handdator

Visa fullständig version : Armbågsvinkelns inverkan på tricepsextensions


willis
2006-09-19, 17:57
Har nyligen fått höra att det är mycket viktigt att man håller armbågarna rakt ut från kroppen hela tiden.
Men triceps kommer väl att arbeta lika mycket oberoende av armbågens position i förhållande till kroppen, så länge övningen utförs korrekt?

edit: inverkan ska det givetvis stå i topic

Arne Persson
2006-09-19, 17:59
Har nyligen fått höra att det är mycket viktigt att man håller armbågarna rakt ut från kroppen hela tiden.
Men triceps kommer väl att arbeta lika mycket oberoende av armbågens position i förhållande till kroppen, så länge övningen utförs korrekt?

edit: inverkan ska det givetvis stå i topic


Hänger inte riktigt med.

bubbe
2006-09-19, 18:00
Hänger inte riktigt med.

är inte du påläst? :D

willis
2006-09-19, 18:01
T.ex. i stående extension med hantel
Spelar det någon roll om armbågen är rakt ut från kroppen (framåt) eller säg 30 grader åt vänster/höger?

Arne Persson
2006-09-19, 18:49
T.ex. i stående extension med hantel
Spelar det någon roll om armbågen är rakt ut från kroppen (framåt) eller säg 30 grader åt vänster/höger?


Vid nämnda övning skall armbågen peka rakt uppåt och inget annat.

willis
2006-09-19, 19:16
Vid nämnda övning skall armbågen peka rakt uppåt och inget annat.

Okej!
Hur är det i andra övningar, typ frenchpress, liggande extensions etc?
Samma som gäller då?

gnagaren
2006-09-19, 19:59
Okej!
Hur är det i andra övningar, typ frenchpress, liggande extensions etc?
Samma som gäller då?


Titta på bilden:
Nu är bilden kanske lite otydlig, men i första exemplet pekar armbågarna rakt upp axelbrett ca 30-40cm emellan, i exempel nummer två pekar armbågarna snett utåt kanske 45grader och därför blir det ett stort mellanrum mellan armbågarna. Om ni nu förstår vad jag menar.

Jag gör automatiskt som i exempel nummer 2, är det fel att göra på det sättet? Jag känner att jag får bra pump i triceps på detta sätt, men det kanske finns ännu mer att hämta om man gör på "rätt" sätt.
Vad säger nu kunniga, är det fel?

Edit: Bilden ger inte så värst mycket, jag vet. Men jag hoppas förklaringen ger er ett hum om vad jag menar.

willis
2006-09-19, 20:27
gnagaren: Det är precis det jag undrar, fint ritat :P

Gpajpen
2006-09-19, 20:27
formen spelar roll. triceps kommer inte att arbeta lika mkt beroende på hur fan du håller armbågarna. enligt vad jag läst mig till så är det mest effektiva att hålla armbågarna någorlunda raka.