handdator

Visa fullständig version : komplett med nötter+baljfrukter?


Milla
2006-09-20, 22:45
Om man äter nötter tillsammans med baljfrukter, kompletterar man upp proteinet i dessa då så att dem blir fullvärdiga? Som med bönor+ris t.ex

Milia
2006-09-21, 08:27
Lånar tråden lite; finns det nån sida där man kan se en lista över vilka produkter man kan/ska kombinera för att få fullvärdigt protein? Och spelar det någon roll om man kombinerar det vid samma måltid eller spritt över dagen? T.ex. om man nu ska kombinera linser och mjölk (har ingen aning om det är så, nu tog jag bara ett exempel ryckt ur luften), räcker det om man dricker mjölk på morgonen och äter linserna på kvällen eller måste man inta båda vid ett och samma tillfälle?

MasterChief
2006-09-21, 11:50
Kolomedlemmen YTS har gjort en sammanställning som ser ganska komplett ut:
http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Milla
2006-09-21, 12:54
Kolomedlemmen YTS har gjort en sammanställning som ser ganska komplett ut:
http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html


Men på hans sida så är det ju bara kombinationen baljfrukter+spannmål. Hur är det med nötter+baljfrukter? Ingen som vet?

MasterChief
2006-09-21, 14:22
Men på hans sida så är det ju bara kombinationen baljfrukter+spannmål. Hur är det med nötter+baljfrukter? Ingen som vet?


Såg det nu :-/

Sverker
2006-09-21, 16:39
T.ex. om man nu ska kombinera linser och mjölk (har ingen aning om det är så, nu tog jag bara ett exempel ryckt ur luften), räcker det om man dricker mjölk på morgonen och äter linserna på kvällen eller måste man inta båda vid ett och samma tillfälle?

Nu var liner + mjölk ingen höjdare. Båda har underskott på svavelaminosyrorna methionin och cystein. Det krävs lite vete eller ris för att komplettera upp där.


Kroppen kan hålla de essentiella aminosyrorna i några timmar. Teoretiskt kan du först dricka mjölken för att tre - fyra timmar senare fylla på med linser och ris. Praktiskt äter jag alltid de olika källorna tillsammans. Det känns bättre.

machine gun
2006-09-21, 18:50
Men på hans sida så är det ju bara kombinationen baljfrukter+spannmål. Hur är det med nötter+baljfrukter? Ingen som vet?

Jag har för mig att nötter har en liknande aminosyraprofil som baljväxter, iaf jordnötter eftersom det per definition är en baljväxt.

Ät mer än ett livsmedel i taget så löser det sig av sig självt. Annars är det bara att leta upp aminosyratabeller och sätta sig och räkna på chemical score :D

YTS
2006-09-22, 23:18
Om man äter nötter tillsammans med baljfrukter, kompletterar man upp proteinet i dessa då så att dem blir fullvärdiga? Som med bönor+ris t.ex

Det är min erfarenhet att det inte är bra att stoppa i sig en massa nötter varje måltid, då det kan provocera fram en allergi. Dessutom innehåller nötter väldigt lite kolhydrat och enorma mängder fett, vilket inte är så lyckat om man vill hålla vikten. Om du bara äter nötter ibland behöver du inte bekymmra dig över proteinkvalité.

Milia
2006-09-23, 08:30
Nu var liner + mjölk ingen höjdare. Båda har underskott på svavelaminosyrorna methionin och cystein. Det krävs lite vete eller ris för att komplettera upp där.


Kroppen kan hålla de essentiella aminosyrorna i några timmar. Teoretiskt kan du först dricka mjölken för att tre - fyra timmar senare fylla på med linser och ris. Praktiskt äter jag alltid de olika källorna tillsammans. Det känns bättre.
Men snälla läs vad jag skrev: jag tog ett exempel ur luften, alltså jag hittade på ett exempel bara för att förklara bättre hur jag menade.
Mjölk i sig innehåller väl fullvärdigt protein?
I övrigt, tack för ditt svar.

Sverker
2006-09-23, 08:47
Vad som är fullvärdigt är en dynamisk fråga, på gränsen till akademisk:D



Mjölkprotein är fullvärdigt men kan bli bättre. Frågan är ointressant för 99.6 % av Kolozzeums medlemmar men för oss som strävar mot det optimala går det att höja BV på mjölken med lite vete.

Milla
2006-09-23, 11:59
Det är min erfarenhet att det inte är bra att stoppa i sig en massa nötter varje måltid, då det kan provocera fram en allergi. Dessutom innehåller nötter väldigt lite kolhydrat och enorma mängder fett, vilket inte är så lyckat om man vill hålla vikten. Om du bara äter nötter ibland behöver du inte bekymmra dig över proteinkvalité.


Men jag äter inte nötter till varje måltid. Jag tänkte att om man kan komplettera upp bönornas proteinkvalite med hjälp av nötter så kanske det kunde vara något att köra på. Behöver ändå en fettkälla till måltiden så. Annars käkar jag väl ris med olja istället. Men nu var frågan om det blir ett mer komplett protein om jag käkar nötter+bönor tillsammans.*popcorn*

Milla
2006-09-23, 12:00
Det är ett mellanmål jag pratar om...