handdator

Visa fullständig version : Hur känner du inför resultatet i riksdagsvalet? (3 ord)


Nina L
2006-09-18, 07:14
Trådregler: Alla måste svara med 3 ord först och främst.
Efter det är det ok att skriva en längre text om man så vill.

Jag börjar:


Framtidstro
Spänning
Glädje

Jet
2006-09-18, 07:16
Jak er klad!

zirak
2006-09-18, 07:21
1. Glädje
2. Skadeglädje
3. :D

mystic[-_-]
2006-09-18, 07:22
It's on now

petersson
2006-09-18, 07:23
1. Nederlag
2. Oro
3. Nåja

Nina L
2006-09-18, 07:24
Vad är nåja för en känsla?

petersson
2006-09-18, 07:28
Vad är nåja för en känsla?

"Hur känner du inför resultatet..?"

Jag känner "nåja, det ordnar sig väl"

mystic[-_-]
2006-09-18, 07:28
"Hur känner du inför resultatet..?"

Jag känner "nåja, det ordnar sig väl"

Så har de senaste 4 åren varit? :Virro

akAn
2006-09-18, 07:31
klad framtidstro äntligen

DavidN
2006-09-18, 07:32
jak moste knula

(lol)

Melker
2006-09-18, 07:32
Osäkerhet
Spänning
Tomhet


Familjesituation.
Jag har ett fast jobb sedan 10 år tillbaka med en bra lön.
Min sambo jobbar inom handeln 75%
2 barn; ett barn är 2 mån och den andra 21mån.

Jag vet i nuläget inte exakt vad detta kommer innebära för mig och min familj, men jag tror inte det kommer gagna oss.
Förhoppningsvis blir det ingen större skillnad så länge jag och min sambo har jobb och att vi samt barnen är friska.
Att vi nyligen köpt hus, som i sig bidrar till en oro över ekonomin, gör inte saken bättre.
Jag hoppas att det blir bra med den borgeliga regeringen (det är ju så Sverige vill ha det) men är väldigt tveksam.

Jense
2006-09-18, 07:36
hunger
trötthet
smärta

fast så känner jag varje morgon

Börje H
2006-09-18, 07:42
-oro
-förväntan
-skitnödig

Vi får väl se hur de Nya Moderaterna klarar av detta. Spännande*popcorn*

Mikeman
2006-09-18, 07:43
Lättnad
Glädje
Förhoppning

Purren
2006-09-18, 07:45
Nyfiken


Det får räcka med ett ord. Har inte mycket förtroende för en borgerlig regering, men jag är ändå ganska nyfiken på vad dom kan åstadkomma under fyra år. Vi får se hur det går.

Kwon
2006-09-18, 07:50
Det
känns
blått.

alt

Återstår
att
se.

-

Blandad känsla av oro och Moste knula snela

Papi
2006-09-18, 07:52
Lättnad
Glädje
Förhoppningsfull

bluelight
2006-09-18, 07:56
Fattigt
Dyrt
Gåtillskolannuhej

mysassygirl
2006-09-18, 08:02
1 ÄNTLIGEN!!
2 Glad
3 förväntansfull

Bronkitkorv
2006-09-18, 08:07
1. Ragnarök

2. Skärselden

3. svart....

Jag hoppas ju att jag har fel och hoppas att Reinfelt kan bevisa att han har den rätta ideologin så att alla får jobb som vill ha det.

DavidN
2006-09-18, 08:13
Blandad känsla av oro och Moste knula snela
:hbang:
så var det

TCOG
2006-09-18, 08:17
Oro
Död
Katastrof

Noodles
2006-09-18, 08:18
1. Intressant
2. Möjligheter
3. Upp till bevis

Liten Men Fet
2006-09-18, 08:19
Lättnad
Framtidsintresse
Glad

Nina L
2006-09-18, 08:20
Det är inte lätt det här med känslobeskrivande ord, märker jag. :D

Hur känner man katastrof, äntligen, ragnarök, möjligheter eller skärselden?



Ett tips!

Man kan tänka så här: Jag känner XXX eller jag känner mig YYY.

Laan
2006-09-18, 08:22
svärta
miljökatastrof( jag menar det verkligen)
oro

Sofia4_4
2006-09-18, 08:26
Optimism
Glädje
Lättnad

Liten Men Fet
2006-09-18, 08:39
Förvåning
Fasa
Irritation

över att så många har gått på skrämselpropagandan om högerspöket. Jag har full förståelse för dom som funderar på hur det blir med ersättningsnivåer för a-kassa, sjukpeningen och liknande men dom som tror att det kommer en miljökatastrof nu snart när borgarna vunnit eller att man ska kasta ut dom gamla att klara sig själva får nog ta och lugna ner sig lite och försöka lyssna på politiken och argumenten en stund.

Bengan
2006-09-18, 08:45
Tillväxt
Miljökatastrof
Nyfikenhet

Snake
2006-09-18, 08:46
Himlen är blå.

Pata
2006-09-18, 08:50
Äntligen!
Hurra!
Bajsnödig (snus och kaffe på morgonkvisten)

Me_Myself
2006-09-18, 08:51
Framtidstro
Spänning
Glädje

OggeP
2006-09-18, 08:52
1 ÄNTLIGEN!!
2 Glad
3 förväntansfull

Precis min reaktion.

OggeP
2006-09-18, 08:53
Oro
Död
Katastrof

:sleep:

Kwon
2006-09-18, 08:54
Reinfelt gick och la sig nöjt mumlandes de bevingade orden..."Jävla sousse..."..zzzzzzz... :sleep:

Edde_1
2006-09-18, 09:00
Äntligen!:)
Miljöpartiet åsidosatt:hbang:

GymTT
2006-09-18, 09:06
-Glad
-Intressant
-Spännande

Snafu
2006-09-18, 09:25
hoppas att Reinfelt kan bevisa att han har den rätta ideologin så att alla får jobb som vill ha det.

Det här tycker jag är intressant och visar ganska tydligt på ett väldigt svenskt tänk när det gäller jobb. Att "få jobb", ungefär som det är något du inte förtjänar men staten ger dig på nåder.

Företagen skall ju för fasen vara glada att kunna erbjuda just dig jobb.

Sverige är så sossefierat.

Tre ord:

Energi
Tillväxt
Förändring

Arnesson
2006-09-18, 09:29
Förändring?
Kommer det bli ändring?
Hur lång tid tar det?
Hinner man på fyra år?
Kommer alla äckliga "miljöpartiet påhitt" för att jävlas med oss bilkörare upphöra?

Yip_man
2006-09-18, 09:29
-Allt rött blir bbbblååååt

-Spänning

-Lite oro då jag precis sagt upp mig och för tilfället är arbetslös

Lasse Kongo
2006-09-18, 09:35
-Allt rött blir bbbblååååt

-Spänning

-Lite oro då jag precis sagt upp mig och för tilfället är arbetslös

Då får man hoppas du inte rösta blått då ;)

OggeP
2006-09-18, 09:47
-Allt rött blir bbbblååååt

-Spänning

-Lite oro då jag precis sagt upp mig och för tilfället är arbetslös

Då får man hoppas att du har röstat blått, då har du chans att få ett nytt jobb. ;)

Lellan
2006-09-18, 09:51
Besvikelse

Magont

Oro

:(

AlexGBG
2006-09-18, 09:55
-glädje
-lättnad
-framtidstro

sehnpaa
2006-09-18, 09:57
Besvikelse

Magont

Oro

:(
Kolla upp hur skrämselpropaganda kan användas inom politiken, så tror jag det kommer kännas bättre.

Action
2006-09-18, 10:03
Glädje
Optimism
Förtroende

Baan
2006-09-18, 10:15
Förändring?
Kommer det bli ändring?
Hur lång tid tar det?
Hinner man på fyra år?
Kommer alla äckliga "miljöpartiet påhitt" för att jävlas med oss bilkörare upphöra?

Klart det inte händer så mycket. *popcorn*

Nej, MP kan ju inte rösta fram några förslag eller rösta mot då högeralliansen har riksdagen. Sen att alliansen kanske får miljöidéer är en annan femma, men det tror jag inte händeri någon större utsträckning.

Lellan
2006-09-18, 10:20
Kolla upp hur skrämselpropaganda kan användas inom politiken, så tror jag det kommer kännas bättre.

Ok.. så de kommer inte sänka a-kassan då? (har inget arbete att gå tillbaka till efter mammaledigheten). Kommer regeln att man får behålla sin SGI om man får barn inom 1 år och 9 månader vara kvar? (VÄLDIGT tveksamt, va?) Nästa barn, kommer föräldraförsäkringen kortas då? (Troligt, om alliansen ska slicka varandras r*v och samsas kan de komma överens om sånt) Kommer det helt plötsligt behövas en massa beteendevetare utan examen? (kan inte ta examen eftersom jag måste få tag i ett jobb snabbt som attan eftersom jag inte kan vara föräldraledig el använda mig av arbetslöshetsFÖRSÄKRINGEN) OM man nu skulle få ett jobb, kommer man ha god arbetstrygghet och rättigheter? (Nä, för lätt att anställa innebär ofta "lätt att göra sig av med dem igen" så vid tex arbetsbrist kan man ryka trots att man gör ett bra jobb)

Är mina farhågor baserade på skrämselpropaganda? Nej, på hur vi faktiskt kommer få det.

Dessutom, inte liiite patetiskt publikfrieri att "Vi lovar allt som sossarna lovar, fast bättre!" *asg* Trist att folk gick på det bara.. :(

AlexGBG
2006-09-18, 10:36
Ok.. så de kommer inte sänka a-kassan då? (har inget arbete att gå tillbaka till efter mammaledigheten). Kommer regeln att man får behålla sin SGI om man får barn inom 1 år och 9 månader vara kvar? (VÄLDIGT tveksamt, va?) Nästa barn, kommer föräldraförsäkringen kortas då? (Troligt, om alliansen ska slicka varandras r*v och samsas kan de komma överens om sånt) Kommer det helt plötsligt behövas en massa beteendevetare utan examen? (kan inte ta examen eftersom jag måste få tag i ett jobb snabbt som attan eftersom jag inte kan vara föräldraledig el använda mig av arbetslöshetsFÖRSÄKRINGEN) OM man nu skulle få ett jobb, kommer man ha god arbetstrygghet och rättigheter? (Nä, för lätt att anställa innebär ofta "lätt att göra sig av med dem igen" så vid tex arbetsbrist kan man ryka trots att man gör ett bra jobb)

Är mina farhågor baserade på skrämselpropaganda? Nej, på hur vi faktiskt kommer få det.

Dessutom, inte liiite patetiskt publikfrieri att "Vi lovar allt som sossarna lovar, fast bättre!" *asg* Trist att folk gick på det bara.. :(


om du inte har nåt jobb att gå tillbaka till är det väl ganska bra att börja söka jobb redan nu? du är ju medveten om vad som händer när mammaledigheten är slut, gör du nånting åt det? eller har du tänkt vänta med att söka jobb tills mammaledigheten är över?

Kurash
2006-09-18, 10:43
Jämställdhet?
Miljö?
Solidaritet?

Action
2006-09-18, 10:47
Det verkar vara så många som missat att det är först efter 200 dagars arbetslöshet som a-kassan sänks till 65%. 200 dagar innebär i praktiken 10 månader. Ganska så lång tid. Har man dessutom barn så sänktes den inte vid den tidpunkten.

Sen tycker jag att det är viktigare att det finns jobb att söka, plus att de som har jobb vågar byta arbete. Det är trygghet för mig, inte att jag känner mig låst vid ett jobb jag inte trivs på bara för att jag jobbat där så många år och LAS finns. Men det är min åsikt.

Bättre för ungdomar att ha en fot inne i arbetslivet än bägge utanför.

Vid arbetsbrist riskerar man alltid att ryka, Lellan, även fram till idag. ;-) Vilket den stora arbetslösheten är ett tecken på.

Nina L
2006-09-18, 10:51
Vid arbetsbrist riskerar man alltid att ryka, Lellan, även fram till idag. ;-) Vilket den stora arbetslösheten är ett tecken på.Hellre anställd och avskedad än aldrig anställd alls. :cheers:

Angel
2006-09-18, 10:52
Saknad av kvinnligstatsminister!

sehnpaa
2006-09-18, 10:53
Ok.. så de kommer inte sänka a-kassan då? (har inget arbete att gå tillbaka till efter mammaledigheten). Kommer regeln att man får behålla sin SGI om man får barn inom 1 år och 9 månader vara kvar? (VÄLDIGT tveksamt, va?) Nästa barn, kommer föräldraförsäkringen kortas då? (Troligt, om alliansen ska slicka varandras r*v och samsas kan de komma överens om sånt) Kommer det helt plötsligt behövas en massa beteendevetare utan examen? (kan inte ta examen eftersom jag måste få tag i ett jobb snabbt som attan eftersom jag inte kan vara föräldraledig el använda mig av arbetslöshetsFÖRSÄKRINGEN) OM man nu skulle få ett jobb, kommer man ha god arbetstrygghet och rättigheter? (Nä, för lätt att anställa innebär ofta "lätt att göra sig av med dem igen" så vid tex arbetsbrist kan man ryka trots att man gör ett bra jobb)

Är mina farhågor baserade på skrämselpropaganda? Nej, på hur vi faktiskt kommer få det.

Dessutom, inte liiite patetiskt publikfrieri att "Vi lovar allt som sossarna lovar, fast bättre!" *asg* Trist att folk gick på det bara.. :(
Det är inte bara du. Det är beklagligt att många har hamnat i samma sits, utan egen kontroll, beroende av myndigheter. Förhoppningsvis faller du inte igenom systemets ramar, som vissa gör, utan kan klara dig bra med lite nya prioriteringar.

Höga bidragutgifter -> Färre jobbar -> Högre bidragsutgifter. Ju längre ner vi vandrar på spiralen desto värre kommer de fattiga få det vid vändningen. Det är alltså bättre att vända idag än imorgon, även om det jobbigt.

Mel
2006-09-18, 10:55
Alla som är oroliga, är det ni som går på bidrag?? :whipped:

Angel
2006-09-18, 10:56
Alla som är oroliga, är det ni som går på bidrag?? :whipped:

Ja går på studiebidrag och lån...

Jense
2006-09-18, 10:57
Saknad av kvinnligstatsminister!


mm, men då gäller det att jobba sig till den och inte få positionen bara för att det ska va så

tomccc
2006-09-18, 10:58
Sen tycker jag att det är viktigare att det finns jobb att söka, plus att de som har jobb vågar byta arbete.
Men man kanske inte vill börja traggla på donken efter att ha arbetat på kontor i 10 år. Jobben kommer inte flygandes pga att arbetslösa får det sämre, det som händer är att akademiker blir tvingade ut på lågavlönade skitjobb. Men det är ju också ett sätt att belöna och motivera utbildning.*popcorn*

Nina L
2006-09-18, 10:59
Saknad av kvinnligstatsminister!Det är 4 ord, din knäppis. *slap* :D

tomccc
2006-09-18, 11:01
Alla som är oroliga, är det ni som går på bidrag?? :whipped:
Vissa har det bättre än andra, alla som går på bidrag vill faktist inte det. Även om vår kära nya statsminister verkar tro det.

AlexGBG
2006-09-18, 11:03
Vissa har det bättre än andra, alla som går på bidrag vill faktist inte det. Även om vår kära nya statsminister verkar tro det.

tyvärr finns det ju många som vill gå på bidrag å få ut hyfsat med pengar å massor med fritid..

AFanatic
2006-09-18, 11:05
Spänning
Förhoppning
Glädje

tomccc
2006-09-18, 11:05
tyvärr finns det ju många som vill gå på bidrag å få ut hyfsat med pengar å massor med fritid..
Tyvärr finns det ju många som går på bidrag och inte kan jobba...

Är det rätt att straffa/offra oskyldiga för att sätta dit vissa andra slashasar?

Bolio
2006-09-18, 11:10
Spänning
Förhoppning
Glädje


+1

Dessutom är jag kåt men det har nog inget med valet att göra. :/

Nina L
2006-09-18, 11:10
alla som går på bidrag vill faktist inte det. Även om vår kära nya statsminister verkar tro det.Så har inte jag uppfattat det. Inte alls.

AlexGBG
2006-09-18, 11:11
Tyvärr finns det ju många som går på bidrag och inte kan jobba...

Är det rätt att straffa/offra oskyldiga för att sätta dit vissa andra slashasar?

kanske inte, men kanske det enda rätta för att få ordning på dom sluskar som går på bidrag bara för att sverige har hyfsat generösa bidrag..

vad tycker du är rätt att göra för att få bort dom som är arbetsföra och inte arbetar bara för att dom inte vill?

tomccc
2006-09-18, 11:29
kanske inte, men kanske det enda rätta för att få ordning på dom sluskar som går på bidrag bara för att sverige har hyfsat generösa bidrag..

vad tycker du är rätt att göra för att få bort dom som är arbetsföra och inte arbetar bara för att dom inte vill?
Om jag hade haft svaret på den frågan så hade det varit jag som vunnit valet igår. Men jag tror inte, och har för den sakens skull aldrig trott på, att det är rätt att straffa oskyldiga för att sätta dit merparten andra. Det är så respektlöst att jag mår illa. Jag förstår inte hur folk kan leva med samvetet om att delar av befolkningen, som redan har det svårt, kommer att få leva under all kritik under denna mandatperioden.

"Vi får se hur det blir" säger vissa, men fyra års tid är rätt lång tid att leva under existensminimum. Skulle ni vilja ha en vän, syster eller familjemedlem som inte är arbetsför att få lov att gå under, dra på sig skulder o.s.v. bara för att "få ordning på dom sluskar som går på bidrag bara för att sverige har hyfsat generösa bidrag"?

Dumleman
2006-09-18, 11:30
En stor stark.

Lellan
2006-09-18, 11:39
om du inte har nåt jobb att gå tillbaka till är det väl ganska bra att börja söka jobb redan nu? du är ju medveten om vad som händer när mammaledigheten är slut, gör du nånting åt det? eller har du tänkt vänta med att söka jobb tills mammaledigheten är över?


Som jag skrev tidigare hade vi tänkt skaffa ett till barn redan nu, och under tiden jag är hemma ta mina sista poäng och få ut min examen, bättre rustad då att söka jobb inte sant? Orkar inte skriva allt igen, men tro mig - att sonen ska få ett syskon nära honom i ålder blev nu en omöjlighet.

Davil
2006-09-18, 11:43
Den nya regeringen :

Tarfråndefattiga och getillderika.

3 ord.

AlexGBG
2006-09-18, 11:44
Om jag hade haft svaret på den frågan så hade det varit jag som vunnit valet igår. Men jag tror inte, och har för den sakens skull aldrig trott på, att det är rätt att straffa oskyldiga för att sätta dit merparten andra. Det är så respektlöst att jag mår illa. Jag förstår inte hur folk kan leva med samvetet om att delar av befolkningen, som redan har det svårt, kommer att få leva under all kritik under denna mandatperioden.

"Vi får se hur det blir" säger vissa, men fyra års tid är rätt lång tid att leva under existensminimum. Skulle ni vilja ha en vän, syster eller familjemedlem som inte är arbetsför att få lov att gå under, dra på sig skulder o.s.v. bara för att "få ordning på dom sluskar som går på bidrag bara för att sverige har hyfsat generösa bidrag"?


Nej, jag skulle inte vilja att nån går under. Jag känner däremot avsky mot att en som knappt har jobbat nånting i sitt liv, tar uppehåll i studierna, får socialbidrag på kring 8000kr/månad. 8000kr per månad är ca 5000kr mer än vad jag som då pluggade heltid fick. (eftersom merparten av det jag "fick" är lånade pengar). Jag tycker det är helt sjukt och onödigt. Om en student klarar sig på 7000kr per månad så ska alla andra åxå göra det, dock inte ensamstående mammor/pappor t.ex.
och eventuellt att dom som får socialbidrag/a-kassa eller andra bidrag får dessa som lån, med ungefär samma ränta som studiebidragen är på nu, som de får betala tillbaka sen när dom har jobb och fast inkomst.

Lellan
2006-09-18, 11:49
-> AlexGBG

Förresten så ringer de från mitt jobb jag hade före föräldraledigheten och tjatar om att jag ska börja jobba igen. Där. Ett bra jobb, men 10% mindre i lön än mitt "egentliga" jobb jag hade innan, ett jobb jag är överkvalificerad för och tog som nyinflyttat pga att jag inte ville gå på akassa när jag sade upp mig och flyttade från Örebro (blev oplanerat med barn och ville bo med barnets far). Min valfrihet begränsades iaf.

Alliansens sverige är ingen hit om du ska skaffa barn nu, ett tips bara.. Vet inte hur gammal du är men ta tex deras föreslagna förlängning av provanställning från 6 månader till 2 år för människor under 26 år.. Ingen ekonomisk trygghet direkt? Jag skulle då inte vilja bli gravid under de premisserna..

Mighty
2006-09-18, 11:50
Om en student klarar sig på 7000kr per månad så ska alla andra åxå göra det
Och du tyckte du klarade dig bra på 7000 kr?
Du har inte tänkt på att det är stor skillnad på att klara sig på den summan i en liten landsortshåla än i en storstad?

-AG-
2006-09-18, 11:54
Oro för äldrelångtidsarbetslösa

WHITEFOLKS
2006-09-18, 11:56
På vilket sätt är det mer "solidariskt" att rösta på ett parti för att det gynnar en själv bidragsmässigt/"kostnadsmässigt" än att rösta på ett annat för att man har massor av pengar och vill ha mindre skatter. Båda sakerna är i mina ögon lika illa.

Något jag har märkt är att folk i allmänhet röstar i egenintresse och inte för "landets bästa", 2 stycken personer jag pratade med igår röstade S, den ena för att han "ville ha gratis tandvård till 24 så han kunde få fixa sin mun gratis" och den andra "för att han var studerande och de hade högre bidrag".

