handdator

Visa fullständig version : Andy Schaffer bänkar 272,5 kg - RÅ!


Nitrometan
2006-09-17, 13:37
Here's video of Andy Shaffer's 600 pound raw bench press from Sunday's WNPF Pennsylvania State Championships in Ephrata, Pennsylvania.

4QRginbaSr4

272,5 kg är en del.

J.Saarela
2006-09-17, 13:54
Coolt

Jense
2006-09-17, 15:16
strongt

blekfet2
2006-09-17, 15:18
äntligen en riktigt hjälte...

Jensa82
2006-09-17, 15:38
hyffsad power i den bringan*flex*

Timme
2006-09-19, 12:09
Jag skulle vilja se bill Kazmaiers och Lasse hedlunds 300 bänkpress (ja utan tröja)

Finns de på film?

jwzrd
2006-09-19, 12:10
SNYGGT! Mycket snyggt lyft!

OggeP
2006-09-19, 13:03
Nu fylls mitt huvud med en fråga.

Hur mycket bänkar Janne Schaffer? :confused:

bubbe
2006-09-19, 13:18
Nu fylls mitt huvud med en fråga.

Hur mycket bänkar Janne Schaffer? :confused:

med tungan rätt i mun borde det väl kunna bli en och annan gura?

Nitrometan
2006-09-19, 13:20
SNYGGT! Mycket snyggt lyft!
Rejäl paus. Bra lyft öht.

the_PL_man
2006-09-19, 19:25
Du Timme, de grabbarna var inte dopingtestade.....*spy*

/the_PL_man

Jag skulle vilja se bill Kazmaiers och Lasse hedlunds 300 bänkpress (ja utan tröja)

Finns de på film?

HookersUnited
2006-09-19, 19:28
Here's video of Andy Shaffer's 600 pound raw bench press from Sunday's WNPF Pennsylvania State Championships in Ephrata, Pennsylvania.

4QRginbaSr4

272,5 kg är en del.
Det där är lol hela dagen!

Timme
2006-09-19, 19:53
Du Timme, de grabbarna var inte dopingtestade.....*spy*

/the_PL_man

Nej sant. Men endå utan tröja. Killen på filmen kan mycket väl varit dopad under större delen av året och sedan lagt av månader/månaden innan.

jwzrd
2006-09-19, 19:59
Nej sant. Men endå utan tröja. Killen på filmen kan mycket väl varit dopad under större delen av året och sedan lagt av månader/månaden innan.

Skit-ffs-samma om han dopar sig.

Sami123
2006-09-19, 20:01
Skit-ffs-samma om han dopar sig.
Så du tycker det är okej att man dopar sig menar du?

Timme
2006-09-19, 20:03
Skit-ffs-samma om han dopar sig.

Säg det till pl man också då....

jwzrd
2006-09-19, 20:05
Så du tycker det är okej att man dopar sig menar du?

Jag skiter i om han så runkar till bilder av din pappa.

Sami123
2006-09-19, 20:29
Jag skiter i om han så runkar till bilder av din pappa.
Moget.. :sleep:

Krampus
2006-09-19, 20:32
Jag skiter i om han så runkar till bilder av din pappa.

Haha! Owned! :D

Timme
2006-09-19, 20:33
Ojojoj! Du är visst argare än vanligt ikväll Jwzrd. Det är nog bäst att jag håller mig lugn och fin annars är det synd om mig

(piss att jag inte är stor och stark. Jag har märkt att man är mer rädd för dem som tar mer i de tre än vad man själv gör här på forumet. Om jag hade varit starkare än jwzrd så hade jag inte varit lika rädd)

Jag snackar en hel del skit just nu men det kvitter :Virro

Krampus
2006-09-19, 20:37
Ojojoj! Du är visst argare än vanligt ikväll Jwzrd. Det är nog bäst att jag håller mig lugn och fin annars är det synd om mig

(piss att jag inte är stor och stark. Jag har märkt att man är mer rädd för dem som tar mer i de tre än vad man själv gör här på forumet. Om jag hade varit starkare än jwzrd så hade jag inte varit lika rädd)

Jag snackar en hel del skit just nu men det kvitter :Virro

Är doping ok eller inte Timme, eller är det bara ok för vissa?

jwzrd
2006-09-19, 20:40
Ojojoj! Du är visst argare än vanligt ikväll Jwzrd. Det är nog bäst att jag håller mig lugn och fin annars är det synd om mig

(piss att jag inte är stor och stark. Jag har märkt att man är mer rädd för dem som tar mer i de tre än vad man själv gör här på forumet. Om jag hade varit starkare än jwzrd så hade jag inte varit lika rädd)

Jag snackar en hel del skit just nu men det kvitter :Virro

Doping är givetvis olaligt för dig och mig, det är inte tillåtet i IPF, jag använder det inte själv och har ett dussin anledningar till det. MEN jag skiter fullständigt i vad du gör (även om jag helst ser att du inte fuskar i IPF eftersom det känns fint och bra). Vad någon annan gör med sin kropp som inte påverkar mig är varken en kostnad eller en tillgång i min kassabok. Jag brunar i det.

270+kg i rå bänkpress är ohyggligt starkt.

bubbe
2006-09-19, 21:08
Doping är givetvis olaligt för dig och mig, det är inte tillåtet i IPF, jag använder det inte själv och har ett dussin anledningar till det. MEN jag skiter fullständigt i vad du gör (även om jag helst ser att du inte fuskar i IPF eftersom det känns fint och bra). Vad någon annan gör med sin kropp som inte påverkar mig är varken en kostnad eller en tillgång i min kassabok. Jag brunar i det.

270+kg i rå bänkpress är ohyggligt starkt.

För min del tycker jag det är tråkigt att folk som håller på med styrkelyft dopar sig, även om det inte är IPF. Jag vill att sporten skall vara ren, oavsett förbund. Naturligtvis önsketänkande, men visst är det ändå lite märkligt att ha sporter där doping är tillåtet?

Sen kan man ju undra varför krampus och co alltid skall in i försvarsställning när det kommer till dessa frågor? Visst kan det imponera med en dopad stark lyftare, men inte så mycket som en icke-dito där man verkligen kan jämföra resultaten och inse hur jäkla långt ifrån man ligger.

Timme
2006-09-19, 21:13
Är doping ok eller inte Timme, eller är det bara ok för vissa?

Doping är inte okej för någon när de tävlar i en sport mot andra. Då är det fusk. Om de sedan dopar sig och de inte tävlar så angår det inte mig. Men visst önskar jag att inte någon skulle dopa sig överhuvudtaget.

Men jag är imponerad över Hedlunds och Kazmaiers bänkpressar utan tröjor trots att de förmodligen var dopade. Förmodligen så var alla deras konkurenter också dopade då dessa lyft gjordes. Med mycket stor sannolikhet så har även denna lyftare som bänkade 272.5kg utan tröja också dopat sig även om han inte var det just när testet togs.

the_PL_man
2006-09-19, 21:16
Skit-ffs-samma om han använder tröja.
Effekten av tröjan försvinner när den tas av, medan effekter av AAS sitter kvar länge (väntar spänt på att få lägga händerna på Anders Erikssons doktorsavhandling). Den blir väl tillgänglig efter disputationen....

