fylla. Det kan nog fler skriva under på. För mig är i alla fall nollning något positivt.

+1

Hur man känner för nollningen är nog väldigt subjektivt. Min nollning i Ronneby var super! Men det är klart, det finns ju de som inte känner att de kan bjuda på sig själva det minsta och så fort det blir något pinsamt så kallas det direkt för mobbning. Poängen är att man ska ha roligt, ingen ska må dåligt av det och så tror jag alla som är involverade i nollningen känner och vill ta fasta på. Ronneby hade haft en del tråkiga incidenter tidigare, och de var väldigt noga med att se till att sådant inte skulle inträffa på nollningen vi var med om.

Fartman
2006-09-21, 22:57
Dom har väl börjat på björknäs med det.. eller?

Tyckte det förekom när jag gick 3:an.. Inte då i våran klass, men bland alla andra klasser.
nepp, inte såvitt jag vet.. men å andra sidan gick jag ju ut 04... har förövrigt aldrig hört talas om någon gymnasienollning alls öht, tror inte det förekommer i Norrbotten alls. Och gör det det så är det nog rätt nytt.

heltzonicka
2006-09-21, 23:56
Är det någon som vet hur det fungerar på umeå universitet (med nollning)?

Äta mygg, gnida sig mot björkar och bada bastu antar jag.

heltzonicka
2006-09-22, 00:13
Äta mygg, gnida sig mot björkar och bada bastu antar jag.

Glömde tillägga: Dricka en PERKELE (Ett glas hembränt med ett blåbär i)

tano
2006-09-22, 08:35
Problemet är väl kanske i mycket att den här "gruppsykologin" med nödvändighet "måste" bestå i förnedring och åter förnedring. Inte för att det är så ÖVERALLT, men jag har sett tillräckligt många exempel på att det är just så för att vara tämligen cynisk i min inställning till högskolestudenters (främst då teknologers, möjligen eftersom de har ett "rykte" som storsupare och brutalnollare att leva upp till) förmåga att hantera det här. Jag hade turen att tillhöra en RELATIVT lugn grupp (och utbildning; hos oss var det väl tekniska fysiker och datasnubbarna som hade det värsta ryktet) men vi hade få fester där det inte var RÄTT SÅ många som var så packade att de spårade ur, i synnerhet under nollningen, och jag vet att det är i praktiken likadant nu, trots att universitetet har en massa fina regler och policies ang. hur nollning skall skötas. En favoritaktivitet är s.k. vinorientering som går ut på att ... ja gissa? Brukar sluta med att både nollor, faddrar och "phösare" är mer eller mindre medvetslösa. Nu vill jag inte döma ut allt festade eller alla pinsamma lustiga aktiviteter, men jag upplever det som att känsligheten för vad olika människor vill och klarar är rätt dålig. Eller snarare viljan att överhuvudtaget kolla.

På högstadie- och gymnasienivå tycker jag inte att nollning skall förekomma överhuvudtaget; snacka om mobbingvarning.

Det var aboslut inga problem när vi hadde nollning på Teknisk Fysik på KTH. Bara roligt, lära känna varandra, med föhsare som var som kungar ;) Man var ju mest med faddrarna och lärde känna området, gruppen etc.
Fick gå på gasquer och bal (kommer inte ihåg namnet, men var som en bal).

Det är mina erfarenheter. På gymnasiet har jag bara varit med om att man har någon dag då man lär känna varandra, inget annat. Att ha "lära känna varandra aktiviteter" är ju inget fel, men någon dag räcker säkert bra.

Robbin
2006-09-22, 08:51
Tjena!
Kul att du gillade nollningen, läser själv i Halmstad och var med och organiserade nollningen förra året (alltså året innan du nollades) och jag kan säga att det är stundvis lika kul att "nolla" som att bli "nollad". Hoppas du trivs i Halmstad. :thumbup:

Trivs jättebra tack! Kan tänka mig att det är lika kul att vara den som nollar, det blir väl lite som att återuppleva sin egen nollning igen kan jag tänka. Vilket program går du? Vart tränar du? :naughty:

Grahn
2006-09-22, 09:09
Alltid vägrat delta i sådant tjaffs, på högskolan är det inget problem att inte delta. På gymnasiet fick man försvara sig lite mer....handgripligt (märkligt nog blir vissa korkade individer upprörda över att man inte vill ställa upp på förnedring, mycket märkligt).

Aldrig fattat varför vissa ställer upp på det som görs, är det så viktigt att få vara med i flocken?