handdator

Visa fullständig version : Gi


paddanboy
2006-09-19, 12:04
Jag påstår...

... En morot(ex) som tuggas dåligt och sväljs har lägre GI än en som tuggas väl. Stämmer detta tro?

skaparn
2006-09-19, 12:07
Man kan väl anta att en mer finfördelad morot har större total kontaktyta mot vad det nu är som bryter ner den senare i processen, i magsäcken då, och därför går det något fortare att tillgodogöra sig kolhydraterna. Alltså ett snabbare blodsockersvar, alltså; ja.

Exhale_
2006-09-19, 14:12
Jag påstår...

... En morot(ex) som tuggas dåligt och sväljs har lägre GI än en som tuggas väl. Stämmer detta tro?

Jag påstår att din fråga är helt irrelevant... Stämmer detta tro? :D

Tolkia
2006-09-19, 14:14
Jag påstår att ont i magen p.g.a. dåligt tuggade grönsaker i större mängder (aj!) inte uppväger eventuella positiva effekter av lägre GI. :D

Naggande go!
2006-09-19, 17:43
fö så har ju morot ett lågt gi redan.... (23)

Gpajpen
2006-09-19, 20:19
ja har fan också tänkt på det där. det borde väl gälla för alla kolhydrater tekniskt sett. dessutom så borde GI bli högre ju varmare än kolhydratskälla är. eftersom kroppen värmer upp maten till en viss förbränningstemperatur. är då t.ex ett äpple iskallt måste det ju ta längre tid =D

tror däremot inte det har någon praktisk betydelse. sänka GI från 23 till 22 lixom =D

il_dio
2006-09-20, 13:02
tror däremot inte det har någon praktisk betydelse. sänka GI från 23 till 22 lixom =D

Nejnej, tvärtom! Från och med att jag läste den här extremt intressanta tråden har jag nu slutat tugga maten ordentligt och äter bara fryst mat.:Virro

Zakath
2006-09-20, 13:45
Glöm inte att GI inte har någon märkbar effekt på viktminskning m.m. Om ni mot alla odds har missat det - sök!

Bearik
2006-09-20, 14:53
Finns det någon nytta med GI överhuvud taget?

Trance
2006-09-20, 14:58
Finns det någon nytta med GI överhuvud taget?

För diabetiker kan det ju vara ett bra hjälpmedel.

Även eventuellt kan det spela in när kroppen skall bestämma vad som skall bli fett och vad som skall bli muskler.

Dock är det ju rätt oprecist mått, samma livsmedel kan variera rätt stort så jag vet inte hur bra det är mer än allmänna riktlinjer, ofta kan man köra rätt bra på sunt förnuft istället.

jwzrd
2006-09-20, 14:59
Finns det någon nytta med GI överhuvud taget?

Nej, dels för att GI i sig inte säger något ÖHT om en matvaras "nyttighet" och dels för att det [GI-värdet] inte längre är applicerbart på en komplett måltid.

Zakath
2006-09-20, 15:02
Dock är det ju rätt oprecist mått, samma livsmedel kan variera rätt stort så jag vet inte hur bra det är mer än allmänna riktlinjer, ofta kan man köra rätt bra på sunt förnuft istället.

Jag skulle vilja påstå att GI inte ens räcker för "allmäna riktlinjer", beror iof på definition och vad syftet är.

Något som jag tycker är bra mycket mer intressant är NNR värdet, (naturally nutrient rich).