handdator

Visa fullständig version : Alliansen, följder?


Sidor : [1] 2

Purren
2006-09-19, 22:43
Vad tror ni följderna blir av att alliansen nu fått majoritet och kommer att styra Sverige närmsta fyra åren? Var gärna lite specifika, alltså inga "det kommer gå bra/dåligt för sverige." Motivera!

Baan
2006-09-19, 22:44
Död, förstörelse och glädje.

Purren
2006-09-19, 22:48
Död, förstörelse och glädje.

Tack Baan för att du visade hur man inte skulle göra. Bussigt!

Doctor Snuggles
2006-09-19, 23:02
Rymdimperiet slår tillbaka! :D

PowPow
2006-09-19, 23:09
En utförsäljning av företag som idag är i statens ägo värt 200 miljarder.
Snabb inkomst, men sen kommer klagomålen. Precis som med tidigare privatiseringar. Kanske några av företagen förlägger sin verksamhet utomlands. Då klagas det ännu mer.

Höjd a-kassaavgift.

Två saker som högst troligt kommer genomföras.

Scratch87:s mamma blir kanske arbetslös "på riktigt".

Baan
2006-09-19, 23:13
fan. sjukhusen flyttas alltså till norge :( ?

aliquis
2006-09-19, 23:13
Investerarna på börsen får behålla en större del av sina pengar istället för att dela med sig till arbetarna som skapade värdet ;)fan. sjukhusen flyttas alltså till norge :( ?Alla sjukhus flyttas till stockholm!

Baan
2006-09-19, 23:14
Stockholm ligger inte i Norge.

PowPow
2006-09-19, 23:17
fan. sjukhusen flyttas alltså till norge :( ?

Är du så dum som du nu låter?

Baan
2006-09-19, 23:20
Är du så dum som du nu låter?

MEN SVARA PÅ FRÅGAN, VA VA ?

PowPow
2006-09-19, 23:21
Personligen tror jag vidare att vinstintresset inom sjukvården kommer drabba såväl de anställda som kunderna. Sjukhusen ska inte få lov att höjja avgifterna, vilket jag tror kommer leda till att ledningen tar till det andra sättet att maximera vinsten: öka omsättningen på patienter och/eller nedskärning på personal. VIlket i sin tur kommer leda till per patienter/läkare-sköterska, vilket kommer leda till högre arbetsbörda på de anställda och mindre service för kunderna (patienterna).

PowPow
2006-09-19, 23:26
MEN SVARA PÅ FRÅGAN, VA VA ?

Nej, svenska sjukhus kommer inte förlägga sin verksamhet i Norge. Men det finns andra bolag på försäljningslistan.

Nordea kan välja att expandera och börja agera på en mer global nivå, för att sedan lämna Sverigemarknaden bakom sig.

OMX kan välja att inte längre vara aktiva inom Sverige, om de inte anser det vara tillräckligt vinstgivande.

Vin & Sprit kan placera sin produktion i annat land (beroende på då gällande restriktioner såklart).

und so weiter, und so weiter.

EDIT: I ovanstående inlägg ska såklart "kommer leda till per patienter...." vara "kommer leda till fler patienter..."

Baan
2006-09-19, 23:28
fan vad orolig jag blev att jag skulle behöva åka tåg till norge för läkarbesök. *innocent*

mats-
2006-09-19, 23:36
Det gick snabbt innan den här tråden spårade ur..skärpning pojkar/flickor.

Purren
2006-09-19, 23:37
Fan, tänkte inte på den aspekten ens. Att då pengarna främst finns i storstäderna så kommer ju sjukvården koncentreras här. Jävligt dumt faktiskt.

Men är det någon som har koll på om dom faktiskt har tänkt att sälja ut sjukvården eller om dom bara vill tillåta privata aktörer i större utsträckning alt. låta olika entrepenörer få slåss om att få driva ett sjukhus?

aliquis
2006-09-19, 23:41
Fan, tänkte inte på den aspekten ens. Att då pengarna främst finns i storstäderna så kommer ju sjukvården koncentreras här. Jävligt dumt faktiskt.

Men är det någon som har koll på om dom faktiskt har tänkt att sälja ut sjukvården eller om dom bara vill tillåta privata aktörer i större utsträckning alt. låta olika entrepenörer få slåss om att få driva ett sjukhus?http://www.ekonominyheterna.se/va/magasin/2006/37/statliga_kronjuveler_salj/index.xml

PowPow
2006-09-19, 23:41
Fan, tänkte inte på den aspekten ens. Att då pengarna främst finns i storstäderna så kommer ju sjukvården koncentreras här. Jävligt dumt faktiskt.

Men är det någon som har koll på om dom faktiskt har tänkt att sälja ut sjukvården eller om dom bara vill tillåta privata aktörer i större utsträckning alt. låta olika entrepenörer få slåss om att få driva ett sjukhus?

Planen är väl att släppa in privata aktörer på marknaden och ge dem samma förutsättningar som dagens alla sjukhus har. Sen om de verkar i nybyggen eller köper upp befintliga sjukhus kommer ju att variera. Till hur stor del de vill sälja ut sjukvården har jag inte hört eller läst något, men jag antar att de säljer så länge det finns sjukhus att sälja och köpare som kan betala för sig.

PowPow
2006-09-19, 23:44
trodde att staten var största ägare i OMX, men det var de visst inte utläste jag ur artiklen aliquis postade. Så glöm det jag sa om dem.

Purren
2006-09-19, 23:53
http://www.ekonominyheterna.se/va/magasin/2006/37/statliga_kronjuveler_salj/index.xml

Helt efterblivet. Går ju inte alls att "reparera" om det blir fel.

PowPow
2006-09-20, 00:00
Helt efterblivet. Går ju inte alls att "reparera" om det blir fel.

Kan man tycka. Men till saken hör ju att borgarna är övertygade om att detta är något som kommer leda till en starkare välfärd och bättre kvalitet på det som företagen tillhandahåller. Så de har väl inte någon eventuell "reperation" med i utträkningen.

Personligen ger det mig kalla kårar dock.

heltzonicka
2006-09-20, 00:07
Kan man tycka. Men till saken hör ju att borgarna är övertygade om att detta är något som kommer leda till en starkare välfärd och bättre kvalitet på det som företagen tillhandahåller. Så de har väl inte någon eventuell "reperation" med i utträkningen.

Personligen ger det mig kalla kårar dock.

Inget att vara rädd för, Scratch kommer snart och ger dina frågor och funderingar svar.

PowPow
2006-09-20, 00:13
Inget att vara rädd för, Scratch kommer snart och ger dina frågor och funderingar svar.

Fast några frågor och funderingar har jag ju inte direkt. Så det kan bli knivigt.

NU ska jag nanna kudde. Puss och godnatt, sockertoppar. Tihi.

Purren
2006-09-20, 00:15
Föresten, hur kommer det sig att borgarna inte gjort detta tidigare? För 10-20 år sen när dom satt. För tio år sedan har jag ju för mig att det var lågkonjuktur, men dom måste väl ändå ha suttit någon gång då det faktiskt inte var det.

aliquis
2006-09-20, 00:22
Helt efterblivet. Går ju inte alls att "reparera" om det blir fel.Ungefär min åsikt.
Speciellt på sjukvård och sådant som vi vill/måste ha inom den offentliga sektorn, vad än borgarkräken tycker. Dyrt att bygga nya sjukhus, eller något =P

Och hela vitsen med att driva ett företag är ju att det skall gå med vinst, så som det är nu går ju vinsten från de där företagen tillbaka till medborgarna, i framtiden går den till de som redan har det gott ställt istället. Och jag vill som sagt minnas att det inte var särskilt lyckat att sälja ut SJ senast...

aliquis
2006-09-20, 00:25
Föresten, hur kommer det sig att borgarna inte gjort detta tidigare? För 10-20 år sen när dom satt. För tio år sedan har jag ju för mig att det var lågkonjuktur, men dom måste väl ändå ha suttit någon gång då det faktiskt inte var det.De har väl haft makten 4 år under 70-talet och 4-år för 12-16 år sedan.

Bolio
2006-09-20, 00:25
Privatisering är det bästa som kan hända. Ju mer privatisering, desto bättre och kostnadseffektivare företag och tjänster. Ta bara Hong Kong eller Taiwan som exempel. Det mesta är privatiserat i de länderna och skatten är snudd på obefintlig; trots det är välfärden där mycket hög och folk är rika. Den utvecklingen beror på marknadsekonomi, och marknadsekonomi är avhängigt en marknad - något som inte existerar i symbios med ett tillstånd där staten äger och har monopol på saker och ting.

Purren
2006-09-20, 00:33
De har väl haft makten 4 år under 70-talet och 4-år för 12-16 år sedan.

Så lite?

Har för mig att det inte direkt var en höjdare för 12~ år sedan.

Jag trodde makten pendlade fram och tillbaka mellan dom olika blocken.

Purren
2006-09-20, 00:37
Privatisering är det bästa som kan hända. Ju mer privatisering, desto bättre och kostnadseffektivare företag och tjänster. Ta bara Hong Kong eller Taiwan som exempel. Det mesta är privatiserat i de länderna och skatten är snudd på obefintlig; trots det är välfärden där mycket hög och folk är rika. Den utvecklingen beror på marknadsekonomi, och marknadsekonomi är avhängigt en marknad - något som inte existerar i symbios med ett tillstånd där staten äger och har monopol på saker och ting.

Vad gör dom fattiga i Hong Kong när de blir sjuka?

Bolio
2006-09-20, 00:39
Vad gör dom fattiga i Hong Kong när de blir sjuka?

Får gratis sjukvård, precis som de fattiga i Sverige gör med en borgerlig regering.

Metal_boy_
2006-09-20, 00:42
Bolio :thumbup:

Nalfaren
2006-09-20, 00:49
Om t.ex. sjukhusen blir privatiserade så kommer de att påverkas av marknaden som alla andra företag. Konkurrens, rabatter, efterfrågan,tillgänglighet etc. Kan mycket väl tänka mig att det kan bli, Vi lagar ditt brutna ben och blindtarmen för priset av 1.

Bolio
2006-09-20, 00:52
Om t.ex. sjukhusen blir privatiserade så kommer de att påverkas av marknaden som alla andra företag. Konkurrens, rabatter, efterfrågan,tillgänglighet etc. Kan mycket väl tänka mig att det kan bli, Vi lagar ditt brutna ben och blindtarmen för priset av 1.

Rabatt är väl alltid bra?

Nalfaren
2006-09-20, 00:55
Rabatt är väl alltid bra?

Jadå, jag är helt för privatisering.

Bolio
2006-09-20, 00:57
Jadå, jag är helt för privatisering.

Klokt. :)

aliquis
2006-09-20, 01:15
"”Vi kommer att ta seriöst på den här uppgiften. Vi har gjort beräkningar som visar att det är möjligt. Det är väldigt värdefulla bolag”, säger Maud Olofsson."

Så därför säljer vi dem?

Privatisering är det bästa som kan hända. Ju mer privatisering, desto bättre och kostnadseffektivare företag och tjänster. Ta bara Hong Kong eller Taiwan som exempel. Det mesta är privatiserat i de länderna och skatten är snudd på obefintlig; trots det är välfärden där mycket hög och folk är rika. Den utvecklingen beror på marknadsekonomi, och marknadsekonomi är avhängigt en marknad - något som inte existerar i symbios med ett tillstånd där staten äger och har monopol på saker och ting.Att det är enklare att driva saker privat kan jag förstå, men det uppstår väl dessutom vinstintressen som man inte behöver ha om företagen drivs statligt? Å andra sidan går ju eventuell vinst tillbaka till folket då så det spelar ju ingen större roll vilket som.

Att folk får mer pengar med lägre skatter är väl inte heller så konstigt, men där kostar vården o saker pengar när man behöver den, eller? Men för de flesta lönar det sig ändå att betala för det på egen hand eftersom det drivs effektivare? Taskigt om man inte har något att betala med dock.

Sedan tycker jag att det är ok att omfördela resurserna, men det gör ju inte alla. Kan inte förstå vad någon skall med runt 100.000kr/mån att göra dock... Finns ju mycket värre exempel än våra ministrar.

Bolio: Är målet i ett sådant fall att alla sjukhus är privata och att staten betalar dem för vården av dess medborgare eller har man kvar en del offentliga för alla och en del privata för de som har råd?

aliquis
2006-09-20, 01:17
Om t.ex. sjukhusen blir privatiserade så kommer de att påverkas av marknaden som alla andra företag. Konkurrens, rabatter, efterfrågan,tillgänglighet etc. Kan mycket väl tänka mig att det kan bli, Vi lagar ditt brutna ben och blindtarmen för priset av 1.Hur skulle det kunna göras så billigt då? Och vinstaspekten finns ju fortfarande där, på något sätt måste man ju spara pengarna. Mindre personal med stressigare scheman? Ännu lägre löner hur det nu skulle vara möjligt?

Bolio
2006-09-20, 01:48
Jag försöker verkligen förstå vad det är du skriver aliquis. Antingen är jag väldigt trött eller så är det du skriver fullkomligt obegripligt. :(

aliquis
2006-09-20, 03:12
Det är nog det senare :D, jag ska med sova, fastnade 50min på dass med megaman ;/

Haha, google adwordreklamen är så kul, bara för att jag skrev det där:
"2,5 Timmars Tarmsköljning
15 års erfarenhet av tarmsköljning Ett lätt steg mot bättre hälsa" ;D

LarsK
2006-09-20, 04:18
Sedan tycker jag att det är ok att omfördela resurserna, men det gör ju inte alla. Kan inte förstå vad någon skall med runt 100.000kr/mån att göra dock... Finns ju mycket värre exempel än våra ministrar.
Som högsta chef är man inte vanlig anställd. Man har ett ansvar för företaget. Om något går snett kan högsta chefen få ta hela smällen. En del av den höga lönen är en kompensation för "riskerna" som kommer med titeln.

Yankeee
2006-09-20, 04:25
Med tanke på hur sjukt ineffektiva de statliga sjukhusen är vore det fint med privatiseringar. Det finns redan idag privata vårdinrättningar, vilka är betydligt mer effektiva än statliga.

Angel
2006-09-20, 06:24
Carlanderska i GBG ägs ju av en stiftelse och min pappa går där enbart pga någon bajs-dyr sjukförsäkring dom har genom jobbet. Tydligen så är det bättre läkare där och snor-svårt att få tid om man inte har denna speciella försäkring.

Är det liknande det kommer bli på flera sjukhus nu då?

USA-style me andra ord?

Angel
2006-09-20, 06:30
Och en fråga till, hur kommer privata aktörer av akutsjukvård fungera?

Kommer dom fråga när man ringer 112 hur mycket cashis man har så dom vet vem dom skall skicka??

Edde_1
2006-09-20, 06:36
Jag tror och hoppas att det kommer att bli bra. Tror definitift inte att det kommer att bli så illa som många från "andra" sidan målar ut det på olika forum. Det är direkt pinsam läsning.

Personligen ska jag lämna in en avskedsansökan nästa vecka och lämna mitt jobb till förfogande.
Efter nyår kommer jag att satsa helhjärtat på mitt egna företag, känns så otroligt bra. :hbang: Något som jag hade varit mer tveksam till om inte alliansen vunnit, troligtvis hade jag jobbat kvar på mitt nuvarande jobb 50% och ingen ny hade fått jobb.

Noodles
2006-09-20, 07:08
Jag är optimist och hoppas att det kommer leda till något bra.

Jag hoppas också att försäljningsintäkterna verkligen används till amortering av statsskulden. Det skulle inte vara kul om de engångsbelopp som kommer används till att balansera budgeten för att finansiera vallöften i en eventuell lågkonjunktur.

skaparn
2006-09-20, 07:22
Något vi kanske märker av ganska snart hoppas jag är att fritt inträde på ett antal museer försvinner. Kan verka trivialt men jag vänder mig mot det högtravande i att man sitter och väljer ut ett uppbyggande vuxennöje som ska erhålla statliga subventioner. Exempelvis moderna ser jag ingen nytta med förutom att den pinnsmala kultureliten i polokrage där kan försjunka i inbördes beundran. Dessutom så finns det inte bara åtta stockholmsmuseer i vårt avlånga land, och de nästan 800 i övriga landet får en något vriden konkurrenssituation.

Spelmonopolet hoppas jag försvinner fortare än vad någon hinner säga Brolin. Att någon ens vågar yppa "idrottsrörelsen då" tycker jag faktiskt är ganska bisarrt. Varför ska just idrottsrörelsen finansieras med öronmärkta skattepengar som bidrar till en betydligt sämre marknad för konsumenten? Någon kan ju försöka påstå att svenska spel vill motverka spelmissbruk, så tar vi den diskussionen då den kommer.

På längre sikt (och lite större frågor) blir det spännande se vad som händer med utrikespolitiken. Kommer vi satsa på utökade insatser i FN's regi, och utbilda fler soldater inför uppdrag utomlands? Kommer vi börja flirta med NATO?

I Stockholm lär enhetstaxan ryka. Det ryktas om nya arenor också, kul för bajen antar jag. Trängselskatten är fortfarande höljd i visst dunkel, men det verkar luta åt att den införs igen.

Tjuckot
2006-09-20, 07:29
Men hur blir det för som studerar på universitet osv med csn och hela köret. Får vi mer/mindre pengar och/eller blir vi direkt påverkade på något annat sätt?

Purren
2006-09-20, 08:50
Får gratis sjukvård, precis som de fattiga i Sverige gör med en borgerlig regering.

Men vem betalar för den om ingen betalar skatt?

Purren
2006-09-20, 08:54
Som högsta chef är man inte vanlig anställd. Man har ett ansvar för företaget. Om något går snett kan högsta chefen få ta hela smällen. En del av den höga lönen är en kompensation för "riskerna" som kommer med titeln.

Oops. Jag klantade mig. Vad händer nu? De säger upp mig och jag får en enorm fallskärm?

Nina L
2006-09-20, 08:57
Sänkt A-kassa.

Fler personer väljer att arbeta med sånt som de inte egentligen hade tänkt sig.

petersson
2006-09-20, 08:59
Sänkt A-kassa.

Fler personer väljer att arbeta med sånt som de inte egentligen hade tänkt sig.

Är det det enda som sänkt A-kassa innebär?

Nitrometan
2006-09-20, 08:59
Fler personer väljer att arbeta med sånt som de inte egentligen hade tänkt sig.
Det är väl bättre att folk jobbar än att de inte gör det?

Purren
2006-09-20, 09:13
Det är väl bättre att folk jobbar än att de inte gör det?

Utbildad civilingejör. Skift på McDonalds någon?

jim
2006-09-20, 09:19
Som högsta chef är man inte vanlig anställd. Man har ett ansvar för företaget. Om något går snett kan högsta chefen få ta hela smällen. En del av den höga lönen är en kompensation för "riskerna" som kommer med titeln.

Det där är klockrent BS, visst klart du har större ansvar som chef för ett företag och det ställer större krav på dig än en vanlig anställning. Men "ta hela smällen"? Vad är det värsta som kan hända? Att du får sparken med en fallskärm och får söka jobb någon annanstans? Det där är ett inarbetat argument från många borgare för att försvara att vissa tjänar 10falt vad de behöver för ett gott liv när andra svälter.

Trance
2006-09-20, 09:25
Det där är klockrent BS, visst klart du har större ansvar som chef för ett företag och det ställer större krav på dig än en vanlig anställning. Men "ta hela smällen"? Vad är det värsta som kan hända? Att du får sparken med en fallskärm och får söka jobb någon annanstans? Det där är ett inarbetat argument från många borgare för att försvara att vissa tjänar 10falt vad de behöver för ett gott liv när andra svälter.

Du tjänar säkert 100 gånger mer än vissa människor här på jorden, är det försvarbart?

Wennerberg
2006-09-20, 09:37
Bolio: :thumbup:

Investerarna på börsen får behålla en större del av sina pengar istället för att dela med sig till arbetarna som skapade värdet ;)

Varför tror alla att rika människor inte jobbar? För de tjänar mer för sitt arbete? Vissa ärver kanske sina pengar, men resten jobbar ändå.

Yip_man
2006-09-20, 10:04
Sänkt A-kassa.

Fler personer väljer att arbeta med sånt som de inte egentligen hade tänkt sig.

För min det innebär det mer svarta pengar och mera poker.....

iaf sålänge man är arbetslös, för denne man tänker inte sitta i kassan på konsum och vara katabol.*rolleyes*

TrasMannen
2006-09-20, 10:12
Utbildad civilingejör. Skift på McDonalds någon?

Ja, Medans man hittar annat. Det är liksom så det oftast fungerar.
Man kan inte få det bästa på en gång. Man hittar oftast inte sitt drömjobb på en gång. Och arbetserfarenheter (oavsätt vad det är för några erfarenheter) är BRA.

zirak
2006-09-20, 10:58
Parker behöver städas, viltstängsel saknas efter flera tusen mil väg, rastvakter på skolor behövs, hjälp till äldre m.m. Varför inte införa samhällstjänst en dag i veckan för arbetslösa, istället för meningslösa söka-jobb-kurser?

Baan
2006-09-20, 11:00
Parker behöver städas, viltstängsel saknas efter flera tusen mil väg, rastvakter på skolor behövs, hjälp till äldre m.m. Varför inte införa samhällstjänst en dag i veckan för arbetslösa, istället för meningslösa söka-jobb-kurser?

Ja, för fan tvångsarbete ftw. Kanske kollektiva jobbinsatser? Tvinga alla att bygga vägar en dag i månaden? Byggde mycket i fd Soviet :)

Lellan
2006-09-20, 11:11
Ja, Medans man hittar annat. Det är liksom så det oftast fungerar.
Man kan inte få det bästa på en gång. Man hittar oftast inte sitt drömjobb på en gång. Och arbetserfarenheter (oavsätt vad det är för några erfarenheter) är BRA.

Säker på det? När jag (beteendevetare) sökte jobb och under tiden arbetade som vårdare, personlig assistent och vad jag fick tag på var det fler en en arbetsgivare som frågande lyfte lite på ögonbrynet varför jag inte kompletterat utbildningen istället för att harva runt inom vården..

Tror man kan ses som oambitiös och att det är något fel på en som inte inom en viss tid får jobb för det man är utbildad för + att det hela tiden utexamineras nya inom ens genre med färsk utbildning. Inte säkert att man står sig bra i konkurrensen med dem om man jobbat med "lågstatus"-yrke. Svårt också att löneförhandla när man uppenbarligen nöjer sig med lite..

Hade lite flyt och fick jobb genom en professor jag haft som handledare när jag pluggat och det jobbet verkar väga tyngre trots att det var en barnlek jämfört med att ha hand om utagerande och självdestruktiva autistiska vuxna..

Får väl skit (igen! ;)) för att jag tar mig själv som exempel, men kan ju fortsätta på den linjen och säga att för oss verkar dagsiplatsen drabbas pga maktskiftet. Sossarna höll på att starta ett nytt dagis här med en pedagogik som tilltalar oss (mkt utomhus etc), men nu är det väldigt osäkert att vi kommer få plats där. Så "tanten" på placeringsenheten rådde oss att vi skulle ställa oss i kö på dagiset intill oss för att vara säker på att få plats inom ett år, synd då vi verkligen hade sett fram att börja på det andra som det var tänkt.

