handdator

Visa fullständig version : sittande biceps m.m.


Johan86
2006-09-19, 13:15
Jag har alltid kör stående biceps curls med hantlar. Men eftersom min rygg gnäller då jag står och svingar så testade jag och körde sittande bicepscurls på bänk med ryggstöd. Och jag orkade mer vikt när jag körde sittande. Är det vanligt? trodde det var tvärt om.Sittande kändes för övrigt ingenting i ryggen

Sen ett annat tips när det gäller biceps. Man lägger sig ner på en madrass på golvet i cable crossen och kopplar ett handtag till den nedre trissan. Och så kör man bicepscurl. Jätteskonsam för ryggen:thumbup: i och med att ryggen vilar på madrassen. Och det är enbart biceps som jobbar. Suverän övning

har ni några andra bicepsövningar som är skonsamma för ryggen så är det bara att skriva här

Klo
2006-09-19, 13:18
scottcurl

L-Sami
2006-09-19, 13:47
Biceps hantelcurl sittandes på en 45 graders bänk, omöjligt att fuska samt skonsamt för ryggen.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBInclineCurl.html

Dav0d
2006-09-19, 14:51
Sen ett annat tips när det gäller biceps. Man lägger sig ner på en madrass på golvet i cable crossen och kopplar ett handtag till den nedre trissan. Och så kör man bicepscurl. Jätteskonsam för ryggen:thumbup: i och med att ryggen vilar på madrassen. Och det är enbart biceps som jobbar.


Tyckte jag också tills jag upptäckte att biceps byggs volym och styrkemässigt bäst med friavikter. Känns dessutom inte lika naturligt som bicepscurl med rakfristång, som man dessutom bygger bättre kroppstyrka på. Varför får du ont ? För du kör fel eller är svag.

OggeP
2006-09-19, 15:40
scottcurl

Yepp! Scottcurl med hantel i preacherbenchen. Oslagbart.

Arf Pingvin
2006-09-19, 16:08
Testa nästa gång göra dem ståendes med ena foten framför den andra. Man avlastar korsryggen litegrann, kan funka bättre. Stående ftw.

Johan86
2006-09-19, 19:16
Tyckte jag också tills jag upptäckte att biceps byggs volym och styrkemässigt bäst med friavikter. Känns dessutom inte lika naturligt som bicepscurl med rakfristång, som man dessutom bygger bättre kroppstyrka på. Varför får du ont ? För du kör fel eller är svag.

Jag har problem med ryggen. Både rygg och mage är klena skulle jag tro

Johan86
2006-09-19, 19:18
Yepp! Scottcurl med hantel i preacherbenchen. Oslagbart.

Kör du så att armen är helt rak och avslappnad i bottenläget?

OggeP
2006-09-19, 21:28
Kör du så att armen är helt rak och avslappnad i bottenläget?

Självklart, sen hela vägen upp. Inget gung.

Dav0d
2006-09-19, 23:05
Jag har problem med ryggen. Både rygg och mage är klena skulle jag tro


Då ska du träna dem dubbelt så hårt! För din skull hoppas jag att du redan förstått det (om inte läxar jag upp lite nu=). För som ordspråket säger "Kjedan är inte starkare än sin svagast länk". Därav onödigt att försöka pressa sig i massa annat och utelämna det tråkiga som verkar vara förbättra sina svaga sidor.

Själv har jag filosofin att om jag ogillar någon övning eller muskelgrupp. Tränar jag den dubbelt så hårt i ett par månader att jag förr eller senare måste gilla den. Allting har med vana och "viktkåthet" att göra om man gillar något eller ej.

