handdator

Visa fullständig version : intresse för utrustningsfri tävlan


sweetkarolina
2006-09-19, 14:04
oki, jag håller tummarna för att jag lyckas skapa en riktig poll nu. var snälla mot mig.

det jag vill veta är intresset för utrustningsfria tävlingar.

tänk er att förbundet bestämde sig för att införa en egen serie för tävlande utan utrustning (formerna skulle ju självfallet diskuteras, jag lutar åt att tillåta bälte och värmeskydd) skulle ni vilja tävla i den då?

jwzrd
2006-09-19, 14:12
Yes. Men grundförutsättningen är att man får tävla i båda samtidigt.

sweetkarolina
2006-09-19, 14:16
Yes. Men grundförutsättningen är att man får tävla i båda samtidigt.

hej, visst.
jag vill bara veta intresset. formerna kan ju såklart diskuteras.

jwzrd
2006-09-19, 14:17
hej, visst.
jag vill bara veta intresset. formerna kan ju såklart diskuteras.

Ah, men det låter som en utmärkt ide hur som helst!

tinus
2006-09-19, 14:18
Då skulle jag absolut vara intresserad av att tävla! Känns så förbaskat krångligt med all utrustning,det avskräcker för mig iaf ;)

A.Pahkamaa
2006-09-19, 14:19
Jag har varit med på en utrustningsfri tävling tidigare. Det var ganska många som ställde upp och alla som jag pratade med efteråt verkade tycka att det var bättre än att tävla med utrustning.

Jag vet inte om jag skulle ställa upp i en utrustningsfri serie, men några tävlingar per år skulle jag nog ställa upp på, tex DM och SM.

Timme
2006-09-19, 14:25
Jag det skulle jag nog allt :) Men jag kom på att jag kanske inte är licenserad än? Jag vet inte riktgit hur det går till än :)

bubbe
2006-09-19, 14:27
Jag vet inte om jag skulle ställa upp i en utrustningsfri serie, men några tävlingar per år skulle jag nog ställa upp på, tex DM och SM.

+1

sweetkarolina
2006-09-19, 14:28
Jag har varit med på en utrustningsfri tävling tidigare. Det var ganska många som ställde upp och alla som jag pratade med efteråt verkade tycka att det var bättre än att tävla med utrustning.

Jag vet inte om jag skulle ställa upp i en utrustningsfri serie, men några tävlingar per år skulle jag nog ställa upp på, tex DM och SM.


Några tävlingar per år? Den serie vi har är 4 tävlingar ju... *kissass*
Jag fattar vad du menar hur som hellst.

Norrlandsmästerskapen är ett bra exempel, förutom på en sak: Det ligger i norrland.
Den tävlingen är kanske inte så aktuell för en kille/tjej med tävlingsfunderingar i Skåne. En serietävling (eller kanske DM) innebär inte samma avstånd att resa och lättare för eventuella förstagångstävlande att komma till skott. (tror jag)

bubbe
2006-09-19, 14:30
Några tävlingar per år? Den serie vi har är 4 tävlingar ju... *kissass*
Jag fattar vad du menar hur som hellst.

Norrlandsmästerskapen är ett bra exempel, förutom på en sak: Det ligger i norrland.
Den tävlingen är kanske inte så aktuell för en kille/tjej med tävlingsfunderingar i Skåne. En serietävling (eller kanske DM) innebär inte samma avstånd att resa och lättare för eventuella förstagångstävlande att komma till skott. (tror jag)

Jag skulle inte vilja välja bort dom vanliga tävlingarna för att kunna tävla i nakenklassen.

sweetkarolina
2006-09-19, 14:34
Jag skulle inte vilja välja bort dom vanliga tävlingarna för att kunna tävla i nakenklassen.

okej, det var inte tanken. :)

helt fristående grej från den vanliga serien. och sen hur det skulle passas in i kalendern och liknande, det är ett senare problem.

bubbe
2006-09-19, 14:37
okej, det var inte tanken. :)

helt fristående grej från den vanliga serien. och sen hur det skulle passas in i kalendern och liknande, det är ett senare problem.

Enstaka tävlingar tycker jag vore en bra ide, som den typen du skrev norrländskan. Kan man göra det till en återkommande tävling, kan det ju växa som en gång exempelvis flugeby gjort.

A.Pahkamaa
2006-09-19, 15:02
Några tävlingar per år? Den serie vi har är 4 tävlingar ju... *kissass*
Jag fattar vad du menar hur som hellst.

Norrlandsmästerskapen är ett bra exempel, förutom på en sak: Det ligger i norrland.
Den tävlingen är kanske inte så aktuell för en kille/tjej med tävlingsfunderingar i Skåne. En serietävling (eller kanske DM) innebär inte samma avstånd att resa och lättare för eventuella förstagångstävlande att komma till skott. (tror jag)

För att folk inte ska behöva välja mellan tävlan med eller utan utrustning så måste man skilja tävlingarna från varandra. Det leder till att antalet tävlingar per år blir dubbelt så många. Om vi ska få dom som redan tävlar med utrustning att ställa upp så tror jag att vi tjänar på att börja med ett par tävlingar per år, annars finns det en risk att många lyftare prioriterar tävlingarna med utrustning istället.

