handdator

Visa fullständig version : Fotskada


typ0
2006-09-19, 13:20
Har precis hittat till detta forumet så jag tänkte jag skulle inleda med att ställa några frågor :)

Den 18 juni i somras spelade jag match (fotboll) och efter ca 60 min av matchen får jag en tackling av en tyngre kille (STOR). Han landar med kroppen på min högerfot och jag hör hur det knäcker till. Kunde såklart inte göra annat än ligga där i plågor med en binda o ispåse resten av matchen/kvällen.

När jag kommer hem på kvällen (vid 21-tiden, två timmar efter skadan har uppstått) så är min ankel uppsvälld som en tennisboll. Hade rejäla problem att sova på natten då varje rörelse kändes som 250 knivar i foten. Bestämde mig dagen därpå att ett läkarbesök var nog i sin ordning så jag spenderade hela dagen på Halmstad Länssjukhus i väntan på röntgen.

När läkaren fick bilderna på foten så kunde han bara konstatera att det rörde sig om en rejält stukad fot och möjligtvis skada på nåt ligament. Han säger att det kommer ta upp till sex veckor innan jag är "helt återställd" och att jag ska försöka stödja mig på foten så mycket som möjligt.

2 veckor efter skadan kunde jag fortfarande inte ens stå på foten och ankeln var fortfarande rejält svullen. Den fjärde veckan kunde jag gå mina första stapplande steg på foten (ÄNTLIGEN tänkte jag) och så småningom så gick också svullnaden ner (inte helt dock) o jag kunde så smått börja gå ordentligt.

Nu har det gått 14 veckor sedan skadan men jag har fortfarande stora problem med foten. Jag var inne hos en läkare för ca 3 veckor sedan men han gjorde inte mycket överhuvudtaget och ordinerade mig att smörja på lite Zon (*rolleyes*) Jag kan inte trycka ifrån med högerfoten utan att hälsenan gör ont och försöker jag vrida foten lite så strömmar smärtan in. Har överhuvudtaget inte kunnat träna dessa veckor och jag börjar bli lite (!!!) smått irriterad över hela situationen. Jag kan inte gå en längre sträcka utan att foten ömmar och ankeln sväller upp och mitt tålamod börjar tryta.

Är det NÅGON som skulle kunna säga vad som kan vara fel?

Tacksam för alla svar

Bifogar också några fina bilder på min fot dagen efter skadan uppkom :)

Naggande go!
2006-09-20, 19:46
ojoj...

Inte vet jag om detta hjälper men jag tycker absolut att du borde gå till en läkare som är specialicerad på idrottsskador, samt troligtvis få en ordentlig ortopedisk undersökning, ev magnetröntgen och kanske sjukgymnastik.

Sen kan det ta jävulusiskt lång tid för sånt att läka... Skadade och överansträngde min fot för 3 år sedan och har fortfarande problem, har ej löptränat på 3 år pga detta.

Hoppas dock det löser sig snabbare för dig, men stå på dig och kräv en ordentligare diagnos!
Lycka till.

Guddi
2006-09-21, 06:26
Fotskador är väldigt jobbiga. Tyvärr är det så att om det inte är en frakturskada så finns det inget som en läkare kan göra. Jag skadade själv min fot i feb i år och ända sen dess så klickar den nästan var 3 var 4 steg när mina muskler i foten är trötta efter ett träningspass. Bifogar en bild på hur den såg ut dagen efter skadan.
http://sjukgym.servebeer.com/temp/skada.jpg

Jag länkar också till ett litet arbete som jag gjorde för några månader sen på min utbildning. Den är inte heltäckande då det bara var ett veckoprojekt, men ger dig lite mer information om din skada.
funktionell träning vid ankelskada.doc (http://sjukgym.servebeer.com/temp/funktionelltraningvidankelskada.doc)

Det allra viktigaste för dig att komma ihåg är att du ALDRIG kommer att få tillbaka samma statiska stabilitet (dvs den stabiliteten som skapas av ligament och ben) i dina fötter som du hade innan du skadade dig. Ett uttöjt ligament är ett uttöjt ligament. För att kompensera för det så måste du träna upp musklerna kring foten tills dem kan stabilisera aktivt istället. När det är bra så måste du se underhålla den muskulaturen för annars så kommer dina problem att komma tillbaka som ett brev på posten.

Hur mycket stabilitet du tappat och hur mycket du måste träna upp musklerna beror helt på skadans grad och omfattning och är omöjligt att säga här. Om du har tur så kanske foten fungerar perfekt igen utan någon träning. Det är tyvärr det som de flesta chansar på, för många går det bra, för andra så är det återkommande fotledsstukningar nån gång om året som gäller tills det att dem slutar träna så hårt.

Enligt mig så är det inte värt att chansa.