handdator

Visa fullständig version : blivit lurad?


mmartin
2006-09-20, 07:07
tja!

behöver expertis!

Som medlem på annat träningsforum gjorde jag affär med en kille som var på 3500:-

Detta accepterades stegvis och jag skickade grejjerna varpå pengarna skulle skickas veckan därpå (lön).
Låter lustigt men han fick förtroende av olika anledningar, dels att vi gjort affär innan då jag fick grejjer först sen betalning av mig. Han brukar sälja där så att han skulle vara grön tog jag för givet.

Pengarna kom inte men han svarade att det var inga problem, han fixar det, var lite bekymmer just då... Sedan gick det en tid och nu vägrar han svara totalt...

vad kan jag göra? jag överlever ju kanske utan pengarna men dels är det en stor principsak, dels är det rätt mkt för mig iaf...

jag har ju sparade mejl/PM av han där det bekräftas om affär och även att han fått grejjerna, han även adress till han.

så nu är jag nyfiken om vad jag har för alternativ, vill gärna ha lite tips! sånt här gör mig pissförbannad! :devil:


kan tilläga att det inte är nått olagligt, jag köpte dvd prylar och sålde psp med tillbehör, så slipper vi den disskussionen.

mvh

jmk
2006-09-20, 07:15
tja!

behöver expertis!

Som medlem på annat träningsforum gjorde jag affär med en kille som var på 3500:-

Detta accepterades stegvis och jag skickade grejjerna varpå pengarna skulle skickas veckan därpå (lön).
Låter lustigt men han fick förtroende av olika anledningar, dels att vi gjort affär innan då jag fick grejjer först sen betalning av mig. Han brukar sälja där så att han skulle vara grön tog jag för givet.

Pengarna kom inte men han svarade att det var inga problem, han fixar det, var lite bekymmer just då... Sedan gick det en tid och nu vägrar han svara totalt...

vad kan jag göra? jag överlever ju kanske utan pengarna men dels är det en stor principsak, dels är det rätt mkt för mig iaf...

jag har ju sparade mejl/PM av han där det bekräftas om affär och även att han fått grejjerna, han även adress till han.

så nu är jag nyfiken om vad jag har för alternativ, vill gärna ha lite tips! sånt här gör mig pissförbannad! :devil:


kan tilläga att det inte är nått olagligt, jag köpte dvd prylar och sålde psp med tillbehör, så slipper vi den disskussionen.

mvh

Hör med Bandidos... seriöst, så slipper du all byråkrati. så där gör man inte och kommer undan.

hangatyr
2006-09-20, 07:28
i stälelt för fåntrattsvaret ovan tänkte jag föreslå en realistisk grej: Mejla/ring/PM:a honom och fråga först om han har tänkt att ge dig pengarna eller inte. Om han inte svarar på ett par dagar. Säg att du tänekr polisanmäla honom omhanitne betalar. Om han fortfarande inte pröjsar är det bara att polisanmäla honom, men jag tror att hotet om anmälan kanske borde räcka. Förutsatt att personen i fråga inte är van vid polisanmälningar på sig.

mmartin
2006-09-20, 07:42
ok...

jo det låter som det bästa... och så blir det till och börja med...

men seriöst, hjälper en polisanmälan? räcker alla PM osv som bevismaterial? han erkände ju att ha fått emot grejjerna?

mvh

hangatyr
2006-09-20, 07:45
ok...

jo det låter som det bästa... och så blir det till och börja med...

men seriöst, hjälper en polisanmälan? räcker alla PM osv som bevismaterial? han erkände ju att ha fått emot grejjerna?

mvh


om det räcker har jag ingen aning om. Finns det ngn juridiskt skolad person här?

Pepparkakssmurfen
2006-09-20, 07:48
Hur länge sen var det han fick grejorna?

mmartin
2006-09-20, 07:56
grejjerna fick han för ungefär 3-4 veckor sedan.

pengarna skulle enligt överenskommelse komma ca 3-4 dagar efter. accepterade ett par dagars uppskjutande som han ville... sen noll svar ifrån han!

Jense
2006-09-20, 08:02
Hör med Bandidos... seriöst, så slipper du all byråkrati. så där gör man inte och kommer undan.


skitbra, sen äger dom honom

DavidN
2006-09-20, 08:06
Ligg på honom och ge ett kort ultimatum.
"Nu är det såhär enkelt, jag har gett dig massor med tid och det vet du. Om jag inte har pengar senast den x så polisanmäler jag dig helt enkelt"

Det är ju bedrägeri, och inte helt nytt i Sverige. Polisen är ofta ganska duktig på sånt numera.
Det tråkiga är att personen du tvistar med kan vara en känd bedragare, och att du är en i mängden, då kan det ta år och kanske aldrig blir några pengar.

Jaja, förhoppningsvis behöver han en kaktus i röven, kan kanske tror att det går att driva med dig?

På honom nu bara!

Kurash
2006-09-20, 08:17
Ligg på honom och ge ett kort ultimatum.
"Nu är det såhär enkelt, jag har gett dig massor med tid och det vet du. Om jag inte har pengar senast den x så polisanmäler jag dig helt enkelt"

Det är ju bedrägeri, och inte helt nytt i Sverige. Polisen är ofta ganska duktig på sånt numera.
Det tråkiga är att personen du tvistar med kan vara en känd bedragare, och att du är en i mängden, då kan det ta år och kanske aldrig blir några pengar.

Jaja, förhoppningsvis behöver han en kaktus i röven, kan kanske tror att det går att driva med dig?

På honom nu bara!

