handdator

Visa fullständig version : Öppen fis-fråga


edgen_ÖSD
2006-09-20, 20:00
Sitter i en intressant diskussion med två polare, där vi kommit fram till att man avskyr när andra släpper sig, men att man inte har några problem med att sitta i sin egna skitlukt.

Varför är det så? Ett förslag som var uppe är att man vänjer sig vid sina egna fisar eftersom man känner dem dagligen. Med jag tror inte riktigt att ens egna brakare luktar lika hela tiden. Men skulle man ställa fram tre colaflaskor där olika personer hade släppt sig tror jag man utan problem skulle hitta sin egen flaska.

Så det måste ju vara når kemikaliskt som är väldigt personligt, eller vad kan det vara?

petersson
2006-09-20, 20:04
Alla har väl olika bakteriefloror i tarmen, sen lär ju matvanorna göra skillnad också. Tycker ens egen "doft" pendlar rätt mycket också, ibland skiter man riktigt illa :D

edit: missförstod din fråga lite, ska fundera ett tag till :)

Stoltz
2006-09-20, 20:05
Alltså, personligen så kan jag braka så det enligt mig luktar som om något krypit ner i magen och dött, och det är min egen åsikt. Så immun, vet de fan :D

Rockhard
2006-09-20, 20:06
Mina fisar luktar olika från dag till dag. Men jag tror på teorin att det ändå är så att man känner igen sina egna och därför gillar dom bättre än andras. Kan också vara som med att "dra fingrarna på svarta tavlan" typ, det låter inte lika illa för den som gör ljudet, samma gäller då med fisar.

petersson
2006-09-20, 20:07
I somras åt jag för mycket kokta rödbetor. Seriöst! Luktade inte parfym på dasset efter det.

Kay
2006-09-20, 20:08
Man känner kanske ett obehag att ha partiklar i näsan och munnen som andra haft i rööva...

petersson
2006-09-20, 20:08
Mina fisar luktar olika från dag till dag. Men jag tror på teorin att det ändå är så att man känner igen sina egna och därför gillar dom bättre än andras. Kan också vara som med att "dra fingrarna på svarta tavlan" typ, det låter inte lika illa för den som gör ljudet, samma gäller då med fisar.

Mina skiljer sig också som sagt, men jag tror inte det finns alltför många kombinationer så jag tror med på att man känner igen sina egna.

Lellan
2006-09-20, 20:09
Svett luktar ju inte likadant på alla människor, alla har sin egen lilla "krydda", varför skulle inte fisar kunna fungera likadant?

Baha
2006-09-20, 20:09
I somras åt jag för mycket kokta rödbetor. Seriöst! Luktade inte parfym på dasset efter det.

söndag kväll blir det kokta rödbetor så jag kan glädja mina arbetskamreter på måndag!*flex*

petersson
2006-09-20, 20:13
söndag kväll blir det kokta rödbetor så jag kan glädja mina arbetskamreter på måndag!*flex*

Haha :) Gott är det! Din mage kanske tål dom bättre än min.

edgen_ÖSD
2006-09-20, 20:14
Alla har väl olika bakteriefloror i tarmen, sen lär ju matvanorna göra skillnad också. Tycker ens egen "doft" pendlar rätt mycket också, ibland skiter man riktigt illa :D

edit: missförstod din fråga lite, ska fundera ett tag till :)

Jo, jag håller med om att det luktar olika från gång till gång, men fortfarande så tycker jag om dem, oavset hur de luktar. Det måste nästan vara så att nånting i alla egna fisar innehåller iaf ett eller några ämnen eller avvikelser som vi betraktar som attraktiva?

Lellan
2006-09-20, 20:15
söndag kväll blir det kokta rödbetor så jag kan glädja mina arbetskamreter på måndag!*flex*

En gång ringde jag sjukvårdsupplysningen (jag har blood i urinen!!) för jag glömde att jag ätit kokta rödbetor.. :Virro

(Jättegott med nyskördade, nykokta med lite fetaost, nymald svartpeppar, ruccolasallad och god olja ringlad på...:eating: )

Dumleman
2006-09-20, 20:16
Det måste ju finnas en anledning till att fisar luktar obehagligt. Kanske ger fisen en ledtråd om att en människa nyligen har ätit, kanske även vad denne har ätit. Att någon har ätit innebär att denne har fått i sig vissa näringsämnen och energi. Det kan vara viktiga pusselbitar när man ska uppskatta om man kan ta den andre personen i en eventuell strid!

Fatalist
2006-09-20, 20:18
Koncentrerad fis lär vara dödligt med tanke på alla olika gaser den innehåller.

Bönne
2006-09-20, 20:22
Det måste ju finnas en anledning till att fisar luktar obehagligt. Kanske ger fisen en ledtråd om att en människa nyligen har ätit, kanske även vad denne har ätit. Att någon har ätit innebär att denne har fått i sig vissa näringsämnen och energi. Det kan vara viktiga pusselbitar när man ska uppskatta om man kan ta den andre personen i en eventuell strid!Så personern som man litar på ullständigt och arbetar med en, skulle kunna glädja en med en rejäl brakare i stridsutrymmet?

