handdator

Visa fullständig version : Smörjmedel!?


nboi
2006-09-21, 02:43
Min första post, var snäll hehe. Kanske den här posten hör hemma i en annan kategori ?, nåväl nu till frågan.

Ok jag har nyligen skaffat ett halvavancerat hemmagym med smithmaskin etc, grejjen är den att smitmaskinen är mycket seg utan nå glidmedel.

Så vad funkar bäst att smörja in själva rälsen med där stången sitter ?. Har testat med rapsolja, handsalva, CRC-56 etc... :Virro , hey! har man bråttom så testar man allt möjligt som man inte har, men det funkade halvdant. Kanske "OKQ8 allroundfett" funkar bättre ?. Det är ju trots allt bara stål mot stål ...hmm kan vara tjock alluminium också ?

Gnusram
2006-09-21, 05:21
Börja med att göra rent glidytorna! Med den där kombinationen glidmedel har säkert en massa skit klibbat fast och gör så det går trögt.

Alltså, fram med trasan och fixa en burk bräkleen, maskinrent eller lite t-röd eller nåt.

Sen smörjer du med nån juste spray, 5-56 och sånt funkar säkert men det finns bättre sprayer mer annpassade för glid, in på macken eller var du handlar och fråga!

negative
2006-09-21, 06:07
Min första post, var snäll hehe. Kanske den här posten hör hemma i en annan kategori ?, nåväl nu till frågan.

Ok jag har nyligen skaffat ett halvavancerat hemmagym med smithmaskin etc, grejjen är den att smitmaskinen är mycket seg utan nå glidmedel.

Så vad funkar bäst att smörja in själva rälsen med där stången sitter ?. Har testat med rapsolja, handsalva, CRC-56 etc... :Virro , hey! har man bråttom så testar man allt möjligt som man inte har, men det funkade halvdant. Kanske "OKQ8 allroundfett" funkar bättre ?. Det är ju trots allt bara stål mot stål ...hmm kan vara tjock alluminium också ?

Som sagt, gör rent o sen på med fett. allroundfett funkar nog skitbra. Kör inte med 5-56 den har inga bra låndtidsegenskaper som ett bra fett har.

Liten Men Fet
2006-09-21, 08:30
Fett som sagt är nog bäst. Vapenfett kanske?

Nitrometan
2006-09-21, 10:03
Som sagt ovan. Gör rent!

Syrafritt vaselin är jättebra på gejdrar.



Med hjälp av min vän google hittade jag den här:
http://www.automaterialgrossisten.se/amg/amg.nsf/files/vaselin+burk/$file/3006665.jpg

http://www.automaterialgrossisten.se/amg/amg.nsf/art_v/3006665?OpenDocument

Men det finns säkert andra likvärdiga produkter.