handdator

Visa fullständig version : Skada sig


hallar
2003-01-21, 21:12
Hejsan!
Jag kom in på en diskussion idag med farsan. Han påstod att man kunde få hjärnblödning alltså att något blodkärl i huvudet skulle gå sönder om man tog i för hårt på gymmet. Detta tycker jag verkar vara helt absurbt. Jag menar om man är gammal kanske men inte en ung person.

/ L

Spud
2003-01-21, 21:15
jo det kan nog hända, fast det är väl inte sån stor risk skulle jag tro, man måste ha något fel redan innan isåfall skulle jag tro.

min far spelade innebandy med några kompisar förut och ena kompisen fick det, han dog, pang bom.

King Grub
2003-01-21, 21:18
Det kan hända både gamla som unga, om man är född med en svag punkt på något blodkärl. Men det kan man aldrig värja sig emot - det kan hända när man minst anar det, och det gäller vad man än håller på med, bara man tar i. Det behöver inte vara på gymmet, utan det räcker med att vara trög i magen. :) Nu är väl risken bara 1 på 100000, men att träna styrketräning förvärrar i alla fall inte risken.

Assazel
2003-01-21, 21:43
fan nu är man ju orolig...

Spud
2003-01-21, 21:49
jag ska köpa en permobil och åka runt i. allt för att inte ta ut mig :)

Assazel
2003-01-21, 21:52
men seriöst, kan en frisk människa få det hur som helst?

Linnet
2003-01-21, 22:22
Nej, det krävs att du har en svaghet i ett blodkärl. Som sagt har du det kan du lika gärna kola när du skiter som när du kör marklyft, styrketräningen kommer alltså vare sig göra från eller till när det gäller risken. Vill du minska risken kan du lägga dig ner i ett madrasserat rum och käka superlax så kommer risken minska betydligt.

matrix
2003-01-21, 22:26
Har sett styrkelyftare blöda näsblod när de tar i mycket. Beror väl på trycket i huvet. Hjärnblödning är nog inte helt otroligt. Så ta det lungt. :bpump:

Åse Columbus
2003-01-22, 08:36
En vännina till mig tog i ordentligt i hacksquat en gång...helöt plötsligt så såg man att hon liksom försvann i ögonen...hon lyckades lägga i spärren på maskin ...men ramlade sedan ner på golvet och skakade i hela kroppen...hon hade fått en bristning i ett blodkärl i bakhuvudet....

det var lite läskigt ....... är mycket lyhörd för sånt nuförtiden

Lord_X
2003-01-22, 09:27
Det kan nog hända vem som helst.. Har man en försvagning i något blodkärl så är det väl klart att risken ökar, liksom om man inte andas rätt eller kanske t.o.m håller andan under träning.. Har man usel kondition ökar risken.
Om man ständigt tränar styrketräning med usel kondition och det svartnar för ögonen varje gång, kanske leder till försvagning av blodkärl. Någon som vet?
Att gå runt och vara rädd för det finns det ju ingen mening med.. äter man rätt och håller god kondition, så är ju risken minimal, mer än det kan man inte göra.
Förresten, så ska man inte sitta och trycka så man blir blå när man ska skita, utan man ska vänta tills man knappt kan hålla sig, då går det ut av sig själv utan ansträngning :D

gladiatorerna1
2003-01-23, 14:23
Varje gång jag kör ben och även andra muskelgrupper ibland så får jag lock för öronen när jag tar i.Vad beror det på?Kan det vara farligt på något sätt? Händer det er också?

King Grub
2003-01-23, 14:27
Lock för öronen beror på att trycket på bägge sidor om trumhinnan inte är lika stort, och när du tar i riktigt ordentligt ökar trycket inifrån. För att kompensera tryckskillnaden spänns trumhinnan. Det är inte farligt.

Assazel
2003-01-23, 17:33
hört att tar man i för hårt så finns risken för blodkärlssprängningar. och får man det i hjärnan... ja då kan man sälja kiosken.