handdator

Visa fullständig version : öka muskelmassa


discoranger
2006-09-19, 18:43
:cryout: :cryout: tjena hej..
Är hyfsat ny här, har kollat runt och tycker att dem flesta här sitter på mycket kunskap.Så jag skulle behöva lite hjälp...
jag är 180cm lång och väger 79kg har styrketränat i ca:1år men har inte gått upp nåt i muskelmassa har ökat i styrka har jag gjort.
har väl gått från 40 till 100kg i bänk som exempel.
Mitt träningsupplägg:
rygg-biceps
bröst-triceps
axlar-ben
och mage varannat pass.
jag äter protein pulver efter träningen.
försöker att äta regelbundet men ibland så slarvar man och äter m:cryout: musli med yoghurt eller havregrynsgröt.
vet inte vad jag gör för fel man vill ju få lite volym oxå.
kan nån hjälpa mig...pleazee h/discoranger

L-Sami
2006-09-19, 18:52
Du måste äta mer kalorier än vad du förbränner. Alltså ät mycket mat i stora mängder.

discoranger
2006-09-19, 19:05
jo men man vill ju inte bli fet. man vill u inte äta för mycket heller eller för lite för den delen. ska jag dricka gainer efter träning det e ju bara socker. eller ska jag fortsätta att dricka protein.?

joshish
2006-09-19, 19:42
nej gainer är inte bara massa socker det är massor me kolhydrater och protein precis va du behöver,

krilleh
2006-09-19, 19:49
jo men man vill ju inte bli fet. man vill u inte äta för mycket heller eller för lite för den delen. ska jag dricka gainer efter träning det e ju bara socker. eller ska jag fortsätta att dricka protein.?

för att få muskler måste du ligga på ett kaloriöverskott(i praktiken), och då kmr du också lägga på dig fett.

Halldin
2006-09-19, 19:50
jo men man vill ju inte bli fet. man vill u inte äta för mycket heller eller för lite för den delen. ska jag dricka gainer efter träning det e ju bara socker. eller ska jag fortsätta att dricka protein.?
Att lägga på sig fett är oundvikligt. Om du vill minimera fettet du lägger på dig får du börja räkna på vad du käkar och hur mycket du gör av med och lägga dig på ett lagom högt energiöverskott.

Många väljer istället att överäta en jävla massa och då får man även mycket extra fett på köpet.

Gpajpen
2006-09-19, 22:33
har du gått från att ta (till failure dvs) 40kg till 100kg i bänkpress kan jag garantera att dina bröstmuskler är större. kanske inte synns av andra anledningar? såsom för mkt underhudsfett

Goofy_
2006-09-19, 23:12
har du gått från att ta (till failure dvs) 40kg till 100kg i bänkpress kan jag garantera att dina bröstmuskler är större.

Den enda failure du ska uppnå är positiv failure.. :cool: Allt annat gör att du kommer att förlora muskelmassa..

Deceiver85
2006-09-19, 23:21
Om du har styrketränat i ett år så lär du ha gått upp i muskelmassa, men det finns en risk (som Gpajpen säger) att du har för mycket underhudsfett som gör att musklerna inte syns så bra. Det finns inga bröst som pressar 100kg som inte har en hel del muskelmassa.

Sniggel
2006-09-20, 09:50
Dessutom kan det vara så att de flesta tekniska och neurologiska anpassningar är gjorda och det enda sättet för att kroppen ska fortsätta bli starkare är att öka muskelmassan.
Ordentlig muskelökning brukar komma först efter alla andra styrkeanpassningar kroppen gjort, vilket din kropp borde ha gjort nu efter ett år.
Jag tror själv att du ökat i muskelmassa, du har bara inte märkt det själv. Fortsätt träna så kommer det nog hända grejer, men du får nog också tänka på att äta lite mer än vad gör nu för det kommer att krävas om musklerna ska växa.
Den vanliga kommentaren på detta brukar vara "men jag äter jättemycket". Det spelar ingen roll hur mycket du tror att du äter, styrketränar du regelbundet i tonåren utan att gå upp i muskelmassa beror det till 99% på att man inte äter tillräckligt.

Mr. Moose
2006-09-20, 10:00
Den enda failure du ska uppnå är positiv failure.. :cool: Allt annat gör att du kommer att förlora muskelmassa..

*bs* *bs*

Var har du fått det ifrån? "Forced reps" fungerar utmärkt om man använder det med måtta och inte för ofta.