Angående nybörjarna så håller jag med om att det är viktigt att kunna tävla nära hemmet. Men det är ju inga problem att ställa upp på en vanlig seritävling utan utrustning.

Nitrometan
2006-09-19, 15:11
Tja, vad ska man säga. Jag håller med bubbe.

sweetkarolina
2006-09-19, 15:18
För att folk inte ska behöva välja mellan tävlan med eller utan utrustning så måste man skilja tävlingarna från varandra. Det leder till att antalet tävlingar per år blir dubbelt så många. Om vi ska få dom som redan tävlar med utrustning att ställa upp så tror jag att vi tjänar på att börja med ett par tävlingar per år, annars finns det en risk att många lyftare prioriterar tävlingarna med utrustning istället.


Åkej, du har rätt. Dubbelt så många tävlingar är för mycket, och folk (iallafall de som deltar i serielag) skulle antagligen välja att tävla med utrustningen.

Angående nybörjarna så håller jag med om att det är viktigt att kunna tävla nära hemmet. Men det är ju inga problem att ställa upp på en vanlig seritävling utan utrustning.

Det är i första hand nybörjarna (eller de som bara funderar på att börja tävla) som jag vill åt. Men jag tror att de redan licenserade behövs för att de ska bli bra.
Självfallet går det att tävla utan utrustning på serietävlingarna, men det finns inte så mycket att vinna av det. I rankingen står det inte att dina resultat är RAW och troligen hamnar du rätt långt ner på listan.

sweetkarolina
2006-09-19, 15:19
Tja, vad ska man säga. Jag håller med bubbe.

får du inte.
skaffa en egen åsikt *slap*


:D

A.Pahkamaa
2006-09-19, 15:31
Det är i första hand nybörjarna (eller de som bara funderar på att börja tävla) som jag vill åt. Men jag tror att de redan licenserade behövs för att de ska bli bra.
Självfallet går det att tävla utan utrustning på serietävlingarna, men det finns inte så mycket att vinna av det. I rankingen står det inte att dina resultat är RAW och troligen hamnar du rätt långt ner på listan.

Det borde vara enkelt att fixa, alla resultat som lyfts utan utrustning räknas som utrustningsfria lyft på rankingen.

jwzrd
2006-09-19, 15:33
Det borde vara enkelt att fixa, alla resultat som lyfts utan utrustning räknas som utrustningsfria lyft på rankingen.

Det behövs inget särskillt kvot-system för att "räkna om" ett raw-lyft till ett utrustningslyft heller, det räcker med en liten notis. I förlängningen blir det lite knöligt kanske, hur ska man t ex notera att just Plucke Yppigdal bänkade utan tröja, böjde med lindor men ingen dräkt och markade utan bälte med med dräkt? :)

A.Pahkamaa
2006-09-19, 15:38
Det behövs inget särskillt kvot-system för att "räkna om" ett raw-lyft till ett utrustningslyft heller, det räcker med en liten notis. I förlängningen blir det lite knöligt kanske, hur ska man t ex notera att just Plucke Yppigdal bänkade utan tröja, böjde med lindor men ingen dräkt och markade utan bälte med med dräkt? :)

Varför inte bara göra två separata rankingar? En raw-ranking och en vanlig ranking. Om man har använts sig av nån "förbjuden" utrustning så hamnar man automatiskt i utrustnings-rankingen.

sweetkarolina
2006-09-19, 15:42
Det borde vara enkelt att fixa, alla resultat som lyfts utan utrustning räknas som utrustningsfria lyft på rankingen.


eller kanske inte så enkelt.
hur ska conny som sköter rankingen kunna VETA att du verkligen tävlade utan tröja om du gör så i en vanlig serieomgång, då de övriga tävlade med grejer.
hellre då göra enskilda tävlingar för RAW och kanske även en enskild ranking. en hel serie är troligen för mycket, men till exempel DM, SM...
och således också sätta upp regler kring det, till exempel bälte och värmeskydd, men inga lindor, dräkter eller tröjor. vissa kanske vill tillåta även lindor och andra kanske tycker att man inte får ha bälte heller. det är en annan diskussion tycker jag. :)

men jag tror jag kan konstatera att ett visst intresse finns ;)

sweetkarolina
2006-09-19, 15:44
Varför inte bara göra två separata rankingar? En raw-ranking och en vanlig ranking. Om man har använts sig av nån "förbjuden" utrustning så hamnar man automatiskt i utrustnings-rankingen.


känns som att vi kan skaka hand på det!

A.Pahkamaa
2006-09-19, 15:45
eller kanske inte så enkelt.
hur ska conny som sköter rankingen kunna VETA att du verkligen tävlade utan tröja om du gör så i en vanlig serieomgång, då de övriga tävlade med grejer.
hellre då göra enskilda tävlingar för RAW och kanske även en enskild ranking. en hel serie är troligen för mycket, men till exempel DM, SM...
och således också sätta upp regler kring det, till exempel bälte och värmeskydd, men inga lindor, dräkter eller tröjor. vissa kanske vill tillåta även lindor och andra kanske tycker att man inte får ha bälte heller. det är en annan diskussion tycker jag. :)

men jag tror jag kan konstatera att ett visst intresse finns ;)

Varför skulle det vara svårt att notera att lyftaren tävlade utan utrustning? Man klarar ju av att notera viktklass, resultat osv...

Gnusram
2006-09-19, 15:55
Jag är med, ska bums ner å träna! *popcorn*

Och nog borde det att gå att notera RÅ i protokollet vid invägningen. Lite mer för dommarna att hålla ordning på förstås men inte värre än att det går va? Eller vad säger du domaren?:naughty:

sweetkarolina
2006-09-19, 16:02
Varför skulle det vara svårt att notera att lyftaren tävlade utan utrustning? Man klarar ju av att notera viktklass, resultat osv...

inte att notera det. skulle kunna gå med en liten stjärna efter resultaten eller liknande.
Men att vara säker på att det stämmer. risken för misstag (eller fusk) lär vara stor. tex att plucke visserligen körde utan dräkt, men han hade lindor på sig, men han kanske tycker att han var utan utrustning.
ska domarna komma ihåg exakt vad varje lyftare hade på sig?

äsch, jag tycker såhär: att tävla utan utrustning idag har ingen status. att höja statusen för det funkar inte med ett enkelt, du får ju tävla utan om du vill. det noteras ju inte att du inte hade utrustning.
så jag tycker det ska uppmuntras mer, genom att förbundet uppmärksammar raw-lyftningen. delvis genom en ranking, och delvis genom att faktiskt arrangera tävlingar.
till en början ser jag ett DM som start. varje år. i varje distrikt.
som registreras på hemsidan så att de tävlande ser hur de ligger till och så att ytterliggare intresserade kan se hur andra tävlande ligger till raw.

A.Pahkamaa
2006-09-19, 16:49
inte att notera det. skulle kunna gå med en liten stjärna efter resultaten eller liknande.
Men att vara säker på att det stämmer. risken för misstag (eller fusk) lär vara stor. tex att plucke visserligen körde utan dräkt, men han hade lindor på sig, men han kanske tycker att han var utan utrustning.
ska domarna komma ihåg exakt vad varje lyftare hade på sig?

Jag tycker du får det att låta svårare än vad det egentligen är. Det där löser sig.

äsch, jag tycker såhär: att tävla utan utrustning idag har ingen status. att höja statusen för det funkar inte med ett enkelt, du får ju tävla utan om du vill. det noteras ju inte att du inte hade utrustning.
så jag tycker det ska uppmuntras mer, genom att förbundet uppmärksammar raw-lyftningen. delvis genom en ranking, och delvis genom att faktiskt arrangera tävlingar.
till en början ser jag ett DM som start. varje år. i varje distrikt.
som registreras på hemsidan så att de tävlande ser hur de ligger till och så att ytterliggare intresserade kan se hur andra tävlande ligger till raw.

:thumbup:

Pinglan
2006-09-19, 17:06
Jag skulle inte bara tävla, jag skulle jubla och spela en trudelutt på trumpet också.....:D Nejmen allvarligt talat, bara jag blir hel i ryggen skulle jag kunna åka land och rike runt för att tävla RAW...allt för att uppmuntra sådana tävlingar :thumbup:

jwzrd
2006-09-19, 17:08
Kul som fasen att det finns ett hyffsat intresse här på kolozzeum. Jag tror tom de flesta av dem som kryssat i pollen verkligen skulle göra det också!

sweetkarolina
2006-09-19, 18:21
Kul som fasen att det finns ett hyffsat intresse här på kolozzeum. Jag tror tom de flesta av dem som kryssat i pollen verkligen skulle göra det också!


Absolut! Det var det jag ville få till svar å...



Fan tror vi har samma åsikt i det här. När hände det senast...*screwy*

Gnusram
2006-09-19, 19:01
Fan tror vi har samma åsikt i det här. När hände det senast...*screwy*

Sist du var tyst länge nog att höra vad någon annan sa kanske? *innocent*

the_PL_man
2006-09-19, 19:26
Rör inte min utrustning!

My precious....*flex*

Tvinga inte över mig på den mörka sidan.

/the_PL_man

Timme
2006-09-19, 20:02
Rör inte min utrustning!

My precious....*flex*

Tvinga inte över mig på den mörka sidan.

/the_PL_man


:)

Nitrometan
2006-09-19, 20:58
Tvinga inte över mig på den mörka sidan.
Jag som trodde det var utrustning á la de amerikanska clownförbunden som var den mörka sidan?

Inte RÅ lyftning?

the_PL_man
2006-09-19, 21:34
Om de tafsar på min utrustning återstår bara att beställa en Leviathan, en denim-bänk-BH, en lång mjuk stång till marken, väga in med 24 h försprång och böja 1 dm grunt (då behöver jag bara böja 7 cm grundare än nu..:) ).
Det enda jag inte tummar på är att följa den rena vägen.

Jag hjälper gärna till att arrangera RÅ-tävlingar, bara jag får tävla i min ut-rustning. :thumbup:

/the_PL_man

Jag som trodde det var utrustning á la de amerikanska clownförbunden som var den mörka sidan?

Inte RÅ lyftning?

-AG-
2006-09-19, 22:38
Vi arrangerade ju Norrländskan utan utrustning. Det var en succe och jag tror att det blir ett återkommande inslag. Nu deltog jag tyvärr inte (har ingen licens), men det var väldigt roligt att titta på. Jag uppmanar fler klubbar till att arrangera liknande tävlingar. En hel serie kan bli svår att få igenom, det är för många tävlingar redan som det är. En ranking däremot hade varit trevligt att ha. Det vore också roligt med utrustningsfria svenska rekord.

jwzrd
2006-09-19, 22:53
sweetkarolina> Första och sista gången? :)

Sist du var tyst länge nog att höra vad någon annan sa kanske? *innocent*

Haha, JAG har inga problem med att lära andra förstå vad jag tycker.

the_PL_man
2006-09-20, 06:48
Låt oss börja med att arrangera enstaka tävlingar, så får vi se sen.:)

/the_PL_man

Vi arrangerade ju Norrländskan utan utrustning. Det var en succe och jag tror att det blir ett återkommande inslag. Nu deltog jag tyvärr inte (har ingen licens), men det var väldigt roligt att titta på. Jag uppmanar fler klubbar till att arrangera liknande tävlingar. En hel serie kan bli svår att få igenom, det är för många tävlingar redan som det är. En ranking däremot hade varit trevligt att ha. Det vore också roligt med utrustningsfria svenska rekord.

Nitrometan
2006-09-20, 08:31
Låt oss börja med att arrangera enstaka tävlingar, så får vi se sen.:)

/the_PL_man
Japp. En eller ett par tävlingar per år.

Norrlänskan. Flugeby? Kanske en RÅ klass på DM?

En nakenranking vore också kul.

sweetkarolina
2006-09-20, 10:54
sweetkarolina> Första och sista gången? :)


låt oss hoppas det...

gnusram: käften.. *slap* *grr27*


oki, jag känner mig tillfreds med svaren, och anledningen till den här pollen var att jag skulle få lite mer kött på benen.
tog upp det här förslaget på planeringskonferensen i helgen och nu känner jag att jag har anledning att driva frågan vidare, när jag får tillfälle.

jag tror att utrustningsfri tävlan kommer att få fler människor att börja tävla, men då måste dom arrangeras mer lokalt än norrlandsmästerskapen. och jag tror att om fler börjar tävla så kommer en del av dom att börja med utrustning så småningom. ;)

jwzrd
2006-09-20, 10:55
låt oss hoppas det...

gnusram: käften.. *slap* *grr27*


oki, jag känner mig tillfreds med svaren, och anledningen till den här pollen var att jag skulle få lite mer kött på benen.
tog upp det här förslaget på planeringskonferensen i helgen och nu känner jag att jag har anledning att driva frågan vidare, när jag får tillfälle.

jag tror att utrustningsfri tävlan kommer att få fler människor att börja tävla, men då måste dom arrangeras mer lokalt än norrlandsmästerskapen. och jag tror att om fler börjar tävla så kommer en del av dom att börja med utrustning så småningom. ;)

Låter som en plan! (Och med det vill jag inte säga att jag håller med dig eftersom vi redan klarat av den där första och sista gången). :Virro

Eva_E
2006-09-20, 11:02
Låter som en kanonbra idé, även om man såklart kan fundera på formerna för den. Percis som några sa, för nybörjare som jag själv. Jag har ett tag haft funderingar på ett test hur jag skulle klara mig i SL, men som det nu är så känns hela den här utrustningsbiten som ett oöverstigligt hinder... Tröjor som man inte får på sig utan hjälp och får sår utav - ämen va?!:D

Eva

Nitrometan
2006-09-20, 11:06
jag tror att utrustningsfri tävlan kommer att få fler människor att börja tävla, men då måste dom arrangeras mer lokalt än norrlandsmästerskapen. och jag tror att om fler börjar tävla så kommer en del av dom att börja med utrustning så småningom. ;)
Det beror på hur tävlingarna arrangeras. Om lyftarna trivs och så.

Men om de nu börjar lyfta utan utrustning - varför skulle de sen helt plötsligt börja tävla med?

Om det nu är så att utrustningen hindrar folk från att tävla - skulle hindret inte vara kvar då?

jwzrd
2006-09-20, 11:08
Det beror på hur tävlingarna arrangeras. Om lyftarna trivs och så.

Men om de nu börjar lyfta utan utrustning - varför skulle de sen helt plötsligt börja tävla med?

Om det nu är så att utrustningen hindrar folk från att tävla - skulle hindret inte vara kvar då?

Nej därför att det krävs en väldig insats från flera andra att ställa upp och tävla med utrustning. Det är inte något alla vill göra direkt, jag själv t ex. Det betyder inte att vi vill visa att vi har stora cojones och gillar att tävla med dem!

bubbe
2006-09-20, 11:41
Detta med att fler börjar tävla vet jag inte om man kan hoppas för mycket på dock. Vi har på vår klubb en årlig lokal bänkpresstävling där vi alla tävlar utan tröja, plus en olicenserad klass som får testa på att tävla. Av alla dom som har kört icke licenseklassen, så är det bara en som har velat fortsätta som riktig lyftare. Dom allra flesta vill bara testa en gång för det är enkelt att tävla lokalt i klubben och dom behöver inte engagera sig något mer som aktiv lyftare. Att skapa intresse och motivation för vidare tävlan kräver mer än att skippa tröjpåtagning.

Naturligtvis kan det fungera annorlunda på annat håll, men hos oss har det varit på detta viset.

sweetkarolina
2006-09-20, 16:57
Det beror på hur tävlingarna arrangeras. Om lyftarna trivs och så.

Men om de nu börjar lyfta utan utrustning - varför skulle de sen helt plötsligt börja tävla med?

Om det nu är så att utrustningen hindrar folk från att tävla - skulle hindret inte vara kvar då?


Kanske inte händer helt plötsligt, men om man tävlar ett par gånger utan så kanske man så småningom vill testa utrustningen senare.
Lyckas man bra och ligger bra till utan utrustning så vill man kanske testa sig mot de som ligger bra till med utrustning.

Men även om man fortsätter utan utrustningen så behöver man lika mycket licens där.
Poängen var att få fler licenser, oavsett om folk tävlar med eller utan utrustning.

bubbe: tråkigt att höra att det inte fungerar så bra, vet inte riktigt vad jag ska svara.
men den kille som fortsatte, det var ju faktiskt en till lyftare. (som kanske inte hade börjat annars)


jag tror iallafall, att om man börjar tävla på utrustningsfria tävlingar, så är CHANSEN större att man fortsätter, än om man inte börjar alls. ;)

Damien Thorne
2006-09-20, 17:00
oki, jag håller tummarna för att jag lyckas skapa en riktig poll nu. var snälla mot mig.

det jag vill veta är intresset för utrustningsfria tävlingar.

tänk er att förbundet bestämde sig för att införa en egen serie för tävlande utan utrustning (formerna skulle ju självfallet diskuteras, jag lutar åt att tillåta bälte och värmeskydd) skulle ni vilja tävla i den då?

Ja, det låter mycket intressant. :thumbup:

Har du någon möjlighet att påverka ett sånt beslut? Eller frågar du bara rent hypotetiskt?

sweetkarolina
2006-09-20, 17:18
Ja, det låter mycket intressant. :thumbup:

Har du någon möjlighet att påverka ett sånt beslut? Eller frågar du bara rent hypotetiskt?


bra fråga, jag är trots allt bara en liten jänta från dalarna, å vill förbundet skita i mig så gör de det.
men jag ska försöka. :)

Damien Thorne
2006-09-20, 18:07
bra fråga, jag är trots allt bara en liten jänta från dalarna, å vill förbundet skita i mig så gör de det.
men jag ska försöka. :)

Bra, det klarar du :whipped:

emmzan
2006-09-20, 18:35
bra fråga, jag är trots allt bara en liten jänta från dalarna, å vill förbundet skita i mig så gör de det.
men jag ska försöka. :)

Kan du vinna brottningsmatch med dagsgamla fölungar så kan du nog göra din röst hörd :)

Ja, utrustningsfria tävlingar vore trevligt.:thumbup:

z_bumbi
2006-09-20, 19:00
Detta med att fler börjar tävla vet jag inte om man kan hoppas för mycket på dock. Vi har på vår klubb en årlig lokal bänkpresstävling där vi alla tävlar utan tröja, plus en olicenserad klass som får testa på att tävla. Av alla dom som har kört icke licenseklassen, så är det bara en som har velat fortsätta som riktig lyftare. Dom allra flesta vill bara testa en gång för det är enkelt att tävla lokalt i klubben och dom behöver inte engagera sig något mer som aktiv lyftare. Att skapa intresse och motivation för vidare tävlan kräver mer än att skippa tröjpåtagning.

Nu kommer jag inte ihåg hur många aktiva klubbar det finns men om varje klubb får en ny tävlande som annars inte skulle ha börjat så är det ett bra resultat totalt i Sverige. Detta även om de nya är utspridda under en tioårsperiod.

Damien Thorne
2006-09-20, 22:41
Vi arrangerade ju Norrländskan utan utrustning. Det var en succe och jag tror att det blir ett återkommande inslag. Nu deltog jag tyvärr inte (har ingen licens), men det var väldigt roligt att titta på. Jag uppmanar fler klubbar till att arrangera liknande tävlingar. En hel serie kan bli svår att få igenom, det är för många tävlingar redan som det är. En ranking däremot hade varit trevligt att ha. Det vore också roligt med utrustningsfria svenska rekord.

Det var närmare 100st som deltog utan utrustning :thumbup:

Jag håller med dig, det skulle vara roligt med utrustningsfria svenska rekord.

Lillgrabben
2006-09-21, 11:31
Det var närmare 100st som deltog utan utrustning :thumbup:

Jag håller med dig, det skulle vara roligt med utrustningsfria svenska rekord.


Det intressanta är väl hur många som skulle deltaga, ifall Janne inte hade erbjudit prispengar för topplaceringarna i Rawklassen.

