handdator

Visa fullständig version : Eget träningschema!


zink
2006-09-17, 20:25
Hej!

Ska börja gymma med två kompisar snarast!
Jag är 15 år, är 1.67 cm lång och väger rumt 64 kg.

Jag vill få bort lite fett på magen och samtidigt träna. Tänkte satsa på att bränna ca 300 kcal varje träningspass på en maskin som ger mycket, men samtidigt är skön att köra.


Måndag:
Bröst, axlar, triceps, mage

Bröstpress i maskin 3x10
Lutande bröstpress i maskin 3x10
Cablecross 3x10
Pollower med hantel 3x10
Axelpress i maskin 3x10
Hantlar åt sidan 3x8
Liggande drag bakåt i cablecrossen 3x10
Repdrag puschdown 3x10
Sit-ups 4x25
Magmaskin 3x10


Onsdag:
Rygg, biceps, mage

Chins 3x10
Rodd i maskin 3x10
Latsdrag bakom nacken 3x10
Curl med stång eller hantel 3x10
Sittande på bänk i cablecrossen 3x10
Sit-ups 4x25
Magmaskin 3x10

Fredag:
Ben, mage

Benpress i maskin 4x10
Bencurl i maskin 4x10
Sittande i maskin, tryck ihop 3x10
Liggande på mage i maskin, baksida ben 3x10
Sit-ups 4x25
Magmaskin 3x10

Eller blir det för mycket? Själv tycker jag att det är helt lagom.
Hur länge tror ni att det kommer ta innan man börjar se resultat? 3-4 månader eller? Jag vill gärna få bort fettet på magen (det mesta iaf) och ersätta med muskler till sommaren, och det tror jag att jag klarar iaf. ;)

Sedan det här med proteindrycker, kan man börja med det på en gång? Hur mycket kostar det, och vad rekommenderar ni?

Mvh Anton

regus
2006-09-17, 20:38
Proteindrinkar är inget måste, mer en bekvämlighetsgrej. Klarar man och har möjlighet att ära ganska snabbt efter träningen spelar det egentligen ingen roll.

Ät proteinrik, bra mat och ät mycket.

Angående ditt träningsschema tycker jag att du borde köra mer fria vikter (skivstång och hantlar) istället för maskiner

slin1
2006-09-17, 20:39
Hej!

Ska börja gymma med två kompisar snarast!
Jag är 15 år, är 1.67 cm lång och väger rumt 64 kg.

Jag vill få bort lite fett på magen och samtidigt träna. Tänkte satsa på att bränna ca 300 kcal varje träningspass på en maskin som ger mycket, men samtidigt är skön att köra.


Måndag:
Bröst, axlar, triceps, mage

Bröstpress i maskin 3x10
Lutande bröstpress i maskin 3x10
Cablecross 3x10
Pollower med hantel 3x10
Axelpress i maskin 3x10
Hantlar åt sidan 3x8
Liggande drag bakåt i cablecrossen 3x10
Repdrag puschdown 3x10
Sit-ups 4x25
Magmaskin 3x10


Onsdag:
Rygg, biceps, mage

Chins 3x10
Rodd i maskin 3x10
Latsdrag bakom nacken 3x10
Curl med stång eller hantel 3x10
Sittande på bänk i cablecrossen 3x10
Sit-ups 4x25
Magmaskin 3x10

Fredag:
Ben, mage

Benpress i maskin 4x10
Bencurl i maskin 4x10
Sittande i maskin, tryck ihop 3x10
Liggande på mage i maskin, baksida ben 3x10
Sit-ups 4x25
Magmaskin 3x10

Eller blir det för mycket? Själv tycker jag att det är helt lagom.
Hur länge tror ni att det kommer ta innan man börjar se resultat? 3-4 månader eller? Jag vill gärna få bort fettet på magen (det mesta iaf) och ersätta med muskler till sommaren, och det tror jag att jag klarar iaf. ;)

Sedan det här med proteindrycker, kan man börja med det på en gång? Hur mycket kostar det, och vad rekommenderar ni?

Mvh Anton

Håll dig till basövningarna istället slösa inte bort tiden på massa skit maskiner och kablar det e iallafall vad jag önskar att nån sa till mig när jag började träna

zink
2006-09-17, 20:40
Proteindrinkar är inget måste, mer en bekvämlighetsgrej. Klarar man och har möjlighet att ära ganska snabbt efter träningen spelar det egentligen ingen roll.

Ät proteinrik, bra mat och ät mycket.

Angående ditt träningsschema tycker jag att du borde köra mer fria vikter (skivstång och hantlar) istället för maskiner

Hmm okej, men vad rekommenderar du? Att träna innan eller efter middagen? Schemat som jag skrev fick jag av en på gymmet, bara att jag lagt till mag-övningar och bestämt att köra lutande bröst och vanliga bröst var- och varannan vecka.

zink
2006-09-17, 20:42
Håll dig till basövningarna istället slösa inte bort tiden på massa skit maskiner och kablar det e iallafall vad jag önskar att nån sa till mig när jag började träna

Hmm, okej, vad är det för fel på maskiner?

regus
2006-09-17, 20:53
Hmm okej, men vad rekommenderar du? Att träna innan eller efter middagen? Schemat som jag skrev fick jag av en på gymmet, bara att jag lagt till mag-övningar och bestämt att köra lutande bröst och vanliga bröst var- och varannan vecka.

eftersom du verkar färsk kan det bi bättre om du skulle köra överkropp/underkropp eller helkroppspass..

men om du vill köra 3-split kan du köra såhär

Bröst, biceps Axlar.

Bänkpress/hantelpress 4 set
Sned bänkpress/sned hantelpress 4 set
flyes 4 set
militärpress 4 set
hantellyft åt sidan 3 set
framåtlutande hantellyft 3 set
Bicepscurl med rak skivstång 3 set
hammercurl 3 set.

Ben mage vader ländrygg

Knäböj 4 set
marklyft 4 set
Utfall 3 set
benpress 3 set
Stående vadpress i smith 4 set
crunches 4 set
benlyft 4 set

Rygg triceps

Chins 4 set
T-bar 4 set
rodd 4 set
Latsdrag 4 set
Dips 4 set
frenchpress 3 set
hantelpress över huvudet 3 set.

Med fria vikter rör du dig "naturligt" och mer muskler aktiveras, muskler som stabiliserar, håller balansen osv.
Maskinger gör det inte, maskiner är crap.

major Pectoralis
2006-09-17, 22:00
Bygg från grunden och träna inte hårdare/mer än du behöver för att utvecklas. I början blir man ofta starkare av "ett set och en övning per muskelgrupp".
Programmet du skrev är defintivt inget nybörjarprogram.

1. Lägg en bra styrkegrund med kroppsviktsövningar, exempelvis chins, paralell bar-dips, armhävningar, situps, utfall, ryggresningar etc

2. Kör helkroppsprogram 2-3 ggr i veckan (48-96h vila mellan pass)
Kör inledningsvis 12-15reps. Efter 2 månader kan du köra lite tyngre, dvs. 8-15reps.

3. Efter ett drygt halvårs regelbunden träning kan du lägga till någon övning per muskelgrupp och köra under-/överkroppspass. Om du fortfarande utvecklas med helkroppspass finns ingen anledning att köra split.

z_bumbi
2006-09-18, 06:10
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555


Kroppsviktsövningar är skumt, många säger att man ska köra det för att undvika skador men jag har aldrig sett något samband. Vissa övningar är svintunga medan andra är lätta, går det t ex åt skogen när man kör dips så kan man vara ganska illa ute.

major Pectoralis
2006-09-18, 20:28
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555


Kroppsviktsövningar är skumt, många säger att man ska köra det för att undvika skador men jag har aldrig sett något samband. Vissa övningar är svintunga medan andra är lätta, går det t ex åt skogen när man kör dips så kan man vara ganska illa ute.

Det gäller, som alltid, att välja övningar man behärskar.

z_bumbi
2006-09-18, 20:42
Det gäller, som alltid, att välja övningar man behärskar.

Och de övningar som du räknar upp som exempel nedan är något som de flesta 15-åringar som aldrig styrketränar förut behärskar?

1. Lägg en bra styrkegrund med kroppsviktsövningar, exempelvis chins, paralell bar-dips, armhävningar, situps, utfall, ryggresningar etc

major Pectoralis
2006-09-18, 21:54
Jag utesluter inte möjligheten:D