handdator

Visa fullständig version : Explosiviteten i benen?


Masters
2006-09-17, 23:03
Tjenare!, Tänkte försöka träna upp mig i 100m sprint, eller vad man nu säger..
Jag har förstått att tunga/explosiva benböjj/knäböjj är bra för själva explosiviteten i starten.. Vad finns det mer för grejjer man kan göra i gymmet för att bygga upp explosiviteten på den korta sträckan?

Och träningen utomhus är ju också viktigt va?, Springa 100meter flera ggr/vecka va?..

Aja hare bra!:Virro

Anonym112
2006-09-17, 23:34
jajemen explosiva böjar, och mycket sprint-träning. Sen tror jag explosiva hopp upp på plintar och sånna grejer kan vara bra.

L-Sami
2006-09-18, 00:34
Glöm inte heller bort att träna armar och delta musklerna explosivt! ..Armarna och axlarna gör en del av jobbet också vid sprinter. Kan vara mycket möjligt att andra muskler i överkroppen behöver också tränas, mage framför allt.

Arf Pingvin
2006-09-18, 00:40
OL lyft. Annars rena frivändningar, styrkevändningar, frontböjar.

jontahontas
2006-09-18, 14:09
Kanske springa lite också?

Stegar 10-20-30-40.... upp till en 120 meter med 4-5 min vila mellan varje.

Startblocksträning e fet explosiv benstyrka, då lär du dig dessutom tekniken.

På gymmet ere OLtrnäning som gäller föregått av en styrkeperiod för hela kroppen.

Nyayesh
2006-09-18, 14:27
Det är viktigt att jag får veta hur vältränad du är just nu, det vill säga din ålder, vikt och stats.

Jag vet inte riktigt hur långt du har kommit i träningen, men om du har styrketränat i mer än 1 år och har fått hyffsade resultat borde ditt upplägg se ut såhär:

Steg 1:

Först måste du sätta in en större motor i din kärra, dvs öka din råstyrka, och detta helst utan att öka i massa 1-5 reps x 5 set eller något liknande (på ~80 % av ditt rm). Övningarna du ska rikta in dig på är främst marklyft och knäböj. Eftersom du kör så tungt kommer inte själva lyften se explosiva ut, men du kommer aktivera alla din muskelfibrer, vilket gör det till ett explosivt lyft. Du kommer snabbt bli övertränad om du gör detta mer än en gång i veckan, eftersom det är så högintesivt.

Steg 2: När du kan ta åtminstone 1,5 x din egen kroppsvikt i knäböj går du över till plyometrics, det vill säga: du lär kroppen att aktivera så många muskelfibrer som möjligt så snabbt som möjligt. Mer om detta i kommande post.

Eftersom att sprinta är en basic movement kommer det inte bli några problem att lära sig själva tekniken. Tänk dig att två biffar från kolo följer efter dig i en mörk gränd. En tar plötsligt tar fram en kniv. Den skiner kallt stål i ljuset från en svag gatlykta. Vad gör du? Du springer som en jude. Inte fan tänker man då, *ok, knäna ska upp i 90 grader, sedan sträcka ut benet fullt för att landa på tårna*.. Min poäng är att det räcker om du kör sprints ca två gånger i veckan räcker det för att bibehålla och t.o.m. förbättra tekniken.

Det du måste koncentrera dig på först är att sätta in en större motor i kärran.

Samtidigt måste du även köra överkropp och framförallt CORE, det är genom ditt mittparti som kraften och balansen flödar.

major Pectoralis
2006-09-18, 21:14
Tjenare!, Tänkte försöka träna upp mig i 100m sprint, eller vad man nu säger..
Jag har förstått att tunga/explosiva benböjj/knäböjj är bra för själva explosiviteten i starten.. Vad finns det mer för grejjer man kan göra i gymmet för att bygga upp explosiviteten på den korta sträckan?

Och träningen utomhus är ju också viktigt va?, Springa 100meter flera ggr/vecka va?..

Aja hare bra!:Virro

Löpträning för 100m bygger enkelt på principen "lite arbete och mycket vila". Kan läggas upp på olika sätt. Enklast är att träna på det man skall vara bra på, dvs. 100m. Värm upp ordentligt och håll lång vila, kring 10 minuter, mellan loppen. Ha med överdragskläder för vilan.
Dessutom är "löpskolning" ovärderligt,

Om man har en gedigen styrketräningsbakgrund så skall man först arbeta upp maxstyrkan för att sedan fortsätta med explosiva övningar. Explosivitet bygger på maxstyrka.

Skall man bli snabb på att springa är baksida lår och vader viktiga. Sträva efter att lyfta lika mycket i raka marklyft som i djup knäböj (rumpa under knä)

Lämpliga "nyckelövningar" för styrkegrund: knäböj, raka marklyft, nordic curl, tåhävningar. Därutöver bör man bygga upp en allmän styrka i hela kroppen med basövningar som bänkpress, bent-over-row, goodmornings, militärpress, chins och bar-dips.

En stor grundstyrkan i centralpartiet/muskelkorsetten är av yttersta vikt. Det är högst aktuellt med regelbundna pass enbart för bara mage och ryggsträckare där man varierar med en mängd olika övningar. Detta är "steg 1".

Lämpliga övningar för explosivitet: frivändning, styrkeryck, pushpress, frivändning med överstöt. Här är rörelsetempot det viktiga. Träna bara 3-4 reps så att du är explosiv i alla.

Den explosiva träningen kan sedan utvecklas i det oändliga med t.ex. plyometri och tung styrketräning direkt följt av hoppkombinationer.
En tummregel är dock att innan man börjar med s.k. "depth jumps", (nerhopp+upphopp från höjd) skall man ta dubbla kroppsvikten i djup knäböj. Detta då påfrestningen för knäna är enorm.
Enklare hoppträning från marken kan man göra tidigare.
Tänk alltid "kvalité före kvantitet". Vila och återhämtning är av yttersta vikt.

Bästa tipset är nog: Ta kontakt med en friidrottsklub eller träna på en nivå där det bara är kul :D

SWETiger
2006-09-18, 21:58
En tummregel är dock att innan man börjar med s.k. "depth jumps", (nerhopp+upphopp från höjd) skall man ta dubbla kroppsvikten i djup knäböj. Detta då påfrestningen för knäna är enorm.
Menar du att man ska lägga dubbla sin kropp på skivstången innan man kan hoppa från en låda? :MrT:

major Pectoralis
2006-09-18, 22:05
Menar du att man ska lägga dubbla sin kropp på skivstången innan man kan hoppa från en låda? :MrT:

JA!
Om man skall utnyttja stretch-shortening-effekten i ett depth-jump.

SWETiger
2006-09-18, 22:15
JA!
Om man skall utnyttja stretch-shortening-effekten i ett depth-jump.
Denna påfrestning på knäna kan inte tillvänjas på andra sätt? 180kg böj känns inte riktigt som något jag själv skulle vilja utsätta mig, eller närmare min rygg, för men explosivetet i benen är jag ute efter. Finns det ett sidospår? Bör inte progressiv tillvänjning med olika höjdskillnader fungera?