Jag röstade inte för det som var mest ekonomiskt gynnsamt för mig här och nu utan för den ideologin jag trodde på, det som skulle bygga det samhälle jag vill bo i och det som är bäst för landets utveckling.

Pata
2006-09-18, 11:57
Alliansens sverige är ingen hit om du ska skaffa barn nu, ett tips bara.. Vet inte hur gammal du är men ta tex deras föreslagna förlängning av provanställning från 6 månader till 2 år för människor under 26 år.. Ingen ekonomisk trygghet direkt? Jag skulle då inte vilja bli gravid under de premisserna..

Bli inte gravid då. Se till att säkra din ekonimiska situation som en ansvarsfull medborgare innan du blir gravid. Eller hade du hoppats på att någon annan skulle betala för för dig för att du inte orkar jobba två år innan du skaffar barn?

Lellan
2006-09-18, 11:59
På vilket sätt är det mer "solidariskt" att rösta på ett parti för att det gynnar en själv bidragsmässigt/"kostnadsmässigt" än att rösta på ett annat för att man har massor av pengar och vill ha mindre skatter. Båda sakerna är i mina ögon lika illa.

Något jag har märkt är att folk i allmänhet röstar i egenintresse och inte för "landets bästa", 2 stycken personer jag pratade med igår röstade S, den ena för att han "ville ha gratis tandvård till 24 så han kunde få fixa sin mun gratis" och den andra "för att han var studerande och de hade högre bidrag".

Jag röstade inte för det som var mest ekonomiskt gynnsamt för mig här och nu utan för den ideologin jag trodde på, det som skulle bygga det samhälle jag vill bo i och det som är bäst för landets utveckling.

Instämmer helt, socialdemokration är dessutom bäst för de flesta! Jar bara ett exempel.

AlexGBG
2006-09-18, 12:00
Och du tyckte du klarade dig bra på 7000 kr?
Du har inte tänkt på att det är stor skillnad på att klara sig på den summan i en liten landsortshåla än i en storstad?

jag tyckte inte jag klarade mig så bra med tanke på att jag som de flesta andra gillar att spendera pengarna.
hur mkt dyrare är det att inte bo i en storstad? vad är det som gör det dyrare att bo på landet?

den största utgiftsposten för mig var hyran och mobiltelefonräkningen, åt de gick dryga 50% åt av min månatliga inkomst. hyran är billigare på landet, mobiltelefon är lite av en lyxvara som man gott klarar sig utan.

Lellan
2006-09-18, 12:01
Bli inte gravid då. Se till att säkra din ekonimiska situation som en ansvarsfull medborgare innan du blir gravid. Eller hade du hoppats på att någon annan skulle betala för för dig för att du inte orkar jobba två år innan du skaffar barn?

Ja är rätt gammal, har haft bra jobb innan gravid (den lönen jag får räkna sgi:n på.). Vill behålla min sgi och ha barnen tätt.. varför är det fel?

tomccc
2006-09-18, 12:03
Nej, jag skulle inte vilja att nån går under. Jag känner däremot avsky mot att en som knappt har jobbat nånting i sitt liv, tar uppehåll i studierna, får socialbidrag på kring 8000kr/månad. 8000kr per månad är ca 5000kr mer än vad jag som då pluggade heltid fick. (eftersom merparten av det jag "fick" är lånade pengar). Jag tycker det är helt sjukt och onödigt. Om en student klarar sig på 7000kr per månad så ska alla andra åxå göra det, dock inte ensamstående mammor/pappor t.ex.
och eventuellt att dom som får socialbidrag/a-kassa eller andra bidrag får dessa som lån, med ungefär samma ränta som studiebidragen är på nu, som de får betala tillbaka sen när dom har jobb och fast inkomst.
Har du tagit en titt på Sveriges lägre samhällsskikt, tror du verkligen att alla bidragstagare lever gott? Man har olika utgifter som student och vuxen. Ensamstående mammor, som du säger, vill inte gärna leva i ett rum på 16 kvadrat och äta nudlar ett par gånger i veckan, på det köpa kläder och sportartiklar åt sina växande barn.

Du pratar om lån och lån ska återbetalas. Många studerande kommer leva livet ut med studieskuldsåterbetalningar, ska dessa då ta ännu mer lån att betala tillbaka?

Nu har jag tyvärr inte tid att prata mer om detta, blir mest bara upprörd ändå visserligen. Men jag blir ledsen av att det är så många som fullständigt skiter i vad som händer med Sveriges lägre samhällsklass, bara vi "sätter dit" slashasarna.

Lasse Kongo
2006-09-18, 12:05
Har du tagit en titt på Sveriges lägre samhällsskikt, tror du verkligen att alla bidragstagare lever gott? Man har olika utgifter som student och vuxen. Ensamstående mammor, som du säger, vill inte gärna leva i ett rum på 16 kvadrat och äta nudlar ett par gånger i veckan, på det köpa kläder och sportartiklar åt sina växande barn.

Du pratar om lån och lån ska återbetalas. Många studerande kommer leva livet ut med studieskuldsåterbetalningar, ska dessa då ta ännu mer lån att betala tillbaka?

Nu har jag tyvärr inte tid att prata mer om detta, blir mest bara upprörd ändå visserligen. Men jag blir ledsen av att det är så många som fullständigt skiter i vad som händer med Sveriges lägre samhällsklass, bara vi "sätter dit" slashasarna.

Jag är med dig...

Pata
2006-09-18, 12:07
Ja är rätt gammal, har haft bra jobb innan gravid (den lönen jag får räkna sgi:n på.). Vill behålla min sgi och ha barnen tätt.. varför är det fel?

Jag har inte sagt att det är fel. Ditt utlåtande om att du inte skulle vilja bli gravid om man inte hade varit anställd i 2 år (istället för gamla 6 mån).


Alliansens sverige är ingen hit om du ska skaffa barn nu, ett tips bara.. Vet inte hur gammal du är men ta tex deras föreslagna förlängning av provanställning från 6 månader till 2 år för människor under 26 år.. Ingen ekonomisk trygghet direkt? Jag skulle då inte vilja bli gravid under de premisserna..

Jag tycker att man man och kvinna har all rätt till föräldrarledighet (gärna lika mycket) men om man inte ens kan förmå sig att jobba i två år innan man skaffar barn bör man inte heller räkna med en ersättning. Det finns preventivmedel av en anledning.

FreCKo
2006-09-18, 12:07
Allt
Rött
Blir
Blått

Fan, fyra ord :D Tror nog ändå att Telenor/Vodafone visste vad som skulle ske, så dom passade på att byta sida...

OggeP
2006-09-18, 12:18
Allt
Rött
Blir
Blått

Fan, fyra ord :D Tror nog ändå att Telenor/Vodafone visste vad som skulle ske, så dom passade på att byta sida...

BLÅTT,sa jag!! :D

Lellan
2006-09-18, 12:19
Jag har inte sagt att det är fel. Ditt utlåtande om att du inte skulle vilja bli gravid om man inte hade varit anställd i 2 år (istället för gamla 6 mån).



Jag tycker att man man och kvinna har all rätt till föräldrarledighet (gärna lika mycket) men om man inte ens kan förmå sig att jobba i två år innan man skaffar barn bör man inte heller räkna med en ersättning. Det finns preventivmedel av en anledning.

Men vad är det som säge att man får ha jobbet ens i 6 mån? Kan ju bli "arbetsbrist" å du får harva runt från jobb till jobb, korta anställningar...:confused:

WHITEFOLKS
2006-09-18, 12:25
Är det arbetsbrist så är det arbetsbrist, då ska de väl inte vara tvungna att ha kvar dig bara "för att"?

Är du dålig på ditt jobb ska de väl inte heller vara tvungna att ha kvar dig?

Papi
2006-09-18, 12:26
Men vad är det som säge att man får ha jobbet ens i 6 mån? Kan ju bli "arbetsbrist" å du får harva runt från jobb till jobb, korta anställningar...:confused:
Jag förstår inte ditt resonemang, för att vara ärlig. Vad är det som gör att du inte kan skaffa ett till barn nu, i och med den nya regeringen?

AlexGBG
2006-09-18, 12:32
Har du tagit en titt på Sveriges lägre samhällsskikt, tror du verkligen att alla bidragstagare lever gott? Man har olika utgifter som student och vuxen. Ensamstående mammor, som du säger, vill inte gärna leva i ett rum på 16 kvadrat och äta nudlar ett par gånger i veckan, på det köpa kläder och sportartiklar åt sina växande barn.

Du pratar om lån och lån ska återbetalas. Många studerande kommer leva livet ut med studieskuldsåterbetalningar, ska dessa då ta ännu mer lån att betala tillbaka?

Nu har jag tyvärr inte tid att prata mer om detta, blir mest bara upprörd ändå visserligen. Men jag blir ledsen av att det är så många som fullständigt skiter i vad som händer med Sveriges lägre samhällsklass, bara vi "sätter dit" slashasarna.

jag vill inte heller leva i ett rum på 1,5*4 meter som jag gör nu.. men man kan inte bo så flott som man vill jämt. jag vill inte heller äta nudlar ett par gånger i veckan och på det köpa sportartiklar åt mig själv.
det är just därför jag har tagit studieuppehåll för att jobba, vilket jag gör nu, för att få lite pengar att röra mig med. i många fall, dock inte alla, tycker jag att individen själv ska ordna upp sin situation.

Lellan: ang. barn så har det inte varit aktuellt för mig ännu, och jag hade aldrig skaffat barn så länge som jag inte har en färdig utbildning och/eller ett välbetalt jobb jag trivs med. Jag vill inte ge mina barn en osäker uppväxt. därför tar jag SJÄLV ansvaret och skaffar inga barn förän jag har detta. på detta sätt har jag inte lika stora behov av bidrag som dom som skaffar jobb tidigt/när dom fortfarande går skola/står utan jobb.

Lellan
2006-09-18, 13:01
Jag förstår inte ditt resonemang, för att vara ärlig. Vad är det som gör att du inte kan skaffa ett till barn nu, i och med den nya regeringen?

För att jag tvivlar på att nuvarande regler kommer fortsätta att gälla när Alliansen har makten, och deras förslag gör det ekonomiskt otryggt för oss att skaffa barn. Förstår du?

Med "nuvarande" (innan alliansen) regler har jag rätt till samma SGI om nästa barn föds inom 1 år och 9 månader. Alltså försämras inte ekonomin, utan jag har fortfarande 80% av lönen under föräldraledigheten (oklart om de även kommer sänka till 75% och korta med några månader, ska mycket till innan de gör det hoppas jag). Sedan när jag går ut och söker arbete har jag fortfarande 80% innan jag får anställning och har dessutom hunnit tagit ut min examen.

Hur ska jag veta nu, om jag blir med barn, att min SGI inte sänks? Räknas om? Ska den då räknas på det rel lågavlönade arbete jag tog under förra graviditeten, eller på min akassa (sänks den?) eller på vad? Att den kommer sänkas är en självklarhet.. det innebär ju också att tiden hemma med barn skulle förkortas (även om deras förslag om kortad föräldraförsäkring inte går igenom) eftersom man gärna sparar på föräldradagar - dvs många dagar + hög summa/dag = man kan vara hemma längre. Och jag vill inte ha mina barn för unga på dagis.

