handdator

Visa fullständig version : Tiger balsam frågor


Dav0d
2006-09-17, 22:22
Tjenare. Jag har ett par frågor angående tiger balsam.

Jag har idag tränat korsryggen och svanken väldigt hårt. Om jag smetar in musklerna i tiger balsam innan läggdags kommer återhämtningen bli bättre då ? Eftersom avslappnande effekt samt ökad cirkulation borde förbättra återhämtningen eller fungerar det inte på detta vis ?
(Behöver nämligen trycka lite på de musklerna imorgon också, därför känner jag att maximal återhämtningen under natten är till fördel)

Finns det några biverkningar utav dagligt balsam användande ?
Tänkte mer om det är möjligt att överdosera ämnen man får i sig eller bli förgiftad av för mycket användande.

Tack och Adjö

Dav0d
2006-09-17, 23:33
Någon måste ju veta, ska ju fan sova snart :D
(Därav bumpning)

Baan
2006-09-17, 23:36
Jag vet inte, men om jag får lov att tro så tror jag inte den har någon effekt på återhämtningen. Det borde inte vara mycket mer än vila + kost som kan påverka återhämtning nämnvärt.

Dav0d
2006-09-18, 00:22
Men varför sätter man då på balsam om man har en inflamation ?
Eftersom jag har för mig att den ökande blodcirkulationen ska läka det bättre. Vilket också borde bidra med förbättrad återhämtning av muskel.
Eller är jag ute och cyklar ?

Lizard
2006-09-18, 08:22
Du är ute och cyklar.
Tigerbalsam underlättar cutan genomblödning men har ingen effekt på djupt liggande muskulaturs återhämtningskapacitet. Effekten vid inflammation är att TB ger en ökad genomblödning i huden som, tillsammans med inmasserandet, ökar blodgenomströmning. Ytligt liggande vävnad och ligament får därmed en marginellt högre blodutförsel vilket minskar irritation och tryck. Samverkande kan nedkylning (cold-pack) sänka påföljande övertryck när träningen avslutas. Allt av marginellt värde. Effekten är snarlik den du får av låg-dos NSAIDs som Aspirin eller Ibrufen fast lokalt och utan påverkan av prostaglandinproduktionen (vad jag känner till).

Till detta ska läggas att massage, som i stora stycken borde kunna härma AAS, inte har någon som helst kliniskt mätbar påverkan på återhämtningskapaciteten. Tyvärr.

Lizard

Dav0d
2006-09-18, 13:02
Lizard, älskar dina svar.:) Tack så mycket.
Men detta är ju pratet om tigerbalsam. Läste i en annan tråd om att folk använder linnex eller häst liniment. Är det samma funktion på dem eller går de djupare in i muskeln och får jobbet gjort ?

Mighty
2006-09-18, 14:34
Jag vet inte vad Tiger använder för balsam.

Dav0d
2006-09-18, 16:15
Jag vet inte vad Tiger använder för balsam.

Hilarious...

Nina L
2006-09-18, 16:17
Hilarious...Menar du inte hi lar ious?