/the_PL_man

Skit-ffs-samma om han dopar sig.

jwzrd
2006-09-19, 23:11
För min del tycker jag det är tråkigt att folk som håller på med styrkelyft dopar sig, även om det inte är IPF. Jag vill att sporten skall vara ren, oavsett förbund. Naturligtvis önsketänkande, men visst är det ändå lite märkligt att ha sporter där doping är tillåtet?

Sen kan man ju undra varför krampus och co alltid skall in i försvarsställning när det kommer till dessa frågor? Visst kan det imponera med en dopad stark lyftare, men inte så mycket som en icke-dito där man verkligen kan jämföra resultaten och inse hur jäkla långt ifrån man ligger.

Ja, men det är ju ändå inte tillåtet - det är olagligt. Att det inte testas för det innebär "bara" att ett bruk inte är fusk i det förbundet.

Jag tror inte att dom bästa i IPF är rena heller. Det är inte bara en gång man får höra talas om ballong-skallar off season på en del, det har du garanterat också hört. Jag lämnar hyckleriet till ett minimum genom att ge fan i vad andra stoppar i sina kroppar och bara bry mig om vad jag inte stoppar i min.

jwzrd
2006-09-19, 23:13
Skit-ffs-samma om han använder tröja.
Effekten av tröjan försvinner när den tas av, medan effekter av AAS sitter kvar länge (väntar spänt på att få lägga händerna på Anders Erikssons doktorsavhandling). Den blir väl tillgänglig efter disputationen....

/the_PL_man

Vad spelar det för roll? Inför blodprover, om man inte använder det idag, och titta på FSH- och LH-nivår på lyftarna i ditt eget förbund och se hur många som hamnar i närheten av flickor i tonåren.

Diggler
2006-09-19, 23:35
Tröjan ger ju mer på stången än vad dopingen gör. Så då fuskar man till sig mer kg med bänktröja än vad man gör med lite ryssfemmor. imho.

Bolio
2006-09-20, 00:09
Den här diskussionen blir stundtals mycket underlig. Jag har full förståelse för att man vill tävla mot en annan tävlande på lika villkor. Jag har full förståelse för att Finnpower inte vill att Ove Lehto skall vara dopad och att Ove Lehto inte vill att Finnpower skall vara dopad. Men när Finnpower och Ove Lehto blir sura för att Chuck Vogelpohl dopar sig och tävlar så är det faktiskt något som inte helt går ihop för mig. Vad är problemet egentligen? Varför vill ni inte att människor som inte tävlar mot er inte skall dopa sig om de vill det? Vad skiljer egentligen ert resonemang från det som förs av tävlandena för ett förbund där utrustning inte tillåts, ifall de argumenterar för att ni fuskar som använder er av utrustningen? I båda fallen har de olika förbunden kommit fram att att något som inte är tillåtet i alla andra förbund skall tillåtas i deras förbund. IPF tillåter bänktröjor; WPO tillåter dopning. Bryr ni er om Chucks och Mikes hälsa eller handlar det i själva verket om att ni inte vill att det överhuvudtaget skall vara möjligt att lyfta mer än vad ni presterar som icke-dopade idrottsmän? Dopning skiljer sig inte sig från bänktröjor i detta avseende. Principen är densamma.

Krampus
2006-09-20, 01:13
Sen kan man ju undra varför krampus och co alltid skall in i försvarsställning när det kommer till dessa frågor? Visst kan det imponera med en dopad stark lyftare, men inte så mycket som en icke-dito där man verkligen kan jämföra resultaten och inse hur jäkla långt ifrån man ligger.

Visa mig EN tråd där jag försvarat doping tack. *grr*

Vad jag reagerar över är glorifieringen av vissa och nedrackningen på andra utan att känna till givna eller ogivna förutsättningar.
Alla älskade Ludmilla ända fram tills hon åkte fast.
Vad jag reagerar över ofta i dessa frågor är ofta naiviteten över att det fortfarande i dagens läge skulle förekomma så mycket rena atlether på elitnivå i sporter där man det handlar om att antingen vara strakast eller att ha mest muskler då det konstant upptäcks dopingfall inom idrotter som torde "kräva" betydligt mindre doping.

Krampus
2006-09-20, 01:17
Doping är inte okej för någon när de tävlar i en sport mot andra. Då är det fusk. Om de sedan dopar sig och de inte tävlar så angår det inte mig. Men visst önskar jag att inte någon skulle dopa sig överhuvudtaget.

Men jag är imponerad över Hedlunds och Kazmaiers bänkpressar utan tröjor trots att de förmodligen var dopade. Förmodligen så var alla deras konkurenter också dopade då dessa lyft gjordes. Med mycket stor sannolikhet så har även denna lyftare som bänkade 272.5kg utan tröja också dopat sig även om han inte var det just när testet togs.

Bra svarat och det är en åsikt jag klart respekterar.

Krampus
2006-09-20, 01:20
Ja, men det är ju ändå inte tillåtet - det är olagligt. Att det inte testas för det innebär "bara" att ett bruk inte är fusk i det förbundet.

Jag tror inte att dom bästa i IPF är rena heller. Det är inte bara en gång man får höra talas om ballong-skallar off season på en del, det har du garanterat också hört. Jag lämnar hyckleriet till ett minimum genom att ge fan i vad andra stoppar i sina kroppar och bara bry mig om vad jag inte stoppar i min.

Amen.

bubbe
2006-09-20, 06:26
Vad jag menar med att det är tråkigt med dopade lyftare, trots att dom inte fuskar eftersom dom tävlar inom sådana regler där test inte förekommer, är att jag tycker det är synd att sporten har sådana regler. Styrkelyft och andra kraftsporter har ju en tradition av doping, och att arbete bort en sådan kräver nog mer än att säja vi bryr oss inte om lyftarna utan låter landets lagar få ta hand om problematiken. Det finns många anledningar till att arbeta bort doping inom olika sporter, dom flesta människor (utom dopade samt väldigt liberala individer) håller nog med om att sport och aas inte hör ihop. Jag bryr mig inte om chucks hälsa, det är upp till honom, jag tycker bara det är tråkigt att en sport ska vara helt nerlusad med dopade atleter. Dock förstår även jag att om en lyftare gör monstervikter så beror det inte enbart på hur mycket testo som finns och har funnits i den kroppen, bara att jag själv kan inte relatera till dom lyften.

Än värre är det i idrotter där dopingen är fusk, där en atlet dopar sig för att göra bättre resultat mot sina konkurenter. Där är det ju verkligen fusk. Varför arbetet mot att få bort detta skulle vara ännu mer intensivt. Ludmilla förtjänar inget guld efter att ha sprungit med spruta i häcken, är min åsikt.

the_PL_man
2006-09-20, 06:31
Jaså, om det har vi nog delade åsikter.
Tröjan kan ge mig 20-30kg, och efter vad jag hört från lyftare som var med på 80-talet så kan man nog räkna med "lite" mer effekt av vitamin S.
Att folk får ut 100kg av tröjan är inte direkt det vanligaste....

