handdator

Visa fullständig version : Bullshit! om träning och gener


Dissector
2006-09-18, 21:32
Nu på 6:an. Pen & Teller sågar lite allt möjligt. Detta avsnittet handlar om träning/fitness och gener.

Saxat från TV.nu:

"Penn och Teller försöker bevisa att det mesta handlar om genetiska anlag och inte hur mycket man tränar. De intervjuar fitnessgurus som Clack Bartram och Tami Lee."

Kan bli spännande efter alla diskussioner om det där på denna brädan :D

michael
2006-09-18, 21:38
Deras argument är att genetiken spelar minst lika stor roll som dina träningsinsatser.

Sen har de en massa auktoritärfigurer i form av div. läkare och forskare inom idrottsmedicin och träningsfären.

kimonque
2006-09-18, 21:40
www.zonecapone.com/ODDBALL.htm
:Virro

Trance
2006-09-18, 21:44
www.zonecapone.com/ODDBALL.htm
:Virro

Ja, det kanske inte är det bästa exemplet va?

flubbe
2006-09-18, 21:46
Det verkar vara en hel jävla massa bullshit i bullshit.

guest
2006-09-18, 21:47
Vad tror ni? Är det helt omöjligt för Pen och Teller att bli bodybuilders? Det är ju det dom påstår? (Har inte sett hela)
Ge dom tio år med rätt kost och träning så borde väl båda två kunna nå en rätt bra fysik?

kimonque
2006-09-18, 21:50
Ja, det kanske inte är det bästa exemplet va?
Vadårå?

Cerberus
2006-09-18, 21:50
Alla kan göra fantastiska saker med sin fysik, visst alla kan inte bli monsterdeffade kolosser men de flesta vill ju inte se ut så ändå :D

Med vilja, kunskap och envishet så kan man lyckas!!

kimonque
2006-09-18, 21:51
Vad tror ni? Är det helt omöjligt för Pen och Teller att bli bodybuilders? Det är ju det dom påstår? (Har inte sett hela)
Ge dom tio år med rätt kost och träning så borde väl båda två kunna nå en rätt bra fysik?
Ja, åtminstonde bättre och hälsosammare än att sitta och intala sig att det inte går.

Yes
2006-09-18, 21:52
www.zonecapone.com/ODDBALL.htm
:Virro
Galen skillnad...

Fast bara för att man är tunn och spinkig är det inte samma sak som dåliga gener. Det finns liksom ingen som föds stor och grov.

Big_Vik
2006-09-18, 21:55
Faaan, jag missade det *grr27* , vad kom de fram till?

Någon som vet vad Trance menar när hon säger att Zune är ett dåligt exempel?

kimonque
2006-09-18, 21:55
Faaan, jag missade det *grr27* , vad kom de fram till?

Någon som vet vad Trance menar när hon säger att Zune är ett dåligt exempel?
det håller på än

mystic[-_-]
2006-09-18, 22:01
Någon som vet vad Trance menar när hon säger att Zune är ett dåligt exempel?

De flesta fattar antagligen vad han menar..

Programet är roligt!

mini
2006-09-18, 22:01
Äh, de blandar en hel massa självklarheter med kraftuttryck. Vassare borde de kunna vara.

Papi
2006-09-18, 22:05
Det lilla jag såg var skitdåligt. Jag tyckte de drog slutsatser tagna helt ur luften. Deras argumentationsteknik var i nivå med SD-anhängarna här på forumet. :devil:

Elwyndaz
2006-09-18, 22:06
http://video.google.com/videoplay?docid=-2488406951658806670&q=bullshit+penn+and+teller

för er som missade det!

Big_Vik
2006-09-18, 22:07
']De flesta fattar antagligen vad han menar..

Programet är roligt!

Bara för att han är socialt avvikande och inte riktigt, ja vad ska vi säga, accepterad? på kolozzeum så betyder det inte att man kan ta ifrån honom hans fysiska framsteg. Jag vill alltså ha en mer djupgående förklaring- menar du att Zones muskulära utveckling bara är bluff och båg, eller att före-bilden är manipulerad och att han alltid varit grov hest, sedan födseln?

Hare gött tuffer :thumbup:

Big_Vik
2006-09-18, 22:09
http://video.google.com/videoplay?docid=-2488406951658806670&q=bullshit+penn+and+teller

för er som missade det!

http://www.tacksomfan.se :thumbup:

michael
2006-09-18, 22:11
Oavsett så gör de en bra poäng i sina belägg, generna spelar en sån jävla otrolig roll. Som han läkaren sa, most people are prisoners of their own genetic makeup.