Låter krasst att planera barn utifrån ekonomin kanske, men jag vill inte behöva leva på marginalerna utan vill ha egen valfrihet och tycker inte det är något fel på nuvarande regler (men det tycker många i alliansen). Så därför "kan" inte vi skaffa ett till barn nu, i och med den nya alliansen. Tänker ju inte direkt chansa och bli med barn för att sedan stå där med pytte SGI, få dagar och två små.

Lellan
2006-09-18, 13:12
Lellan: ang. barn så har det inte varit aktuellt för mig ännu, och jag hade aldrig skaffat barn så länge som jag inte har en färdig utbildning och/eller ett välbetalt jobb jag trivs med. Jag vill inte ge mina barn en osäker uppväxt. därför tar jag SJÄLV ansvaret och skaffar inga barn förän jag har detta. på detta sätt har jag inte lika stora behov av bidrag som dom som skaffar jobb tidigt/när dom fortfarande går skola/står utan jobb.

Om man har pluggat på universitet i flera år, får jobb på projekt på universitetet innan man hunnit tagit alla poäng. Jobbar, träffar kärleken, blir med barn trots skydd (minipiller, akta er för dem..:)). Väljer att behålla barnet, jag älskar hans pappa och är ändå 28 år och det saknas bara några få poäng innan examen. Pappan till barnet bor i en annan stad och trivs med sitt boende osv och man säger upp sig, hittar nytt jobb inom 10 dagar. Går aldrig på a-kassa men får ett jobb man är överkvalificerad för och tjänar mindre på, men vill jobba och är glad för det. Där har du min situation. Det är klart jag tänkte som du och ville ha allt ordnat, men livet fungerar inte alltid så. Om bara planerade barn skulle födas skulle det inte födas så mycket barn.. och varför ska inte ALLAS barn slippa riskera en osäker uppväxt?

Nu har jag setat här hela tiden min son sov middag och mer ändå, får räcka för mig! (för nu iaf) :) Känns som om vi snott tråden, sorry.. :(

Pata
2006-09-18, 13:15
För att jag tvivlar på att nuvarande regler kommer fortsätta att gälla när Alliansen har makten, och deras förslag gör det ekonomiskt otryggt för oss att skaffa barn. Förstår du?

Med "nuvarande" (innan alliansen) regler har jag rätt till samma SGI om nästa barn föds inom 1 år och 9 månader. Alltså försämras inte ekonomin, utan jag har fortfarande 80% av lönen under föräldraledigheten (oklart om de även kommer sänka till 75% och korta med några månader, ska mycket till innan de gör det hoppas jag). Sedan när jag går ut och söker arbete har jag fortfarande 80% innan jag får anställning och har dessutom hunnit tagit ut min examen.

Hur ska jag veta nu, om jag blir med barn, att min SGI inte sänks? Räknas om? Ska den då räknas på det rel lågavlönade arbete jag tog under förra graviditeten, eller på min akassa (sänks den?) eller på vad? Att den kommer sänkas är en självklarhet.. det innebär ju också att tiden hemma med barn skulle förkortas (även om deras förslag om kortad föräldraförsäkring inte går igenom) eftersom man gärna sparar på föräldradagar - dvs många dagar + hög summa/dag = man kan vara hemma längre. Och jag vill inte ha mina barn för unga på dagis.

Låter krasst att planera barn utifrån ekonomin kanske, men jag vill inte behöva leva på marginalerna utan vill ha egen valfrihet och tycker inte det är något fel på nuvarande regler (men det tycker många i alliansen). Så därför "kan" inte vi skaffa ett till barn nu, i och med den nya alliansen. Tänker ju inte direkt chansa och bli med barn för att sedan stå där med pytte SGI, få dagar och två små.

Du tänker med andra ord inte chansa på om du kommer få leva på bidrag eller inte?
Om ni inte kan hålla ekonomin med grundläggande föräldrarledighet kankske det är ekonomiskt ovist att skaffa ett barn till i denna stund? För tro mig, om inte du betalar för ditt barn så kommer någon annan att få göra det i slutändan. Är det rättvist ?
Jag tycker heller inte alls att det är krasst att planera barn med/utifrån ekonomi i tanken. Det är väl snarare tvärtom, att inte se till ekonomisk trygghet som en av de större faktorer (trygghet i form av säkerhet, kärlek, samma förutsättningar som andra barn mm) innan man skaffar barn är väl rent utsagt oansvarigt och grymt mot barnet.

WHITEFOLKS
2006-09-18, 13:15
Sen är ju frågan om det blir "osäkert" eller att du bara får mindre pengar.

Pata
2006-09-18, 13:24
Det är klart jag tänkte som du och ville ha allt ordnat, men livet fungerar inte alltid så. Om bara planerade barn skulle födas skulle det inte födas så mycket barn..


Livet blir inte alltid som man tänkt sig men då får man acceptera att få det lite kärvare. Du får det att låta som du inte haft ett val. Så är inte fallet.


och varför ska inte ALLAS barn slippa riskera en osäker uppväxt?

Det är exakt min poäng. Det är inte jag som föder ditt barn, det är du. Därmed tar du ansvar för att försörja barnet med alla tänkbara medel. Om inte dessa medel kommer från dig måste dom komma från någon annan, som då kanske inte längre själv har råd att skaffa barn. Är det rättvist?

Eva_E
2006-09-18, 13:30
Sitter och stirrar på resultaten från Landskrona, så mina 3 ord är:

Jag Blir Rädd

Socialdemokraterna – 32% (17 mandat)
Folkpartiet (22,6% (12)
Sverigedemokraterna 22,3% (12)
Moderaterna 13,5% (7)
Vänsterpartiet 3,4% (2)
Miljöpartiet 2,2% (1)
Centerpartiet 2% (0)
Kristdemokraterna 1,2 (0)
Sveriges Pensionärers Intresseparti 0,7 (0)

/Eva

Pata
2006-09-18, 13:34
Sitter och stirrar på resultaten från Landskrona, så mina 3 ord är:

Jag Blir Rädd

Socialdemokraterna – 32% (17 mandat)
Folkpartiet (22,6% (12)
Sverigedemokraterna 22,3% (12)
Moderaterna 13,5% (7)
Vänsterpartiet 3,4% (2)
Miljöpartiet 2,2% (1)
Centerpartiet 2% (0)
Kristdemokraterna 1,2 (0)
Sveriges Pensionärers Intresseparti 0,7 (0)

/Eva

Får får inte får, får får lamm, förutom vissa får som får Landskronabor.

Nina L
2006-09-18, 14:01
Jag Blir RäddLåt mig gissa att det är precis vad landskronaborna själva är, och att det är därför de har valt att rösta som de gjort. Det är en protest.

mysassygirl
2006-09-18, 14:04
Sitter och stirrar på resultaten från Landskrona, så mina 3 ord är:

Jag Blir Rädd

Socialdemokraterna – 32% (17 mandat)
Folkpartiet (22,6% (12)
Sverigedemokraterna 22,3% (12)
Moderaterna 13,5% (7)
Vänsterpartiet 3,4% (2)
Miljöpartiet 2,2% (1)
Centerpartiet 2% (0)
Kristdemokraterna 1,2 (0)
Sveriges Pensionärers Intresseparti 0,7 (0)

/Eva

Håller med dig, Eva. Till tröst kan jag fråga dig om du varit i Landskrona? Jag tillbringar sommrarna på Ven utanför Landskrona (L hädanefter) och har varit i L en del. L består av invandrare och pensionärer. Pensionärerna röstar på SD och de är på utdöende. Lyckligtvis. De gamla har haft/har det otroligt förspänt och är nu bittra över att det gamla L numer är förslummat och inte lika attraktivt. Svaga människor söker ngn att skuldlägga medan starka söker lösningar. L är befolkat av många svaga människor. Förhoppningsvis är den yngre generationen mer insiktsfull. Detta är min största förhoppning: Att den yngre generationen idag inte ödslar tid på att GNÄLLA och SKYLLA på andra. Här inne finns det nog en hel del ungdomar och jag hoppas verkligen att ni gör bättre saker än att sitta och hata invandrare(=waste of time). Typ startar ett företag eller skaffar en schysst utbildning!

nim
2006-09-18, 14:07
21% av invånarna i Landskrona är utlänningar så nästan var 3:e svensk måste ha röstat på SD.
Händer det mycket skit där nere?
Södertälje är med på efterlyst varje vecka tack vara kulturberikarna men här fick ND bara 2 mandat.

jwzrd
2006-09-18, 14:09
21% av invånarna i Landskrona är utlänningar så nästan var 3:e svensk måste ha röstat på SD.
Händer det mycket skit där nere?
Södertälje är med på efterlyst varje vecka tack vara kulturberikarna men här fick ND bara 2 mandat.

Ja, verkligen något för SD att bita i. Några fejkade motioner så är problemen ur världen.

Mattedextrin
2006-09-18, 14:14
de tre order jag vet många uppskatar är i love you men jag vet inte om det gäller i detta fall ehehe men det ska nog gå bra med moderatorna bara vi tar det kallt och säger ifrån om det är nåt vi inte tycker likadant som :hbang:

Gandalf
2006-09-18, 14:36
Äntligen vilken chans.

För som jag ser det så är detta en riktig chans för den riktiga vänstern att få fart under vingarna då folket kommer att bli mer och mer sur på Alliansen ju längre tiden går.
Då ska ni veta att till Vänstern räknar jag inte Sossarna eller Vänsterpartiet som jag anser helt övergivit sina vänsterståndpunkter och drivit en ren högerpolitik och det var dom som blåste svenska folket på Teliaaktierna och sparkade 250 000 människor inom den offentliga sektorn mm.
Så det är Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som själva bäddat för högerns och Sverigedemokraternas framgång och det gjorde dom genom att dom bedrev en högerpolitik, synd bara att Vänsterpartiet inte åkte ur riksdagen.
Men som sagt vinden kommer att vända mer och mer och det längsta en borgerlig regering suttit är ju 8 år så chansen att dom åker ur är ju stor i nästa val och då hoppas jag att det finns ett riktigt vänsteralternativ i riksdagsvalet istället för klassförrädarna i Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.:cool:

Pata
2006-09-18, 14:46
Äntligen vilken chans.

Men som sagt vinden kommer att vända mer och mer och det längsta en borgerlig regering suttit är ju 8 år så chansen att dom åker ur är ju stor i nästa val och då hoppas jag att det finns ett riktigt vänsteralternativ i riksdagsvalet istället för klassförrädarna i Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.:cool:

Ett vänsteralternativ som får mer röster än socialdemokraterna? (vilket dom skulle behöva för att bilda regering) Hmm känns lite långsökt...

jag skulle våga satsa min högra pungkula på att ett parti som är mer vänster än vänsterpartiet inte kommer att ta makten nästa val....

Bleed under my pen ...

tano
2006-09-18, 14:49
Tyvärr finns det ju många som går på bidrag och inte kan jobba...

