handdator

Visa fullständig version : klonkande/knackande ljud i bilen


AlexGBG
2006-09-19, 22:37
idag när jag åkte till jobbet märkte jag ett knackljud, ett knack när jag bromsade, lät som det kom nånstans högerframifrån. knacken/klonkandet komme när jag bromsar. bromsar jag igen låter ingenting, däremot om jag gasar så kommer samnma ljud igen. om jag bromsar efter att ha gasat så knackar det till igen.

vad skulle det kunna vara?

Lepras
2006-09-19, 22:43
idag när jag åkte till jobbet märkte jag ett knackljud, ett knack när jag bromsade, lät som det kom nånstans högerframifrån. knacken/klonkandet komme när jag bromsar. bromsar jag igen låter ingenting, däremot om jag gasar så kommer samnma ljud igen. om jag bromsar efter att ha gasat så knackar det till igen.

vad skulle det kunna vara?

Dämparna?själva fjädern

Baan
2006-09-19, 22:45
Kollade du under bilen och såg ingenting konstigt?

Jensa82
2006-09-19, 22:45
Troligt vis nåt med dämparna..

Vad är det för modell på bilen?

AlexGBG
2006-09-19, 22:49
Troligt vis nåt med dämparna..

Vad är det för modell på bilen?


är dämpare/fjädrar jag har haft lite funderingar om..

har inte hunnit kolla nånting ännu, hände som sagt på väg till jobbet å var stressad och ikväll hade vi möte å slutade inte förän 23 så jag har inte kollat nåt. ska dock kolla imorrn om man ser nånting..

det är en saab 900 från 96.

Baan
2006-09-19, 22:53
det kan ju vara någon skitgrej, jag hade något liknande, inte exakt likadant. visade sig vara någon hjulupphängning (kommer inte exakt ihåg vad det var, men något bärande) som var fäst med en löst sittande skruv, två stycken var inte på plats sas. kul bli av med ena däcket när man kör motorväg :(

MacLeod
2006-09-19, 22:55
Som bilmecken säger när Homer Simpson åker in till service med samma ljudproblem..

"That´s not your car, I belive thats your heart. You better have that checked"

haha

muddler
2006-09-19, 22:56
när vi ändå är inne på bilar, min kärra har börjat "vissla" dvs ett visslande ljud hörs oavsett varvtal bara motorn är igång... nån som har nån teori??

LarsK
2006-09-19, 23:03
Drivknutarna kanske? Hörs det mer när du svänger och trycker på gasen? Är det bara vid acceleration det hörs?

LarsK
2006-09-19, 23:04
muddler: var kommer ljudet från? Motorn eller högtalarna?

AlexGBG
2006-09-19, 23:04
Drivknutarna kanske? Hörs det mer när du svänger och trycker på gasen? Är det bara vid acceleration det hörs?

även när jag bromsar efter att ha gasat, som att nånting åker fram å tillbaka när man bromsar/accelererad :(

Yes
2006-09-19, 23:08
när vi ändå är inne på bilar, min kärra har börjat "vissla" dvs ett visslande ljud hörs oavsett varvtal bara motorn är igång... nån som har nån teori??
Urtrampningslagret gissar jag på.

Yes
2006-09-19, 23:14
Urtrampningslagret gissar jag på.
Nej förresten, var inte det jag tänkte på... tror jag...

Låter det även när bilen bara står på tomgång utan växel i? Händer det något med ljudet när du trycker ned kopplingen?

Hade nått sånt ljud på min 200;a. Har för mig jag kom fram till att det var något lager i lådan som var dåligt, minns tyvär inte exakt bara...

Edde_1
2006-09-20, 06:40
Någon länkarm som är kass troligtvis.

Bronkitkorv
2006-09-20, 07:18
Nej förresten, var inte det jag tänkte på... tror jag...

Låter det även när bilen bara står på tomgång utan växel i? Händer det något med ljudet när du trycker ned kopplingen?

Hade nått sånt ljud på min 200;a. Har för mig jag kom fram till att det var något lager i lådan som var dåligt, minns tyvär inte exakt bara...
Jodå det kan det mycket väl vara ! Om det försvinner när du trampar ner kopplingen så är det troligen nåt med kopplingen.
Eller om det hörs hela tiden så kan det vara ett lager i bakaxeln, har hänt mej.

