handdator

Visa fullständig version : Cykelstorlekar


Angel
2006-09-18, 20:46
Min hoj blev ju tjålad som bekant och jag tänkte inskaffa mig en ny fort.

Hittade denna http://www.blocket.se/vi/9432595.htm?ca=17_s

men nu blir ja osäker på om den e för liten för en 175cms frodig jättekvinna som mig själv :)

Cilia
2006-09-18, 20:48
Jag skulle inte köpa en cykel som benämns som flickcykel

Angel
2006-09-18, 20:50
Jag skulle inte köpa en cykel som benämns som flickcykel


dam/flickcykel faaaktiskt

Cilia
2006-09-18, 20:57
dam/flickcykel faaaktiskt
precis och ordet flickcykel får mig att backa direkt.
luring luring!!!! be aware

Angel
2006-09-18, 21:01
men hur stort e 26tum då? ingen som vet?

skaparn
2006-09-18, 21:02
Ställ dig mot en vägg och mät avståndet från golvet upp till skrevet. Ta detta och multiplicera med 0,67.
Siffran du får fram är ett bra mått på ungefär hur stort avståndet ska vara från mitten av vevpartiet till överrörets början, alltså där "korsningen" mellan sadelstolpe och överrör sker.

Detta funkar bra på en landsvägscykel alternativt pendlarhoj. För MTB kan du gott dra av 5-10 cm på måttet för optimal passning. Fundera också på överrörets slope, då en kraftig slope gör att det mått som svarar mot ex 55cm är betydligt mindre. Är du 175 cm skulle jag tippa att du vill ha 54 centimeter alternativt Small. Det du länkade till var dessutom en damcykel, varför du får mäta från vevpartiet till sadelstolpens slut, vad man brukar benämnda center to top, C-T. Detta är då något större än C-C av naturliga skäl och om du med skrevmåttet kommer fram till 54 C-C, ska du leta efter ca 55-56 C-T.

Nu är det bara att börja mäta, och sen konsumera.

AlexGBG
2006-09-18, 21:02
men hur stort e 26tum då? ingen som vet?

66,04cm ;)

Cilia
2006-09-18, 21:03
men hur stort e 26tum då? ingen som vet?
26 tums hjul är ok men det är just storleken på hjulen och inte på ramen.

jag skulle vilja se den först.
själv har jag 28 tums däck nu. tycker det är skönare och bättre att cykla på

Angel
2006-09-18, 21:05
Jösses, vad TROR ni då? Kan den funka för mig eller är den för liten? Skall inte göra något avancerat utan bara cykla i stan, men det e ju jobbigt o åka dit o så e cykelfan för liten....

skaparn
2006-09-18, 21:12
Jösses, vad TROR ni då? Kan den funka för mig eller är den för liten? Skall inte göra något avancerat utan bara cykla i stan, men det e ju jobbigt o åka dit o så e cykelfan för liten....

Köp en oväxlad herrcykel. Den där såg ärligt talat ut som skit.

Trance
2006-09-18, 21:14
Köp en oväxlad damcykel, de är bäst.

Angel
2006-09-18, 21:16
vafan, ja vill bara ha en cykel....

den som blev stulen va typ 20år gammal :)

nemd
2006-09-18, 21:16
Köp en oväxlad herrcykel. Den där såg ärligt talat ut som skit.

Jag hurrar för den med oväxlad, men en dam. SKönare cyklar går knappast att hitta. ;F

Trance
2006-09-18, 21:17
http://www.blocket.se/vi/9352144.htm?ca=17_s

stilig värre

edvin
2006-09-18, 21:23
Alltså nu är ju inte 450 pix en förmögenhet men jag tvivlar lite på "bra skick". Kolla bara på bar-ends:en, dom står ju åt alla håll. Dessutom verkar dom rostiga, det tyder ju på att den har gått i backen några gånger. :) Sådana dära skärmar är skit också. Om du vill sitta "pricksäkert" så är nog en cykel med rejäla skärmar ett bättre val. Det är iofs svårt å säga bara på en bild tycker du ska dit å provåka då märker du direkt om det är en cykel för dig...

mini
2006-09-18, 21:25
Jag tror jag har 26 tum. Det är inte stort. Den där såg onekligen liten ut.

Angel
2006-09-18, 21:50
ajdå, shiot opckså

skaparn
2006-09-18, 22:12
Jag hurrar för den med oväxlad, men en dam. SKönare cyklar går knappast att hitta. ;F

Nja. Ställ dig upp och trampa på en damcykel och det verkar mer som om ramen vore gjord av gummi istället för de 25 kilo stål som krävs för att få damramar att hålla ihop. Triangel for teh win.
Jag erkänner dock att det finns en viss påstigningsfördel i damcykelns geometri.