Tips på övningar.
Goodmornings, Marklyft, Knäböj, Stående rodd med fristång etc.
(De har funkat för mig, sedan en massa annat självklart)

Lycka till

Deceiver85
2006-09-19, 23:12
Biceps hantelcurl sittandes på en 45 graders bänk, omöjligt att fuska samt skonsamt för ryggen.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBInclineCurl.html
Omöjlig att fuska i? Då har du inte tränat på ÖUIF hör jag (schwing)

Johan86
2006-09-20, 12:25
Då ska du träna dem dubbelt så hårt! För din skull hoppas jag att du redan förstått det (om inte läxar jag upp lite nu=). För som ordspråket säger "Kjedan är inte starkare än sin svagast länk". Därav onödigt att försöka pressa sig i massa annat och utelämna det tråkiga som verkar vara förbättra sina svaga sidor.

Själv har jag filosofin att om jag ogillar någon övning eller muskelgrupp. Tränar jag den dubbelt så hårt i ett par månader att jag förr eller senare måste gilla den. Allting har med vana och "viktkåthet" att göra om man gillar något eller ej.

Tips på övningar.
Goodmornings, Marklyft, Knäböj, Stående rodd med fristång etc.
(De har funkat för mig, sedan en massa annat självklart)

Lycka till

Hej david.Här har jag skrivit om mina besvär. Mark,böj tom ryggresningar gör ont för ryggen. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78084

Hades
2006-09-20, 14:34
Då ska du träna dem dubbelt så hårt! För din skull hoppas jag att du redan förstått det (om inte läxar jag upp lite nu=). För som ordspråket säger "Kjedan är inte starkare än sin svagast länk". Därav onödigt att försöka pressa sig i massa annat och utelämna det tråkiga som verkar vara förbättra sina svaga sidor.

Själv har jag filosofin att om jag ogillar någon övning eller muskelgrupp. Tränar jag den dubbelt så hårt i ett par månader att jag förr eller senare måste gilla den. Allting har med vana och "viktkåthet" att göra om man gillar något eller ej.

Tips på övningar.
Goodmornings, Marklyft, Knäböj, Stående rodd med fristång etc.
(De har funkat för mig, sedan en massa annat självklart)

Lycka till
Hur kan du ge tips om hur en person med ryggproblem ska träna, när du inte känner till orsaken till problemen?

Dav0d
2006-09-20, 17:00
Hur kan du ge tips om hur en person med ryggproblem ska träna, när du inte känner till orsaken till problemen?

Han skrev att han hade problem med de muslerna och de var klena. Inte att han skadat sig! Därav kan jag ge mina synpunkter hur jag löser klena muskler.

Hades
2006-09-20, 19:10
Han skrev att han hade problem med de muslerna och de var klena. Inte att han skadat sig! Därav kan jag ge mina synpunkter hur jag löser klena muskler.
Och ryggproblem för dig betyder endast att musklerna är svaga? Jag menar bara att man ska vara försiktig med att ge råd som faktiskt kan förvärra saker.

Dav0d
2006-09-20, 20:38
Och ryggproblem för dig betyder endast att musklerna är svaga? Jag menar bara att man ska vara försiktig med att ge råd som faktiskt kan förvärra saker.

Självklart ska man det. Men som sagt sa jag att han skrev "klen" i sin mening.

klen klent klena adj.
svag, obetydlig

Därav anledningen varför jag skrev inlägget som jag gjorde. Efteråt fick jag reda på att det var en skada. Då kan han själv välja om han vill ta emot informationen jag gav eller ej. Själv har jag läkt problem på detta sätt men det är inte optimalt eller ens funktionellt för alla.

Johan86
2006-09-21, 19:45
Nog om min rygg i den här tråden. Ska man klämma åt ordetnligt i toppläget när man kör biceps/omvändbicepscurl eller kan man klämma någon sena eller dyl?

Dav0d
2006-09-23, 12:59
Kan inte klämma sönder någon sena men frågan är hur mycket biceps man tränar om man överdriver klämmandet vid toppläget.

Johan86
2006-09-27, 13:47
Tar ni andra också mer vikt när ni kör bicepscurl sittande jämfört med stående?