handdator

Visa fullständig version : Lära sig sy


aliquis
2006-09-20, 22:23
Jag har väl länge tänkt att det hade kunnat varit kul om man kunde, men jag kan ju inte. Dessutom kan man ju göra lite roligare och mer provokativa plagg samt dessutom välja "rättvisemärkta"/ekologiska tyger om det nu går att få tag på.

Men, då är frågan hur man lär sig =P

Köpa färdiga mönster kan man ju göra, men om man inte vill ha just en sådan modell, hur gör man då? Är det svårt att ändra om o ha sig? Eller göra på egen hand? Är risken stor att det inte passar? :D

Finns det snälla tyger att få tag på?

Vad kan tyget till exempelvis en t-shirt eller ett par byxor i "mjukt prasseltyg" eller dylikt kosta? (Kanske naturmaterial typ lin o så också.)

Och så framförallt, var kan man lära sig i vuxen ålder?
Jag kan nämligen få hitta på o delta i någon form av aktivitet (återstår ju att se vad borgarna tycker om det, men här i örebro är kommunen fortfarande på rätt sida.) så man kunde ju ta något sådant och få lära sig gratis på det sättet, men var? Och hur?

Mamma har någon asgammal symaskin men min syster fick någon av henne så jag kanske kunde sno den tillfälligt, så den biten är väl läst åtminstone.

Fjod0r
2006-09-20, 22:26
Bra idé också funderat på att gå en kurs. Vore ju kung att kunna sy in lite slappa tröjor samt göra om lite "vida" brallor till mer smal modell

PowPow
2006-09-20, 22:27
Fick ett liknande ryck för ett bra tag sedan.
Postade en tråd angående var man kunde hitta mönster.. men det gav inte nån vidare utdelning..

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52543&highlight=sym%F6nster

Dumleman
2006-09-20, 22:32
Ska du vara hardcore kan du spinna din egen tråd av växtfibrer sen väver du ditt eget tyg :D. T.ex. brännässlor ger ett fruktansvärt starkt tyg och innan bomullen kom till norden var det ett fint och vanligt förekommande tyg. Hampatyg lär visst vara ett bra substitut för bomull och odling av hampa är betydligt skonsammare för miljön än odling av bomull. Gjorde en snabbgoogling på hampatyg och hittade det här: http://www.nordicnaturfiber.se/products/tyger/hampa_tyger/hampa_tyger.htm
ca 250 kr/kvm för fint hampatyg. Lär finnas många böcker om hur man syr osv.

PowPow
2006-09-20, 22:35
Biblioteket är nog ett hett tips. Måste ju bara finnas en massa böcker om hur man kommer igång!

Jense
2006-09-20, 22:39
skulle vilja lära mig sy på adidassträck på jeans. hört att det va mode runt 91 för 15åriga house of pain(jump around)-gangsters

Flexbert
2006-09-20, 22:42
Varför inte göra damerna på ålderdomshemmen lite sällskap, de besitter nog denna ädla konst. Ännu bättre vore en pensionerad slöjdlärarinna, känns bara dumt att försöka lära sig genom att läsa sig till det.

Fjod0r
2006-09-20, 22:46
Varför inte göra damerna på ålderdomshemmen lite sällskap, de besitter nog denna ädla konst. Ännu bättre vore en pensionerad slöjdlärarinna, känns bara dumt att försöka lära sig genom att läsa sig till det.

Exakt bör ju finnas en hel bunt tanter runt om i landet som är riktigt vassa på att sy och dessutom ha fritid nog att lära ut det. Dom blir säkert jätteglada om någon kommer och frågar

Piranha
2006-09-20, 22:46
Jag har väl länge tänkt att det hade kunnat varit kul om man kunde, men jag kan ju inte. Dessutom kan man ju göra lite roligare och mer provokativa plagg samt dessutom välja "rättvisemärkta"/ekologiska tyger om det nu går att få tag på.

Men, då är frågan hur man lär sig =P

Köpa färdiga mönster kan man ju göra, men om man inte vill ha just en sådan modell, hur gör man då? Är det svårt att ändra om o ha sig? Eller göra på egen hand? Är risken stor att det inte passar? :D

Finns det snälla tyger att få tag på?