/the_PL_man
Tröjan ger ju mer på stången än vad dopingen gör. Så då fuskar man till sig mer kg med bänktröja än vad man gör med lite ryssfemmor. imho.

the_PL_man
2006-09-20, 06:46
Ok, bolio här kommer lite tankar:

- Utrustning i är tillåten enl regelboken, och har varit en del av sporten sedan den skapades (knälindor förbjudna under ett år, -73 om jag inte minns fel).
Under en period på 70-talet var armbågslindor godkända.
Redan 1967 hade vi denna diskussion(och då var sporten 3 år gammal....) angående utrustning.

http://www.americanpowerliftevolution.net/1967o.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1967u.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968y.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968z.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968bb.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968cc.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968dd.html

Att jag sedan själv blir mkt imponerad av de som väljer att lyfta utan utrustning innebär inte att jag köper det resonemang där man jämställer utrustning med doping. Utrustningen är tillåten, och har varit en del av sporten sen början.
AAS har också varit en del av sporten sedan början, men det är i Sverige ett brott mot idrottens regler och landets lagar att använda det. I USA finns förbund där man struntar att testa för det, men det är fortfarande ett brott mot federala lagar att använda det.

- WPO kallar sig för styrkelyft, och IPF kallar sig fär styrkelyft, men efter att ha sett bägge live så är det som att jämföra wrestling och olympisk brottning. Problemet för många SLare(IPFare) är att plucke på gymmet inte förstår skillnaden mellan olika förbund, och då får man ha denna diskussionen gång på gång.
"Ööööh, f*an vad klena ni är. Jag såg Göran Rosén i Västerås och han gjorde 300 kg...."

- Personligen anser jag att idrott SKALL BEDRIVAS DROGFRITT, men vad några jänkare väljer att göra på andra sidan Atlanten är deras ensak. De har iaf stake nog att säga att de inte kan tävla i drogtestat förbund, och hymlar inte med det(vilket inte kan sägas om ex vis UKR/RUS/HUN etc).

/the_PL_man
PS! Chuck V är nog den hårdast tränande jävel jag sett. När jag själv stod dubbelvikt spyfärdig, så jagade han på mig för att jag inte skulle "slappa".

Den här diskussionen blir stundtals mycket underlig. Jag har full förståelse för att man vill tävla mot en annan tävlande på lika villkor. Jag har full förståelse för att Finnpower inte vill att Ove Lehto skall vara dopad och att Ove Lehto inte vill att Finnpower skall vara dopad. Men när Finnpower och Ove Lehto blir sura för att Chuck Vogelpohl dopar sig och tävlar så är det faktiskt något som inte helt går ihop för mig. Vad är problemet egentligen? Varför vill ni inte att människor som inte tävlar mot er inte skall dopa sig om de vill det? Vad skiljer egentligen ert resonemang från det som förs av tävlandena för ett förbund där utrustning inte tillåts, ifall de argumenterar för att ni fuskar som använder er av utrustningen? I båda fallen har de olika förbunden kommit fram att att något som inte är tillåtet i alla andra förbund skall tillåtas i deras förbund. IPF tillåter bänktröjor; WPO tillåter dopning. Bryr ni er om Chucks och Mikes hälsa eller handlar det i själva verket om att ni inte vill att det överhuvudtaget skall vara möjligt att lyfta mer än vad ni presterar som icke-dopade idrottsmän? Dopning skiljer sig inte sig från bänktröjor i detta avseende. Principen är densamma.

Nitrometan
2006-09-20, 08:42
Jag lyssnade på "Filosofiska Rummet" på P1 häromdan. Ganska intressant diskussion om idrott och värderingar. Även doping tog de upp. INtressant att höra filosofiska argument i frågan.

Repris på fredag, den 22:e september kl 21:03 i P1.

the_PL_man
2006-09-20, 08:50
Kommer du ihåg när Nentis plus lite andra var med på SVT för några år sedan och diskuterade doping?
En "idrottsfilosof" från Göteborg ville släppa dopingen fri, det var lösningen på allt.

Programledaren frågade:
"Skulle du låta ditt barn delta i idrott under de förutsättningarna?"

Idrottsfilosofen svarade:
"Nej...."

Varför föreslå något som en lösning, när man inte vill utsätta sina egna barn för det? Då är det väl ingen lösning värt namnet?

/the_PL_man

Jag lyssnade på "Filosofiska Rummet" på P1 häromdan. Ganska intressant diskussion om idrott och värderingar. Även doping tog de upp. INtressant att höra filosofiska argument i frågan.

Repris på fredag, den 22:e september kl 21:03 i P1.

Nitrometan
2006-09-20, 09:17
Jo, jag såg programmet.

Varför föreslå något som en lösning, när man inte vill utsätta sina egna barn för det? Då är det väl ingen lösning värt namnet?

Men det är ju "andra" som håller på med idrott! Inte filosofer! *grr27*

Monty Python fattade det och arrangerade den berömda fotbollsmatchen mellan de tyska och grekiska filosoferna...

När filosofiska resonemang drar iväg kan de tappa verklighetsförankringen. ;)

stahlberg
2006-09-20, 10:11
Det svåra i en sådan här dopingdiskussion för mig - som SL-"funktionär" - är att försöka bortse från egna värderingar och fördomar, och se det från synvinkeln "vad som är bäst för SL-sporten om vi vill utveckla denna".

DEN ALLMÄNNA INSTÄLLNINGEN mot doping - inställningen hos beslutsfattare inom idrott eller överlag, hos den breda publiken samt hos potentiella sponsorer - är att doping är FUSK. Det är DÄRFÖR idrottsrörelsen - och (IPF-)SL - har regler emot doping.

(Orsakerna till denna dopingfientlighet kan vara många. Personligen, i egenskap av tränare, är jag mycket glad över att doping är förbjuden. I annat fall skulle jag vara tvungen att rekommendera för mina adepter att använda dopingpreparat. Eftersom jag tycker det är etiskt oriktigt att uppmana unga människor använda preparat, vilkas långsiktiga verkan på hälsan är oklar, är jag mycket tveksam till att jag skulle kunna förmå mig till det. Så därför är jag personligen tillfreds med den situation som nu råder. Men detta bara som en parentes i resonemanget).

För att vi ska kunna utveckla SL som idrottsgren behöver vår gren trovärdighet. VARJE DOPINGFALL naggar denna trovärdighet i kanterna : fördomarna att "alla styrkelyftare är dopade" får näring, vilket gör det svårare att utveckla SL rent "samhälleligt".

Detta betyder att det är viktigt för IPF-styrkelyft - nationellt och internationellt - att officiellt ta avstånd från doping, försöka fostra SL-utövarna till dopingmotståndare, visa utåt att vi är dopingmotståndare samt aktivt (med tester) arbeta mot doping. Detta utvecklar självfallet inte I SIG SL som "accepterad idrottsgren", men det ger förutsättningar för en sådan utveckling.

