handdator

Visa fullständig version : Hjärtfråga


Angel
2006-09-20, 16:58
Vad är skillnaden mellan asystoli och ventrikelflimmer.

Både är när hjartat stannar? Eller eller?

(yes, e kass på google)

Angel
2006-09-20, 16:59
En fråga till, det står i min bok här att psykiska och sociala förhållanden (som arbetslös,skild osv) har samband med hjärt-kärlsjukdommar.

Men vad finns det för fysilogiska förklaringar till varför? Eller vet man inte det?

Mago
2006-09-20, 17:00
Stanna vs. slå mycket snabbt?

Angel
2006-09-20, 17:01
VF=hjärtstopp
A = hjärtstillestånd

eller?

Mago
2006-09-20, 17:08
VF=hjärtstopp
A = hjärtstillestånd

eller?

Mina googleskills säger så. :)

VF = hjärtat flimmrar ist. för att slå.
A = hjärtat står stilla

obesogen
2006-09-20, 17:09
Vad är skillnaden mellan asystoli och ventrikelflimmer.

Både är när hjartat stannar? Eller eller?

(yes, e kass på google)

Vid asystoli uteblir sammandragningarna av hjärtats muskulatur helt.
Ventrikelflimmer är en rytmstörning då impulser till kontraktion utlöses med mycket hög frekvens vilket får till följd att hjärtat flimmrar istället för kontraherar.

obesogen
2006-09-20, 17:11
En fråga till, det står i min bok här att psykiska och sociala förhållanden (som arbetslös,skild osv) har samband med hjärt-kärlsjukdommar.

Men vad finns det för fysilogiska förklaringar till varför? Eller vet man inte det?

Såklart man vet! Diabetes, rökning, högt blodtryck, högt kolestrerol är viktiga riskfaktorer. Ärftlighet också

Mago
2006-09-20, 17:16
Såklart man vet! Diabetes, rökning, högt blodtryck, högt kolestrerol är viktiga riskfaktorer. Ärftlighet också

Tolkade det som fysiologiska förklaringar till varför stress är en riskfaktor, men det var kanske bara jag. :)

Angel
2006-09-20, 18:02
Såklart man vet! Diabetes, rökning, högt blodtryck, högt kolestrerol är viktiga riskfaktorer. Ärftlighet också


Ja men det var inte det. Det står stress, sociala förhållandes som arbetslöshet, skilsmässa dåliga bostadsförhållanden osv också är orsaker. Jag vill ha en fysiologisk förklaring..

Perscitus
2006-09-20, 18:09
Angel, jag vill inte vara den där stelbente typen som lite nedsättande väser "Google", men om du tog dig en timme eller två och lärde dig söka där skulle du nog spara en oerhörd massa tid! Mina kunskaper i medicin är näst intill obefintliga och det tog mig ändå mindre än 30 sekunder att få det klart att det första var hjärtstillestånd, samt en ingående beskrivning av ventrikelflimmer.

Pox
2006-09-20, 18:11
Ventrikelflimmer är i princip hjärtstillestånd. Inga rytmiska elektriska impulser finns i kamrarnas muskler, utan istället bara en kaotisk storm av impulser. Hjärtat har småryck istället för rytmiska kontraktioner. Resultatet blir att hjärtat inte förmår pumpa ut något blod och man dör om det inte rättas till med en elektrisk defibrillator snabbt.
(förmaksflimmer är inte i närheten av att vara lika dramatiskt)

Om inte ventrikelflimmret rättas till leder det till asystoli; då finns det ingen elektrisk aktivitet alls i hjärtmuskulaturen. Ett vilkor som ska vara uppfyllt för att man ska kunna dödförklaras.

Alltså:
Ventrikelflimmer -> Asystole



Att stress och andra psykologiska faktorer hänger ihop är nog först och främst ett epidemiologiskt bevis. Alltså, man har sett statistiskt att det hänger ihop.
Fysiologiskt är det nog ganska invävt och komplicerat, men en sak man kan peka på i stress är ju den högre utsöndringen av kortisol som leder till tendens till bukfetma. Bukfetma som i sin tur är en riskfaktor för hjärt-/kärlsjukdomar (och även diabetes, som i sin tur leder till kärlproblem).

Angel
2006-09-20, 18:16
Angel, jag vill inte vara den där stelbente typen som lite nedsättande väser "Google", men om du tog dig en timme eller två och lärde dig söka där skulle du nog spara en oerhörd massa tid! Mina kunskaper i medicin är näst intill obefintliga och det tog mig ändå mindre än 30 sekunder att få det klart att det första var hjärtstillestånd, samt en ingående beskrivning av ventrikelflimmer.


I found that, I just didn´t get the diffrence.

Now you even get a answer in english.

Mago
2006-09-20, 18:51
Now you even get a answer in english.

In bad english, unfortunately. ;)

Angel
2006-09-20, 18:54
In bad english, unfortunately. ;)

I´m a swedish meatball !! Comprende?

aliquis
2006-09-21, 01:39
Gör läxorna själv! ;D

Angel
2006-09-21, 06:21
Gör läxorna själv! ;D


De va ingen läxa *splash* Ja satt o pluggade för ett prov. Men ursäkta mig att jag försöker få lite kunskap och på kuppen kanske råka lära någon gymråtta om lite hjärtflimmer. I would never do it again, and this I write in english again...