Förbättringarna (utbyggnad av byggnaden + högre personaltäthet) som var på gång på det dagis vi nu fick ställa oss i kö på har även det lagts på is tills vi vet om moderaternas "vi lovar allt sossarna lovar, och lite till" stämmer..

De kommer knappat ha hunnit fixa det tills vår dagisstart, vilket hade varit givet om sossarna fått sitta kvar.. Så tack vare alliansen lär väl vår son komma till ett nergånget dagis med få barnskötare. Tack så mycket... *grr*

(Innan ni hinner klaga: ÄR inte så självcentrerad som jag låter, faktiskt, men det kanske kan vara intressant med konkreta exempel på hur vanligt folk drabbas?)

jakke
2006-09-20, 11:39
Får väl skit (igen! ;)) för att jag tar mig själv som exempel, men kan ju fortsätta på den linjen och säga att för oss verkar dagsiplatsen drabbas pga maktskiftet. Sossarna höll på att starta ett nytt dagis här med en pedagogik som tilltalar oss (mkt utomhus etc), men nu är det väldigt osäkert att vi kommer få plats där. Så "tanten" på placeringsenheten rådde oss att vi skulle ställa oss i kö på dagiset intill oss för att vara säker på att få plats inom ett år, synd då vi verkligen hade sett fram att börja på det andra som det var tänkt.

Förbättringarna (utbyggnad av byggnaden + högre personaltäthet) som var på gång på det dagis vi nu fick ställa oss i kö på har även det lagts på is tills vi vet om moderaternas "vi lovar allt sossarna lovar, och lite till" stämmer..

De kommer knappat ha hunnit fixa det tills vår dagisstart, vilket hade varit givet om sossarna fått sitta kvar.. Så tack vare alliansen lär väl vår son komma till ett nergånget dagis med få barnskötare. Tack så mycket... *grr*

(Innan ni hinner klaga: ÄR inte så självcentrerad som jag låter, faktiskt, men det kanske kan vara intressant med konkreta exempel på hur vanligt folk drabbas?)

Blanda inte ihop lokal politik med riksdagspolitik..

Big_Vik
2006-09-20, 11:42
När Persson styr går det bra för Sverige, slutsats= När allienasen nu får makten går det dåligt :D

Nej men jag är optimist och tror att det blir bra. Jag vill inte leva i ett samhälle där de svaga och fattiga inte delar med sig till de starka och rika.

Lellan
2006-09-20, 11:56
Blanda inte ihop lokal politik med riksdagspolitik..

Ok, riksdagspolitik: Det lutar åt att de kommer ta bort sosse-regeln att man om man får barn inom 1 år och 9 månader får behålla sin SGI. Istället får man ny SGI. Det säger sig självt att man inte hinner arbeta upp till en ny. Så man kan riskera att få sänkt från 450 /dag till 180/dag. Inget klubbat ännu, men de tar ju gärna från dem som bäst behöver det så det ligger ju nära till hands för dem.

Deras förslag är ju anti-småbarnsföräldrar, (längre provanställningar gör att man inte känner den ekonomiska tryggheten att man vill skaffa barn och riskera att få lov att gå på låg akassa en tid, alla deras föräldraförslag går ju ut på att sänka inkomster och tid hemma med barnen men som tur är ska de enas inom alliansen så mycket av vad de önskat kommer förhoppningsvis aldrig bli aktuellt) skulle inte förvåna mig om en direkt effekt blir att barnafödandet går ner.

Cilia
2006-09-20, 12:27
Ok, riksdagspolitik: Det lutar åt att de kommer ta bort sosse-regeln att man om man får barn inom 1 år och 9 månader får behålla sin SGI. Istället får man ny SGI. Det säger sig självt att man inte hinner arbeta upp till en ny. Så man kan riskera att få sänkt från 450 /dag till 180/dag. Inget klubbat ännu, men de tar ju gärna från dem som bäst behöver det så det ligger ju nära till hands för dem.

Deras förslag är ju anti-småbarnsföräldrar, (längre provanställningar gör att man inte känner den ekonomiska tryggheten att man vill skaffa barn och riskera att få lov att gå på låg akassa en tid, alla deras föräldraförslag går ju ut på att sänka inkomster och tid hemma med barnen men som tur är ska de enas inom alliansen så mycket av vad de önskat kommer förhoppningsvis aldrig bli aktuellt) skulle inte förvåna mig om en direkt effekt blir att barnafödandet går ner.
Lellan om det slutliga resultatet för deras politik leder till att fler är i arbete och kan försörja sig själva kan man då inte se det som en lyckad politik?

Eller är det bättre att ett fåtal är väldigt trygga och många står utanför?

Jag kan inte säga med säkerhet att dom kommer att lyckas men det är ju deras teori. Företag görs sig ju inte av med folk bara för att dom tycker att det är kul. Företag behöver anställda för att kunna producera sina varor och tjänster. Varför ska man göra sig av med kompetent personal bara för att man har möjligheten?

Trance
2006-09-20, 12:29
Exakt Cilia.

Man måste även se långsiktigt och kanske inte bara tänka på hur man tjänar eventuellt förlorar just detta året. Nu är det ingen som vet att detta är bättre eller sämre än sossarna. Men jag tror det är bra för Sverige och dess invånare långsiktigt.

TCOG
2006-09-20, 13:41
Det som jag är mest oroande inför är Utrikespolitken

Nina L
2006-09-20, 13:44
Är det det enda som sänkt A-kassa innebär?Givetvis inte.

Nitrometan: Ja, självklart. Vad menar du?

dared
2006-09-20, 14:31
Det som jag är mest oroande inför är Utrikespolitken


Nån speciellt situation du tänker på? Eller rent allmänt?

Eu, nato, emu eller de olika konflikterna i världen?

TCOG
2006-09-20, 14:44
Nån speciellt situation du tänker på? Eller rent allmänt?

Eu, nato, emu eller de olika konflikterna i världen?

Främst Palestinafrågan men sen har alliansen tycker jag varit väldigt svaga under valrörelsen med sin utrikespolitk. Helt förståeligt då de flesta bryr sig mest om vad som händer här i Sverige & dess framtid. Men Utrikespolitiken ligger iaf främst för mig och Reinfeldt har heller inte mycket erfarenheter inom det området.

Och som potentiell Utrikesminister är alla som lagts några 100 steg längre ner på trappen än vad Jan var.

Purren
2006-09-20, 14:53
Parker behöver städas, viltstängsel saknas efter flera tusen mil väg, rastvakter på skolor behövs, hjälp till äldre m.m. Varför inte införa samhällstjänst en dag i veckan för arbetslösa, istället för meningslösa söka-jobb-kurser?

Det där är ju bara förnedrande.

petersson
2006-09-20, 15:02
Lellan om det slutliga resultatet för deras politik leder till att fler är i arbete och kan försörja sig själva kan man då inte se det som en lyckad politik?

Eller är det bättre att ett fåtal är väldigt trygga och många står utanför?



Jag tycker inte nödvändigtvis att fler i arbete är lika med fler är trygga.

Lasse Kongo
2006-09-20, 15:05
Jag har läst på lite nu, ja ska inte se allt i svart, men tycker ändå det kommer sparkas på de som har det dåligt och gynna de som redan har det riktigt bra.

Kryss
2006-09-20, 15:16
Och en fråga till, hur kommer privata aktörer av akutsjukvård fungera?

Kommer dom fråga när man ringer 112 hur mycket cashis man har så dom vet vem dom skall skicka??


Akutsjukvården ska inte säljas ut.

petersson
2006-09-20, 15:18
Akutsjukvården ska inte säljas ut.

I en debatt pratade de om att ta bort "stopplagen" vad innebär det?

Purren
2006-09-20, 15:27
Jag har för mig att stopplagen är en lag som förhindrar privata aktörer att ge akut sjukvård.

petersson
2006-09-20, 15:29
Jag har för mig att stopplagen är en lag som förhindrar privata aktörer att ge akut sjukvård.

Okej, hoppas den blir kvar.

Nina L
2006-09-20, 15:31
Det där är ju bara förnedrande.Vad är det som är förnedrande med att utföra enkla arbetsuppgifter?

jwzrd
2006-09-20, 15:36
Utbildad civilingejör. Skift på McDonalds någon?

Får ingenjören inget jobb så är den inte bra/kompetent nog. Då passar McDonalds utmärkt.

Angel
2006-09-20, 15:37
Akutsjukvården ska inte säljas ut.


Nej men som flera skrev innan mig så vill dom släppa marknanden fri om man säger så...

j_p
2006-09-20, 15:42
Angående sjukvården:
Den kommer fortfarande att vara skattefinansierad, dvs det kommer inte att vara individens cash som styr. Du fåt t.ex. en remiss på samma sätt som idag, men stället du hamnar på kanske drivs i privat regi.
Landstinget(?) köper mao eventuellt sjukvårdstjänster från privata aktörer, inte du som privatperson.

Det är iaf vad som sagts, och personligen hoppas jag att det stannar där.

pragmatist
2006-09-20, 15:43
Ville bara säga att alla jämförelser mellan USA:s sjukvårdssystem och Sveriges är totalt missvisande eftersom det inte finns något parti i Sveriges riksdag som föreslår privatisering av sjukförsäkringssystemet. Så länge finansieringen är gemensam och alla garanteras så god sjukvård som möjligt på det sättet ser jag inga större problem med friare rätt att etablera vårdinstitutioner, naturligtvis under landstingets insyn för att garantera kvaliteten.

De stora orättvisorna i det amerikanska systemet beror ju just på försäkringssystemet som lämnar många i sticket. Det är också försäkringarna som gör det amerikanska systemet så vansinnigt dyrt. Till det amerikanska systemets försvar kan man dock säga att de har noll vårdköer.

Edit: hm pucktvåa. :)

Baan
2006-09-20, 16:21
Vad jag vet så har man tillåtit privata aktörer att agera redan, i GBG finns det ju http://www.capioaxessakuten.se/ så något jättenytt är det inte.

Baan
2006-09-20, 16:31
Får ingenjören inget jobb så är den inte bra/kompetent nog. Då passar McDonalds utmärkt.

På att hitta och få jobb ja, inte nödvändigtvis på att utföra det han är utbildad till.

Det finns massvis med jobb man kan ta där man kan avancera internt till "rätt" jobb - där har man ingen ursäkt att snacka om stolthet och sånt skit, men det är ju lite svårt i snabbmatbranschen. Av egen erfarenhet har jag sett ingenjörer ta jobb med inga kvalifikationer på företag och avacnera internt så där finns det inget vara rädd för.

PowPow
2006-09-20, 16:45
Angående sjukvården:
Den kommer fortfarande att vara skattefinansierad, dvs det kommer inte att vara individens cash som styr. Du fåt t.ex. en remiss på samma sätt som idag, men stället du hamnar på kanske drivs i privat regi.
Landstinget(?) köper mao eventuellt sjukvårdstjänster från privata aktörer, inte du som privatperson.

Det är iaf vad som sagts, och personligen hoppas jag att det stannar där.

Det lär stanna där. Det är ju något alliansen varit väldigt tydliga med, så att gå emot det denna mandatperiod vore något av ett politisk självmord, tror jag.

Det gör dock ingen skillnad på de farhågor som nämnts i tråden (framför allt av mig :D )

Angel
2006-09-20, 17:03
Men hos vissa av dom privata aktörer som finns idag så måste man ju ha en spec försäkring för att komma intill.

Scratch89
2006-09-20, 18:08
Men hos vissa av dom privata aktörer som finns idag så måste man ju ha en spec försäkring för att komma intill.
Ja, men vad säger att det kommer vara så sen?
Btw så kommer inte några universitetssjukhus att säljas ut.

Allan
2006-09-20, 18:39
Lellan om det slutliga resultatet för deras politik leder till att fler är i arbete och kan försörja sig själva kan man då inte se det som en lyckad politik?


Om ni som jag lyssnar på radiokanaler där man talar hade ni hört en ruggans massa helt plötsligt uppkomna bromsuttalanden sen i måndags. Nu helt plötsligt var det inte alls givet att sänkt arbetsgivaravgift i hemtjänstsektorn skulle leda till fler jobb. De jag lyssnade på var istället rörande överens om att de som har svart städhjälp idag skulle fortsätta ha det. Samma sak gällde f ö de andra branscher som ingår i hushållsnära tjänster.

I Finland har skattesubventionerade hushållsnära tjänster skaffat en massa låglönejobb åt estniskor och ryskor. Ska vi sätta en femma på att det blir samma sak i Sverige?

Minst två professorer i ekonomi - Calmfors var den ene - var tveksam till om det verkligen var ekonomiskt lönsamt att sträva efter full sysselsättning ; eftersom det då endast skulle vara möjligt att locka till sig ny arbetskraft med högre löner. Sänkt a-kassa var jättebra men bara om det kopplades med en viss mängd arbetslöshet (vilket egentligen är kontentan i Milton Friedmans ekonomiska teorier). Fyra procent var rent förkastligt.

Likaledes kan vi nog se fram mot höjda räntor och en avtalsrörelse som kan bli riktigt rörig. Så...nog har de att jobba med!


allan

Purren
2006-09-20, 18:49
Vad är det som är förnedrande med att utföra enkla arbetsuppgifter?

En nisse som utbildat sig i sammanlagt nästan 20 år tvingas plocka skräp. Är det ens något som behöver förklaras?

Scratch89
2006-09-20, 18:58
En nisse som utbildat sig i sammanlagt nästan 20 år tvingas plocka skräp. Är det ens något som behöver förklaras?
Tyvärr finns det alldeles för många nissar som utbildat sig i sammanlagt nästan 20 år. Med det förra målet att 50% skulle gå på högskolan, och att 100% skulle ha tillgång till det, har sänkt kvaliteten och ökat antalet akademiker.

Sedis
2006-09-20, 19:02
Det blir väl höjd avgift till A-kassan? Avdragen för fackföreningsavgiften i deklarationen försvinner? Man höjer beloppet för att få subventionerad medicin med 500:-.
Hur påverkas sjukersättningen när man är sjukskriven?
Någon som har koll på hur det blir med ovanstående saker?

Jag pratade med min mor som är 50% förtidspensionerad och just nu 50 % sjukskriven på grund av värk. Och hon var mycket orolig för hur det här kommer påverka hennes ekonomi iallafall.

Sedis

pragmatist
2006-09-20, 19:14
Sjukersättningen påverkas bara om du tjänar mer än 25,000 kronor, eftersom taket sänks till den nivå som rådde före juli i år. Socialdemokraterna höjde taket för höginkomsttagare och det är det taket som nu återställs. Moderaterna ville väl egentligen skära i sjukförsäkringen mer men folkpartiet satte stopp för det.

Lellan
2006-09-20, 19:18
Lellan om det slutliga resultatet för deras politik leder till att fler är i arbete och kan försörja sig själva kan man då inte se det som en lyckad politik?

Sossarna var ju på god väg mot detta, utan att försämra för dem som lever på marginalerna och försämra välfärden. Dessutom återstår det ju att se om deras politik lyckas, och vad konsekvenserna av deras politik blir? Jag är skeptisk, men givetvis är jag den förste att gratulera om de skulle visa sig att de negativa effekterna blir minimala och att arbeten ökar och att de matchar de arbetssökandes kompetenser! :)

Eller är det bättre att ett fåtal är väldigt trygga och många står utanför?

Nej, det är så jag befarar att Alliansens strategi kan resultera i om det vill sig illa. Drabbas man av sjukdom eller arbetslöshet idag så är man fortfarande en lika värdefull samhällsmedborgare, man riskerar inte ekonomiska problem etc.

Jag kan inte säga med säkerhet att dom kommer att lyckas men det är ju deras teori. Företag görs sig ju inte av med folk bara för att dom tycker att det är kul. Företag behöver anställda för att kunna producera sina varor och tjänster. Varför ska man göra sig av med kompetent personal bara för att man har möjligheten?

Precis, teori. Nu är det ju upp till bevis för att se hur den håller. Och även se effekterna i det långa loppet. Företag gör sig av med folk om de är mer kostnadseffektivt att tex skylla på arbetsbrist en tid för att sedan åter provanställa en 2-årsperiod och sätta det i system. Då slipper de fastna med en fasta anställda som kanske dukar under det höga trycket som kan bli resultatet när folk slåss om de fasta platserna. Det är bättre om företagen lär sig vårda sina anställda så att de håller sig produktiva, friska och lojala med ökande kompetens under årens gång istället för att byta ut arbetare vartefter de slits ut. Anställningstrygghet är en viktig del i ett välmående samhälle, vi har råd att satsa på andra värden än de ekonomiska för det lönar sig i slutändan (även ekonomiskt!).

Tycker jag, har inte bett någon om medhåll men det är ju intressant att höra olika synpunkter.. :thumbup:

skaparn
2006-09-20, 19:38
Om ni som jag lyssnar på radiokanaler där man talar hade ni hört en ruggans massa helt plötsligt uppkomna bromsuttalanden sen i måndags. Nu helt plötsligt var det inte alls givet att sänkt arbetsgivaravgift i hemtjänstsektorn skulle leda till fler jobb. De jag lyssnade på var istället rörande överens om att de som har svart städhjälp idag skulle fortsätta ha det. Samma sak gällde f ö de andra branscher som ingår i hushållsnära tjänster.

I Finland har skattesubventionerade hushållsnära tjänster skaffat en massa låglönejobb åt estniskor och ryskor. Ska vi sätta en femma på att det blir samma sak i Sverige?

Minst två professorer i ekonomi - Calmfors var den ene - var tveksam till om det verkligen var ekonomiskt lönsamt att sträva efter full sysselsättning ; eftersom det då endast skulle vara möjligt att locka till sig ny arbetskraft med högre löner. Sänkt a-kassa var jättebra men bara om det kopplades med en viss mängd arbetslöshet (vilket egentligen är kontentan i Milton Friedmans ekonomiska teorier). Fyra procent var rent förkastligt.

Gissar att du hört Pengar i P1. Jag skulle vilja rekommendera alla att lyssna till lite talad radio med egna öron istället för att lyssna på detta referat som förvisso inte var osant, men något färgat och utelämnar en smula som t.ex. slutsatserna från Bertil Holmlund och Eskil Wadensjö.

Radio (http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=1279)

skaparn
2006-09-20, 19:49
Angående skatteavdrag på hushållsnära tjänster bryr jag mig faktiskt inte om huruvida det leder till mer eller mindre svartarbete. Alla sorters avdrag som endast är ett premiesystem för dem som väljer att konsumera i enlighet med vad samhället finner lämpligt ska avskaffas. Vem säger att ROT är så mycket mer värt än att jag bjuder hem en IT-tekniker att dra LAN? Eller som föreslaget nu, att hushållsnära tjänster åtnjuter skattelättnader medan inredningsarkitekten snällt får jobba på en icke intervenerad marknad?

Detaljstyrningen ska inte öka nu när vi har blått styre, den ska minskas.

Baha
2006-09-20, 20:06
Angående skatteavdrag på hushållsnära tjänster bryr jag mig faktiskt inte om huruvida det leder till mer eller mindre svartarbete. Alla sorters avdrag som endast är ett premiesystem för dem som väljer att konsumera i enlighet med vad samhället finner lämpligt ska avskaffas. Vem säger att ROT är så mycket mer värt än att jag bjuder hem en IT-tekniker att dra LAN? Eller som föreslaget nu, att hushållsnära tjänster åtnjuter skattelättnader medan inredningsarkitekten snällt får jobba på en icke intervenerad marknad?

Detaljstyrningen ska inte öka nu när vi har blått styre, den ska minskas.

precis, äcklar mig när man bara vill subnevntioerna en viss typ av tjänst*spy*

rQx
2006-09-20, 20:17
En utförsäljning av företag som idag är i statens ägo värt 200 miljarder.
Snabb inkomst, men sen kommer klagomålen. Precis som med tidigare privatiseringar. Kanske några av företagen förlägger sin verksamhet utomlands. Då klagas det ännu mer.

Höjd a-kassaavgift.

Två saker som högst troligt kommer genomföras.

Scratch87:s mamma blir kanske arbetslös "på riktigt".

Av bolagen dom ska sälja har dom majoritet i aktierna i tre stycken och investor har i det fjärde. Så dom säljer ju inte bolagen i sig utan sitt innehav i dem.

Allan
2006-09-20, 20:17
Gissar att du hört Pengar i P1.

Nope. Studio Ett var det den här gången. Det jag mest hakat upp mig på är de som nu kommer med en massa brasklappar "...om ekonomin tål det..", "...om inte si eller så...", "...vi får se vad vi mäktar med.."

Arbetsgivarna har högljutt talat om att de förväntar sig leverans nu. I form av sänkta arbetsgivaravgifter. Sen får vi se om det också ger fler jobb - eftersom det, som det blev i Tyskland, lika gärna kan ses som en oväntad kapitalförstärkning för de som äger företagen. Man ska också komma ihåg att dessa arbetsgivaravgifter fortfarande är löneutrymme som jobbarna avstått från, och förr eller senare vill man ha kompensation för det (vilket blivit fallet där man prövat det - senast var det Hotell- och Restaurangarbetsgivarna som uttryckte farhågor för det, liksom Byggarbetsgivarna).


allan

pragmatist
2006-09-20, 20:23
Reformerna har varit indelade i flera steg hela tiden i och för sig, jobbavdraget införs till exempel i två steg beroende på vad ekonomin tål. Så det är inte precis någon nyhet utan fanns med redan i Bankerydsöverenskommelsen.

skaparn
2006-09-20, 21:27
Nope. Studio Ett var det den här gången. Det jag mest hakat upp mig på är de som nu kommer med en massa brasklappar "...om ekonomin tål det..", "...om inte si eller så...", "...vi får se vad vi mäktar med.."

Arbetsgivarna har högljutt talat om att de förväntar sig leverans nu. I form av sänkta arbetsgivaravgifter. Sen får vi se om det också ger fler jobb - eftersom det, som det blev i Tyskland, lika gärna kan ses som en oväntad kapitalförstärkning för de som äger företagen. Man ska också komma ihåg att dessa arbetsgivaravgifter fortfarande är löneutrymme som jobbarna avstått från, och förr eller senare vill man ha kompensation för det (vilket blivit fallet där man prövat det - senast var det Hotell- och Restaurangarbetsgivarna som uttryckte farhågor för det, liksom Byggarbetsgivarna).

Håller faktiskt med dig här. Jag gillar inte alls när man först självsäkert lovar omedelbara reformer motiverade av deras saliggörande effekt för ekonomi och arbetsmarknad, för att sedan få kalla fötter och komma med allsköns reservationer. Vad är det för fel på liberala principiella argument och att sedan stå fast vid att man inte är förespråkare av ett högskattesamhälle?

