handdator

Visa fullständig version : snabb energi efter aktivitet!


Maaattias
2003-01-21, 13:59
Hej!

man ska ju få i sig snabba kolhydrater efter tex en jogging tur....

på en hemsida läste jag att det är bättre att ät lite bruna bannaner än gula bannaner.....

Men i en energitabbel här på kolozzeum ser jag att en gul bannan ger snabbare energi!?

hur ska det vara????

King Grub
2003-01-21, 14:12
Gula är snabbare.

När bananen mognar och blir brun blir en större del av kolhydraterna i bananen till fruktos, som är en kolhydrat som smakar sötare, men som är långsammare.

Men det finns snabbare kolhydrater än bananer överhuvudtaget.

Maaattias
2003-01-21, 14:16
okejj då vet jag... dextropur är det bästa??

King Grub
2003-01-21, 14:19
Bästa och bästa. Det är snabbast i alla fall. Du kan prova 1 gram snabba kolisar per kilo kroppsvikt direkt efter ett hårt pass. Ett godare alternativ är faktiskt vanligt lösgodis. Dyrare i och för sig, men smakar betydligt bättre. Och det är inte mer näring i dextropur än i Karamellkungen. :)

aron
2003-01-21, 14:37
är det inget negativt med godis efter träning då? :)
Haha, Karamellkungen krossar allt i godisväg! :)

King Grub
2003-01-21, 14:54
Nej, det är inget negativt med sockergodis efter ett hårt träningspass. Dextropur eller maltodextrin är något snabbare, men vanligt lösgodis är snabbt nog. Och alla sorterna är ju i princip rent socker, om än olika sockerarter. Det är inte mer näring i dextropur, utan det är tomma kalorier båda delarna. Men det är ju inte näringen man är ute efter direkt efter ett pass utan just snabbheten i kolhydraterna. Näringen får vänta tills man kommer hem tycker jag. Det enda negativa skulle väl vara priset, men smaken kanske väger upp den faktorn. :)