handdator

Visa fullständig version : 3 dödsfall...


MB2005
2006-09-21, 05:30
http://www.expressen.se/index.jsp?a=691370

Lizard
2006-09-21, 06:23
Rubriken skulle varit: Fler än tre unga har dött av alkohol.

Taurin, som återfinns i gallan, har fått mytomskrivna egenskaper. Kliniska studier påvisar sällan någonting men eftersom ämnet först upptäcktes i gallan på en oxe (därav namnet: taurus = tjur) tror många att det skulle ge enastående egenskaper. Skrönor gör gällande att taurin utvinns ur sperman eller urinen från tjurar och därmed skulle du bli stark som en. Min mamma, född och upvuxen på bondgård, skulle skratta om hon hörde det; oxar är nämligen kastrerade tjurar. :)

Lizard

Bronkitkorv
2006-09-21, 06:33
Jag vet ingen som har dött av alkohol.. konstigt nog är det flera som dött av den där kombinationen. Fast förnekar vi problemet så försvinner det nog. Jag bryr mej inte....

Pox
2006-09-21, 06:54
"Studier tyder på att taurin kan störa hjärtats rytm, så kallad hjärtarytmi, vilket kan leda till plötslig död"

Vårt kära kaffe innehåller koffein som har samma effekt, om det skulle gå att härleda skulle man säkert på samma sätt kunna påstå att koffein dödar. Men det är naturligtvis väldigt svårt att säkerställa att en arytmi uppstått pga koffeinet och att den inte hade uppstått om koffeinet aldrig intagits.

Tolkia
2006-09-21, 07:45
Jag vet ingen som har dött av alkohol ...
Hmm ... det finns åtskilliga som gjort det, även om vi bra pratar om akut alkoholförgiftning och inte dödliga skador av långtidsbruk (typ att levern klappar ihop). Inte så få fulla undomar, faktiskt. Som anekdotiskt exempel kan jag berätta att min far, som då jobbade som narkosläkare, av hela hjärtat HATADE att ha jouren under lucia och valborg (av tradition stora suparhelger, vilket i små norrländska städer innebär att det inte bara sups, utan sups som FAN) p.g.a. just alla ungdomar med alkoholförgiftning man fick in (inte mycket sömn för jouren sådana nätter).

King Grub
2006-09-21, 08:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79006

Bronkitkorv
2006-09-21, 08:42
Hmm ... det finns åtskilliga som gjort det, även om vi bra pratar om akut alkoholförgiftning och inte dödliga skador av långtidsbruk (typ att levern klappar ihop). Inte så få fulla undomar, faktiskt. Som anekdotiskt exempel kan jag berätta att min far, som då jobbade som narkosläkare, av hela hjärtat HATADE att ha jouren under lucia och valborg (av tradition stora suparhelger, vilket i små norrländska städer innebär att det inte bara sups, utan sups som FAN) p.g.a. just alla ungdomar med alkoholförgiftning man fick in (inte mycket sömn för jouren sådana nätter).
Jo det är klart att massor dött av alkohol men ingen som ramlat ihop på dansgolvet efter tre öl vad jag vet. Å andra sidan så har många dött av att spela fotboll med, unga friska killar och för ett tiotal år sedan (??) så var det orienterare som dog. Kan vara så att livet i allmänhet är farligt och man kan dör när som helst....

aliquis
2006-09-21, 12:10
Jag vet ingen som har dött av alkohol.. konstigt nog är det flera som dött av den där kombinationen. Fast förnekar vi problemet så försvinner det nog. Jag bryr mej inte....Stod ju i artikeln att det inte var mycket alkohol heller, så det är nog inte alkoholen.

Piranha
2006-09-21, 12:34
Allergier, medfödda hjärtproblem?



Who knows, men för säkerhets skull förbjud dem, koffein, nikotin, jordnötter, bilar, övergångställen,mm mm mm.

Tomten
2006-09-21, 13:05
Vilken skojare.

Marknadschefen för Red Bull i Sverige, Mattias Josander, säger:
- Hittills har ingen presenterat några seriösa studier som visar att det finns några risker. Artikeln i Läkartidningen kan jag inte kommentera för jag har inte sett den.

Verkar ju verkligen som han är insatt. *screwy*