Sedan ger jag inte mycket för det organiserade näringslivets krav på sänkningar av skatter och avgifter, som är precis lika egoistiska som fackets krav på kollektivavtal och höga löner. De förra döljer sin önskan att få mer pengar över genom prat om sänkt arbetslöshet och de senare med ordet solidaritet. Urban Bäckström brinner för ideologi och frihet ungefär lika mycket som vad en hockeypuck gör.

Noodles
2006-09-20, 22:08
http://tv4.se/490776.html

Jag väntar på att Bensinskatteupprorets skapare startar upp en systersida: trafikforsakringsupproret.se

Angående skaparn får ni vara försiktiga med att berömma honom. Jag hade länge gått och väntat på att berömma hans formidabla retorik och kunnande. När jag väl tog mod till mig häromdagen tog han det som kritik och fick roid rage på mig. Vi är dock vänner igen.

http://www.funnies.com/dogearblanket.jpg

SWETiger
2006-09-20, 22:44
En nisse som utbildat sig i sammanlagt nästan 20 år tvingas plocka skräp. Är det ens något som behöver förklaras?
Personligen kan verkligen inte förstå hur någon kan se till exempel städning som ett "förnedrande" arbete, det är en arbetsuppgift inget annat, att sedan lönen ofta är usel är en annan femma och det är, om någon, arbetsgivaren som bör ta skammen för det. En på pappret fin utbildning betyder inte att man på något sätt är mer värd än någon annan eller ger rätt att nedvärdera någon annans arbetsinsats.

Purren
2006-09-20, 22:52
http://tv4.se/490776.html

Ang. länken. Vad händer om du inte har någon försäkring alls? Nekar dom dig vård?

Purren
2006-09-20, 22:56
Personligen kan verkligen inte förstå hur någon kan se till exempel städning som ett "förnedrande" arbete, det är en arbetsuppgift inget annat, att sedan lönen ofta är usel är en annan femma och det är, om någon, arbetsgivaren som bör ta skammen för det. En på pappret fin utbildning betyder inte att man på något sätt är mer värd än någon annan eller ger rätt att nedvärdera någon annans arbetsinsats.

Du har nog rätt, förnedrande är fel ord. Besvikelse passar nog mycket bättre. Man lär ju bli ganska arg också om man tvingas utföra samma arbete som någon som softat hela livet.

Baan
2006-09-20, 22:57
Personligen kan verkligen inte förstå hur någon kan se till exempel städning som ett "förnedrande" arbete, det är en arbetsuppgift inget annat, att sedan lönen ofta är usel är en annan femma och det är, om någon, arbetsgivaren som bör ta skammen för det. En på pappret fin utbildning betyder inte att man på något sätt är mer värd än någon annan eller ger rätt att nedvärdera någon annans arbetsinsats.

Det har ju ganska låg status så på så sätt det förnedrande oavsett din egen status om vi säger så. Sen är det en oerhörd förlust för den egna staten/ekonomin att ha ingenjörer på jobb som i princip inte kräver någon kvalifikation alls. Hellre då att folk får nöja sig med något halvvägs än bara ta första bästa. Lite tålamod kan vi väl ha?

SWETiger
2006-09-20, 23:18
Det har ju ganska låg status så på så sätt det förnedrande oavsett din egen status om vi säger så. Sen är det en oerhörd förlust för den egna staten/ekonomin att ha ingenjörer på jobb som i princip inte kräver någon kvalifikation alls. Hellre då att folk får nöja sig med något halvvägs än bara ta första bästa. Lite tålamod kan vi väl ha?
Överanalysera inte det jag säger, gnäller över ordvalet och att just många ser dessa yrken som förnedrande och påstår att det är under deras värdighet att utföra. Tycker många yrken har bra mycket lägre status än de förtjänar, arbeten inom äldrevården till i synnerhet, och jag blir irriterad över att det finns gott om folk som neglegerar deras arbetsinsats. Tänker inte ta ställning till något annat än just det jag sade, men själv skulle jag inte tveka att ta ett städjobb om jag någonsin skulle hamna i den sitsen.

Hårt arbete är något som alltid ska respekteras, oavsett krav på kvalifikationer. :hbang:

pragmatist
2006-09-20, 23:33
Det är ju mystiskt att trafikförsäkringen skulle bli så dyr just i Sverige, de har exakt samma system som alliansen nu föreslagit i Finland och där är trafikförsäkringen klart billigare än i Sverige.

aliquis
2006-09-21, 00:33
Med tanke på hur sjukt ineffektiva de statliga sjukhusen är vore det fint med privatiseringar. Det finns redan idag privata vårdinrättningar, vilka är betydligt mer effektiva än statliga.Då kan väl folk bygga fler sådana istället för att ta de offentliga, eller något. Jag är ändå skeptisk, men jag har inte läst resten av tråden ännu ;)

aliquis
2006-09-21, 00:35
Carlanderska i GBG ägs ju av en stiftelse och min pappa går där enbart pga någon bajs-dyr sjukförsäkring dom har genom jobbet. Tydligen så är det bättre läkare där och snor-svårt att få tid om man inte har denna speciella försäkring.

Är det liknande det kommer bli på flera sjukhus nu då?

USA-style me andra ord?Jamen även vanliga medborgare får en tusing mer kvar i månaden!! ( om de inte är arbetslösa, sjuka, studerar, har barn, handikappade, förtidspensionerade ... )

FUD? Jajamen :D

aliquis
2006-09-21, 00:41
Något vi kanske märker av ganska snart hoppas jag är att fritt inträde på ett antal museer försvinner. Kan verka trivialt men jag vänder mig mot det högtravande i att man sitter och väljer ut ett uppbyggande vuxennöje som ska erhålla statliga subventioner. Exempelvis moderna ser jag ingen nytta med förutom att den pinnsmala kultureliten i polokrage där kan försjunka i inbördes beundran. Dessutom så finns det inte bara åtta stockholmsmuseer i vårt avlånga land, och de nästan 800 i övriga landet får en något vriden konkurrenssituation.Gäller det inte alla museum då? Jag brukar inte gå på museum men om det är gratis hade jag tyckt att det var skitbra. Jag tror vårt här på hamnplan är gratis. Jag mer som ägs och delas av alla desto bättre ;/Spelmonopolet hoppas jag försvinner fortare än vad någon hinner säga Brolin. Att någon ens vågar yppa "idrottsrörelsen då" tycker jag faktiskt är ganska bisarrt. Varför ska just idrottsrörelsen finansieras med öronmärkta skattepengar som bidrar till en betydligt sämre marknad för konsumenten? Någon kan ju försöka påstå att svenska spel vill motverka spelmissbruk, så tar vi den diskussionen då den kommer.Det är väl bättre att alla pengar som spelas bort går tillbaka till medborgarna än till "de rika"? :D
Men ni ser det säkert som att det ger färre tillfällen/jobbmöjligheter/whatever, jag ser det som att alla får dela.På längre sikt (och lite större frågor) blir det spännande se vad som händer med utrikespolitiken. Kommer vi satsa på utökade insatser i FN's regi, och utbilda fler soldater inför uppdrag utomlands? Kommer vi börja flirta med NATO?Vad gör att borgarna är mer förtjusta i sådant då?I Stockholm lär enhetstaxan ryka. Det ryktas om nya arenor också, kul för bajen antar jag. Trängselskatten är fortfarande höljd i visst dunkel, men det verkar luta åt att den införs igen.

aliquis
2006-09-21, 00:43
Sänkt A-kassa.

Fler personer väljer att arbeta med sånt som de inte egentligen hade tänkt sig.Risken är ju att de tvingas till skitjobb hos de rika (27kr/h eller hur var det...), eller att jobba till lägre löner överhuvudtaget eftersom folk blir mer desperata...

aliquis
2006-09-21, 00:45
Bolio: :thumbup:



Varför tror alla att rika människor inte jobbar? För de tjänar mer för sitt arbete? Vissa ärver kanske sina pengar, men resten jobbar ändå.Arbetar de så mycket mer än någon lågavlönad då? Säg en som svabbar trapphus hela dagarna...

aliquis
2006-09-21, 00:47
Parker behöver städas, viltstängsel saknas efter flera tusen mil väg, rastvakter på skolor behövs, hjälp till äldre m.m. Varför inte införa samhällstjänst en dag i veckan för arbetslösa, istället för meningslösa söka-jobb-kurser?Nu sade du en dag i veckan, men om någon kommer o säger att socialbidragstagare skall "jobba" för pengarna borde de få stryk, för att tvinga på folk heltidsjobb för 6000kr i månaden vore förjävligt, för alla.

aliquis
2006-09-21, 00:51
Blanda inte ihop lokal politik med riksdagspolitik..Har någon sagt att tråden bara rör riksdagsvalet? Samma ideologier hur som helst.

Pez
2006-09-21, 01:02
Arbetar de så mycket mer än någon lågavlönad då? Säg en som svabbar trapphus hela dagarna...
Vadå.. är livet rättvist?
Alla kan inte få göra det dom vill i den grad dom vill. Så är det bara. Det är verkligheten (TM) som den ser ut.
Lev med det.

Att tro att man ska få äta tårta och leka i bollhavet mot månadslön är nåt slags tänk som fått fäste den senaste tiden. Galet.

aliquis
2006-09-21, 01:51
Får ingenjören inget jobb så är den inte bra/kompetent nog. Då passar McDonalds utmärkt.Ja, för det vet ju företagen i fråga innan han eller hon någonsin har jobbat?

aliquis
2006-09-21, 01:55
Vad jag vet så har man tillåtit privata aktörer att agera redan, i GBG finns det ju http://www.capioaxessakuten.se/ så något jättenytt är det inte.Och man betalar alltså inte mer om man drar till ett privat sjukhus?

aliquis
2006-09-21, 02:16
Tyvärr finns det alldeles för många nissar som utbildat sig i sammanlagt nästan 20 år. Med det förra målet att 50% skulle gå på högskolan, och att 100% skulle ha tillgång till det, har sänkt kvaliteten och ökat antalet akademiker.Hur kan det vara mindre kvalitet bara för att man inte har något jobb? Menar du allvarligt att jag skulle utföra ett jobb som dataingenjör med mindre kvalite än någon annan? Mycket märkligt då det kändes som att 80% av de som läste utbildningen inte hade något där att göra utan bara var random svenssons som hade råkat börja "läsa data" för att de hade hört att det skulle vara bra.

Stödjer väl visserligen din teori, men åt andra hållet. Men det där borde ju märkas NÄR MAN VÄL JOBBAR, hur fan kan man dra en sådan slutsats redan innan någon jobbar?

Dessutom var väl antagligen socialdemokraternas tanke att vi skulle bli ett välutbildat folk, med kompetenta arbetare som gjorde skäl för den högre lönen även i framtiden... Inte en massa skitjobb till svältlöner för att få ut alla i arbete så att de som har det bäst kan få det något bättre eftersom de slipper hjälpa till med att betala bidragen.

Dessutom är det väl inget fel med välutbildad befolkning oavsett arbetsplats, men det känns ju lite surt att plugga vidare om man inte får "rätt jobb", men med tillräckligt rika föräldrar med stor bekantskapskrets går det säkert att få hjälp att komma in någonstans. Jag vill inte söka jobb som säg det jag hade praktik som, receptionist och städare på ett badhus (nu hade jag väl iofs kunnat jobba där om DE HADE ANSTÄLLT, men det gjorde de ju inte, så jag fick ju bara ha praktik) eftersom det skulle kännas som att man tar det lugnt med att söka andra jobb och att utbildningen blir helt bortkastad.

aliquis
2006-09-21, 02:18
Det blir väl höjd avgift till A-kassan? Avdragen för fackföreningsavgiften i deklarationen försvinner? Man höjer beloppet för att få subventionerad medicin med 500:-.
Hur påverkas sjukersättningen när man är sjukskriven?
Någon som har koll på hur det blir med ovanstående saker?

Jag pratade med min mor som är 50% förtidspensionerad och just nu 50 % sjukskriven på grund av värk. Och hon var mycket orolig för hur det här kommer påverka hennes ekonomi iallafall.

SedisPensionärerna och de sjuka kan betala sin egen medicin, de har det ju redan så fett, de kan förövrigt dessutom betala lika hög skatt som vanligt på sina pensioner (men ändå betala mer för allt), annars kan de ju jobba! Varför skall man sluta jobba innan man är död?

Men din mor kan säkert jobba som något, allt räknas, 4 timmar i månaden kanske?! (för det går ju att leva på...)

aliquis
2006-09-21, 02:31
Vadå.. är livet rättvist?
Alla kan inte få göra det dom vill i den grad dom vill. Så är det bara. Det är verkligheten (TM) som den ser ut.
Lev med det.

Att tro att man ska få äta tårta och leka i bollhavet mot månadslön är nåt slags tänk som fått fäste den senaste tiden. Galet.Så vad du säger är att det är helt ok, självklart och bra att en del skall ha det mycket sämre trots att de jobbar lika hårt som någon som har det mycket bättre? Att det inte finns någon som helst anledning att jämna ut klyftorna och försöka se till att alla har det så bra som möjligt istället?

Så får du visserligen tycka, men kom inte och tro att du kan övertyga mig om att tycka detsamma.

Pez
2006-09-21, 03:15
Så vad du säger är att det är helt ok, självklart och bra att en del skall ha det mycket sämre trots att de jobbar lika hårt som någon som har det mycket bättre? Att det inte finns någon som helst anledning att jämna ut klyftorna och försöka se till att alla har det så bra som möjligt istället?

Så får du visserligen tycka, men kom inte och tro att du kan övertyga mig om att tycka detsamma.
Det finns massor med människor som har svårt att försörja sig och sina familjer, men att olika typer av arbete ger varierande inkomst är väl knappast något som är chockerande?
Klyftorna existerar knappast i dagens sverige på det sätt som du verkar tro - "arbetare" tjänar ofta bättre än "tjänstemän" och det är väldigt få i Sverige som går på knäna ekonomiskt utan en eller flera orsaker dom själva har viss kontroll över. Detta kommer knappast att förändras vare sig det är soussar eller högerspöken i regering.

Utbud och efterfrågan Ali.. att städa ett trapphus är något en större del av befolkningen kan göra tillfredsställande än säg - sköta en maskin som precisionssvarvar komponenter till tryckpressar, alltså kommer den personen som gör det sistnämnda ha en högre lön än trappstädaren.
Det är inte så jävla komplicerat. Däremot skulle trappstädaren, i teorin, kunna lära sig precisionssvarva komponenter till tryckpressar och därigenom höja sin inkomst.

Att ivra på en utjämning av "klyftorna" (löneklyftor antar jag att du syftar på?) genom ett handfast statligt ingripande... är befängt i en marknadsekonomi. Ett grepp som skulle innebära ett långsiktigt ekonomiskt kaos, jag menar.. vem vill härda ut långa utbildningar eller tråkiga jobb om man får mer eller mindre samma lön vad man än gör?

Ali - ut i världen, den riktiga världen och ta den i din famn.
Du behöver smaka på verkligheten ffs.

Pez
2006-09-21, 03:25
Pensionärerna och de sjuka kan betala sin egen medicin, de har det ju redan så fett, de kan förövrigt dessutom betala lika hög skatt som vanligt på sina pensioner (men ändå betala mer för allt), annars kan de ju jobba! Varför skall man sluta jobba innan man är död?

Men din mor kan säkert jobba som något, allt räknas, 4 timmar i månaden kanske?! (för det går ju att leva på...)
Sedis mor, som säkerligen är sjukskriven samt pensionerad av helt legitima skäl, är beroende av att samhället tillåter det - att Sverige fungerar såpass bra att samhället har råd att bära upp folk som faktiskt har behov av detta. Att vi har råd att ge dom en inkomst trots att dom under en period inte kan bidra till samhällsekonomin. Systemet fungerar för att den stora majoriteten gör att ekonomin ger ett överskott som räcker till till dom som inte kan investera sin tid/arbete i denna ekonomi.

Hur bidrar du Ali?

Bolio
2006-09-21, 03:29
Fyfan vilken motbjudande attityd och fullständigt vidrig inställning aliquis har. Jag kan faktiskt inte säga så mycket mer än att jag blir äcklad. Varför arbetar du inte själv aliquis? Du har det ju fett, kan inte du sluta vara så himla lat och arbeta istället? Varför måste Pez försörja dig?

Yankeee
2006-09-21, 04:50
Du har nog rätt, förnedrande är fel ord. Besvikelse passar nog mycket bättre. Man lär ju bli ganska arg också om man tvingas utföra samma arbete som någon som softat hela livet.

Blir man arg på någon annan än sig själv för att man har slarvat bort 5 års utbildning är det något som är fel i huvudet på personen i fråga.

Angel
2006-09-21, 06:18
Hörde igår att högkostnadsskydden på medicin skulle ev ryka helt.??
Katastrof? Stackars alla jävlar med en kronisk sjukdom, tex diabetes i såfall. Sen ville dom ta bort förmögenhetsskatten med...

Ifall de stämmer så skappar de ju iiiiiinnte aaaaaaaalls mer klyftor.

Så här i efterhand ångrar ja att jag inte la min röst på S, men är iallfall glad att jag la den åt rätt håll...

z_bumbi
2006-09-21, 06:24
Blir man arg på någon annan än sig själv för att man har slarvat bort 5 års utbildning är det något som är fel i huvudet på personen i fråga.

Det är inte alla som känner Saidas familj när de börjar plugga och det kan ju hända en del på 5 år, de "riktiga" prognosverktyg som de flesta känner till är dessutom ganska värdelösa.

Nina L
2006-09-21, 07:18
En nisse som utbildat sig i sammanlagt nästan 20 år tvingas plocka skräp. Är det ens något som behöver förklaras?Eller: En nisse som utbildat sig i sammanlagt nästan 20 år tvingas stanna hemma och göra mest ingenting? (Vad mår han bäst av, tror du?)

skaparn
2006-09-21, 08:09
Gäller det inte alla museum då? Jag brukar inte gå på museum men om det är gratis hade jag tyckt att det var skitbra. Jag tror vårt här på hamnplan är gratis. Jag mer som ägs och delas av alla desto bättre ;/Det är väl bättre att alla pengar som spelas bort går tillbaka till medborgarna än till "de rika"? :D
Men ni ser det säkert som att det ger färre tillfällen/jobbmöjligheter/whatever, jag ser det som att alla får dela.Vad gör att borgarna är mer förtjusta i sådant då?

Vi har väl gått igenom allt det här tidigare. Varför kan du inte läsa alla de inlägg från människor här som vill veta varför du, eller vem som helst för den delen, ska försörjas av någon annan? Svara på det nu. Varför ska mina skattepengar betala någon annans nöjen i form av museibesök?

Angående spelmonopolet så undrar jag varför den branschen helt plötsligt inte ska tillåtas generera intäkter åt "de rika", dvs aktieägarna som idag består till en inte oansenlig del småsparare. När dessutom spelmonopolet utvecklats till att bli en kassako för staten, administrerad av finansdepartementet(!), istället för den spelreglerande funktion den motiveras med. Svenska spel ligger inte direkt på latsidan vad gäller marknadsföring, så jag undrar var det stävjande egentligen tog vägen.
Och som jag redan antytt, idrottsrörelsen, om den ska subventioneras av staten, behöver inte få detta stöd genom att vi kraftigt snedvrider en marknad och försämrar på så vis förutsättningarna för alla som spelar. Öronmärkningen är inte den nödvändighet som Bosse Ringholm et al försökt få oss att tro.

Det sista är faktiskt en bra fråga, det ger jag dig. Varför är frågan om NATO-medlemskap, precis som en del andra utrikespolitiska frågor där USA lämnat fotavtryck, ofta en vattendelare mellan blocken? Jag har inget bra svar.

pragmatist
2006-09-21, 08:46
Hörde igår att högkostnadsskydden på medicin skulle ev ryka helt.??
Katastrof? Stackars alla jävlar med en kronisk sjukdom, tex diabetes i såfall. Sen ville dom ta bort förmögenhetsskatten med...

Ifall de stämmer så skappar de ju iiiiiinnte aaaaaaaalls mer klyftor.

Så här i efterhand ångrar ja att jag inte la min röst på S, men är iallfall glad att jag la den åt rätt håll...

Lugn i stormen. Man måste vara väldigt noga med att inte blanda ihop förslag från enskilda partier och alliansförslag. Det står inte ett pip om höjt högkostnadsskydd i vare sig alliansens valmanifest, i Bankerydsöverenskommelsen eller något annat gemensamt alliansdokument.

Det enda som där diskuteras är att man inför ett bättre högkostnadsskydd i tandvårdsförsäkringen.

pragmatist
2006-09-21, 09:04
Här är för övrigt moderaternas sjukvårdsmotion från 2005/2006.

http://www.moderaterna.net/filer/forening/christer/Sjukvardsmotion,_Reinfeldt_m_fl.pdf

Där kan man bland annat läsa:

Vi gör bedömningen att en viss höjning av patientavgifterna är befogad. Detta dels för att stärka sjukvården ekonomiskt, dels för att patientavgifter har en viktig funktion att fylla som styrinstrument för att uppnå en rimlig vårdkonsumtion. Att genomföra en höjning av högkostnadsskyddet i den öppna vården och att förändra högkostnadsskyddet i läkemedelsförmånen är nödvändigt. Eventuellt kan olika högkostnadsskydd för vård och omsorg behöva samordnas för att ett mer heltäckande skydd skall kunna uppnås för svaga grupper. De besparingar och intäkter som en högre grad av avgiftsfinansiering resulterar i skall oavkortat tillfalla vården. Det möjliggör den satsning på vårdgaranti och ökad kvalitet i vården som vi föreslår. Avgifterna höjs därmed för att ge större valfrihet och stärka kvaliteten i sjukvården.

Återigen kan vi notera att detta är ett moderat förslag, inte ett alliansförslag.

Nina L
2006-09-21, 09:55
Risken är ju att de tvingas till skitjobb hos de rika (27kr/h eller hur var det...), eller att jobba till lägre löner överhuvudtaget eftersom folk blir mer desperata...Ja, vaddå då om det är en låg lön hos en rik person? Jag ser inte problemet. Är det förnedrande att jobba för någon som har mer pengar än man själv? Alla kan ju inte ha lika bra lön hela tiden.

Baha
2006-09-21, 09:59
skulle vara ganska kul om man kunde hyra in ngn arbetlös civilekonom att skrubba min toalett faktiskt.

kanske kunde man få ngt tips om hur man startar sitt eget företag eller något.

Yankeee
2006-09-21, 14:26
Det är inte alla som känner Saidas familj när de börjar plugga och det kan ju hända en del på 5 år, de "riktiga" prognosverktyg som de flesta känner till är dessutom ganska värdelösa.

Vad spelar det för roll? Den enda man har att skylla är sig själv, vet inte hur du lyckas resonera dig fram till något annat.

Purren
2006-09-21, 14:40
Eller: En nisse som utbildat sig i sammanlagt nästan 20 år tvingas stanna hemma och göra mest ingenting? (Vad mår han bäst av, tror du?)

