handdator

Visa fullständig version : Cykla kreatin, varför?


Ninjasmurf
2003-01-21, 13:24
Har alltid undrat vad argumentet är för att man ska cykla kreatinet.
Min cykel brukar bli, köpa en burk kreatin, "käka" kreatinet tills det tar slut, köpa en ny burk när man kommer på att det kan vara kul med lite kreatin igen.

:eating:

z_bumbi
2003-01-21, 13:42
Ninjasmurf: Bra fråga... jag ser inte heller något skäl men det finns säkert någon som kommer på något bra.

Petrus
2003-01-21, 16:27
Originally posted by z_bumbi
Ninjasmurf: Bra fråga... jag ser inte heller något skäl men det finns säkert någon som kommer på något bra.

Va fan? Jag skäms ju nästan för att erkänna det, men jag håller faktiskt med Z_bumbi...:D :angel:

Jag kan inte se någon anledning till att cycla kreatin. Det finns vetenskapliga studier som visar att upp till 8 månaders koninuerligt användande är helt ofarligt!
Kör på så länge du vill säger jag bara!

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2003-01-21, 16:29
Om man ska cykla det så beror det på att effekten avtar, vilket skulle tyda på att kroppen har vant sig vid det. Det finns också teorier att kroppens egna produktion stängs av, men det kan inte var så allvarligt eftersom styrkeminskningen efter en längre kreatinkur inte är så extrem. Troligen kommer den kroppsegna produktionen igång snabbt. Det är bara köra på med kreatin så länge man tycker att det gör nytta. Om effekten avtar så gör man ett uppehåll på någon vecka och börjar sedan om.

Mvh
Henrik

Petrus
2003-01-21, 16:34
Henrik,,, Hur skulle effekten kunna avta menar du?

De som får en positiv effekt av kreatin får det genom att höja nivåerna av det i musklerna... Kontinuerligt användande av kreatin gör ju inte muskeln "imun" mot det... Saken är väl den att det KÄNNS som effekten avta eftersom man oftast får en "schwung" i träningen när man börjar med det och fyller upp kreatinnivåerna. När kreatinnivåerna väl är fyllda kommer man inte att uppleva lika kraftiga "schwungar", men kreatinet ligger likväl i muskeln och gör sitt jobb. Att sluta med kreatinet gör ju bara att nivåerna sjunker tillbaka till normala (lägre) och styrkan/uthålligheten minskar.

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2003-01-21, 16:48
Det är väl troligen en psykisk tillvänjning i första hand.

/ Henrik

Petrus
2003-01-21, 16:50
Originally posted by EiseltUK
Det är väl troligen en psykisk tillvänjning i första hand.

/ Henrik

Precis vad jag menar! :thumbup:
Det viktiga är att inte låta sig luras tycker jag...

Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2003-01-21, 18:48
Tinner: Hmmmmm :confused:
Då jag håller med dina åsikter i ämnet så måste vi ha fel båda två :D

Alltså: Överallt läser man om att effekten avtar men samtidigt står det oftast att man får vara beredd på att tappa lite styrka och vikt efter en avslutat period med kreatin....
Har då effekten verkligen avtagit ?

Kreatin är numera så billigt så jag ser faktiskt inte någon anledning att köra det i perioder, utom om man ska ställa upp en sport där vikten har betydelse (Antingen viktklass eller där det blir lättare ju mindre man väger.)

Ninjasmurf
2003-01-22, 13:12
Tack för alla svar... kul med ett forum där folk verkligen svara snabbt