handdator

Visa fullständig version : Mer magträning?


daslax
2003-01-21, 23:57
Just nu är jag realativt nöjd över hur min kropp ser ut, men det är muskelgrupp jag är missnöjd med och det är MAGEN...
Jag har ju rutor osv men vi ha muskler även på sidorna...
När jag har tränat mage har jag enbart kört 4-5 set kablecrounches, en gång i veckan... Kan man inte typ träna magen fler än 1gång/vecka. Det är ju jävligt många som typ kör situps som en start på dagen.... Snälla hjälp mig :)
KAN MAN TRÄNA MAGEN MER EN 1 GÅNG / vecka ????

Lord_X
2003-01-22, 09:07
Du får inte muskler på sidorna bara för att du träna magen mer än 1 gång/vecka. Funkar det bra och du är nöjd så finns det ingen anledning att du ändrar på det. Däremot så kan du ju lägga till sidoresningar (eller vafan det heter), du står med en hantel i ena handen och böjer dig åt den sidan och upp igen.

Officer
2003-01-22, 11:32
Att göra 1000 situps om dagen som Britney Spears och diverse kändisar föreslår, kommer fan inte ge dig nåra magrutor.

Magen är en gansga stor muskelgrupp (och en väldigt central punkt på kroppen) och bör tränas som vilken annan muskelgrupp som helst, dvs inte mer än 1 vecka. Tungt och intensivt ska det vara!
Jag själv kör också 4-6 set kabelcrunches i veckan och får djävligt bra resultat, både i styrka och utseende (på magen då).
Men notera att du kan göra crunches på hundratals kilon men fortfarande inte få fram dina magrutor, så länge du inte har tillräckligt låg bodyfat (underhudsfett).

Och träna för all del inte sidan av magmusklerna separat! Vill du ha bredare midja kanske? Varför skulle du vilja det..

Sidan av magmuskulaturen (bukmusklerna) får ändå massor med träning vid tunga övningar såsom knäböj då hela magen och ryggen arbetar som stabilisator.
Du kan inte träna bort det där extra hängande vid sidan av magen genom att köra övningar för det. Det gäller bara att sänka på underhudsfettet.

stybb
2003-01-22, 11:54
Kör sneda hypersträck med en hantel i ena handen.. börja med lätt vikt och känn att det verkligen tar i magen och inte någon annan stans.

z_bumbi
2003-01-22, 12:45
Originally posted by AnabolicProtein
Och träna för all del inte sidan av magmusklerna separat! Vill du ha bredare midja kanske? Varför skulle du vilja det..


Jag vill ha bredare midja eller snarare starkare muskler och då kommer ju hypotrofin på köpet efter ett tag.
Anledning: Problem med ländryggen så jag struntar i det visuella och vill bara ha styrka just nu.

Tycker man att man saknar muskler på sidorna är det ju bara att träna på, har en känsla av att de inte kommer att växa så fruktansvärt fort ändå eftersom jag har för mig att de mestadels består av långsamma fibrer.

Khadon
2003-01-22, 20:15
nu kanske jag förstör daslax tråd ... men

Har ni någar bra tips på hur man ska överbelasta magen? har haft problem med att få de tunga överningarna att ta bra cablecrounches och crounches med vikt på magen känns bara som de tar i ryggen! och om jag sänker vikten så måste jag göra ca 200 för att det ska börja ta !

Jorgen
2003-01-22, 22:10
Khadon: Tror nog att det är tekniken som är ditt problem. Om du känner att kabelcrunches tar på ryggen kör förmodligen både för tungt och fel. Det är ju svårt att i text beskriva hur man skall göra så tag kontakt med en instruktör eller liknande.

//jörgen

cjs
2003-01-23, 00:57
Du kan nog lätt köra 2 ggr i veckan, jag tyckte själv att 1 gång var lite väl lite, fick aldrig några bra resultat på det. Men kör brutalt!! Träningsvärk vettu.. :hbang:

(Inte för få reps heller, lätt att tappa kontakten då).

Sen kan man säga vad man vill om de som krämar på med magträning varje dag, men de har ju faktiskt rutor. Dessutom har jag för mig många proffs köttar på med mer magträning när de börjar deffa.

stybb
2003-01-23, 09:16
Svarar på en massa inlägg här nu.

cjs> Varför skulle få reps få dig att tappa kontakten. Magen är väl som vilken muskelgrupp som helst och är det något som får en att tappa kontakten är det väl bristande teknik. Rep crunches och crunches i ställning är övningar som ger mig extrem kontakt redan efter 1-2 reps. De svenska "proffs" jag snackat med gör inte det, tränar en extremt mkt mage. Sen är det väl helt okej att göra magen 2 ggr veckan. Inte det jag klagar på. Kör ju rygg 2ggr veckan ibland själv.

khardon> Träna teknik i kabelcrunches. Tänk magen så drar du med magen. Det brukar funka. Som jag skrev ovanför kan du ju lägga dig i ställning med en vikt på bröstet också.. då får du själv bestämma vilken överbelastning du ska ha. Men se till att inte överbelasta så mycket så att tekniken brister. Det är exakt som vilken övning/muskelgrupp som helst.

Man måste inte få träningsverk för att musklerna ska växa. Varför e alla så kåta på träningsverk i magen. Ska du ha några rutor så ere bara att deffa, tyvärr.

cjs
2003-01-23, 12:27
stybb >> Som du själv säger är teknik viktigt och för att få in en bra teknik kan det vara på sin plats att inte jäkta igång med riktiga tungcrunches som man bara klarar 1-2 reps på. Tror det är lätt att man kopplar in för mkt andra muskler då bara för att klara reppet, speciellt höftböjare t.ex. som ju är vanligt fel.

(Ungefär som att man kanske borde sänka vikten i bänkpressen för att klara av att isolera bröstet bättre, och inte ta i med axlar, lats och gud vet vad. Nu är ju isolation nästintill ett fult ord på detta forum men men.. :))

stybb
2003-01-23, 12:29
cjs> ursäkta om jag missuppfattade detta men jag skrev inte att jag gjorde 2 reps.. utan att jag kände rejäl kontakt redan efter 2 reps. ;)