handdator

Visa fullständig version : hur snabba kolhydrater?


Sanna
2003-01-21, 17:27
Spelar kolhydraternas snabbhet efter träningen nån roll? ska tex en som vill bränna fett äta lika snabba kolisar som en som ska styrketräna och vill bygga? är de bättre att äta lite mindre snabba (som tex vitt bröd) istället för godis och russin o sånt om man gjort konditions träning(HIIT)?

hur stors bör de andra målet efter kondisträningen va? om man ska gå o lägga sej en timme efter? känns fel att gå o lägga sej alldeles mätt, räcker 2 mackor?

King Grub
2003-01-21, 17:33
Jag tror det är beroende på hur hårt du har tränat. Om du har kört fullständigt slut på dig och är totalt tömd är det säkert befogat med druvsocker eller liknande. Annars går det bra med t ex vitt bröd.

Vitt bröd är snabbare än russin. :)

Varför äta mackor överhuvudtaget innan du skall gå och lägga dig? Satsa mer på fett och långsamt protein tycker jag, om du inte skall upp och köra ett morgonpass.

Hur mycket du skall äta bör vara rätt enkelt att avgöra egentligen. Ät tills du är behagligt mätt, varken småhungrig eller stoppmätt. Att hålla på och och väga gram är inte nödvändigt om det inte är en riktigt tävlings-superformtoppning som är aktuell.

Sanna
2003-01-21, 19:36
tack för svaret ja har hört att man ska äta ordentlit efter träning så förbr fungerar optimalt.. så kolisar behövs alltså inte i andra målet ävenom man kört HIIT, när man ska gå o lägga sej efter? de ju bra mkt enklare o bara slänga i sej lite kesella ellr nåt

King Grub
2003-01-21, 19:43
Om du har fyllt på rejält med snabba direkt efter passet behöver du nog inte äta väldiga mängder kolhydrater igen innan du går och lägger dig. Det beror som sagt på vad du skall göra på morgonen också.

Men en del långsamma kolhydrater, en del bra fett och rejält med protein innan sängdags är nog inte fel.

Sanna
2003-01-21, 20:41
2 makrillburkar på vitt bröd e de föör mkt bra fett direkt efter kondis träningen på kvällen??(ca 40 gr fiskfett..låter mkt..?)

King Grub
2003-01-21, 20:43
Direkt efter träningen är det inte så bra med fett överhuvudtaget, eftersom det saktar ner proteinupptaget. Hellre kanske någon fettsnål proteinkälla till det vita brödet efter träningen, och spara makrillen till målet innan du går till sängs, då tillsammans med en mindre mängd långsamma kolhydrater. Däremot tycker jag det är helt okej med så pass mycket fiskfett. Fiskfett är bäst!

Sanna
2003-01-21, 20:52
Och klart godast!:) tack så jättemkt för att du redde ut de hela!
en sista grej, om proteinupptaget blir långsammare av sån mängd fiskfett borde väl kolhydrater från tex lite knäckebröd oxå tas upp långsammare och bli långsamma kolhydrater? kan de stämma..?

King Grub
2003-01-21, 21:22
Svar ja. Både fett, protein och fibrer gör alla sorters kolhydrater långsammare.

Om du verkligen vill ha något som gör kolisarna långsammare, leta efter psylliumfrön på hälsokosthyllan i små gula plastpåsar från Risenta. Då behöver du aldrig tänka på långsamma eller snabba kolhydrater igen - de gör alla kolhydrater långsamma, och inget av kalorierna tas upp av kroppen, utan de passerar rakt genom tarmarna. Ta 20 gram till varje mål utom det efter träningen så kan du räkna alla kolisar som långsamma. Gör GI på 100 till under 60.

Sanna
2003-01-21, 22:06
tack för de tipset ska kolla efter domdärfröna!de låterju förbra för o va sant kan de göra sega godisar långsamma?(önsketänkande?:))

King Grub
2003-01-22, 09:57
Javisst. Sega godisar är inte sådär otroligt snabba, så det blir också långsamt. Men det blir ju inte mer näring i dem för det. ;)

-xR-
2003-01-22, 22:53
Lite off-topic här men vill bara säga välkommen tillbaka till King Grub som verkar ha svar på det mesta :thumbup: Saknat dig sedan Maxx tiden för ett år sedan ;)... Hur går det för dig nu?

betterbodies
2003-01-24, 07:35
Ta inga mackor innan du lägger dig försök å få i dig kasein protein iaf.. Jag äter alltid en burk Kesella innan jag lägger mig :D Lr en burk tonfisk lr keso (värsta fall) :eating: