handdator

Visa fullständig version : Från tre till två-siffrigt


Super_Johan
2006-09-19, 18:56
Hej på er!

Jag har länge sökt efter en trevlig och seriös sida angående kropp, träning och sånt. Efter att ha sökte en tid, råkade jag komma in på ert lilla forum här. Här verkar det finnas seriöst och "kunnit" folk.
Så, nu är det så här; Jag har under hösten ingått en träningsperiod för att komma tillbaks, eller snarare komma i form. Mitt mål är i huvudsak att gå ner några kilon (minska på fettet!), men också självklart att förbättra min kondition, min styrka och bli mer nöjd med min kropp!


Jag har läst intresseranta trådar om folk som har liknande mål som mig, men jag har ännu en del saker på oklart.

Jag har tidigare lirat hockey och fotboll, men efter jag lade av med dom så försvann stryrkan och snabbheten och jag fick fett och dålig kondition.


Så här kommer nu en del fakta i ingen speciell ordning

Kön : Man
Ålder : 18
Längd : 193 cm
Vikt :112 kg
Mål-Vikt : Två-siffrigt. ~99kg
Tidsperiod : Nu ->

Mått : (vet inte exakt hur man ska mäta...)
Armar ca 38 cm
Mage ca 105 cm


Motionsformer Jag gillar : Ultimate Frisbee, Länk, Gym, Simmning, Basket, Badminton.

Jag har gymmat aktivt i flera perioder i mitt liv, men jag känner att jag har svårt att "hålla upp värmen" och jag får inte ut tillräckligt mycket. Resultat syns javisst, men jag njuter inte av att vara på gym.

Som mitt schema nu ser ut så tränar jag 4-5 gånger i veckan.
- Löpning 45 minuter i sakta tempo 3-4x veckan
- Diverse bollsporter ca 1x veckan
- Simning 1x / Badminton 1x i veckan.

Kost :
- Käkar Omega 3
- Fullkornsflingor (All bran flakes)
- Försöker äta mycket frukt
- Jag äter 4-5 mål om dagen. Varav 2 mål är "varma", varje vecka fisk. Dom varma stora måltiderna är nyttiga, mycket grönsaker, potatis, gröt och soppor. Men i dom mindre målen kan de slinka in lite onyttiga saker...

Mål :
- Få bort några kilon
- Bättre kondition
- Styrka
- Fettprocentminskning...

Jag började min "träningsperiod" sista veckan i augusti. Sen dess har jag minskat ca 3-4 kg.

Jag vill gärna höra tips och kritik och förslag till mitt "träningsschema", och förbättringar helt enkelkt!

Tack på förhand. // Johan

King Grub
2006-09-20, 12:38
Jag tycker det ser jättebra ut. Det är antagligen därför du inte har fått några svar: du har minskat i utmärkt takt och har ett bra program. Inte så mycket att tillägga. :) Jag fick inte riktigt klart för mig om du tränar styrketräning, men om du inte gör det, kan det vara en idé att lägga in åtminstone ett par pass i veckan för att motverka muskelförlust, vilket annars är mer eller mindre ett faktum vid långvarigt energiunderskott.

Super_Johan
2006-09-20, 17:10
Okej låter bra! Jag körde faktist ett gym pass idag. Brukar inte gymma regelbundet men tänkte börja åtminstone 2 gånger i veckan eller något. En fråga : måste ja träna underkropp? Jag menar, om jag tränar löpning och badminton så får jag väl en del träning för benen då? Och när jag ändå inte gymmar så mkt kanske jag inte direkt får en biffig överkropp...

krilleh
2006-09-20, 17:42
Okej låter bra! Jag körde faktist ett gym pass idag. Brukar inte gymma regelbundet men tänkte börja åtminstone 2 gånger i veckan eller något. En fråga : måste ja träna underkropp? Jag menar, om jag tränar löpning och badminton så får jag väl en del träning för benen då? Och när jag ändå inte gymmar så mkt kanske jag inte direkt får en biffig överkropp...

du måste ingenting. jag själv tränar inte ben. visst lite folk här på forumet är väldigt mkt emot det, men det är bara ignorera.

Fredrik_S
2006-09-20, 18:05
Okej låter bra! Jag körde faktist ett gym pass idag. Brukar inte gymma regelbundet men tänkte börja åtminstone 2 gånger i veckan eller något. En fråga : måste ja träna underkropp? Jag menar, om jag tränar löpning och badminton så får jag väl en del träning för benen då? Och när jag ändå inte gymmar så mkt kanske jag inte direkt får en biffig överkropp...

Om du känner att du inte gillar att gyma är det viktigt att du gör saker du tycker är roliga på gymet för att kunna hålla motivation uppe. Tycker du det är tråkigt att träna ben på gymet är väl risken stor att du helt enkelt tröttnar efter ett par gånger och efter ett tag slutar gyma helt.

Super_Johan
2006-09-21, 14:12
tack för svaren! Nu tillbaks till träningen :laugh:

Super_Johan
2006-09-27, 13:47
För att få en spark i baken och få lite mer motivation så provar jag cambridgemetoden i 1 vecka. Förhoppningsvis försvinner något kilo där. Det smakar pyton med jag har en känsla av att det verkligen funkar. Jag tänkte varva ner lite på träningen nu då jag får i mig så pass lite energi.

Antar jag..?

Super_Johan
2006-10-02, 20:00
5 dagar inne i cambridgekuren. Jag kör en kombinerad kur, motionera och tränar mycket. Borde ju vara maximal fettförbränning/viktminskning när man både äter lite och tränar hårt? Men erm... De 3 första dagarna minskade jag 1.5kg, men dom e tillbaka nu... Antar att jag under helgens gång fått i mig för mycket kalorier..

Otroligt, otroligt hur mycket motivation då man går upp kilon då man verkligen försöker träna hårt och gå ner.

Vad gör man nu då..?

:(

Deceiver85
2006-10-03, 16:43
5 dagar inne i cambridgekuren. Jag kör en kombinerad kur, motionera och tränar mycket. Borde ju vara maximal fettförbränning/viktminskning när man både äter lite och tränar hårt? Men erm... De 3 första dagarna minskade jag 1.5kg, men dom e tillbaka nu... Antar att jag under helgens gång fått i mig för mycket kalorier..

Otroligt, otroligt hur mycket motivation då man går upp kilon då man verkligen försöker träna hårt och gå ner.

Vad gör man nu då..?

:(

Knepet är att inte väga dig mer än 1-2 ggr i veckan. Jag kan pendla 1-3 kg under en vecka, för att sedan hamna på +/- 0kg i slutet av veckan.

Super_Johan
2006-10-03, 16:48
Sant sant. Viktminskning tar tid. Glömmer de ibland

Super_Johan
2006-10-18, 18:50
Hej igen, om någon undrar hur de går...

Idag väger jag 107.0 kg. Har inte kört cambridge på 2 veckor, förlorar lika mycket med mina hårda träningar. Har blivit 5-6 gånger i veckan nu, as-kul! 8 kg kvar