Det bästa är väl om han får hjälp att handskas med det som stoppar honom från att få jobb.

z_bumbi
2006-09-21, 15:22
Vad spelar det för roll? Den enda man har att skylla är sig själv, vet inte hur du lyckas resonera dig fram till något annat.

Fjärilsfångare.

Innan ansökan lämnas in så är det stor brist på fjärilsfångare och om man t ex kollar på amv:s barometer så råder det stor brist på sådana. Det är även massor av tv-inslag om den här bristen.

Efter 3 år på utbildningen så blir det permafrost i landet plus att 5000 andra har blivit färdiga fjärilsfångare. Det ju var sådan brist på fjärilsfångare för 3 år sedan så många har omskolat sig och/eller var redan inne på utbildningar som kunde riktas om så man fick rätt behörighet.

Nu har studenten två år kvar men eftersom det är en så specialiserad utbildning så är det svårt att byta inriktning och pga att CSN inte lånar ut hur många år som helst så har man valet att läsa klart eller stå utan en examen.

Jag har svårt att se att studenten får skylla sig själv då de prognosverktyg som de flesta har tillgång till inte är så bra på att spå in i framtiden.

Yankeee
2006-09-21, 15:27
Fjärilsfångare.

Innan ansökan lämnas in så är det stor brist på fjärilsfångare och om man t ex kollar på amv:s barometer så råder det stor brist på sådana. Det är även massor av tv-inslag om den här bristen.

Efter 3 år på utbildningen så blir det permafrost i landet plus att 5000 andra har blivit färdiga fjärilsfångare. Det ju var sådan brist på fjärilsfångare för 3 år sedan så många har omskolat sig och/eller var redan inne på utbildningar som kunde riktas om så man fick rätt behörighet.

Nu har studenten två år kvar men eftersom det är en så specialiserad utbildning så är det svårt att byta inriktning och pga att CSN inte lånar ut hur många år som helst så har man valet att läsa klart eller stå utan en examen.

Jag har svårt att se att studenten får skylla sig själv då de prognosverktyg som de flesta har tillgång till inte är så bra på att spå in i framtiden.

Du kan lägga fram hur många scenarion som helst, det ändrar inte att man får skylla sig själv. Vem är det annars som väljer utbildning, pluggar, inte utnyttjar tiden optimalt, inte inser riskerna med att utbilda sig med smal inriktning?

Baan
2006-09-21, 15:48
Du kan lägga fram hur många scenarion som helst, det ändrar inte att man får skylla sig själv. Vem är det annars som väljer utbildning, pluggar, inte utnyttjar tiden optimalt, inte inser riskerna med att utbilda sig med smal inriktning?

Ett onödigt tillägg; det mesta idag är ganska "smalt". Man specialiserar sig med andra ord i stor grad.

jwzrd
2006-09-21, 15:50
Ja, för det vet ju företagen i fråga innan han eller hon någonsin har jobbat?

Exakt, civilingenjörstiteln har inte med saken att göra. Jag är glad att vi är överrens om att det ska saknas betydelse.

Yankeee
2006-09-21, 15:53
Ett onödigt tillägg; det mesta idag är ganska "smalt". Man specialiserar sig med andra ord i stor grad.

Ännu viktigare då att man verkligen skaffar sig de bästa förutsättningarna för att få jobb efter utbildningen.

Baan
2006-09-21, 16:07
Ännu viktigare då att man verkligen skaffar sig de bästa förutsättningarna för att få jobb efter utbildningen.

Klart att det är. Jag kräver dock viss förståelse att man kanske inte tar första bästa jobb man hittar. Om man inte hittar något så är det ju ganska klart att man inte kan leva på bidrag livet ut så det är inte mycket att snacka om.

Yankeee
2006-09-21, 16:09
Klart att det är. Jag kräver dock viss förståelse att man kanske inte tar första bästa jobb man hittar. Om man inte hittar något så är det ju ganska klart att man inte kan leva på bidrag livet ut så det är inte mycket att snacka om.

Jag har iof inte sagt något om hurvida man ska ta vilket jobb som helst eller inte. Säger bara att man inte kan skylla på någon annan än sig själv om ens utbildning inte kommer till nytta.

Baan
2006-09-21, 16:16
Jag har iof inte sagt något om hurvida man ska ta vilket jobb som helst eller inte. Säger bara att man inte kan skylla på någon annan än sig själv om ens utbildning inte kommer till nytta.

Jag kan hålla med om att så är fallet om man pluggar lite det man är intresserad av, eller något väldigt smalt med tio utbildningsplatser i Sverige (nio för många då heh). Jag tycker dock att man har lite whinerätt om man pluggar till lärare t ex och man får höra innan att det kommer finnas jättemycket jobb och att man behöver jättemånga som pluggar till det osv, sen kommer man ut och får inget jobb pga att det är mer lönsamt för skolorna att ha obehöriga lärare.

Yes
2006-09-21, 16:18
Klart att det är. Jag kräver dock viss förståelse att man kanske inte tar första bästa jobb man hittar. Om man inte hittar något så är det ju ganska klart att man inte kan leva på bidrag livet ut så det är inte mycket att snacka om.
Då får man väl se till att ha en ekonomi så att man klarar sig medan man letar jobb? Annars är det bara att ta ett tillfälligt jobb tills man fixar det man vill ha.

Det är dessutom en bra merit att ha ett jobb istället för att gå arbetslös.

Yankeee
2006-09-21, 16:19
Jag kan hålla med om att så är fallet om man pluggar lite det man är intresserad av, eller något väldigt smalt med tio utbildningsplatser i Sverige (nio för många då heh). Jag tycker dock att man har lite whinerätt om man pluggar till lärare t ex och man får höra innan att det kommer finnas jättemycket jobb och att man behöver jättemånga som pluggar till det osv, sen kommer man ut och får inget jobb pga att det är mer lönsamt för skolorna att ha obehöriga lärare.

Fast sådana situationer är ju knappast något problem om man lägger tid och energi på att bygga kontaktnät, jobba extra osv under studietiden.

Baan
2006-09-21, 16:25
Då får man väl se till att ha en ekonomi så att man klarar sig medan man letar jobb? Annars är det bara att ta ett tillfälligt jobb tills man fixar det man vill ha.

Det är dessutom en bra merit att ha ett jobb istället för att gå arbetslös.

Självklart ska man inte leva på bidrag i flera år, men viss tid kan man väl få att försöka hitta rätt jobb om vi kallar det så innan man blir hetsad att ta något halvtaskigt. Helst ska ju även det halvtaskiga vara något där man ändå jobbar i rätt bransch åtminstone, om vi tar ett ex så är det bättre att jobba på produktion på Ericsson t ex an att vända burgare. Du kan iaf i det första förstnämnda fallet avancera till rätt position internt, och av egen erfarenhet så funkar det ganska bra, två bekanta har gjort så då det inte gick få tag på vanliga ingenjörsjobb.

De ingenjörer jag pratat med om att ta ett skitjobb, förvisso inte allt särskilt många så vi kan tala om några intressanta siffror men wtf, ansåg inte alls att det är en merit ens jobba på ett halvbra jobb i industrin. Med andra ord skulle de inte ens inkludera det vid en jobbansökan.

Baan
2006-09-21, 16:27
Fast sådana situationer är ju knappast något problem om man lägger tid och energi på att bygga kontaktnät, jobba extra osv under studietiden.

Det kanske det inte är, jag vet inte hur det blir för någon som pluggar till lärare. Reklamen för utbildningen har dock varit ganska offensiv; man är nästan garanterad jobb bara man klarar utbildningen. Tycker det är ganska kass att man inte är mer realistisk när man gör reklam för programmet t ex. Å andra sidan så är skolorna boven till stor del, som sagt, man väljer att behålla ickebehöriga lärare (som då tar behöriga lärares plats) för att få ekonomin att gå ihop.

eandersson
2006-09-21, 16:44
Kortfattat utan så mycket bakgrund och info:

Det är som om Robin Hood hade hängts och Prins John fortsatt regera...

Yankeee
2006-09-21, 16:47
Det kanske det inte är, jag vet inte hur det blir för någon som pluggar till lärare. Reklamen för utbildningen har dock varit ganska offensiv; man är nästan garanterad jobb bara man klarar utbildningen. Tycker det är ganska kass att man inte är mer realistisk när man gör reklam för programmet t ex. Å andra sidan så är skolorna boven till stor del, som sagt, man väljer att behålla ickebehöriga lärare (som då tar behöriga lärares plats) för att få ekonomin att gå ihop.

Du menar alltså att reklam för något gör att individens ansvar försvinner?

Baan
2006-09-21, 16:50
Du menar alltså att reklam för något gör att individens ansvar försvinner?

Jag invänder mot att man bara har sig själv att skylla.

Yes
2006-09-21, 16:54
Självklart ska man inte leva på bidrag i flera år, men viss tid kan man väl få att försöka hitta rätt jobb om vi kallar det så innan man blir hetsad att ta något halvtaskigt. Helst ska ju även det halvtaskiga vara något där man ändå jobbar i rätt bransch åtminstone, om vi tar ett ex så är det bättre att jobba på produktion på Ericsson t ex an att vända burgare. Du kan iaf i det första förstnämnda fallet avancera till rätt position internt, och av egen erfarenhet så funkar det ganska bra, två bekanta har gjort så då det inte gick få tag på vanliga ingenjörsjobb.

De ingenjörer jag pratat med om att ta ett skitjobb, förvisso inte allt särskilt många så vi kan tala om några intressanta siffror men wtf, ansåg inte alls att det är en merit ens jobba på ett halvbra jobb i industrin. Med andra ord skulle de inte ens inkludera det vid en jobbansökan.
Nej, att inte alls leva på bidrag borde vara det självklara valet. Hittar man inte rätt jobb på en gång får man ta det som finns. Varför skall man ha bidrag för att man är lat och lite för "fin" för vanliga skitjobb?

Vad tror du en eventuell arbetsgivare skulle tycka om någon som mest suttit på arslet istället för att jobba, när det kommer till en person som företaget tänkt satsa på? Vem tror du de väljer mellan någon som inte visat sig kunna sköta ett jobb, eller någon som slitit hund på Donken? Jag vet vem jag skulle välja.

Yankeee
2006-09-21, 16:56
Jag invänder mot att man bara har sig själv att skylla.

Tar någon annan beslutet att söka och börja utbildningen åt en?

Baan
2006-09-21, 16:59
Nej, att inte alls leva på bidrag borde vara det självklara valet. Hittar man inte rätt jobb på en gång får man ta det som finns. Varför skall man ha bidrag för att man är lat och lite för "fin" för vanliga skitjobb?


Finns gott om obildat folk som kan ta hand om skitjobben :) ?


Vad tror du en eventuell arbetsgivare skulle tycka om någon som mest suttit på arslet istället för att jobba, när det kommer till en person som företaget tänkt satsa på? Vem tror du de väljer mellan någon som inte visat sig kunna sköta ett jobb, eller någon som slitit hund på Donken? Jag vet vem jag skulle välja.

Jag vet inte om det skulle vara en nackdel, men jag är säker på att det inte är någon fördel alls med jobb som är totalt annorlunda än det du söker. Med tanke på att söka jobb kan nästan vara en heltidssyssla så tycker jag inte det är något konstigt att man väljer att ägna sig åt det, i alla fall en period, istället för att bara ta ett jobb, vilket som helst.

Baan
2006-09-21, 17:01
Tar någon annan beslutet att söka och börja utbildningen åt en?

Om du menar nu att någon annan kan vara ansvarig om det går "fel", så javisst, om man blir lurad på jobbmöjligheterna osv.

Cilia
2006-09-21, 17:02
Jag vet inte om det skulle vara en nackdel, men jag är säker på att det inte är någon fördel alls med jobb som är totalt annorlunda än det du söker. Med tanke på att söka jobb kan nästan vara en heltidssyssla så tycker jag inte det är något konstigt att man väljer att ägna sig åt det, i alla fall en period, istället för att bara ta ett jobb, vilket som helst.
klart det finns en fördel. Har jag att välja mellan en som inte har velat jobba under en längre period och en som har jobbat men med ett okvalificerat jobb väljer jag lätt den sistnämnde.

En som tar ansvar och ser till så att situationen löses även om det innebär slit och lägre lön.

En period kan man ägna sig åt att söka jobb på heltid men inte i år.

Yankeee
2006-09-21, 17:02
Om du menar nu att någon annan kan vara ansvarig om det går "fel", så javisst, om man blir lurad på jobbmöjligheterna osv.

Jag frågar vem som söker och börjar på utbildningen. Varför man börjar och vad som händer är inte intressant. Man gör ett val, det är inte mer än så. Väljer man är man ansvarig.

Gandalf
2006-09-21, 17:02
Slopad avdragsrätt för fackavgiften, Höjd A-kassa med ca 300 i månaden, Höjd bilförsäkring med det dubbla,förlängd visstidsanställning från 12 till 24 månader, Sänkt A-kassa ersättning, Svårare för studenter att få A-kassa då studentvillkoret tas bort, Lättare att avskeda folk, Tar bort det förstärkta anställningsskyddet för personer över 45 år, Utförsäljning av Telia Sonera o Nordea o SAS o OMX o Vasakronan o SBAB o Vin & Sprit som kommer att beröra tiotusentals anställda och kanske försäljning av SJ o vattenfall o LKAB o Sveaskog, Tar bort det statliga stödet till byggandet av lägenheter och vips så får byggjobbarna ställa sig i kön på arbetsförmedlingen, Två karensdagar, Sänkt sjukersättning, Sänkt förtidspensions ersättning, Sjukintyg från första dagen, Ingen sjuklön om du skadat dig genom idrottsskada på fritiden, Socialförsäkringarna ska privatiseras så då beror det på vad du jobbar med mm och vad du själv betalar, Utförsäljningar av sjukhus mm, Avskaffar bibliotekslagen så att tex avgifter kan tas ut på boklån, Minska stödet till studieförbunden.

Detta är förslag som dom borgerliga partierna pratat sig varma för och jag kunde tagit upp mycket mer men detta kanske räcker för stunden för att folk ska inse att mycket roligt kan hända dom kommande åren, ja roligt beror ju förstås för är man arbetslös, sjukpensionär, arbetare mm så blir det ju inte så roligt.:cool:

Baan
2006-09-21, 17:06
klart det finns en fördel. Har jag att välja mellan en som inte har velat jobba under en längre period och en som har jobbat men med ett okvalificerat jobb väljer jag lätt den sistnämnde.

En som tar ansvar och ser till så att situationen löses även om det innebär slit och lägre lön.

En period kan man ägna sig åt att söka jobb på heltid men inte i år.

Ditt resonemang förutsätter att det faktiskt finns många övergångsjobb, elelr skitjobb, vilket väl inte stämmer, vi har en del arbetslösa. Om det vore så så är det glasklart att han som inte valde att jobba på McD t ex är lat, men eftersom det inte är så så vet du inte om han är lat eller om han bara inte hittade något.

Om man ska se det som en merit hade jag, om jag sökt en programmerare t ex, tyckt det är en större fördel om personen i fråga utökat sin kompetens med kurser eller självstudier än vänt hamburgare. Det senaste är irrelevant i sammanhanget.

Yankeee
2006-09-21, 17:06
Som vanligt kan man bara skratta åt Gandalf nötpropaganda. Vilka förslag av de du rabblar upp kommer man att genomföra?

LKAB och vattenfall har man sagt ungefär 3403 gånger i diverse media att man inte ska sälja ut. Två karensdagar är inte aktuellt. 15.000 lägenheter ska byggas i sthlm under mandatperioden, hur då tror du? Osv osv.

Otroligt onödigt att sitta och fokusera på vad som KAN hända istället för vad som KOMMER att hända.

Yes
2006-09-21, 17:06
Finns gott om obildat folk som kan ta hand om skitjobben :) ?
Vad spelar det för roll? Det finns gott om folk som lever på andras pengar fast de varken borde eller behöver det.



Jag vet inte om det skulle vara en nackdel, men jag är säker på att det inte är någon fördel alls med jobb som är totalt annorlunda än det du söker. Med tanke på att söka jobb kan nästan vara en heltidssyssla så tycker jag inte det är något konstigt att man väljer att ägna sig åt det, i alla fall en period, istället för att bara ta ett jobb, vilket som helst.
Varför skulle det inte vara en fördel?

För det där ingengörsjobbet kanske de förväntar sig att man skall jobba en hiskelig massa övertid, vara diciplinerad och ha en god arbetsmoral. Jag lovar att de vill ha driftigt folk som klarar högt arbetstempo och inte folk som bara sitter hemma för att det är bekvämast så. Har man dessutom en tidigare arbetsgivare som intygar att man är en riktig klippa som varit skitbra på att hålla McDonalds-restaurangen rullande, eller vad man nu har sysslat med, då är det klart som f-n det är en bra merit.

Baan
2006-09-21, 17:07
Jag frågar vem som söker och börjar på utbildningen. Varför man börjar och vad som händer är inte intressant. Man gör ett val, det är inte mer än så. Väljer man är man ansvarig.

Du driver alltså ett resonemang att man gör något brutalt fel när man inte får jobb efter en utbildning, ungefär samma som "har brottslingar rätt att skylla på samhället". Jag ser det inte som riktigt samma miss som att göra något allvarligt kriminellt :)

Yankeee
2006-09-21, 17:09
Du driver alltså ett resonemang att man gör något brutalt fel när man inte får jobb efter en utbildning, ungefär samma som "har brottslingar rätt att skylla på samhället". Jag ser det inte som riktigt samma miss som att göra något allvarligt kriminellt :)

Var har jag sagt att man gör fel om man inte får jobb? Jag säger att man själv är ansvarig för sina egna val. Är det så svårt att förstå?

Baan
2006-09-21, 17:10
Varför skulle det inte vara en fördel?

För det där ingengörsjobbet kanske de förväntar sig att man skall jobba en hiskelig massa övertid, vara diciplinerad och ha en god arbetsmoral. Jag lovar att de vill ha driftigt folk som klarar högt arbetstempo och inte folk som bara sitter hemma för att det är bekvämast så. Har man dessutom en tidigare arbetsgivare som intygar att man är en riktig klippa som varit skitbra på att hålla McDonalds-restaurangen rullande, eller vad man nu har sysslat med, då är det klart som f-n det är en bra merit.

Du blir knappast en bättre civilingenjör av att jobba på en snabbmatsrestaurang, så jag kan tyvärr inte se fördelarna även om din arbetsledare går i god för att du jobbar på bra. Att du går in för att leverera många hamburgare säger inte om hur det går när du gör mer intellektuellt arbete.

Dessutom ur en annan aspekt, om vi antar att det inte finns hur mycket jobb idag och att dom som är arbetslösa inte alla är enbart lata, varför ska ingenjörer ta jobb från dom som faktiskt inte har så mycket välja på förutom dom här jobben som inte kräver någon speciell kompetens?

Allan
2006-09-21, 17:10
Det finns gott om folk som lever på andras pengar fast de varken borde eller behöver det.






Vilka då?


allan

Baan
2006-09-21, 17:12
Var har jag sagt att man gör fel om man inte får jobb? Jag säger att man själv är ansvarig för sina egna val. Är det så svårt att förstå?

Nej, men är det svårt att förstå att om man gör sina val utifrån felaktig information (och att man då ansträngt sig för att göra ett bra val) så har man ganska stor rätt att whina om inget annat?

Yankeee
2006-09-21, 17:14
Nej, men är det svårt att förstå att om man gör sina val utifrån felaktig information (och att man då ansträngt sig för att göra ett bra val) så har man ganska stor rätt att whina om inget annat?

Det är svårt att förstå hur en person kan gnälla över att h*n själv uppenbarligen inte har agerat så som den borde, ja.

jwzrd
2006-09-21, 17:22
Vilka då?


allan

Vill du ha namn på folk som går hemma på a-kassa och/eller socialbidrag trots att dom kan jobba och i många fall faktiskt gör det, men svart? Ärligt talat Allan... 70% av de jag känner från gamla rövenköping lever sitt liv så.

Gandalf
2006-09-21, 17:24
Friår och plusjobb försvinner
Alliansen har utlovat raska tag med arbetsmarknadspolitiken, och såväl friår som plusjobb kommer att försvinna senast vid årsskiftet, uppger Sveriges Radios Ekot.

Tur att man redan haft ett friår och det var jävligt skööönt och det var ju roligt för den arbetslöse att få jobba ett år.
Sedan så är det som jag räknat upp vad partierna själva sagt att dom vill göra så jag undrar på grund av Yankeees sågning varför han inte tror på vad partierna sagt att dom ska göra?
Sitter du inne på andra uppgifter eller vadå?

jwzrd
2006-09-21, 17:24
Du blir knappast en bättre civilingenjör av att jobba på en snabbmatsrestaurang, så jag kan tyvärr inte se fördelarna även om din arbetsledare går i god för att du jobbar på bra. Att du går in för att leverera många hamburgare säger inte om hur det går när du gör mer intellektuellt arbete.

Dessutom ur en annan aspekt, om vi antar att det inte finns hur mycket jobb idag och att dom som är arbetslösa inte alla är enbart lata, varför ska ingenjörer ta jobb från dom som faktiskt inte har så mycket välja på förutom dom här jobben som inte kräver någon speciell kompetens?

Det kan mycket väl vara så att du blir det. Att få jobb handlar om att vara duglig och "street smart" på många sätt. Du ska ju trots allt göra något på jobbet. Skillnaden mot att plugga är hyffsat stor.

Yankeee
2006-09-21, 17:27
Friår och plusjobb försvinner
Alliansen har utlovat raska tag med arbetsmarknadspolitiken, och såväl friår som plusjobb kommer att försvinna senast vid årsskiftet, uppger Sveriges Radios Ekot.


Hur många jobb har friår och plusjobb gett?

Yes
2006-09-21, 17:27
Du blir knappast en bättre civilingenjör av att jobba på en snabbmatsrestaurang, så jag kan tyvärr inte se fördelarna även om din arbetsledare går i god för att du jobbar på bra. Att du går in för att leverera många hamburgare säger inte om hur det går när du gör mer intellektuellt arbete.
Du blir inte en bättre civilingengör, däremot kanske du blir en större tillgång eller så kan du i varje fall visa att du är duktig och arbetsför.

Dessutom ur en annan aspekt, om vi antar att det inte finns hur mycket jobb idag och att dom som är arbetslösa inte alla är enbart lata, varför ska ingenjörer ta jobb från dom som faktiskt inte har så mycket välja på förutom dom här jobben som inte kräver någon speciell kompetens?
Då ligger problemet i regleringar på arbetsmarknaden. Sedan behöver de knappast konkurrera om samma jobb. Ingengören kanske vikarierar som lärare istället för att vända burgare, för att ge ett exempel.

Vilka då?
T.ex. utexaminerade studenter som hellre lever på bidrag istället för att ta ett lägre kvalificerat jobb.

Cilia
2006-09-21, 17:28
Ditt resonemang förutsätter att det faktiskt finns många övergångsjobb, elelr skitjobb, vilket väl inte stämmer, vi har en del arbetslösa. Om det vore så så är det glasklart att han som inte valde att jobba på McD t ex är lat, men eftersom det inte är så så vet du inte om han är lat eller om han bara inte hittade något.