Vi är naturligtvis tvungna att godkänna andra förbunds positiva inställning gentemot doping. Tyvärr kan icke-insatta inte skilja mellan IPF-styrkelyft och annat styrkelyft. Detta betyder att öppen doping och positiv inställning till doping i andra förbund indirekt skadar IPF-SL. Men detta får vi leva med, därför att vi inte kan påverka det.

(Detsamma gäller också det att icke-tävlande motionärer dopar sig. Eftersom icke-insatta inte heller kan skilja mellan SL-are och styrketränande motionärer skadar också dopingfall bland styrketränande motionärer indirekt SL:s anseende. Mem också detta får vi leva med).

Resonemanget om att andra SL-förbunds eller motionärers dopingfall indirekt skadar IPF-SL är alltså fört med tanke på SL:s utveckling som idrottsgren. MIG PERSONLIGEN stör det inte om en SL-are som inte hör till IPF eller en motionär dopar sig, eftersom ingen av dessa tävlar i IPF.

Däremot kan jag tänka mig att Kenta Sandvik eller Ove Lehto kan tycka annorlunda. Dessa idrottsmän har ägnat åratals setnhård träning åt en sak : ATT BLI BÄST. Dopade idrottsmäns fantomresultat (som dessutom är gjorda med "liberalare" regeltolkningar) klassar naturligtvis indirekt ner Lehtos och Sandviks resultat, och gör dem sämre, rent allmänt (också här för icke-insatta). Detta är lite samma sak som som PL-Man var inne på.

jwzrd
2006-09-20, 10:19
Mycket goda synpunkter - som vanligt - från dig Stahlberg. Men stör inte cirkusutrustningen i de andra förbunden mer? De utanför SL-sporten som hört talas om t ex bänktröjan tycker redan att den IPF använder och godkänner är riktigt märklig. "Vadå, får man använda en tröja som gör att man bänkar mer än man brukar?". Jag tycker inte att dopade lyftare har några fantomresultat, dom lyfter ju typ lika mycket som de som är antaget odopade som herr Sandvik och herr Lehto. DETTA ger trovärdighetsproblem om något. Både när det gäller utsagor som att steroider är en magisk väg till att automatiskt alltid vinna och med god marginal och dels när det kommer till atleter som ska vara rena. "Om de är rena, varför är de lika starka som de dopade?" osv.

I övrigt gillar jag knark-är-bajs-attityden som finns och som även gäller dopingmedel i sverige helt enkelt för att alla mår bättre utan.

Jag delar däremot inte din syn på att, om jag uppfattat din syn rätt, SL har ett doping-rykte om sig. Att byggare och alla med minstvå magrutor dopar sig verkar vanligt bland folk däremot.

Bolio
2006-09-20, 12:27
Ok, bolio här kommer lite tankar:

- Utrustning i är tillåten enl regelboken, och har varit en del av sporten sedan den skapades (knälindor förbjudna under ett år, -73 om jag inte minns fel).
Under en period på 70-talet var armbågslindor godkända.
Redan 1967 hade vi denna diskussion(och då var sporten 3 år gammal....) angående utrustning.

http://www.americanpowerliftevolution.net/1967o.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1967u.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968y.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968z.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968bb.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968cc.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968dd.html

Att jag sedan själv blir mkt imponerad av de som väljer att lyfta utan utrustning innebär inte att jag köper det resonemang där man jämställer utrustning med doping. Utrustningen är tillåten, och har varit en del av sporten sen början.
AAS har också varit en del av sporten sedan början, men det är i Sverige ett brott mot idrottens regler och landets lagar att använda det. I USA finns förbund där man struntar att testa för det, men det är fortfarande ett brott mot federala lagar att använda det.

- WPO kallar sig för styrkelyft, och IPF kallar sig fär styrkelyft, men efter att ha sett bägge live så är det som att jämföra wrestling och olympisk brottning. Problemet för många SLare(IPFare) är att plucke på gymmet inte förstår skillnaden mellan olika förbund, och då får man ha denna diskussionen gång på gång.
"Ööööh, f*an vad klena ni är. Jag såg Göran Rosén i Västerås och han gjorde 300 kg...."

- Personligen anser jag att idrott SKALL BEDRIVAS DROGFRITT, men vad några jänkare väljer att göra på andra sidan Atlanten är deras ensak. De har iaf stake nog att säga att de inte kan tävla i drogtestat förbund, och hymlar inte med det(vilket inte kan sägas om ex vis UKR/RUS/HUN etc).

/the_PL_man
PS! Chuck V är nog den hårdast tränande jävel jag sett. När jag själv stod dubbelvikt spyfärdig, så jagade han på mig för att jag inte skulle "slappa".

Konstigt nog köper jag argumenten i detta inlägg och håller i stort sett med dig. Det jag menar är bara att man inte skall drivas av ressentimentskänslor gentemot de förbunden där dopning är tillåtet. Visst, det är tråkigt att folk inte begriper att de "fuskar", men på något sätt är det (trots att det är tillåtet att göra så enligt lagen) rätt tråkigt för mig också när jag säger att jag bänkar under 200 kg och folk säger "men min kompis bänkade 230 på tävling" - och jag vet om att med tröja så skulle jag kanske också bänka mer. Man får helt enkelt acceptera att det är så och att folk väljer olika livsstilar och har olika moral.

Nitrometan
2006-09-20, 13:12
Fast de flesta "kompisar" i det fallet, Bolio, lyfte i nån källare för många år sen eller på nåt annat obskyrt ställe - eller är helt uppdiktade personer.

jwzrd
2006-09-20, 13:15
Fast de flesta "kompisar" i det fallet, Bolio, lyfte i nån källare för många år sen eller på nåt annat obskyrt ställe - eller är helt uppdiktade personer.

Jag tror han menar problemet som uppstår när jag säger: Jag bänkar 140 och någon annan säger: jag bänkar 180. Den senare kör bänktröja men tycker ändå att det är ok att skylta med den siffran.

Bolio
2006-09-20, 13:15
Fast de flesta "kompisar" i det fallet, Bolio, lyfte i nån källare för många år sen eller på nåt annat obskyrt ställe - eller är helt uppdiktade personer.

Jojo, men det finns ju folk som lyfter tyngre än vad jag gjort som bäst, just därför att de har utrustningen till hjälp. Jag tävlar ju inte mot dem på lika villkor när jag inte accepterar utrustningen.

Bolio
2006-09-20, 13:16
Jag tror han menar problemet som uppstår när jag säger: Jag bänkar 140 och någon annan säger: jag bänkar 180. Den senare kör bänktröja men tycker ändå att det är ok att skylta med den siffran.

Precis! Det händer precis hela tiden. Samma sak i böj och mark med utrustning. Folk verkar glömma att de hade på sig utrustningen.

Nitrometan
2006-09-20, 13:51
Jag tror han menar problemet som uppstår när jag säger: Jag bänkar 140 och någon annan säger: jag bänkar 180. Den senare kör bänktröja men tycker ändå att det är ok att skylta med den siffran.
Jo, jag vet. Såna finns.

Man får se till att man inte är en av dem.

A.Pahkamaa
2006-09-20, 13:52
Doping är idiotiskt.
Utrustningen är idiotisk.

Men utrustningen kan ju för fan inte jämföras med doping.

jwzrd
2006-09-20, 13:53
Jo, jag vet. Såna finns.