Vad kan tyget till exempelvis en t-shirt eller ett par byxor i "mjukt prasseltyg" eller dylikt kosta? (Kanske naturmaterial typ lin o så också.)

Och så framförallt, var kan man lära sig i vuxen ålder?
Jag kan nämligen få hitta på o delta i någon form av aktivitet (återstår ju att se vad borgarna tycker om det, men här i örebro är kommunen fortfarande på rätt sida.) så man kunde ju ta något sådant och få lära sig gratis på det sättet, men var? Och hur?

Mamma har någon asgammal symaskin men min syster fick någon av henne så jag kanske kunde sno den tillfälligt, så den biten är väl läst åtminstone.

Säg till när du har din första line kläder, så skall jag investera i ekologiskt plagg.

Lellan
2006-09-20, 23:08
Fick en symaskin av mina föräldrar när jag fyllde 25, f*n vad sur jag var.. :D

MEN det var skitkul när jag väl provade. Den var enkel att manövrera och hi tech på så sätt att den kunde göra mycket kul på egen hand (program osv). Finns maskiner att hyra i symaskinsaffärer för den som vill testa.

Att sy från färdiga mönster brukar (tycker jag) vara ett helvete, då man först ska måla av mönstret på stora ark, sen nåla fast, komma ihåg sömsmån och trådriktning..

Nä, min metod är att mäta av plagg man har som redan passar kalas! Sprätta om det är utslitna plagg så har du ett perfekt mönster.

Ekologiska tyger känner jag inte till men fråga på tygaffär eller kanske någon fair trade -affär är mitt tips?

Ekonomiskt vetesjutton om det lönar sig, hänger ju på hur dyrt tyget är. Tråd är rätt billigt, ofta kan man köpa förpackningar med typ 30 olika nyanser och det kan löna sig.

Har sytt enkla gardiner (gillar inte en massa rysch så det är lätt fixat) och en massa annat.. kul att bli ensam om det man sytt sen också! :)

SWETiger
2006-09-20, 23:25
Det lönar sig generellt sett inte att sy dina egna kläder om du köper "vanliga" kläder annars, är du mer kräsen och går mot märkesvaror lär du spara en slant. ;)

aliquis
2006-09-20, 23:35
Ska du vara hardcore kan du spinna din egen tråd av växtfibrer sen väver du ditt eget tyg :D. T.ex. brännässlor ger ett fruktansvärt starkt tyg och innan bomullen kom till norden var det ett fint och vanligt förekommande tyg. Hampatyg lär visst vara ett bra substitut för bomull och odling av hampa är betydligt skonsammare för miljön än odling av bomull. Gjorde en snabbgoogling på hampatyg och hittade det här: http://www.nordicnaturfiber.se/products/tyger/hampa_tyger/hampa_tyger.htm
ca 250 kr/kvm för fint hampatyg. Lär finnas många böcker om hur man syr osv.Jag förstår inte varför hampakläder o produkter är så dyra, om det nu är så miljövänligt och enkelt att odla. Men det är väl kanske volymen, sedan vet jag inte om det får odlas i vilka länder som helst? Stadsträdgården har skjortor i hampa som inte alls är särskilt grova vill jag minnas, mer som lin.Biblioteket är nog ett hett tips. Måste ju bara finnas en massa böcker om hur man kommer igång!Ja, men de lär även vara ifrån 70-talet och komma i flera nyanser av brunt, känns det som. Inte så lockande :/skulle vilja lära mig sy på adidassträck på jeans. hört att det va mode runt 91 för 15åriga house of pain(jump around)-gangstersJag skulle gissa att man klipper remsor av vitt tyg, viker in kanterna o syr på dem med rak söm, men jag har ingen aning :DVarför inte göra damerna på ålderdomshemmen lite sällskap, de besitter nog denna ädla konst. Ännu bättre vore en pensionerad slöjdlärarinna, känns bara dumt att försöka lära sig genom att läsa sig till det.Beror på vad du menar med "läsa", jag hade inte tänkt läsa en bok eller websida... Jag trodde att äldre damer bara knypplade, virkade o stickade :D

