handdator

Visa fullständig version : Brudar...Vad tar ni för tillskott?


knazcandy
2006-09-20, 16:37
I de flesta trådar har jag till 99 % bara hittat killar som berättat om vad de tar för slags tillskott..
Så tråden är endast för damerna:)

Själv käkar jag:
Fairing Complete Protein 3
Ledins Omega-3
Koffeintabletter

Semiramis
2006-09-20, 17:20
Vassleprotein
Kaseinprotein
ALA
Mariatistel
Jodtabletter
Multivitami
Q-10

emmzan
2006-09-20, 17:22
Vassle
Kasein
Omega-3
Kreatin
Maltodextrin
Dextropur

L-Sami
2006-09-20, 17:25
Vassleprotein
Kaseinprotein
ALA
Mariatistel
Jodtabletter
Multivitami
Q-10


Okej! Jag är inte tjej och hoppas ni inte skjuter mig nu, men vad är "Mariatistel" ?

Thorwaldsson
2006-09-20, 17:46
Tar mig friheten att svara på den. Tog ju endast några sekunder att googla fram skiten ;)

Silybum marianum

KORGBLOMMIGA VÄXTER

Asteraceae

Mariatisteln hör hemma i Medelhavsområdet och Orienten; i vårt land förekommer den endast odlad som prydnadsväxt, men den kan även någon gång påträffas förvildad. Sitt namn har den fått av de iögonfallande vita strimmorna på bladen, som enligt legenden härrör från några droppar mjölk som föll från Jungfru Marias bröst när hon skulle rädda Jesus undan Herodes förföljelser.

Sedan gammalt är mariatisteln känd som köksväxt. Av de späda bladen kan man bereda en sallad; rötterna och blomkorgarna kan ätas kokta i vatten - i Frankrike kallas örten ibland vild kronärtskocka. Hackad tjänar den på sina håll som kreatursfoder, och fröna är omtyckta av fåglarna.

Mariatisteln användes tidigt av läkarna. Dioskorides ansåg den verksam bl.a. som kräkmedel, och örten har även ansetts kunna bota eller lindra hjärt- och cirkulationsbesvär. Frukterna har använts mot håll, mjält- och leverbesvär. Vissa av de verksamma ämnena i örten tycks ha en gynnsam inverkan vid förgiftningar och kunna skydda levern.

Fröna bör tas in endast på läkares ordination!

Förekomst: Växer på torra ställen vid vägkanter och på avfallsplatser i hela Medelhavsområdet. I Mellaneuropa liksom i Sverige blott sällsynt, förvildad och kultiverad i trädgårdar.

Kännetecken: En grov, 30-150 cm hög tistel. Tvåårig. Stjälk upprätt och ogrenad, något hårig. Blad stora och blanka med vita nerver, flikiga, taggtandade i kanterna. Blommor rödvioletta (juli-augusti), rörlika, i ofta ensamma halvklotformiga korgar omgivna av vassa holkfjäll. Frukter svarta, glänsande eller med gula fläckar upptill med gula fjädertofsar. Rot spolformig, tjock. Luktlös. Smak liknande kronärtskockans.

Använda växtdelar: Blad, frukter.

Innehållsämnen: Flera flavonoider, främst silymarin, uppbyggt av dihydroquercitin och koniferylalkohol. Eterisk olja, histamin, tyramin

Medicinsk verkan: Stimulerar produktion och sekretion av galla. Silymarin har leverskyddande effekt.

Användning: Vid akut och kronisk hepatit. Vid alkoholbetingad fettlever.

EiseltUK
2006-09-20, 17:51
Okej! Jag är inte tjej och hoppas ni inte skjuter mig nu, men vad är "Mariatistel" ?

Silybum marianum, innehåller sylimarin som används som är en antioxidant och leverskyddande. Bra om man super eller använder olika läkemedel som kan påverka levern. Mariatistel finns ofta i flytande form.

EiseltUK
2006-09-20, 17:52
Silybum marianum, innehåller sylimarin som används som är en antioxidant och leverskyddande. Bra om man super eller använder olika läkemedel som kan påverka levern. Mariatistel finns ofta i flytande form.

Ähh mitt inlägg blev ju fånigt i jämförsele med Thorwaldssons som kom in precis före... :em:

Thorwaldsson
2006-09-20, 17:55
Ähh mitt inlägg blev ju fånigt i jämförsele med Thorwaldssons som kom in precis före... :em:

Mer är inte nödvändigtvis bättre. Tror att fler kommer att läsa igenom hela ditt svar hellre än mitt ;)

L-Sami
2006-09-20, 17:56
Ähh mitt inlägg blev ju fånigt i jämförsele med Thorwaldssons som kom in precis före... :em:

Ditt inlägg var kortfattat och enklare att läsa så :)

Fed up
2006-09-20, 18:01
-vassle
-multivitamin
-glukosamin

Princy
2006-09-20, 23:29
Vassleprotein, maltodextrin/dextropur och en koffeintablett tar jag oftast runt träningen.

cam
2006-09-21, 14:15
Vassleprotein, multivitamin, Omega 3, B-vitaminkomplex, ska nu också inleda en period med kreatin.

tinus
2006-09-21, 14:27
Just nu:
Vassle
Koffein
ALA
Krom
Opti woman(multivitamin)
Thermo cuts extreme
Pyruvat
Glutamin
Omega 3

sara_varberg
2006-10-11, 14:16
uräkta mig o jag e korkad nu men ´kan ni skriva vad dom olika grejerna är bra för och vad ni märker att dom gör för skillnad?? nåt o rekommendera??kram

Pinglan
2006-10-11, 14:26
Vassle
Maltodextrin

Har aldrig någonsin tagit något annat tillskott....tycker man kan få bra resultat ändå ;)

sara_varberg
2006-10-13, 18:08
får försöka ta reda på de själv..men de verkar finnas såå mycket olika grejer..e ju helt nybörjare på det hära..aja =/

machine gun
2006-10-14, 23:06
Proteinpulver
Gainer
Maltodextrin/dextropur
Multivitamin/-mineral
Linfröolja

Kan förtydliga att jag inte använder både gainer och malto/dextro samtidigt utan antingen eller, dvs antingen kör jag på färdigblandad gainer eller så blandar jag själv :) Ibland använder jag enbart snabba kolisar efter träning, speciellt konditionspass. Har även funderat på att lägga till proteinshakes till mellanmål ibland, men har inte börjat med det ännu.

Multivitamin/-mineral emellanåt, mest för att få i mig zink och järn mm som kan vara knepigt att få tillräckligt av när man varken äter kött eller fisk. Linfröolja för omega-3 eftersom jag inte äter fisk som sagt.

Pez
2006-10-14, 23:19
får försöka ta reda på de själv..men de verkar finnas såå mycket olika grejer..e ju helt nybörjare på det hära..aja =/
Sök på respektive produkt/tillskott här på kollo så kommer du få upp en hel del läsning och förhoppningsvis lära dig mer om dessa samt nutrition i stort.

Sen är det bara att ställa följdfrågor, att rekommendera är att antingen bumpa upp en äldre tråd som behandlar det du undrar över alt. starta en ny tråd.

Milia
2006-11-03, 09:44
Protec
Multivitamineraltabletter
Någon enstaka järntablett då och då
1 koffeintablett /dag eftersom jg itne kan dricka kaffe längre:(

gleipner
2007-04-12, 11:23
kommer med en j-kligt korkad fråga antagligen..men min tjej har börjat använda whey80% och är det samma dosering för tjejer? Jag antar att det är det.. men hon har lägre förbränning osv..kan hon utan problem ta en drink till frukosten samt efter träning och innan läggdags precis som jag?
Utan att gå upp i vikt (dvs lägga på sig fett, inte muskler)? King grub får gärna svara med..vidare lite förslag på muskelgrupps-indelning, ni andra tjejer får gärna dela med er av era erfarenheter. Jag kör ju 3-dagar i veckan 2 muskelgr/pass.

Tack på förhand.:)

King Grub
2007-04-12, 11:49
Det är bara protein. Energin från proteinpulver räknas in i dagsintaget, precis som energi från allt annat. Ingen går någonsin upp i fettvikt av ett enskilt intag eller ett enskilt livsmedel, utan ett totalt överskott av kalorier.

gleipner
2007-04-12, 11:55
Det är bara protein. Energin från proteinpulver räknas in i dagsintaget, precis som energi från allt annat. Ingen går någonsin upp i fettvikt av ett enskilt intag eller ett enskilt livsmedel, utan ett totalt överskott av kalorier.

jo det vet jag..men då är det helt ok att köra på det här då..hennes mål som de flesta andra tjejer är ju att minska fettvikt och få fastare figur.

En annan fråga. Om man ska börja lägga in konditionspass, är det bäst att lägga dem de dagar man inte styrketränar? Vilket är effektivast? Löpträning efter styrkepass är ju rätt bortkastad glykogen-nivåerna är ju tömda, det är bättre innan då isf..

bulldozer
2007-04-12, 11:59
Inte så många:

whey-80
sport-vitaminer & mineraler
järntabletter

och i perioder koffein..

Endura
2007-04-12, 15:12
Multisportvitamin.
Proteinpulver de dagar jag tränar.
Druvsocker efter träning just nu.

Funderar på att börja prova EsaPro runt träningen istället.

Sess
2007-04-14, 21:38
Vassle/kasein-blandning och malto i samband med träning

ALA (under deff och då i slutfasen)
CLA
Omega-3 - de dagar jag inte äter fet fisk
Multivitamin

Har kört kreatin ett par gånger tidigare, men verkar vara non-responder. :cryout: