handdator

Visa fullständig version : Bra dokumentärer.


Slartibartfast
2006-09-19, 13:38
Håller just på att kolla igenom Long Way Round, som handlar om Ewan McGregor och hans polare Charley Boorman som kör runt jorden på motorcykel. Riktigt bra serie i sju delar. http://www.imdb.com/title/tt0403778/

Har ni andra bra tips på dokumenträrer som man kan "hyra"?

Lasse Kongo
2006-09-19, 13:42
Snickeriet, bra bättre bäst doku.

tuben
2006-09-19, 13:45
Snickeriet, bra bättre bäst doku.

Plötsligt i Vinslöv är bättre

OnT. Touching the void
Den är ruskigt bra tycker jag.

LarsK
2006-09-19, 13:57
Beror på vad du är intresserad av. Jag tycker World at War är riktigt bra. 30 deler på 1 timme styck, har jag förr mig.

MilkmaN
2006-09-19, 14:25
Plötsligt i Vinslöv är bättre

OnT. Touching the void
Den är ruskigt bra tycker jag.

Haha, jag har sett plötsligt i vinslöv.

Varför: Ingen aning men den är oerhört rolig i all sin absurditet.

Exhale_
2006-09-19, 14:32
Jag tycker Super Size Me, Fahrenheit 9/11 och Bowling for Columbine är klockrena hyrfilmer!

Trance
2006-09-19, 14:36
Den där dokumentären om en Navy Seal-klass i 6 delar eller något. Glömde av vad den hette men Yankeee eller Master Chief kan det nog.

Yankeee
2006-09-19, 14:41
Den där dokumentären om en Navy Seal-klass i 6 delar eller något. Glömde av vad den hette men Yankeee eller Master Chief kan det nog.

Discovery - Navy SEALs BUDS Class 234.

mats-
2006-09-19, 14:42
Dom är är bra tycker jag, i super size me stuket fast med andra saker, typ fattigdom, piller osv.

http://www.imdb.com/title/tt0437696/

LAR
2006-09-19, 14:48
Plötsligt i Vinslöv är bättre

OnT. Touching the void
Den är ruskigt bra tycker jag.
vad handlar den där "plötsligt i vinslöv" om egentligen. gillar dokumentärer och har ofta sett den titeln men tyckt att den låter så tråkig. vad handlar den om?

Slartibartfast
2006-09-19, 14:51
Beror på vad du är intresserad av. Jag tycker World at War är riktigt bra. 30 deler på 1 timme styck, har jag förr mig.

Yess! Tjejen köpte boxen för en tid sedan och vi brukar beta av ett avsnitt då och då. Quality time. :D Bra serie. :thumbup:

userfriendly
2006-09-19, 14:52
Warzone av Maggie Hadleigh West

LAR
2006-09-19, 14:54
"chelsea headhunters - männen som förstör för fotbollen". jag är inte ett dugg fotbollsintresserad men den dokumentären är frän.

en sämre dokumentär är "blod, svett och bajs - om kustjägarna". shit, vilka jävla spån som låg inne på 80-talet. iallafall den kullen.

rolf
2006-09-19, 14:54
The Illuminati. Den är bannlyst från Hollywood och finns inte ens med på IMDB.com. Se den, den är skrämmande intressant.

Pudzianovski
2006-09-19, 15:03
The Illuminati. Den är bannlyst från Hollywood och finns inte ens med på IMDB.com. Se den, den är skrämmande intressant.

Är man bannlyst från HOLLYWOOD...då är filmen brutal !!

Vad handlar den om då?? (orkar inte söka)

Fråga till alla: Varför kan inte folk skriva en kort beskrivning om vad filmen handlar om......:Virro

LAR
2006-09-19, 15:07
ja. gärna om "plötsligt i vinslöv".

Fredrik S
2006-09-19, 15:09
vad handlar den där "plötsligt i vinslöv" om egentligen. gillar dokumentärer och har ofta sett den titeln men tyckt att den låter så tråkig. vad handlar den om?

Den handlar om det dagliga livet i en liten by i skåne. (Vinslöv)
Man för följa ett antal mer eller mindre "udda" karaktärer, framför allt i den lokala bangolfklubben och konstföreningen. En del människor anser att filmen är lyteskomik och att det därför inte är PK att gilla den. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om det. Den innehåller ju en hel del scener där man ju faktiskt skrattar ÅT personerna i filmen, men du får kolla själv.

De två bästa SVT dokumentärerna enligt mig är:
1. Nätterna med Katrin
2. Hopp

Jay-Z
2006-09-19, 15:12
Discovery - Navy SEALs BUDS Class 234.

Hear hear.

Två andra bra är:

- Enron: The Smartest Guys in the Room.

- Guns, Germs and Steel.

Generellt kan man väl säga att PBS gör rätt vettiga dokumentärer.

www.pbs.org

Noodles
2006-09-19, 15:15
Såg nyligen Riot on! på Canal plus. Den kan jag rekommendera. Extra kul för dig som finne. Handlar om Finlands svar på boo.com under IT-hysterin.

rolf
2006-09-19, 20:46
Är man bannlyst från HOLLYWOOD...då är filmen brutal !!

Vad handlar den om då?? (orkar inte söka)

Fråga till alla: Varför kan inte folk skriva en kort beskrivning om vad filmen handlar om......:Virro

Hoppsan, tänkte inte alls på att berätta. :D
Hursomhelst, en del teorier presenteras, kort sagt att frimurarrörelsen mer eller mindre styr världen med personer som Bush och Blair som marionetter.
Senare visas i hemlighet filmade klipp från olika sektmöten med riktigt skrämmande ritualer, där just ovannämnda Bush och flera andra höga höns deltar. Minns inte så mycket annat, det var över ett år sedan jag såg den.

HookersUnited
2006-09-19, 20:49
Snickeriet, bra bättre bäst doku.
"Sverige! Sverige! Sverige!"

Arf Pingvin
2006-09-19, 20:59
http://www.nojesguiden.se/film/article.asp?aID=13278

En obehaglig sanning med Al Gore. Har ej sett den själv men på de recensioner jag läst verkar den bra.

Deprimerande när man tänker på hur mycket bättre världen hade varit med Al Gore som USAs president istället för Bush.

Kurash
2006-09-19, 21:14
http://www.nojesguiden.se/film/article.asp?aID=13278

En obehaglig sanning med Al Gore. Har ej sett den själv men på de recensioner jag läst verkar den bra.

Deprimerande när man tänker på hur mycket bättre världen hade varit med Al Gore som USAs president istället för Bush.

+1

The Corporation

Tricklev
2006-09-19, 21:16
"Armbryterskan ifrån ensamheten" är förvånansvärt underhållande o skön.

Zakath
2006-09-19, 22:06
Hoppsan, tänkte inte alls på att berätta. :D
Hursomhelst, en del teorier presenteras, kort sagt att frimurarrörelsen mer eller mindre styr världen med personer som Bush och Blair som marionetter.
Senare visas i hemlighet filmade klipp från olika sektmöten med riktigt skrämmande ritualer, där just ovannämnda Bush och flera andra höga höns deltar. Minns inte så mycket annat, det var över ett år sedan jag såg den.

Och exakt hur trovärdig är denna teori?

Baan
2006-09-19, 22:16
Ska se The Planet + An inconvenient truth imorgon. Återkommer med en professionell recension.

Frantic
2006-09-19, 22:19
When We Were Kings!

http://www.imdb.com/title/tt0118147/

The_RobRoy
2006-09-19, 23:14
Anders Granheim - Sista Posen

annars gillar jag också The Corporation.

heltzonicka
2006-09-20, 01:30
No direction home - En dokumentär om geniet Dylan

Krampus
2006-09-20, 01:44
Style Wars -
Filmen är i princip orsak tillsammans med spelfilmen "Beat Street" att graffitikulturen uppstod i Sverige och expolaterades över Europa.

http://www.imdb.com/title/tt0177262/

Krampus
2006-09-20, 01:49
Plötsligt i Vinslöv

Mycket bra. Lyteskomik är det inte, då den kunde utspelats i vilken mindre håla, stad tom förort som helst i Sverige.
Filmen visar människor och levnadsöden, det är inte någon parodi även om vissa av karraktärerna är underbara och sympatiska i sig.

rolf
2006-09-20, 07:56
Och exakt hur trovärdig är denna teori?
Det kan jag ju inte säga något om, men filmen är helt klart sevärd. Sakerna läggs åtminstone fram på ett såpass genomtänkt och logiskt sätt att det iaf inte låter helt befängt. Se den förfan :D

MUGEN
2006-09-20, 08:42
Darwin's Nightmare - nyprod. dokumentär som jag trodde fler hade sett, rentav deprimerande.

The Blue Planet - skrämmande bra BBC-produktion som gick på svt för några år sedan, världshaven.

Wild Africa - ännu en skrämmande bra BBC-produktion som också visats på svt. ungefär lika många delar som Blue Planet.

Style Wars - Se den om du inte sett den.




såg en dokumentär om en snubbe som åkte till västafrika och blev drogad med någon sjuk stimulantia som en del av återfödelse-ritualen man genomgick när man blev en del av deras kultur, någon som kan namnet på denna?