Man får se till att man inte är en av dem.

Fungerar det för all typ av moral som innebär bättre resultat?

jwzrd
2006-09-20, 13:53
Doping är idiotiskt.
Utrustningen är idiotisk.

Men utrustningen kan ju för fan inte jämföras med doping.

Du gjorde det ändå just själv när du påstod att båda var idiotiska min gode styrkelyftande kamrat.

A.Pahkamaa
2006-09-20, 13:54
Du gjorde det ändå just själv när du påstod att båda var idiotiska min gode styrkelyftande kamrat.

Jag tror du förstår vad jag menar.

Bolio
2006-09-20, 13:55
Doping är idiotiskt.
Utrustningen är idiotisk.

Men utrustningen kan ju för fan inte jämföras med doping.

Varför inte?

jwzrd
2006-09-20, 13:57
Jag tror du förstår vad jag menar.

Ja, du menar att din moral är bäst och det tycker jag också. Att min är alltså. Men ditt påstående är felaktigt.

A.Pahkamaa
2006-09-20, 13:59
Varför inte?

Doping är inte tillåtet enligt reglerna.
Utrustningen är tillåten enligt reglerna.

Efftekten från doping är bestående.
Effekten från utrustningen försvinner då man tar av sig den.

Behöver jag fortsätta?

Bolio
2006-09-20, 14:14
Doping är inte tillåtet enligt reglerna.
Utrustningen är tillåten enligt reglerna.

Efftekten från doping är bestående.
Effekten från utrustningen försvinner då man tar av sig den.

Behöver jag fortsätta?

Du behöver hänga med i diskussionen.

Dopning är tillåtet enligt WPO.
Utrustningen är inte tillåtet enligt mig.

Effekten från dopning är irrelevant om man alltid vill tävla dopad och erkänner det.
Effekten från utrustningen är irrelevant så länge det är klart att man tävlar med utrustning.

jwzrd
2006-09-20, 14:24
Doping är inte tillåtet enligt reglerna.
Utrustningen är tillåten enligt reglerna.

Efftekten från doping är bestående.
Effekten från utrustningen försvinner då man tar av sig den.

Behöver jag fortsätta?

Doping är inte emot reglerna i WPO.
Utrustning är emot reglerna i 100% Raw-förbundet.

Ja, du behöver fortsätta för du har fortfarande fel.

Nitrometan
2006-09-20, 14:24
Fungerar det för all typ av moral som innebär bättre resultat?
Nej. Jag menade bara att jag ser till att jag inte jämför tröjpress med nakenbänk.

jwzrd
2006-09-20, 14:27
Nej. Jag menade bara att jag ser till att jag inte jämför tröjpress med nakenbänk.

Ja. Men frågan var om moral som du såg. Din moral innebär att det är ok för dig att använda utrustning, min moral tycker att den är MYCKET tvivelaktig. Din moral innebär att doping är helt uppåt väggarna fel för dig, en WPO-lyftare har sannolikt en annan. WPO-lyftarens moral ger bättre förutsättningar för stora vikter, precis som din. Lite tidigare uttryckte du sig som så att det bara var att välja den bättre presterande moralen så var allt frid och fröjd, det tycker jag är en mycket dålig ide.

Timme
2006-09-20, 14:30
Bra svarat och det är en åsikt jag klart respekterar.

:)

Nitrometan
2006-09-20, 14:37
Ja. Men frågan var om moral som du såg. Din moral innebär att det är ok för dig att använda utrustning, min moral tycker att den är MYCKET tvivelaktig. Din moral innebär att doping är helt uppåt väggarna fel för dig, en WPO-lyftare har sannolikt en annan. WPO-lyftarens moral ger bättre förutsättningar för stora vikter, precis som din. Lite tidigare uttryckte du sig som så att det bara var att välja den bättre presterande moralen så var allt frid och fröjd, det tycker jag är en mycket dålig ide.
Ja. Moral kan vara svårt.

Men även i fallet med en amerikansk WPO-lyftare så bryter han mot lagen.

Om det nu betyder nåt.

Mitt moraliska ställningstagande i utrustningsfrågan innebär för mig bara att jag accepterar de regler som IPF har satt upp.

Jag vet att det resonemanget har svåra brister. Men jag tävlar i SSF som sorterar under IPF. Därför har resonemanget åtmintone viss faktabaserad bärighet.

Men rent moraliskt/filosofiskt har jag ingen hållbar argumentation.

Timme
2006-09-20, 14:40
Jag tror han menar problemet som uppstår när jag säger: Jag bänkar 140 och någon annan säger: jag bänkar 180. Den senare kör bänktröja men tycker ändå att det är ok att skylta med den siffran.

Det är en grej som jag tycker att man absolut inte bör göra. Skylta med tävlingsresultat (för "allmänheten"). Om jag tävlade i styrkelyft och gjorde ett resultat med utrustning och någon utomstående frågade vad jag bänkade så skulle jag givetvis svara vad jag bänkar utan utrustning. Sedan så kan jag ju säga som tillägg vad jag gjorde på tävling med utrustning.

A.Pahkamaa
2006-09-20, 15:09
Du behöver hänga med i diskussionen.

Dopning är tillåtet enligt WPO.
Utrustningen är inte tillåtet enligt mig.

Effekten från dopning är irrelevant om man alltid vill tävla dopad och erkänner det.
Effekten från utrustningen är irrelevant så länge det är klart att man tävlar med utrustning.

Doping är inte emot reglerna i WPO.
Utrustning är emot reglerna i 100% Raw-förbundet.

Ja, du behöver fortsätta för du har fortfarande fel.

Att det är tillåtet att sticka sprutan i röven i ett cirkus-förbund har inget med idrott att göra. Det är tragiskt att dom inte har ett förbud mot doping.

Det jag hakar upp mig på är att ni får utrustningen att verka lika jävla dålig som doping. Utrustning är en del av idrotten, doping är det inte.
(Dock har det spårat ut i vissa idrotter.)

Bolio
2006-09-20, 15:11
Att det är tillåtet att sticka sprutan i röven i ett cirkus-förbund har inget med idrott att göra. Det är tragiskt att dom inte har ett förbud mot doping.

Det jag hakar upp mig på är att ni får utrustningen att verka lika jävla dålig som doping. Utrustning är en del av idrotten, doping är det inte.
(Dock har det spårat ut i vissa idrotter.)

Nej, i 100 % Raw-förbundet är inte utrustningen del av idrotten, där är det regelrätt fusk.

I WPO är dopningen en del av idrotten.

jwzrd
2006-09-20, 15:14
Att det är tillåtet att sticka sprutan i röven i ett cirkus-förbund har inget med idrott att göra. Det är tragiskt att dom inte har ett förbud mot doping.

Det jag hakar upp mig på är att ni får utrustningen att verka lika jävla dålig som doping. Utrustning är en del av idrotten, doping är det inte.
(Dock har det spårat ut i vissa idrotter.)