Fatalist
2006-09-18, 22:28
Är inte 26" enormt?

Jag minns mina (STULNA) fina MTB-hojar, de hade bara 16"-18"-däck! Och vafan, de uppfattade jag inte som så små:Virro

http://www.utb.falun.se/bjurs/bjuf6/bilder/b5_jon2.gif

n1tro
2006-09-18, 22:56
Är inte 26" enormt?

Jag minns mina (STULNA) fina MTB-hojar, de hade bara 16"-18"-däck! Och vafan, de uppfattade jag inte som så små:Virro

http://www.utb.falun.se/bjurs/bjuf6/bilder/b5_jon2.gif

det är inte däcken kompis utan själva ramen , triangeln i mitten ...

skaparn
2006-09-19, 06:37
det är inte däcken kompis utan själva ramen , triangeln i mitten ...

I och för sig kan man aldrig ha för stora hjul.

http://img182.imageshack.us/img182/4923/gammcycktrappdh6.jpg (http://imageshack.us)

Nina L
2006-09-19, 07:14
"26 är för litet. Kolla efter "28. (Nina, 173 cm, vet vad som gäller.)

Nina L
2006-09-19, 07:18
Jävla kort edit-tid.

Den här var schysst. Lite dyr, kanske. Jag tror att den är 28 tum. (Man får ringa och fråga.)

http://www.blocket.se/vi/9352144.htm?ca=17_s

Cilia
2006-09-19, 07:24
Köp en oväxlad damcykel, de är bäst.
sån har jag från 50-talet
har den hållit fram tills nu håller den ett tag till tänker jag.

Tolkia
2006-09-19, 07:31
Nja. Ställ dig upp och trampa på en damcykel och det verkar mer som om ramen vore gjord av gummi istället för de 25 kilo stål som krävs för att få damramar att hålla ihop. Triangel for teh win.
Jag erkänner dock att det finns en viss påstigningsfördel i damcykelns geometri.
En kort period fanns ju en modell som kallades "mixed" eller något; den var säkert inte lika stabil som en traditionell herrmodell, men en rätt schysst kombination av damcykel-påstigningskomfort och stabilitet.

On topic: Jag skulle köpa en 28-tummare om jag inte skulle ut och cykla i skog och mark (och jag är 170 cm lång). Cykeln på bilden såg inte stor ut.

skaparn
2006-09-19, 07:42
En kort period fanns ju en modell som kallades "mixed" eller något; den var säkert inte lika stabil som en traditionell herrmodell, men en rätt schysst kombination av damcykel-påstigningskomfort och stabilitet.

On topic: Jag skulle köpa en 28-tummare om jag inte skulle ut och cykla i skog och mark (och jag är 170 cm lång). Cykeln på bilden såg inte stor ut.

Alltså, diskussion borde inte ens föras huruvida hjulen ska vara 26" eller 28". Det finns ingen anledning för en vuxen att ha något mindre än 28. Det som däremot ska varieras är ramstorleken, för det är den som har betydelse för hur bra cykeln passar. Stora hjul är bara skönt.

Eller så köper man en trial, lätt att kliva på.

http://img82.imageshack.us/img82/1795/adamanta105sk6.jpg (http://imageshack.us)

z_bumbi
2006-09-19, 08:10
Nja. Ställ dig upp och trampa på en damcykel och det verkar mer som om ramen vore gjord av gummi istället för de 25 kilo stål som krävs för att få damramar att hålla ihop. Triangel for teh win.
Jag erkänner dock att det finns en viss påstigningsfördel i damcykelns geometri.

En dubbelram löser i stort det problemet, Huskvarna gjorde bra cyklar t ex.

Angel
2006-09-19, 10:52
Men den va ju så billig, det e la bara att höjja sadeln? eller eller?

ja mailade o frågade o talade om min imponerande längd, och han sa att han själv va 170(kortis) och han hade cyklat på den, så den borde duga...

FreCKo
2006-09-19, 11:02
Vafan, vänta tills snuten har sin typ årliga auktion av stöldgods ingen brytt sig om, man kan hitta mycket fina cyklar där :D

Jag skulle skaffa en gammal Kronan-cykel, dom är hur hållbara som helst, rullar skönt, är rätt snygga och du får inga streetcreds för dom eftersom dom ser är så gamla, så ingen kommer sno den ;) Vi hade två cyklar från andra världskriget när jag var liten, grymt stora däck (enligt mig då), och dom rullade mycket bättre än alla kidsens MB på gatan... Fast dom var ju nästan antikviteter...

