handdator

Visa fullständig version : Chili, nästa energikälla?


LadyG
2006-09-19, 14:12
Chili con carne borde ju vara en suverän källa till naturgas, slog det mig efter att ha fallit för frestelsen att äta mer chili än jag egentligen borde. Förnyelsebar är den också visar det sig.

Fast ni som inte vill producera mer naturgas kan ju testa Dimetikon, finns på apoteket. Det tar ett par dagar innan man når full effekt, men det fungerar faktiskt.

Det kan ha varit pro viva som hjälpte iofs, eller bara det faktum att jag inte ätit mer bönor och lök samt varit flitig med fibrerna på sistone...

Fler antigas-tips? Jag kommer att behöva det, för jag har en 5kilosgryta med chili i kylen som ska frysas och ätas upp, inte nödvändigtvis i den ordningen heller.

jwzrd
2006-09-19, 14:15
Det går att koka och behandla bönorna innan man lägger dom i resten av grytan som gör att man inte får lika mycket gaser.

LadyG
2006-09-19, 14:21
Brukar blötlägga dem 8 timmar och koka dem 1½, borde inte det räcka?

jwzrd
2006-09-19, 14:24
Brukar blötlägga dem 8 timmar och koka dem 1½, borde inte det räcka?

Jag har _för_ mig att det kan lindra om man först stormkokar bönorna i typ 5-10 minuter, häller bort vattnet och sen kokar som vanligt i nytt vatten. (Kryddorna antar jag att man inte har i från början utan först i den riktiga vändan). Bao-Bao kan säkert förklara bättre.

LadyG
2006-09-19, 14:53
Kryddorna brukar jag inte lägga till förrän ganska sent, så de inte kokar ur smaken för mycket.

Sen kanske bönorna är helt oskyldiga, så att det är lökens fel (läste något om att lök kan ha samma effekt) men det vet jag inte om det stämmer.

MilkmaN
2006-09-19, 14:56
Pro-viva hjälper mig till viss del mot äckliga proteinfisar.

Wennerberg
2006-09-19, 14:56
keep on fisin

jwzrd
2006-09-19, 14:57
Kryddorna brukar jag inte lägga till förrän ganska sent, så de inte kokar ur smaken för mycket.

Sen kanske bönorna är helt oskyldiga, så att det är lökens fel (läste något om att lök kan ha samma effekt) men det vet jag inte om det stämmer.

Jo lök kan ge gaser också. Själv är det bara kikärtor som ger någon direkt gaseffekt. Men det skiljer mycket från gryta till gryta :)

LadyG
2006-09-19, 14:58
keep on fisin

:laugh:

Det är ingen bra idé, skulle du vilja brottas med någon som luktar gammal prutt?

Wennerberg
2006-09-19, 15:01
:laugh:

Det är ingen bra idé, skulle du vilja brottas med någon som luktar gammal prutt?
Jag luktar själv så större delen av dygnet så ja visst

Zakath
2006-09-19, 15:16
Är det inte så att man oftast får mycket gaser av t.ex. bönor om man inte äter det ofta? Så om man äter det ofta så bör problemen avta. :)

LadyG
2006-09-19, 15:19
Pro-viva hjälper mig till viss del mot äckliga proteinfisar.

Sant, det har faktiskt gjort magen gott sen jag började med Proviva.

Jo lök kan ge gaser också. Själv är det bara kikärtor som ger någon direkt gaseffekt. Men det skiljer mycket från gryta till gryta :)

Aha, där ser man. Jag som äter såna mängder lök... Hm... Och kål. Ja jösses, snart kan jag konkurrera med ett litet polskt gasverk.

Jag luktar själv så större delen av dygnet så ja visst

*ryser* Okej, det var fel person att fråga verkar det som. :D

LadyG
2006-09-19, 15:20
Är det inte så att man oftast får mycket gaser av t.ex. bönor om man inte äter det ofta? Så om man äter det ofta så bör problemen avta. :)

Den teorin testar jag gärna, jag älskar chili!
Har du fel kommer jag att fisa dig i örat *slap*

Zakath
2006-09-19, 15:37
Den teorin testar jag gärna, jag älskar chili!
Har du fel kommer jag att fisa dig i örat *slap*

Jag hoppas att du har chili i grytan då, för annars är det ingen riktig chili con carne ;) Jag älskar också chili!

Och på tal om det, är det någon som har något bra recept på en enkel fiskgryta/soppa baserad på grädde och curry (chili)?

LadyG
2006-09-19, 15:50
Jag hoppas att du har chili i grytan då, för annars är det ingen riktig chili con carne ;) Jag älskar också chili!

Och på tal om det, är det någon som har något bra recept på en enkel fiskgryta/soppa baserad på grädde och curry (chili)?

Naturligtvis ska det vara färsk, hackad chili i grytan, även om jag på sistone tillsatt lite chilipasta också för att se om det gjorde skillnad. Mycket chilismak blev det, fast jag tror att styrkan kom från pastan (den är ju så koncentrerad) snarare än frukterna.

Tyvärr är jag inte bra på fisk, men det finns det säkert de som är :D

hasse36
2006-09-19, 16:01
Är det chilin som är problemet?

Black Eyed Peas (http://www.risenta.se/Blackeyebonor.htm) ger inga gaser.

LadyG
2006-09-19, 16:05
Är det chilin som är problemet?

Black Eyed Peas (http://www.risenta.se/Blackeyebonor.htm) ger inga gaser.

:D Först trodde jag du menade bandet...!

Nja det är nog bönorna, tror jag.