Är det rätt att straffa/offra oskyldiga för att sätta dit vissa andra slashasar?

Eftersom nivåerna ska ligga kvar på samma som nu i ett år (a-kassa, sjukförsäkringen ska fortfarande inte sänkas enligt valmanifestet), så finns det verkligen tillfälle att få tag på ett jobb före det.

Att amn inte vill ha jobbet är fortfarande ignet alternativ, varken nu eller för. Så jobbar inte arbetsförmedlingen, får amne rbjudande av jobb ska man ta det om man kan, annars ingen a-kassa. Men systemet fungerar uppenbarligen inte då det sker så mycket fusk, vilket är bedrövligt.

Tycker också det är bedrövligt att det är så mycekt fusk inom sjukföräskringen, lägger svart skugga på dem som vekrligen är sjuka och inte kan jobba.
De som tar ut försäkring och jobbar svart är lika låga som tjuvar. De är riktiga brottslingar.

tano
2006-09-18, 15:01
Om man har pluggat på universitet i flera år, får jobb på projekt på universitetet innan man hunnit tagit alla poäng. Jobbar, träffar kärleken, blir med barn trots skydd (minipiller, akta er för dem..:)). Väljer att behålla barnet, jag älskar hans pappa och är ändå 28 år och det saknas bara några få poäng innan examen. Pappan till barnet bor i en annan stad och trivs med sitt boende osv och man säger upp sig, hittar nytt jobb inom 10 dagar. Går aldrig på a-kassa men får ett jobb man är överkvalificerad för och tjänar mindre på, men vill jobba och är glad för det. Där har du min situation. Det är klart jag tänkte som du och ville ha allt ordnat, men livet fungerar inte alltid så. Om bara planerade barn skulle födas skulle det inte födas så mycket barn.. och varför ska inte ALLAS barn slippa riskera en osäker uppväxt?

Nu har jag setat här hela tiden min son sov middag och mer ändå, får räcka för mig! (för nu iaf) :) Känns som om vi snott tråden, sorry.. :(

Men du är ju perfekt för Alliansen politik. Nu kommer det finnas mycket större möjlighet för dig att få jobb när du är klar med din ledighet.

Papi
2006-09-18, 15:23
Lellan, din oro verkar inte baserad på konkreta förslag från alliansen, utan helt enkelt bara oro. Men jag kan förstå det, man vill ju alltid det bästa för sitt barn. Personligen tror jag inte att den nya regeringen kommer vända upp och ner på allt över en natt. Förhoppningsvis kommer du inte ha så svårt att hitta ett jobb och antagligen kommer du få sänkt skatt också och dagis ser jag inget problem med. Det är det bästa för barn tycker jag!

Sofia4_4
2006-09-18, 15:28
Tyvärr finns det ju många som går på bidrag och inte kan jobba...

Är det rätt att straffa/offra oskyldiga för att sätta dit vissa andra slashasar?

straffa och straffa. Man klarar sig rätt bra även om man sänker bidragen med nån hundra lapp. Studenterna klarar sig på lägre än existens minimum och de måste ändå sommar jobba för att klara av att betala hyran.
Om moderaternas programm fungerar om ett par kommer det att finnas mycket mer arbetsaktiva människor som vi har idag, vilket kommer att öka den totala andelen inbetalat skatt, även om man betalar mindre skatt, man kommer att rensa en del av de fusksjukskrivna och kanske då kan man införa nån bidragshjöning på långtids/alvarligt sjuka.

Kaew
2006-09-18, 15:35
Låt mig gissa att det är precis vad landskronaborna själva är, och att det är därför de har valt att rösta som de gjort. Det är en protest.

:thumbup: Precis ,äntligen nån som fattat.

Stab
2006-09-18, 15:38
*Lättnad
*Lycka
*Skadeglädje

Stab
2006-09-18, 15:42
Tyvärr finns det ju många som går på bidrag och inte kan jobba...

Är det rätt att straffa/offra oskyldiga för att sätta dit vissa andra slashasar?

Yes, the few must be sacrificed for the sake of the many *kissass*

Pata
2006-09-18, 15:49
:thumbup: Precis ,äntligen nån som fattat.


Bääh! bäääh! (spring Molly! nu kommer husbonden med fårklipparen!)*slap*

mathor
2006-09-18, 16:12
Lik giltig het

pragmatist
2006-09-18, 16:23
Fuck
Off
Miljöpartiet

....sammanfattar det hela ganska väl. Trevligt att demokratin fungerar och att den i åratal ignorerade knappa halvan av Sverige som vi kallar "borgerligheten" (ni vet, den där delen som betalar 75% av alla skatter) äntligen får mer inflytande än ett j-vla 5% parti av brajrökande miljöextremister.

Daniel_S
2006-09-18, 16:37
Nu finns ju chansen att svenskarna inser att borgerligt styre inte är så dumt. Bara konjunkturerna i övriga världen hålls uppe, så kommer Göran II att få det riktigt svettigt om fyra år. Då är chansen stor att sossarna får börja om från början.

Baha
2006-09-18, 17:08
Förhoppning!

Spännande!

Skadeglädje(slut på välfärdsturim, slut på gnälliga akademiker/byggarebetare whatever som jobb på McD inte duger åt)

jag tycker förrresten 65% av a-kassan är helt ok, hoppas dom sänker taket med, är man arbetlös skall alla få samma summa(av staten) sen är det ju upp till var och en att spara/fixa försäkringar.

hoppas även på stor rörlighet på arbetsmarknaden.

jag hoppas verkligen dom gör ett bra jobb för ALLA sveriges människor och att man inte behöver ågrga en höger röst.

Lellan
2006-09-18, 18:38
Du tänker med andra ord inte chansa på om du kommer få leva på bidrag eller inte?

VÄNTA lite nu.. Leva på bidrag? Nej, jag pratar om min föräldraFÖRSÄKRING som man får om man jobbat och sedan skaffar barn. En BRA sak med Sverige, som vi ska vara stolta över, inte försämra.

Om ni inte kan hålla ekonomin med grundläggande föräldrarledighet kankske det är ekonomiskt ovist att skaffa ett barn till i denna stund?

Grundläggande föräldraledighet, VAD blir den med Alliansen i mitt fall? Blir det grundnivån, tror den är 180 kr/dag. Inte mycket va? Även om du skulle vara rik blir nog ekonomin påverkad av att ha en sådan dagsinkomst. Lite skillnad på att behålla sin SGI på säg 440 kr/dag med nuvarande, eller att sänka till 180 kr/dag.. Med Alliansen kan det bli ekonomiskt ovisst att skaffa barn, det har du helt rätt i. Det är en av anledningarna till att vi väljer att inte göra det. Vi hade klarat det, men vill som sagt ha valet att kunna ta ut föräldradagar i en takt som passar oss. Det är ingen vinstaffär att gå föräldraledig länge om du trodde det, vi har gjort så att den förälder som jobbar pensionssparar åt den andre när den går hemma.

För tro mig, om inte du betalar för ditt barn så kommer någon annan att få göra det i slutändan. Är det rättvist ?

Har du ett sparande för framtida barn, som du kommer ta av istället för att använda din rättmätiga föräldraförsäkring? ALLA som jobbar har rätt att i vissa lägen i livet använda de skattepengar man betalar in (sjukdom, arbetslöshet och när man fått barn bl a). Det är ju JUST DET som är rättvisa! Rik som fattig, så ska du ha rätt till en viss summa en viss tid när dina barn är små. Jag har arbetat mycket, även under studierna, och har inte dåligt samvete för att ta del av de pengar jag är i min fulla rätt att få. Är ju knappast någon lat bidragstagare? :whipped:

Dessutom kommer jag förhoppningsvis öka min lön under kommande år, då får jag ju ut MER pengar.. (mer som andra betalar till mig enligt ditt resonemang... du borde ju tycka att jag ska skaffa barn bums?) Jag tänker inte vara barnledig hela livet, men vi vet att vi vill ha 2 barn men frågan var om vi skulle ta två separata ledigheter eller en sammanhängande. Först kändes det smartast att ta en sammanhängande så var de 10 ynka sist poängen avklarade och examen i hamn + att jag nog är mer attraktiv på arbetsmarknaden med dem (och så kommer jag inte skaffa barn inom kort när jag blir anställd heller, bra för arbetsgivaren). Men nu har vi, delvis pga maktskiftet, alltså ändrat oss. Vilket tydligen rörde upp känslor.. ;)

Jag tycker heller inte alls att det är krasst att planera barn med/utifrån ekonomi i tanken. Det är väl snarare tvärtom, att inte se till ekonomisk trygghet som en av de större faktorer (trygghet i form av säkerhet, kärlek, samma förutsättningar som andra barn mm) innan man skaffar barn är väl rent utsagt oansvarigt och grymt mot barnet.

Då borde du väl berömma oss som ser till ekonomisk trygghet, och därmed avstår ett syskon nu när det är osäkert hur ekonomin kommer se ut med Alliansen som makthavare?

Och det kan visst anses krasst. Precis som det är krasst att som vi också gjort, nämligen tänkt på de medicinska aspekterna. Studier visar förhöjda risker för plötsligt spädbarnsdöd om man blir med barn tätare än 18 månader (och senare än 5 år emellan). Visst kan man ta forskning med en nypa salt.

Medicinska orsaker som talar FÖR att i min ålder skaffa barn tätt är bl a att min fertilitet sjunker, den börjar sjunka vid 25 och det är i ganska snabb takt den sjunker dessutom. Dessutom ökar risken för att barnet ska få Downs syndrom med moderns stigande ålder, väldigt snabbt år för år. Självklart har man inga garantier ändå, men reella risker kan man ju i alla fall beakta. Menar inte att det är fel att vänta om man känner för det eller att det skulle vara katastrof om man får ett barn med Downs syndrom, men man har ju rätt att planera sina barn i den mån det går - ser inget fel i det.

Visserligen var det en överraskning att bli med barn första gången trots preventivmedel, men i den mån vi kan planera nästa vill vi göra det - så bra som möjligt.

*whatever* Ska vi kapa en tråd bara för att förklara detta? Sorry Nina..

Lellan
2006-09-18, 18:44
Men du är ju perfekt för Alliansen politik. Nu kommer det finnas mycket större möjlighet för dig att få jobb när du är klar med din ledighet.

Tror du på allt folk säger? Vi får väl se vad det blir för jobb (kvantitet framför kvalité?) och hur arbetstryggheten kommer se ut. Och vilka som ska få det sämre för att de ska skapas..

Jag anser att man mäter ett samhälles framgång i hur väl det sörjer för att alla ska ha det bra. ALLA..ska ha det bra. :thumbup:

Dessutom har jag faktiskt inte oroat mig för möjligheterna att få jobb, jag har gamla jobb att återvända till om det krisar. Men jag vill utvecklas och kommer inte ta dem i första hand. Har lite tur också! :)

mangemani
2006-09-18, 18:48
1.tillbaks
2.med
3.sossarna

mystic[-_-]
2006-09-18, 18:49
Fuck
Off
Miljöpartiet

....sammanfattar det hela ganska väl. Trevligt att demokratin fungerar och att den i åratal ignorerade knappa halvan av Sverige som vi kallar "borgerligheten" (ni vet, den där delen som betalar 75% av alla skatter) äntligen får mer inflytande än ett j-vla 5% parti av brajrökande miljöextremister.