Om man ska se det som en merit hade jag, om jag sökt en programmerare t ex, tyckt det är en större fördel om personen i fråga utökat sin kompetens med kurser eller självstudier än vänt hamburgare. Det senaste är irrelevant i sammanhanget.
Jag anser att det finns mass övergångsjobb. Jag väljer medvetet att inte kalla det för skitjobb då jag inte anser att något jobb är ett skitjobb. I så fall har jag i min karriär haft en hel del skitjobb. Många uttlar sig extremt negativt om att vända hamburgare och ser det som det lägsta av det lägsta och något som de små varelserna inte ska behöva utsätta sig för utan att samhället har skyldighet att försörja dom så dom istället.

Visst är det bra om en programmerare håller sig uppdaterad inom sin kompetens medan han eller hon är arbetslös men det finns andra saker som är viktiga när man anställer en person och det är hur den personen klarar av att utföra ett arbete t ex att passa tider och att klara av att vara i en jobbsituation. I och med att man ställer sig utanför arbetsmarknaden då man väljer att inte ta ett jobb som inte uppfyller ens kompetensnivå så förlorar man den delen. Den kompetensen liksom annan kompetens är också färskvara och ska inte underskattas.

PowPow
2006-09-21, 17:33
Ett mer internationellt perspektiv. Ett utdrag av en artikel skriven av Polly Toynbee, politisk expert på The Times (om jag inte minns fel):

"Sverige må vara förvirrat efter den politiska vändningen och regeringsskiftet - men blunda då ett ögonblick och tänk på hur valutgången kommer att påverka resten av världen.

Har Sverige svängt högerut? Har denna sinnebild för det goda center-vänsterstyret alltså fallit? Om en administration som på ett så kompetent sätt skapat en tillväxt som resten av Europa villigt skulle offra livet för faller, vilket omen är det inte för andra center-vänsterregeringars framtid? Plötsligt finns inte någon gyllene symbol att peka på längre. Alla de böcker, pamfletter, artiklar och lärda skrifter som prisat Den svenska modellen måste makuleras och skrivas om."

Artiklen i sin helhet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=574434

Cilia
2006-09-21, 17:34
Jag anser att vi ska ha ett samhälle där vi har ett skyddsnät för invånarna som tar vid när vi inte kan försörja oss själva på grund av olika situationer och händelser i livet.

Men jag anser inte att det skyddsnätet ska innefatta att jag som invånare kan välja om jag ska ta ett jobb eller inte. Att jag kan välja om ett jobb är fint nog åt mig och annars välja bort det och låta samhället försörja mig.

Det har jag ingen lust att betala skatt till.
Det är bara bortskämt. Den lyxen kan man unna sig om man har vunnit på lotto eller har en rik faster som försörjer en men inte samhället.

Yankeee
2006-09-21, 17:34
Vad spelar det för roll om vi har grym tillväxt om vi ändå inte drar nytta av den?

Gandalf
2006-09-21, 17:35
Svara på min fråga istället för att ge en motfråga Yankeee.
Hur många är det som haft friår? vet du det så är det ju lika många som fått jobba den tiden som dom haft friår och jag tror säkert att människor som fått jobba har tyckt att det varit bra eller vad tror du?

Detta var min fråga o du glömt den "Sedan så är det som jag räknat upp vad partierna själva sagt att dom vill göra så jag undrar på grund av Yankeees sågning varför han inte tror på vad partierna sagt att dom ska göra?
Sitter du inne på andra uppgifter eller vadå?"

Cilia
2006-09-21, 17:37
Friår och plusjobb försvinner
Bra tycker jag.
Friår är ett otyg

z_bumbi
2006-09-21, 17:38
Jag frågar vem som söker och börjar på utbildningen. Varför man börjar och vad som händer är inte intressant. Man gör ett val, det är inte mer än så. Väljer man är man ansvarig.

Det som är intressant i frågan är ju det som du inte tycker är intressant.

Yes
2006-09-21, 17:39
Det kan mycket väl vara så att du blir det. Att få jobb handlar om att vara duglig och "street smart" på många sätt. Du ska ju trots allt göra något på jobbet. Skillnaden mot att plugga är hyffsat stor.
Precis. Tyvär är det många som räknar med att utbildningen är det enda som betyder något. Så är ju knappast fallet. Rätt utbildning kanske öppnar upp nya möjligheter, men sen skall man vara rätt person för jobbet. Det skadar liksom inte att visa sig vara duglig, kompetent, driven, en hyvens person, plus en massa andra egenskaper som gör att en eventuell arbetsgivare vill ha just dig. Det finns ju exempelvis många programmerare där ute, men hur många jwzrd´s finns det? Och om företaget då vill ha en jwzrd kommer de såklart försöka anställa just en jwzrd, inte någon annan.

Baan
2006-09-21, 17:42
Du blir inte en bättre civilingengör, däremot kanske du blir en större tillgång eller så kan du i varje fall visa att du är duktig och arbetsför.


Det är ju där jag inte håller med. Att göra något så annorlunda som jobba på restaurang visar inte att du är duktig inom ett helt annat område. Arbetsför är du när det gäller McD, men hur vet jag att det går bra när du ställs inför ett totalt annorlunda arbete?


Då ligger problemet i regleringar på arbetsmarknaden. Sedan behöver de knappast konkurrera om samma jobb. Ingengören kanske vikarierar som lärare istället för att vända burgare, för att ge ett exempel.


Jag skrev tidigare att man inte alls ska undvika att jobba om man inte hittar just det man är utbildad till, men då bör det vara jobb där ens kompetens ändå kan komma till hands, eller som jag föreslog tidigare, inom företag där man kan avancera tll "rätt position".

Yankeee
2006-09-21, 17:43
Svara på min fråga istället för att ge en motfråga Yankeee.
Hur många är det som haft friår? vet du det så är det ju lika många som fått jobba den tiden som dom haft friår och jag tror säkert att människor som fått jobba har tyckt att det varit bra eller vad tror du?

Detta var min fråga o du glömt den "Sedan så är det som jag räknat upp vad partierna själva sagt att dom vill göra så jag undrar på grund av Yankeees sågning varför han inte tror på vad partierna sagt att dom ska göra?
Sitter du inne på andra uppgifter eller vadå?"

http://www.ams.se/article.aspx?a=56365

Mao, nada. Ungefär lika vettigt som ett par tusen plusjobb som inte löser något.

Det är du som påstår att alliansen ska genomföra ditten och datten, det är du som ska visa en vettig källa.

Yankeee
2006-09-21, 17:44
Det som är intressant i frågan är ju det som du inte tycker är intressant.

Möjligtvis i andra sammanhang. Det är dock inte intressant när det handlar om vem som har ansvaret.

Baan
2006-09-21, 17:44
Jag anser att det finns mass övergångsjobb. Jag väljer medvetet att inte kalla det för skitjobb då jag inte anser att något jobb är ett skitjobb. I så fall har jag i min karriär haft en hel del skitjobb. Många uttlar sig extremt negativt om att vända hamburgare och ser det som det lägsta av det lägsta och något som de små varelserna inte ska behöva utsätta sig för utan att samhället har skyldighet att försörja dom så dom istället.

Visst är det bra om en programmerare håller sig uppdaterad inom sin kompetens medan han eller hon är arbetslös men det finns andra saker som är viktiga när man anställer en person och det är hur den personen klarar av att utföra ett arbete t ex att passa tider och att klara av att vara i en jobbsituation. I och med att man ställer sig utanför arbetsmarknaden då man väljer att inte ta ett jobb som inte uppfyller ens kompetensnivå så förlorar man den delen. Den kompetensen liksom annan kompetens är också färskvara och ska inte underskattas.

Man kan ju fortfarande som säg nybakad civing leva en period hos föräldrarna (förutsatt man inte började plugga som 50-åring) tills man hittar jobb och på så sätt vara bidragsoberoende. Alternativet om man blir av med jobbet är att leva på A-kassa och kunna ägna så mycket tid som möjlgit att söka jobb. Det finns gott om tid att betala tillbaks det man kostat samhället, bara man lägger ner den tid som behövs för att få ett vettigt jobb.

Baan
2006-09-21, 17:48
http://www.ams.se/article.aspx?a=56365

Mao, nada. Ungefär lika vettigt som ett par tusen plusjobb som inte löser något.

Det är du som påstår att alliansen ska genomföra ditten och datten, det är du som ska visa en vettig källa.

För min mor var det ju bra med plusjobb. Hon är elektroingenjör som utbildade sig här i Sverige till lärare 4-9, efter det har hon inte kunnat få jobb. När hon väl fick plusjobb så tog det väldigt få dagar hitta en frivillig skola som var glad att ta emot en underbetald. Jag ser det inte direkt som negativt att vi får in lite extra folk i skolan, om det nu handlar om människor som under längre tid misslyckats att få jobb. Dessutom kan det ju vara viktig erfarenhet.

Bästa vore ju såklart om man hade kunnat skapa riktiga jobb istället för plusjobb. Undrar om dom pengarna hade kunnat gå till att skapa fler lärarjobb istället. Enligt morsan finns det gott om skolor so har för stora klasser, särskilt i invandrartäta områden. Sen finns det skolor som har 15-manna klasser. Det finns definitivt plats för mer lärare.

Yes
2006-09-21, 17:51
Det är ju där jag inte håller med. Att göra något så annorlunda som jobba på restaurang visar inte att du är duktig inom ett helt annat område. Arbetsför är du när det gäller McD, men hur vet jag att det går bra när du ställs inför ett totalt annorlunda arbete?

Jag föreslår att du frågar runt bland lite olika företag och hör efter om vad de föredrar. Någon vars meriter är utbildning och jobbsökande, eller någon som har utbildning, jobbar på Donken och extraknäcker som brevbärare på helgerna.

Jag vet som sagt vem jag skulle välja om det var mitt företag...


Jag skrev tidigare att man inte alls ska undvika att jobba om man inte hittar just det man är utbildad till, men då bör det vara jobb där ens kompetens ändå kan komma till hands, eller som jag föreslog tidigare, inom företag där man kan avancera tll "rätt position".
Men det finns som sagt ingen anledning att välja bort mindre kvalificerade jobb.

Yankeee
2006-09-21, 17:51
För min mor var det ju bra med plusjobb. Hon är elektroingenjör som utbildade sig här i Sverige till lärare 4-9, efter det har hon inte kunnat få jobb. När hon väl fick plusjobb så tog det väldigt få dagar hitta en frivillig skola som var glad att ta emot en underbetald. Jag ser det inte direkt som negativt att vi får in lite extra folk i skolan, om det nu handlar om människor som under längre tid misslyckats att få jobb. Dessutom kan det ju vara viktig erfarenhet.

Bästa vore ju såklart om man hade kunnat skapa riktiga jobb istället för plusjobb. Undrar om dom pengarna hade kunnat gå till att skapa fler lärarjobb istället. Enligt morsan finns det gott om skolor so har för stora klasser, särskilt i invandrartäta områden. Sen finns det skolor som har 15-manna klasser. Det finns definitivt plats för mer lärare.

Klart det är bra för folk att komma i ut arbetslivet. Grejen är ju den att plusjobb bara är ännu en statistikförbättre för soussarna, precis som friår. Löser inget egentligen, men saker och ting ser bättre ut på pappret.

z_bumbi
2006-09-21, 17:52
Möjligtvis i andra sammanhang. Det är dock inte intressant när det handlar om vem som har ansvaret.

Du tycker att varje individ oavsett vad som händer i omvärlden har ansvar för att dess utbildning efter 5 år på högskolan leder till jobb, den bilden är extremt förenklad enligt mig.

Scratch89
2006-09-21, 17:55
För min mor var det ju bra med plusjobb. Hon är elektroingenjör som utbildade sig här i Sverige till lärare 4-9, efter det har hon inte kunnat få jobb. När hon väl fick plusjobb så tog det väldigt få dagar hitta en frivillig skola som var glad att ta emot en underbetald. Jag ser det inte direkt som negativt att vi får in lite extra folk i skolan, om det nu handlar om människor som under längre tid misslyckats att få jobb. Dessutom kan det ju vara viktig erfarenhet.

Så du tycker att det är OK för din mor att jobba som underbetald men du skulle inte vilja jobba på donken med en ingenjörsexamen?

jwzrd
2006-09-21, 17:56
Precis. Tyvär är det många som räknar med att utbildningen är det enda som betyder något. Så är ju knappast fallet. Rätt utbildning kanske öppnar upp nya möjligheter, men sen skall man vara rätt person för jobbet. Det skadar liksom inte att visa sig vara duglig, kompetent, driven, en hyvens person, plus en massa andra egenskaper som gör att en eventuell arbetsgivare vill ha just dig. Det finns ju exempelvis många programmerare där ute, men hur många jwzrd´s finns det? Och om företaget då vill ha en jwzrd kommer de såklart försöka anställa just en jwzrd, inte någon annan.

Poängen är att utbildningen i sig inte gör att någon anställer dig, det är DU som gör att de anställer dig. Problemet kan vara att utan utbildningspapperet så kanske du inte ens får chansen att visa hur stor jobbpenis du egentligen har eller skulle ha given möjligheter!

Baan
2006-09-21, 17:59
Jag föreslår att du frågar runt bland lite olika företag och hör efter om vad de föredrar. Någon vars meriter är utbildning och jobbsökande, eller någon som har utbildning, jobbar på Donken och extraknäcker som brevbärare på helgerna.

Jag vet som sagt vem jag skulle välja om det var mitt företag...

Men det finns som sagt ingen anledning att välja bort mindre kvalificerade jobb.

Jag är säker på att vissa jobb är totalt ointressanta om du t ex söker en programmerare. Vi behöver inte hacka på restaurangfolket men det är ju ett exempel. Det viktigaste brukar vara kompetensen, vilket självklart är en färskvara hos civing -- och inget mconaldsjobbande komemr höja den. Snarare tvärtom (fördommar ftw!) :D

Jag antar att du är främst mot att man inte tar första bästa jobb för att man eventuellt kan kosta staten något?

jwzrd
2006-09-21, 17:59
Det är ju där jag inte håller med. Att göra något så annorlunda som jobba på restaurang visar inte att du är duktig inom ett helt annat område. Arbetsför är du när det gäller McD, men hur vet jag att det går bra när du ställs inför ett totalt annorlunda arbete?



Jag skrev tidigare att man inte alls ska undvika att jobba om man inte hittar just det man är utbildad till, men då bör det vara jobb där ens kompetens ändå kan komma till hands, eller som jag föreslog tidigare, inom företag där man kan avancera tll "rätt position".

Har du haft något jobb än? Det handlar om att vara "hel och ren", att klara av att göra det som ingår i dina arbetsuppgifter för att det är ditt jobb och inte för att det är kul som på din fritid. (Nej Baanjävel, jag sa inte att jobbet måste vara tråkigt eller ens är det.) Att kunna dra nytta av att du inte jobbar själv och alla andra självklarheter. Allt det finns på McDonalds också!

När du sitter på intervjun och dom säger: Vad gjorde du hör under dom 6 månaderna mellan examen och den här intervjun; och du svarar: Äh, jag satt och väntade på att du skulle ringa mig nu när jag är färdig och cool civilingenjör ... då har du satt dig själv på pottan med ett minuspoäng.

Baan
2006-09-21, 18:00
Så du tycker att det är OK för din mor att jobba som underbetald men du skulle inte vilja jobba på donken med en ingenjörsexamen?

Bättre än A-kassa är det iaf, ca 15k. Hon har alltså sökt jobb vääääldigt länge och väääldigt många jobb. Att "byta ner sig" blir ju ett ganska intressant alternativ då.

Yankeee
2006-09-21, 18:03
Du tycker att varje individ oavsett vad som händer i omvärlden har ansvar för att dess utbildning efter 5 år på högskolan leder till jobb, den bilden är extremt förenklad enligt mig.

Självklart har man själv ansvar för det man tar för sig. Varför skulle man inte ha det?

Baan
2006-09-21, 18:04
Har du haft något jobb än? Det handlar om att vara "hel och ren", att klara av att göra det som ingår i dina arbetsuppgifter för att det är ditt jobb och inte för att det är kul som på din fritid. (Nej Baanjävel, jag sa inte att jobbet måste vara tråkigt eller ens är det.) Att kunna dra nytta av att du inte jobbar själv och alla andra självklarheter. Allt det finns på McDonalds också!


Ett sådant jobb kanske kan ge något om du aldrig jobbat någonstanns. Dom flesta hinner avverka ett gäng ganska långa sommarjobb och i vissa fall deltidsjobb för att jobba varsomhelst skulle vara något givande.


När du sitter på intervjun och dom säger: Vad gjorde du hör under dom 6 månaderna mellan examen och den här intervjun; och du svarar: Äh, jag satt och väntade på att du skulle ringa mig nu när jag är färdig och cool civilingenjör ... då har du satt dig själv på pottan med ett minuspoäng.

Det är sant att man ska vara ganska noga med "hål" i CV:n :) Jag tycker dock man kan få någon månad på sig innan man ändrar inställning till att jobba med vad som helst.

jwzrd
2006-09-21, 18:05
Du tycker att varje individ oavsett vad som händer i omvärlden har ansvar för att dess utbildning efter 5 år på högskolan leder till jobb, den bilden är extremt förenklad enligt mig.

Men ... vems är annars ansvaret? Är det mitt? Din morsas? Göran Perssons? Yankeees?

z_bumbi
2006-09-21, 18:05
Självklart har man själv ansvar för det man tar för sig. Varför skulle man inte ha det?

Men har man hela ansvaret?

jwzrd
2006-09-21, 18:06
Ett sådant jobb kanske kan ge något om du aldrig jobbat någonstanns. Dom flesta hinner avverka ett gäng ganska långa sommarjobb och i vissa fall deltidsjobb för att jobba varsomhelst skulle vara något givande.



Det är sant att man ska vara ganska noga med "hål" i CV:n :) Jag tycker dock man kan få någon månad på sig innan man ändrar inställning till att jobba med vad som helst.

Det är ju detta allt handlar om. Antingen förklarar du varför du inte gjorde något under en längre period - eftersom det är ditt ansvar - eller så har du inga hål.

Yankeee
2006-09-21, 18:06
Men har man hela ansvaret?

Ja? Varför skulle man inte ha det?

z_bumbi
2006-09-21, 18:07
Ja? Varför skulle man inte ha det?

Fundera på det ett tag.

Yankeee
2006-09-21, 18:09
Fundera på det ett tag.

Varför inte svara istället för att undvika som du har gjort i tre sidor nu?

Yes
2006-09-21, 18:13
Poängen är att utbildningen i sig inte gör att någon anställer dig, det är DU som gör att de anställer dig. Problemet kan vara att utan utbildningspapperet så kanske du inte ens får chansen att visa hur stor jobbpenis du egentligen har eller skulle ha given möjligheter!
Håller helt med dig! :thumbup:

Jag är säker på att vissa jobb är totalt ointressanta om du t ex söker en programmerare. Vi behöver inte hacka på restaurangfolket men det är ju ett exempel. Det viktigaste brukar vara kompetensen, vilket självklart är en färskvara hos civing -- och inget mconaldsjobbande komemr höja den. Snarare tvärtom (fördommar ftw!) :D

Jag antar att du är främst mot att man inte tar första bästa jobb för att man eventuellt kan kosta staten något?
Som jwzrd skrev får man antagligen inte chansen att visa sin jobbpenis om man saknar utbildning/kompetens. Det är dock inte utbildningen dom anställer, utan personen. Vad man sysslat med tidigare kan säga en hel del om just personen. Någon som jobbar röven av sig på ett skitjobb lär t.ex. vara en extremt produktiv person på ett jobb som han faktiskt trivs med.

Jag är främst emot att inte ta ansvar för sin situation och väljer att leva på andra när det inte behövs. Vill man slippa behöva ta första bästa jobb föreslår jag att man skaffar sig en ekonomisk buffert, så man klarar sig utan jobb ett tag.

Funkar inte det och det råkar vara brist på platser hos Donken kan väl bidrag vara ett alternativ. Inte för att jag gillar bidrag, men när systemet ser ut som det gör så klagar jag inte ifall någon söker bidrag som sista utväg.

Kirkpatrick
2006-09-21, 18:14
Jag frågar vem som söker och börjar på utbildningen. Varför man börjar och vad som händer är inte intressant. Man gör ett val, det är inte mer än så. Väljer man är man ansvarig.

Vad menar du med ansvarig?

Det är klart att man till en viss gräns är ansvarig för sina egna val, men eftersom man inte kan förutsäga vad som kommer att ske i framtiden så kan man ju bara agera efter de mest troliga skeenderna. Utfallsträden för valen växer allt för snabbt för att man ska kunna planera för alla möjliga alternativ.

Alla dessa "felaktiga" val som man ska vara "ansvarig för" är ofta de objektivt bästa valen vid tidpunkten för själva valet. Tyvärr lever vi i en dynamisk värld, där "rätt" och "fel" ofta byter plats. Om man skulle tvinga alla att konsekvent vara ansvariga för sina "felaktiga" val skulle ju ingen kunna ta ett beslut som inte rörde mer än kanske högst en timme framåt i tiden.

Till exempel har jag några gånger missat tåget från Stockholm till Linköping eftersom en kombination av två bussar och två pendeltåg varit inställda. Det har aldrig varit särskilt viktigt att komma fram någon särkild tid, men ponera att jag ska till ett viktigt möte. Ska jag då sluta använda mig av SL? Kanske man inte kan lita på SJ heller? Tågen kan ju gå sönder. Ta bilen? Kanske inte så säkert heller. Det enda som skulle fungera skulle ju vara att gå hela vägen. Alla 25 mil. Det skulle ju gå om jag inte trampade snett och vrickade foten. Det finns inget sätt som du kan vara säker på att komma i tid till ditt möte, oavsett vilka val du gör.

Så vad skulle du göra om du skulle gå på ditt möte? Säg att du väljer tåget, det går sönder, och du får inte jobbet. Ditt fel! Du har gjort ditt val av hur du skulle ta dig till mötet! Eller så tar du bilen, som går sönder, och du får inte jobbet. Ditt fel! Du skulle ha valt ett bättre sätt att ta dig dit! Är det så du tänker?

Yankeee
2006-09-21, 18:20
Så vad skulle du göra om du skulle gå på ditt möte? Säg att du väljer tåget, det går sönder, och du får inte jobbet. Ditt fel! Du har gjort ditt val av hur du skulle ta dig till mötet! Eller så tar du bilen, som går sönder, och du får inte jobbet. Ditt fel! Du skulle ha valt ett bättre sätt att ta dig dit! Är det så du tänker?

Har jag en viktig tid att passa ser jag till att ha som mål att vara där iallafall 30 minuter innan ifall tåg/buss är föresenade/inställda/whatever. Kommer jag för sent iallafall är det självklart mitt fel, vems fel är det annars? Jag var inte tillräckligt förutseende. Förhoppningsvis vet jag bättre nästa gång.