Ame
2006-09-18, 22:16
Enklast är att träna på det man skall vara bra på, dvs. 100m. Värm upp ordentligt och håll lång vila, kring 10 minuter, mellan loppen.
Håller jag inte riktigt med om, dels så bör man springa längre lopp än 100m om man vill bli bra på 100m. Detta för att träna upp sprintuthålligheten så att man inte tappar för mycket i slutet av loppet.
Sedan ser jag ingen anledning till varför man skulle köra sådana kvalitéts pass i början av sin sprintträning så att det krävs 10min vila, slöseri med tid. Bättre att köra lite kortare koordinationslopp (dvs inte högre fart in att man klarar av tekniken) och köra flera stycken, för att träna upp tekniken och få in en bra löprytm. Att springa i rockringar eller över koner är andra bra övningar man bör köra. Kvantitet är bra här.
Kvalitéts passen kan komma in när man ska formtoppa inför någonting.

major Pectoralis
2006-09-18, 22:22
Håller jag inte riktigt med om, dels så bör man springa längre lopp än 100m om man vill bli bra på 100m. Detta för att träna upp sprintuthålligheten så att man inte tappar för mycket i slutet av loppet.
Sedan ser jag ingen anledning till varför man skulle köra sådana kvalitéts pass i början av sin sprintträning så att det krävs 10min vila, slöseri med tid. Bättre att köra lite kortare koordinationslopp (dvs inte högre fart in att man klarar av tekniken) och köra flera stycken, för att träna upp tekniken och få in en bra löprytm. Att springa i rockringar eller över koner är andra bra övningar man bör köra. Kvantitet är bra här.
Kvalitéts passen kan komma in när man ska formtoppa inför någonting.

Instämmer :thumbup:
Koordination, sprintuthållighet, accelarationssnabbhet, rytm, taiming, avslappning, teknik etc
Man kan utveckla ett träningsregimen i det oändliga....
Försökte dock svara kort och enkelt :D

major Pectoralis
2006-09-18, 23:06
Denna påfrestning på knäna kan inte tillvänjas på andra sätt? 180kg böj känns inte riktigt som något jag själv skulle vilja utsätta mig, eller närmare min rygg, för men explosivetet i benen är jag ute efter. Finns det ett sidospår? Bör inte progressiv tillvänjning med olika höjdskillnader fungera?

"Depth jumps" tillhör toppen av explosivitetträningspyramiden. För att denna träningsform skall vara givande krävs att man har styrkebakgrunden - annars tar patellasenan smällen.

Om man vill bli explosiv i benen finns mängder av andra träningsformer som är effektiva och lindrigare. Tänk stretch-shortening, dvs. ju fortare en muskel sträcks desto fortare kan den dras sig samman, precis som ett gummiband. Detta kan tillämpas på andra övningar. En personlig favorit är utfall, framåt och åt sidan, med ett explosivt tillbakatryck till utgångsposition. Man kan även träna på vanliga stillastående längdhopp, upphopp samt skutt över häckar. Tänk på att hälarna inte får slå igenom vid landningen. Stöten genom kroppen blir då enorm. Denna mjuka landningsteknik är steg 1.
Spänst- och explosivitetsträning kan vara livsfarligt. Därför krävs stor erfarenhet och kunskap innan man ger sig hän alltför avancerade uppgifter.

SWETiger
2006-09-19, 00:03
"Depth jumps" tillhör toppen av explosivitetträningspyramiden. För att denna träningsform skall vara givande krävs att man har styrkebakgrunden - annars tar patellasenan smällen.

Om man vill bli explosiv i benen finns mängder av andra träningsformer som är effektiva och lindrigare. Tänk stretch-shortening, dvs. ju fortare en muskel sträcks desto fortare kan den dras sig samman, precis som ett gummiband. Detta kan tillämpas på andra övningar. En personlig favorit är utfall, framåt och åt sidan, med ett explosivt tillbakatryck till utgångsposition. Man kan även träna på vanliga stillastående längdhopp, upphopp samt skutt över häckar. Tänk på att hälarna inte får slå igenom vid landningen. Stöten genom kroppen blir då enorm. Denna mjuka landningsteknik är steg 1.
Spänst- och explosivitetsträning kan vara livsfarligt. Därför krävs stor erfarenhet och kunskap innan man ger sig hän alltför avancerade uppgifter.
Djupa benpressar på trippla kroppsvikten lär väl annars fungera lika bra? En benpress på 270 känns en smula säkrare.

Tackar för de övriga tipsen för övrigt. :thumbup:

jwzrd
2006-09-19, 07:30
Djupa benpressar på trippla kroppsvikten lär väl annars fungera lika bra? En benpress på 270 känns en smula säkrare.

Tackar för de övriga tipsen för övrigt. :thumbup:

Varför måste det det? Han säger knäböj, hoppet ser ut som knäböj. Att du inte klarar det betyder att du får välja mellan att ta dig dit eller att låta bli hoppen. (Alternativ skita i lederna). Varför skulle det finnas en tönt-väg ut som innebär hundbensvikter i benpressen?

pocoloco
2006-09-19, 09:26
Det är viktigt att jag får veta hur vältränad du är just nu, det vill säga din ålder, vikt och stats.

Jag vet inte riktigt hur långt du har kommit i träningen, men om du har styrketränat i mer än 1 år och har fått hyffsade resultat borde ditt upplägg se ut såhär:

Steg 1:

Först måste du sätta in en större motor i din kärra, dvs öka din råstyrka, och detta helst utan att öka i massa 1-5 reps x 5 set eller något liknande (på ~80 % av ditt rm). Övningarna du ska rikta in dig på är främst marklyft och knäböj. Eftersom du kör så tungt kommer inte själva lyften se explosiva ut, men du kommer aktivera alla din muskelfibrer, vilket gör det till ett explosivt lyft. Du kommer snabbt bli övertränad om du gör detta mer än en gång i veckan, eftersom det är så högintesivt.

Steg 2: När du kan ta åtminstone 1,5 x din egen kroppsvikt i knäböj går du över till plyometrics, det vill säga: du lär kroppen att aktivera så många muskelfibrer som möjligt så snabbt som möjligt. Mer om detta i kommande post.

Eftersom att sprinta är en basic movement kommer det inte bli några problem att lära sig själva tekniken. Tänk dig att två biffar från kolo följer efter dig i en mörk gränd. En tar plötsligt tar fram en kniv. Den skiner kallt stål i ljuset från en svag gatlykta. Vad gör du? Du springer som en jude. Inte fan tänker man då, *ok, knäna ska upp i 90 grader, sedan sträcka ut benet fullt för att landa på tårna*.. Min poäng är att det räcker om du kör sprints ca två gånger i veckan räcker det för att bibehålla och t.o.m. förbättra tekniken.