Med andra ord, du kan bli vältränad, men ha realistiska inställningar för mer sannolikt än inte så faller du nånstans mot mitten av kurvan över hur långt människor kan bygga sin fysik.

Detta även med diverse hormonpreparat och andra saker menade att överkomma din kropps naturliga anabola förmåga. Din kropp har genetiska förutsättningar att ta emot deras anabola budskap och göra dom till konkreta muskler.

Tricklev
2006-09-18, 22:14
Tyckte det var delvis bra och delvis dåligt, för mycket fokuserande på att du aldrig kommer uppnå något, pga dina gener. Lite för mycket snack om dom 3 olika kroppstyperna (som jag inte ger ett smack för, som hänvisning till riktig forskning...), dock bra att dom attackerade idiot-tvshop och tillskott.

blasr
2006-09-18, 22:25
Bara för att han är socialt avvikande och inte riktigt, ja vad ska vi säga, accepterad? på kolozzeum så betyder det inte att man kan ta ifrån honom hans fysiska framsteg. Jag vill alltså ha en mer djupgående förklaring- menar du att Zones muskulära utveckling bara är bluff och båg, eller att före-bilden är manipulerad och att han alltid varit grov hest, sedan födseln?

Hare gött tuffer :thumbup:

Min gissning landar på att han snackar om roids.

Anonym112
2006-09-18, 22:31
Det där är bara en anledning för dom tjocka att inte behöva träna.

Tränar man väldigt hårt och sköter maten väldigt bra så får man bra resultat.

Alla kan bli hyffsat stora oavsett gener. Inte colemanstor då, men så att folk reagerar på det som "biff".

Klart generna spelar roll, men allt kan växa ändå. Är mest det som kommer att släpa, som generna tillför. T.ex om du kommer att sluta med ett par släpande vader, DET är genernas fel.

Liten Men Fet
2006-09-18, 22:49
Bara för att han är socialt avvikande och inte riktigt, ja vad ska vi säga, accepterad? på kolozzeum så betyder det inte att man kan ta ifrån honom hans fysiska framsteg. Jag vill alltså ha en mer djupgående förklaring- menar du att Zones muskulära utveckling bara är bluff och båg, eller att före-bilden är manipulerad och att han alltid varit grov hest, sedan födseln?

Hare gött tuffer :thumbup:

Om jag tar och citerar en text från hans hemsida så gör jag inget uttalande om honom:
IF YOU ARE WILLING TO EAT WHAT YOU GOTTA EAT...

Proeliator
2006-09-18, 23:50
Bullshit! brukar ha rätt bra grejer. Det är kul när dom bevisar att saker är falska. :thumbup:

Men det här avsnittet var inte precis så bra. Även med dom sämsta genetiska förutsättningarna så kan man alltid förbättra sig. Om man nu inte har någon katabol sjukdom. Dom drar fel slutsatser. Men som sagt, bra att dom kapar Tv-shop.

Karl_alfred
2006-09-19, 00:35
Tycker det är halvmärkligt att Zone utger sig för o ha dåliga gener, vad jag vet har inte många i den åldern så pass mycket muskler som på förebilden.

aliquis
2006-09-19, 00:45
Bara för att han är socialt avvikande och inte riktigt, ja vad ska vi säga, accepterad? på kolozzeum så betyder det inte att man kan ta ifrån honom hans fysiska framsteg. Jag vill alltså ha en mer djupgående förklaring- menar du att Zones muskulära utveckling bara är bluff och båg, eller att före-bilden är manipulerad och att han alltid varit grov hest, sedan födseln?

Hare gött tuffer :thumbup:Om man känner mystic tillräckligt väl vet man vad han menar.

Nina L
2006-09-19, 07:12
Hmn... Jag gillar inte riktigt att folk skall kunna gömma sig bakom sina påstådda genetiska begränsningar. Om vi nu säger att vi har de tre kroppstyperna... Hur skall en fetis veta att han är en genetisk fetis och inte en musklis som har fetat till sig? Den slutsatsen drar han efter att ha misslyckats med att gå ner i vikt, gissar jag. Visst är det rimligt att inse att det finns vissa saker som man inte kan förändra, men man kan ju påverka väldigt mycket.

King Grub
2006-09-19, 07:48
Gener är minst 50% av träningsresultaten i form av muskeltillväxt.

As for many other human attributes, human body size and composition are as much a matter of environment as of natural endowment, with each having about 50% influence.

Experimental Physiology 90.4 pp 427-436

Det visar alla studier över mer än ett århundrade.