Gandalf
2006-09-21, 18:23
Det är du som påstår att alliansen ska genomföra ditten och datten, det är du som ska visa en vettig källa säger yankee om det som jag räknade upp.
Så mitt svar blir har du inte följt med i valrörelsen eller har du inte läst vad dom borgerliga partierna vill?
Allt som jag räknade upp har dom olika borgerliga partierna sagt själva att dom vill införa och om man har lite politisk vilja eller intresse så är det bara att gå in på Folkpartiets,Moderaternas,Centerns och kristdemokraternas sidor så hittar du säkert mina gosaker som jag tagit upp.
Men jag tycker det är väldigt konstigt att du som verkar vara en riktigt borgerlig väljare inte vet vad borgarna vill införa som tex höjd A-kassa ?

Yankeee
2006-09-21, 18:24
Vad menar du med ansvarig?

Det är klart att man till en viss gräns är ansvarig för sina egna val, men eftersom man inte kan förutsäga vad som kommer att ske i framtiden så kan man ju bara agera efter de mest troliga skeenderna. Utfallsträden för valen växer allt för snabbt för att man ska kunna planera för alla möjliga alternativ.

Alla dessa "felaktiga" val som man ska vara "ansvarig för" är ofta de objektivt bästa valen vid tidpunkten för själva valet. Tyvärr lever vi i en dynamisk värld, där "rätt" och "fel" ofta byter plats. Om man skulle tvinga alla att konsekvent vara ansvariga för sina "felaktiga" val skulle ju ingen kunna ta ett beslut som inte rörde mer än kanske högst en timme framåt i tiden.

Till exempel har jag några gånger missat tåget från Stockholm till Linköping eftersom en kombination av två bussar och två pendeltåg varit inställda. Det har aldrig varit särskilt viktigt att komma fram någon särkild tid, men ponera att jag ska till ett viktigt möte. Ska jag då sluta använda mig av SL? Kanske man inte kan lita på SJ heller? Tågen kan ju gå sönder. Ta bilen? Kanske inte så säkert heller. Det enda som skulle fungera skulle ju vara att gå hela vägen. Alla 25 mil. Det skulle ju gå om jag inte trampade snett och vrickade foten. Det finns inget sätt som du kan vara säker på att komma i tid till ditt möte, oavsett vilka val du gör.


Ansvarig är kanske fel ord. Vissa verkar hur som helst vara i behov att skylla på någon när man själv misslyckas.

Ni verkar vara medvetna om att era val kan vara "fel". Trots det känner ni ett behov av att skylla på någon annan än er själva när ni gör ett val som ni redan innan vet är "fel".

Inget är 100% säkert. Det är inte vad som är viktigt. Det viktiga är att man ska gå till sig själv när något går snett, inte försöka lägga skulden på någon annan.

Yankeee
2006-09-21, 18:25
Det är du som påstår att alliansen ska genomföra ditten och datten, det är du som ska visa en vettig källa säger yankee om det som jag räknade upp.
Så mitt svar blir har du inte följt med i valrörelsen eller har du inte läst vad dom borgerliga partierna vill?
Allt som jag räknade upp har dom olika borgerliga partierna sagt själva att dom vill införa och om man har lite politisk vilja eller intresse så är det bara att gå in på Folkpartiets,Moderaternas,Centerns och kristdemokraternas sidor så hittar du säkert mina gosaker som jag tagit upp.
Men jag tycker det är väldigt konstigt att du som verkar vara en riktigt borgerlig väljare inte vet vad borgarna vill införa som tex höjd A-kassa ?

Ge en konkret källa som visar att det du påstod är sant och ska genomföras. Så svårt kan det inte vara.

jwzrd
2006-09-21, 18:27
Det är du som påstår att alliansen ska genomföra ditten och datten, det är du som ska visa en vettig källa säger yankee om det som jag räknade upp.
Så mitt svar blir har du inte följt med i valrörelsen eller har du inte läst vad dom borgerliga partierna vill?
Allt som jag räknade upp har dom olika borgerliga partierna sagt själva att dom vill införa och om man har lite politisk vilja eller intresse så är det bara att gå in på Folkpartiets,Moderaternas,Centerns och kristdemokraternas sidor så hittar du säkert mina gosaker som jag tagit upp.
Men jag tycker det är väldigt konstigt att du som verkar vara en riktigt borgerlig väljare inte vet vad borgarna vill införa som tex höjd A-kassa ?

Är det rimligt att fälla regeringen innan den börjat? Om inte så ser jag inte varför du fortsätter.

Gandalf
2006-09-21, 18:27
Så du menar på allvar att du aldrig hört talas om höjd avgift till A-kassan och du är en borgerlig väljare :laugh:
Ids inte länka till dom borgerliga partiernas sidor utan det får du leta upp själv.

Yankeee
2006-09-21, 18:29
Så du menar på allvar att du aldrig hört talas om höjd avgift till A-kassan och du är en borgerlig väljare :laugh:
Ids inte länka till dom borgerliga partiernas sidor utan det får du leta upp själv.

Du menar på allvar att du inte har några belägg för det du påstår?

Baan
2006-09-21, 18:31
Det är ju detta allt handlar om. Antingen förklarar du varför du inte gjorde något under en längre period - eftersom det är ditt ansvar - eller så har du inga hål.

Jag tycker inte jobbsökande och sjävlstudier för att öka kompetensen låter så hemskt...

jwzrd
2006-09-21, 18:32
Jag tycker inte jobbsökande och sjävlstudier för att öka kompetensen låter så hemskt...

I så fall ser jag inte varför du tycker att det är ett hål i CV:t.

Baan
2006-09-21, 18:34
I så fall ser jag inte varför du tycker att det är ett hål i CV:t.

Då tar jag väl tillbaks det då om det lät som jag menade det. Jag trodde du ansåg att det är ett hål i CV:n.

jwzrd
2006-09-21, 18:35
Då tar jag väl tillbaks det då om det lät som jag menade det. Jag trodde du ansåg att det är ett hål i CV:n.

Jag vet att du trodde det, jag påstod däremot inte det.

Gandalf
2006-09-21, 18:39
"Centerpartiet vill att fler går från bidrag till arbete. Det innebär dels att vi sänker skatterna, men också att vi sänker ersättningsnivån i arbetslöshetsförsäkring."
Detta är bara en utdrag som jag hittade på Centerns sida

http://www.centerpartiet.se/templates2/NewsPage.aspx?id=36297


Och om du orkar Yankee eftrsom du inte följt med i valrörelsen eller vet vad dom borgerliga partierna vill så kan du ju själv gå in på Centerns sida som jag länkar till och så kan du gå in på Folkpartiets,Moderaternas och kristdemokraternas sidor så kommer du att hitta allt som jag räknade upp och mer därtill.
Det är ju väldigt konstigt att man måste visa på så självklara saker till en borgerlig väljare så jag undra om du vet vad du har röstat på?

Baha
2006-09-21, 18:41
Inget är väl egentligen klart ännu alls känns det som, finns det ngt som man kan vänta sig med bestämd säkerhet?



skönt man redan haft friåret iaf, riktigt skönt var det. Den som tog över efter mig är iaf kvar på arbetsplatsen så ledde ju iaf till ett jobb för hnm.

Baan
2006-09-21, 18:44
Jag vet att du trodde det, jag påstod däremot inte det.

Mycket bra.

jwzrd
2006-09-21, 18:45
"Centerpartiet vill att fler går från bidrag till arbete. Det innebär dels att vi sänker skatterna, men också att vi sänker ersättningsnivån i arbetslöshetsförsäkring."
Detta är bara en utdrag som jag hittade på Centerns sida

http://www.centerpartiet.se/templates2/NewsPage.aspx?id=36297


Och om du orkar Yankee eftrsom du inte följt med i valrörelsen eller vet vad dom borgerliga partierna vill så kan du ju själv gå in på Centerns sida som jag länkar till och så kan du gå in på Folkpartiets,Moderaternas och kristdemokraternas sidor så kommer du att hitta allt som jag räknade upp och mer därtill.
Det är ju väldigt konstigt att man måste visa på så självklara saker till en borgerlig väljare så jag undra om du vet vad du har röstat på?

Alltså, vad är det du försöker säga egentligen?

Gandalf
2006-09-21, 18:53
jwzrd, Jag räknade upp vad Alliansens partier har sagt och vad dom vill göra och då sa Yankee att jag pratade goja och då hänvisade jag honom till Folkpartiet,centern,Moderaterna och kristdemokraternas sidor så att han själv kunde se att det jag räknat upp stämmer.
Men han gjorde sig rolig över mig och sa att eftersom jag inte länkade honom så ljög jag så därför gav jag honom ett exempel från Centerns sida som visade på en av saken jag sagt och det var att dom ska sänka ersättningen i A-kassan.
Det förstår ju var och en att om jag skulle länka till alla dom sakerna jag tog upp så skulle jag ju få länka till hur många borgerliga sidor som helst eftersom uppgifterna inte står samlade på en sida, så är man så jävla ovetande om vad dom borgerliga partierna sagt och vill göra är så måste man ju vara helt ovetande om politik.

jwzrd
2006-09-21, 19:05
jwzrd, Jag räknade upp vad Alliansens partier har sagt och vad dom vill göra och då sa Yankee att jag pratade goja och då hänvisade jag honom till Folkpartiet,centern,Moderaterna och kristdemokraternas sidor så att han själv kunde se att det jag räknat upp stämmer.
Men han gjorde sig rolig över mig och sa att eftersom jag inte länkade honom så ljög jag så därför gav jag honom ett exempel från Centerns sida som visade på en av saken jag sagt och det var att dom ska sänka ersättningen i A-kassan.
Det förstår ju var och en att om jag skulle länka till alla dom sakerna jag tog upp så skulle jag ju få länka till hur många borgerliga sidor som helst eftersom uppgifterna inte står samlade på en sida, så är man så jävla ovetande om vad dom borgerliga partierna sagt och vill göra är så måste man ju vara helt ovetande om politik.

Ok, jag måste helt enkelt ha missat inlägget där Yankeee käftar emot borgerliga förslag.

PowPow
2006-09-21, 19:10
Ett mer internationellt perspektiv. Ett utdrag av en artikel skriven av Polly Toynbee, politisk expert på The Times (om jag inte minns fel):

"Sverige må vara förvirrat efter den politiska vändningen och regeringsskiftet - men blunda då ett ögonblick och tänk på hur valutgången kommer att påverka resten av världen.

Har Sverige svängt högerut? Har denna sinnebild för det goda center-vänsterstyret alltså fallit? Om en administration som på ett så kompetent sätt skapat en tillväxt som resten av Europa villigt skulle offra livet för faller, vilket omen är det inte för andra center-vänsterregeringars framtid? Plötsligt finns inte någon gyllene symbol att peka på längre. Alla de böcker, pamfletter, artiklar och lärda skrifter som prisat Den svenska modellen måste makuleras och skrivas om."

Artiklen i sin helhet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=574434

Kollade papersvarienen av DN. Herr Toynbee var sverigeexpert och skrev för the Guardian, inte The Times. om någon brydde sig :D

Kirkpatrick
2006-09-21, 19:13
Har jag en viktig tid att passa ser jag till att ha som mål att vara där iallafall 30 minuter innan ifall tåg/buss är föresenade/inställda/whatever. Kommer jag för sent iallafall är det självklart mitt fel, vems fel är det annars? Jag var inte tillräckligt förutseende. Förhoppningsvis vet jag bättre nästa gång.

Poängen med mitt inlägg var att det inte går att vara så pass förutseende att du alltid kan vara i tid. Det är klart man försöker vara i god tid, till och med väldigt god tid inför ett viktigt möte, men du kan aldrig vara säker på att komma dit iallafall.

Om mötet ligger nära kan du vara rätt säker på att klara det. Man kaan alltid gå/springa som sista utväg. Ligger mötet 20 mil bort är det inte så lätt. Ok. Tåget gick sönder första gången du skulle dit. Så nästa gång tar du tåget som går 3 timmar tidigare. Men om det också går sönder då, och taxin du då skulle ta från det tåget också går sönder? Om du bryter ner det på mindre och mindre nivå kommer du till sist fram till att du måste gå till mötet för att vara riktigt, riktigt säker. Och även då är du beroende av att din kropp/dina skor håller.

Om mötet är i USA? Då måste du simma över. Och det kanske inte går så bra. Det är naturligtvis extrema fall. Men du kan aldrig vara helt säker på att komma fram i tid oavsett hur bra du planerar. Det går inte att vara helt säker. Du kan bara vara mer eller mindre säker på att komma fram i tid beroende på när du startar. Du måste starta tidigare och tidigare beroende på hur långt det är till mötet, och beroende på vilka problem som kan uppstå. Men det går ändå inte att undvika vissa saker. Ta till exempel alla människor som fastnade i pendeltåget utanför Flemingsberg, när en elledning föll ner över tåget och gjorde ytterhöljet strömförande. Är det nu dessa människors fel att de kom försent till sina jobb/möten? Hur skulle de ha kunnat undvikit det? Genom att ta ett tåg dagen innan och sedan sitta utanför jobbet/möteslokalen hela natten? Ska de agera så varje dag? Det är varken rimligt eller möjligt och det tror jag att du förstår själv.

Jag säger inte att man ska skylla allt på någon annan. Man ska stå för allt som man kan påverka själv med rimlig ansträngning. Men ibland så är saker faktiskt ingens fel. Eller någon annans fel. Om du skulle vara på väg till jobbet och plötsligt fastnar i en gisslansituation utanför en bank? Är det ditt fel? Skulle du ha vetat om att rånet pågick och tagit en annan väg? Om någon annan person kör in i din bil och du måste stanna på plats för att bärga bort bilen? Åh, jag glömde ju, du åker ju alltid till jobbet två timmar i förväg bara ifall något sådant skulle hända. Och går ut till bilen en timme före det ifall den inte skulle starta så du hinner laga den i tid till att åka till jobbet två timmar före du börjar. Och har tre-fyra olika batteridrivna (strömmen kan gå!) väckarklockor där du byter batterier efter ett schema så att de inte tar slut samtidigt? Eller?

Skärp dig. Man kan inte förvänta sig att en människa ska kunna förutse/vara ansvarig för allt som kan hända.

jwzrd
2006-09-21, 19:17
Poängen med mitt inlägg var att det inte går att vara så pass förutseende att du alltid kan vara i tid. Det är klart man försöker vara i god tid, till och med väldigt god tid inför ett viktigt möte, men du kan aldrig vara säker på att komma dit iallafall.

Om mötet ligger nära kan du vara rätt säker på att klara det. Man kaan alltid gå/springa som sista utväg. Ligger mötet 20 mil bort är det inte så lätt. Ok. Tåget gick sönder första gången du skulle dit. Så nästa gång tar du tåget som går 3 timmar tidigare. Men om det också går sönder då, och taxin du då skulle ta från det tåget också går sönder? Om du bryter ner det på mindre och mindre nivå kommer du till sist fram till att du måste gå till mötet för att vara riktigt, riktigt säker. Och även då är du beroende av att din kropp/dina skor håller.

Om mötet är i USA? Då måste du simma över. Och det kanske inte går så bra. Det är naturligtvis extrema fall. Men du kan aldrig vara helt säker på att komma fram i tid oavsett hur bra du planerar. Det går inte att vara helt säker. Du kan bara vara mer eller mindre säker på att komma fram i tid beroende på när du startar. Du måste starta tidigare och tidigare beroende på hur långt det är till mötet, och beroende på vilka problem som kan uppstå. Men det går ändå inte att undvika vissa saker. Ta till exempel alla människor som fastnade i pendeltåget utanför Flemingsberg, när en elledning föll ner över tåget och gjorde ytterhöljet strömförande. Är det nu dessa människors fel att de kom försent till sina jobb/möten? Hur skulle de ha kunnat undvikit det? Genom att ta ett tåg dagen innan och sedan sitta utanför jobbet/möteslokalen hela natten? Ska de agera så varje dag? Det är varken rimligt eller möjligt och det tror jag att du förstår själv.

Jag säger inte att man ska skylla allt på någon annan. Man ska stå för allt som man kan påverka själv med rimlig ansträngning. Men ibland så är saker faktiskt ingens fel. Eller någon annans fel. Om du skulle vara på väg till jobbet och plötsligt fastnar i en gisslansituation utanför en bank? Är det ditt fel? Skulle du ha vetat om att rånet pågick och tagit en annan väg? Om någon annan person kör in i din bil och du måste stanna på plats för att bärga bort bilen? Åh, jag glömde ju, du åker ju alltid till jobbet två timmar i förväg bara ifall något sådant skulle hända. Och går ut till bilen en timme före det ifall den inte skulle starta så du hinner laga den i tid till att åka till jobbet två timmar före du börjar. Och har tre-fyra olika batteridrivna (strömmen kan gå!) väckarklockor där du byter batterier efter ett schema så att de inte tar slut samtidigt? Eller?

Skärp dig. Man kan inte förvänta sig att en människa ska kunna förutse/vara ansvarig för allt som kan hända.

Du gör en stor poäng av att någon inte kan förutse allt, det har du rätt i. MEN du lyckas inte koppla det till varför du inte själv ändå har ansvar för dina beslut, din framtid och vilka dina möjligheter är och blir.

aliquis
2006-09-21, 19:22
Det finns massor med människor som har svårt att försörja sig och sina familjer, men att olika typer av arbete ger varierande inkomst är väl knappast något som är chockerande?Har fortfarande inget med saken att göra. "men så är det, då skall det vara så"..Klyftorna existerar knappast i dagens sverige på det sätt som du verkar tro - "arbetare" tjänar ofta bättre än "tjänstemän" och det är väldigt få i Sverige som går på knäna ekonomiskt utan en eller flera orsaker dom själva har viss kontroll över.Beror nog på vilken arbetartjänst det rör sig om, om det är typ bygg osv är väl antagligen arbetsförhållandena, eventuellt tiderna och familjelivet sådant som gör livet hårdare än många andra jobb. Detta kommer knappast att förändras vare sig det är soussar eller högerspöken i regering.Antagligen inte signifikant nej.Utbud och efterfrågan Ali.. att städa ett trapphus är något en större del av befolkningen kan göra tillfredsställande än säg - sköta en maskin som precisionssvarvar komponenter till tryckpressar, alltså kommer den personen som gör det sistnämnda ha en högre lön än trappstädaren.Så därför skall maskiningenjörer städa trapphus?Det är inte så jävla komplicerat. Däremot skulle trappstädaren, i teorin, kunna lära sig precisionssvarva komponenter till tryckpressar och därigenom höja sin inkomst.

Att ivra på en utjämning av "klyftorna" (löneklyftor antar jag att du syftar på?) genom ett handfast statligt ingripande... är befängt i en marknadsekonomi. Ett grepp som skulle innebära ett långsiktigt ekonomiskt kaos, jag menar.. vem vill härda ut långa utbildningar eller tråkiga jobb om man får mer eller mindre samma lön vad man än gör?Vettefan om det är de tråkiga jobben som är välbetalda, telefonist någon? Pluggar gör man för att man har ett intresse och vet vad man vill jobba med, inte för att bli rik. Iaf inte jag.Ali - ut i världen, den riktiga världen och ta den i din famn.
Du behöver smaka på verkligheten ffs.Hur bidrar du Ali?Ge mig ett jobb så.
Fyfan vilken motbjudande attityd och fullständigt vidrig inställning aliquis har. Jag kan faktiskt inte säga så mycket mer än att jag blir äcklad. Varför arbetar du inte själv aliquis? Du har det ju fett, kan inte du sluta vara så himla lat och arbeta istället? Varför måste Pez försörja dig?Det där finns det ju inget bra svar på, för vad jag än säger så kommer ju de som väljer att tolka det så tolka det som att jag bara skyller ifrån mig.

Men i korthet så efter gymnasiet sökte jag civilingenjörsutbildningar som jag inte kom in på, så jag läste ett år it/pc-samordnare istället.

Året därpå sökte jag dataingenjör istället och kom in och började på det, i klassen träffade jag en kille ifrån linköping som jag brukade snacka med på föreläsningarna och göra labbar med.

I tvåan fick han dock möjligheten att plugga vidare i linköping istället så han tog den och flyttade hem istället och jag blev själv kvar och hade ingen att göra labbar med, eller fick vara med någon annan grupp eller så, och eftersom jag inte är så social av mig blev det oftast av att jag gjorde dem själv, i något ämne gjorde jag de med några andra men då hade de ofta förberett saker i förväg tillsammans så det blev inte så bra ändå.

Till vårterminen flyttade jag hemifrån och trodde att nu skulle jag umgås mer med de jag kände, hela eller halva terminen bestod av systemkonstruktion på 10 eller 20p som bara innehöll fem föreläsningstillfällen. Utan att gå in på varför så kan jag säga att jag inte var så glad i livet, och vid några tillfällen spenderade jag tiden med att snacka med folk över Internet tills det blidde sent. På den där tiden åt jag bara en gång om dygnet och då mitt på natten så jag var väl inte så pigg heller. Jag tror att jag bara gick på 2 eller 3 av föreläsningarna, jag gick även hos en psykiatiker och det var väl tal om jag skulle sjukskriva mig och skippa skolan ett år men det ville jag inte så saker o ting blev lite efter istället.

I trean kom killen från linköping tillbaka men då började han i tvåan istället så vi hamnade i otakt, några labbar blev kvar även detta år.

Efteråt hade jag inga pengar så jag sökte försörjningsstöd och två veckor senare fick jag gå på något mötte för "vuxendagis" som jag sedan deltog i något år, men de flesta där sökte praktik eller nya utbildningar men jag hade ju redan läst utan att vara klar så tanken var väl att jag skulle komplementera upp saker o ting. Men det blev liksom inte av när man satt av tiden där 9-15.

Sedan fixade jag väl någon kurs då o då men inte mycket.

Sökte praktik på alla datorrelaterade ställen som jag kunde hitta i telefonkatalogen men det vettefasiken hur många som ens hörde av sig, skickade iväg någon ansökan här o där och fick svar tillbaka på en lagertjänst där de sade att de hade fått över 350 ansökningar, kändes som det var rätt värdelöst att ens försöka få något då, för någon som söker jobbet har ju antagligen någon bekant på rätt ställe som kan snacka in dem.

På den där tiden sades det att det gick över 300 arbetssökande per plats i Örebro medans det gick 13 per plats i Stockholm, så om man är Stockholmare är det kanske svårt att förstå skillnaden.

Sedan har det väl gått en del tid på ingenting och väntan på praktik eller något, har inte orkat söka något jobb på länge nu och det är väl mest lathet, och att jag tyckte det kändes genant att inte ha utbildningen klar och att de bara skulle fråga vad fasiken jag har gjort med tiden eller varför den inte är klar. Nu är den klar men det har inte blivit av. Var snack om en praktikplats på SCB runt nyår förra året men så skulle de strukturera om så det fick bli i mars istället, men då skulle de få en ny chef så hon behövde komma in i jobbet så det blev april, sedan blev det väl tillsvidare eller något tills vi träffades och kom fram till att det snart var sommar så att det nog inte kunde bli av förens i september, nu är det september och jag har inte hört något mer. (och nej, det är inte jag som sköter kontakten..)