Det du måste koncentrera dig på först är att sätta in en större motor i kärran.

Samtidigt måste du även köra överkropp och framförallt CORE, det är genom ditt mittparti som kraften och balansen flödar.

:bow:

jwzrd
2006-09-19, 09:57
Nyayesh> Du verkar kunnig, det vore kul om du kunde utveckla dig lite mer om sprintträning, det är intressant! :thumbup:

SWETiger
2006-09-19, 10:04
Varför måste det det? Han säger knäböj, hoppet ser ut som knäböj. Att du inte klarar det betyder att du får välja mellan att ta dig dit eller att låta bli hoppen. (Alternativ skita i lederna). Varför skulle det finnas en tönt-väg ut som innebär hundbensvikter i benpressen?
Nu är det väl inte allför stor skillnad i rörelsen i benböj och benpress förutom stabilisering och belastningen på ryggen? Core kan tränas på annat vis och inte behöver man basera sin benträing träning på enbart benböj? Att 270 i benpress är lågt vet jag faktiskt inte då jag aldrig kört benpress och böj parallellt tidigare, jag antog att skillnaden låg i att du inte lyfter din egen kroppsvikt och det känns rimligt då jag började min benträning med kroppsvikten i böj (första gången jag har böj i mitt träningsschema) vilket motsvarade ungefär det dubbla i pressen med motsvarande djup.

Du kan gärna förklara varför det inte bör fungera som ett alternativ, visst är benböj mer likt rörelsemässigt men det bör inte vara det enda gångbara alternativet.

jwzrd
2006-09-19, 10:12
Nu är det väl inte allför stor skillnad i rörelsen i benböj och benpress förutom stabilisering och belastningen på ryggen? Core kan tränas på annat vis och inte behöver man basera sin benträing träning på enbart benböj? Att 270 i benpress är lågt vet jag faktiskt inte då jag aldrig kört benpress och böj parallellt tidigare, jag antog att skillnaden låg i att du inte lyfter din egen kroppsvikt och det känns rimligt då jag började min benträning med kroppsvikten i böj (första gången jag har böj i mitt träningsschema) vilket motsvarade ungefär det dubbla i pressen med motsvarande djup.

Du kan gärna förklara varför det inte bör fungera som ett alternativ, visst är benböj mer likt rörelsemässigt men det bör inte vara det enda gångbara alternativet.

Jo. Skillnaden mellan knäböj och benpress är mycket stor.

Behöver och behöver. Problemet här är att du å ena sidan inte verkar vilja ha med knäböj att göra men samtidigt vill du ha dess fördelar och kapaciteten det ger att träna det. Tror du att du kan få det? Det handlar om ett val, antingen böjer du och biter i kudden samt åtnjuter effekterna, eller så accepterar du att du inte får just den effekten. Det finns ingen tredje linje för dem som hellre ligger och fiser i benpressen.

Skillnaden är OHYGGLIGT mycket större mellan benpress och böj än kroppsvikten. Någon som slår sig in på att faktiskt börja träna benen hårt och gör det kommer efter kanske 1-2 år upp i att köra 3-10 reps på 400kg i benpressen. Ge det 1 år till så snackar vi om benpress med hyffsat djup också MEN när personen sen testar knäböj så händer två saker:

1) personen kan omöjligt komma ens nära parallellt läge uppifrån och...
2) ... när han väl närmar sig så står han så långt framåtlutad att övningen mer liknar good mornings än något annat.

Min erfarenhet av personer som bytt från benpress till knäböj som stapelövning är även att 10x400 i benpress blir 6-7x120 i knäböj med grava problem med djup och ryggfällning. Inte för att just ryggen skulle vara svag utan för att personen tränat övningen så i benpressen.

SWETiger
2006-09-19, 10:44
Jo. Skillnaden mellan knäböj och benpress är mycket stor.

Behöver och behöver. Problemet här är att du å ena sidan inte verkar vilja ha med knäböj att göra men samtidigt vill du ha dess fördelar och kapaciteten det ger att träna det. Tror du att du kan få det? Det handlar om ett val, antingen böjer du och biter i kudden samt åtnjuter effekterna, eller så accepterar du att du inte får just den effekten. Det finns ingen tredje linje för dem som hellre ligger och fiser i benpressen.

Skillnaden är OHYGGLIGT mycket större mellan benpress och böj än kroppsvikten. Någon som slår sig in på att faktiskt börja träna benen hårt och gör det kommer efter kanske 1-2 år upp i att köra 3-10 reps på 400kg i benpressen. Ge det 1 år till så snackar vi om benpress med hyffsat djup också MEN när personen sen testar knäböj så händer två saker:

1) personen kan omöjligt komma ens nära parallellt läge uppifrån och...
2) ... när han väl närmar sig så står han så långt framåtlutad att övningen mer liknar good mornings än något annat.

Min erfarenhet av personer som bytt från benpress till knäböj som stapelövning är även att 10x400 i benpress blir 6-7x120 i knäböj med grava problem med djup och ryggfällning. Inte för att just ryggen skulle vara svag utan för att personen tränat övningen så i benpressen.
Jag har inget emot benböj som övning mer än att lägga för stora belastninngar på ryggen, använder bara benböjen i lättare pass och skulle inte gärna försöka mig ett maxtest i den övningen. Problemen med djup och ryggfällning bör kunna rättas till med lättare böjar? Sedan är ju inte målet att bli bra i böj utan att kunna klättra säkert i explosivitetträningspyramiden men ändå nå toppen förr eller senare.

jwzrd
2006-09-19, 10:48
Jag har inget emot benböj som övning mer än att lägga för stora belastninngar på ryggen, använder bara benböjen i lättare pass och skulle inte gärna försöka mig ett maxtest i den övningen. Problemen med djup och ryggfällning bör kunna rättas till med lättare böjar? Sedan är ju inte målet att bli bra i böj utan att kunna klättra säkert i explosivitetträningspyramiden men ändå nå toppen förr eller senare.

Ser du inte likheten mellan en knäböj och ett hopp?

SWETiger
2006-09-19, 11:03
Ser du inte likheten mellan en knäböj och ett hopp?
Jo men samtidigt olikheten, inte har man en överlastad skivstång på ryggen och sätter du hälen i backen gör du fel. Tekniken är inte till fullo den samma som i ett hopp. Du behöver fortfarande träna teniken för hoppen och jag använder fortfarande benböj men jag vill bygga min styrka på till exempel benpress. Sedan har man mycket utrymme att variera fotsättningen i benpressen, man behöver inte nödvändigtvis ta det lättaste.

Du skulle alltså säga att för att få motsvarande benstyrka och belastningstålighet behöver man pressa en bra bit över 400kg?

jwzrd
2006-09-19, 11:13
Jo men samtidigt olikheten, inte har man en överlastad skivstång på ryggen och sätter du hälen i backen gör du fel. Tekniken är inte till fullo den samma som i ett hopp. Du behöver fortfarande träna teniken för hoppen och jag använder fortfarande benböj men jag vill bygga min styrka på till exempel benpress. Sedan har man mycket utrymme att variera fotsättningen i benpressen, man behöver inte nödvändigtvis ta det lättaste.