Har man inte generna, kan man aldrig få en fysik som en professionell kroppsbyggare. Vältränad, absolut. Men inte nå extrema nivåer.

Timme
2006-09-19, 07:56
Faaan, jag missade det *grr27* , vad kom de fram till?

Någon som vet vad Trance menar när hon säger att Zune är ett dåligt exempel?

Vänta vänta VÄNTA! Trance? Tjej?

mini
2006-09-19, 08:02
Vänta vänta VÄNTA! Trance? Tjej?
Ja?

petersson
2006-09-19, 08:03
Ja?

Nej? :Virro

stahlberg
2006-09-19, 08:07
Generna ställer gräns för hur långt man kan komma. Men sedan måste man själv jobba sig fram till gränsen för sin egen genetiska förmåga.

Jag tror inte att en enda idrottsman har nått den fysiska gränsen för sin egen förmåga. Andra faktorer inverkar störande. Också om man skulle förmå leva ENBART för träningen skulle psyket inverka begränsande. Om världsrekordet i 100m löpning är 9,80 ställer sig psyket (medvetet eller omedvetet) in på just det resultatet, också om man skulle ha kapacitet att springa på 9,70.

De bästa idrottsmännen (och de som presterar rekordförbättringar, och för rekorden framåt ORDENTLIGT) är de som 1) har talang, 2) tränar hårt, 3) tränar smart, 4) begränsar störande kringfaktorer så långt som möjligt och 5) förmår spränga de psykologiska barriärerna. Men inte ens dessa idrottsmän når den verkliga FYSISKA gränsen för sin förmåga.

Ska man bli toppidrottsman måste man ha BÅDE talang/gener OCH vara beredd att träna hårt. Men hård/smart träning kan ganska långt ersätta genetiska brister. Många (de flesta?) HAR INTE FÖRMÅGA att bli världsmästare i sin idrottsgren. Men LÅNGT kan de nå.

Om en idrottsman hindrar sin egen utveckling genom att intala sig att man inte har tillräckliga genetiska förutsättningar för att bli bra (eller bäst) så har han gjort sig själv den största björntjänst han kan göra sig - åtminstone om det sker i början av karriären, innan han ens kan ha en aning om sina förutsättningar.

ante
2006-09-19, 08:26
Vänta vänta VÄNTA! Trance? Tjej?


:laugh: :laugh: :laugh:

Trance
2006-09-19, 08:39
Vänta vänta VÄNTA! Trance? Tjej?

Visste du inte det?

Nithian
2006-09-19, 09:05
Visste du inte det?



Trance tjej???????!!!!!!!!!!!!!!!!

Absinteh
2006-09-19, 10:04
Trance Tjej ?!?!111

Anonym112
2006-09-19, 10:05
Beror på vilken vinkel man ser det från.

Timme
2006-09-19, 15:41
Ja?

:confused:

Jag har allid trott att trance är en kille.....

Timme
2006-09-19, 15:43
hehe Trance är en kille :) Vi kan vara lugna :D

Det var bara en missupfattning.

jwzrd
2006-09-19, 15:52
Det lilla jag såg var skitdåligt. Jag tyckte de drog slutsatser tagna helt ur luften. Deras argumentationsteknik var i nivå med SD-anhängarna här på forumet. :devil:

Knappast. SD är lägre än Glocalnet :/

Diggler
2006-09-19, 15:58
Visste du inte det?

Få här visste nog det. Det kan vara svårt att avgöra kön genom text. Jag trodde också du var kille, blir väl så att man bara antar det eftersom man har det som norm.

koetti
2006-09-19, 16:08
bullshit är för det mesta just bullshit.

Framkallar en överdos av cynikalism som medeljänkaren (som tror sig vara lite smartare än alla andra) förmodligen skrattar åt. Jag kollar på programmet av samma anledning som jag följer Idolauditions; för att se folk skämma ut sig själv på tv (tänker då framförallt på Penn & Teller) :thumbup:

Hoppas verkligen att de gör ett program om islam likt det de gjorde om bibeln så de lär sig att om man ska skämta om saker så ska man ta mig fan se till att vara rolig också, annars är det bara en banal förolämpling som vissa kan reagera starkt på....

Dav0d
2006-09-19, 16:40
Det visar alla studier över mer än ett århundrade.

Har man inte generna, kan man aldrig få en fysik som en professionell kroppsbyggare. Vältränad, absolut. Men inte nå extrema nivåer.

Är det exkl eller inkl steroid doping? För oavsett gener ska väl de flesta kunna nå toppen bara de trycker lite roids inom BB t.ex. Samt har de psykiska kraven självklart. Det jag menar är att gener inte spelar stor roll i denna tävlingsform om man "fuskar" (vilket 99% av toppen gör).