I min enfald inbillar jag mig att det inte hade blivit på långa vägar lika många deltagare.

jwzrd
2006-09-21, 11:35
Det intressanta är väl hur många som skulle deltaga, ifall Janne inte hade erbjudit prispengar för topplaceringarna i Rawklassen.

I min enfald inbillar jag mig att det inte hade blivit på långa vägar lika många deltagare.

Men kom igen nu, det där tror du inte på själv. Inte fan tävlar du för att det finns prispengar?

Lillgrabben
2006-09-21, 11:41
Men kom igen nu, det där tror du inte på själv. Inte fan tävlar du för att det finns prispengar?

Inte jag själv kanske, men jag var där så jag hörde vad många sade.

Våra 2 deltagare tävlade i den klassen av anledningen att det fanns prispengar att hämta. 1500 kr i prispengar är inte fy skam för att bänkpressa 3 lyft ( om man är nyfyllda 18....).

Big Lou
2006-09-22, 06:45
Jag kan bara tala för egen del och jag skulle redan ha gjort tävlingsdebut om det hade funnits några rawtävlingar i närheten.
Nu har jag skjutit tävlingsdebuten framför mig istället.
I mitt fall beror det på att jag har två alternativ av vilka jag inte gillar något.

1. Anpassa mig till förutsättningarna och bänka med tröja, vilket just nu känns avskräckande och krångligt.

2. Bänka raw mot medtävlare med tröja och inte ha en chans. Detta hade varit enklast men tyvärr är jag tävlingsmänniska och tycker inte om att komma sist.

Jag tror också att rawtävlingar skulle kunna få fler att testa på att tävla även med utrustning i ett senare skede.
Bara ATT tävla är ett stort steg för många, inklusive mig själv.
Är man väl inne i karusellen så är nog chansen större att man skulle testa att tävla även med utrustning.

Den dagen det kommer en raw-tävling i min närhet så kommer det iaf finnas EN ny lyftare.

sweetkarolina
2006-09-22, 10:25
Jag kan bara tala för egen del och jag skulle redan ha gjort tävlingsdebut om det hade funnits några rawtävlingar i närheten.
Nu har jag skjutit tävlingsdebuten framför mig istället.
I mitt fall beror det på att jag har två alternativ av vilka jag inte gillar något.

1. Anpassa mig till förutsättningarna och bänka med tröja, vilket just nu känns avskräckande och krångligt.

2. Bänka raw mot medtävlare med tröja och inte ha en chans. Detta hade varit enklast men tyvärr är jag tävlingsmänniska och tycker inte om att komma sist.

Jag tror också att rawtävlingar skulle kunna få fler att testa på att tävla även med utrustning i ett senare skede.
Bara ATT tävla är ett stort steg för många, inklusive mig själv.
Är man väl inne i karusellen så är nog chansen större att man skulle testa att tävla även med utrustning.

Den dagen det kommer en raw-tävling i min närhet så kommer det iaf finnas EN ny lyftare.


TACK!!! Precis så jag tänkte.

petersson
2006-09-23, 10:28
Förlåt, jag läste inte frågan ordentligt. Jag vet faktiskt inte, det beror på hur de andra i klubben skulle köra.

aliquis
2006-09-23, 22:42
Kanske redan har nämnts men det hade visst kommit upp ett förslag att slopa bänktröjan i ipf.

aliquis
2006-09-23, 22:53
Jag kör förövrigt redan utan utrustning, äger inte ens ett bälte, jag kommer ju ändå inte upp i några vikter som räknas så vad spelar det för roll =P

jwzrd
2006-09-23, 23:49
De som inte är intresserade av att tävla utrustningsfritt och är licensierade, är det något särskillt i den tävlingsformen som avskräcker? (Jag ska läsa igenom tråden en vända till för att se om någon av er givit några anledningar).

Damien Thorne
2006-09-24, 06:42
I mitt fall beror det på att jag har två alternativ av vilka jag inte gillar något.

1. Anpassa mig till förutsättningarna och bänka med tröja, vilket just nu känns avskräckande och krångligt.

2. Bänka raw mot medtävlare med tröja och inte ha en chans. Detta hade varit enklast men tyvärr är jag tävlingsmänniska och tycker inte om att komma sist.

Exakt så känner jag också.

Damien Thorne
2006-09-24, 06:43
Kanske redan har nämnts men det hade visst kommit upp ett förslag att slopa bänktröjan i ipf.

Var kan man läsa om det?