Det var en fråga om moral, AP. Min moral tycker att varken steroider eller SL-utrustning är en bra ide. Din moral tillåter SL-utrustning. WPO-moralen tillåter steroider OCH SL-utrustning. Menar du att din är överlägsen min och WPO:s? Det var vad det handlade om här. Jag vill inte ha mer steroider i styrkelyft, jag vill ha mindre. Helst borde alla köra helt rent men helst borde alla köra utan SL-utrustning också. Din utgångspunkt är IPF-reglerna, det är inte min.

A.Pahkamaa
2006-09-20, 15:22
Nej, i 100 % Raw-förbundet är inte utrustningen del av idrotten, där är det regelrätt fusk.

I WPO är dopningen en del av idrotten.

Jag pratade om utrustning i allmänhet.
Dom får bland annat använda bälte i det förbundet, det är utrustning enligt mig.
Det dom sysslar med i WPO är inte idrott enligt mig.


Det var en fråga om moral, AP. Min moral tycker att varken steroider eller SL-utrustning är en bra ide. Din moral tillåter SL-utrustning. WPO-moralen tillåter steroider OCH SL-utrustning. Menar du att din är överlägsen min och WPO:s? Det var vad det handlade om här. Jag vill inte ha mer steroider i styrkelyft, jag vill ha mindre. Helst borde alla köra helt rent men helst borde alla köra utan SL-utrustning också. Din utgångspunkt är IPF-reglerna, det är inte min.

Jag förstår vad du menar, men jag ska inte börja snacka moral med dig och Bolio, så roligt ska ni inte få ha det idag.

Bolio
2006-09-20, 15:25
Jag pratade om utrustning i allmänhet.
Dom får bland annat använda bälte i det förbundet, det är utrustning enligt mig.
Det dom sysslar med i WPO är inte idrott enligt mig.

Varför är det inte idrott?

A.Pahkamaa
2006-09-20, 15:29
Varför är det inte idrott?

Enligt mig kan man inte tillåta doping och kalla det för idrott.

Bolio
2006-09-20, 15:31
Enligt mig kan man inte tillåta doping och kalla det för idrott.

Jag förstår att du tycker så. Min fråga är varför?

A.Pahkamaa
2006-09-20, 16:09
Jag förstår att du tycker så. Min fråga är varför?

Vad betyder idrott för dig?

För mig handlar idrott om att tävla, och att må bra, både psykiskt och fysiskt. Idrott ska framför allt vara roligt.

Doping passar inte in i min bild av vad idrott är helt enkelt.

jwzrd
2006-09-20, 16:14
Vad betyder idrott för dig?

För mig handlar idrott om att tävla, och att må bra, både psykiskt och fysiskt. Idrott ska framför allt vara roligt.

Doping passar inte in i min bild av vad idrott är helt enkelt.

Betyder det att någon som t ex lider av prestationsångest helt enkelt deltar i något som inte är en idrott?

A.Pahkamaa
2006-09-20, 16:19
Betyder det att någon som t ex lider av prestationsångest helt enkelt deltar i något som inte är en idrott?

Ja du sysslar med idrott jwzrd, även om det går dåligt i bänken.

jwzrd
2006-09-20, 16:30
Ja du sysslar med idrott jwzrd, även om det går dåligt i bänken.

Ja, och du sysslar också med idrott även om det går dåligt med böjen, marken och skadorna. Mår man bra av skador och är det rimligt att säga att något inte är en idrott om man inte mår fysiskt bra av det? För... isf är väl inte styrkelyft en idrott för dig?

A.Pahkamaa
2006-09-20, 16:33
Ja, och du sysslar också med idrott även om det går dåligt med böjen, marken och skadorna.

Du kunde väl kommit på något eget? :D

Mår man bra av skador och är det rimligt att säga att något inte är en idrott om man inte mår fysiskt bra av det? För... isf är väl inte styrkelyft en idrott för dig?

Nu får du ge dig. Styrkelyft går inte ut på att man ska göra illa sig, det är sånt som händer.

jwzrd
2006-09-20, 16:36
Du kunde väl kommit på något eget? :D



Nu får du ge dig. Styrkelyft går inte ut på att man ska göra illa sig, det är sånt som händer.

Du valde att lägga ribban vid testiklarna, dina var i jämnhöjd med mina så du fick tillbaka. Puss :)

Doping går inte ut på att må fysiskt och psykiskt dåligt. Det är sånt som händer.

Bolio
2006-09-20, 16:38
Vad betyder idrott för dig?

För mig handlar idrott om att tävla, och att må bra, både psykiskt och fysiskt. Idrott ska framför allt vara roligt.

Doping passar inte in i min bild av vad idrott är helt enkelt.

Tyvärr har du fått en del saker om bakfoten A.Pahkamaa. Lyckligtvis finns dock jag här och kan räcka dig handen; tillsammans kan vi kringgå villfarelserna och din felaktiga bild kan korrigeras.

Låt se nu, idrott betyder följande för mig:

"i`drott subst. ~en ~er
ORDLED: idrott-en
• (viss uppsättning) ansträngande kroppsövningar avsedda att öka kroppens prestationsförmåga med el. (ofta) utan redskap; oftast med tävlingsinslag"

Detta är vad det betyder för alla som kan svenska. Den betydelsen du lägger i ordet har helt enkelt ingenting med vad det egentligen betyder att göra. Du kan givetvis på egen hand bestämma att potatis betyder "det att slå somalier" om du vill, och du kan också ge ordet idrott en helt ny och egen betydelse, men då talar du ett annat språk än svenska. På svenska ser det dock ut på följande sätt:

"potatis [-a´t- el. -a`t-] subst. ~en ~ar
ORDLED: pot-at-is-en
• (ofta koll.) ett mycket viktigt, stärkelserikt födoämne i form av en rund, underjordisk knöl hos en odlad växt anv. av både människor och djur och vid brännvins- och stärkelsetillverkning m.m."

Samt;

"i`drott subst. ~en ~er
ORDLED: idrott-en
• (viss uppsättning) ansträngande kroppsövningar avsedda att öka kroppens prestationsförmåga med el. (ofta) utan redskap; oftast med tävlingsinslag"

Att dra mindre än 260 kg i marklyft är alltså också idrott, trots att det inte är roligt; man varken mår bra av det psykiskt, fysiskt, eller att man för den delen behöver tävla.

Vi väntar dock nu med spänning på att du skall kontakta skolverket och tvinga dem att byta namn på idrottskunskapen, av den anledningen att det stundtals varken är roligt eller tävling.

Gör oss nu inte besvikna A.Pahkamaa, vi tror på dig och din auktoritet beträffande begreppsförskjutningar i svenska språket.

A.Pahkamaa
2006-09-20, 16:42
Doping går inte ut på att må fysiskt och psykiskt dåligt. Det är sånt som händer.

Om dopingen skulle släppas fri så är jag ganska säker på att både den fysiska och psykiska hälsan skulle försämras rejält.

När man är ung så börjar man idrotta för att det är kul, bra för hälsan, ett sätt att skaffa kompisar osv.. det känns inte som att doping hör hemma där.

Tycker du dopingen hör hemma inom idrotten? Motivera gärna.

jwzrd
2006-09-20, 16:44
Om dopingen skulle släppas fri så är jag ganska säker på att både den fysiska och psykiska hälsan skulle försämras rejält.