Enda sporten jag tror gener spelar stor roll är sporter där det krävs att man är lång, kort, stabil etc. Resten går att nå toppen på så länge man är talang inom hårt arbete.

Trance
2006-09-19, 16:43
Få här visste nog det. Det kan vara svårt att avgöra kön genom text. Jag trodde också du var kille, blir väl så att man bara antar det eftersom man har det som norm.

F'låt, jo jag är en kille. Vissa försöker trycka ner min enorma styrka genom att tilldela mig det veka könet dock och i detta fallet spelade jag med. ;)

hasse36
2006-09-19, 17:00
Jag såg andra halvan av programmet och upptäckte inga felaktigheter i det de sa.

jwzrd
2006-09-19, 17:13
Är det exkl eller inkl steroid doping? För oavsett gener ska väl de flesta kunna nå toppen bara de trycker lite roids inom BB t.ex. Samt har de psykiska kraven självklart. Det jag menar är att gener inte spelar stor roll i denna tävlingsform om man "fuskar" (vilket 99% av toppen gör).

Enda sporten jag tror gener spelar stor roll är sporter där det krävs att man är lång, kort, stabil etc. Resten går att nå toppen på så länge man är talang inom hårt arbete.

Jag vet inte vad jag ska säga ärligt talat. Nog för att steroider verkligen är snudd på magiskt när det gäller att ge resultat för någon som i övrigt är seriös så... ALLA som tävlar i BB är inte så pass oseriösa med sitt "anfall" på toppen att det räcker för vem som helst att köpa lite metandrostenolon från Bronkos baklucka.

Det här är en diskussion där du helt enkelt har fel och kan på tok för lite om: seriös träning, steroider, fusk/moral och tävling i största allmänhet.

Dav0d
2006-09-19, 17:22
Men gud, nu missförstog du mig inte. Sa inte att det var lätt att tävla inom toppen bland BB. Därav skrev jag "Psykiska kraven" också.
Jag menar, borde inte steroid doping jämna ut linjen mellan de som är födda genetiskt starka och de som inte är det. Eftersom i grund och botten har de som har de bättre genetisk oftast högre testosteron grund eller fördelarna därifrån.

Därför om alla dopar sig handlar det i grund och botten om vem som orkar prestera bäst, mest under längst tid.
Precis som i de flesta sporter som t.ex MMA.

Dav0d
2006-09-19, 17:25
Men gud, nu missförstog du mig inte.

Menade självklart att du missförstog mig. Skrev fel.

King Grub
2006-09-19, 17:26
Dopning gör att man lättare/snabbare kan komma närmare sin genetiska potential, men tillåter inte att man överskrider den. Ingen har antagligen nått den ens med dopning.

Dav0d
2006-09-19, 17:30
Ok, självklart har ingen nått den om man tänker rent fysiskt. (Genetiskt har vissa sämre och bättre psyke också.)

Men tack för svaret grub. Dock antar jag fortfarande att doping troligtvis jämnar ut den genetiska överlägensheten vissa har, fysiskt alltså.

Yes
2006-09-19, 17:58
Dopning gör att man lättare/snabbare kan komma närmare sin genetiska potential, men tillåter inte att man överskrider den. Ingen har antagligen nått den ens med dopning.
Det borde väl bero på vari begränsningarna ligger? Om någon t.ex. begränsas av en naturligt ofördelaktig hormonproduktion, men har annars fina förutsättningar, borde väl doping flytta fram gränsen väldigt mycket?

I sådana här diskussioner kommer jag annars alltid att tänka på en f.d arbetskamrat till mig. Han hade de mest extremt korta muskler jag någonsin sett. Biceps var som en liten ärta mitt på överarmen, och "hästskon" på triceps gick knappt att skilja fram axeln(han hade även väldigt lågt kroppsfett så dessa saker var lätta att urskilja när han gick i t-shirt). Läg därtill en väldigt tunn benstomme. Lille Yes på 65Kg såg grov ut i jämförelse, ungefär som när store Piranha står bredvid en normalt tränad individ.

Hursomhelst, om man skall ta och spekulera lite - hur långt skulle den här herren lyckas komma med fri tillgång till Ronnie Kåldolmes apotek? Att han skulle kunna förbättra sig är det förstås inget snack om, det tror jag alla kan. Däremot skulle jag våga sätta hela min framtida förmögenhet på att han aldrig kommer lyckas se grov ut - inte ens lite grov. Om han mot förmodan skulle lyckas vetifan om han skulle bli särskilt mycket lyckligare av det. Han borde ju isåfall se ut som en syntholsmurf med närmast onaturlig "peak" på musklerna, med tanke på hur korta de är.