I love you

Lellan
2006-09-18, 18:51
Livet blir inte alltid som man tänkt sig men då får man acceptera att få det lite kärvare. Du får det att låta som du inte haft ett val. Så är inte fallet.

Då ber jag om ursäkt. Vi VALDE att inte skaffa barn, delvis pga vad Alliansen spånat i hur de skulle vilja förändra bl a föräldraförsäkringen.


Det är exakt min poäng. Det är inte jag som föder ditt barn, det är du. Därmed tar du ansvar för att försörja barnet med alla tänkbara medel. Om inte dessa medel kommer från dig måste dom komma från någon annan, som då kanske inte längre själv har råd att skaffa barn. Är det rättvist?

Ehh... Vem är det som inte har råd att skaffa barn pga att jag hade velat ta EN sammanhängande föräldraledighet istället för TVÅ? Förklara?

Orkar snart inte förklara samma sak om och om igen.. :Virro

Lellan
2006-09-18, 18:55
Nu finns ju chansen att svenskarna inser att borgerligt styre inte är så dumt. Bara konjunkturerna i övriga världen hålls uppe, så kommer Göran II att få det riktigt svettigt om fyra år. Då är chansen stor att sossarna får börja om från början.

Nu kommer Alliansen leva loppan vid dukat bord och sossarna få börja om och städa upp efter dem så att det blir ordning igen, håller jag med om..;)

Lellan
2006-09-18, 19:04
Lellan, din oro verkar inte baserad på konkreta förslag från alliansen, utan helt enkelt bara oro.

Den baseras på vad partier i alliansen sagt de vill förändra. Som tur är blir det väl ett j*vla kackel bara å inget blir gjort.

Men jag kan förstå det, man vill ju alltid det bästa för sitt barn. Personligen tror jag inte att den nya regeringen kommer vända upp och ner på allt över en natt. Förhoppningsvis kommer du inte ha så svårt att hitta ett jobb och antagligen kommer du få sänkt skatt också och dagis ser jag inget problem med. Det är det bästa för barn tycker jag!

Nej, beroende på hur de kan enas om vilka åtgärder de vill genomföra mm så kommer det väl dröja 1-2 år. Jobb kan jag säkert få, men känner solidaritet med dem som har svårare att få jobb och tycker det är skit att de ska få hanka sig fram som någon andra klassens medborgare i sitt jobbsökande. Sänkt skatt låter trist, jag låter gärna en del av min lön gå till sjukvård, skola, omsorg mm i vårt samhälle. Det var sossarna som satte maxtaxan på dagis, skulle inte förvåna mig om de börjar krångla med den. Barn mår dessutom bra av att lära sig solidaritet tycker jag!

tano
2006-09-18, 19:08
Tror du på allt folk säger? Vi får väl se vad det blir för jobb (kvantitet framför kvalité?) och hur arbetstryggheten kommer se ut. Och vilka som ska få det sämre för att de ska skapas..

Jag anser att man mäter ett samhälles framgång i hur väl det sörjer för att alla ska ha det bra. ALLA..ska ha det bra. :thumbup:

Dessutom har jag faktiskt inte oroat mig för möjligheterna att få jobb, jag har gamla jobb att återvända till om det krisar. Men jag vill utvecklas och kommer inte ta dem i första hand. Har lite tur också! :)

Jag vill att alla ska få det bra, tror det kommer med en bättre politik.
Självklart har vissa det bättre än andra, så måste du och alla förstå att det är. Men alla ska klara sig, sjukvården ska vara till alla, alla ska få en möjlighet till bra utbildning. Men allt sådant är självklart.
Sedan att en läkare har bättre lön en hamburger stekare är väl cokså självklart? självklart kommer läkaren ha större frihet i sitt senare skede av sitt liv.

Det kommer bli lättare för arbetslösa och sjuka att få jobb, att åter komma in på arbetsmarknaden. Det ser jag bara som positivt. Förhoppningsvis kommer i och med sänkt inkomstskatt även fusket minska, då det lönar sig med jobb. Men de som lever på sjukförsäkring ska inte få en sänkning av inkomsten (som allainsens valmanifest säger).

I slutändan, blir det bättre klimat för stora som små företag (som det blir med mindre skatter etc) så kommer även sveriges välfärd gå framåt.

babbett
2006-09-18, 19:20
-Spänning
-Oro
-förväntan

IATOAON
2006-09-18, 19:21
1, Förskräckelse
2, Oro
3, Engagerad

Ninjasmurf
2006-09-18, 19:45
Förskräckelse För att Kd kommer in i regeringen, troligen
Glädje För Mp
hmm va fan hände med Piratpartiet


Hoppas det går bättre än förra gången för borgerligeheten.

IATOAON
2006-09-18, 19:48
[LIST]
Förskräckelse För att Kd kommer in i regeringen, troligen
.
Ja det är nästan lika illa och pinsamt som sd suttit där!
Inte nog med det så spekuleras det om att Leijonborg skall bli utrikesminister - vilken härlig bild världen kommer få av Sverige, man kommer ju få börja med att förklara sig så fort någon får reda på att man är från Sverige

Bolio
2006-09-18, 19:51
Varför skulle man få förklara sig när Leijonborg är minister om man inte behövde det när antisemiter och islamälskare som Mona Sahlin, Eliasson, Göran Persson osv. satt vid makten?

pragmatist
2006-09-18, 20:17
Angående a-kassan så hade vi de nu föreslagna nivåerna vid mitten på 90-talet, och innan dess på 60- och 70-talen. Så det är rent nonsens att påstå att det skulle vara någon nyhet eller "systemskifte", "amerikansk samhällsmodell" bla bla bla. Den person som senast sänkte a-kassan till 65% hette Göran Persson.

Sedis
2006-09-18, 20:20
Det suger fett...:-(

SWETiger
2006-09-18, 20:27
Varför skulle man få förklara sig när Leijonborg är minister om man inte behövde det när antisemiter och islamälskare som Mona Sahlin, Eliasson, Göran Persson osv. satt vid makten?
Antisemiter skulle inte jag absolut inte komma i närheten av att säga, osmidiga har de varit ibland men någon fientlighet eller hat mot judar är det inte tal om.

shibi
2006-09-18, 20:30
Jag är nöjd.

SWETiger
2006-09-18, 20:35
Obehag
Misstänksamhet
Förväntan


Edit: Maud sade idag att de ska arbeta för att minska löneskillnaderna, får se hur det bli med det.

heraso
2006-09-18, 20:36
förbannade
jävla
sverigedemokrater

:banned

Capt
2006-09-18, 20:49
*Glädje
*Jobb
*Samarbete

flenders
2006-09-18, 20:53
Förhoppningar
Företagande
Individualismen

Pata
2006-09-18, 21:20
VÄNTA lite nu.. Leva på bidrag? Nej, jag pratar om min föräldraFÖRSÄKRING som man får om man jobbat och sedan skaffar barn. En BRA sak med Sverige, som vi ska vara stolta över, inte försämra.

Grundläggande föräldraledighet, VAD blir den med Alliansen i mitt fall? Blir det grundnivån, tror den är 180 kr/dag. Inte mycket va? Även om du skulle vara rik blir nog ekonomin påverkad av att ha en sådan dagsinkomst. Lite skillnad på att behålla sin SGI på säg 440 kr/dag med nuvarande, eller att sänka till 180 kr/dag..

Då borde du väl berömma oss som ser till ekonomisk trygghet, och därmed avstår ett syskon nu när det är osäkert hur ekonomin kommer se ut med Alliansen som makthavare?


Jag citerar mig själv från tidigare i tråden:

Jag tycker att man man och kvinna har all rätt till föräldrarledighet (gärna lika mycket) ...

Min poäng var att man inte bör finansiera hela sitt liv kring en försäkring. Om ens ekeonomi står och faller med en höjning eller sänkning i föräldrarersättning är man uppenbarligen inte ekonomiskt trygg. Det hindrar dock inte dig att skaffa barn. Ingen i Sverige behöver svälta i näringsbrist oavsett röd eller blå regering.


Det är ingen vinstaffär att gå föräldraledig länge om du trodde det, vi har gjort så att den förälder som jobbar pensionssparar åt den andre när den går hemma.

Det är heller ingen vinstaffär att investera sina pengar i resor. Vi alla prioriterar själva hur vi spenderar vår inkomst. Men du hör inte mig gnälla över att jag inte har råd med mina drömmar idag. Jag kniper käft och jobbar och sparar så jag en dag kan ha råd med det. Vilket skulle vara mycket enklare om jag inte behövde bekosta andras intressen (Inte föräldrarförsäkran, för den har jag redan sagt, nu två ggr, att jag tycker alla har rätt till.)
Toppen att ni hjälper varandra att pensionsspara. Då kanske ni också får det drägligt i ålderdommens dagar. Räkna inte med att sossarna ska betala er pension dock, dom har redan satt sprätt på 40-talisternas pension samt lånat på stor summa skulder för Sverige.



Har du ett sparande för framtida barn, som du kommer ta av istället för att använda din rättmätiga föräldraförsäkring?


Nej, jag säger det en tredje och sista gång: Alla bör, i min åsikt, ha rätt till föräldrarförsäkran om man jobbat X antal år. Gnäll inte över summan bara, den justeras efter statskassan och nuvarande pågående politik. Man kan inte ha rekordlåga räntor, superhöga löner, en outömmliga skattekista för alla som inte har/kan/vill jobba.


ALLA som jobbar har rätt att i vissa lägen i livet använda de skattepengar man betalar in (sjukdom, arbetslöshet och när man fått barn bl a).

Ja? Det kommer vi ha enligt det borgliga manifesten fortfarande ha.


Men nu har vi, delvis pga maktskiftet, alltså ändrat oss. Vilket tydligen rörde upp känslor.. ;)

Jag blandar aldrig in känslor i politisk debatt. Det leder bara förr eller senare till personligt nederlag istället för en personlig insikt. Jag förstår att du är besviken på att din personliga ersättning kommer att sänkas. Men jag hoppas att du röstade ideologiskt och inte för din egen personliga vinst. Jag röstade mot min egen ekonomi i hopp om att landet kommer bli bättre om alla gjorde det, jag hoppas också att du en dag försöker se till allas bästa. Jag röstade även mot billtullar fast jag personligen stortrivdes när dom fanns.

Fortsätter gärna debatten med dig men hoppas på en med mera konkreta synpunkter på hur landet kommer förändras med exempelvis skattehöjning/sänkning, tak på a-kassa mm så länge du inte blandar in dina barn i det hela. Det blir för personligt och tråkigt om mina åsikter blir riktade mot dina barn. Jag talar gärna vidare på nationell /kommunal nivå.