Du skulle alltså säga att för att få motsvarande benstyrka och belastningstålighet behöver man pressa en bra bit över 400kg?

Ett hopp är resultatet av en samlad core-styrka som passerar mycket snabbt genom benen. Precis som en knäböj. Det ÄR i princip en knäböj. Det som skiljer är att en knäböj på en tung vikt inte är explosiv/snabb normalt, men inget hindrar dig att träna knäböj på ca 50-60% av 1RM för att förbättra snabbheten på din styrkeutveckling. Jag gör det själv med goda resultat. Jag tränar även hopp och i mitt fall är det endast stansbredden som skiljer sig, i övrigt är det snudd på identiskt.

Benpress innehåller bara halva extensionen i höften. Det vore som att hoppa med överkroppen som en långfärdsskridskoåkare. Optimalt?

Jag ser faktiskt inte varför det är så att du prompt vill ha en i sammanhanget svår hoppövning (med svår menar jag att den ställer höga krav på din prestationsförmåga/kapacitet) nu, innan du är i fysisk form av klara den - än mindre dra någon riktig nytta av den.

Om det är så att det just är explosivtet och snabbhet du vill åt så finns det ett par mycket goda sätt att utveckla det på. Jag är säker på att dom andra två kunniga i tråden kan ge dig ännu fler tips som kommer att fungera svinbra minst sagt. MEN om det är så att du hellre gör något annat så är det givetvis så att ingen här har rätt att säga att du är dum för det eller att du inte borde egentligen - men det är inte efter bästa resultat du strävar då.

Den här delen förstår jag inte vad du menar med:
"... och sätter du hälen i backen gör du fel"

Nitrometan
2006-09-19, 11:32
Den här delen förstår jag inte vad du menar med:
"... och sätter du hälen i backen gör du fel"
Han syftar på att skutta över ett gäng häckar. Då man hoppar över flera häckar ska inte hälen i marken. Själva hoppet ska på nåt sätt påminna om ett sprintsteg.

Däremot i vanliga plyometriska hopp till och från plintar (över bänkar eller vad man nu hittar på) ska givetvis frånskjutet komma från hela foten.

SWETiger
2006-09-19, 11:34
Ett hopp är resultatet av en samlad core-styrka som passerar mycket snabbt genom benen. Precis som en knäböj. Det ÄR i princip en knäböj. Det som skiljer är att en knäböj på en tung vikt inte är explosiv/snabb normalt, men inget hindrar dig att träna knäböj på ca 50-60% av 1RM för att förbättra snabbheten på din styrkeutveckling. Jag gör det själv med goda resultat. Jag tränar även hopp och i mitt fall är det endast stansbredden som skiljer sig, i övrigt är det snudd på identiskt.

Benpress innehåller bara halva extensionen i höften. Det vore som att hoppa med överkroppen som en långfärdsskridskoåkare. Optimalt?

Jag ser faktiskt inte varför det är så att du prompt vill ha en i sammanhanget svår hoppövning (med svår menar jag att den ställer höga krav på din prestationsförmåga/kapacitet) nu, innan du är i fysisk form av klara den - än mindre dra någon riktig nytta av den.

Om det är så att det just är explosivtet och snabbhet du vill åt så finns det ett par mycket goda sätt att utveckla det på. Jag är säker på att dom andra två kunniga i tråden kan ge dig ännu fler tips som kommer att fungera svinbra minst sagt. MEN om det är så att du hellre gör något annat så är det givetvis så att ingen här har rätt att säga att du är dum för det eller att du inte borde egentligen - men det är inte efter bästa resultat du strävar då.

Den här delen förstår jag inte vad du menar med:
"... och sätter du hälen i backen gör du fel"
Har ingen som helst brådska men vill som sagt inte basera min styrkeökning på benböj då jag är rädd om ryggen och där helst undviker belstningar jag inte har 120% kontroll över. Då det sades att 180kg är den vikt man bör kunna klara i böj för att muskelstyrkan ska finnas undrar jag om det finns något motsvarande säkerhetsmått för pressen och eventuellt nödvändiga komplemntövningar.

Det jag menade med "... och sätter du hälen i backen gör du fel" var i landningen från ett boxhopp och jag förutsätter att det är den fasen som är den största belastningen på muskeln då ett vanligt upphopp kan göras utan några förbehåll. ;)

Mina mål är inte satta i någon tidsrymd och kan ligga flera år framöver men jag kan inte se mig själv ändra min syn på att belasta ryggen så mina styrkeökningar i ben och core kommer att baseras på andra övningar.

Nitrometan
2006-09-19, 13:00
Det jag menade med "... och sätter du hälen i backen gör du fel" var i landningen från ett boxhopp och jag förutsätter att det är den fasen som är den största belastningen på muskeln då ett vanligt upphopp kan göras utan några förbehåll. ;)
När du landar från ett hopp?

Självklart ska hälen ner. Hur ska du annars kunna få balans och kunna skjuta upp dig?

I de flesta fall är det den elastiska landningen och påföljande upphopp man är ute efter. För att få den maximala kontraktionen när du först sträcker ut muskeln under belastning och sen kontraherar den maximalt för att hoppa upp.

Mina mål är inte satta i någon tidsrymd och kan ligga flera år framöver men jag kan inte se mig själv ändra min syn på att belasta ryggen så mina styrkeökningar i ben och core kommer att baseras på andra övningar.
Ingen knäböj?

Skyll dig själv.

Det är den bästa övningen för både ben- och bålstyrka. Ojämförligt bäst.

Varför vill du ha en klen rygg? Varför vill du ha ett svagt mittenparti på kroppen?

Ame
2006-09-19, 13:32
När du landar från ett hopp?

Självklart ska hälen ner. Hur ska du annars kunna få balans och kunna skjuta upp dig?


Alltså det är väldigt sällan man har hälarna i marken vid hoppövningar som är menade för sprint. Eftersom att man absolut inte ska sätta i hälen vid själva löpningen så blir det ganska naturligt att man alltid tränar på att ha en aktiv fotisättning och inte sätter i hälen. Om man t.ex. kör hopp mellan två plintar och en landning mellan dem så ska man absolut inte sätta ner hälen utan då är det viktigt att ha förspänning i foten/vristen och få en aktiv fotisättning, dvs. där du landar på fotbladet och sedan ska ha så lite markkontakt som möjligt. Detsamma gäller om du studsar överhäckar eller dyl.
Naturligtvis kan det ju finnas undantag där man helt enkelt måste sätta ner hela foten.

Tycker dock att knäböj är en bra övning för sprinters.

Nitrometan
2006-09-19, 13:57
Ame: Bra poäng där. Jag tänkte inte på ett plinthopp som grenspecifikt. Men givetvis kan det vara det.