Gpajpen
2006-09-20, 10:38
Den enda failure du ska uppnå är positiv failure.. :cool: Allt annat gör att du kommer att förlora muskelmassa..

va ja. det jag menade :cool:

Gpajpen
2006-09-20, 10:52
*bs* *bs*

Var har du fått det ifrån? "Forced reps" fungerar utmärkt om man använder det med måtta och inte för ofta.

nja asso "Forced reps" är inget annat än en konstgjord uttröttning av muskler.


en del vet inte vad forced reps egentligen innebär.
"tvingade repetitioner" är 1 eller 2 repetioner av lättare vikt (alltså mindre motstånd) i slutet av ett tungt set efter att muskeln har tagits till positive failure. vikten har i verkligheten inte sänkts, men eftersom hjälp behövs vid forced reps, är det reps med mindre motstånd.
Lättare vikt = mindre överbelastning.
det ända man åstadkommer med forced reps är uttröttning i förtid.


den enda gången du bör använda forced reps är näru failar på sista reppen i en övning och du måste ha hjälp att få upp vikten. det här är alltså inte ens ett planerat forced rep, utan bara för säkerhetens skull..
:)

z_bumbi
2006-09-20, 11:13
nja asso "Forced reps" är inget annat än en konstgjord uttröttning av muskler.


en del vet inte vad forced reps egentligen innebär.
"tvingade repetitioner" är 1 eller 2 repetioner av lättare vikt (alltså mindre motstånd) i slutet av ett tungt set efter att muskeln har tagits till positive failure. vikten har i verkligheten inte sänkts, men eftersom hjälp behövs vid forced reps, är det reps med mindre motstånd.
Lättare vikt = mindre överbelastning.
det ända man åstadkommer med forced reps är uttröttning i förtid.


den enda gången du bör använda forced reps är näru failar på sista reppen i en övning och du måste ha hjälp att få upp vikten. det här är alltså inte ens ett planerat forced rep, utan bara för säkerhetens skull..
:)

Vikten är bara lättare i den positiva fasen.

jwzrd
2006-09-20, 11:18
nja asso "Forced reps" är inget annat än en konstgjord uttröttning av muskler.


en del vet inte vad forced reps egentligen innebär.
"tvingade repetitioner" är 1 eller 2 repetioner av lättare vikt (alltså mindre motstånd) i slutet av ett tungt set efter att muskeln har tagits till positive failure. vikten har i verkligheten inte sänkts, men eftersom hjälp behövs vid forced reps, är det reps med mindre motstånd.
Lättare vikt = mindre överbelastning.
det ända man åstadkommer med forced reps är uttröttning i förtid.


den enda gången du bör använda forced reps är näru failar på sista reppen i en övning och du måste ha hjälp att få upp vikten. det här är alltså inte ens ett planerat forced rep, utan bara för säkerhetens skull..
:)

Ja, Mr Moose har bara tränat i cirka 120 år så han är nog tacksam för att en liten snorvalp hjälpte honom lite. Vi vet alla vad forced reps innebär.

Ditt resonemang är sen helt trasigt. Om jag först tar ett set till positive failure och sen får hjälp att mosa genom två reps till... hur fasen får du det till att din fina Överbelastning blir lägre/mindre? Det som i själva verket hände är att du sliter ännu mer på muskeln och ställer ännu högre krav på återhämtningen. En människa som klarar av den ökade belastningen kommer att göra större framsteg.

discoranger
2006-09-21, 08:30
men hur gör jag för att inte lägga på mig massa fett men maximalt med muskelmassa?

EmCeeMike
2006-09-21, 10:16
jo men man vill ju inte bli fet. man vill u inte äta för mycket heller eller för lite för den delen. ska jag dricka gainer efter träning det e ju bara socker. eller ska jag fortsätta att dricka protein.?

Ähh öka kcal intaget så ökar du i massa, ja citerar LeePriest; "Be Fat and Happy, youre gonna die anyway, I rather die eating a kentucky than chickenbreast"

Blaine
2006-09-21, 11:01
men hur gör jag för att inte lägga på mig massa fett men maximalt med muskelmassa?

Fett är ett måste om du vill öka i muskelmassa, så var inte rädd för att lägga på dig lite. Bulka som ett djur en period, sedan deffar du bort onödigt kroppsfett för att få en fin form: enkelt!

discoranger
2006-09-22, 09:26
Fett är ett måste om du vill öka i muskelmassa, så var inte rädd för att lägga på dig lite. Bulka som ett djur en period, sedan deffar du bort onödigt kroppsfett för att få en fin form: enkelt!
ja okey men vad ska man äta och hur mycket man vill ju äta bra inte bli för fet som sagt jag får ångest bara jag tänker ppå deffa

mangs
2006-09-22, 11:36
Kolla in kostdelen samt dietdelen så får du snabbt en hyffsad inblick i hur du skall äta.