När man är ung så börjar man idrotta för att det är kul, bra för hälsan, ett sätt att skaffa kompisar osv.. det känns inte som att doping hör hemma där.

Tycker du dopingen hör hemma inom idrotten? Motivera gärna.

Jag har redan sagt att jag helst ser att alla är rena, det kan du själv läsa. Det jag vänder mig emot är att du bestämmer vad som är idrott och vad som inte är det.

A.Pahkamaa
2006-09-20, 16:47
jadda jadda jadda

Idrottshögskolans definition av idrott:

"all fysisk aktivitet genomförd med målet att främja fysisk och psykisk hälsa, rekreation, tävlingsprestation och estetisk upplevelse".

bubbe
2006-09-20, 16:48
Men ge dig nu Bolio!

Att följa det specifika ordet idrott från ett lexikon som en förklaringsmodell till vad idrott är och betyder för samhället och kulturen är väl inte så lyckat. Det finns många anledningar till att doping och idrott inte hör ihop, bland annat det bakomliggande syftet att stärka människors hälsa, vilket jag antar AP menade med må bra.

A.Pahkamaa
2006-09-20, 16:49
Jag har redan sagt att jag helst ser att alla är rena, det kan du själv läsa. Det jag vänder mig emot är att du bestämmer vad som är idrott och vad som inte är det.

Jag var noga med att skriva "För mig handlar idrott om att", eftersom du började lipa första gången jag inte gjorde det.

Bolio
2006-09-20, 16:49
Idrottshögskolans definition av idrott:

"all fysisk aktivitet genomförd med målet att främja fysisk och psykisk hälsa, rekreation, tävlingsprestation och estetisk upplevelse".

Ja? Idrottshögskolans definition går mycket bra ihop med dopad idrott också.

Bolio
2006-09-20, 16:50
Men ge dig nu Bolio!

Att följa det specifika ordet idrott från ett lexikon som en förklaringsmodell till vad idrott är och betyder för samhället och kulturen är väl inte så lyckat. Det finns många anledningar till att doping och idrott inte hör ihop, bland annat det bakomliggande syftet att stärka människors hälsa, vilket jag antar AP menade med må bra.

Nej, tvärtom är det som ordboken skriver precis vad idrott betyder. En liten självutnämnd elit (Idrottshögskolan t.ex.) kan inte bestämma vad ett ord betyder. Det är inte så det fungerar.

bubbe
2006-09-20, 16:50
Ja? Idrottshögskolans definition går mycket bra ihop med dopad idrott också.

Då tycker jag du borde kontrollera om så är fallet, kan inte du ta kontakt med idrottshögskolan och säja att du helst utövar idrott ihop med doping.

Bolio
2006-09-20, 16:51
Man kan för övrigt må mycket bra av att dopa sig. Det har jag och flera av mina träningspartners genom åren gjort.

Bolio
2006-09-20, 16:52
Då tycker jag du borde kontrollera om så är fallet, kan inte du ta kontakt med idrottshögskolan och säja att du helst utövar idrott ihop med doping.

Idrott med dopning är just idrott med dopning. Du skriver ju det själv. En bil med sju däck är en bil med sju däck. Det är fortfarande en bil, bara att den har sju däck. :)

bubbe
2006-09-20, 16:55
Idrott med dopning är just idrott med dopning. Du skriver ju det själv. En bil med sju däck är en bil med sju däck. Det är fortfarande en bil, bara att den har sju däck. :)

men det är inte ett fordon på 4 hjul.

Bolio
2006-09-20, 16:56
men det är inte ett fordon på 4 hjul.

Nej, men det är en bil, vilket var vad vi diskuterade. Idrott med dopning är inte idrott utan dopning - det är dock fortfarande idrott, men med dopning.

bubbe
2006-09-20, 16:58
Nej, men det är en bil, vilket var vad vi diskuterade. Idrott med dopning är inte idrott utan dopning - det är dock fortfarande idrott, men med dopning.

Nej. idrott enl vår (sveriges samhälle kultur) anser inte det, sen om du som användare tycker det spelar ingen roll. Om du bygger något med 7 hjul är det inte upp till dig att bestämma att det en bil, det gör dom på besiktningen. Däremot kan du väl säja att det är en bil, fast den inte är accepterad som en sådan.

bubbe
2006-09-20, 17:01
Jag orkar faktiskt inte diskuttera mer prepptorskning, det är för smalt och jag blir bara upprörd, vilket jag inte vill bli mot dig bolio.

Bolio
2006-09-20, 17:02
Nej. idrott enl vår (sveriges samhälle kultur) anser inte det, sen om du som användare tycker det spelar ingen roll. Om du bygger något med 7 hjul är det inte upp till dig att bestämma att det en bil, det gör dom på besiktningen. Däremot kan du väl säja att det är en bil, fast den inte är accepterad som en sådan.

Det du säger är att Ludmilla Enquist inte sysslade med idrott? Vad var det hon gjorde på löpbanan då med de andra tävlandena? Vad kallas det?

Bolio
2006-09-20, 17:04
Jag orkar faktiskt inte diskuttera mer prepptorskning, det är för smalt och jag blir bara upprörd, vilket jag inte vill bli mot dig bolio.

Nja, jag vill inte heller att diskussionen skall vara sån. Det jag säger är inte att dopning är bra eller inte ens icke-negativt, jag har faktiskt insett nu att dopning bör vara förbjudet inom idrottssammanhang därför att det blir orättvist annars. Det blir mer en fråga om vem som vågar dopa sig mest och vems kropp som tål mest testosteron.

Det jag opponerar mig mot är inte det, utan er definition av vad idrott är. Det är lite som att säga att man inte kör bil om man ofta kör mot rött. Det är inte logiskt och tjänar ingenting till.

bubbe
2006-09-20, 17:07
Det jag opponerar mig mot är inte det, utan er definition av vad idrott är. Det är lite som att säga att man inte kör bil om man ofta kör mot rött. Det är inte logiskt och tjänar ingenting till.

tror det inte handlar om ordet idrott, utan hur idrott förknippas, med eller utan doping. För styrkesporter idag krävs det dessutom ännu mer arbete för att tvätta bort dopingstämpeln.

sweetkarolina
2006-09-20, 17:09
Det du säger är att Ludmilla Enquist inte sysslade med idrott? Vad var det hon gjorde på löpbanan då med de andra tävlandena? Vad kallas det?


fusk....

Bolio
2006-09-20, 17:10
tror det inte handlar om ordet idrott, utan hur idrott förknippas, med eller utan doping. För styrkesporter idag krävs det dessutom ännu mer arbete för att tvätta bort dopingstämpeln.

Det förstår jag, men man kan inte förändra ett ords betydelse på det sättet bara för att det skall gynna en viss moral eller en viss politisk agenda. Man får istället säga att dopning inte skall förekomma inom idrott, men att påstå att Ludmila och Chuck sysslar med något annat än just idrott är lite befängt tycker jag. Seriöst, en majoritet av alla framgångsrika lyftare, byggare och liknande är inte idrottsmän då.

