handdator

Visa fullständig version : Målvakts tråden


D|fi
2006-09-20, 13:01
Tråden som konsentrerar sig på målvakter inom Innebandy, Fotboll, Hockey och Handboll...

Här delas erfarenheter, händelser, råd och träningstips.


-Jag spelar målvakt i ett fotbollslag i gbg... Spelar med p90 och tränar 3 gånger i veckan.
Har på senare tid tappat känslan för låga skott på min vänstersida. Någon som vet några bra övningar man kan göra lite på fritiden som skulle kunna hjälpa mig med detta. ;)

seebe
2006-09-20, 13:10
-Jag spelar målvakt i ett fotbollslag i gbg... Spelar med p90 och tränar 3 gånger i veckan.
Har på senare tid tappat känslan för låga skott på min vänstersida. Någon som vet några bra övningar man kan göra lite på fritiden som skulle kunna hjälpa mig med detta. ;)

Detta låter säkert sjukt, men det funkar;) tejpa lätt fast din högra arm så du inte kan använda den... sen så ber du en som kan hjälpa dig att skjuta i din vänstra sida av målet... släng dig så gott du kan och konsentrera dig. Gör denna övningen 2g i veckan i ca en månad å du kommer äga på låga vänterskott ;)
/ha dt

Linnet
2006-09-20, 13:49
back to basics, ta en VÄLDIGT ihopkrupen position, låt någon skjuta låga skott på dig nära och inte så hårt, lägg dig ner överdrivet ofta, även om du skulle klara det med en sidledsförflyttning, när det sitter ökar du på efterhand. bygger det på lite rädsla kan du få bollar kastade mot vänster sida medan du står på knäna innan du börjar stående.. det är viktigt att skotten/kasten är lätta eftersom det handlar om att få in en reflex, fortsätt upprepa länge eftersom det måste sätta sig i ryggraden så att du under matcher inte tänker på det hela. skulle sätta en slant på att problemet är att du tvekar den tiondelen som gör att skottet går förbi dig.. (är själv gammal målvakt vars styrka just var att kasta mig)

D|fi
2006-09-20, 13:59
Seebe: Du har rätt, det låter lite sjukt, men tror nån kompis gjorde så på en träning nån gång... tack för svaret!

Linnet: Tack så mycket för tipsen, ska ut med en gång å testa... en en gång till er båda, tack!

mvh

seebe
2006-09-20, 14:07
Har själv ett problem... Jag suger på straffar! Tips på hur man ska göra för att kunna läsa spelaren eller hur man ska göra för att veta ungefär hur bollen kommer gå?
(Nybörjare)

Linnet
2006-09-20, 16:39
Mitt strafftips:

Hade en räddningsprocent på ca 33% på straffar är att du ställer dig en bit åt ena sidan, inte överdrivet mycket utan såpass mycket att det ser ut som att du är lite felplacerad.. Givetvis ska luckan vara på den sidan du är bäst på att slänga dig åt, när skytten ska skjuta vräker du dig åt hållet med luckan samtidigt som han slår till bollen. Nackdelen är ju att luckan är lite större så är straffen väl slagen hinner man oftast inte dit, fördelen är att du kommer gå åt rätt håll 7 av 10 gånger och är inte straffen alltför väl slagen tar du den nästan jämnt. Lyckades med konststycket två gånger i samma match och straffskytt genom att andra gången gå dit luckan var mindre eftersom han då trodde att jag skulle gå mot luckan även den gången.. Annars är tipset att vänta så länge att han blir osäker och hoppas på en reflexräddning.. Tipset funkar bäst på match på träning kommer lagkompisarna snabbt lista ut det.. På träning handlar det bara om att stå länge, kolla mer på foten än uppställningen och öva samt öva..

Fan att man inte kan stå i mål längre (men efter en axelskada) blir så jävla sugen nu!!

seebe
2006-09-20, 21:45
Mitt strafftips:

Hade en räddningsprocent på ca 33% på straffar är att du ställer dig en bit åt ena sidan, inte överdrivet mycket utan såpass mycket att det ser ut som att du är lite felplacerad.. Givetvis ska luckan vara på den sidan du är bäst på att slänga dig åt, när skytten ska skjuta vräker du dig åt hållet med luckan samtidigt som han slår till bollen. Nackdelen är ju att luckan är lite större så är straffen väl slagen hinner man oftast inte dit, fördelen är att du kommer gå åt rätt håll 7 av 10 gånger och är inte straffen alltför väl slagen tar du den nästan jämnt. Lyckades med konststycket två gånger i samma match och straffskytt genom att andra gången gå dit luckan var mindre eftersom han då trodde att jag skulle gå mot luckan även den gången.. Annars är tipset att vänta så länge att han blir osäker och hoppas på en reflexräddning.. Tipset funkar bäst på match på träning kommer lagkompisarna snabbt lista ut det.. På träning handlar det bara om att stå länge, kolla mer på foten än uppställningen och öva samt öva..

