handdator

Visa fullständig version : Vighet


RösböJunior
2006-09-16, 23:04
sådär, ny som man är måste man såklart skaffa vänner med att skapa en ny tråd ;) som säkert någon kommer få någon forums-polis länka och skrika ut att man minsann kan söka!

det är det här med vigheten. jag är skyldig och är väldigt stel,oroväckande faktiskt trots att jag sportat lite gran osv hela livet. hur gör man för att bli vigare? någon mer som känner igen sig?

inte minst för jag börjat träna kick-boxning där man ska kunna nå lika långt som man över utan problem. utvecklat tack.
ska man typ likt stretching-övningarna stå och sträcka tills det gör lite ont i perioder med succesiv ökning vecka för vecka lr?

å alla som tror man blir sladdrig av detta så läs om Ronnie Coleman som
trots sin köttiga belgian blue kropp kan gå ner i "spagat"

Kwon
2006-09-16, 23:18
Jag började träna vighet under mellanstadiet så kroppen var ju inte lika stel som om man hade börjat träna vighet nu! :D

Jag körde standard vighets-övningarna, spagat och split så långt ner jag kunde så länge som möjligt tills jag kunde gå ner helt.

Du kan lägga upp benet (som en yxa) på en träningskamrats axel samtidigt som kamraten pressar mot dig, så trycker du mot och håller så länge du orkar.

Tar sin tid beroende på hur ont det gör men jag nådde mitt dåtida mål att kunna gå ner i split och frysa benet rakt upp efter ett par år.

Började i 6:an och i 7:an eller 8:an kunde jag gå ner i split och frysa etc. :D

Split för höga sidekicks (helt värdelösa men ändå) och spagat för höga yxor.

LarsK
2006-09-16, 23:58
Vighet är ett måste för vissa övningar, som t.ex squat och deadlift. Sök efter dynamik streching på nätet, det är både uppvärmning och streching. Vanlig static streching rekommenderas inte innan träning, dock efter.