Och om man ska bli sprinter så bör det antagligen vara det.

SWETiger
2006-09-19, 15:41
När du landar från ett hopp?

Självklart ska hälen ner. Hur ska du annars kunna få balans och kunna skjuta upp dig?

I de flesta fall är det den elastiska landningen och påföljande upphopp man är ute efter. För att få den maximala kontraktionen när du först sträcker ut muskeln under belastning och sen kontraherar den maximalt för att hoppa upp.
I knäböj ska hälen vara i marken under hela övningen, när du landar är det på främre delen av foten och sedan ner över resten av foten. Balans kan du få med lätthet utan att stå på hela foten men nu var det inte det jag syftade på utan att knäböjen i sig inte är en perfekt övning utan det krävs viss teknikjustering även om man bygger sin styrka från den övningen.

Ingen knäböj?

Skyll dig själv.

Det är den bästa övningen för både ben- och bålstyrka. Ojämförligt bäst.

Varför vill du ha en klen rygg? Varför vill du ha ett svagt mittenparti på kroppen?
Läste du mina tidigare inlägg så ser du att jag utför knäböj men jag använder inte den övningen för att öka styrka eller göra maxlyft.

Det jag ville ha svar på är inget annat än om det finns något annat förbehåll än att ta dubbla kroppsvikten i böj, rent styrkemässigt, innan man ger sig på de där djuphoppen. Kommer inte testa min maxsstyrka i böj, och visst kan man räkna ut något ungefärligt värde med hjälp av olika uppskattningar men om det nu finns något annat riktvärde än i just den övningen är jag högst intresserad.

major Pectoralis
2006-09-19, 16:26
Det finns andra kompletterande (dock ej alternativa) tester. Alla utförs dock med övningen knäböj. Det handlar om kroppens position, ledvinklar, balans etc. Knäböj är helt enkelt lik ett "depth jump". Därför använder man sig av den som testövning. Dock, om man skall göra enbensövningar bör man även testa balansen stående på ett ben och i "rätt" ledvinklar.

Träna enklare och skonsammare övningar är mitt råd om du inte är säker på att du har styrkan som krävs.

Nyayesh
2006-09-19, 16:52
Ingen knäböj?

Skyll dig själv.

Det är den bästa övningen för både ben- och bålstyrka. Ojämförligt bäst.

Varför vill du ha en klen rygg? Varför vill du ha ett svagt mittenparti på kroppen?

Till er som är för squat: :thumbup:

Till er som inte tror på squat, läs vad den visa mannen skriver: squat är grymt superior gentemot benpress. Dina stabilisatormuskler i bålet och ryggen får jobba med att hålla vikten på plats till en större grad än i benpress. Detta kommer du ha nytta av inte bara i sprintsituation men också i ditt alldagliga liv. (Några duktiga personer nämnde detta tidigare, men ville bara poängtera:thumbup:

Självklart är övningen mer krävande, men resultatet kommer att bli mycket bättre. Om du verkligen inte vill göra knäböj borde deadlifts vara nr 2. Det är inte för inte squats kallas the king of exercises:booty:


Det jag ville ha svar på är inget annat än om det finns något annat förbehåll än att ta dubbla kroppsvikten i böj, rent styrkemässigt, innan man ger sig på de där djuphoppen. Kommer inte testa min maxsstyrka i böj, och visst kan man räkna ut något ungefärligt värde med hjälp av olika uppskattningar men om det nu finns något annat riktvärde än i just den övningen är jag högst intresserad.


Självklart kan du uppskatta med säkrare övningar. Om du tar 2,2-2,5 ggr din kroppsvikt i deadlift borde du logiskt sett klara minst 1,5 din kroppsvikt i squat *slap* .

Tack för dom snälla kommentarerna (eller smilies). Jag kan skriva lite mer info senare. Jag antog att man hållit på med viktträning 1-2 år när jag skrev mitt tidigare post. Om man är en nybörjare inom viktträning borde det som jag sa inte vara det första man gör.

Alla nybörjare borde först inrikta sig på hypertrofi, detta pga av en ökning i lean muscle mass ger en oproportionerlig ökning i styrka. Dvs om du ökar 10 % i kroppsvikt kanske du ökar i alla lyft med 30 %. Och hur stimulerar du musklerna till hypertrofi? Jo, du kör 8-15 reps x 3 sets på passande belastning. Detta är inget nytt för er som vill bli massiva, men om du som skrev det första posten är en nybörjare är detta vad du bör göra.

Olympiska lyft är i början ett supplement till annan viktträning för en nybörjarsprinter. Först bör man öva in tekniken på dessa (medan man inriktar sig på squats och deadlifts), sedan kan man börja lägga in olika (mer explosivt utförda) varianter i sitt schema. Varför är olympiska lyft så omtalade inom sprintträning? Jo, det krävs en enorm styrka och kontroll för att utföra ett korrekt olympiskt lyft. Som grupp är olympiska lyftare utan tvekan de mest explosiva atleterna på vår planet.

Olympiska lyftare är de snabbaste människorna i världen på 25 m-sprints. Och inte bara det, de har även den bästa spänsten.

Om folk vill kan jag skriva lite mer intressant fakta om saker som har att göra med sprint, t.ex. angående kroppstyper, men även lite här och där om geoparder/jeoparder och varför de är så snabba som de är :kinky: .

jwzrd
2006-09-19, 16:55
Skriv på, det är mycket intressant!

Nyayesh
2006-09-19, 17:05
Tack för de vänliga orden, men det får bli tidigast imorgon i så fall. Är för trött för att skriva något seriöst just nu.

jwzrd
2006-09-19, 17:10
Tack för de vänliga orden, men det får bli tidigast imorgon i så fall. Är för trött för att skriva något seriöst just nu.

Är du sprinter själv? Om din egen träning är strukturerad så vore det kul att se hur några träningsveckor ser ut för att få ett litet hum om t ex fördelningen mellan - tja vad vet jag - tung belastning, snabbhet, explosivitet, löpteknik eller vad man nu gör.

Nyayesh
2006-09-19, 18:05
Är du sprinter själv? Om din egen träning är strukturerad så vore det kul att se hur några träningsveckor ser ut för att få ett litet hum om t ex fördelningen mellan - tja vad vet jag - tung belastning, snabbhet, explosivitet, löpteknik eller vad man nu gör.

Jag är ingen sprinter, är en halvseriös basketspelare på 16 år (surprise surprise). Har tränat på så fel och ovettiga sätt genom åren att jag tillslut bestämde mig för att skita i vad gympaläraren och tränarn sa och istället läsa på lite själv. Det har fungerat väldigt bra såhär långt. Om folk (oftast de yngre) som skriver "vill ha stora rutor på magen och stora armar" tog sig tid att ta sig en titt runt på internet skulle kanske världen vara en bättre plats.