Dessutom är det säkert roligare med yngre damer ;)Exakt bör ju finnas en hel bunt tanter runt om i landet som är riktigt vassa på att sy och dessutom ha fritid nog att lära ut det. Dom blir säkert jätteglada om någon kommer och frågar"Hej, syr tant? Jag tänkte fråga om vi kunde sy ihop"Säg till när du har din första line kläder, så skall jag investera i ekologiskt plagg.Ja, så långt lär det ju säkert gå ;)

Jag skulle lätt ha kunnat köpt en del plag av han lite trinda designern som vann någon sådan tävling som utslagstävling som någon kanal hade, jag tror iaf att han vann.Fick en symaskin av mina föräldrar när jag fyllde 25, f*n vad sur jag var.. :D

MEN det var skitkul när jag väl provade. Den var enkel att manövrera och hi tech på så sätt att den kunde göra mycket kul på egen hand (program osv). Finns maskiner att hyra i symaskinsaffärer för den som vill testa.

Att sy från färdiga mönster brukar (tycker jag) vara ett helvete, då man först ska måla av mönstret på stora ark, sen nåla fast, komma ihåg sömsmån och trådriktning..

Nä, min metod är att mäta av plagg man har som redan passar kalas! Sprätta om det är utslitna plagg så har du ett perfekt mönster.

Ekologiska tyger känner jag inte till men fråga på tygaffär eller kanske någon fair trade -affär är mitt tips?

Ekonomiskt vetesjutton om det lönar sig, hänger ju på hur dyrt tyget är. Tråd är rätt billigt, ofta kan man köpa förpackningar med typ 30 olika nyanser och det kan löna sig.

Har sytt enkla gardiner (gillar inte en massa rysch så det är lätt fixat) och en massa annat.. kul att bli ensam om det man sytt sen också! :)Men jag vill ju inte sprätta sönder funktionsdugliga plagg, men att förstora upp för små kanske fungerar.

Många kläder är ju tokdyra utan anledning, då lönar det sig säkert, mina prasselbrallor kostade väl 800kr, ett par linbrallor på M&Q kostar ju runt 800kr också även om man kan finna typ samma brallor för 150kr på Dressman ;)

Min morbrors nya tjej/tant hade nog bestämt deras gardiner, de var riktigt snygga, var sådan "dubbel" gardinstång, dvs två stänger, och sedan bara err.. en eller två helt raka kappor av något rätt tungt grovt vitt tyg.

Men dubbla sådana rätt ner mot svart stång var riktigt snyggt, och det är ju knappast svårt att ta en vit tygbit o sätta på tygögglor överst.

aliquis
2006-09-20, 23:38
Det lönar sig generellt sett inte att sy dina egna kläder om du köper "vanliga" kläder annars, är du mer kräsen och går mot märkesvaror lär du spara en slant. ;)Köper inte kläder längre :MrT:

När jag var yngre o mer slösaktig med pengarna trots att jag egentligen inte hade så många handlade jag väl där det gick att handla i den här lite mindre staden. Typ M&Q o Carlings. Sedan har jag väl handlat på Hollywood och en butik här som heter T12 några gånger.

Jag vet inte vad som räknas in som "märkeskläder" men de är ju åtminstone dyrare än vad det behöver vara, om man handlar på H&M o Kappahl o dylikt kommer man ju billigare undan, men där har jag typ aldrig handlat.

Blu di blu eller vad de heter kan ha en o annan tröja från iceman eller så som ser lite roligare ut, så där har jag väl handlat något enstaka plagg, och när jag skulle på begravning blev det faktiskt ett par svarta linbrallor från Dressman för 150kr =P

MacLeod
2006-09-20, 23:40
skulle vilja lära mig sy på adidassträck på jeans. hört att det va mode runt 91 för 15åriga house of pain(jump around)-gangsters

En polare sydde dit stripesen på en svart kavaj.. Det var ballt som fan!

Jense
2006-09-20, 23:41
En polare sydde dit stripesen på en svart kavaj.. Det var ballt som fan!


man ska gärna klippa av stripsen och mellantyg för att sen sy över jeansen. gärna zickzacksöm.. riktigt fett när det begav sig