Nu kan jag ju söka saker och ting, men jag vill som sagt helst inte jobba med "fel jobb" eftersom det bara blir ännu mindre intressant med min utbildning då, och att få "rätt jobb" utan kontakter är inte alltför lätt. Varför skulle någon beställa mig som inte har jobbat inom området förr?

När jag var yngre levde jag väl med illusionen att arbetsförmedlingen fungerade så att man anmälde sig som arbetssökande och att de mer eller mindre fixade jobb åt en, men så fungerade det ju inte riktigt. Det är tom med så att man visst inte ens står som arbetssökande längre när man är i tramsåtgärderna, antagligen för att man skall bort från statistiken.

Bara för att: Vad gör en 40årig grek för att få ett jobb?

Men jag har väl ingen bra ursäkt mer än kass social kompetens eller något =P

z_bumbi
2006-09-21, 19:25
Varför inte svara istället för att undvika som du har gjort i tre sidor nu?

Jag var inte medveten om att jag unvikder något men jag har ju redan gett ett exempel och du var ju inte intresserad av fler?

Om du vill kan du ersätta fjärilsfångare med historialärare på gymnasienivå och permafrost med riksdagsbeslut, så ett nytt exempel denna gång direkt ur verkligheten.

Det är väldigt svårt i mina ögon att som student vara ansvarig för att ett tidigare mycket vanligt ämne, med lärarbrist, försvinner från läroplanen dagarna innan examen.

aliquis
2006-09-21, 19:47
Blir man arg på någon annan än sig själv för att man har slarvat bort 5 års utbildning är det något som är fel i huvudet på personen i fråga.Nu har det ju redan nämnts, men jag tänkte nämna lärarna som exempel där det har sagts att det har varit brist och sedan kommer de på att ojsan, det var det ju visst inte.Hörde igår att högkostnadsskydden på medicin skulle ev ryka helt.??
Katastrof? Stackars alla jävlar med en kronisk sjukdom, tex diabetes i såfall. Sen ville dom ta bort förmögenhetsskatten med...Det senare har vi väl vetat hela tiden iofs. Klart du skall betala din medicin själv, ditt eget fel om du är född med kassa gener.Så här i efterhand ångrar ja att jag inte la min röst på S, men är iallfall glad att jag la den åt rätt håll...Spelar ju ingen roll om du lade den på S eller V, det hade ju inte gjort någon skillnad om du hade valt det ena istället för det andra.Vi har väl gått igenom allt det här tidigare. Varför kan du inte läsa alla de inlägg från människor här som vill veta varför du, eller vem som helst för den delen, ska försörjas av någon annan? Svara på det nu.Enda jag kan säga är att jag inte hade planerat att vara arbetslös, och jag tror ärligt talat inte att det var planen för så många andra heller. Jag vet inte om det är så mycket att vara avundsjuk på heller, många med jobb som hade velat byta?Varför ska mina skattepengar betala någon annans nöjen i form av museibesök?För att det ger ett rikare liv och utbildar folket eller något. Jag tycker iofs inte att det behövs en anledning, jag har som sagt inget emot att saker o ting drivs gemensamt.Angående spelmonopolet så undrar jag varför den branschen helt plötsligt inte ska tillåtas generera intäkter åt "de rika", dvs aktieägarna som idag består till en inte oansenlig del småsparare.Fast "småsparare" har ju inte alls samma möjligheter att försörja sig på det/bli ännu rikare som de som har mer pengar att investera, via staten går ju pengarna istället till de som behöver det mest, eller i det här fallet visst sporten, även om jag ger blanka fan i den personligen ;)När dessutom spelmonopolet utvecklats till att bli en kassako för staten, administrerad av finansdepartementet(!), istället för den spelreglerande funktion den motiveras med.Att säga att man är emot spel och alkohol och sedan själv sälja det är knepigt ja. Det bästa vore väl om det förbjöds helt, iaf spel där inte alla insatser delas ut i form av vinst.Och som jag redan antytt, idrottsrörelsen, om den ska subventioneras av staten, behöver inte få detta stöd genom att vi kraftigt snedvrider en marknad och försämrar på så vis förutsättningarna för alla som spelar. Öronmärkningen är inte den nödvändighet som Bosse Ringholm et al försökt få oss att tro.Nu hade det väl inte spelat så stor roll om pengarna gick direkt till sporten eller om pengarna hade hamnat i en gemensam kassa som det sedan togs pengar ifrån till sportaktiviteter.Det enda som där diskuteras är att man inför ett bättre högkostnadsskydd i tandvårdsförsäkringen.Jag hörde igår att socialdemokraterna hade haft någon ide om att tandvård skulle bli gratis till 24 och sedan kosta max en 3-400kr vid vård som mest oavsett vad som skulle göras. Är det andra alternativet bättre?Ja, vaddå då om det är en låg lön hos en rik person? Jag ser inte problemet. Är det förnedrande att jobba för någon som har mer pengar än man själv? Alla kan ju inte ha lika bra lön hela tiden.Du ser inga som helst fel i att själv plocka ut 121kkr i månadslön och sedan ge någon 4kkr? Det vore perfekt om alla jobbade för 4300kr/mån?Vad spelar det för roll? Den enda man har att skylla är sig själv, vet inte hur du lyckas resonera dig fram till något annat.Se ovan, man kanske får råd/uppfattningen om att det är bra att läsa något som det sedan inte var bra att läsa. Rätt dumt att ha utbildningsplatser för något som inte behövs till att börja med.Du kan lägga fram hur många scenarion som helst, det ändrar inte att man får skylla sig själv. Vem är det annars som väljer utbildning, pluggar, inte utnyttjar tiden optimalt, inte inser riskerna med att utbilda sig med smal inriktning?Alla kan inte bli samhällsvetare...Exakt, civilingenjörstiteln har inte med saken att göra. Jag är glad att vi är överrens om att det ska saknas betydelse.Där tror jag att du inte alls resonerade på samma sätt som jag gör. Vad jag menar är att tills jag/någon inte har fått chansen så är det väl jävligt svårt att uttala sig om förmågan? Att du sedan tror att du är skitelite för att du kodar java utan utbildning är en annan sak...

Dessutom, hur många har inte fått höra hur viktigt det är att ha akademiska meriter?

jwzrd
2006-09-21, 19:51
Där tror jag att du inte alls resonerade på samma sätt som jag gör. Vad jag menar är att tills jag/någon inte har fått chansen så är det väl jävligt svårt att uttala sig om förmågan? Att du sedan tror att du är skitelite för att du kodar java utan utbildning är en annan sak...

Dessutom, hur många har inte fått höra hur viktigt det är att ha akademiska meriter?

Men, hur många jobb har du sökt? Varför fick du inte jobben? Vad har du gjort för att försöka komma till rätta med eventuella svagheter som kan vara orsaken?

aliquis
2006-09-21, 19:53
Slopad avdragsrätt för fackavgiften, Höjd A-kassa med ca 300 i månaden, Höjd bilförsäkring med det dubbla,förlängd visstidsanställning från 12 till 24 månader, Sänkt A-kassa ersättning, Svårare för studenter att få A-kassa då studentvillkoret tas bort, Lättare att avskeda folk, Tar bort det förstärkta anställningsskyddet för personer över 45 år, Utförsäljning av Telia Sonera o Nordea o SAS o OMX o Vasakronan o SBAB o Vin & Sprit som kommer att beröra tiotusentals anställda och kanske försäljning av SJ o vattenfall o LKAB o Sveaskog, Tar bort det statliga stödet till byggandet av lägenheter och vips så får byggjobbarna ställa sig i kön på arbetsförmedlingen, Två karensdagar, Sänkt sjukersättning, Sänkt förtidspensions ersättning, Sjukintyg från första dagen, Ingen sjuklön om du skadat dig genom idrottsskada på fritiden, Socialförsäkringarna ska privatiseras så då beror det på vad du jobbar med mm och vad du själv betalar, Utförsäljningar av sjukhus mm, Avskaffar bibliotekslagen så att tex avgifter kan tas ut på boklån, Minska stödet till studieförbunden.

Detta är förslag som dom borgerliga partierna pratat sig varma för och jag kunde tagit upp mycket mer men detta kanske räcker för stunden för att folk ska inse att mycket roligt kan hända dom kommande åren, ja roligt beror ju förstås för är man arbetslös, sjukpensionär, arbetare mm så blir det ju inte så roligt.:cool:Men det blir mycket mer jobb! Många fler än med sossarna!½ Ja, kanske iaf... Men det är ju inte säkert...

aliquis
2006-09-21, 19:59
Jag skulle vilja veta vad Yankeee aka bror duktig tycker att alla människor som trots att det hade varit smart INTE skapade sig ett kontaktnät under studierna, eller de som INTE har jobbat på några år. Skall de bara skylla sig själva o självdö?

Jag undrar dessutom vad Bolio själv sysslar med, och även hans mamma, pappa och eventuellt resterande familj.

Det vore även intressant att få veta vad alla andra som kritiserar arbetslösa själva jobbar med, hur de fick jobbet och vad deras föräldrar gör.

jwzrd
2006-09-21, 20:03
Jag skulle vilja veta vad Yankeee aka bror duktig tycker att alla människor som trots att det hade varit smart INTE skapade sig ett kontaktnät under studierna, eller de som INTE har jobbat på några år. Skall de bara skylla sig själva o självdö?

Jag undrar dessutom vad Bolio själv sysslar med, och även hans mamma, pappa och eventuellt resterande familj.

Det vore även intressant att få veta vad alla andra som kritiserar arbetslösa själva jobbar med, hur de fick jobbet och vad deras föräldrar gör.

Min farsa är sjukpensionär, morsan är omskolad ingentingallssomjobbadepåettlager till chef - jag vill inte säga var. Jag själv har ingen utbildning och du vet vad jag jobbar med.

Kirkpatrick
2006-09-21, 20:16
Du gör en stor poäng av att någon inte kan förutse allt, det har du rätt i. MEN du lyckas inte koppla det till varför du inte själv ändå har ansvar för dina beslut, din framtid och vilka dina möjligheter är och blir.

Det har jag väl aldrig sagt? Det är klart att du har ansvar för dina beslut, din framtid och dina möjligheter. Det är bara det att ditt ansvar inte alltid är 100%. Det är olika stort beroende på dina förutsättningar och under vilken tidsrymd/omfattning ditt beslut omfattar.

Att komma i tid till ett möte är nästan alltid till 100% ditt ansvar. Att börja en utbildning som 5 år senare kommer att ge dig stor chans till ett jobb är inte till lika stor grad ditt ansvar, eller snarare, du kan aldrig(ytterst sällan) välja en utbildning där du kan vara säker på att få ett jobb senare. Det är oftast litet av en chansning. Jag kan förstå att man känner sig lurad när alla säger att det behövs lärare, man väljer att utbilda sig till lärare, och när man är klar visar det sig att det inte alls behövs några lärare. Allting baserat på de enda undersökningar man hade tillgång till före valet. Jag skulle faktiskt säga att ingen utbildning verkade mer säker för några år sedan än lärare, men nu är verkligheten en annan. Jag kan inte se vad dessa skulle tjäna på att klaga direkt, men jag tycker att det är otroligt orättvist att anklaga dessa för att få "skylla sig själva" och "valt en bättre utbildning".

Rent generellt håller jag med om att man inte ofta har någonting att skylla på, men jag fullkomligen avskyr inställningen att man är helt ansvarig för hela sin livssituation tack vare att man gjort val. Javisst, om man visste det precisa utfallet av alla val, då skulle man var helt ansvarig, men så är ju inte fallet. Man väljer det man tror är bäst, och sedan får man leva med resultatet. Jag tror dock inte att det alltid är en själv som är ensam ansvarig för resultatet.

Nu menar jag naturligtvis inte att alla som går en utbildning automatiskt ska få det jobb de vill ha, jag bara argumenterar för att varje utbildning är en större eller mindre chansning. Ett exempel: Några högskolor skulle lätt kunna bli av med examensrätten i vissa ämnen. Om man nu är student där och har gått i två år när examensrätten dras in, är man ensamt ansvarig för ens numer "förstörda" utbildning då?

jwzrd
2006-09-21, 21:18
Det har jag väl aldrig sagt? Det är klart att du har ansvar för dina beslut, din framtid och dina möjligheter. Det är bara det att ditt ansvar inte alltid är 100%. Det är olika stort beroende på dina förutsättningar och under vilken tidsrymd/omfattning ditt beslut omfattar.

Att komma i tid till ett möte är nästan alltid till 100% ditt ansvar. Att börja en utbildning som 5 år senare kommer att ge dig stor chans till ett jobb är inte till lika stor grad ditt ansvar, eller snarare, du kan aldrig(ytterst sällan) välja en utbildning där du kan vara säker på att få ett jobb senare. Det är oftast litet av en chansning. Jag kan förstå att man känner sig lurad när alla säger att det behövs lärare, man väljer att utbilda sig till lärare, och när man är klar visar det sig att det inte alls behövs några lärare. Allting baserat på de enda undersökningar man hade tillgång till före valet. Jag skulle faktiskt säga att ingen utbildning verkade mer säker för några år sedan än lärare, men nu är verkligheten en annan. Jag kan inte se vad dessa skulle tjäna på att klaga direkt, men jag tycker att det är otroligt orättvist att anklaga dessa för att få "skylla sig själva" och "valt en bättre utbildning".

Rent generellt håller jag med om att man inte ofta har någonting att skylla på, men jag fullkomligen avskyr inställningen att man är helt ansvarig för hela sin livssituation tack vare att man gjort val. Javisst, om man visste det precisa utfallet av alla val, då skulle man var helt ansvarig, men så är ju inte fallet. Man väljer det man tror är bäst, och sedan får man leva med resultatet. Jag tror dock inte att det alltid är en själv som är ensam ansvarig för resultatet.

Nu menar jag naturligtvis inte att alla som går en utbildning automatiskt ska få det jobb de vill ha, jag bara argumenterar för att varje utbildning är en större eller mindre chansning. Ett exempel: Några högskolor skulle lätt kunna bli av med examensrätten i vissa ämnen. Om man nu är student där och har gått i två år när examensrätten dras in, är man ensamt ansvarig för ens numer "förstörda" utbildning då?

Vad innebär att jag har 95% av ansvaret? Ansvar har man inte delvis. Antingen ansvarar man för något eller så gör man det inte.

Sen skriver du utifrån ett perspektiv som ändå innebär att bara du väljer rätt utbildning så du garanterad ett jobb i slutänden. Jag tycker att det är en orimlig utgångspunkt. Du måste givetvis tänka dig mycket noga för och undersöka din situation hela tiden så att du maximerar dina möjligheter genom att hela tiden vara smart. Men i slutänden är det ändå du som måste se till att det är just dig någon vill anställa. Det kommer aldrig att handla primärt om att du har just 27 kurser av rätt slag - har du någonsin sett en annons som specificerar en kurs? - utan om att det du kan är relevant - och det ändras faktiskt inte så mycket - och att du är duglig.

aliquis
2006-09-21, 21:44
Då får man väl se till att ha en ekonomi så att man klarar sig medan man letar jobb?Hur många tror du har det utan att någonsin ha jobbat tidigare? Någon minister sade väl en gång i tiden att man skulle ha minst 2 årslöner undansparade eller något sådant, det är ju lätt för henne att säga...Fast sådana situationer är ju knappast något problem om man lägger tid och energi på att bygga kontaktnätHur många gör det då? Och om man inte gör det vad gör man då? Jag snackade med i princip en kille under tiden som jag pluggade.Nej, att inte alls leva på bidrag borde vara det självklara valet. Hittar man inte rätt jobb på en gång får man ta det som finns. Varför skall man ha bidrag för att man är lat och lite för "fin" för vanliga skitjobb?Dessutom ur en annan aspekt, om vi antar att det inte finns hur mycket jobb idag och att dom som är arbetslösa inte alla är enbart lata, varför ska ingenjörer ta jobb från dom som faktiskt inte har så mycket välja på förutom dom här jobben som inte kräver någon speciell kompetens?Det är ju faktiskt så att ALLA inte kan jobba på McDonalds, 25% av Sveriges vuxna befolkning (eller ja, den i arbetsför ålder) jobbar ju inte av någon anledning. Visst att många passerar säg McDonalds och Telefonistföretagen, men det är ju just det de gör... Inte känns det som Sverige eller samhället i stort blir så mycket roligare av att vi har en jävla massa telefonister som sitter o försöker störa folk heller.Friår och plusjobb försvinner
Alliansen har utlovat raska tag med arbetsmarknadspolitiken, och såväl friår som plusjobb kommer att försvinna senast vid årsskiftet, uppger Sveriges Radios Ekot.

Tur att man redan haft ett friår och det var jävligt skööönt och det var ju roligt för den arbetslöse att få jobba ett år.
Sedan så är det som jag räknat upp vad partierna själva sagt att dom vill göra så jag undrar på grund av Yankeees sågning varför han inte tror på vad partierna sagt att dom ska göra?
Sitter du inne på andra uppgifter eller vadå?Ja, helidiotiskt att ta bort friår. Det finns ju inte jobb så det räcker åt alla och varför skall då de som redan har ett jobb jobba ihjäl sig när de skulle kunna få byta med någon som är arbetslös, få villa upp sig själva lite samtidigt som den arbetslöse kommer in på marknaden och antagligen får lättare att få ett riktigt jobb lite senare.Hur många jobb har friår och plusjobb gett?Säkert fler än vad avsaknaden av friår har gjort. Friår har gjort att folk som känner sig slitna kan vila upp sig lite och sedan komma tillbaka på marknaden igen och antagligen må lite bättre. Men framförallt ger de de som står utan jobb en chans att få in ena foten på arbetsmarknaden vilket med lite tur kan leda till att man senare får att fast eget jobb.

aliquis
2006-09-21, 21:59
Då ligger problemet i regleringar på arbetsmarknaden. Sedan behöver de knappast konkurrera om samma jobb.Ge ett förslag på vad som borde göras då, sådant där förstår jag mig inte på.T.ex. utexaminerade studenter som hellre lever på bidrag istället för att ta ett lägre kvalificerat jobb."Vad skall man plugga för om man ändå bara för något skitjobb?"Jag anser att det finns mass övergångsjobb. Jag väljer medvetet att inte kalla det för skitjobb då jag inte anser att något jobb är ett skitjobb. I så fall har jag i min karriär haft en hel del skitjobb. Många uttlar sig extremt negativt om att vända hamburgare och ser det som det lägsta av det lägsta och något som de små varelserna inte ska behöva utsätta sig för utan att samhället har skyldighet att försörja dom så dom istället.Problemet för min del vad gäller sådant är att jag inte vill jobba vare sig på snabbmatsrestaurang eller i kassan på en livsmedelsbutik eftersom jag inte vill ta i er jävla mat. Isf skulle jag sitta o vägra slå in respektive kunds varor så fort korgen innehöll några animalier...Visst är det bra om en programmerare håller sig uppdaterad inom sin kompetens medan han eller hon är arbetslös men det finns andra saker som är viktiga när man anställer en person och det är hur den personen klarar av att utföra ett arbete t ex att passa tider och att klara av att vara i en jobbsituation. I och med att man ställer sig utanför arbetsmarknaden då man väljer att inte ta ett jobb som inte uppfyller ens kompetensnivå så förlorar man den delen. Den kompetensen liksom annan kompetens är också färskvara och ska inte underskattas.Nej, att passa tider vore ett plus för min egen del. Tyvärr blev praktiken lite väl besvärlig eftersom det var fyra olika arbetstider i veckan, från 05.30-15.00 till 13.00-22.00 eller hur det var, minns inte riktigt. Och jag som (mer då) gärna vill kunna planera mina måltider o grejer lite eftersom jag inte vill äta ute osv fick problem med det där efter ett tag. Att tvinga sig upp på morgonen efter 4 timmars sömn någon dag fungerar ju, och så, men om det är flera veckor så skiter det sig tillslut. Speciellt när man ändå inte får betalt för det... Varför skulle man då? Sedan är det förnedrande att söka jobb ;/Ett mer internationellt perspektiv. Ett utdrag av en artikel skriven av Polly Toynbee, politisk expert på The Times (om jag inte minns fel):

"Sverige må vara förvirrat efter den politiska vändningen och regeringsskiftet - men blunda då ett ögonblick och tänk på hur valutgången kommer att påverka resten av världen.

Har Sverige svängt högerut? Har denna sinnebild för det goda center-vänsterstyret alltså fallit? Om en administration som på ett så kompetent sätt skapat en tillväxt som resten av Europa villigt skulle offra livet för faller, vilket omen är det inte för andra center-vänsterregeringars framtid? Plötsligt finns inte någon gyllene symbol att peka på längre. Alla de böcker, pamfletter, artiklar och lärda skrifter som prisat Den svenska modellen måste makuleras och skrivas om."

Artiklen i sin helhet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=574434Det där är ju inga som helst problem. När svenskarna och omvärlden märkte hur det gick och allt går tillbaka till det vanliga igen så kommer ju alla förstå vad som var rätt(tm) igen. Tyvärr är en del förlorat då.Jag anser att vi ska ha ett samhälle där vi har ett skyddsnät för invånarna som tar vid när vi inte kan försörja oss själva på grund av olika situationer och händelser i livet.

Men jag anser inte att det skyddsnätet ska innefatta att jag som invånare kan välja om jag ska ta ett jobb eller inte. Att jag kan välja om ett jobb är fint nog åt mig och annars välja bort det och låta samhället försörja mig.

Det har jag ingen lust att betala skatt till.
Det är bara bortskämt. Den lyxen kan man unna sig om man har vunnit på lotto eller har en rik faster som försörjer en men inte samhället.Det "kan" man ju inte nu heller, för att få försörjningsstöd måste du väl vara arbetssökande och som sådan får du väl inte tacka nej till vad arbetsförmedlingen ger dig?Bra tycker jag.
Friår är ett otygJa, de som jobbar skall jobba ihjäl sig och de som inte har ett jobb behöver ju inte få in foten på arbetsmarknaden...
Inse att det inte finns jobb för ALLA, det kommer antagligen aldrig finnas jobb till alla (om vi nu inte styrs av en enda person eller så..) så det finns alltid folk som skulle kunna växla med varandra.

Om ni nu tycker att det är en sådan förmån att stå utan jobb och så "fuskigt" att folk får göra så så kan ni väl byta? Säg upp er från era jobb och låt någon annan få chansen, välkommen till lyxlivet som arbetslös. Se till att inte ta ut någon a-kassa också.Precis. Tyvär är det många som räknar med att utbildningen är det enda som betyder något. Så är ju knappast fallet. Rätt utbildning kanske öppnar upp nya möjligheter, men sen skall man vara rätt person för jobbet. Det skadar liksom inte att visa sig vara duglig, kompetent, driven, en hyvens person, plus en massa andra egenskaper som gör att en eventuell arbetsgivare vill ha just dig. Det finns ju exempelvis många programmerare där ute, men hur många jwzrd´s finns det? Och om företaget då vill ha en jwzrd kommer de såklart försöka anställa just en jwzrd, inte någon annan.Hah, vi skall vara jävligt glada att det inte finns en massa jwzrd, framförallt som programmerare, inse hur jävla jobbigt det hade varit att jobba som det isf. Debatterande för sakens skull hela dagarna med människor som vägrar ge sig....http://www.ams.se/article.aspx?a=56365

Mao, nada. Ungefär lika vettigt som ett par tusen plusjobb som inte löser något.

Det är du som påstår att alliansen ska genomföra ditten och datten, det är du som ska visa en vettig källa.Vari ligger felet i att någon får vila upp sig lite medans någon annan som inte har fått jobba får chansen ett tag? Vare sig det ger permanenta jobb eller inte?

aliquis
2006-09-21, 22:06
Bästa vore ju såklart om man hade kunnat skapa riktiga jobb istället för plusjobb. Undrar om dom pengarna hade kunnat gå till att skapa fler lärarjobb istället. Enligt morsan finns det gott om skolor so har för stora klasser, särskilt i invandrartäta områden. Sen finns det skolor som har 15-manna klasser. Det finns definitivt plats för mer lärare.Men inte om ingen vill betala skatt för att täcka deras löner...Klart det är bra för folk att komma i ut arbetslivet. Grejen är ju den att plusjobb bara är ännu en statistikförbättre för soussarna, precis som friår. Löser inget egentligen, men saker och ting ser bättre ut på pappret.Folk MÅR bättre, och det är väl värt något?Så du tycker att det är OK för din mor att jobba som underbetald men du skulle inte vilja jobba på donken med en ingenjörsexamen?Hon jobbar säkert hellre där än inte alls, får man väl anta.
Men det är ju ffs tom svårt att få tag på en praktikplats, även om det är gratis för företaget i fråga, eftersom man ändå "är i vägen" och måste läras upp av någon/ha något att göra. Praktikplats där ingen tar hand om en och bryr sig är ju rätt värdelöst.

Kirkpatrick
2006-09-21, 22:22
Vad innebär att jag har 95% av ansvaret? Ansvar har man inte delvis. Antingen ansvarar man för något eller så gör man det inte.

Verkligen? Så om du är en av löparna i ett stafettlag, så är det ditt ansvar till 100% att ni vinner eller förlorar? Jag accepterar att du antingen har 100% av ansvaret för någonting som beror till 100% på dig, men hur ofta är det fallet? I de flesta jobb samarbetar man med folk, man arbetar i kedjor där man har fullt ansvar för sin del av processen, men inte i slutresultatet. Precis som en utbildning. Det finns gott om yttre faktorer som påverkar.


Sen skriver du utifrån ett perspektiv som ändå innebär att bara du väljer rätt utbildning så du garanterad ett jobb i slutänden. Jag tycker att det är en orimlig utgångspunkt. Du måste givetvis tänka dig mycket noga för och undersöka din situation hela tiden så att du maximerar dina möjligheter genom att hela tiden vara smart. Men i slutänden är det ändå du som måste se till att det är just dig någon vill anställa. Det kommer aldrig att handla primärt om att du har just 27 kurser av rätt slag - har du någonsin sett en annons som specificerar en kurs? - utan om att det du kan är relevant - och det ändras faktiskt inte så mycket - och att du är duglig.

Var det inte det vi disuterade? Yankeee påstod att man hade fullt ansvar att se till att ens utbildning leder till jobb. Jag tror inte ett dugg på att man kan välja en utbildning som automatiskt leder till jobb. Jag tro inte heller på att man kan fixa till sin utbildning hur som helst genom att "ta ansvar". Läser du till civilingenjör t ex så måste du läsa vissa kurser, ibland ganska många. Det tar naturligtvis rätt mycket tid, vilket gör att man kanske inte kan läsa några extra kurser som man anser är mer praktiskt tillämpbara. Man kan ju naturligtvis hoppa av Civilingenjörsprogrammet och läsa enskilda kurser istället, men det ser knappast bra ut på papperet, även om en arbetsgivare kanske skulle förstå om du fick tillfälle att förklara, vilket du antagligen inte skulle få.

Sedan tycker jag själv att man inte ska se till kurser och examina utan till lämplighet och skicklighet, men sådan är inte arbetsmarknaden i dag.
Om du väl har fått ett jobb stämmer det bra, men inte när du söker jobb.
Jag har bekanta som inte har en chans att få många jobb eftersom de inte är civilingenjörer, trots att de har läst samma kurser. Vidare vet jag en kille som sökt jobb rätt länge nu, diverse programmeringsjobb, och som har över 5 års erfarenhet av programmering i olika programmeringsspråk, systemvetenskap, parallelisering mm. Men han har inte läst en kurs i programmeringsteknik, och det har rensat ut honom från flertalet jobb. Så länge inte den som har hand om urvalsprocessen(av arbetssökande) själv är kunnig i vad jobbet går ut på, är det stor risk att pappersmeriter är ett definitivt krav. Och de är de i majoriteten av fallen som jag vet om. Det gör att man inte alls bara kan klara sig på faktisk kunskap, utan måste sätta sin tillit till utbildningar och kurser. I hopp om att kunna kvalificera dig till ett första jobb.

Det tar så lång tid att utbilda sig att alting hinner ändra sig under tiden. Om du börjar som Civilingenjör i informationsteknik med otroligt lovande arbetsmarknad, för att under det fjärde året plötsligt förvandlas till skräp på arbetsmarknaden (se IT-bubblan) skulle jag säga att man har gjort det absolut bästa av sin utbildningssituation, men du kommer ändå inte att få något jobb. Visst, tough shit, och det finns väl ingen som har lovat dig ett jobb, men personen har fortfarande gjort det bästa av sin situation. Att komma med kommentarer som "du skulle ha valt bättre, det är bara ditt fel att du inte får något jobb nu", är ju bara löjligt. På vilket sätt skulle han ha valt bättre?

Yes
2006-09-21, 22:34
Hur många tror du har det utan att någonsin ha jobbat tidigare? Någon minister sade väl en gång i tiden att man skulle ha minst 2 årslöner undansparade eller något sådant, det är ju lätt för henne att säga...
Alla lyckas förstås inte få ihop det. Då får man försöka ordna ett tillfälligt jobb.

Hur många gör det då? Och om man inte gör det vad gör man då? Jag snackade med i princip en kille under tiden som jag pluggade.
Vad tycker du själv är rimligt att göra?

Det är ju faktiskt så att ALLA inte kan jobba på McDonalds, 25% av Sveriges vuxna befolkning (eller ja, den i arbetsför ålder) jobbar ju inte av någon anledning. Visst att många passerar säg McDonalds och Telefonistföretagen, men det är ju just det de gör... Inte känns det som Sverige eller samhället i stort blir så mycket roligare av att vi har en jävla massa telefonister som sitter o försöker störa folk heller.
Alla kan inte jobba på McDonalds, men det finns faktiskt mer än Donken och telefonistjobb.

Eller för att uttrycka det enkelt. Antingen blir man kvar i barnstadiet där någon annan försörjer en, eller så kammar man sig och tar ansvar för sitt eget liv. Visserligen är det inte så farligt om just mamma och pappa betalar åt en, det gör de förmodligen frivilligt isåfall. Att leva på andra människor som inte har något val är däremot inte fint.

Ge ett förslag på vad som borde göras då, sådant där förstår jag mig inte på.
Det finns hur mycket som helst. Alla skatter och regleringar gör att det försvinner jobb och färre nya skapas.

Vad skall man plugga för om man ändå bara för något skitjobb?"
Låt bli att plugga om det inte är värt det.

Hah, vi skall vara jävligt glada att det inte finns en massa jwzrd, framförallt som programmerare, inse hur jävla jobbigt det hade varit att jobba som det isf. Debatterande för sakens skull hela dagarna med människor som vägrar ge sig....
Alla vill förstås inte ha jwzrd´s. När jag startar företag tänker jag dock anställa jwzrd som PR-ansvarig. :thumbup:

Ulf A Big
2006-09-21, 22:38
[QUOTE=Kirkpatrick]

Vidare vet jag en kille som sökt jobb rätt länge nu, diverse programmeringsjobb, och som har över 5 års erfarenhet av programmering i olika programmeringsspråk, systemvetenskap, parallelisering mm.

Men han har inte läst en kurs i programmeringsteknik, och det har rensat ut honom från flertalet jobb.

Det där låter som en kille som söker ett innesäljarjobb och som rekryteraren inte riktigt gillar pga av attityd och letar efter skäl för att kunna säga att hans meriter inte räcker för det här jobbet.
Rekryteraren säger:
- Har du körkort ?
Killen säger:
- Nej det har jag. Men inte behöver man det för innesäljarjobb?
Rekryteran säger:
- Det var synd för vi har som krav att man måste ha körkort. Kom igen när du har fixat körkortet.

Kirkpatrick
2006-09-21, 22:52
[QUOTE=Kirkpatrick]

Vidare vet jag en kille som sökt jobb rätt länge nu, diverse programmeringsjobb, och som har över 5 års erfarenhet av programmering i olika programmeringsspråk, systemvetenskap, parallelisering mm.

Men han har inte läst en kurs i programmeringsteknik, och det har rensat ut honom från flertalet jobb.

Det där låter som en kille som söker ett innesäljarjobb och som rekryteraren inte riktigt gillar pga av attityd och letar efter skäl för att kunna säga att hans meriter inte räcker för det här jobbet.
Rekryteraren säger:
- Har du körkort ?
Killen säger:
- Nej det har jag. Men inte behöver man det för innesäljarjobb?
Rekryteran säger:
- Det var synd för vi har som krav att man måste ha körkort. Kom igen när du har fixat körkortet.


Jag håller med. Det är inte p g a hans personlighet, alla gillar honom, men det skulle kunna vara för att han är tysk. Han pratar svenska flytande, men det finns ju idioter överallt. T o m som anställningsintervjuare.

Rataxes
2006-09-21, 22:56
Det är väl lite trivialt att säga att man själv har ansvaret för den livssituation som ens egna val ledde fram till? Det intressanta är vad dessa val säger om personen, vad man vill ha sagt med att någon är ansvarig för sin situation. Vissa händelseförlopp är helt enkelt bortom vad vi rimligen kan förutse, och om två personer gör samma val baserat på samma antagande om hur framtiden kommer utspela sig som råkar stämma för den ena personen men inte för den andra så att en får jobb och den andra inte, så talar det inte nödvändigtvis för någon personlighetsbrist hos den andra som gör att han förtjänade att inte få jobbet, yes?

Vad vill man då ha sagt med "det är ditt eget fel att du valde fel utbildning och blev gatsopare istället"?

Bolio
2006-09-21, 23:00
Att vi andra inte behöver lida för att det gick snett för honom, vilket i 99 % av fallen i Sverige betyder just att han gjorde dåliga val.

Rataxes
2006-09-21, 23:19
Att vi andra inte behöver lida för att det gick snett för honomDet håller jag med om, lackar mest på den karga attityden.

Groggen
2006-09-22, 00:08
Har jag en viktig tid att passa ser jag till att ha som mål att vara där iallafall 30 minuter innan ifall tåg/buss är föresenade/inställda/whatever. Kommer jag för sent iallafall är det självklart mitt fel, vems fel är det annars? Jag var inte tillräckligt förutseende. Förhoppningsvis vet jag bättre nästa gång.

Så du menar alltså på fullaste allvar att andra/yttre omständigheter inte kan påverka situationen så att det drabbar dig? Ett löjligt exempel, men hur förutser man att ens bil blir påkörd? Och därigenom blir man sen. Vems fel är det då?

Tar någon annan beslutet att söka och börja utbildningen åt en?

Nej, men det betyder ju ändå inte att man ska vara synsk och veta exakt hur arbetsmarknaden ser ut om ex 5 år.

Jag frågar vem som söker och börjar på utbildningen. Varför man börjar och vad som händer är inte intressant. Man gör ett val, det är inte mer än så. Väljer man är man ansvarig.

Om det av ngn anledning blir så att läget förändras och din kompetens inte efterfrågas på samma sätt, borde man då förutspått detta när det såg annorlunda ut då man påbörjade sin utbildning?

Nu har du sagt samma sak i flera inlägg och detta efter att Bumbi förklarat för dig. Märkligt att du inte förstår ;)

Vissa händelseförlopp är helt enkelt bortom vad vi rimligen kan förutse, och om två personer gör samma val baserat på samma antagande om hur framtiden kommer utspela sig som råkar stämma för den ena personen men inte för den andra så att en får jobb och den andra inte, så talar det inte nödvändigtvis för någon personlighetsbrist hos den andra som gör att han förtjänade att inte få jobbet, yes?

Just det :thumbup:

Bolio
2006-09-22, 00:14
Det håller jag med om, lackar mest på den karga attityden.

Jag har lackat i många år på den nu. Det är därför jag aldrig i livet kommer stå ut med MUF-jügend, oavsett hur liberal jag än blir. Jag står inte ut med borgarungdomar, den saken lär aldrig förändras. Det är något motbjudande med dem. Jag har bara svårt att sätta fingret på vad...

Edit: Jag syftar dock absolut inte på Yankee här. Han är en mycket bra kille.

Yankeee
2006-09-22, 03:06
Poängen med mitt inlägg var att det inte går att vara så pass förutseende att du alltid kan vara i tid. Det är klart man försöker vara i god tid, till och med väldigt god tid inför ett viktigt möte, men du kan aldrig vara säker på att komma dit iallafall.

Om mötet ligger nära kan du vara rätt säker på att klara det. Man kaan alltid gå/springa som sista utväg. Ligger mötet 20 mil bort är det inte så lätt. Ok. Tåget gick sönder första gången du skulle dit. Så nästa gång tar du tåget som går 3 timmar tidigare. Men om det också går sönder då, och taxin du då skulle ta från det tåget också går sönder? Om du bryter ner det på mindre och mindre nivå kommer du till sist fram till att du måste gå till mötet för att vara riktigt, riktigt säker. Och även då är du beroende av att din kropp/dina skor håller.

Om mötet är i USA? Då måste du simma över. Och det kanske inte går så bra. Det är naturligtvis extrema fall. Men du kan aldrig vara helt säker på att komma fram i tid oavsett hur bra du planerar. Det går inte att vara helt säker. Du kan bara vara mer eller mindre säker på att komma fram i tid beroende på när du startar. Du måste starta tidigare och tidigare beroende på hur långt det är till mötet, och beroende på vilka problem som kan uppstå. Men det går ändå inte att undvika vissa saker. Ta till exempel alla människor som fastnade i pendeltåget utanför Flemingsberg, när en elledning föll ner över tåget och gjorde ytterhöljet strömförande. Är det nu dessa människors fel att de kom försent till sina jobb/möten? Hur skulle de ha kunnat undvikit det? Genom att ta ett tåg dagen innan och sedan sitta utanför jobbet/möteslokalen hela natten? Ska de agera så varje dag? Det är varken rimligt eller möjligt och det tror jag att du förstår själv.

Jag säger inte att man ska skylla allt på någon annan. Man ska stå för allt som man kan påverka själv med rimlig ansträngning. Men ibland så är saker faktiskt ingens fel. Eller någon annans fel. Om du skulle vara på väg till jobbet och plötsligt fastnar i en gisslansituation utanför en bank? Är det ditt fel? Skulle du ha vetat om att rånet pågick och tagit en annan väg? Om någon annan person kör in i din bil och du måste stanna på plats för att bärga bort bilen? Åh, jag glömde ju, du åker ju alltid till jobbet två timmar i förväg bara ifall något sådant skulle hända. Och går ut till bilen en timme före det ifall den inte skulle starta så du hinner laga den i tid till att åka till jobbet två timmar före du börjar. Och har tre-fyra olika batteridrivna (strömmen kan gå!) väckarklockor där du byter batterier efter ett schema så att de inte tar slut samtidigt? Eller?

Skärp dig. Man kan inte förvänta sig att en människa ska kunna förutse/vara ansvarig för allt som kan hända.

Man kan inte vara säker nej, betyder det att det är någon annans fel att du inte är där i tid?

Jag har redan skrivit att inget är 100% säkert, är dessutom inte så dum att du måste dra samma lama exempel tretton gånger.

Det är väl klart att det är ditt fel om du hamnar i en gisslan situation. Du väljer tid att gå, transportsätt och när du ska vara vid banken. Gisslansituationen kommer att ske oavsett.

Vem förväntar sig att en människa ska förutse och vara ansvarig för att som kan hända?

Yankeee
2006-09-22, 03:11
Att komma i tid till ett möte är nästan alltid till 100% ditt ansvar. Att börja en utbildning som 5 år senare kommer att ge dig stor chans till ett jobb är inte till lika stor grad ditt ansvar, eller snarare, du kan aldrig(ytterst sällan) välja en utbildning där du kan vara säker på att få ett jobb senare. Det är oftast litet av en chansning. Jag kan förstå att man känner sig lurad när alla säger att det behövs lärare, man väljer att utbilda sig till lärare, och när man är klar visar det sig att det inte alls behövs några lärare. Allting baserat på de enda undersökningar man hade tillgång till före valet. Jag skulle faktiskt säga att ingen utbildning verkade mer säker för några år sedan än lärare, men nu är verkligheten en annan. Jag kan inte se vad dessa skulle tjäna på att klaga direkt, men jag tycker att det är otroligt orättvist att anklaga dessa för att få "skylla sig själva" och "valt en bättre utbildning".

Rent generellt håller jag med om att man inte ofta har någonting att skylla på, men jag fullkomligen avskyr inställningen att man är helt ansvarig för hela sin livssituation tack vare att man gjort val. Javisst, om man visste det precisa utfallet av alla val, då skulle man var helt ansvarig, men så är ju inte fallet. Man väljer det man tror är bäst, och sedan får man leva med resultatet. Jag tror dock inte att det alltid är en själv som är ensam ansvarig för resultatet.

Nu menar jag naturligtvis inte att alla som går en utbildning automatiskt ska få det jobb de vill ha, jag bara argumenterar för att varje utbildning är en större eller mindre chansning. Ett exempel: Några högskolor skulle lätt kunna bli av med examensrätten i vissa ämnen. Om man nu är student där och har gått i två år när examensrätten dras in, är man ensamt ansvarig för ens numer "förstörda" utbildning då?

Självklart får man skylla sig själv om man efter 5 års utbildning inte kan använda den på något sätt. Det innebär inte SKA få jobb som lärare som i detta fallet. Dessutom är det som jag skrev innan, gör man ett val där utgången inte är 100%, vilket den oftast inte är måste man sjävklart skylla sig själv om det inte går som man vill.

På vilket sätt ser ens livssituation inte ut som den pga de val som man har gjort? Bestämmer någon annan hur man ska leva? Vad man ska göra? Vad man har gjort?

Yankeee
2006-09-22, 03:16
Var det inte det vi disuterade? Yankeee påstod att man hade fullt ansvar att se till att ens utbildning leder till jobb.

Jag påstår att man har fullt ansvar för de val man gör.

Yankeee
2006-09-22, 03:22
Det är väl lite trivialt att säga att man själv har ansvaret för den livssituation som ens egna val ledde fram till? Det intressanta är vad dessa val säger om personen, vad man vill ha sagt med att någon är ansvarig för sin situation. Vissa händelseförlopp är helt enkelt bortom vad vi rimligen kan förutse, och om två personer gör samma val baserat på samma antagande om hur framtiden kommer utspela sig som råkar stämma för den ena personen men inte för den andra så att en får jobb och den andra inte, så talar det inte nödvändigtvis för någon personlighetsbrist hos den andra som gör att han förtjänade att inte få jobbet, yes?

Vad vill man då ha sagt med "det är ditt eget fel att du valde fel utbildning och blev gatsopare istället"?

Ditt exempel är inte intressant då ingen är den andre lik och det kommer att innebära att de inte kommer att göra samma val. De kan göra samma bedömning och val när det gäller utbildning. Men tiden man inte utbildar sig är förmodligen betydligt viktigare om man vill komma någon vart. Vem jobbar extra? Ideelt? Föreningsverksamhet? Skapar kontaktnät? Osv.

Vore det inte bättre att ta ett exempel som någon verkligen har sagt om man vill ha fram sin poäng?

Yankeee
2006-09-22, 03:30
Så du menar alltså på fullaste allvar att andra/yttre omständigheter inte kan påverka situationen så att det drabbar dig? Ett löjligt exempel, men hur förutser man att ens bil blir påkörd? Och därigenom blir man sen. Vems fel är det då?



Nej, men det betyder ju ändå inte att man ska vara synsk och veta exakt hur arbetsmarknaden ser ut om ex 5 år.



Om det av ngn anledning blir så att läget förändras och din kompetens inte efterfrågas på samma sätt, borde man då förutspått detta när det såg annorlunda ut då man påbörjade sin utbildning?

Nu har du sagt samma sak i flera inlägg och detta efter att Bumbi förklarat för dig. Märkligt att du inte förstår ;)



Jag trodde att vi hade kommit överens om att inget är 100% säkert?

Vem har sagt att man måste vara synsk? Det är inte vad detta handlar om.

Ändras läget på arbetsmarknaden får man stå sitt kast. Verkar rätt dumt att hoppa på en utbildning utan att inse att läget kan förändras.

Inget av det du ändrar ju att det var en själv som sökte och började plugga.

Yankeee
2006-09-22, 03:32
Jag var inte medveten om att jag unvikder något men jag har ju redan gett ett exempel och du var ju inte intresserad av fler?

Om du vill kan du ersätta fjärilsfångare med historialärare på gymnasienivå och permafrost med riksdagsbeslut, så ett nytt exempel denna gång direkt ur verkligheten.

Det är väldigt svårt i mina ögon att som student vara ansvarig för att ett tidigare mycket vanligt ämne, med lärarbrist, försvinner från läroplanen dagarna innan examen.

Ditt exempel var föga relevant. Det är fortfarande personen som gör ett val. Hur ska man kunna hålla någon annan ansvarig för de val man själv gör?

Självklart är man inte ansvarig för antal lediga jobb som finns, vem har sagt det?

Yankeee
2006-09-22, 03:33
Det håller jag med om, lackar mest på den karga attityden.

Karg attityg att anse att man får ta ansvar för de val man gör? :/

Bolio
2006-09-22, 03:33
Ingen är ansvarig för något den gör. *popcorn*

Groggen
2006-09-22, 03:46
Det är väl klart att det är ditt fel om du hamnar i en gisslan situation. Du väljer tid att gå, transportsätt och när du ska vara vid banken. Gisslansituationen kommer att ske oavsett.

Kalle brukar gå till samma kontor och göra sina ärenden. Transporten dit är oväsentlig, för väl där, så blir man indragen i ett rån/gisslandrama. Hur kan det bli bankkundens fel? En bankkund som aldrig haft nåt strul förut och därför inte har ngn som helst anledning att befara nåt. Berätta nu hur det är kundens fel.




Vem förväntar sig att en människa ska förutse och vara ansvarig för att som kan hända?

Sen säger du så och det är ju då man undrar om du skämtar angående det med banken :confused: