handdator

Visa fullständig version : Snacka om språkkrav!


hasse36
2006-09-19, 12:45
"I många västeuropeiska länder har man under de senaste åren rest krav på att invandrare ska lära sig sitt nya lands språk. Det land som gått längst i de här tankegångarna är antagligen Nederländerna. Förutom obligatoriska språktester för immigranter har staden Rotterdam sedan i januari en lokal regel att alla ska prata nederländska på gatan."

Källa (http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=411)

Wennerberg
2006-09-19, 13:07
:thumbup:

Loke
2006-09-19, 13:11
Haha, infördes den typen av regler i sverige skulle jag sluta prata svenska.

Daniel_S
2006-09-19, 13:16
Fast det gäller förstås bara fattiga människor, samt språk utanför de latinska och germanska språkgrupperna. Vanligt civilserat folk får förstås prata vilket språk de vill. Är man svart bör man prata landets språk oberoende, amerikaner undantaget. Hurra för nationalstaten!

egge
2006-09-19, 13:17
Språktest är jag för men detta: "Förutom obligatoriska språktester för immigranter har staden Rotterdam sedan i januari en lokal regel att alla ska prata nederländska på gatan."*screwy*
Böter om man talar ett annat språk då? Eller bara en varning?

jwzrd
2006-09-19, 13:20
:thumbup:

Jag vill se ditt flin när du blir tvungen att hålla skåneflabben stängd. Puss :)

Cilia
2006-09-19, 13:25
har inte Turkiet haft motsvarande krav fast omvänt när dom har förbjudit kurder att använda kurdiska?
då tycker vi inte att det är lika charmigt

Nina L
2006-09-19, 13:28
"...staden Rotterdam sedan i januari en lokal regel att alla ska prata nederländska på gatan."Bisarrt & skrämmande!

Wennerberg
2006-09-19, 13:39
Jag vill se ditt flin när du blir tvungen att hålla skåneflabben stängd. Puss :)
Förbud mot dialekter? I HELVETE!*grr27*

Trance
2006-09-19, 13:40
har inte Turkiet haft motsvarande krav fast omvänt när dom har förbjudit kurder att använda kurdiska?
då tycker vi inte att det är lika charmigt

Vem tyckte det var charmigt?

jwzrd
2006-09-19, 13:41
Förbud mot dialekter? I HELVETE!*grr27*

För mig är det ingen skillnad mellan malmö-dialket och någon från Fittja som snackar om brushan, shonnar och bre. Vill du vara språkanal och bestämma ett sätt för alla att prata så får du inse att ditt eget - som är i minoritet - ryker.

Slartibartfast
2006-09-19, 13:41
Som representant för en språkminoritet i ett land tycker jag detdär är skrämmande. Som människa i största allmänhet tycker jag det är skrämmande.

Wennerberg
2006-09-19, 13:45
För mig är det ingen skillnad mellan malmö-dialket och någon från Fittja som snackar om brushan, shonnar och bre. Vill du vara språkanal och bestämma ett sätt för alla att prata så får du inse att ditt eget - som är i minoritet - ryker.
Så är det nog för alla inom alla dialekter. En skåning tycker väl samma om stockholmska eller göteborgska.Vilken är den största dialekten? Norrlänska?

EDIT: Svenska tycker jag alla sverige bör kunna, sen vilken dialekt, det bryr jag mig icke om

Pepparkakssmurfen
2006-09-19, 13:48
Så turister får tala andra språk i Rotterdam men måste bevisa att de är turister och inte invandrare?
*screwy*

Trance
2006-09-19, 13:50
Finns ju en viss kontrovers med detta också i USA också, speciellt i södra. Typ: "Press one for english", att man inte längre kan räkna med att de kan engelska.

Pepparkakssmurfen
2006-09-19, 13:56
Finns ju en viss kontrovers med detta också i USA också, speciellt i södra. Typ: "Press one for english", att man inte längre kan räkna med att de kan engelska.

De olika indianspråken är de ursprungliga språken i usa,engelskan kom dit med invandrarna. Det läskiga är hur engelskan kunde få så stor utbredning där.

LarsK
2006-09-19, 13:56
I söder håller väl spanskan på att ta över som största språket.

jwzrd
2006-09-19, 13:57
Så är det nog för alla inom alla dialekter. En skåning tycker väl samma om stockholmska eller göteborgska.Vilken är den största dialekten? Norrlänska?

EDIT: Svenska tycker jag alla sverige bör kunna, sen vilken dialekt, det bryr jag mig icke om

Ja det är klart att du tycker att det är bättre om vi säger så. Men Jag tänkte att om vi ändå ska dra till med en godtycklig regel om vilket språk som ska krävas för att få öppna limpsaxen på gatan så kan vi skära bort dialekter som vissa har svårt att förstå. Så för ett förenkla för andra ser vi att du lär dig svenska enligt Normalmodellen(tm) som innebär en slätstruken Uppsala-dialekt. Synd för dig. Just din del av landet har inte varit svenskt lika länge som resten heller så vi kanske skulle börja med att klippa skägget kord med skåningar, eller vad säger du fröken Wennerberg? Är det bra med godtyckliga regler som bestämmer hur vanligt jävla folk får prata?

Wennerberg
2006-09-19, 14:05
Ja det är klart att du tycker att det är bättre om vi säger så. Men Jag tänkte att om vi ändå ska dra till med en godtycklig regel om vilket språk som ska krävas för att få öppna limpsaxen på gatan så kan vi skära bort dialekter som vissa har svårt att förstå. Så för ett förenkla för andra ser vi att du lär dig svenska enligt Normalmodellen(tm) som innebär en slätstruken Uppsala-dialekt. Synd för dig. Just din del av landet har inte varit svenskt lika länge som resten heller så vi kanske skulle börja med att klippa skägget kord med skåningar, eller vad säger du fröken Wennerberg? Är det bra med godtyckliga regler som bestämmer hur vanligt jävla folk får prata?
Nopp, Det enda jag sagt är att jag tycker alla som bor i sverige bör kunna svenska på en eller annan nivå. Går du jämnt runt arg?

L-Sami
2006-09-19, 14:05
Som representant för en språkminoritet i ett land tycker jag detdär är skrämmande. Som människa i största allmänhet tycker jag det är skrämmande.


Oroa dig inte, det kommer inte bli så i Finland. Svenskan hade förbjudits för länge sen om de hade velat göra det.

Pepparkakssmurfen
2006-09-19, 14:07
Oroa dig inte, det kommer inte bli så i Finland. Svenskan hade förbjudits för länge sen om de hade velat göra det.

Jag tror att svenskan i Finland kommer att försvinna av sig själv inom några generationer.Färre och färre som talar det.

jwzrd
2006-09-19, 14:07
Nopp, Det enda jag sagt är att jag tycker alla som bor i sverige bör kunna svenska på en eller annan nivå. Går du jämnt runt arg?

Varför frågar du om jag är arg? Alla på kolozzeum tror att jag är arg. Nyheter: bara för att jag inte tycker att DU säger smarta saker OCH berättar det för dig så betyder inte det att jag är arg.

Jag blir däremot mycket trött på dig. Vad spelar det för roll för dig om andra pratar dalmål, tornedalsfinska, persiska, min dialekt - hur nu den heter eller beskrivs eller skånska? Jag själv förstår min egen dialekt bättre än din, ska jag kräva av dig att du ska måsta prata som jag?

Wennerberg
2006-09-19, 14:15
Varför frågar du om jag är arg? Alla på kolozzeum tror att jag är arg. Nyheter: bara för att jag inte tycker att DU säger smarta saker OCH berättar det för dig så betyder inte det att jag är arg.

