handdator

Visa fullständig version : Kabooom


slin1
2006-09-19, 10:42
Hur mycket kan man ha lastat på ena sidan utan att det säger kaboom?

Tex på bänkpressen om jag har 2 20kgs vikter på varje sida på så lastar jag alltid av en vikt på varje sida åt gången undrar e detta növändig eller kan man ta bort ena sidan först sen andra utan att den
tippar över.. förstått?

L-Sami
2006-09-19, 11:09
Jag lärde mig utav misstaget när jag började träna att inte lasta av en sida i taget.

ugly_kid
2006-09-19, 13:46
Hur mycket kan man ha lastat på ena sidan utan att det säger kaboom?

Tex på bänkpressen om jag har 2 20kgs vikter på varje sida på så lastar jag alltid av en vikt på varje sida åt gången undrar e detta növändig eller kan man ta bort ena sidan först sen andra utan att den
tippar över.. förstått?



Det beror ju på hur långt in ställningen sitter.
men 40kg på ena sidan brukar funka, oftast 50 också.
men annars är det väl bara att prova dig fram och se hur mycket som går

slin1
2006-09-19, 14:59
Det beror ju på hur långt in ställningen sitter.
men 40kg på ena sidan brukar funka, oftast 50 också.
men annars är det väl bara att prova dig fram och se hur mycket som går

mm men jag hadde hoppats att nån annan redan provat så jag slipper göra bort mig:)

Dav0d
2006-09-19, 15:04
På just bänkpressen där stången väger 20kg brukar man kunna ha ca 50kg max. Sedan varierar det några KG beroende på vilken ställning man har etc.

RoBBBaN
2006-09-19, 15:20
Det är bara att räkna på det annars, ett mycket simpelt belastningsfall. Två stöd och två nedåtriktade krafter. Summa krafter lika med noll....när dom ej blir noll kommer konstruktionen, i detta fall skivstången, att röra sig.

pejo
2006-09-19, 15:50
Det är bara att räkna på det annars, ett mycket simpelt belastningsfall. Två stöd och två nedåtriktade krafter. Summa krafter lika med noll....när dom ej blir noll kommer konstruktionen, i detta fall skivstången, att röra sig.

Nej, det är snarare en fråga om moment kring en punkt och det kan ju vara lite knivit att räkna ut om man inte vet stångens viktfördelning.

Det här är väl andå inget man i praktiken räknar ut även om det är möjligt, det är ju mycket lättare att testa.

Sniggel
2006-09-19, 17:55
Om du tvekar nån gång att plocka bort sista vikten på ena sidan, ta och dra stången mot dig så att vikten på andra sidan är så nära bortre stödet som möjligt.
Det brukar dock aldrig vara några problem att ha 20 kg på ena sidan och 0 på andra, förutsatt att man inte har en ställning med "smalt" stöd.

slin1
2006-09-19, 22:03
bump

mini
2006-09-19, 22:13
Jag blir nyfiken på varför du undrar?

Gpajpen
2006-09-19, 22:27
vafan :P är väl bara prova. stångjäveln e ju inte så förbannat tung så du inte hinner stoppa den

Dav0d
2006-09-19, 23:11
Varför bumpa tråden ? Du har ju redan fått svaret.

Deceiver85
2006-09-19, 23:26
Jag blir nyfiken på varför du undrar?

Han kanske kör dropset i slow-motion?

RoBBBaN
2006-09-20, 12:51
Nej, det är snarare en fråga om moment kring en punkt och det kan ju vara lite knivit att räkna ut om man inte vet stångens viktfördelning.

Det här är väl andå inget man i praktiken räknar ut även om det är möjligt, det är ju mycket lättare att testa.

Det är som du säger lättare att testa, men jag ville bara få ett sånt simpelt problem att verka komplicerat eftersom det tydligen verkar vara ett jobbigt problem för nån.

mendezzz
2006-09-20, 19:57
Jag blir nyfiken på varför du undrar?
slin1 sa: mm men jag hadde hoppats att nån annan redan provat så jag slipper göra bort mig