handdator

Visa fullständig version : Något att tänka på när man ska redovisa på Universitetet?


Stoltz
2006-09-17, 11:26
Sitter här och knåpar ihop det sista inför min första muntliga rapport/redovisning på Universitetet, i Religionssociologi. Jag har egentligen inte skänkt utförandet i sig så mycket tanke, utan mer vad som bör tas upp och vad som ska presenteras.
Hur saker och ting presenteras brukar jag gå på känslan, då det alltid har gått bra hittills, men å andra sidan - Det är Universitet nu.

Någon som har några småtips om vad jag bör tänka på speciellt?

Arf Pingvin
2006-09-17, 12:09
Tell them what you are going to tell them, tell them, then tell them what you told them.

Empe
2006-09-17, 12:12
Tell them what you are going to tell them, tell them, then tell them what you told them.

Det där sa min engelsk/svensk-lärare till mig också. Han är enligt mig en av de bästa i västmanland, kanske inte bäst kunskapsmässigt (han är nog inte långt ifrån bäst) men sättet han lär ut på.

Stoltz
2006-09-17, 12:17
Tell them what you are going to tell them, tell them, then tell them what you told them.

Intressant sätt att säga det, inte hört det förut faktiskt :)

Snake
2006-09-17, 12:18
Svimma inte :)

Baan
2006-09-17, 12:19
Öva på det muntliga framförandet. Det krävs ganska mycket skills för att göra det bra. Ofta räcker det med små störmoment, ordupprepningar t ex för att folk ska missa det viktiga sas.

Empe
2006-09-17, 12:23
Intressant sätt att säga det, inte hört det förut faktiskt :)

Folk kommer oftast ihåg början och slutet på vad man berättat, men om man upprepar det viktigaste ett par gånger så kommer de också komma ihåg det. Så kom ihåg att inte upprepa allt utan bara det viktigaste och mest relevanta.

Stoltz
2006-09-17, 12:47
Öva på det muntliga framförandet. Det krävs ganska mycket skills för att göra det bra. Ofta räcker det med små störmoment, ordupprepningar t ex för att folk ska missa det viktiga sas.

Jepp, det ska jag garanterat göra - Allting kan alltid gå fel :D

Svimma inte :)

:D Kommer stå där med 38,5 graders feber, så hoppas verkligen det också!

Folk kommer oftast ihåg början och slutet på vad man berättat, men om man upprepar det viktigaste ett par gånger så kommer de också komma ihåg det. Så kom ihåg att inte upprepa allt utan bara det viktigaste och mest relevanta.

Sant. tack, ska föröska tänka på det lite extra!

kharon
2006-09-17, 12:59
En sak är i alla fall säker, man blir inte någon mästare genom att be om tips på ett forum kvällen före.

Läs en eller några bra böcker inom området och öva öva öva. Att hålla bra föredrag är en av de viktigaste sakerna man kan lära sig.

Stoltz
2006-09-17, 13:57
En sak är i alla fall säker, man blir inte någon mästare genom att be om tips på ett forum kvällen före.

Läs en eller några bra böcker inom området och öva öva öva. Att hålla bra föredrag är en av de viktigaste sakerna man kan lära sig.

Självklart inte. Jag får erkänna att det kändes lite smådumt att be om råd, då jag fått höra i över tre år att jag skulle vara en "Mästare" på att hålla i redovisningar.
Dock som med allt annat, blir man lite nervös dagen innan, och jag anser mig själv aldrig kunna bli fullärd i egenheten att redovisa, därför ville jag se vad Kolozzeum hade att erbjuda - So far, it seems good :)

Men du har helt rätt, hade jag varit helt oförberedd och frågat, då hade det varit väldigt dumt gjort :)

Helena B
2006-09-17, 14:22
Kommer du använda dig av några hjälpmedel? Eller kommer du bara stå rakt upp och ner och prata?

Stoltz
2006-09-17, 14:29
Ska använda mig av bilder och modeller som jag ritar upp samt visar upp genom overhead (Utifall att de lyckats fixa en overhead till salen, läraren sade att det kunde vara ett problem just imorgon, bah)
Samt visa upp Mormons bok (skicka runt den förmodligen.)

Larsson
2006-09-17, 15:16
Du kan få några små tips. Det bästa är om du kan ditt föredrag utantill så slipper du stå med papper i handen. Det är även en fördel att kunna det utantill om du skulle komma in på något sidospår är det lättare att komma in på rätt ämne igen. Var avslappnad när du håller ditt föredrag och rör på dig. Finns inget tråkigare än att lyssna på någon som står rakt upp och ned och försöker stoppa händerna i sina för små jenasfickor. Visa även att du tycker att ämnet är intreseant, folk lyssnar för det mesta bättre då.

Mantus
2006-09-17, 15:52
Prata tydligt och högt, undvik att använda ett monotont tonfall och försök att ha lite humor så skall det gå hur bra som helst.

Stoltz
2006-09-17, 15:59
Tack så mycket! Keep em coming!
Hah, märker att jag blir mer och mer nervös, för jag märker att jag blir sjukare och sjukare, men ändå är det imorgon som gäller och inget annat. *Fortsätter dricka nyponte*

Kwon
2006-09-17, 22:31
Titta på dina kurskamrater / din lärare i ögonen när du pratar och tänk dig att de allihopa är utan kläder.

Tala högt och använd helst inte uttryck som " det e så asså ".