Jag blir däremot mycket trött på dig. Vad spelar det för roll för dig om andra pratar dalmål, tornedalsfinska, persiska, min dialekt - hur nu den heter eller beskrivs eller skånska? Jag själv förstår min egen dialekt bättre än din, ska jag kräva av dig att du ska måsta prata som jag?
Ingen roll alls faktiskt, du får gärna visa var jag sagt att man inte får tala andra språk än svenska i sverige. Jag tycker man dock bör kunna förstå svenska om man bor här.

Att du framstår som ilsken tror jag är för du smyger in små provocerande saker i dina inlägg, tex "fröken" osv. Har ju träffat dig och du verkar hur trevlig som helst, men när man läser dina inlägg så framstår du som arg och aggresiv.

grabben i skogen
2006-09-19, 14:16
Nopp, Det enda jag sagt är att jag tycker alla som bor i sverige bör kunna svenska på en eller annan nivå. Går du jämnt runt arg?

ryck upp dig då och lär dig svenska istället för grötskånskan du säkert pratar.

jwzrd
2006-09-19, 14:17
Ingen roll alls faktiskt, du får gärna visa var jag sagt att man inte får tala andra språk än svenska i sverige. Jag tycker man dock bör kunna förstå svenska om man bor här.

Att du framstår som ilsken tror jag är för du smyger in små provocerande saker i dina inlägg, tex "fröken" osv. Har ju träffat dig och du verkar hur trevlig som helst, men när man läser dina inlägg så framstår du som arg och aggresiv.

Nästa gång vi har träff kan vi diskutera lite så. Jag har en hård stil ofta, det beror inte på att jag är arg.

Du gav tummen upp till Hasse36:s inlägg om språkkraven i nederländerna. Skulle jag tolka det på ett annat sätt än att du tycker att det är en god ide att begränsa allas frihet att prata vilket språk de vill i sverige?

Wennerberg
2006-09-19, 14:20
Nästa gång vi har träff kan vi diskutera lite så. Jag har en hård stil ofta, det beror inte på att jag är arg.

Du gav tummen upp till Hasse36:s inlägg om språkkraven i nederländerna. Skulle jag tolka det på ett annat sätt än att du tycker att det är en god ide att begränsa allas frihet att prata vilket språk de vill i sverige?
Haha, var det pga tummen så är du fel ute :)

Vi kan diskutera hur man bäst lagar tryffel!

jwzrd
2006-09-19, 14:22
Haha, var det pga tummen så är du fel ute :)

Vi kan diskutera hur man bäst lagar tryffel!

Men hur ska tum-gesten tolkas då?

Tryffel är mycket gott, det kan vi diskutera!

Wennerberg
2006-09-19, 14:25
Men hur ska tum-gesten tolkas då?

Tryffel är mycket gott, det kan vi diskutera!
Ironisk...

Jag vet inte hur man lagar tryffel :(

Wennerberg
2006-09-19, 14:25
ryck upp dig då och lär dig svenska istället för grötskånskan du säkert pratar.
TIG!!!!1one

jwzrd
2006-09-19, 14:26
ryck upp dig då och lär dig svenska istället för grötskånskan du säkert pratar.

Kommer inte du från Växjö? :)

s_himself
2006-09-19, 14:42
Kommer inte du från Växjö? :)


:laugh: :laugh:

grabben i skogen
2006-09-19, 14:46
Kommer inte du från Växjö? :)

nix det gör jag inte!

Wennerberg
2006-09-19, 14:51
nix det gör jag inte!
var kommer du ifrån? Skogen?

Baan
2006-09-19, 15:18
Finns ju en viss kontrovers med detta också i USA också, speciellt i södra. Typ: "Press one for english", att man inte längre kan räkna med att de kan engelska.

Jag vet inte om det är något speciellt för södra faktiskt. Såg väldigt mycket på spanska i NYC...