Bleed under my pen ...

bedlam
2006-09-18, 22:08
-Besvikelse
-Oro
-Nyfikenhet

Det ska bli spännande att se vad de nya socialmoderaterna kan göra :)

aliquis
2006-09-18, 22:21
taskigt mot småkrypen

sehnpaa
2006-09-18, 22:40
Vad är det för fel på kristdemokraterna? Är det bara det att kd ställer något högre krav på homosexuella vid adoption och att dom inte ska få gifta sig i kyrkan?

jakke
2006-09-18, 22:47
Lellan: Varför inte ta studielån som alla andra när du ska slutföra din utbildning? CSN har väl dessutom extra stöd för föräldrar

PowPow
2006-09-18, 23:35
Vänta
fyra
år.

5 timmar efter vallokalerna stängt började Lejonborg reservera sig för framtiden: Sverige är starkt nu, men risken finns ju att vi går in i en lågkonjunktur. Ett bra sätt att hålla ryggen fri när det går åt helvete. Det kommer inte vara borgarnas fel - det kommer vara konjunkturens och socialdemokraternas fel. Igen.

Lellan
2006-09-18, 23:59
Ska börja med att säga att jag inte kommer bemöta något mer här i tråden utan har mailat dig, onödigt att diskutera detta i denna tråden i all oändlighet när vi ändå tragglar samma saker.:)

Jag citerar mig själv från tidigare i tråden:


Min poäng var att man inte bör finansiera hela sitt liv kring en försäkring. Om ens ekeonomi står och faller med en höjning eller sänkning i föräldrarersättning är man uppenbarligen inte ekonomiskt trygg. Det hindrar dock inte dig att skaffa barn. Ingen i Sverige behöver svälta i näringsbrist oavsett röd eller blå regering.

Har aldrig sagt att vi finansierade vårt liv kring en försäkring (bara att det var en av många faktorer som ledde till vårt beslut), vår ekonomi står och faller som sagt inte med hur stor ersättningen är, vi ser Alliansens ledning som ett litet men bra skäl att vänta med 2:a barnet, och jag har aldrig påstått att vi kommer svälta i näringsbrist av varken röd eller blå regering.

Så varför du skrev ovanstående är ganska oklart, men du har ju rätt att filosofera fritt.. ;)


Det är heller ingen vinstaffär att investera sina pengar i resor. Vi alla prioriterar själva hur vi spenderar vår inkomst. Men du hör inte mig gnälla över att jag inte har råd med mina drömmar idag. Jag kniper käft och jobbar och sparar så jag en dag kan ha råd med det. Vilket skulle vara mycket enklare om jag inte behövde bekosta andras intressen (Inte föräldrarförsäkran, för den har jag redan sagt, nu två ggr, att jag tycker alla har rätt till.)

Ber om ursäkt om "gnället" skavde i dina öron, men det var bara en kommentar till varför jag valde mina 3 ord (vilket tråden syftade till.. 3 små ord). Vet inte vilka av mina intressen (om det är mig du syftar på? eller filosoferas det igen månne?) du bekostar... ? INTE föräldraförsäkringen. Utan..?


Toppen att ni hjälper varandra att pensionsspara. Då kanske ni också får det drägligt i ålderdommens dagar. Räkna inte med att sossarna ska betala er pension dock, dom har redan satt sprätt på 40-talisternas pension samt lånat på stor summa skulder för Sverige.

Moderaterna har ju aldrig lånat Sverige i skuld... Förresten är ju Alliansen vid makten nu, varför skulle då sossarna betala vår pension? Hur ser Alliansens pensionspolitik ut? *ärligt nyfiken*




Nej, jag säger det en tredje och sista gång: Alla bör, i min åsikt, ha rätt till föräldrarförsäkran om man jobbat X antal år. Gnäll inte över summan bara, den justeras efter statskassan och nuvarande pågående politik. Man kan inte ha rekordlåga räntor, superhöga löner, en outömmliga skattekista för alla som inte har/kan/vill jobba.

Jag gnäller över summan för jag tycker det är fel att ta av just saker som vår fina föräldraförsäkring (samt arbetslöshetsföräkring mm) för att bekosta Alliansens vallöften. Hur låg tycker du summan kan bli innan man börjar gnälla, det är väl klart att allt har en smärtgräns?


Jag blandar aldrig in känslor i politisk debatt. Det leder bara förr eller senare till personligt nederlag istället för en personlig insikt. Jag förstår att du är besviken på att din personliga ersättning kommer att sänkas. Men jag hoppas att du röstade ideologiskt och inte för din egen personliga vinst. Jag röstade mot min egen ekonomi i hopp om att landet kommer bli bättre om alla gjorde det, jag hoppas också att du en dag försöker se till allas bästa. Jag röstade även mot billtullar fast jag personligen stortrivdes när dom fanns.

Nu har du missförstått igen. Min personliga ersättning kommer inte att sänkas. Jag undviker att behöva ta ut föräldraförsäkring med Alliansen vid makten eftersom jag DÅ säkerligen skulle bli besviken. Mig kommer det alltså inte att drabba, men jag lider med dem som drabbas.

Vad storhjärtat av dig att rösta mot dig själv. Alliansen kommer tacka dig och Sverige kommer bli ett bra land..*rolleyes* Vilka exakt är det du vill ska ta del av det Alliansen tar av din ekonomi? Tänk om det inte bara var DU som stormtrivdes av biltullarna. Tänk om media bara förstorat upp åsikten att "alla" hatar biltullar... Har du då röstat för allas bästa? Ofta är det som är bäst för varje liten människa, även samhällets svagaste, också det som är bäst för den stora befolkningen.


Fortsätter gärna debatten med dig men hoppas på en med mera konkreta synpunkter på hur landet kommer förändras med exempelvis skattehöjning/sänkning, tak på a-kassa mm så länge du inte blandar in dina barn i det hela. Det blir för personligt och tråkigt om mina åsikter blir riktade mot dina barn. Jag talar gärna vidare på nationell /kommunal nivå.

Bleed under my pen ...

MITT barn.. har du fortfarande missat det? :) Har mailat dig tidigare, kunde inte hålla mig utan fick "lov" att bemöta en sista gång..

*lägger ner pennan*

Lellan
2006-09-19, 00:04
Lellan: Varför inte ta studielån som alla andra när du ska slutföra din utbildning? CSN har väl dessutom extra stöd för föräldrar

Ja, jag tog en liten del studielån under studietiden - det mesta bekostade jag dock genom att jobba (på hotell, inom vården, bageri, med synskadade, åt universitetet - u name it!). Sedan på slutet missade jag en tenta (var sjuk) och jobbet tog överhanden och 10 poäng statistik blev liggande.

Varför skulle jag vilja ta lån + bidrag och uppehåll från vanliga livet för ynka 10 poäng? Hade varit rätt skönt att ta när min sambo är hemma med barnen under vår tilltänkta långa sammanhängande föräldraledighet som vi som jag sagt tusen ggr i denna tråd vi inte kommer få.

Lellan
2006-09-19, 00:19
Jag vill att alla ska få det bra, tror det kommer med en bättre politik.
Självklart har vissa det bättre än andra, så måste du och alla förstå att det är. Men alla ska klara sig, sjukvården ska vara till alla, alla ska få en möjlighet till bra utbildning. Men allt sådant är självklart.
Sedan att en läkare har bättre lön en hamburger stekare är väl cokså självklart? självklart kommer läkaren ha större frihet i sitt senare skede av sitt liv.

Det kommer bli lättare för arbetslösa och sjuka att få jobb, att åter komma in på arbetsmarknaden. Det ser jag bara som positivt. Förhoppningsvis kommer i och med sänkt inkomstskatt även fusket minska, då det lönar sig med jobb. Men de som lever på sjukförsäkring ska inte få en sänkning av inkomsten (som allainsens valmanifest säger).

I slutändan, blir det bättre klimat för stora som små företag (som det blir med mindre skatter etc) så kommer även sveriges välfärd gå framåt.

Det är lite rörande.. Jaja, fyra ynka år senare förstår du mig bättre.

"Allt sånt är självklart". JA FÖR ATT SOSSARNA HAR SKAPAT DET... Tror du på riktigt att moderaterna tycker det är självklart att en lågutbildad hamburgerstekare ska ha lika rättigheter som läkaren du snackar om. Han, som inte utbildat sig, som inte ser till att få det bättre? Som inte tar en privat sjukförsäkring, som inte anser sig ha råd att pensionsspara?

Hur blir det lättare för en arbetslös att komma in på arbetsmarknaden för att han/hon får mindre pengar i plånboken? Blir sjuka friska och kan jobba för att Alliansen har makten? Fusket pågår för att folk är giriga, för att det har blivit en vana att vissa yrken kan man be om svarta tjänster etc.. Visst är det löneskillnader mellan läkare och hamburgerstekaren, och det beror ju på ansvar utbildning etc. Men lägstalönerna kan vara vettigare, att sänka skatterna ger inga pengar till välfärden. Omfördelning av skatteintäkter skulle jag däremot vilja se.

Tycker förresten företagande är överskattat. Vissa företag är menade att gå under, att självdö därför att deras koncept, tjänster eller produkter inte motsvarar efterfrågan. Vi är inne i en stor konsumtionshysteri, säkert jättebra för företagen men om den hysterin mattas, om människor tröttnar så skulle levnadsstandarden som jag ser den höjas. DET är välfärd, anser jag.

Doctor Snuggles
2006-09-19, 00:19
Va?
Vem?
Vad?

Sofia4_4
2006-09-19, 07:19
Det är lite rörande.. Jaja, fyra ynka år senare förstår du mig bättre.

"Allt sånt är självklart". JA FÖR ATT SOSSARNA HAR SKAPAT DET... Tror du på riktigt att moderaterna tycker det är självklart att en lågutbildad hamburgerstekare ska ha lika rättigheter som läkaren du snackar om. Han, som inte utbildat sig, som inte ser till att få det bättre? Som inte tar en privat sjukförsäkring, som inte anser sig ha råd att pensionsspara?

Hur blir det lättare för en arbetslös att komma in på arbetsmarknaden för att han/hon får mindre pengar i plånboken? Blir sjuka friska och kan jobba för att Alliansen har makten? Fusket pågår för att folk är giriga, för att det har blivit en vana att vissa yrken kan man be om svarta tjänster etc.. Visst är det löneskillnader mellan läkare och hamburgerstekaren, och det beror ju på ansvar utbildning etc. Men lägstalönerna kan vara vettigare, att sänka skatterna ger inga pengar till välfärden. Omfördelning av skatteintäkter skulle jag däremot vilja se.

Tycker förresten företagande är överskattat. Vissa företag är menade att gå under, att självdö därför att deras koncept, tjänster eller produkter inte motsvarar efterfrågan. Vi är inne i en stor konsumtionshysteri, säkert jättebra för företagen men om den hysterin mattas, om människor tröttnar så skulle levnadsstandarden som jag ser den höjas. DET är välfärd, anser jag.