Bronkitkorv
2006-09-20, 07:20
idag när jag åkte till jobbet märkte jag ett knackljud, ett knack när jag bromsade, lät som det kom nånstans högerframifrån. knacken/klonkandet komme när jag bromsar. bromsar jag igen låter ingenting, däremot om jag gasar så kommer samnma ljud igen. om jag bromsar efter att ha gasat så knackar det till igen.

vad skulle det kunna vara?
Kan vara en drivknut eller länkarm/bussning.
Kanske nåt med att bromoket..

Pepparkakssmurfen
2006-09-20, 07:52
vad skulle det kunna vara?

Krängningshämmarstagen kanske.

Melker
2006-09-20, 07:56
Någon länkarm som är kass troligtvis.

Eller fjäderbrott. Jag haft båda felen på mina bilar med ungefär samma symptom.

Skywalker
2006-09-20, 10:18
Låter som om du har glapp i kamaxelutkastaren......:)

Låter som drivknut eller länkarm

muddler
2006-09-20, 12:53
Nej förresten, var inte det jag tänkte på... tror jag...

Låter det även när bilen bara står på tomgång utan växel i? Händer det något med ljudet när du trycker ned kopplingen?

Hade nått sånt ljud på min 200;a. Har för mig jag kom fram till att det var något lager i lådan som var dåligt, minns tyvär inte exakt bara...

hmm ja det låter även vid tomgång... ingen skillnad om jag trycker ner koppling lr ej... är ingen katastrof egentligen, är en gammal kärra från -88 som gått nästan 28000 mil :D men men vore ju sjysst om den funkade ett tag till

lager i lådan säger du? va kan ett sånt kosta att byta?

Yes
2006-09-20, 13:11
hmm ja det låter även vid tomgång... ingen skillnad om jag trycker ner koppling lr ej... är ingen katastrof egentligen, är en gammal kärra från -88 som gått nästan 28000 mil :D men men vore ju sjysst om den funkade ett tag till

lager i lådan säger du? va kan ett sånt kosta att byta?
Då lär det inte vara urtrampningslagret iaf.

Lager i lådan är rätt troligt. Jag vet inte om det finns något annat som kan ge samma symptom. Vad det kostar hos en verkstad vet jag inte riktigt. Beror mycket på hur svårmeckad bilen är och vem du frågar. Själva lagret/lagren är antagligen inte så dyrt. Annars kostar nog inte en "ny" låda så mycket hos skroten. Har du möjlighet att skruva själv är det ett tips. Det lär vara jobbigt och bökigt men det är egentligen inte så värst avancerat.

hahavaffan
2006-09-20, 14:00
Uppstår ljudet även om du kör över en vägbula eller över ett djupare brunnslock? Isåfall kan det mycket väl vara bussningarna, antingen i fram- eller bakvagn. Hade samma sak på BMWn, och trodde först nåt låg och skramlade i reservhjulsbaljan, men icke. Sen blev det bara värre och värre, plus enorm kursinstabilitet när jag körde över ojämnheter med bakhjulen... efter ett ganska simpelt byte av bakvagnsbussningar så var den som ny.

muddler
2006-09-20, 14:34
Då lär det inte vara urtrampningslagret iaf.

Lager i lådan är rätt troligt. Jag vet inte om det finns något annat som kan ge samma symptom. Vad det kostar hos en verkstad vet jag inte riktigt. Beror mycket på hur svårmeckad bilen är och vem du frågar. Själva lagret/lagren är antagligen inte så dyrt. Annars kostar nog inte en "ny" låda så mycket hos skroten. Har du möjlighet att skruva själv är det ett tips. Det lär vara jobbigt och bökigt men det är egentligen inte så värst avancerat.

får kolla upp saken! tack för svaret! :thumbup:

Liten Men Fet
2006-09-20, 15:28
får kolla upp saken! tack för svaret! :thumbup:

Innan du börjar kolla upp växellådan så startar du bilen och öppnar huven och kollar om du kan hitta nån spricka i någon slang. Kan vara en lite läcka där den suger luft. Har nån spray av något slag som du kan spruta på misstänkta läckor.

Man ska alltid gå efter principen:
"Om datorn inte startar så kolla om sladden sitter i uttaget."

Om det är något i växellådan så borde ljudet variera med hastigheten du åker i.

Yes
2006-09-20, 15:31
Kan ju förstås vara fläktremmen eller något som låter också(då skall ljudet givetvis variera med motorns varv). :)