Fan att man inte kan stå i mål längre (men efter en axelskada) blir så jävla sugen nu!!

jo, men det e sjukt roligt...
har precis börjat:)
Började nu efter sommaren med en kompis i LIF i kungsback. Har aldrig spelat i et lag innan:)
Fan va surt att du fick lägga ner det pga av axeln...:/ sånt suger!

Edit: Berätta om en riktigt cool grej som du fått vara med om när du stått... en händelse som du kommer ihåg:)

Linnet
2006-09-21, 10:29
Oj, det finns flera händelser, allt ifrån turneringsegrar tilll stora förluster.. men en händelse är från en match vi förlorade med 9-0 vi var helt utspelade och trots siffrorna gjorde jag en riktigt bra match.. Det var i andra halvlek och hela mitt lag var i knät på mig, först får jag ett skott lågt till vänster som jag inte lyckas hålla utan det går ut till en motspelare vars skott jag reflexräddar, ytterligare en spelare får bollen och skjuter den mot öppet mål, då gjorde jag nog mitt livs konsträddning, jag vräker mig åt höger, men jag har ryggen mot skytten och lyckas tippa bollen med armen bakom ryggen, men tyvärr slår en spelare in bollen i mål, hela min baklinje ber mig då om ursäkt! Nog aldrig varit så förbannad, jag räddade tre skott på raken och de klarade inte av att rensa bort bollen en enda gång..

annars är det nog de två straffräddningarna i samma match, hade jag inte indirekt orsakat den första straffen hade jag lyckats spela en felfri match, svider lite än..

En annan coll grej var en match då jag var akut kissnödig hela andra halvlek, men man blev naturligt "på tå" höll nollan för att sen bara kuta hela vägen till omklädningsrummet vid slutsignalen..

en annan gång fick jag ett knä i skrevet, lutade mig mot ena stolpen i en kvart, som tur var var mitt lag vaket och höll spelet uppe tills jag kunde gå igen..

Karl_alfred
2006-09-21, 11:35
Hur fångar man den i plocken?

seebe
2006-09-21, 20:32
Linnet

Fan va tufft... vill fan bli bra asså!
Har aldrig stått i mål, eller ens spelat fotboll innan, men jag brinner för det och jag tycker att det trotts en del käk-skott och skador e det absolut roligaste jag hålt på med. Kan ha å göra med att jag simmade innan;) ganska lamt i längden

Karl_alfred

E det i ishockey du menar då eller? e ganska hjärndöd :Virro

Karl_alfred
2006-09-21, 20:53
Linnet

Fan va tufft... vill fan bli bra asså!
Har aldrig stått i mål, eller ens spelat fotboll innan, men jag brinner för det och jag tycker att det trotts en del käk-skott och skador e det absolut roligaste jag hålt på med. Kan ha å göra med att jag simmade innan;) ganska lamt i längden

Karl_alfred

E det i ishockey du menar då eller? e ganska hjärndöd :Virro
Ja precis! Men skojade lite mest;) Rolig tråd grabbar!:thumbup:

Diana
2006-09-21, 21:26
Var målvakt i mitt gamla fotbollslag för en sisådär 10 år sedan. Inte så mkt erfarenhet eller tips att dela med mej dock då jag avsattes med omedelbar verkan efter drygt en timme. Bollrädd is an understatement... :laugh:

D|fi
2006-09-22, 07:18
Tjena gubbar, testade det du föreslog Linnet och det funkade bra. Känns bättre nu.:bow: tack ska ni ha!

seebe
2006-09-24, 21:48
Tjena gubbar, testade det du föreslog Linnet och det funkade bra. Känns bättre nu.:bow: tack ska ni ha!

Förstör det bollkänslan av att träna med 1-2 storlekar mindre än vad man är
kvalificerad att spela med?

D|fi
2006-10-07, 23:13
Förstör det bollkänslan av att träna med 1-2 storlekar mindre än vad man är
kvalificerad att spela med?

För målvakter kan det göra så man tappar känslan för storleken man spelar med på matcher å så... för vanligt spel så ska det inte vara några problem:naughty:
ha det