Jag har börjat en egen träningsjournal för att ha jag ska ha pejl på min progress. Förhoppningsvis kommer jag att gymma åtminstone varje fredag med en kompis. Har redan börjat lägga upp lite planer i huvudet.
Trots att jag inte tränar sprint själv (funderar dock på att börja) kommer jag att lägga upp min träning på ett väldigt snarlikt sätt. Löpträning (och styrketräning) är mycket logiskt (det är trots allt det människan är gjord för). Det är ett par grundfaser som man måste hålla koll på, svårare än så är det inte.

Har fixat länken till journalen i signaturen. Bara skrivit två ggr än så länge, men det kommer.

bubbe
2006-09-19, 18:32
Jag är ingen sprinter, är en halvseriös basketspelare på 16 år (surprise surprise). Har tränat på så fel och ovettiga sätt genom åren att jag tillslut bestämde mig för att skita i vad gympaläraren och tränarn sa och istället läsa på lite själv. Det har fungerat väldigt bra såhär långt. Om folk (oftast de yngre) som skriver "vill ha stora rutor på magen och stora armar" tog sig tid att ta sig en titt runt på internet skulle kanske världen vara en bättre plats.

Jag har börjat en egen träningsjournal för att ha jag ska ha pejl på min progress. Förhoppningsvis kommer jag att gymma åtminstone varje fredag med en kompis. Har redan börjat lägga upp lite planer i huvudet.
Trots att jag inte tränar sprint själv (funderar dock på att börja) kommer jag att lägga upp min träning på ett väldigt snarlikt sätt. Löpträning (och styrketräning) är mycket logiskt (det är trots allt det människan är gjord för). Det är ett par grundfaser som man måste hålla koll på, svårare än så är det inte.

Har fixat länken till journalen i signaturen. Bara skrivit två ggr än så länge, men det kommer.


Kolos klokaste 16åring?

Mycket bra skrivet om explosiv träning! Vårat volleyboll lag som tränar i samma lokal som oss styrkelyftare tränar mycket inriktat på OL, har haft OL tränare som tränat och visat övningar/program mm.

Masters
2006-09-19, 19:29
hehe, här har det hänt mkt, tack för svaren;D

dags o slå 100m rekordet snart då ehm *flex* :thumbup:

Nyayesh
2006-09-20, 17:35
Kolos klokaste 16åring?

Mycket bra skrivet om explosiv träning! Vårat volleyboll lag som tränar i samma lokal som oss styrkelyftare tränar mycket inriktat på OL, har haft OL tränare som tränat och visat övningar/program mm.

Tack bubbe. Jag är lite seg i huvudet just nu, men jag kommer defenetivt skriva lite mer antingen senare ikväll eller imorgon :booty:

major Pectoralis
2006-09-21, 13:41
Nämnde tidigare explosivitetsträningspyramiden för hopp. Här är den. TÄnk på att den är en pyramid. "Basträningen" kräver myckete volym och tid medan toppträningen är spettsträning som bygger på kvalité, dvs. mer intensitet och mindre volym under kortare tid. De olika stegen bygger på varandra. Det kan ta år innan man är mogen att avancera i de högre stegen -om ens någonsin....


Basträning

steg. 1. Lätta hoppövningar med stegrande intensitet.Denna träning är av uthållig karraktär med många upprepningar.
A. massor av lätta hopp: hopprep, svikthopp etc. Skapar bra grundhållfasthet.
B. Studdsa mellan häckar. Höga hopp. Man tar i mer men fortfarande är upprepningarna många och volymen stor.
Man börjar även här, från allra första början, att utveckla styrkan i muskelkorsetten med hjälp av styrkegymnastik. Denna styrka är av yttersta vikt. Man börjar även träna in teknik och rörlighet för skivstångsövningar, ffa. de avancerade olympiska lyften.

steg 2. Styrketräning på gym med skivstång. Man fortsätter att träna hoppträning steg 1. Grundövningarna är knäböj, ryck, frivändning, och tåhävningar. Målet är att ta 2xBW i djup knäböj.

Spettsträning

steg 3. Tung Excentrisk styrketräning och Hoppning med lättare vikter/skivstång.

steg 4. depth jumps och komplexstyrkaträning, (styrketräning med skivstång kombinerat med hoppträning)

pejo
2006-09-21, 14:14
Målet är att ta 2xBW i djup knäböj.
Med djup knäböj menar du så här?
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/BBFullSquat.gif

Nitrometan
2006-09-21, 15:16
Nyayesh: :thumbup: Mycket bra skrivet!

Intressant där om sprintträning. Hoppas att det kommer mer snart.

major Pectoralis
2006-09-21, 18:03
Med djup knäböj menar du så här?
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/BBFullSquat.gif

Nej. Jag menar rumpa under knä.

Axell
2006-09-21, 18:54
Olympiska lyftare är de snabbaste människorna i världen på 25 m-sprints. Och inte bara det, de har även den bästa spänsten.

Det här är kanske mitt favoritreferat all time. Testades i Mexico City 1964, skulle vara kul att se samma test nu i Peking 2008.

Det som gör tyngdlyftarna så otroligt explosiva är den plyometriska komponenten (eller reaktiva eller reflexiva eller hur man nu vill kalla det) blandat med tung belastning. Reaktiv förmåga hänvisar till förmågan att absorbera och vända en excentrisk belastning på så kort tid som möjligt (se bottenläget i en frivändning eller ett ryck). Den kraftfulla sträckningen av höften innan dess är även den användbar men jag skulle nog vilja säga att den plyometriska delen är den viktiga i och med att spänst och snabbhet handlar så mycket om att kunna "studsa" fram.

På tal om att studsa fram så är senor väldigt viktigt att ta upp... men, Nyayesh verkade lite hype på att prata om kroppstyper och geparder så då får du väl det :D

Den andra anledningen till att tyngdlyftare är grymt spänstiga är axelstyrka. Den går inte att sätta procentsatser på olika musklers inverkan på spänst men det finns många som skulle hålla med mig när jag säger att axlar+övre rygg är viktigare är framsida lår i ett vertikalhopp. Den utan tvekan viktigaste delen av kedjan är röven, folk med redig stuss hoppar högt och springer snabbt, så är det bara. Det viktiga i ett hopp eller sprint är sträcktning av höften, knäna brukar eller i alla fall bör man inte böja allt för mycket.

Sist men inte minst så är tyngdlyftare, som tidigare nämnt, ganska starka helt enkelt.

jwzrd
2006-09-21, 19:01
Vaderna då? Jag upplever att jag själv får bra fart upp på hög höjd av "vadsnärten".

Axell
2006-09-21, 19:08
Vaderna är det absolut mest överskattade inom spänst och hopp. Så länge man har en bra basnivå av styrka i vaderna (vad nu det är) så är hälsenorna såååååå mycket viktigare. Det som du känner som vadsnärt är egentligen en ofrivillig gummisnoddseffekt från hälsenorna.

Nyayesh
2006-09-21, 19:11
Först tänkte jag gå in lite kort på de olika muskelfibrerna, så alla är på samma blad.

