handdator

Visa fullständig version : Gym


ribby_girl
2006-09-17, 17:06
Jag har en kompis som kör 2-3timmar på gym en dag i veckan. Då kör hon först löpning på band, spinning och rodd sen gym och sen kör hon nått pass typ body pump eller vad de nu heter.

Grejjen är att hon fått in mig på detta gym, det verkar grymt och fräsch, men jag är skeptisk till hennes metoder.
Är det inte smartare att köra typ springning på dag 1, gym av rygg dag 2, gym av ben dag 3, gym av mage dag 4, osv osv

eller är de ingentligen så smart att köra allt på samma gång.

Jag tränar lite efter lumpens schema. och där har jag uppsatt
måndag konditin
tis vila
ons styra
tors vila
fre kondition
lör styrka
sön vila

så nu undrar jag lite var man bör lägga in gym lektionerna och simningen, och vad man ska köra på gymmet vilka dagar osv.

Ja tips och funderingar är välkommet.

Här är lite info om mig.
Har absolut inte tränat alls mycket innan
är 20 årig tjej, väger ca 60kilo är 163cm lång och vill söka till polis högskolan i mars 2007
om jag inte ska göra lumpen, ska mönstra den 5 oktober så får se hur det går,

Fråga gärna om de är något mer ni behöver veta om mig, skulle gärna behöva hjälp me att lägga upp ett litet schema

Har ju hört att de är bättre att köra en muskel grupp i taget och vila i mellan, men vet inte om detta stämmer

Var ett tag sen jag försökte lägga upp ett schema men det funkade inte så bra då

Slartibartfast
2006-09-17, 17:19
I min mening gör du bäst i att träna igenom hela kroppen varje gång du är på gymmet. Konditionsträning och gymträning görs på skilda dagar som du föreslår. Kolla in Z_bumbis nybörjarscheman i best-of delen.

ribby_girl
2006-09-17, 17:28
okej ska kolla in där.

Varför ska man köra igenom hela kroppen ?

Slartibartfast
2006-09-17, 17:44
okej ska kolla in där.

Varför ska man köra igenom hela kroppen ?

För att du som nybörjare inte förmår träna så pass hårt att muskeln skulle behöva en hel vecka att repa sig. Min åsikt är att man inte ska träna en muskelgrupp så hårt senare heller, fast man kanske skulle kunna. Ju oftare du kan träna en muskel desto bättre. Du måste förståss inte köra helkroppspass. Finns andra bra splittar också. Det är bara vad jag tycker är bäst.

ribby_girl
2006-09-17, 17:59
Okej så om man tränar typ en muskel grupp varje dag så ska man träna just den gruppen hårdare ?

Jorgen
2006-09-17, 18:10
Som ren nybörjare är det ingen mening med att splitta kroppen. Det handlar först och främst om att lära sig övningsutförande (Body Pump brukar ha rent förskräckliga övningsutförande fö) och att vänja kroppen vid gymträningen.
När du kommit igång och tränat ett tag kan det vara en idé att splitta upp kroppen lite mer.

ribby_girl
2006-09-17, 18:41
Jaha oki, så body pump (finns ett pass som heter så på mitt gym) ä inget för mig då ?

eller menar du body pump i den bemärkelsen att bara fokusera på en muskle grupp i taget.

Jorgen
2006-09-17, 18:46
Jaha oki, så body pump (finns ett pass som heter så på mitt gym) ä inget för mig då ?

eller menar du body pump i den bemärkelsen att bara fokusera på en muskle grupp i taget.
Nja, det beror på vad du har för mål med din träning. Som vardagsmotion fungerar body pump säkert bra. Men har man som mål att utvecklas, bli starkare, större muskulärt osv så är BP inte rätt väg att gå.

Nej, med BP menar jag passen som körs på gymmen runt om i landet.
Ofta ser man rent hemska övningsutförande på dom passen. Något som senare tas med in på gymmet och risken för att skada sig ökar.

z_bumbi
2006-09-17, 19:02
Bodypumptekniken är inget man ska använda som mall för hur man utför övningarna på det vanliga gymet, teknikerna skiljer sig i vissa fall väldigt mycket åt.

Som allmänträning (Lite konditon, lite styrka) så är bodypump ganska bra men inte lika bra tidseffektivtet som om man la halv den tiden som ett pass tar på ren styrketräning och halva tiden på ren konditionsträning.

Tycker man det är kul så är det bara att fortsätta men de som kör det mest för att bli starka kan minst lika gärna köra vanlig styrketräning och alltså få bättre resultat på kortare tid, särskilt om man redan tänker köra ren konditionsträning.

Är det inte smartare att köra typ springning på dag 1, gym av rygg dag 2, gym av ben dag 3, gym av mage dag 4, osv osv

Att dela upp det på olika dagar är bra men kanske inte så mycket som du har planerat, att dela på konditionsträning och styrketräning gör att man kan koncentrera sig på en sak i taget och mängden totalt träning per dag blir inte så stor.
Med två styrkepass i veckan så är det däremot som de andra redan sagt lagom att köra helkroppspass ett tag och sen när du är mer van så kan du börja dela upp det mera.

De dagar du har för styrka och kondition är bra fördelade, om du vill öka på konditionsträningen skulle jag nog rekommendera att du kör ett kortare pass efter ett av styrkepassen, t ex 10 minuter i bra tempo på någon konditonsmaskin. Då är du uppe i två styrkepass och tre konditionspass och det så mycket träning räcker ganska långt om du "bara" ska mönstra. När du vet om du får göra lumpen eller inte så kan du bestämma då om du ska öka på träningen inför antagningstesterna till polishögskolan.

major Pectoralis
2006-09-17, 21:49
Jag tränar lite efter lumpens schema. och där har jag uppsatt
måndag konditin
tis vila
ons styra
tors vila
fre kondition
lör styrka
sön vila


Gott, dela upp träningen så och kör helkroppsprogram på gymmet. Bygg dock upp en bra styrkegrund med styrkegymnastik och kroppsviktsövningar innan du går in på gymmet. Exempel på bra sådana övningar: situps, ryggresningar, utfall, armhävningar (sk. BRAK i lumpen:D )
Ett helkroppspass på gymmet kan se ut så här:
benpress
legcurl
sittande rodd
bänkpress
drag till hakan
pushdowns i kabel för triceps
tåhävningar
mage + ryggsträckare (+armhävningar. De är ovärderliga att vara bra på i lumpen;) )
Kör 3 x 12-15RM (RM = repetition maximum, dvs. så många reps man orkar med rätt teknik utan "fusk")

Efter några månader kan du öka träningen med ytterligare ett konditionspass och/eller ett styrkepass till i veckan.