Angel
2006-09-19, 11:04
Heheh, hojjen som blev snodd var en över 20år gammal rosthög med opumpade däck....fattar inte varför någon ville ta den, på min innergård dessutom...

FreCKo
2006-09-19, 11:08
Heheh, hojjen som blev snodd var en över 20år gammal rosthög med opumpade däck....fattar inte varför någon ville ta den, på min innergård dessutom...

var den låst? *rolleyes*

Fredrik S
2006-09-19, 11:16
Men den va ju så billig, det e la bara att höjja sadeln? eller eller?


Om han är 170, och du är 175 så skulle jag gissa på att det skiljer runt 3-5cm i grenlängd (benlängd) mellan er, och så mycket ser det ju ut att finnas kvar av sadelstolpen. Men säkrast är kanske att be honom kolla upp det innan du åker.

Det är nog snarare avståndet mellan sadel och styre som kommer att ställa till det. Kan bli obekvämt om den är för liten, men det handlar ju egentligen om vad man har för krav.

Om jag får komma med ett råd i all välmening så hävdar jag bestämt att när det gäller en cykel i den här prisklassen, så är en oväxlad cykel att föredra. Om du ändå väljer att åka och kolla på den, så kolla noga att den inte håller på och spökväxlar och kuggar över och lever jävel, när du står upp och bryter. Det kan leda till otäcka omkullkörningar. Om jag låter negativ så är det pga att jag själv har dåliga erfarenheter av växlade cyklar i den här prisklassen, men du kanske har bättre tur.

skaparn
2006-09-19, 11:19
Om han är 170, och du är 175 så skulle jag gissa på att det skiljer runt 3-5cm i grenlängd (benlängd) mellan er, och så mycket ser det ju ut att finnas kvar av sadelstolpen. Men säkrast är kanske att be honom kolla upp det innan du åker.

En rolig isbrytare kan ju vara att åka hem till säljaren för att mäta dennes grenhöjd. Då är man på den säkra sidan och vet att det blir rätt utfört.

Nina L
2006-09-19, 11:29
Heheh, hojjen som blev snodd var en över 20år gammal rosthög med opumpade däck....fattar inte varför någon ville ta den, på min innergård dessutom...Man kan höja sadel och styre, men det är inte säkert att man kan höja dem så mycket som man behöver.

FreCKo
2006-09-19, 11:31
Man kan höja sadel och styre, men det är inte säkert att man kan höja dem så mycket som man behöver.

Man kan ju byta sadel och styre, men då vart det dyrt helt plötsligt.


Är det bara jag som tycker att Angel ska dra ut och sno en cykel hon också? *rolleyes*

Angel
2006-09-19, 11:43
Jag är för hederlig för att sno en cykel :)

Men jag saknar min gammla guldklimp, dock va den också lite för liten.

Äsh, 450pix e ju rätt billigt, om den e skummish får ja la sälja den igen

nemd
2006-09-19, 11:49
Nja. Ställ dig upp och trampa på en damcykel och det verkar mer som om ramen vore gjord av gummi istället för de 25 kilo stål som krävs för att få damramar att hålla ihop. Triangel for teh win.
Jag erkänner dock att det finns en viss påstigningsfördel i damcykelns geometri.

Man måste ju inte stå och cykla, en cykel man har till vardags kan man ju cykla "vanligt" på. Och sen vet jag inte vad du har cyklat på för cyklar. Jag har utan problem kunnat stå och trampat järnet på alla dem damcyklar jag cyklat på. ;F

skaparn
2006-09-19, 12:01
Man måste ju inte stå och cykla, en cykel man har till vardags kan man ju cykla "vanligt" på. Och sen vet jag inte vad du har cyklat på för cyklar. Jag har utan problem kunnat stå och trampat järnet på alla dem damcyklar jag cyklat på. ;F

Du menar alltså att du uppfattar en damcykel lika styv som en herrcykel?

edit: Det var inte meningen att vara ekivok

aliquis
2006-09-19, 12:16
Köp en oväxlad herrcykel. Den där såg ärligt talat ut som skit.Jag tyckte den var jättefin för de pengarna.

aliquis
2006-09-19, 12:20
Jävla kort edit-tid.

Den här var schysst. Lite dyr, kanske. Jag tror att den är 28 tum. (Man får ringa och fråga.)

http://www.blocket.se/vi/9352144.htm?ca=17_sDen har dessutom inget märke och är dyrare, risken är ju att cykeln inte är/var värd/.. mer ny än vad den kostar nu, dessutom särskriver försäljaren.

Angel
2006-09-19, 21:13
ni kan va lugna, cykeln passade

FreCKo
2006-09-20, 08:35
ni kan va lugna, cykeln passade

Har du köpt den? Dags att pimpa den med andra ord :D