handdator

Visa fullständig version : Förkylning och alkohol


Spritza
2006-09-20, 12:48
Tjenare.
Jag har nu varit lite risig(en rejäl förkylning, ingen feber) i två dagar, men festen som skall hållas ikväll har varit planerad i två veckor nu. Jag vill dricka lite ikväll, kanske en halv sjua och några cider, men jag vet inte hur alkoholen påverkar förkylningen, så jag ville fråga er om det är farligt att dricka sammtidigt som man är fökyld och känner sig svag?

Gpajpen
2006-09-20, 12:58
en förkylning har då aldrig stoppat mig :D

Spritza
2006-09-20, 13:01
en förkylning har då aldrig stoppat mig :D
Hehe;)

L-Sami
2006-09-20, 13:36
Det kommer ta längre tid innan du blir frisk och kan även förvärra förkylningen om du dricker alkohol.

MrBoris
2006-09-20, 15:18
Det kommer ta längre tid innan du blir frisk och kan även förvärra förkylningen om du dricker alkohol.

så är också min egen erfarenhet (är nästintill alkoholist själv :)).. men finns det några referenser till ditt påstående?

forsen
2006-09-20, 15:29
Det kommer ta längre tid innan du blir frisk och kan även förvärra förkylningen om du dricker alkohol.

Har själv haft en förkylning i 2-3 veckor och har druckit ganska mkt den senaste tiden så det där stämmer ganska bra. Känns som jag aldrig blir av med den.

L-Sami
2006-09-20, 15:53
så är också min egen erfarenhet (är nästintill alkoholist själv :)).. men finns det några referenser till ditt påstående?

Jag har inga referenser, mer än det jag lärde mig i skolan en gång i tiden :)

muffa
2006-09-21, 21:30
man får väl sämre immunförsvar utav alkohol har jag för mig, men å andra sidan har jag vaknat upp frisk från min förkylning efter att jag har varit ute och festat på natten så jag säger go for it!

Nordenator
2006-09-21, 21:51
Om inte annat så blir man kallare fortare med sprit i cirkulationen, och man tenderar att vara aningen sämre på att fundera över passande klädsel till höstvädret.

Att bli grovt nerkyld kan kanske ha ett finger i spelet.
Klä dig varmt föreslår jag :>

Spritza
2006-09-22, 00:20
Jaa, märkte att fest med alkohol under förkylning inte gör något värre, utan tvärtom jag är lika frisk som när jag kom ut ur livmodern.
En sak jag upptäckt är att Ipren, alvedon, panodil och andra värktabletter går att kombinera med alkohol utan minsta fara(så länge man håller sig inom rekommendationen)