Chopsuey
2006-09-24, 07:48
Ja, helt RAW..
Endast slapp trikå och ett par skor. *flex*

sunkan
2006-09-24, 08:33
ja med tanke på att jag bara tävlar RAW så tycker jag att det är ett yppeligt förslag med en RAW-ranking. Kan ju som sagt inte vara nått jättejobb att sätta ett kryss i kanten i protokollet för att visa att personen tävlade RAW.:thumbup:

petersson
2006-09-24, 08:50
ja med tanke på att jag bara tävlar RAW så tycker jag att det är ett yppeligt förslag med en RAW-ranking. Kan ju som sagt inte vara nått jättejobb att sätta ett kryss i kanten i protokollet för att visa att personen tävlade RAW.:thumbup:

En nackdel är väl kanske att man delar upp en redan ganska liten sport? Iofs kanske fler börjar tävla om man slipper köpa alla prylar :)

sunkan
2006-09-24, 09:14
En nackdel är väl kanske att man delar upp en redan ganska liten sport? Iofs kanske fler börjar tävla om man slipper köpa alla prylar :)
så sant men för min del så får dem gärna till å börja med märka ut på rankingen vilka som är RAW och inte. Sen om man ska köra enskilda tävlingar för RAW/utrustning eller om man kör ihop dem ska jag låta vara osagt just p.g.a. att det delar ju upp lyftarna i en som du säger väldigt liten sport.

petersson
2006-09-24, 09:23
så sant men för min del så får dem gärna till å börja med märka ut på rankingen vilka som är RAW och inte. Sen om man ska köra enskilda tävlingar för RAW/utrustning eller om man kör ihop dem ska jag låta vara osagt just p.g.a. att det delar ju upp lyftarna i en som du säger väldigt liten sport.

Jo men det är nog en idé ändå. Jag gick händelserna lite i förväg där :)

Erky
2006-09-24, 13:18
Mycket bra ide. Skulle tycka det var kul för mig som än så länge icke tävlande att få RAW resultat att jämföra mig med. Jag som lyfter själv på ett vanligt gym utan tränare och andra styrkelyftare omkring mig känner att skaffa utrustning är ett stort steg. Man får väl knappt på sig den själv.

sweetkarolina
2006-09-24, 15:37
Mycket bra ide. Skulle tycka det var kul för mig som än så länge icke tävlande att få RAW resultat att jämföra mig med. Jag som lyfter själv på ett vanligt gym utan tränare och andra styrkelyftare omkring mig känner att skaffa utrustning är ett stort steg. Man får väl knappt på sig den själv.

sant.
och även om du skulle få på den, så krävs det en del för att kunna använda den. tekniken ändras ju och risken att lyften går vansinnigt snett ökar, vilket kräver erfarna passare.
det hemskaste som finns tycker jag är när någon nybörjare ska köra med dräkt/tröja och tar med sig sin oerfarna kompis som passare/coach och denne står och passar med händerna i fickorna.

Damien Thorne
2007-04-12, 08:38
Hej Karolina,

Hur ser framtiden ut för utrustningsfria tävlingar?

sweetkarolina
2007-04-12, 15:39
Hej Karolina,

Hur ser framtiden ut för utrustningsfria tävlingar?


Hej hej. Har inte hänt något än mig veterligt, alla står fria att arrangera de tävlingar de vill som vanligt.

Har fått stöd i frågan från Unga Ledaregruppen vilket känns bra, och får se när/om jag vill/kan driva frågan.

rinse
2007-04-12, 16:55
inte att notera det. skulle kunna gå med en liten stjärna efter resultaten eller liknande.
Men att vara säker på att det stämmer. risken för misstag (eller fusk) lär vara stor. tex att plucke visserligen körde utan dräkt, men han hade lindor på sig, men han kanske tycker att han var utan utrustning.
ska domarna komma ihåg exakt vad varje lyftare hade på sig?

äsch, jag tycker såhär: att tävla utan utrustning idag har ingen status. att höja statusen för det funkar inte med ett enkelt, du får ju tävla utan om du vill. det noteras ju inte att du inte hade utrustning.
så jag tycker det ska uppmuntras mer, genom att förbundet uppmärksammar raw-lyftningen. delvis genom en ranking, och delvis genom att faktiskt arrangera tävlingar.
till en början ser jag ett DM som start. varje år. i varje distrikt.
som registreras på hemsidan så att de tävlande ser hur de ligger till och så att ytterliggare intresserade kan se hur andra tävlande ligger till raw.

håller med om allt. hade varit ett bra sätt att få in nya lyftare tror jag och göra lyftningen roligare för alla(eller många)..

rinse
2007-04-12, 17:06
De som inte är intresserade av att tävla utrustningsfritt och är licensierade, är det något särskillt i den tävlingsformen som avskräcker? (Jag ska läsa igenom tråden en vända till för att se om någon av er givit några anledningar).

lägre resultat som kan jämföras någorlunda med vad gymtränade göra är inte alltid så kul. inte lika roligt att säga att man gjorde 130 kg som 170 kg. men jag tycker inte man borde vara rädd för att visa sin RAW styrka också. det roliga hade ju varit om topplyftarna också hade testat på så som Ove Lehto har gjort.

Carolinew
2007-04-12, 18:02
Tycker det vore en jättebra idé, jag skulle mycket hellre vilja tävla i en sån serie. Känns mer "rättvist" på något vis... det säger ju hur stark man är och inte hur tajt tröjan sitter osv.

NisseEriksson
2007-04-12, 18:56
Jag svarade alternativ 1.

petersson
2007-04-12, 19:26
Känns mer "rättvist" på något vis... det säger ju hur stark man är och inte hur tajt tröjan sitter osv.

Riktigt så enkelt är det nog inte..

