handdator

Visa fullständig version : Förhandla med bank?


Linnda
2006-09-18, 09:59
Jag är just i färd med att köpa hus och undrar om ni har några bra tips på hur jag kan förhandla fram bäst ränta och villkor på banken? Jag hade även tänkt försöka lägga 90% i bottenlånet, men hur sjutton förhandlar jag fram det, jag vet att det är möjligt, är det någon som har några tips?
Tack på förhand!

/Linda

Arnesson
2006-09-18, 10:02
Jag är just i färd med att köpa hus och undrar om ni har några bra tips på hur jag kan förhandla fram bäst ränta och villkor på banken? Jag hade även tänkt försöka lägga 90% i bottenlånet, men hur sjutton förhandlar jag fram det, jag vet att det är möjligt, är det någon som har några tips?
Tack på förhand!

/Linda

Ställ utlånarna mot varandra.

Erbjud att flytta alla dina konton och dyl till den utlånaren du väljer (om de nu erbjuder dessa tjänster)

Pruta helt enkelt.

blekfet2
2006-09-18, 10:11
topplånet är väl baserat på hur stort beloppet du lånar är?

Linnda
2006-09-18, 10:31
topplånet är väl baserat på hur stort beloppet du lånar är?

Det är oftast typ 80-85% av beloppet som läggs på bottenlån, resten läggs på topplån, men jag vill alltså förhandla fram så att 90% läggs på bottenlån(det gör stor skillnad vid en stor lånesumma). Problemet är alltså att jag inte vet hur jag ska förhandla, jag kan ju inte bara säga att jag "vill" ;) Det kommer jag inte långt på

The_RobRoy
2006-09-18, 11:35
SBAB har väl inte ens topplån?

De kanske har en högre ränta istället iofs, är inte så insatt.

Big_Vik
2006-09-18, 11:59
Två tips som borde fungera oavsett situation

Ljug ihop att du har fått räntenivå Y hos banken X osv. Glöm inte en trovärdig förklaring till varför om den går ut på att du är chefens oäkte son eller inte spelar mindre roll.

Hota med att flytta alla dina konton osv till en annan bank. ( det kallas att förhandla ;))

Kan med fördel kombineras, t.ex: "Jag har fått fasta ränta på X % hos banken Y förutsatt att jag förflyttar mina konton dit och jag lutar åt att acceptera erbjudandet, tänker ni erbjuda mig ett matchande avtal?" Använd även med fördel takeaway/false takeaway.

Melker
2006-09-18, 12:11
SBAB har väl inte ens topplån?

De kanske har en högre ränta istället iofs, är inte så insatt.

SBAB erbjuder lån till 95% av bostadens pris resten får man skjuta till eller ordna själv.
SBAB brukar ha marknadens lägsta ränta.

http://www.sbab.se/

Arnesson
2006-09-18, 12:30
SBAB brukar ha marknadens lägsta ränta.

http://www.sbab.se/

Njaa?, jag fick bättre på Handelsbanken. Min bror bättre på FSB osv. Men bland de lägsta utannonserade räntorna, Ja :)

Svårare att förhandla ner deras ränta, är den bild jag fått.

Dock är ju detta bara baserad på mina egna uppfattningar och stämmer kanske inte alls (?)

z_bumbi
2006-09-18, 14:46
1 Ta en kreditupplysning på den du ska förhandla med.

2 Ha koll på alla alternativ och läs på vad som är vad om alla begrepp.

3 Ta en kreditupplysning på chefen till den du ska förhandla med.

OggeP
2006-09-18, 15:24
1 Ta en kreditupplysning på den du ska förhandla med.

2 Ha koll på alla alternativ och läs på vad som är vad om alla begrepp.

3 Ta en kreditupplysning på chefen till den du ska förhandla med.

Varför ska man ta en kreditupplysning på privatrådgivaren? :confused:

Noodles
2006-09-18, 15:31
Varför ska man ta en kreditupplysning på privatrådgivaren? :confused:

Bättre förhandlingsläge om man hittar lite skit. :D

För mig lönade det sig att använda Handelsbanken som varit min bank i många år. De gav mig en ränta som var klart bättre än SBAB och de andra alternativen.

z_bumbi
2006-09-18, 15:40
Varför ska man ta en kreditupplysning på privatrådgivaren? :confused:

Om du hittar något skoj så är du starkare vid förhandlingsbordet.

Hittar du inget skoj så kan det i alla fall stärka din position.

OggeP
2006-09-18, 15:42
Bättre förhandlingsläge om man hittar lite skit. :D


Haha ja det funkar nog *rolleyes*


Vill man få bra ränta så ska man göra sig själv attraktiv. Ränteläget är pressat på privatmarknaden och det finns begränsingar i hur lågt rådgivarna kan gå. Se till att du flyttar över hela ditt engagemang inkl. tillgångar så kan du nog få en bra ränta.

OggeP
2006-09-18, 15:45
Om du hittar något skoj så är du starkare vid förhandlingsbordet.

Hittar du inget skoj så kan det i alla fall stärka din position.

Jag själv är inte rådgivare men att stega in till en av våra rådgivare och visa att man har tagit UC på både rådgivaren och dennes chef skulle knappast stärka din förhandlingssituation. Det som avgör hur bra ränta du får, det är hur bra kund banken anser att du är/ kan bli.

z_bumbi
2006-09-18, 15:53
Jag själv är inte rådgivare men att stega in till en av våra rådgivare och visa att man har tagit UC på både rådgivaren och dennes chef skulle knappast stärka din förhandlingssituation. Det som avgör hur bra ränta du får, det är hur bra kund banken anser att du är/ kan bli.

Jag har iofs inte sagt att man ska visa upp något utdrag för någon och jag ser det inte heller som något höjdare att slänga upp utdraget på bordet. Det finns däremot en psykologisk faktor med i spelet, vet man lika mycket eller t o m mer om den som man förhandlar med så blir man kanske inte lika lätt att köra över vid en förhandling. Oavsett hur attraktiv man är så är det ju fortfarande en fråga om att förhandla då banken inte har ett dugg intresse av att låta någon betala mindre än vad den går med på..

OggeP
2006-09-18, 16:05
Jag har iofs inte sagt att man ska visa upp något utdrag för någon och jag ser det inte heller som något höjdare att slänga upp utdraget på bordet. Det finns däremot en psykologisk faktor med i spelet, vet man lika mycket eller t o m mer om den som man förhandlar med så blir man kanske inte lika lätt att köra över vid en förhandling. Oavsett hur attraktiv man är så är det ju fortfarande en fråga om att förhandla då banken inte har ett dugg intresse av att låta någon betala mindre än vad den går med på..

Jag kan inte riktigt se vad du skulle ha för psykologisk faktor med i spelet av att du känner till rådgivarens kredtistatus?

Hade jag förhandlat med en bank i dagens läge så hade jag kollat runt ibland låneinstituten. Sedan hade jag valt ut de förslagen som känns bäst, bokat in möten och diskuterat och berättat om de andra erbjudande jag hade fått. Jag skulle även lyfta fram att jag var intresserad av att bli helkund dvs. flytta över alla konton och tillgångar. Slutligen skulle jag välja ut mina två favoriter och samtalat med de båda och försöka pressa dem lite. Men ha i åtanke det går inte att pressa ner räntan hur mycket som då det är rätt pressat på privatmarknadssidan.