Har en kompis som köpte en laptop på blocket, satte in pengarna men fick aldrig datorn. Den killen blåste ju rätt många så han åkte dit till slut, dock har väl ingen fått tillbaka pengarna. Tror knappast polisen ens bryr sig om nån förlorar 3500 på det sättet. Bevisbördan blir nog dessutom ganska svår.

bubbe
2006-09-20, 08:22
Ligg på honom och ge ett kort ultimatum.
"Nu är det såhär enkelt, jag har gett dig massor med tid och det vet du. Om jag inte har pengar senast den x så polisanmäler jag dig helt enkelt"

Det är ju bedrägeri, och inte helt nytt i Sverige. Polisen är ofta ganska duktig på sånt numera.
Det tråkiga är att personen du tvistar med kan vara en känd bedragare, och att du är en i mängden, då kan det ta år och kanske aldrig blir några pengar.

Jaja, förhoppningsvis behöver han en kaktus i röven, kan kanske tror att det går att driva med dig?

På honom nu bara!

Nu vet jag inte om det har blivit bättre på senare tid, men polisen kan inte göra mycket. Ett PM/mail från en person räcker inte som bevis för brott, om däremot flera person polisanmäler kan deras vittnesmål och brevväxling sammanlagt räcka för att fälla. Men det är väl bara att PMa att du polisanmäler detta imorgon, kontakta moderatorerna så kanske du kan få med mera information till anmälan också. Ev blir han då så pass skrämd att du får pengarna.

Pepparkakssmurfen
2006-09-20, 08:29
Skriv hans användarnamn(på det andra forumet) och förnamn här,sen skickar du en länk till tråden till honom. Det borde hjälpa.

Wennerberg
2006-09-20, 09:41
Hör med Bandidos... seriöst, så slipper du all byråkrati. så där gör man inte och kommer undan.
Det handlar om 3500.. De är nog inte så jävla intresserade

Åk dit själv med några stora kompisar eller något och fråga honom vänligt om du kan få dina pengar, annars så mörda honom och barrikera hans hem ohc ta alla hans sake roch hutta ut påg rannarna, där har du skoj i flera dagar

Herkulez
2006-09-20, 09:47
skitbra, sen äger dom honom
aa, sen ska dom ha hälften av vinsten så dom kommer dra in hela 1750spänn och det orkar dom nog :laugh:

jmk
2006-09-20, 09:55
Det handlar om 3500.. De är nog inte så jävla intresserade

Åk dit själv med några stora kompisar eller något och fråga honom vänligt om du kan få dina pengar, annars så mörda honom och barrikera hans hem ohc ta alla hans sake roch hutta ut påg rannarna, där har du skoj i flera dagar

eller kedja fast honom efter bilen o kör honom runt Sverige...
*flex*

aliquis
2006-09-20, 11:46
Har varit massa liknande problem på loading.se, framförallt blir jag sur på någon jävla technotomte som har lurat massa "barn" att skicka spel o diverse som han sedan inte betalar. Addade hans uin på icq, fick upp namnet eller något och googlade lite, I vilket fall som helst verkar han ljuga på typ alla forum o ställen i världen och är inte särskilt omtyckt, fick fram namn, stad, mobilnr, gammal klass så om någon ville ta itu med det skulle de ju kunna göra det, men intresset verkar vara svagt.

Jag är mest nyfiken på om det är samma kille.
Elazu (även kallad hartigan)

kallar han sig där. Finns hela fanboytrådar med sammanställningar över allt dumt han har gjort.

Sidan var visst http://www.mixedbytes.org/elazul/ men den verkar inte fungera.

Han fick tom en egen userbar:
http://img70.imageshack.us/img70/2580/elazuluserbar4qo.png

Alla människor:
http://www.loading.se/view.phtml?f=&id=256971&ipage=1&p=1

Nina L
2006-09-20, 11:49
Vad köpte du?

aliquis
2006-09-20, 11:51
Google cache på sidan ovan:
http://66.249.93.104/search?q=cache:Sl_dyQXqhNoJ:mixedbytes.org/elazul/+http://www.mixedbytes.org/elazul/&hl=sv&ct=clnk&cd=1&client=opera

Mycket nöje :)

Hades
2006-09-20, 12:15
Vad köpte du?
Läste du hans inlägg? :D

mmartin
2006-09-20, 14:15
nej han hette Par Deus på powerboard.

Ja jag skriver till han nu om polisanmälan. hoppas det löser sig, 3500 är ju lyxpengar för en student även om det inte låter så mkt kanske...

Men PM om att accepterat pris, vad för saker, att han mottagit saker samt att han erkänner att han ej skickat pengar borde väl räcka? samt en adress....
även om han då är en som är välkänd av polisen kanske t o m jagad för sånt här, spelar det då stor roll? antagligen ja, men isf vad?

mkt tacksam att läsa era svar!

Nina L- jag köpte en box med Gilmore girls til tjejen, gick jättebra, satte in pengar FÖRST och 2 dagar efter fick jag boxen. det jag sålde var en lite skadad Ipod, en begagnad mobil samt en i nästan nyskick PSP.

Nina L
2006-09-20, 15:34
Läste du hans inlägg? :D:em: :D Jag skummade igenom det. Det var sån störig styckeindelning.

Liten Men Fet
2006-09-20, 15:36
Säg till honom att du gör en polisanmälan, svarar han inte skulle jag åka hem till honom och knacka på. Ta med två stora polaren och en på bullar, sen knacka på och begära kaffe och säga att du vill diskutera skulden med honom.

Det finns massor med sätt att få tillbaka pengarna tyvärr är dom flesta olagliga men jag hade blivit så förbannad att jag hade stulit hans bil och sålt den i delar ifall det krävdes för att jag ska få pengarna tillbaka. Eller rånat honom varje gång han hade varit vid en bankomat tills jag hade fått tillbaka pengarna.