handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd


razores
2003-01-21, 18:04
Jag har väldiga problem med denna övning. Har beslutat mig för att lägga den bland de första övningar trots att den inte är speciellt "tung" just nu. Men hur ska man hålla egentligen? Jag står väl i ungefär 45 grader (uppskattning) skulle jag tro och försöker hålla med ett vanligt överhandsgrepp och har väl händera lite bredare än axelbrett. Men det kändes som om jag fuskade upp de sista repsen genom att göra en ful rörelse så att stången kom mot bröstet istället istället för magen. Jag tappade samtidigt min lutning och blev alltmer upprätt i kroppen. Ryggen känner jag inte hller direkt men det brukar komma så småningom, svårt att få den perfekta kontakten direkt... Gör jag rätt? Jag menar man läser om hur en del har rätt maffiga vikter i denna övning och jag skulle gärna vilja få in tekniken så att jag också kan lasta på lite vikt.
Ska också prova ett sk curlgrepp för att se hur det går.
Hur gör ni andra?? Jag har gloot på en del BB-videos (jag vet att man inte ska jämföra med dem men var ska jag annars kolla?) och bl a Ronnie Coleman som ser ut att ha en mycket naturlig rörelse i denna övning, trots hans mer skeptiska utförande i T-baren... Ska man använda en del sk momentum också så att man inte blir alltför stel i kroppen? Har annars en tendens av att vara för strikt.
Nåja, tack på förhand iallafall! Hoppas ni förstår mitt dilemma, kanske är lite luddigt det hela... :rolleyes:

Funderar även på att dra ner på gymmet lite i veckan och öva in tekniken.

MVH
Kristian

P.S Jag har gjort en sökning...

Lord_X
2003-01-21, 18:44
Ja, själv kör jag med överkroppen helt parallellt mot golvet, inga momentum.. Kan väl inte vara så bra för ryggen att rycka upp och ner när man står framåtböjd.
Kör med ett strikt utförande och öka vikten eller repsen lite varje gång.
Dët är vad jag tror på.

razores
2003-01-21, 18:53
Jag får väl ta det sakta men säkert...
Vilka vikter kör du på själv Lord X? Grepp?

emmzan
2003-01-21, 18:57
Du kan antingen köra med rörlighet i korsryggen. Ser lite ut som kombinerad rakbensmark och skivstångsrodd... Eller stå stilla med överkroppen och bara använda armarna..

Jag står inte parallellt med golvet eftersom det är svårt att hålla en bra position (svank och rak rygg) om jag är helt parallell...

Lord_X
2003-01-22, 09:46
Originally posted by razores
Jag får väl ta det sakta men säkert...
Vilka vikter kör du på själv Lord X? Grepp?
Sakta? Med ett korrekt utförande så ökar du snabbare och med minimal skaderisk. Fast en del verkar få ont i ryggen om de står framåtböjda parallellt med golvet, så lite mer uppåtlutad kan vara att föredra för vissa. Men själv orkar jag mycket mer om jag gör så samt mycket sämre kontakt i latsen, därför kör jag som jag gör. 15 reps på 135-140 kg.. vet inte om stången väger 20 el. 25 kg. Känns lite kasst, med tanke på att jag gjorde en 4:a på 170 kg för 2 år sedan. Men men, man är tjock (väger lika mycket som vikten jag kör på nu), men det ska det bli ändring på, håller på och försöker gå ned, för fy fan vad vad tung kropp suuuuuuuuger kondition.

Out.

-xR-
2003-01-22, 10:05
Väger du 135kg och är ca 22 år?

Lord_X
2003-01-22, 10:30
Så är det ja. :em:

GhostFace
2003-01-22, 11:15
Det trodde inte vi....

Men, 15 reps på 140 kg i stångrodd måste betraktas som starkt.

razores
2003-01-22, 11:40
Om jag spinner på det här med ryggträning nu då...

Jag har märkt att jag kör en form av romainan deadlifts. Dvs att jag inte tar i så mycket benen, knappt alls om jag tänker efter. Får då träningsvärk långt ner i ryggen och det känns riktigt skönt. Men nu har jag läst och tänkt på att det kanske är skadligt för korsryggen att hantera så mycket vikt...
Bör jag köra med en mer upprätt position och pressa rejält med benen?
Kanske halva marklyft i powerracken är att föredra?


/Kristian

Åse Columbus
2003-01-22, 12:16
Originally posted by razores
Om jag spinner på det här med ryggträning nu då...

Jag har märkt att jag kör en form av romainan deadlifts. Dvs att jag inte tar i så mycket benen, knappt alls om jag tänker efter. Får då träningsvärk långt ner i ryggen och det känns riktigt skönt. Men nu har jag läst och tänkt på att det kanske är skadligt för korsryggen att hantera så mycket vikt...
Bör jag köra med en mer upprätt position och pressa rejält med benen?
Kanske halva marklyft i powerracken är att föredra?


/Kristian

Kolla in länken ..
http://www.exrx.net/ExInfo/Deficiencies.html

Åse

gleipner
2003-01-22, 12:28
Hmm,jag har helt nyligen tagit upp skivstångsrodd,och precis som en del andra här,så har jag svårt med kontakten i latsen.

Försöker göra utförandet enl ast:s hemsida,dvs rygg parallellt med golvet,mina vikter är än så länge löjligt låga,kör på 50-60 kg...
vad göra,stången drar jag upp ung där revbenen slutar:naughty:

Lord_X
2003-01-22, 15:06
Originally posted by gleipner
Hmm,jag har helt nyligen tagit upp skivstångsrodd,och precis som en del andra här,så har jag svårt med kontakten i latsen.

