handdator

Visa fullständig version : Tjockis behöver hjälp


smileanddie
2006-09-20, 02:28
Hejsan ny här ;),
Känns bra att hitta vissa "jämlikar" som har lyckats med sina viktnedgångar,
Dock behöver jag hjälp.

Är 17år
Går gymnasiet.
Väger ca 110-115kg (vikten varierar från dag till dag)
Idrottar 4ggr/vecka
styrketräning 2ggr (muskelmassa)
2ggr innebandy (kondition)
1gång skolidrott (diverse aktiviteter)
Deffan lite halvlätt (ligger på ett energiunderskott på ca ~100-300kcal/dag)
Har gjort detta länge nu.

Men märker ingen skillnad, vägde från början ca 99kg när jag började
Det jag har laggt på mig är inte muskler :S
För nu har jag fått hudsprickningar på sidorna av magen, ( den putar mer än förut)
Det känns som att jag går upp i vikt vad jag än stoppar i mig :S,
Provade deffa med ett underskott på ca ~500kcal om dagen
Det resulterade i att jag inte orkade träna lika mkt så jag drog ner på detta.
Jag vet inte vad jag ska göra,
Ska tanka upp lite bilder också så ni får se hur illa det är :(

Högersida
http://img206.imageshack.us/img206/7109/hgersidata3.jpg

Vänstersida
http://img61.imageshack.us/img61/8730/vnstersidazs7.jpg

Det jag helt enkelt är ute efter är tips/trixs för att gå ner i vikt snabbt!,
För långtidsskiten funkar inte även fast jag äter "rätt"

Tack på förhand

Guddi
2006-09-20, 05:42
Det är naturligt att man inte orkar lika mycket under en deff som när man äter efter behov. Jag tycker att du ska hålla dig till på en minus runt 500 och låta det ta sin tid. Om det inte fungerar så beror det på att du överskattar ditt kaloribehov.

Om du tvunget vill gå ner snabbt så är det lågkaloridiet som gäller. Det fungerar dock väldigt sällan i längden.

mats-
2006-09-20, 09:32
Jo som Guddi säger, du får hålla dig till ett underskott på 500 kcal per dag. Annars är det tex Cambridge du kan köra på, håller inte i längden bara. Och du får lära dig äta bra i slutet när du trappar ner på det och då tycker jag det är bättre att du lär dig äta bra direkt och gå ner med hjälp av ett kcal underskott.

stridis
2006-09-20, 09:46
Det jag helt enkelt är ute efter är tips/trixs för att gå ner i vikt snabbt!,
För långtidsskiten funkar inte även fast jag äter "rätt"

Tack på förhand

Att se över matvanor behöver inte vara så problematiskt. Det är "bara" att successivt införa nya vanor istället för sina värsta ovanor. Vips så har man en helt annan livsstil om man har varit tillräckligt motiverad. De få tjockisar jag känner är antingen helt inaktiva (vilket du ju verkligen inte är!) eller så äter de verkligen "vackert väder" och massa andra ovanor ; de lyssnar inte på sin kropp.

Själv så har inte jag en aning om hur det är att vara tjock, så jag kan inte hjälpa dig med insider-tips angående motivation och dylikt.

sara_varberg
2006-09-20, 10:04
det är så olika från person till person hur lätt man har att lägga på sig..jag har väldigt lätt för det men har nu bestämt mig för att ta tag i detta(mig själv och min kropp)! tränar en timme om dan 5 dagar i veckan, och mår verkligen skitbra av det! försök oxå sluta helt med bröd, för det finns nästan inget bra alls i det. och käka havregrynsgröt på morgonen istället. undvik stekt mat,(inte lätt jag vet) försök köra maten i ugn istället eller koka. det kan låta sååå enkelt - men jag vet hur det är! och det är långt ifrån lätt!! men jag har redan kommit en bit på väg och ser att min kropp börjar förändras lite grann. och jag tänker fortsätta och nå mitt mål! från 80 kg till 65 :) lycka till vännen!du fixar de

Pellefant
2006-09-20, 10:41
Välkommen hit! :)

Under din deff har du gått från 99 kg till ca 110-115 kg. På hur lång tid?

Någonstans räknar du tyvärr fel. Du kan inte ligga på ett ett energiunderskott på ca ~100-300 kcal/dag som du skriver. Du ligger garanterat på ett överskott. (Kanske inte varje dag, men totalt)

Förslag:
Detaljräkna kcal under en vecka, tex med ett dataprogram.(Finns några gratis) för att kommer närmare.

Tänk på att allt räknas, det är lätt att man missar saker.

Väg maten. Skaffa matvåg.

17 år, förmodar att du inte alltid lagar all mat själv, försök att se till att ingen välmenande blandar i mer olja, grädde etc i maten än nödvändigt. Lättalternav kanske?

Superduper att du rör på dig.

Läs deffguiden skriven av King Grub
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Hoppas tipsen kan vara till hjälp.