Tror snarare att det handlar om att avföring innehåller mycket och dåliga bakterier, som man vill undvika, ens egna bakterier dock, är man inte lika rädd för.

Liten Men Fet
2006-09-20, 20:26
Jo, jag håller med om att det luktar olika från gång till gång, men fortfarande så tycker jag om dem

Mmmm, alla har vi olika preferenser.. :D

Allan
2006-09-20, 20:32
Jag uppfattar frågan som rätt seriöst ställd. Skulle med andra ord uppskatta om lustigkurrarna höll sig borta. Jag vet att ämnet var uppe i programmet Ghostbusters på Discovery

allan

Zakath
2006-09-20, 20:36
Jag uppfattar frågan som rätt seriöst ställd. Skulle med andra ord uppskatta om lustigkurrarna höll sig borta. Jag vet att ämnet var uppe i programmet Ghostbusters på Discovery

allan

Du kanske menar Mythbusters?

Allan
2006-09-20, 20:38
Du kanske menar Mythbusters?

:thumbup:

Bra där!


allan

Osten80
2006-09-20, 20:40
:thumbup:

Bra där!


allan


Det var Brainiac, inte Mythbusters.

edgen_ÖSD
2006-09-20, 20:42
Jag uppfattar frågan som rätt seriöst ställd. Skulle med andra ord uppskatta om lustigkurrarna höll sig borta. Jag vet att ämnet var uppe i programmet Ghostbusters på Discovery

allan

Du har så rätt Allan!

FÖ, Ghostbusters hahaha:thumbup:

Wennerberg
2006-09-20, 20:57
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx





Inga såna inlägg tack////allan

Einar
2006-09-20, 20:59
Jag kan hålla med edgen_ÖSD i det han säger. Det är något attraktivt med ens egna gaser. Oftast är man nyfiken på om hur pass äckliga de är :D Är de riktigt nasty så känner man sig nöjd.


Off topic fast ändå inte..

En rolig grej man kan göra, som för övrigt kanske inte är så uppskattat är att be sin sängkamrat gömma sig under täcket för att en nysning är på g. Sen släpper man lös en smygare och väntar. :D :devil:

Dumleman
2006-09-20, 21:12
Så personern som man litar på ullständigt och arbetar med en, skulle kunna glädja en med en rejäl brakare i stridsutrymmet?

Jag tror "fisinstinkten" härstammar från en tid när de sociala banden var i det närmaste obefintliga. Från en tid där alla människor och djur betraktades som hot som man antingen undvek eller oskadliggjorde.

Tror snarare att det handlar om att avföring innehåller mycket och dåliga bakterier, som man vill undvika, ens egna bakterier dock, är man inte lika rädd för.

Ens egna gaser måste väl vara lika farliga som andras gaser?

Jag är ganska övertygad om att det inte är gaserna i sig som det är tänkt att man ska uppmärksamma och akta sig för utan det som släpper ut gaserna.

Lellan
2006-09-20, 22:21
Jag tror "fisinstinkten" härstammar från en tid när de sociala banden var i det närmaste obefintliga. Från en tid där alla människor och djur betraktades som hot som man antingen undvek eller oskadliggjorde.

Ens egna gaser måste väl vara lika farliga som andras gaser?



Men dem har ju passerat på och bär ens egen kropps bakterier (öhh, typ!) - andras gaser kanske är mer främmande för vår kropp.. vet inte vart jag vill komma.. :em: Men man kan ju överföra bakterier och det som inte är kända av ens egen kropp måste ju vara aningens provocerande (mkt lite, men ändå) för immunförsvaret än ens egna?

När ett barn föds tex, så är det ju bra om mamman har svettats lite och inte är renskrubbad med parfymerade tvålar etc för att barnets kropp ska invaderas av alla bakterier å allt vad det är så att immunförsvaret kickar igång ordentligt.. *fis filosoferar*:MrT:

heltzonicka
2006-09-21, 01:27
Man känner kanske ett obehag att ha partiklar i näsan och munnen som andra haft i rööva...

Där är det enda och riktiga svaret.

Yip_man
2006-09-21, 08:32
Det har väl bara med att göra att men vet att det kommer från en själv. tex är det ju inte lika äckligt att städa efter sin egen spya som att städa efter någon annans. Städa sitt eget dass V.S någon annans, osv.

Arf Pingvin
2006-09-21, 09:09
Där är det enda och riktiga svaret.

Förutom att det är gas och inte partiklar så svaret är total nonsens.

Yip_man
2006-09-21, 09:44
Förutom att det är gas och inte partiklar så svaret är total nonsens.

Tyvärr är det nog inte så. Vågar inte sätta mitt högra ben på det, men jag såg ett program på tv för nått år sen där de beskrev att när man fiser så färdas där microscopiska bajs partiklar med luften och det är när man andas in dessa man känner lukten. sälvklart bildas det ju gaser också. Kan dock vara lite äckligt om man börjar tänka i detalj.