Carolinew
2007-04-12, 21:09
Riktigt så enkelt är det nog inte..

Ne men ni fattar vad jag menar... Vissa får ju ut mer av utrustning än andra, men då är det ju inte ens styrka utan kläderna som gör jobbet...Typ. Får väl heta Tröjlyft istället för styrkelyft eller nåt *rolleyes* Okej, visst är det så att man får ut mer av utrustningen ju mer man tränar med den men det ändrar ju inte på nånting. Enligt mig då. :)

Sällen
2007-04-12, 22:39
Fan va härligt det skulle vara utan utrustning :)

Big Lou
2007-04-13, 06:16
Tycker det vore en jättebra idé, jag skulle mycket hellre vilja tävla i en sån serie. Känns mer "rättvist" på något vis... det säger ju hur stark man är och inte hur tajt tröjan sitter osv.

Jag föredrar också att tävla utan utrustning och kommer säkert att göra så ibland även fortsättningsvis eftersom det är ett tävlingssätt som tilltalar mig.

Men sen blir det ju tävlingar med utrustning också, inte minst för att kunna bidra med poäng till serielaget.

polaren
2007-04-13, 10:05
Jag tror nästan att jag har ångrat mig nu (hur jag röstade) när jag själv har börjat använda mig av utrustningen, det är ju riktigt roligt! Det är nästan så att jag ångrar alla anti-utrustnings-inlägg jag har gjort *cupid*

Damien Thorne
2007-04-13, 10:20
Hej hej. Har inte hänt något än mig veterligt, alla står fria att arrangera de tävlingar de vill som vanligt.

Har fått stöd i frågan från Unga Ledaregruppen vilket känns bra, och får se när/om jag vill/kan driva frågan.

:bow:

[MUPP]Animal
2007-04-13, 20:19
lägre resultat som kan jämföras någorlunda med vad gymtränade göra är inte alltid så kul. inte lika roligt att säga att man gjorde 130 kg som 170 kg. men jag tycker inte man borde vara rädd för att visa sin RAW styrka också. det roliga hade ju varit om topplyftarna också hade testat på så som Ove Lehto har gjort.

Att lyfta RAW är det bästa som finns och känna hur styrka och teknik sammanfaller till perfekta lyft. Men tycker att du alltid återkommer till påståendet att gymtränande ligger nära många styrkelyftare i styrka, kanske om det är menat i i allroundstyrka men knappast i de tre styrkelyftsgrenarna. Mig veterligen så tränar alla vår lyftare mycket RAW innan de bygger på träningen med bälte och sen full utrustning inför tävling. Finns knappt några av våra motionärer(icke tävlande) som kommer i närheten av samma styrka RAW, sen finns det ju talanger som plockas upp och utvecklas mycket fort allt eftersom intresset växer för lyftandet.

Det jag menar är att det vore skumt om inte styreklyftarna vore starkare än andra ickelyftare i de tre tävlingsmomenten. Annars skulle det betyda att vi misslyckats med våra satsningar fatalt...:cryout:

Sen att resultaten blir mer jämförbara är dock en bra poäng då väldigt få vet hur det är att lyfta med material eller hur mycket man får ut av det. Så visst fram med mer RAW tävlingar, som sagt våra KM är alltid RAW och det uppskattas mycket och idén med det är att alla i klubben skall kunna vara med och tävla mot varandra.

rinse
2007-04-15, 19:17
Animal;2226998']Att lyfta RAW är det bästa som finns och känna hur styrka och teknik sammanfaller till perfekta lyft. Men tycker att du alltid återkommer till påståendet att gymtränande ligger nära många styrkelyftare i styrka, kanske om det är menat i i allroundstyrka men knappast i de tre styrkelyftsgrenarna. Mig veterligen så tränar alla vår lyftare mycket RAW innan de bygger på träningen med bälte och sen full utrustning inför tävling. Finns knappt några av våra motionärer(icke tävlande) som kommer i närheten av samma styrka RAW, sen finns det ju talanger som plockas upp och utvecklas mycket fort allt eftersom intresset växer för lyftandet.

Det jag menar är att det vore skumt om inte styreklyftarna vore starkare än andra ickelyftare i de tre tävlingsmomenten. Annars skulle det betyda att vi misslyckats med våra satsningar fatalt...:cryout:

Sen att resultaten blir mer jämförbara är dock en bra poäng då väldigt få vet hur det är att lyfta med material eller hur mycket man får ut av det. Så visst fram med mer RAW tävlingar, som sagt våra KM är alltid RAW och det uppskattas mycket och idén med det är att alla i klubben skall kunna vara med och tävla mot varandra.

jag vet många som inte gör så mkt mer än 130- 140 utan tröja och tävlar i styrkelyft. jag vet ganska många som gör detta även utan att tävla i SL men sen kan ju utförande kommenteras mm. men det är inte några stora skillnader vi snackar om. sen har jag mer respekt för de som ställer sig på ett lyftarflak på tävling och gör det helt klart men nog känns det inte så kul att var sämre i bänk som SL än en "motionär"... 130 kg i bänk är ingen vikt att komma med om man väger mer än 80- 85 kg.