Försöker göra utförandet enl ast:s hemsida,dvs rygg parallellt med golvet,mina vikter är än så länge löjligt låga,kör på 50-60 kg...
vad göra,stången drar jag upp ung där revbenen slutar:naughty:
Du har nyligen börjat och är lite ovan, du kommer säkert att kunna öka på ganska bra några gånger.
Hursomhelst, generellt sett så verkar folk glömma att det är det där lilla extra som gör det.. Så att öka vikten varje gång med bara 1-2 kg GÖR SKILLNAD... Många verkar köra samma vikt några gånger och sen öka med 10 kg och då blir det fusk med utförande och kanske också färre reps (=extremely bad).
Öka sakta och behåll rätt utförande.. 1-2 kg ökning/pass verkar säkert inte mycket... Men det blir det, med tiden.

mangs
2003-01-22, 15:24
Originally posted by Lord_X

Du har nyligen börjat och är lite ovan, du kommer säkert att kunna öka på ganska bra några gånger.
Hursomhelst, generellt sett så verkar folk glömma att det är det där lilla extra som gör det.. Så att öka vikten varje gång med bara 1-2 kg GÖR SKILLNAD... Många verkar köra samma vikt några gånger och sen öka med 10 kg och då blir det fusk med utförande och kanske också färre reps (=extremely bad).
Öka sakta och behåll rätt utförande.. 1-2 kg ökning/pass verkar säkert inte mycket... Men det blir det, med tiden.

Mycket bra skrivet! Små ökningar blir stora med tiden. jag blir glad för varje kilo extra jag kan lägga på med bibehållet repsantal!

Allan
2003-01-22, 17:47
Kör ni rowing som en latsövning??????

allan

Lord_X
2003-01-22, 18:38
Allan, Den tar väl på hela ryggen?
Hur kör du rodden?

GhostFace
2003-01-22, 20:57
Skivstångsrodd tar hela ryggen inkl latissimus dorsi jaa .....kära nån, är det ingen av er som tränar rätt när ni verkligen tränar?


:notme:

:angel:

Allan
2003-01-22, 21:45
OK - till att börja med är det precis som X säger: det är en övning för hela ryggen, men alla ryggövningar kopplar in i stort sett alla ryggmuskler. Jag tränar skivstångsrodd för tjockleken i mitten av ryggen primärt - "diket".
Jag står framåtlutad i något mer än fyrtiofem grader. Anledningen är att jag inte vill stressa korsryggen mer än nödvändigt, och för att jag vill kunna ta till teres för en del av draget och för att isolera bort armarna. Jag hör också till de som använder blicken för att stabilisera en övning, vilket f ö alla människor gör. Jag ser mig alltså i spegeln.
För att kunna göra det utan att fixera nacken i "gamnackeposition" vilket är förödande efter ett par år med tunga vikter, skulle jag aldrig kunna fälla överkroppen parallellt med golvet.
Skulle jag stå så och dessutom blicken rakt fram mot spegeln skulle mina nedre trapz fullborda draget, eftersom nacken skulle vara i vägen.

Jag varvar över- och underhandsfattning. Det beror på hur jag känner mig. Har jag underhandsfattning brukar jag använda remmar eftersom mina händer är något för små för att kunna låsa ordentligt i det läget. Tycker det finns fördelar med bägge. Underhandsfattningen - curlgrepp - gör ju att jag kan dra mot naveln, medan överhandsgreppet medger att dra lite högre upp, och komma åt romber etc.

allan

GhostFace
2003-01-22, 22:32
Go Allan Go Allan Go Allan ! :D

Helt rätt, jag instämmer & samtycker !

-AG-
2003-01-23, 09:31
-> Lord_X

"vet inte om stången väger 20 el. 25kg"

Kan väl inte finnas nån stång som väger 25kg. Kör du med fri stång eller i maskin/smith?

Fö när det gäller skivstångsrodd är det inte ovanligt att se folk köra nåt mellanting mellan shrugs och rodd i strävan efter att köra tungt. Därmed inte sagt att man inte ska lasta på lite extra ibland.

jwzrd
2003-01-23, 10:26
Jag känner bara av korsryggen om jag kört mördande marklyft innan så att arsle+hamstring är slut. Men det är en klockren ryggövning.

Lord_X
2003-01-23, 15:57
Originally posted by -AG-
Kan väl inte finnas nån stång som väger 25kg. Kör du med fri stång eller i maskin/smith?

Fö när det gäller skivstångsrodd är det inte ovanligt att se folk köra nåt mellanting mellan shrugs och rodd i strävan efter att köra tungt. Därmed inte sagt att man inte ska lasta på lite extra ibland.
Så då väger den väl 20 kg då kanske. Fri stång.
Buden har varit olika.
Och jag håller med dig om att det inte är särskilt ovanligt att man ser folk fuska med utförandet för att de är för giriga i sin ökning av vikt på stången.

jwzrd
2003-01-24, 16:55
Så vitt jag vet finns det internationella stänger som väger 25kg.

Allan
2003-01-24, 19:35
En internationell skivstång har en håldiameter av 50 mm, stångens tjocklek är 28 mm och den väger 20 kg. På några tusendelar när. Med klovar väger den 25.


allan