handdator

Visa fullständig version : Tyg som inte ser smutsigt ut så lätt? (soffa)


Lellan
2006-09-19, 22:47
Tänkte köpa en soffa, mest praktiskt är väl en skinnsoffa men vi vill alltså ha tyg..

Eftersom vi inte haft barn förut vet vi inte vad de lämnar för fläckar men antar ATT de gör det, så vilken färg syns det minst på? Mönstrat är bäst antar jag men vi tycker enfärgat är snyggast..

Vi funderar på en brun (gärna lite melerad).. Antar att vi får lov att köpa en med tvättbart tyg. Vet ni någon snygg (gillar stora, med rena linjer, gärna 3-sits men med 2 sittkuddar) kan ni gärna tipsa om det med! :)

Baan
2006-09-19, 22:49
Ja, som du säger själv bajsbrun :) ;)

En blanding av uringul och bajsbrun kanske för optimalt resultat?

Lite mer seriöst så tror jag det viktigaste är att undvika ljusa färger.

Trance
2006-09-19, 23:03
http://www.ikea.com/PIAimages/54973_PE159955_S4.jpg

kanske?

Mörka soffor är så svårt tycker jag..

[EDIT] Inte så rena linjer på den antar jag. [EDIT2]Dessutom blev det fel soffa, fan. återkommer

Papi
2006-09-20, 07:23
Som sagt, mörka färger. En vit, beige soffa är nästan hopplös att hålla ren, även om man inte har barn som kladdar.
Oxblodsfärgad skinnsoffa kanske? ;)

Melker
2006-09-20, 07:28
Som sagt, mörka färger. En vit, beige soffa är nästan hopplös att hålla ren, även om man inte har barn som kladdar.
Oxblodsfärgad skinnsoffa kanske? ;)

Hm, jag tänkte föreslå beige eftersom vi själva har en i beige enfärgat tyg.
Vi har 2 st småknattar, den ena snorar och dregglar (21mån gammal) och den andra (2,5mån) kräks bröstmjölk ibland. Det blir ljusa fläckar så en mörk soffa skulle jag inte rekommendera.
Köp en soffa med avtagbart tyg som ni kan tvätta.

Lellan
2006-09-20, 07:29
-> Baan

Sådana fläckar hoppas jag faktiskt kunna undvika..*ryser* :D

-> Trance

Hittat rätt soffa? :)

Finns det soffor där tyget kan maskintvättas? Har sett Ikea Stockholm och Ekeskog på nätet, de har kemtvätt men det kanske man får räkna med..

Kanske tom någon som har någon av dem och kan säga hur lätt den kan hållas fin?:confused:

Tacksam för alla tips btw.. :) :bow:

Pepparkakssmurfen
2006-09-20, 07:47
...Finns det soffor där tyget kan maskintvättas? Har sett Ikea Stockholm och Ekeskog på nätet, de har kemtvätt men det kanske man får räkna med..
..

Polaren tvättade sin ikeasoffklädsel i tvättmaskinen hemma,inga problem.

Melker
2006-09-20, 08:04
[QUOTE=Lellan
Finns det soffor där tyget kan maskintvättas? Har sett Ikea Stockholm och Ekeskog på nätet, de har kemtvätt men det kanske man får räkna med..

Kanske tom någon som har någon av dem och kan säga hur lätt den kan hållas fin?:confused:

Tacksam för alla tips btw.. :) :bow:[/QUOTE]

Vi har en IKEA-soffa (Ektorp) och den har vi tvättat flera ggr utan problem. Blir som nytt igen.

http://img245.imageshack.us/img245/6165/ektorpsoffaned8.jpg (http://imageshack.us)

mini
2006-09-20, 08:59
Köp en soffa där stommen har avtagbart tyg och vattentvätt är möjlig. Om du bara tvättar tyget på plymåerna kommer du få en färgskillnad. Ta inte en för mörk soffa, fläckar syns väl.

Lellan
2006-09-20, 09:00
Polaren tvättade sin ikeasoffklädsel i tvättmaskinen hemma,inga problem.

Men står det kemtvätt brukar det va :nono: att vattentvätta.. Har fö också haft en ikeasoffa som jag tvättade i maskin, men det var helt enl tvättrådet på den..

thomast
2006-09-20, 09:10
Polaren tvättade sin ikeasoffklädsel i tvättmaskinen hemma,inga problem.

Jag har själv gjort samma sak efter en flod av kaninpiss. Funkade great (:Kellogsfrosties:). Tror det är en Ektorp vi har (ljus).

z_bumbi
2006-09-20, 09:17
Köpa en extra klädsel på en gång så finns det en finvariant och en bruksvariant av soffan.

Kollar du igenom IKEA:s soffor så är de flesta vanlig maskintvätt, i alla fall när jag kollade för något år sedan.

Cilia
2006-09-20, 10:13
om kriteriet för att köpa soffa är att tyget inte ska se så smutsigt ut skulle jag köpa en soffa med spräckligt tyg.

För vad jag förstod så spelade utseendet inget roll?

hasse36
2006-09-20, 10:41
Komplettera med ett lakan till dubbelsäng.

Räddar åtminstone soffan från ungkarlars vardagssvinerier. *popcorn*

Lellan
2006-09-20, 10:45
om kriteriet för att köpa soffa är att tyget inte ska se så smutsigt ut skulle jag köpa en soffa med spräckligt tyg.

För vad jag förstod så spelade utseendet inget roll?

Joo, alltså klart att det spelar roll.. men om man tex väljer mellan enfärgad eller lätt melerad (inte mönstrad men kan ju tex vara struktur i tyget), eller ljus eller mörk.. Tex så föreslog ju Melker en beige till "barnfläckar".. Är man rädd för tex vinfläckar är väl en mörkbrun el liknande att föredra.

Hade en ljus jag gjorde mig av med (ljus nougat) med kemtvätt, innan vi skaffade skinnsoffa (pga tillökning). Kanske ångrar mig lite.. :(

-> Z_bumbi

Hade jag också för mig, men de jag kollat på nu har kemtvätt.. Då kan man ju lika gärna köpa en soffa på någon annan möbelkedja om man hittar någon där man gillar bättre, brukar väl vara kemtvätt i regel.

Bra tips att kolla att även stomme-tyget går att tvätta + att köpa två klädslar samtidigt, förresten! Uppskattar tipsen! :)

Lellan
2006-09-20, 10:50
Komplettera med ett lakan till dubbelsäng.

Räddar åtminstone soffan från ungkarlars vardagssvinerier. *popcorn*

Har faktiskt redan förberett med ett billigt sängöverkast i snygg färg (Indira från ikea, superbilligt tror det kostade 169 kr för en till 180 säng) som är i bomull och lätt tvättas i maskin.. Man vill ju kunna slappna av å leva, har ingen lust att ha ett hem man inte kan låta barn stoja i! :)

(Har redan haft det, en lägenhet i nästan uteslutande vitt.. blev nervös när barn å fulla människor var där.. Snyggt men stelt tröttnade jag fort på!)