handdator

Visa fullständig version : 5*5 systemet - Enkel fråga.


Krampus
2006-09-18, 00:43
Hur många procent ska man höja vikten med när man uppnått full serie i 5*5 programet?

LarsK
2006-09-18, 01:15
Hur många procent ska man höja vikten med när man uppnått full serie i 5*5 programet?
Det beror på vikten du körde på. Du kör väl med ganska höga tyngder, så en liten ökning är nog att föreslå. Och öka inte X% efter varje gång du klarat ett 5*5 set, det blir ganska tungt ganska snabbt.
Det sista repet på 5*5m, går det enkelt så lägg på lite mer vikt, annars ta det lugnt.

aliquis
2006-09-18, 01:43
Jag brukade alltid öka för mycket och överskatta utvecklingen iaf ;). Hur som helst tyckte jag Bill Starrs 5x5 i någon variation var riktigt bra, även om man inte fick göra så mycket per pass, men framåt gick det. Stahlberg hjälpte mig på att göra en mer individualiserad version som det änsålänge inte har blivit av att jag har kört någon längre tid, men jag har den kvar.
Bill Starrs 5x5 och total body training på t-nation är det jag har tyckt har fungerat bäst av det jag har hunnit med att prova.

Diggler
2006-09-18, 08:24
Skit i procenten. Försök öka med 5kgs steg i mark och böj (o liknande typ halva marklyft), 2,5kgs steg i andra stångövningar. I ev hantelövningar ökar du till det hantelparet som är nästa tyngd.

I vissa maskiner där man kan lasta på mycket (benpress) kan du nog öka med mer, 10-20kg.

Slartibartfast
2006-09-18, 08:44
Länk till Bill Starrs 5x5?

Miiix
2006-09-18, 08:55
http://www.geocities.com/elitemadcow1/table_of_contents_thread.htm

Jacksatan
2006-09-18, 08:55
Mitt tips skulle väl vara att skita i att höja vikten i de 3 första seten och istället lägga på kanske 3kg i de två sista seten, om du känner sig fräsch. Jag vet inte hur många ggr man gjort ett kanonpass och tänker att "nästa vecka då jävlar höjer jag vikterna" och sen går det passet skit. Så känn efter på samma vikter som förra veckan i 2-3set åtminstone och se hur det känns innan du höjer vikterna.

Slartibartfast
2006-09-18, 09:49
http://www.geocities.com/elitemadcow1/table_of_contents_thread.htm

Vansinnigt tråkig sida. Detdär är nog inget för mig. Måste ju ha med sig räknaren på gymet. *rolleyes*

Krampus
2006-09-18, 11:59
Idag får jag möjligheter att lyfta kron igen.
Tänkte använda mig av 5*5 för att öka i det, då tanken där är att maxrepa 300kg.
3*3 har crossed my mind, men 5*5 känns stabilare.
Vi får se hur det blir..

Diggler
2006-09-18, 13:40
Idag får jag möjligheter att lyfta kron igen.
Tänkte använda mig av 5*5 för att öka i det, då tanken där är att maxrepa 300kg.
3*3 har crossed my mind, men 5*5 känns stabilare.
Vi får se hur det blir..

Enligt min högst blygsamma erfarenhet på området är inte 5*5 en bra metod om man vill lyfta så tungt som möjligt i en rep. Stark blir man, speciellt stark över flera reps, men efter ett tag ligger maxlyftet inte speciellt mycket bättre än vad man 5*5:ar på. Varför inte snegla lite på hur styrkelyftarna lägger upp marklyftsträningen inför tävling, och modifiera det för kronlyft?

jwzrd
2006-09-18, 14:06
Enligt min högst blygsamma erfarenhet på området är inte 5*5 en bra metod om man vill lyfta så tungt som möjligt i en rep. Stark blir man, speciellt stark över flera reps, men efter ett tag ligger maxlyftet inte speciellt mycket bättre än vad man 5*5:ar på. Varför inte snegla lite på hur styrkelyftarna lägger upp marklyftsträningen inför tävling, och modifiera det för kronlyft?

För att styrkelyftare tränar knäböj och marklyft ;)

Krampus
2006-09-18, 14:17
Klurar på det hela.....
Något har jag gjort rätt så här långt iaf.

z_bumbi
2006-09-18, 15:33
Det beror mycket på vilken variant av 5x5 man kör och i vilken övning där är.

Ska man köra tills man får till fulla 5x5 och sliter hund på samma vikt ett tag för att nå dit så kan inte höjningen bli så hög för då får man ligga kvar på den nya vikten i ett halvår innan man nått fram till fulla 5x5 igen. Detta är mer av en nybörjarvariant som är bra för att bygga upp kroppen inför tyngre träning, iom att man som nybörjare ökar ganska snabbt så blir man inte sittande på samma vikt så länge.

Kör man ett fast höjningschema där man helt enkelt slutar när man inte når fulla 5x5 och då gör en förändring av antingen vikten (nedåt) eller antalet set och/eller reps (minskar) så bör man nog höja ganska rejält mellan varje pass så man inte ligger och nöter för länge på inom samma viktintervall. 10-15 kg är ganska lagom beroende på övning/person. 5 pass med höjning i varje ger 50-75 kg vilket är rimligt om man tänker flytta en hel del vikt.

En variant är att inte vänta tills man inte klarar fulla 5x5 utan gå över till 3x3 eller något liknande det pass då man antingen märker att 5x5 är nästan max eller att man i förväg bestämt när man ska byta.

Vila 10-14 dagar innan maxning.