130kg finsk sisu
2006-09-19, 16:06
Jag tror att svenskan i Finland kommer att försvinna av sig själv inom några generationer.Färre och färre som talar det.

Jaha! Tydligen har inte vår lilla smurf besökt Österbotten?!?!?!?!??! Här pratas svenska och majoriteten kan inte finska. Vi har dessutom världens svenskaste kommun här med 98,5% svenskspråkiga, Korsnäs heter den för övrigt. + att vi har lagstadgat att Finland är 2-språkigt. Jag tror svenskan i Sverige försvinner före den gör här i Österbotten. Men situationen i södra Finlands svenskområden är en annan. :furious:
Skulle vara intressant vilka belägg du har för ditt påstående!?!?!?*whatever*

Till huvudämnet, jag tycker även att det är beklagligt. Språkprov kan vara OK, men lag att prata ett språk å gatan är ju lite löjligt...

jwzrd
2006-09-19, 16:16
Jaha! Tydligen har inte vår lilla smurf besökt Österbotten?!?!?!?!??! Här pratas svenska och majoriteten kan inte finska. Vi har dessutom världens svenskaste kommun här med 98,5% svenskspråkiga, Korsnäs heter den för övrigt. + att vi har lagstadgat att Finland är 2-språkigt. Jag tror svenskan i Sverige försvinner före den gör här i Österbotten. Men situationen i södra Finlands svenskområden är en annan. :furious:
Skulle vara intressant vilka belägg du har för ditt påstående!?!?!?*whatever*

Till huvudämnet, jag tycker även att det är beklagligt. Språkprov kan vara OK, men lag att prata ett språk å gatan är ju lite löjligt...

Nämen, har vi blivit liberala på äldre dar? :)

130kg finsk sisu
2006-09-19, 16:22
kom ihåg nu min käre vän att jag sitter invald för ett parti som är liberalt&frisinnat!*popcorn* Visst kallar jag mej konservativ men jag har även många socialliberala tankar kring vård,språk och livstil. Men som sagt har jag skrivit här om mitt intresse för historia. Och är man det blir man lätt nostalgisk och i viss mån rädd för förändringar!!!*kissass* I love you to jwzrd...:Virro :bow:

Baan
2006-09-19, 16:32
Finnarna kommer även fortsättningsvis vara främmlingsfientliga. Jag kan tänka mig revidera denna syn om ni tar emot en halvmille invandrare.

;)

jwzrd
2006-09-19, 16:33
Finnarna kommer även fortsättningsvis vara främmlingsfientliga. Jag kan tänka mig revidera denna syn om ni tar emot en halvmille invandrare.

;)

Om du och dina brushor lär er göra piroger som är lika goda som pizzorna så kanske ;)

PowPow
2006-09-19, 16:55
Jaha! Tydligen har inte vår lilla smurf besökt Österbotten?!?!?!?!??! Här pratas svenska och majoriteten kan inte finska. Vi har dessutom världens svenskaste kommun här med 98,5% svenskspråkiga, Korsnäs heter den för övrigt. + att vi har lagstadgat att Finland är 2-språkigt. Jag tror svenskan i Sverige försvinner före den gör här i Österbotten. Men situationen i södra Finlands svenskområden är en annan. :furious:


Men lagstadgning garanterar ju inte att språket lever kvar. I Sverige har vi lagstiftat om 5 (eller 6 - det är en definitionsfråga) officiella minioritetsspråk: Jiddish (judarnas språk - samlingsnamn om jag inte minns fel), Romani chib (zigenarsnack), Tornedalsfinska, Finska och Samiska. Det sjätte språket är teckenspråk. Men det är ju på intet sätt någon garanti för att dessa språk kommer fortleva. Det innebär bara att man har rätt till samhällsinformation på dessa språk om man så önskar.

Din argumentation som helhet invänder jag inte mot, ville bara inflika att ett språks officiella status inte är direkt kopplat till dess fortlevnad - även om det kan förbättra chanserna för fortlevnad.