Jag skulle tro att den här personen genetiskt är en på miljonen, ungefär som Kåldolme & Co är fast åt motsatt håll.

Sinew
2006-09-19, 18:09
Bra program! De sa ju aldrig att man inte kunde bli vältränad om man hade "dåliga" gener.
Det de menade var att folk ska inte ha så höga förväntningar och tro att de ska se ut som en BB om de tränar som en.

Pox
2006-09-19, 20:45
Var ett tag sedan jag såg avsnittet men har för mig att det var ganska sant det de sa; att du kan visst förbättra din fysik oavsett kroppstyp och genotyp men generna begränsar de flesta mer eller mindre. Alla kan inte få superfysik med en perfekt byggd kropp. Verkar som att vissa tolkade det som att P&T påstod att träning inte är givande om du inte generna för det, vilket de ju inte påstod.
Bra också att de angrep kosttillskotten (amerikanska marknaden som iofs inte riktigt är jämförbar med den svenska).

Annars är ju halva nöjet med deras program sättet de kör över alla udda människor dom grävt upp.
De är ju inte speciellt vetenskapliga i sitt sätt utan ganska partiska och ger inte båda sidor samma chans (de hade tex fel i avsnittet om passiv rökning, det är visst farligt) , men det är ju inte meningen heller ...
trots allt framför de dock ofta en bra poäng.

Xealswe
2006-10-05, 12:00
Hur tar man reda på sin genetiska potential för muskeltillväxt?

Som snart nyexad mol.biolog vet jag att det inte är billigt att genomföra en sådan test eller om det ens är möjligt eftersom ( om jag minns rätt) man inte ännu vet exakt _alla_ genetiska faktorer som bidrar till det

Däremot är jag säker på att steroider inom de närmsta åren kommer vara meningslösa när man väl vet alla ingående faktorer. Då räcker det bara att använda sig av genterapi för att manipulera kroppens genetiska feedbacksystem för optimal muskeltillväxt för varje individ istället för att påverka kroppen med hormoner

Vet du något om detta Gruben?

Slartibartfast
2006-10-05, 12:37
Däremot är jag säker på att steroider inom de närmsta åren kommer vara meningslösa när man väl vet alla ingående faktorer. Då räcker det bara att använda sig av genterapi för att manipulera kroppens genetiska feedbacksystem för optimal muskeltillväxt för varje individ istället för att påverka kroppen med hormoner

Steroider kan ju inte göra att man bygger muskler utöver sitt genetiska max. Däremot om man gendopar sig kan man ju bli hur jävla stor som helst. Fläta in lite Belgian Bluegener och du har en snubbe som väger 300 kg och böjer två ton.

Yes
2006-10-05, 13:30
Steroider kan ju inte göra att man bygger muskler utöver sitt genetiska max. Däremot om man gendopar sig kan man ju bli hur jävla stor som helst. Fläta in lite Belgian Bluegener och du har en snubbe som väger 300 kg och böjer två ton.
Det skulle se intressant ut när "Mr. Fyra fingrar mellan biceps och armveck" lägger på sig den massan. Lär ge grym peak, 50+cm på höjden kanske? :D

Wennerberg
2006-10-05, 15:46
Steroider kan ju inte göra att man bygger muskler utöver sitt genetiska max. Däremot om man gendopar sig kan man ju bli hur jävla stor som helst. Fläta in lite Belgian Bluegener och du har en snubbe som väger 300 kg och böjer två ton.
Undrar om vi någonsin kommer uppleva det där, att man mixtrar med ett barn så han växer upp som en jävla pansarvagn

Kwon
2006-10-05, 15:56
Undrar om vi någonsin kommer uppleva det där, att man mixtrar med ett barn så han växer upp som en jävla pansarvagn

Jag brukar drömma om framtidsvisioner där genforskningen gått så långt att de manipulerat fram gorilla-armar till boxarna alt gepardben till löparna i framtiden...

hultman
2006-10-05, 17:58
Bullshit har även hävdat att man inte kan gå ned i vikt om man är tjock, utan måste lära sig att leva med att man har en otroligt mycket lägre ämnesomsättning än andra.

Kabuto
2006-10-05, 18:07
Jo vissa bullshit! avsnitt är ju REN bullshit men flera är ju väldigt bra också. Ett exempel är ju när de går igenom massa humbug saker.