Igår var det en inslag på nyheterna (svt? tror jag) där reportern gick och frågade folk på arbetsförmedlingen om de var oroliga om sänkningen av a-kassan. Det var en ung kille som satt där och sa att visst var han ju oroligt. Och på frågan vad han kommer att göra nu, så sa han: Ja, nu är man tvungen att ta ett jobb ju. Sen fattade han vad han sa och försökte rätta till sig men det var redan sagt.
Så, jobb finns iaf och arbetslösheten är inde den enda anledningen till att folk inte jobbar.

Bidragsystemmet ska vara bara en stöd för de mest behövande. Idag har det blivit ett sätt att leva på. Det hoppas jag blir ändring på nu.

Nina L
2006-09-19, 07:23
Igår var det en inslag på nyheterna (svt? tror jag) där reportern gick och frågade folk på arbetsförmedlingen om de var oroliga om sänkningen av a-kassan. Det var en ung kille som satt där och sa att visst var han ju oroligt. Och på frågan vad han kommer att göra nu, så sa han: Ja, nu är man tvungen att ta ett jobb ju. Sen fattade han vad han sa och försökte rätta till sig men det var redan sagt. :laugh: Hahahah!

Men visst, det är högst mänskligt. De som inte är så drivna när det gäller att göra karriär jobbar för att få mer pengar. Då krävs det ju att de får det, mer pengar alltså.

Pata
2006-09-19, 11:55
Har mailat dig tidigare, kunde inte hålla mig utan fick "lov" att bemöta en sista gång..

*lägger ner pennan*

Tackför mailet, jag har besvarat det och håller med om att vi inte behöver föra vidare vår diskussion på brädan.

Plockar upp pennan igen ...

Deceiver85
2006-09-19, 12:03
Riksdagsvalet med...

Ett ord: ÄNTLIGEN!

Två ord: HEJA ALLIANSEN!

Tre ord: FUCK YEAH BABY!

Fyra ord: IN YOUR FACE ALLAN!

jwzrd
2006-09-19, 12:12
Riksdagsvalet med...

Ett ord: ÄNTLIGEN!

Två ord: HEJA ALLIANSEN!

Tre ord: FUCK YEAH BABY!

Fyra ord: IN YOUR FACE ALLAN!

Är inte du SD-anhängare?

pragmatist
2006-09-19, 12:43
Det är lite rörande.. Jaja, fyra ynka år senare förstår du mig bättre.

"Allt sånt är självklart". JA FÖR ATT SOSSARNA HAR SKAPAT DET... Tror du på riktigt att moderaterna tycker det är självklart att en lågutbildad hamburgerstekare ska ha lika rättigheter som läkaren du snackar om. Han, som inte utbildat sig, som inte ser till att få det bättre? Som inte tar en privat sjukförsäkring, som inte anser sig ha råd att pensionsspara?

Läs moderaternas partiprogram angående sjukförsäkring och pensionssystem. Det finns en mycket bred uppslutning om grunddragen i välfärdsstatens utformning i svensk politik. Det enda parti som egentligen ifrågasätter inkomstbortfallsprincipen till exempel i sitt partiprogram är miljöpartiet.

Hur blir det lättare för en arbetslös att komma in på arbetsmarknaden för att han/hon får mindre pengar i plånboken? Blir sjuka friska och kan jobba för att Alliansen har makten? Fusket pågår för att folk är giriga, för att det har blivit en vana att vissa yrken kan man be om svarta tjänster etc.. Visst är det löneskillnader mellan läkare och hamburgerstekaren, och det beror ju på ansvar utbildning etc. Men lägstalönerna kan vara vettigare, att sänka skatterna ger inga pengar till välfärden. Omfördelning av skatteintäkter skulle jag däremot vilja se.

Om sänkta skatter stimulerar arbete och företagande och kan hjälpa människor ta sig ur bidragsberoende så ger det visst mer pengar till välfärden. Varje människa som går från bidragsberoende till egen försörjning är många tusenlappar sparade åt vård, skola och omsorg.

Tycker förresten företagande är överskattat. Vissa företag är menade att gå under, att självdö därför att deras koncept, tjänster eller produkter inte motsvarar efterfrågan. Vi är inne i en stor konsumtionshysteri, säkert jättebra för företagen men om den hysterin mattas, om människor tröttnar så skulle levnadsstandarden som jag ser den höjas. DET är välfärd, anser jag.

Resurserna till vård, skola, omsorg och rättsväsende måste ju komma någonstans ifrån också. Och oavsett hur man nu definierar livskvalitet så är det en fördel om man har mer resurser att fördela. Under depressionen i början av 90-talet när resurserna faktiskt sjönk i Sverige (negativ BNP-tillväxt under flera år) så slog detta mycket hårt också mot statens kärnverksamheter. Det var också ganska utsatta grupper, framför allt ungdomar, som drabbades allra hårdast av detta.

heltzonicka
2006-09-19, 15:38
Jag
Skiter
i



Det enda som hjälper i dagsläget är att attackera politiken bakifrån, jobba svart (i viss mån), försöka sno ut bidrag, göra lite försäkringsbedrägerier.

Kör ego, kör heltzonickapartiet

Lellan
2006-09-24, 03:12
Om sänkta skatter stimulerar arbete och företagande och kan hjälpa människor ta sig ur bidragsberoende så ger det visst mer pengar till välfärden. Varje människa som går från bidragsberoende till egen försörjning är många tusenlappar sparade åt vård, skola och omsorg.

Ska sova nu, kan ta tag i resten du skrivit sen men nu när jag har tanken färsk i huvudet: De här personerna som är bidragsberoende (är det socialbidrag du syftar på?) mår säkert bättre av att arbeta, därmed också samhället i övrigt - det håller jag med om. Jag har aldrig glorifierat bidragsberoende eller arbetslöshet.

Det jag vänder mig mot är att det rimmar illa i mina öron att de som anställer och de som arbetar ska bidra mindre i form av skatter etc. medan de som redan har få kronor ska bidra till ovanstående genom att deras futtiga medel ska minskas. Tanken är alltså även att de som använder sig av akassa och sjukpenning ska vara dem som bekostar jobben? En ärlig fråga för jag vill veta hur det kommer se ut framöver.

Tyckte det verkade som om vi var på rätt spår att uppnå välfärd med det i mina ögon humanare styre som rådde tidigare. Är nyfiken på vilka skillnader det blir.

Bolio
2006-09-24, 03:20
Det jag vänder mig mot är att det rimmar illa i mina öron att de som anställer och de som arbetar ska bidra mindre i form av skatter etc. medan de som redan har få kronor ska bidra till ovanstående genom att deras futtiga medel ska minskas.

Om du ger mig hundra kronor per dag och jag istället får nittio kronor per dag i en månad - bidrar jag då med tio kronor per dag till dig under de månaden? Att bidra är att ge till någon. Att få mindre av någon är inte detsamma som att ge till den Lellan.

Lellan
2006-09-24, 09:52
Om du ger mig hundra kronor per dag och jag istället får nittio kronor per dag i en månad - bidrar jag då med tio kronor per dag till dig under de månaden? Att bidra är att ge till någon. Att få mindre av någon är inte detsamma som att ge till den Lellan.

Men de pengar de sparar in (din 10a bildligt talat) ska väl gå till bl a fixa jobb? De pengarna de inte betalar ut, mellanskillnaden mot nu, sparar de ju in.

Om en arbetslös får en tia mindre bidrar den på samma sätt som någon som betalar en tia extra i skatt.. Säg att den som betalar skatt betalar en tia mindre men pengarna istället tas från den arbetslöses hundring så har du min undring där. Nu kan man ju inte säga så, men man sniffar iaf på poängen att jag tycker det verkar som om dem som får ut på sina försäkringar (arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring) ska få inkomstsänkning (är tanken att det ska motivera? Tror faktiskt de flesta söker jobb, annars skulle de ju till slut inte få ut några pengar, det är väl motivation nog. Dock är jag medveten om att det är några få som gör så och sabbar synen på övriga som är renhåriga). Samt att dem som arbetar + företag ska få mer att röra sig med än de har nu.

Och min tanke var då att det lät lite skevt, upplys mig! :)

shadowfire
2006-09-24, 10:02
¤ Spänning
¤ Lättnad
¤ Långsiktigt

(kom inte på något bättre ord för det sista, men vad jag menar är vänta o se innan man börjar gapa om jordens undergång).

Sofia4_4
2006-09-24, 10:02
Men de pengar de sparar in (din 10a bildligt talat) ska väl gå till bl a fixa jobb? De pengarna de inte betalar ut, mellanskillnaden mot nu, sparar de ju in.

Om en arbetslös får en tia mindre bidrar den på samma sätt som någon som betalar en tia extra i skatt.. Säg att den som betalar skatt betalar en tia mindre men pengarna istället tas från den arbetslöses hundring så har du min undring där. Nu kan man ju inte säga så, men man sniffar iaf på poängen att jag tycker det verkar som om dem som får ut på sina försäkringar (arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring) ska få inkomstsänkning (är tanken att det ska motivera? Tror faktiskt de flesta söker jobb, annars skulle de ju till slut inte få ut några pengar, det är väl motivation nog. Dock är jag medveten om att det är några få som gör så och sabbar synen på övriga som är renhåriga). Samt att dem som arbetar + företag ska få mer att röra sig med än de har nu.

Och min tanke var då att det lät lite skevt, upplys mig! :)

Den tia som tas ifrån bidragen får du ju tillbaka när du jobbar för de kommer att få mer pengar i fickan med sänkta skatter.
Du har rätt, företagen ska ha mer pengar att röra sig med och då kan de satsa på att investera i arbetsresurser - där kommer jobben.
Så är man arbetslös och vill verkligen få ett jobb och höja sin inkomst så borde man se det som en insats för sin framtida jobb.
Just nu de pengar som betalas i skatt av de arbetande till de som inte arbetar gör det ekonomiskt svårt att anställa folk.

Lellan
2006-09-24, 10:55
Den tia som tas ifrån bidragen får du ju tillbaka när du jobbar för de kommer att få mer pengar i fickan med sänkta skatter.
Du har rätt, företagen ska ha mer pengar att röra sig med och då kan de satsa på att investera i arbetsresurser - där kommer jobben.
Så är man arbetslös och vill verkligen få ett jobb och höja sin inkomst så borde man se det som en insats för sin framtida jobb.
Just nu de pengar som betalas i skatt av de arbetande till de som inte arbetar gör det ekonomiskt svårt att anställa folk.

Jo, men det jag menar är att pengarna tidigare kom från olika håll - att börja sänka akassan litegrann - blir det verkligen stora öronmärkta pengar till jobb av det? Det var ju redan på gång, utan att man tummade på rätten till en skälig levnadsnivå.

Det man vill är alltså att speeda upp hela grejen att skapa fler jobb, men personligen så tyckte jag det verkade som om det hade börjat lossna nu.. att försvåra ekonmin för tex arbettsökande verkar lite onödigt med tanke på att nivån inte varit så jättehög (om man bortser från dem som har råd att avstå, tex unga utan barn och investeringar i bostad osv. För dem är sänkt inkomst säkert inte lika märkbart som om man har anpassat ekonmin till en viss nivå).

Öh, fick lov att sluta mitt i tanken (lessen bebbe) - kan snacka vidare sen. :)