Som vi alla vet finns det tre typer av muskelfibrer. Slow twitch (röda fibrer), fast twitch (vita fibrer) IIa och IIb (även kallat IIx i vissa kretsar). Alla är födda med olika andel och kan inte göra ett dyft för att ändra på sin genetiska uppsättning. En "vanlig" person har ungefär 50/50, dvs en uppsättning som består av 50 % slow twitch och 50 % fast twitch. Slow twitch fibrer innehåller mer mitokondrier och myoglobin vilket gör dem ideella för att använda syre för att generera ATP utan mjölksyrabildning. På det här sättet kan slow twitch fibrer göra många upprepade sammandragningar under en längre period, såsom i ett marathon. De kan utföra 10-30 sammandragningar per sekund.

Fast twitch IIb är våran s.k. "turbo". De använder enbart glykol som bränsle. De har förmågan att göra upp till 70 sammandragningar per sekund.

Fast twitch IIa är ett mellanting. Dessa anpassar sig efter miljön. Dvs om du inriktar dig mer på löpning kommer de att bli mer aerobt inriktade, mens om du inriktar dig på powerlifting kommer de att användas på ett sätt som är mer gynnsamt för anaerob aktivitet.

Fast twitch fibrer är grövre i storlek än ST och har förmågan att växa (hypertrofi) till en större grad än de sistnämnda. Professionella bodybuilders borde logiskt sett bl.a. ha en stor andel FT+extremt höga testosteronnivåer, om jag har förstått det hela rätt :booty: .

Det är svårt att ta reda på den exakta uppsättningen som varje individ har. Det enda säkra sättet är en muskelobduktion, då man skär bort en bit av muskeln för att undersöka. Dock så brukar de som har en ovanlig uppsättning redan vid tidig ålder visa talang i antingen anaroeb eller aerob aktivitet. Framgångsrika marathonlöpare har visat sig ha (i många fall) runt 80 % ST fibrer, medan det visat sig vara tvärtom med sprinters (+80 % FT).

En annan sak som man bör veta är att kroppen alltid använder slow twitch fibrer först, dvs om du gör 30 squats i rad med 5 kilo på ryggen kommer din kropp nästan uteslutande ha använt ST fibrer i lyften. Ju närmare du kommer ditt 1 RM, desto fler FT fibrer kommer att "fyras av".

Världens snabbaste landlevande djur, geparden kan komma upp i hastigheter över 100 km/h. Varför? Bl.a. på grund av djurets muskeluppsättning. Vid en obduktion av en gepards lårmuskel kom man fram till att den hade ca 84 % FT fibrer. Ok, vissa människor har till och med mer än så, varför är inte vi det snabbare djuret? Jo, geparden är gjord för att springa. Titta på dess vinthund-kropp. Smala långa ben, nätta leder, lätt kropp, den har fått allt serverat på silverfat. Dessutom behöver den aldrig gå ner till affären för att köpa mat (som vi). Det är sådana lågintensiva aktiviteter som stimulerar ST fibrer, aktiviteter som orsakar mjölksyra är ett helvete för FT fibrer. Så vad gör geparden? Den ligger och sover i solen som en och annan slacker. Dess jagande tar några minuter då den under en kort period gör ett blixtanfall. Under denna period hinner den använda i princip alla sina muskelfibrer i kroppen samtidigt. Detta är paradiset för FT fibrer och mycket bra för den som vill hålla (framförallt) typ IIb fibrerna i toptrimm.

Next up: Varför människosprinters inte är långa och pinnsmala :booty:.

Nyayesh
2006-09-21, 19:26
Det här är kanske mitt favoritreferat all time. Testades i Mexico City 1964, skulle vara kul att se samma test nu i Peking 2008.

Man lär sig nåt nytt varje dag. Jag visste inte det där med årtalen.

Det som gör tyngdlyftarna så otroligt explosiva är den plyometriska komponenten (eller reaktiva eller reflexiva eller hur man nu vill kalla det) blandat med tung belastning. Reaktiv förmåga hänvisar till förmågan att absorbera och vända en excentrisk belastning på så kort tid som möjligt (se bottenläget i en frivändning eller ett ryck). Den kraftfulla sträckningen av höften innan dess är även den användbar men jag skulle nog vilja säga att den plyometriska delen är den viktiga i och med att spänst och snabbhet handlar så mycket om att kunna "studsa" fram.[/QUOTE]

På tal om att studsa fram så är senor väldigt viktigt att ta upp... men, Nyayesh verkade lite hype på att prata om kroppstyper och geparder så då får du väl det :D

Anade jag en lätt sarkastisk ton? Hähä..

Den andra anledningen till att tyngdlyftare är grymt spänstiga är axelstyrka. Den går inte att sätta procentsatser på olika musklers inverkan på spänst men det finns många som skulle hålla med mig när jag säger att axlar+övre rygg är viktigare är framsida lår i ett vertikalhopp. Den utan tvekan viktigaste delen av kedjan är röven, folk med redig stuss hoppar högt och springer snabbt, så är det bara. Det viktiga i ett hopp eller sprint är sträcktning av höften, knäna brukar eller i alla fall bör man inte böja allt för mycket.

Skriv gärna ner så mycket du orkar om ämnet, Jag kommer inte att kunna uppdatera dag ut och dag in. Dessutom känns det som du kan det här bättre än mig.

Kom bara ihåg att keep it simple så alla förstår.

jwzrd
2006-09-21, 19:27
Vaderna är det absolut mest överskattade inom spänst och hopp. Så länge man har en bra basnivå av styrka i vaderna (vad nu det är) så är hälsenorna såååååå mycket viktigare. Det som du känner som vadsnärt är egentligen en ofrivillig gummisnoddseffekt från hälsenorna.

Hmm, men alltså jag trycker till med vaderna.

pejo
2006-09-21, 19:31
Nej. Jag menar rumpa under knä.
Dvs vanliga knäböjningar (om ens det). Med djupa menar du alltså djupare än "vanliga hockeyböjar" som jwzrd uttryckte det i en annan tråd. Jag har spelat hockey en gång i tiden så jag undrar varifrån detta uttryck kommer.

Själv har jag som mål att böja 3 ggr min kroppsvikt år 2009 för att sedan börja min snabbhetsträning (mina mål brukar dock ibland vara lite för högt ställda).

Nyayesh
2006-09-21, 19:32
Hmm, men alltså jag trycker till med vaderna.

Om jag har förstått det rätt (och rätta mig om jag har fel) så trycker du till med dina hamstrings, som "sitter" på baksidan av foten. En sak till: Rent praktiskt är vadpress en värdelös övning.

jwzrd
2006-09-21, 19:33
Först tänkte jag gå in lite kort på de olika muskelfibrerna, så alla är på samma blad.

Som vi alla vet finns det tre typer av muskelfibrer. Slow twitch (röda fibrer), fast twitch (vita fibrer) IIa och IIb (även kallat IIx i vissa kretsar). Alla är födda med olika andel och kan inte göra ett dyft för att ändra på sin genetiska uppsättning. En "vanlig" person har ungefär 50/50, dvs en uppsättning som består av 50 % slow twitch och 50 % fast twitch. Slow twitch fibrer innehåller mer mitokondrier och myoglobin vilket gör dem ideella för att använda syre för att generera ATP utan mjölksyrabildning. På det här sättet kan slow twitch fibrer göra många upprepade sammandragningar under en längre period, såsom i ett marathon. De kan utföra 10-30 sammandragningar per sekund.

Fast twitch IIb är våran s.k. "turbo". De använder enbart glykol som bränsle. De har förmågan att göra upp till 70 sammandragningar per sekund.

Fast twitch IIa är ett mellanting. Dessa anpassar sig efter miljön. Dvs om du inriktar dig mer på löpning kommer de att bli mer aerobt inriktade, mens om du inriktar dig på powerlifting kommer de att användas på ett sätt som är mer gynnsamt för anaerob aktivitet.

Fast twitch fibrer är grövre i storlek än ST och har förmågan att växa (hypertrofi) till en större grad än de sistnämnda. Professionella bodybuilders borde logiskt sett bl.a. ha en stor andel FT+extremt höga testosteronnivåer, om jag har förstått det hela rätt :booty: .

Det är svårt att ta reda på den exakta uppsättningen som varje individ har. Det enda säkra sättet är en muskelobduktion, då man skär bort en bit av muskeln för att undersöka. Dock så brukar de som har en ovanlig uppsättning redan vid tidig ålder visa talang i antingen anaroeb eller aerob aktivitet. Framgångsrika marathonlöpare har visat sig ha (i många fall) runt 80 % ST fibrer, medan det visat sig vara tvärtom med sprinters (+80 % FT).

En annan sak som man bör veta är att kroppen alltid använder slow twitch fibrer först, dvs om du gör 30 squats i rad med 5 kilo på ryggen kommer din kropp nästan uteslutande ha använt ST fibrer i lyften. Ju närmare du kommer ditt 1 RM, desto fler FT fibrer kommer att "fyras av".

Världens snabbaste landlevande djur, geparden kan komma upp i hastigheter över 100 km/h. Varför? Bl.a. på grund av djurets muskeluppsättning. Vid en obduktion av en gepards lårmuskel kom man fram till att den hade ca 84 % FT fibrer. Ok, vissa människor har till och med mer än så, varför är inte vi det snabbare djuret? Jo, geparden är gjord för att springa. Titta på dess vinthund-kropp. Smala långa ben, nätta leder, lätt kropp, den har fått allt serverat på silverfat. Dessutom behöver den aldrig gå ner till affären för att köpa mat (som vi). Det är sådana lågintensiva aktiviteter som stimulerar ST fibrer, aktiviteter som orsakar mjölksyra är ett helvete för FT fibrer. Så vad gör geparden? Den ligger och sover i solen som en och annan slacker. Dess jagande tar några minuter då den under en kort period gör ett blixtanfall. Under denna period hinner den använda i princip alla sina muskelfibrer i kroppen samtidigt. Detta är paradiset för FT fibrer och mycket bra för den som vill hålla (framförallt) typ IIb fibrerna i toptrimm.

Next up: Varför människosprinters inte är långa och pinnsmala :booty:.

Faktum är att man visst kan ändra sin fibertypssammansättning.

Nyayesh
2006-09-21, 19:49
Faktum är att man visst kan ändra sin fibertypssammansättning.

Man kan göra de olika typerna olika mycket dominanta, men man kan inte ändra ST till FT.

jwzrd
2006-09-21, 19:50
Man kan göra de olika typerna olika mycket dominanta, men man kan inte ändra ST till FT.

Sist jag läste om det så kunde alla typer ovandlas till nästan alla andra. Den allra snabbaste typen tror jag ingen annan kunde omvandlas till, den vi t ex har i ögonlocken då alltså.

Axell
2006-09-21, 20:02
40% av skelettmusklerna kan konverteras.

Bra artiklar av Kelly Baggett:

http://www.higher-faster-sports.com/muscletyping.html

http://www.higher-faster-sports.com/fasttwitchmachine.html


Hmm, men alltså jag trycker till med vaderna.

Lite svårt för mig att berätta hur du hoppar men en sak man kan prova bara för att få en uppfattning om vilka muskler du använder är att försöka hoppa enbart med vaderna, enbart med armsving och ryggfällning, enbart med knäböj utan att fälla ryggen det minsta. Du kommer inte hoppa högt med enbart vaderna.

jwzrd
2006-09-21, 20:04
40% av skelettmusklerna kan konverteras.

Bra artiklar av Kelly Baggett:

http://www.higher-faster-sports.com/muscletyping.html

http://www.higher-faster-sports.com/fasttwitchmachine.html




Lite svårt för mig att berätta hur du hoppar men en sak man kan prova bara för att få en uppfattning om vilka muskler du använder är att försöka hoppa enbart med vaderna, enbart med armsving och ryggfällning, enbart med knäböj utan att fälla ryggen det minsta. Du kommer inte hoppa högt med enbart vaderna.

Samtidigt är det vadhoppet och den kompletta varianten som kommer att orsaka ett hopp öht.

Tack för länkarna, jag ska läsa dem!

Nyayesh
2006-09-21, 20:13
Jag anser mig överbevisad i frågan.

Kelly Bagget :thumbup: .

pejo
2006-09-21, 20:35
40% av skelettmusklerna kan konverteras.

Bra artiklar av Kelly Baggett:

http://www.higher-faster-sports.com/muscletyping.html

http://www.higher-faster-sports.com/fasttwitchmachine.html



Tack för dessa:thumbup: .
Är det nån mer som har hittat några guldkorn på internet när det gäller explosivitet och sprint?

på http://www.elitetrack.com
finns det väl en hel del intressant.

Axell
2006-09-21, 21:01
www.inno-sport.net

Systemet i sig med allt vad det innebär är det inget fel på, tvärt om. Dietrich Buchenholz (DB Hammer) verkar där emot lite onödigt mån om att förbli mystisk och allt som skrivs om systemet är så komplicerat som möjligt med många nya/återupptagna uttryck som gemene man inte hajar samt att det fokuseras lite väl mycket på petitesser. Rent allmänt bra folk som skriver och och väldigt mycket fokus på plyometrisk träning med vikter (inget för nybörjare med andra ord). Bygger på cirkelträning och procentuella "drop-offs" (självreglering av träningsvolym).

www.charliefrancis.com/community

Diskusionsorum grundat av Ben Johnsons tränare Charlie Francis som även postar regelbundet.

Nyayesh
2006-09-22, 15:57
http://www.elitetrack.com/main/

argh_
2007-06-04, 21:52
frivändningar is the shit när det gäller spänst.
Jag förbättrade min spänst med 10 cm på två månader genom att enbart köra frivändningar