Bolio
2006-09-20, 17:12
fusk....

Precis. Det förekommer fusk inom idrotten. Men om någon frågar "Vad sysslade hon med egentligen, vad var det för kroppsrörelser hon gjorde, vad tränade hon dag in och dag ut?", så kan man ju inte svara "Hon tävlade i fuskning och förlorade."

the_PL_man
2006-09-20, 19:45
Fusk ?

/the_PL_man

Det du säger är att Ludmilla Enquist inte sysslade med idrott? Vad var det hon gjorde på löpbanan då med de andra tävlandena? Vad kallas det?

Bolio
2006-09-20, 19:47
Fusk ?

/the_PL_man

Ja, fusk beskriver en handling som utförs i relation till en annan handling. T.ex. kan man fuska i grodhopp. Man kan även fuska på poker. Vad var det Ludmila fuskade i?

Lillgrabben
2006-09-20, 19:52
Ja, fusk beskriver en handling som utförs i relation till en annan handling. T.ex. kan man fuska i grodhopp. Man kan även fuska på poker. Vad var det Ludmila fuskade i?


Inte för att det är det nedanstående du undrar om men jag skriver det ändå.

Första gången var det i 110 m häck & andra gången var det i bob hon provade tillskansa sig en vinst på ett omoraliskt / oriktigt sätt.

Dessbättre gick försöken åt pipan! :thumbup:

Bolio
2006-09-20, 19:54
Inte för att det är det nedanstående du undrar om men jag skriver det ändå.

Första gången var det i 110 m häck & andra gången var det i bob hon provade tillskansa sig en vinst på ett omoraliskt sätt.

Dessbättre gick försöken åt pipan! :thumbup:

Till vilken kategori av aktiviteter hör 100 m häck och bob? Är det akademiska studier? Forskning? Sex? Idrott...?

Lillgrabben
2006-09-20, 20:05
Till vilken kategori av aktiviteter hör 100 m häck och bob? Är det akademiska studier? Forskning? Sex? Idrott...?

Jag förstår mkt väl vad du åsyftar. Du kan dock ( i min & de flesta andras mening) inte säga att hon tävlar i sin idrott, då hon inte följer uppsatt reglemente.

Även om Ludmila deltog i en löpartävling eller en bobtävling kan man nog inte säga att hon tävlade. Detta gäller alla fuskare, oavsett om det är dopning eller annat fusk de begagnar sig av, för att orätt tillskansa sig vinster de inte förtjänar.

Tävla i en idrottgren gör man om man följer det uppsatta regelverket i sin strävan efter att excellera på "banan / flaket / planen / etc".

Bolio
2006-09-20, 20:10
Jag förstår mkt väl vad du åsyftar. Du kan dock ( i min & de flesta andras mening) inte säga att hon tävlar i sin idrott, då hon inte följer uppsatt reglemente.

Även om Ludmila deltog i en löpartävling eller en bobtävling kan man nog inte säga att hon tävlade. Detta gäller alla fuskare, oavsett om det är dopning eller annat fusk de begagnar sig av, för att orätt tillskansa sig vinster de inte förtjänar.

Tävla i en idrottgren gör man om man följer det uppsatta regelverket i sin strävan efter att excellera på "banan / flaket / planen / etc".

Du har tyvärr fel Lillgrabben. Ordet tävla har helt enkelt inte den betydelsen som du tillskriver det. Givet din definition av ordet "tävla" blir det en logisk kontradiktion att hävda att "det förekommer fusk på tävlingar" eller "vi vill förhindra att man fuskar på tävlingen". Detta är givetvis inte fallet. Man kan fuska på en tävling, det är fortfarande en tävling och man tävlar fortfarande.

Bolio
2006-09-21, 00:29
*Bump*

Krampus
2006-09-21, 01:51
*Bump*

Din undertext är fan i mig helt underbar.:hbang:
Måste vara Kurdisk!

z_bumbi
2006-09-21, 06:27
Idrottshögskolans definition av idrott:

"all fysisk aktivitet genomförd med målet att främja fysisk och psykisk hälsa, rekreation, tävlingsprestation och estetisk upplevelse".

RF har inte samma syn på saken.

bubbe
2006-09-21, 08:26
Jag lyssnade på "Filosofiska Rummet" på P1 häromdan. Ganska intressant diskussion om idrott och värderingar. Även doping tog de upp. INtressant att höra filosofiska argument i frågan.

Repris på fredag, den 22:e september kl 21:03 i P1.

För den som vill lyssna innan dess, kan gå in på webradion hos sr, där man kan lyssna på programmet fram till söndag.

Nitrometan
2006-09-21, 09:32
För den som vill lyssna innan dess, kan gå in på webradion hos sr, där man kan lyssna på programmet fram till söndag.
Jo, men då är det i realaudio-format. :eek:

Här är länken till "filosofiska rummets" podradiosändning (http://sr.se/Podradio/xml/p1_filosofiskarummet.xml), men då behöver man ett program för att hämta podradio t.ex. Doppler (http://www.dopplerradio.net/?page_id=64) och sen göra lite inställningar i det. Men då får man det iaf i mp3-format.

z_bumbi: Vad säger RF då? Vad tycker de är idrott?

Diggler
2006-09-21, 10:41
Den här dopingdiskussionen är så bra, så att den borde klippas ut och flyttas till allmännt så att fler får se den.

Timme
2006-09-21, 10:44
Den här dopingdiskussionen är så bra, så att den borde klippas ut och flyttas till allmännt så att fler får se den.

Disskusionerna i styrkelyftdelen håller väldigt högklass tycker jag. De som disskuterar här är väldigt duktiga (jag själv är det inte men förutom mig)

Bolio
2006-09-21, 13:35
RF har inte samma syn på saken.

Vilken är RF:s syn då?

FinnPower
2006-09-21, 15:49
Men när Finnpower och Ove Lehto blir sura för att Chuck Vogelpohl dopar sig och tävlar så är det faktiskt något som inte helt går ihop för mig. Vad är problemet egentligen?
Jag bryr mig inte om att lyftare i andra förbund dopar sig utan vill gärna upplysa/påminna alla läsare som inte känner till det att de flesta faktiskt gör det (dopar sig). Jag vill bara att alla ska ha det i åtanke innan man blir alltför imponerad.
I mina och många andras ögon tas en mycket stor del av glansen och bedriften bort i och med denna vetskap.

z_bumbi
2006-09-21, 16:02
z_bumbi: Vad säger RF då? Vad tycker de är idrott?

Ett av kraven är att man utför en fysisk prestation vid tävling, det är den punkter där byggningen stupar vid sina ansökningar då RF:s stämma inte anser att det är en idrott.

Bolio
2006-09-21, 22:25
Jag bryr mig inte om att lyftare i andra förbund dopar sig utan vill gärna upplysa/påminna alla läsare som inte känner till det att de flesta faktiskt gör det (dopar sig). Jag vill bara att alla ska ha det i åtanke innan man blir alltför imponerad.
I mina och många andras ögon tas en mycket stor del av glansen och bedriften bort i och med denna vetskap.

Det har jag full förståelse för.