Baan
2006-09-17, 22:38
Du kan få några små tips. Det bästa är om du kan ditt föredrag utantill så slipper du stå med papper i handen. Det är även en fördel att kunna det utantill om du skulle komma in på något sidospår är det lättare att komma in på rätt ämne igen. Var avslappnad när du håller ditt föredrag och rör på dig. Finns inget tråkigare än att lyssna på någon som står rakt upp och ned och försöker stoppa händerna i sina för små jenasfickor. Visa även att du tycker att ämnet är intreseant, folk lyssnar för det mesta bättre då.

Om vi utgår från att han är nybörjare och inte någon van föreläsare som pratar om sitt favoritämne, franska havssniglar, så är det inte så bra idé i mitt tycke att försöka lära sig allt utantill. Är du nervös så kan du får hjärnsläpp, och då är det bättre att stå där med talkort än ja, ingenting.

Edit: Till trådstartaren så tror jag man blir bäst talare om man helt enkelt övar på det. Självkalrt kan man läsa till sig en del saker, men det effektivaste är att hålla tal och få feedback. Lyssna på tal är inte helt fel heller förmodligen.

aliquis
2006-09-17, 22:39
På teknik på Örebro universitet krävdes typ ingenting, sålänge man gör det verkar det gå igenom ;/

pragmatist
2006-09-17, 23:51
Som universitetslärare skulle jag starkt råda dig till att strunta i att vara "flashig", tilltalande, underhållande eller förtrolig. Lärare har sett hundratals presentationer och skiter högaktningsfullt i allt sånt. Koncentrera dig på bra innehåll! Skit samma om du läser innantill eller inte, har overheader eller inte (99% av alla studenters overheader suger i alla fall) etc. Var noggrann, håll dig till saken, analysera och systematisera. Visa läraren att du verkligen arbetat med materialet genom närläsning. Om du vill impa på läraren så ska du ta avstamp i saker han eller hon sagt tidigare i kursen, bygg på det och utveckla det i din analys.

jakke
2006-09-17, 23:55
Som universitetslärare skulle jag starkt råda dig till att strunta i att vara "flashig", tilltalande, underhållande eller förtrolig. Lärare har sett hundratals presentationer och skiter högaktningsfullt i allt sånt. Koncentrera dig på bra innehåll! Skit samma om du läser innantill eller inte, har overheader eller inte (99% av alla studenters overheader suger i alla fall) etc. Var noggrann, håll dig till saken, analysera och systematisera. Visa läraren att du verkligen arbetat med materialet genom närläsning. Om du vill impa på läraren så ska du ta avstamp i saker han eller hon sagt tidigare i kursen, bygg på det och utveckla det i din analys.
fast det där beror.. På en teknisk kurs jag läser nu ska vi hålla semenarium. Efter får vi personlig feedback, mellan 4 ögon..

Pellefant
2006-09-18, 00:07
Om du är nervös så föreställ dig att du pratar till en person istället för en stor grupp. Nervositeten släpper för mig då iallafall. (Med detta menar jag inte att du skall välja ut en person i publiken och bara prata med denne!)

Såg att det är vanlig att nyhetsuppläsare i tv får det rådet också när de pratar till kameran, sitter de där och tänker att de ska prata till x miljoner personer så kan det bli lite fel, enklare då att tänka på att framföra det bra för en person, så blir det bra för alla mottagare.

Öva på hela ditt föredrag några gånger, gärna i en tom föreläsningssal med samma tekniska utrustning etc. Lär dig lägga på OH-bilder åt rätt håll.

prime^
2006-09-18, 01:49
har läst att man ska prata långsammare än va som känns behagligt, för gruppen du pratar för har inte hört va du ska säga som du själv dock har.. det tar tid för dom att uppfatta orden =) hoppas du förstår va jag menar =)

Stoltz
2006-09-18, 17:05
Då var det gjort.
...Kraven verkade inte vara helt som jag förväntat mig då jag talade sist av alla och...tja, helt enkelt var det inte hälften så 'avancerat' som vi hade gjort på gymnasiet, så jag kände mig lugn i det faktum att jag nog skulle kunna lösa detta trots sjukdom och mög.

Och det blev galant :thumbup:
Tack för alla tipsen, tänkte faktiskt på några av dem samtidigt som jag stod där.

z_bumbi
2006-09-18, 17:22
Som universitetslärare skulle jag starkt råda dig till att strunta i att vara "flashig", tilltalande, underhållande eller förtrolig. Lärare har sett hundratals presentationer och skiter högaktningsfullt i allt sånt. Koncentrera dig på bra innehåll! Skit samma om du läser innantill eller inte, har overheader eller inte (99% av alla studenters overheader suger i alla fall) etc. Var noggrann, håll dig till saken, analysera och systematisera. Visa läraren att du verkligen arbetat med materialet genom närläsning. Om du vill impa på läraren så ska du ta avstamp i saker han eller hon sagt tidigare i kursen, bygg på det och utveckla det i din analys.

Det beror väl iofs helt på i vilket ämne det är?

Att försöka impa på läraren genom att starta med någon den har sagt utan att ha hittat en egen infallvinkel som start låter som ett standardknep som alla lärare har genomskådat för länge sen, iofs gjorde jag det när jag jobbade.

Dumleman
2006-09-18, 17:26
Repetera mycket så du kan talet nästan utantill men lägg fram det som om du kommer på det i stunden. Sen säg för allt i världen inte "öh" efter varje mening, efter ett tag skär de som knivar i hjärtat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorik

Baan
2006-09-18, 17:27
"öh"-en är nog det svåraste :D

om du pluggar något där du kommer i kontakt med teknik så känns det mer aktuellt med powerpointpresentation än overhead, jag har haft det som krav på någon kurs tom. det blir i vilket fall mycket snyggare och ger ett proffsigare uttryck. ska väl inte lova att läraren bryr sig då många lärare är oldschool och kan knappt anävnda en dator